31
marca
2010
|
02:00
Europe/Warsaw

Mercedes-Benz Zetros: transport ciężkich ładunków w ciężkich warunkach terenowych

Pojazdy dwuosiowe z napędem na wszystkie koła o dopuszczalnej masie całkowitej równej 16,5 lub 18,0 ton oraz pojazdy trzyosiowe o masie do 25,0 lub 27,0 ton: oto oferta Mercedes-Benz Zetros – terenowych samochodów ciężarowych z klasyczną kabiną za silnikiem, opartych w głównej mierze na podzespołach pochodzących z produkcji wielkoseryjnej, przystosowanych do trudnych zadań w terenie. Ładowność modeli dwuosiowych wynosi niemal 10 ton, podczas gdy w przypadku pojazdów trzyosiowych – 16 ton.

Pojazd i jego komponenty przeszły próby w ekstremalnych warunkach terenowych według najbardziej wyśrubowanych standardów jakości Mercedes-Benz, z użyciem symulacji, prób na hamowniach oraz testów w wyjątkowo trudnych letnich i zimowych warunkach drogowych.
Klasyczna kabina kierowcy w Mercedes-Benz Zetros to rozwiązanie najnowsze, natomiast układ napędowy i podwozie zostały zapożyczone z typoszeregów Actros i Axor. Dzięki modułowej zasadzie konstrukcji klienci mogą cieszyć się niskimi kosztami serwisu i wysoką jakością podzespołów.

Mercedes-Benz Zetros został opracowany w zakładach w Wörth i tam też jest produkowany. Jego produkcja odbywa się na tej samej linii montażowej, na której powstają trzy modele Unimoga, a także niskopodwoziowy Econic.

Kabina klasyczna – najlepszy wybór dla pojazdu off-road
Klasyczny kształt kabiny został wybrany celowo ze względu na terenowe wykorzystanie samochodu. Istnieje po temu kilka powodów: taka kabina pozwala na zwarty, niski profil, ułatwia obsługę, a także zapewnia znacznie lepszą kontrolę nad pojazdem oraz komfort jazdy w porównaniu z kabiną nad silnikiem. Te zalety z kolei przekładają się na zmniejszenie poziomu stresu kierowcy i na efektywniejszy styl prowadzenia pojazdu: rozwijanie większych prędkości i dłuższy czas nieprzerwanej pracy, a tym samym krótsze jazdy powrotne. Nie jest dziełem przypadku, iż seria Zetros wzbudziła spore zainteresowanie w sektorze energetycznym i badawczym, a także w służbach pożarniczych i ratowniczych: wyjątkowa wygoda podczas jazdy off-road dzięki klasycznej kabinie umożliwia kierowcy pełną kontrolę nad prędkością  w terenie – taki efekt to rzadkość w przypadku kabin nad silnikiem.

Jak chodzi  o bezpieczeństwo i ergonomię, a także sprawność podczas wykonywania zadań i czas pracy – Mercedes-Benz Zetros zapewnia najwyższy ich poziom. W porównaniu z samochodami ciężarowymi z kabiną nad silnikiem, rozwiązanie zastosowane w Zetrosie okazuje się być najlepsze i najbezpieczniejsze w przypadku działań w warunkach ekstremalnych.

Układ napędowy oparty na wypróbowanych podzespołach
Układ napędowy powstał w oparciu o wielkoseryjnie produkowane podzespoły samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Po maskami wszelkich wariantów Zetrosa znajduje się dużej mocy 7,2-litrowy sześciocylindrowy rzędowy silnik OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm przy 1200 - 1600 obr/min. Mercedes-Benz dostarcza ten silnik w ramach wariantu Euro-5, ale na żądanie dostępne są także warianty Euro-3.
Skrzynia biegów występuje w dwóch odmianach: standardowo dostępna jest manualna hydrauliczno-pneumatyczna dziewięciostopniowa przekładnia G 131-9 (osiem biegów do jazdy w przód + bieg pełzający) o najwyższym bezpośrednim przełożeniu; opcjonalnie Mercedes-Benz Zetros wyposażony może być  w pełni zautomatyzowaną sześciostopniową skrzynię biegów Allison 3000 SP/PR. Skrzynia rozdzielcza stałego napędu na wszystkie koła to VG 1700, podzespół wypróbowany w ciągu wielu lat, cechujący sie przełożeniem redukującym równym 1:1,690, o dobre 20 procent krótszym niż w napędzanych na wszystkie koła modelach Actros i Axor (ich przełożenie redukujące wynosi 1:1,403). Takie rozwiązanie umożliwia jazdę z najniższymi prędkościami, co stanowi wyjątkowo ważną cechę podczas zjazdów ze stromych zboczy, a także zwiększa całkowitą siłę napędową o około 70 procent w stosunku do biegów szosowych. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś (osie) wynosi  1:3,21 przy zastosowaniu mechanizmu różnicowego, a 1:1 przy włączonej blokadzie tego mechanizmu.

