Warszawa,
13
stycznia
2020
|
16:54
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz: wzrost sprzedaży na świecie i lider segmentu premium w Polsce

 

  • W ubiegłym roku Mercedes-Benz dostarczył 2 339 562 samochody, uzyskując najwyższy roczny wolumen sprzedaży w historii firmy (+1,3%) w trudnych warunkach dla branży motoryzacyjnej
  • W 2019 r. oddział Mercedes-Benz Cars przekazał klientom 2 456 343 samochody marek Mercedes-Benz i smart – to nowy roczny rekord (+0,7%)
  • Przekraczając po raz pierwszy granicę 600 000 aut osobowych sprzedanych od października do grudnia 2019 r. , Mercedes-Benz zamknął najlepszy swój kwartał pod względem sprzedaży(614 319 szt., +3,2%)
  • Od 2016 r. Mercedes-Benz pozostaje numerem 1 wśród marek samochodów luksusowych, a w ubiegłym roku po raz kolejny potwierdził swoją pozycję
  • Na wszystkich trzech głównych rynkach zbytu – w Chinach, Niemczech i USA – marka spod znaku trójramiennej gwiazdy zdołała zwiększyć sprzedaż jednostkową rok do roku. Chiny, jako największy z pojedynczych rynków, pozostają głównym motorem napędowym sprzedaży z 6,2-proc. wzrostem i nowym rekordem za cały rok
  • „Dziewiąty rekordowy rok z rzędu raz jeszcze podkreśla silny popyt na samochody Mercedes-Benz, nawet w obliczu daleko idących zmian w krajobrazie mobilności. Co więcej, Mercedes-Benz nadal jest zdecydowanie numerem 1 na rynku aut luksusowych – co dowodzi, jak cenna jest nasza marka” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG.

Pod względem sprzedażowym 2019 rok był dla Mercedes-Benz dziewiątym rekordowym rokiem z rzędu – producent dostarczył wówczas na całym świecie 2 339 562 samochody, uzyskując 1,3% wzrostu. Jednocześnie po raz czwarty z rzędu zajął pozycję lidera wśród marek aut luksusowych. Na wszystkich trzech głównych rynkach zbytu –w Chinach, Niemczech i USA – marka spod znaku trójramiennej gwiazdy „przebiła” wysokie poziomy liczby dostaw z poprzedniego roku. Głównym motorem wzrostu pozostały Chiny, największy pojedynczy rynek Mercedesa, z wynikiem 693 443 egzemplarzy, co stanowi wzrost r/r o 6,2% i nowy roczny rekordowy. Zeszłoroczna ofensywa modelowa, która łącznie objęła więcej niż 10 nowych lub zmodernizowanych modeli, doprowadziła do znacznego zwiększenia sprzedaży jednostkowej, szczególnie samochodów kompaktowych oraz SUV-ów, i przyczyniła się do wypracowania ogólnego wzrostu sprzedaży.

W całym roku 2019 Mercedes-Benz utrzymał pozycję lidera w segmencie aut luksusowych na rynkach takich jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Belgia, Szwajcaria, Polska, Portugalia, Korea Południowa, Japonia, Australia, Tajlandia, Wietnam, Singapur, Kanada i RPA.

Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG: „Dziewiąty rekordowy rok z rzędu raz ponownie podkreśla silny popyt na samochody Mercedes-Benz, nawet w obliczu daleko idących zmian w krajobrazie mobilności. Co więcej, Mercedes-Benz nadal jest zdecydowanie numerem1 na rynku aut luksusowych – co dowodzi, jak cenna jest nasza marka. Rok 2019 był rokiem wielkich wyzwań dla przemysłu motoryzacyjnego. W ciągu kolejnych 2 lat nasza branża będzie przechodziła dalszą transformację, i to większą niż kiedykolwiek. W tym wymagającym otoczeniu zamierzamy dalej zwiększać sprzedaż jednostkową i wyznaczać kierunek długoterminowej konkurencyjności. Dzięki inwestycjom w nowe rozwiązania techniczne i zyskownemu wzrostowi sprzedaży torujemy Mercedes-Benz drogę do liderowania na światowym rynku aut luksusowych – jako pionierowi zrównoważonego luksusu, również w epoce mobilności neutralnej pod względem emisji CO2.

