11
lipca
2008
|
02:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series – luksusowe coupé o niebotycznych osiągach, czyli oferta dla wymagających

Szeroki, muskularny, przyczajony do skoku – taki jest nowy Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series. Wybitne walory dynamiczne auta powodują przyspieszone bicie serca nawet podczas postoju. Uderzająco szerokie błotniki, chowany tylny spojler i tylna osłona z płetwą dyfuzora: wszystko to wskazuje nieomylnie na sportowy rodowód auta, stanowi ucieleśnienie filozofii Mercedes-AMG realizowanej już od 40 bez mała lat. Rzut oka na nowe SL 65 AMG Black Series i już przypominasz sobie cieszące się wielkim wzięciem auta wyścigowe AMG, takie jak obecna Klasa C DTM, czy CLK-GTR z serii FIA-GT z roku 1997.

Szerokie wloty powietrza na pokrywie silnika stanowią najbardziej wymowne świadectwo potęgi podwójnie turbodoładowanego silnika AMG V12 drzemiącego pod maską. Z pojemności 5980 centymetrów sześciennych, V-dwunastka AMG potrafi wykrzesać 493 kW/670 KM przy 5400 obr./min., zaś elektronicznie ograniczona wartość momentu obrotowego w wysokości 1000 Nm dostepna jest w zakresie od 2200 do 4200 obr./min. Pozbawiony ogranicznika, motor AMG 6.0 V12 biturbo, montowany ręcznie, według zasady “jeden człowiek – jeden silnik”, w fabryce silników AMG, osiągnąłby maksymalny moment obrotowy 1200 newtonometrów. Podstawową jednostkę napędową o mocy 450 kW/612 KM, montowaną w modelu SL 65 AMG, podrasowano tu, specjalnie na potrzeby dwunastocylindrowego silnika SL 65 AMG Black Series, przy użyciu dwóch nowych turbosprężarek. Ich przekrój poprzeczny, teraz o dwanaście procent większy, a także zoptymalizowane przewody wydechowe, umożliwiają zwiększony przepływ powietrza, a co za tym idzie – jeszcze bardziej imponujący pokaz mocy we wszystkich zakresach obrotów. Zmodyfikowany kanał dopływu powietrza skutkuje poprawą spontaniczności reakcji silnika. Nowa konstrukcja tłumika sportowego układu wydechowego, sygnowanego przez AMG, pozwala zredukować wartość przeciwciśnienia na wylocie spalin, a tym samym zwiększyć dostępną moc. Skutek akustyczny to charakterystyczne brzmienie dwunastu cylindrów, znak firmowy tuningu silników spod szyldu AMG, dobiegające z bliźniaczych końcówek układy wydechowego o przekroju trapezu. Niskotemperaturowa chłodnica powietrza zasysanego, teraz o 30 procent bardziej wydajna, a także zmodyfikowany układ chłodzenia cieczą, gwarantują nie tylko maksymalne wykorzystanie mocy generowanej w ekstremalnych warunkach pracy silnika, ale i najwyższą wytrzymałość zmęczeniową przy wysokich temperaturach na zewnątrz.

Unikalne osiągi dzięki niezwykle korzystnemu stosunkowi mocy do masy

Niepowtarzalne parametry silnika, czyniące SL 65 AMG Black Series najpotężniejszym z dotąd oferowanych modeli AMG, skutkują unikalnymi osiągami: auto potrzebuje 3,9 sekundy, aby rozpędzić się ze startu zatrzymanego do 100 km/h, zaś prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 320 km/h.
 
Najważniejsze dane techniczne podsumowuje poniższa tabela:

 SL 65 AMG Black Series
Pojemność skokowa cm³: 5980
Średnica cylindra/skok tłoka: mm 82,6 x 93,0
Stopień sprężania: 9,0: 1
Moc maksymalna: 670 KM
Maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h:  3,9 s
Prędkość maksymalna:  320 km/h*

* ograniczone elektronicznie.

Równie ważny jeśli chodzi o doskonałą dynamikę auta jest stosunek moc-masa, który w tym przypadku wynosi zaledwie 2,79 KM/kg, a to dzięki wyraźnie mniejszej masie własnej auta wynoszącej 1870 kilogramów (pomiar wg normy UE). Oznacza to “odchudzenie” modelu SL 65 AMG Black Series o około 250 kilogramów w porównaniu z SL 65 AMG. Ten budzący szacunek wynik udało się osiągnąć głównie dzięki zastosowaniu konstrukcji wykonanej z lekkich materiałów. Wiele elementów nadwozia zrobiono z wytrzymałych i niezwykle lekkich kompozytów węglowych (”carbon fibre reinforced plastic”, CFRP), korzystając ze sprawdzonej technologii zaczerpniętej ze sportów motorowych. Szerszy o 14 centymetrów przedni błotnik, dolne przednie poszycie nadwozia z rozdzielaczem, maska oraz pokrywa bagażnika – wszystkie te elementy wykonano z CFRP. Duże wloty powietrza na masce gwarantują ujście nadmiaru ciepła z silnika. Oznaczenie “V12 Biturbo” na przednim błotniku uświadamia obserwatorowi, z jaką mocą silnika ma do czynienia.

