Mercedes-Benz SLC Final Edition
Niech zaświeci słońce: specjalna edycja kultowego roadstera
Kiedy SLK debiutował jako seryjny model w 1996 roku, wzbudził prawdziwą sensację: oto Mercedes-Benz zbudował roadstera, który za sprawą sztywnego dachu typu „vario” redefiniował swój segment. Tak narodziła się nowa generacja samochodów z otwartym nadwoziem. Łącząc przyjemność z jazdy pod gołym niebem z bezkompromisowym komfortem przy niepogodzie, SLK oferował coś, czego wcześniej próżno było szukać na rynku. Co więcej, u progu swojej kariery model występował w materiałach promocyjnych w charakterystycznym – niezwykłym jak na Mercedesa – żółtym odcieniu karoserii. Teraz Mercedes-Benz SLC, potomek SLK, debiutuje w specjalnej edycji Final Edition, która na wspomnienie tamtej premiery jest oferowana w ekskluzywnym, „słonecznie żółtym” kolorze. To niejedyna wizytówka SLC Final Edition: z szeroką gamą wyposażenia i unikalnymi akcentami we wnętrzu stanowi on zwieńczenie obecnej generacji roadstera. Specjalną edycję można łączyć ze wszystkimi czterema wariantami silnikowymi. Model jest dostępny w salonach Mercedes-Benz od marca 2019 roku, a jego ceny startują od 182 519 zł.
Nabywcy odmian SLC 180, 200 i 300 (zużycie paliwa w cyklu łączonym:6,3-7,0 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 144-161 g/km) mają do wyboru dwie wersje stylizacji. Klienci, którzy zdecydują się na standardowy, czarny odcień nadwozia lub lakiery czerń obsydianu albo szary selenit, otrzymają SLC z przednim zderzakiem AMG z listwami ozdobnymi ze srebrnym, chromowanym wykończeniem (dolna część zderzaka). I odwrotnie, w połączeniu z żółtym lub białymi kolorami karoserii dolne elementy ozdobne zostają wykończone na czarno. Co więcej, w przypadku jasnych odcienina czarno (wysoki połysk) lakierowane są też klamki drzwi, lusterka bocznei tylna listwa. Wspólną cechą wszystkich konfiguracji jest plakietka „SLC Final Edition” na przednich błotnikach. Uwagę przyciągają również 5-ramienne18-calowe obręcze AMG z lekkich stopów z czarnym, lśniącym wykończeniem.
Specjalny model bazuje na linii AMG, która w standardzie zawiera zderzaki w stylizacji AMG, sportowe zawieszenie z obniżonym o 10 mm prześwitem (z tej opcji można zrezygnować) oraz wydajniejszy układ hamulcowy z perforowanymi tarczami hamulcowymi i przednimi zaciskami z napisem „Mercedes-Benz”.
Wnętrze SLC Final Edition wyróżnia się dwukolorową, skórzaną tapicerką nappa w czarno-srebrnej tonacji o perłowej fakturze, wzbogaconą o kontrastowe szare przeszycia. Ten sam szary odcień mają pasy bezpieczeństwa. Ekskluzywny wystrój kabiny podkreślają skórzane wstawki z deseniem przypominającym włókno węglowe na zagłówkach i w górnej części oparć foteli. Zagłówki oraz dźwignię automatycznej przekładni zdobi srebrny napis „SLC”, a okładziny na desce rozdzielczej i konsoli środkowej mają lśniące, aluminiowe wykończenie. Standardowo montowana trójramienna, wielofunkcyjna sportowa kierownica łączy „karbonową” skórę w górnej i dolnej części wieńca z gładką skórą nappa w obszarze uchwytu. Dodatkowo wyróżniają ją spłaszczenie u dołu oraz srebrne manetki zmiany biegów.