Lista 5 największych rynków Mercedes-Benz w ubiegłym roku to: Chiny, Niemcy i USA, a następnie Wielka Brytania i Korea Południowa. Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy zakończyła 2019 rok najwyższą roczną sprzedażą w swojej historii, a także najlepszym kwartałem w historii (614 319 sztuk, +3,2%) – w ciągu minionych trzech miesięcy Mercedes-Benz po raz pierwszy sprzedał ponad 600 000 samochodów w trakcie jednego kwartału. W grudniu przekazano klientom 205 968 pojazdów, niemal osiągając wysoki poziom dostaw z ubiegłego roku (-0,3%).

Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż: „W 2019 r. na zakup nowego Mercedesa zdecydowała się szczególnie duża liczba klientów z Chin, Niemiec i USA. Na każdym z tych trzech głównych rynków przekroczyliśmy wysoki poziom sprzedaży jednostkowej uzyskany w poprzednim roku. Dziewiąty rekordowy rok z rzędu odzwierciedla m.in. sukces naszej ofensywy modelowej w segmencie aut kompaktowych oraz SUV-ów, które zachwyciły naszych nowych i obecnych nabywców na całym świecie. Oferujemy dziś szeroką gamę produktów z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, o emocjonującym wzornictwie – co oznacza, że mamy właściwy samochód dla każdego klienta. W tym roku chcemy jeszcze bardziej odmłodzić nasze portfolio, wprowadzając na rynek ponad 10 nowych lub zmodernizowanych modeli, w szczególności skupiając się na pojazdach zelektryfikowanych”.

Całoroczna sprzedaż Mercedes-Benz w poszczególnych regionach i na poszczególnych rynkach

Region Azji i Pacyfiku osiąga najlepszą sprzedaż w historii; Chiny pozostają najważniejszym motorem globalnego wzrostu

W regionie Azji i Pacyfiku w 2019 r. uzyskano nowy rekord sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz – 977 922 sztuk (+3,7%). Klientom w Chinach przekazano więcej aut niż na którymkolwiek innym rynku świata – łącznie 693 443 egzemplarze (+6,2%), czyli o ponad 40 000 więcej niż rok wcześniej. Kluczowymi czynnikami sukcesu Mercedesa w Państwie Środka były: zintensyfikowana ofensywa produktowa, strategia lokalizacji oraz działania ukierunkowane na klienta. Co ciekawe, ponad 3/4 aut sprzedanych tam w 2019 r. pochodziło z lokalnych fabryk. Chiny pozostają największym rynkiem zbytu Mercedes-Benz od 2015 r., a w latach 2015-2019 tamtejsza roczna sprzedaż uległa niemal podwojeniu. W Korei Południowej, na drugim co do wielkości rynku w regionie Azji i Pacyfiku, ubiegłoroczne dostawy osiągnęły nowy rekordowy poziom 78 048 pojazdów (+8,7%). Rekord sprzedaży aut z gwiazdą pobito także w Wietnamie.

Wolumen sprzedaży w Europie nieco powyżej wysokiego poziomu dostawz poprzedniego roku, znaczny wzrost sprzedaży w Niemczech

W Europie w 2019 r. dostarczono klientom 937 881 samochodów Mercedes-Benz – to wynik nieco powyżej wysokiego poziomu dostawz poprzedniego roku (+0,4%). Na rodzimym, niemieckim rynku – dzięki wzrostowi sprzedaży samochodów kompaktowych i SUV-ów – producent zdołał „przebić” wynik z poprzedniego roku o ponad 14 000 sztuk, dostarczając tam 318 353 pojazdy (+4,8%). To najwyższy wolumen sprzedaży w Niemczech w ciągu ostatnich 10 lat. Największymi europejskimi rynkami zbytu nowych Mercedesów poza Niemcami, Wielką Brytanią i Francją są Włochy oraz Hiszpania. W 2019 r. producent spod znaku trójramiennej gwiazdy ustanowił nowe rekordy sprzedaży także w takich krajach jak Szwajcaria, Polska, Dania i Węgry. Warto wspomnieć, że na rodzimym rynku Mercedes-Benz Polska został liderem sprzedaży marek aut premium.

Ponad 372 100 samochodów dostarczonych w regionie NAFTA, sprzedażw USA nieznacznie wyższa niż przed rokiem

W regionie NAFTA od stycznia do grudnia ub.r. dostarczono 372 144 nowe samochody Mercedes-Benz (-1,64%). Pomimo trudnej sytuacji rynkowej klientom w USA przekazano 316 094 pojazdy, przekraczając wysoki poziomz ubiegłego roku o 135 egzemplarzy (+0,0%). W drugiej połowie roku marka zwiększyła liczbę dostaw w Stanach Zjednoczonych w ciągu pięciu z sześciu miesięcy, a w czwartym kwartale uzyskała 1,7-proc. wzrost sprzedaży.W Kanadzie Mercedes-Benz utrzymuje pozycję lidera wśród marek aut luksusowych już szósty rok z rzędu.