Nowy dach z włókna węglowego ze zintegrowanym pałąkiem zabezpieczającym

Konstrukcja dachu wykonanego w technologii CFRP to zupełnie nowe rozwiązanie. Z jednej strony posiada pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania, stanowiący integralną część konstrukcji, z drugiej zaś – wobec rezygnacji z typowego dla Klasy SL otwieranego dachu – ma wyraźnie bardziej płaski profil linii dachu. Widać to także po większej szybie tylnej, która teraz opada ku klapie bagażnika pod łagodniejszym kątem. Tylny spoiler, także z CFRP, jest schowany w pokrywie bagażnika i, przy 120 km/h, automatycznie wysuwa się na długość dwunastu centymetrów, skutecznie dociskając tylną oś podczas jazdy z dużą prędkością. Przyglądając się autu od jego tylnej strony, zwracamy traz uwagę na nową osłonę tylną z widocznym dyfuzorem wykonanym z włókna węglowego. W konstrukcję osłony wkomponowano aktywny układ chłodzenia blokady mechanizmu różnicowego osi tylnej. Nowe, lżejsze obręcze kół AMG o podwójnych szprychach – o średnicy 19 cali na osi przedniej i 20 cali z tyłu – wypełniają sobą całą wnękę koła. Lakierowane na czarno, na wysoki połysk, z matowym wykończeniem, przydają nutę ekstrawagancji autu obserwowanemu z profilu.

Przeniesienie mocy z funkcją podwójnego wysprzęglania i czterema trybami pracy

Wybitnym osiągom i uniwersalnym parametrom dynamiki jazdy modelu SL 65 AMG Black Series dorównuje doskonały zespół przeniesienia napędu oraz zawieszenie. Pięciobiegowa automatycznia skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS przenosi napęd na koła tylnej osi. Kierowca ma do wyboru cztery tryby pracy: “C”, “S”, “M1” i “M2”, w którym czas zmiany przełożenia jest o 25 procent krótszy niż w trybie “M1”. Sprzęgło automatyczne gwarantuje wyjątkowo sprawną zmianę przełożeń na każdym etapie jazdy samochodem, już od pierwszego biegu. Automatyczne funkcja podwójnego wysprzęglania to nie tylko przyjemniejsza redukcja biegów, ale i redukcja efektu zmiany obciążenia.

Zawieszenie sportowe AMG o regulowanych sprężynach śrubowych i trójfazowym ESP

Jeśli chodzi o zawieszenie, specjaliści AMG postawili na nowe rozwiązanie. Zawieszenie sportowe AMG oparto na regulowanych sprężynach śrubowych; ta sprawdzonaw świecie sportów motorowych technologia umożliwia regulację faz odbicia i ściskania amortyzatorów, wysokości prześwitu, ustawienia kół i krzywizny resoru. Oznacza to, że kierowca może, podczas jazdy na torze wyścigowym, ustawić zawieszenie w taki sposób, aby odpowiadało jego indywidualnym potrzebom. Łączniki, golenie, cięgna i popychacze obu osi to konstrukcje nowe, a każda z osi posiada aluminiowe nośniki kół, których masę udało się ograniczyć. W porównaniu ze standardowym modelem SL 65 AMG, Black Series ma o 97 milimetrów szerszy rozstaw kół przednich, rozstaw kół tylnej osi powiększono o 85 milimetrów. Nowa kinematyka przedniej osi to 8 procent więcej bezpośredniego przełożenia układu kierowniczego, zaś zupełnie zmieniona elastokinematyka zapewnia zauważalnie większą precyzję prowadzenia. Wielotarczowy mechanizm różnicowy z ograniczonym rozdziałem mocy na osi tylnej oferuje 40-procentowy efekt, zapewniając optymalną przyczepność kół.

Trójfazowy, sportowy układ ESP to kwintesencja przyjemności z jazdy i niebywałej dynamiki. Kierowca ma do wyboru ustawienie “ESP ON” (układ włączony), “ESP SPORT” (tryb sportowy) oraz “ESP OFF” (układ wyłączony), a wszystko to za naciśnięciem guzika ESP. Tablica rozdzielcza AMG pokaże, na wyświetlaczu centralnym, który tryb pracy układu został uruchomiony.