Ponadto standardowa specyfikacja SLC Final Edition obejmuje czarne dywaniki z haftowanym logo, ogrzewanie okolic karku AIRSCARF, podgrzewane fotele oraz pakiet pamięci dla siedzeń, kolumny kierownicy i lusterek bocznych. Pakiet ten zawiera również 4-kierunową regulację podparcia lędźwiowego – zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Mercedes-AMG SLC 43 Final Edition
AMG SLC 43 Final Edition (zużycie paliwa w cyklu łączonym 8,1 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym 185 g/km) cechuje się wyjątkowo sportową stylizacją, typową dla roadstera o wysokich osiągach – m.in. z ekskluzywnym, żółtym lakierem i szeregiem czarnych elementów o wysokim połysku.Należą do nich: przedni spojler, poprzeczki wlotów powietrza, podstawa trójramiennej gwiazdy, element ozdobny tylnego pasa, obudowy bocznych lusterek i klamki drzwi. W dynamiczny wizerunek roadstera wpisują się matowoczarne, 5-ramienne obręcze kół AMG z lekkich stopów (o średnicy18 cali) z żółtym rantem i oponami w rozmiarze 235/40 R 18 z przodui 255/35 R 18 z tyłu.
Wizualnie kabinę definiuje dwukolorowa, czarno-srebrna skórzana tapicerka z szarymi przeszyciami i pasami bezpieczeństwa, a także elementy ze skóry o wzorze włókna węglowego. Sportowa kierownica AMG Performance obszyta mieszanką dwóch typów skóry – „karbonowej” i nappa – wyróżnia się szarym pierścieniem na godzinie 12 i dodatkowym emblematem „AMG EDITION”.
Oto modele SLC Final Edition w skrócie:
SLC 180 |
SLC 200 |
SLC 300 |
Mercedes-AMG SLC 43 |
|
Układ i liczba cylindrów |
R4 |
R4 |
R4 |
V6 |
Pojemność skokowa (ccm) |
1595 |
1991 |
1991 |
2996 |
Moc maks. (kW/KM) |
115/156 |
135/184 |
180/245 |
287/390 |
Maksymalny moment obr. (Nm) |
250 |
300 |
370 |
520 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)2 |
7,9 (8,1) |
7,0 (6,9) |
- (5,8) |
- (4,7) |
Prędkość maks. (km/h)² |
226 (223) |
240 (237) |
- (250) |
- (250) |
Zużycie paliwa w cyklu łączonym (l/100 km)1,2 |
6,3 |
6,7 |
7,0 |
8,1 |
Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km)1,2 |
144 |
153 |
161 |
185 |
Ceny od (zł) |
185 519 |
204 542 |
231 548 |
315 635 |
1 podane wartości określono zgodnie z ustanowioną metodą pomiarową – NEDC dla emisji CO2 (zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego EU 2017/1153). Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości. Więcej informacji na temat oferowanych pojazdów, w tym wartości WLTP, dla każdego kraju można znaleźć pod adresem www.mercedes-benz.com; 2 dane w nawiasach: dla wersji z automatyczną przekładnią
Ponad 20-letnia historia sukcesu: Mercedesy SLK i SLC
Po debiucie w 1996 r. SLK zapoczątkował nową epokę tradycyjnej marki Mercedes-Benz, a konstrukcja jego dachu posłużyła za wzór dla wielu innych pojazdów z otwartym nadwoziem.
W styczniu 2011 r. Mercedes-Benz zaprezentował trzecią generację modelu, obecnie ciągle w produkcji, która nosi wewnętrzne oznaczenie
R 172. Seria ta łączy lekkość i sportowy styl z komfortem, dynamicznym wzornictwem oraz wyjątkową wygodą na co dzień. Od kwietnia 2016 r. model oferowany jest jako SLC – a przy okazji zmiany nazwy został technicznie i wizualnie zoptymalizowany. Nowa nazwa potwierdza ścisły związek roadstera z Klasą C, z którą dzieli on wiele rozwiązań technicznych.
Trzy generacje SLK/SLC odniosły ogromny rynkowy sukces: od 1996 r. doczekały się społeczności fanów na całym świecie, a ich łączna sprzedaż wyniosła już ponad 710 000 egzemplarzy.
Historia modelu w skrócie:
-
1994: prezentacja roadstera w postaci studium na pokazach w Turynie i Paryżu
-
1996: światowa premiera SLK (R 170) na salonie samochodowym w Turynie
-
2000: kompleksowa aktualizacja modelu
-
2004: światowa premiera SLK drugiej generacji (R 171) na salonie samochodowym w Genewie
-
2008: aktualizacja modelu
-
2011: debiut trzeciej generacji SLK (R 172)
-
2016: aktualizacja modelu oraz zmiana nazwy – od teraz roadster nazywa się „SLC”
-
2019: wprowadzenie specjalnych wersji Final Edition