Całoroczna sprzedaż Mercedes-Benz – poszczególne modele

Co trzeci nowy Mercedes sprzedany w 2019 roku był SUV-em

W 2019 r. SUV-y były najlepiej sprzedającym się segmentem Mercedes-Benz (-4,5%) – na zakup modeli GLA, GLB, GLC, GLC Coupé, EQC, GLE, GLE Coupé, GLS lub Klasy G zdecydowało się łącznie około 783 700 nabywców. Od sierpnia 2019 r. dostawy rosną miesiąc w miesiąc dzięki wprowadzeniu nowych odsłon GLC i GLE. W 2019 r. po raz kolejny najlepiej sprzedającym się SUV-em w ofercie Mercedesa okazał się GLC. Z kolei Klasa G pobiła swój rekord sprzedaży z 2017 roku o ponad 13 000 sztuk – 34 912 dostarczonych aut stanowi wzrost sprzedaży o ponad 60%. Poprzedni rekord sprzedażyz 2017 r. przekroczono już w sierpniu 2019 r.

Znaczny wzrost i nowy rekord sprzedaży modeli kompaktowych

W 2019 r. co czwarty sprzedany Mercedes był samochodem kompaktowym. Łącznie auta Klas A, B, CLA, CLA Shooting Brake, GLA i GLB trafiły w ręce ponad 667 000 nabywców (+9,5%). W porównaniu z poprzednim rekordem, ustanowionym w 2016 r., oznacza to wzrost o ponad 30 000 egzemplarzy. Do tego wyniku znacząco przyczyniły się Klasa A Limuzyna i nowa Klasa B – w ujęciu światowym, a w Europie – nowy CLA Coupé. Klasa A odnotowała globalny wzrost popytu o 12,3%, Wraz z GLB, który trafił na rynek w grudniu 2019 r., rodzina kompaktowych Mercedesów składa się teraz z ośmiu modeli. Zmiany w obecnej gamie aut kompaktowych kompletuje nowy GLA, którego sprzedaż ruszy w tym roku.

Klasa C: ponad 392 900 dostarczonych egzemplarzy

W 2019 r. klienci nabyli około 392 900 egzemplarzy Klasy C Limuzyna i Kombi (-0,9%). Wariant Limuzyna wypracował wzrosty szczególnie w regionie Azjii Pacyfiku, bijąc tam nowy rekord (+8,5%). W Korei Południowej jego dostawy osiągnęły dwucyfrowy przyrost. Sprzedaż odmiany z długim rozstawem osiw Chinach „podskoczyła” w ubiegłym roku o 9% i ustanowiła nowy rekord.Od momentu wprowadzenia na rynek w 1982 r., wówczas pod nazwą Mercedes-Benz 190, na całym świecie sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy Klasy C Limuzyna i Kombi.

Klasa E: ustanawia nowy rekord sprzedaży w regionie Azji i Pacyfiku

W trzecim pełnym roku sprzedaży nowej generacji Klasy E nabywcy odebrali ponad 351 000 sztuk modelu z nadwoziami Limuzyna i Kombi (-1,3%). W wynikach jego sprzedaży wyraźnie widać znaczenie Chin jako najważniejszego rynku zbytu sedanów Mercedesa – Klasa E Limuzyna ustanowiła tam nowy rekord sprzedaży i osiągnęła dwucyfrowy wzrost popularności. Dość wspomnieć, że co druga Klasa E Limuzyna sprzedana w 2019 r. trafiała do Państwa Środka, w wersji ze zwiększonym rozstawem osi. W Korei Południowej Klasa E Limuzyna uzyskała najwyższą roczną sprzedaż w historii. A na zakup Klasy E Kombi w Niemczech zdecydowało się o 5,0% więcej klientów niż w 2018 r.