Opony sportowe i tarcze kompozytowe na straży maksymalnych osiągów

Także dobór parametrów opon i kół przyczynił się do uzyskania doskonałych osiągów SL 65 AMG Black Series na torach wyścigowych. Opony o wymiarach  265/35 R 19 montuje się na szerokich na 9,5 cala obręczach kół AMG ze stopów lekkich metali przedniej osi. Oś tylna to imponujące koła AMG 11,5 x 20 cali z lekkich stopów “obute” w opony 325/30 R 20. Dunlop, partner sportowy DTM, dostarcza opony sportowe o nazwie “Sport Maxx GT” gwarantujące szczególnie dobrą przyczepność auta do drogi i umożliwiające pokonywanie zakrętów z oszałamiającymi prędkościami.

Wielkie tarcze wysokowydajnego układu hamulcowego sygnowanego inicjałami AMG widać przez filigranową strukturę kół ze stopów metali lekkich o podwójnych szprychach, również autorstwa AMG. Wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe, wykonane ze szczególnie wytrzymałych materiałów kompozytowych, zamontowano na wszystkich kołach wozu. Za hamowanie osi przedniej odpowiedają sześciotłokowe zaciski stałe oraz tarcze o wymiarach 390 x 36 mm, tył znajduje się pod opieką zacisków stałych czterotłokowych i tarcz 360 x 26 mm.

Funkcjonalne i piękne wnętrze

Skóra typu Nappa, Alcantara i włókno węglowe: wnętrze SL 65 AMG Black Series to miejsce wprost stworzone do tego, aby przyspieszyć bicie serca miłośnika wyścigów samochodowych. Wnętrze auta, utrzymane w czarnej tonacji, tchnie funkcjonalnością rasowej wyścigówki, ujmując urokiem detali.

Nowe fotele kubełkowe marki AMG, wykonane z CFRP (tylko w wersji ECE), zapewniają doskonałe trzymanie boczne podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Pozbawione poduszek bocznych, pokryte są skórą Nappa o szlachetnej strukturze oraz Alcantarą, na zagłówkach dumnie widnieje napis AMG. 15 milimetrów mniejsza, spłaszczona w dolnej części, perforowana po obu stronach dla lepszego trzymania, kierownica wyczynowa AMG Performance zapewnia maksymalną kontrolę nad samochodem. Aluminiowe manetki zmiany przełożeń, srebrne w kolorze, umożliwiają ręczne sterowanie skrzynią biegów.

Na konsoli centralnej zauważymy wysokiej jakości wstawki z włókna węglowego, połyskujący matowo przycisk zapłonu, dźwignię nastawczą nowej konstrukcji, z węglowym wypełnieniem i logo AMG z napisem ”Black Series”. Dalej współgrające z tym panele centralne drzwi wykonane z włókna węglowego, z wygrawerowanymi inicjałami AMG, a także podsufitka oraz słupki A i C wyściełane Alcantarą w kolorze antracytu.

Zespół instrumentów sygnowany przez AMG to zupełne nowum. Czarny prędkościomierz wyskalowano do 360 km/h i przeprojektowano, to samo dotyczy obrotomierza wyposażonego w cztery diody świecące pokazujące kierowcy moment, w którym należy zmienić przełożenie.

Forsowne testy pod każdą szerokością geograficzną

Prace konstrukcyjne i testy modelu SL 65 AMG Black Series rozpoczęły się w 2006 r. Inżynierowie i technicy AMG objeżdżali prototypy i auta eksperymentalne we wszystkich strefach klimatycznych globu. Niezależnie od tego, czy był to tor wyścigowy Nürburgring, jazda testowa z dużą prędkością w Nardo (Włochy), test w tunelu aerodynamicznym, forsowna jazda w letniej spiekocie czy arktycznym  mrozie, bądź też testy zderzeniowe – nowe wyczynowe coupé AMG musiało udowodnić swoją gotowość do jazdy w każdych warunkach. W sumie SL 65 AMG Black Series pokonał 30.000 kilometrów jazd testowych na różnych torach, z czego 15.000 km przypada tylko na północną pętlę toru w Nürburgring, uznanym powszechnie za najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie. 

Podobnie jak SLK 55 AMG Black Series oraz CLK 63 AMG Black Series, które go poprzedzały, SL 65 AMG Black Series także został opracowany w AMG PERFORMANCE STUDIO, otwartym w roku 2006. Pierwsze auta trafią do rąk nabywców w listopadzie 2008 r.

Więcej informacji o SL 65 AMG Black Series znajduje się na stronie internetowej Mercedes-AMG pod adresem:
 
www.mercedes-amg.com.