Klasa S: najchętniej wybierana luksusowa limuzyna na świecie

Mercedes-Benz od zawsze dąży do budowy najlepszego samochodu na świecie – a ucieleśnieniem tego dążenia jest Klasa S. Wysoki standard ekskluzywności w połączeniu z wyważoną powściągliwością są niezmiennie wyśmienicie postrzegane przez klientów: w ciągu minionych 12 miesięcy Klasa S Limuzyna ponownie była najlepiej najchętniej wybieraną luksusową limuzyną na świecie. W 2019 r., 6 lat po wprowadzeniu na rynek obecnej generacji modelu, jej sprzedaż wyniosła około 71 700 sztuk – i pozostała na bardzo wysokim poziomie (-8,0%). Dostawy wzrosły przede wszystkim w Chinach, gdzie szczególną popularnością cieszy się Mercedes-Maybach Klasy S Limuzyna, oferujący najwyższy poziom luksusu i komfortu. W 2019 r. ustanowił on nowy rekord sprzedaży, głównie za sprawą sukcesu w Państwie Środka i dwucyfrowemu wzrostowi właśnie na tym rynku. Od chwili premiery w 2015 r. co miesiąc tylko w Chinach nabywcy odbierali średnio około 500 egzemplarzy tych ekskluzywnych samochodów luksusowych, a w ubiegłym roku liczba ta wzrosła do ponad 700 miesięcznie. W tym roku portfolio marki Mercedes-Maybach poszerzy model GLS.

Samochody marzeń: dwucyfrowy wzrost sprzedaży CLS-a Coupé

Wszystkie roadstery, kabriolety i coupe Mercedes-Benz są zgrupowane pod nazwą „samochody marzeń”. W 2019 r. na całym świecie dostarczono ponad 163 600 takich pojazdów (-1,1%). Głównymi rynkami zbytu roadsterów, kabrioletów i coupé z gwiazdą były Stany Zjednoczone i Niemcy, a w dalszej kolejności – Wielka Brytania. Najlepiej sprzedające się modele tej grupy to Klasa C Coupé, za którą uplasował się CLS Coupé. Ten drugi był motorem wzrostu sprzedaży samochodów marzeń w 2019 r. i w ujęciu globalnym osiągnął dwucyfrowy wzrost sprzedaży.

Zwiększone zapotrzebowanie na Klasę V i Klasę X

Dzięki wzrostowi o 1,2%, do około 63 500 sztuk dostarczonych w 2019 r., Klasa V osiągnęła nowy rekord sprzedaży. Zmodernizowana odsłona tego wszechstronnego pojazdu (MPV) miała swoją światową premierę w styczniu 2019 r. Szczególnie silny popyt na Klasę V w ubiegłym roku odnotowanow Niemczech, gdzie model uzyskał największy wzrost i ustanowił nowy rekord sprzedaży. Kolejne rekordy popularności Klasa V pobiła w Wielkiej Brytanii, Rosji i Szwajcarii. Sprzedaż MPV z gwiazdą wzrosła także w Chinach, na najważniejszym rynku jego zbytu poza Europą. Klasa X w 2019 r. na całym świecie znalazła około 15 300 nabywców, a najwięcej aut dostarczonow Niemczech, Wielkiej Brytanii, Australii i RPA; w każdym z tych krajów pick-up z gwiazdą osiągnął dwucyfrowy wzrost zapotrzebowania i rekordową sprzedaż.

Mercedes-AMG: najwyższa sprzedaż w historii firmy

Skuteczniejsza niż kiedykolwiek wcześniej: Mercedes-AMG, marka samochodów sportowych i o wysokich osiągach, w 2019 r. osiągnęła nowy rekord, sprzedając ponad 132 136 aut i notując dwucyfrowy wzrost zapotrzebowania (+11,8%). Największymi rynkami jej zbytu w 2019 r. były Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a następnie Chiny i Japonia. Miniony rok w Mercedes-AMG był naznaczony nieustannym poszerzaniemi odnawianiem gamy modeli. Ceniona rodzina AMG GT przeszła lifting wersji dwudrzwiowej, a Mercedes-AMG GT 4-drzwiowe Coupé po raz pierwszy był dostępny na wszystkich rynkach. Oferując już 13 odmian o różnych poziomach osiągów, Mercedes-AMG wzbogacił swoje portfolio w segmencie samochodów kompaktowych o atrakcyjne warianty bazowe. Kompaktowe modele z serii 45 są napędzane nowo opracowanym silnikiemo pojemności 2 litrów, najmocniejszym seryjnie wytwarzanym 4-cylindrowym motorem turbo. Ponadto Mercedes-AMG wprowadził nowe zelektryfikowane SUV-y, korzystające z techniki EQ Boost. Rozrusznikoalternator z jednostkąo mocy 16 kW (22 KM) zasila pokładową instalację elektryczną 48 V, wspiera silnik spalinowy funkcją boost („zastrzyku” momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych) i zapewnia większą efektywność.

W 2019 r. smart dostarczył na całym świecie około 116 800 aut

W ciągu ostatnich 12 miesięcy smarta fortwo lub smart forfour wybrało 116 781 klientów (-9,3%). Wpływ na wyniki sprzedaży miał cykl życia obu modeli. Podczas ubiegłorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie smart zaprezentował całkowicie odmienione wydania fortwo i forfoura. Progresywny design łączy się tu z inteligentnymi funkcjami łączności, a także zerową lokalną emisją spalin – za sprawą napędu elektrycznego. W roku konwersji na odmiany zasilane wyłącznie prądem smarty uzyskały w Niemczech najwyższą sprzedaż w ciągu ostatnich 14 lat (46 506 aut, +13,2%). Wzrosty uzyskały także we Francji, we Włoszech i w Portugalii, gdzie pobito nowy rekord (+25,0%). W 2019 r. smart dostarczył na świecie rekordową liczbę swoich aut z napędem elektrycznym (18 400 sztuk). W Niemczech około co szósty sprzedany egzemplarz był zasilany wyłącznie prądem. Pod koniec marca 2019 r. firmy Daimler AG i Zhejiang Geely Holding Group ogłosiły utworzenie globalnego joint venture (50:50) z intencją przekształcenia smarta w wiodącego gracza w segmencie pojazdów premium i inteligentnie zelektryfikowanych. Spółka ta wyprodukuje w Chinach całkowicie nową generację elektrycznych smartów i będzie odpowiedzialna za ich międzynarodową dystrybucję.

Ofensywa modelowa w segmencie hybryd plug-in i aut całkowicie elektrycznych

W ramach ogłoszonej w ubiegłym roku strategii „Ambition 2039” (z ang. Ambicja 2039) oddział Mercedes-Benz Cars postawił sobie za cel doprowadzenie w ciągu 20 lat do neutralizacji swojej floty nowych samochodów osobowych pod względem emisji CO2. W Europie firma zakłada, że do 2025 r. ponad 40% aut Mercedes-Benz może trafiać już do klientów jako pojazdy typu xEV (hybrydy typu plug-in i auta całkowicie elektryczne). Producent zakłada, że do 2030 r. hybrydy plug-in i samochody w 100% na prąd osiągną ponad 50-proc. udział w jego światowej sprzedaży.

Mercedes-Benz Cars spodziewa się, że do 2025 r. auta w pełni elektryczne będą stanowiły 15-25% jego całkowitej sprzedaży. Pierwszy SUV Mercedesa wyłącznie na prąd, model EQC, w 2019 r. zadebiutował najpierw w Europie,a następnie na rynkach Chin i Azji i Pacyfiku. Jako kolejny członek rodziny Mercedes EQ, w tym roku do sprzedaży trafi EQV – pierwszy luksusowy pojazd Mercedes-Benz typu MPV z napędem elektrycznym, łączący bezemisyjną mobilność z satysfakcjonującymi osiągami, wysoką funkcjonalnością i estetycznym wzornictwem. Co więcej, w salonach można zamawiać już zmodernizowanego smarta z napędem wyłącznie elektrycznym – jego wprowadzenie na rynek zaplanowano na koniec stycznia 2020 r. Tym samym smart zakończy swoją pionierską transformację na napędy lokalnie bezemisyjne.

Do końca 2020 r. integralną częścią globalnego portfolio produktówMercedes-Benz Cars będzie łącznie 5 modeli z napędem całkowicie elektrycznym i ponad 20 wariantów hybryd plug-in.

Przegląd sprzedaży Mercedes-Benz Cars na całym świecie w 2019 r.

  Grudzień 2019 r. Zmiana (%) Styczeń-grudzień 2019 r. Zmiana (%)
Mercedes-Benz 205 968 -0,3 2 339 562 +1,3
smart 11 181 +8,6 116 781 -9,3
Mercedes-Benz Cars 217 149 +0,1 2 456 343 +0,7
         
Sprzedaż Mercedes-Benz w regionach        
Europa 83 222 -0,7 937 881 +0,4
- w tym: Niemcy 27 981 +1,6 318 353 +4,8
Azja/ Pacyfik 82 679 +2,0 977 922 +3,7
- w tym: Chiny 52 510 +5,2 693 443 +6,2
NAFTA 35 132 -6,2 372 144 -1,6
- w tym: USA 30 294 -5,4 316 094 +0,0