Duży prześwit zawieszenia dzięki solidnym zwolnicom planetarnym
Kolejnym wypróbowanym elementem zastosowanym w Zetrosie są wysoko cenione zwolnice planetarne AL 7/HL 7 nadal stanowiące nieodzowny element wielkoseryjnych modeli Actros i Axor. Mercedes-Benz dostarcza Zetrosy standardowo wyposażając je w trzy ręczne blokady mechanizmu różnicowego, załączane przez kierowcę za pomocą praktycznego pokrętła. Pokrętło wskazuje także odpowiednią kolejność załączania blokad przy rosnących trudnościach terenu: najpierw blokada międzyosiowa, następnie tylna blokada międzykołowa, a na końcu przednia międzykołowa. Dzięki temu można uniknąć błędnej kolejności włączania blokad.

Standardowe przełożenie tylnej (tylnych) osi przy zastosowaniu manualnej skrzyni biegów wynosi i = 5,33 (co odpowiada Vmax równej 94 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika i zastosowaniu standardowych opon 14.00 R20). Alternatywnie można wybrać tylną oś o przełożeniu równym i = 4,83 (co odpowiada Vmax równej 103 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika).

Opcjonalna automatyczna skrzynia biegów, ABS w wyposażeniu standardowym
W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów Allison, Mercedes-Benz oferuje w ramach wyposażenia seryjnego tylną oś o przełożeniu i = 7,73 (co odpowiada Vmax of 105 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika i zastosowaniu standardowych opon 14.00 R20). Automatyczna przekładnia Allison 3000 SP/PR opcjonalnie dostępna jest także w konfiguracji z osią tylną o  przełożeniu równym 6,82 (co odpowiada Vmax równej 112 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika).

Mercedes-Benz Zetros jest wyposażony seryjnie w pojedyncze opony o rozmiarze 14.00 R20, które dzięki dużej średnicy zwiększają prześwit pod podwoziem o kolejne 75 mm w porównaniu do największych, zwykłych opon stosowanych w samochodach ciężarowych (13 R22.5). Opony 14.00 R20 pozwalają także na maksymalną nośność pojedynczej osi wynoszącą 9,0 ton, podczas gdy przy pojedynczych oponach rozmiaru 315 R22.5 wynosi ona 8,0 ton.

Ponadto opcjonalnie Mercedes-Benz Zetros może zostać fabrycznie wyposażony w układ centralnego pompowania kół, pozwalający na płynną zmianę ciśnienia w oponach podczas jazdy w zależności od warunków terenowych, wprost z kabiny kierowcy.

Mercedes-Benz Zetros jest wyposażony w hamulce bębnowe, łatwe w obsłudze i sprawdzające się w ekstremalnym terenie bez względu na warunki klimatyczne. System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania ABS wchodzi w skład wyposażenia seryjnego; w tym pojeździe istnieje możliwość wyłączania ABS podczas jazdy terenowej (cecha przydatna np. podczas zjazdu ze stromego zbocza pokrytego żwirem lub szutrem, gdyż wtedy przed oponami spiętrzają się kliny, hamując pojazd).

Podwozie optymalne do jazdy w terenie
Zawieszenie przedniej i tylnej (tylnych) osi obejmuje resory paraboliczne o szerokim rozstawie wraz ze stabilizatorami i amortyzatorami. Długie skoki ugięcia resorów zapewniają komfort jazdy również w najtrudniejszych warunkach terenowych, ponadto można wybrać różne warianty zawieszenia, dostosowane do różnych nośności osi. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom konstrukcyjnym dopuszczalna głębokość brodzenia samochodu Mercedes-Benz Zetros wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1200 mm.

Pojazd jest wyposażony w ramę odporną na zginanie (istotne przy jeździe szosowej) i elastycznie reagującą na siły skrętne (istotne przy jeździe terenowej). Zastosowano ramę szczeblową z podłużnicami wykonanymi z otwartych profili C, do których są przykręcone belki poprzeczne, również o profilu C, co w sumie daje bardzo dużą wytrzymałość skrętną. Rama pochodzi wprawdzie z Actrosa, ale została odpowiednio wzmocniona i zmodyfikowana tak, by sprostać trudniejszym warunkom eksploatacji: w efekcie pojazd można nie tylko holować, ale i podnosić za przód lub tył ramy, również przy pełnym obciążeniu ładunkiem.

Wszechstronne możliwości zabudowy
Punkty mocowania zabudów na ramie Mercedes-Benz Zetros są identyczne jak w przypadku modeli Actrosa i Axora, dzięki czemu wykorzystywać najróżniejsze zabudowy bez dodatkowych kosztów. Ponadto prosta i niezwykle wytrzymała rama podwozia umożliwia montaż wszelkiego rodzaju dostosowanych do potrzeb użytkownika zabudów i urządzeń. Wzmocniona i mocowana śrubami główka ramy Zetrosa została tak zaprojektowana, aby umożliwić montaż osprzętu z przodu pojazdu.

Fakt, iż Mercedes-Benz Zetros został skonstruowany w oparciu o wielkoseryjne komponenty jest szczególnie korzystny dla użytkownika, gdy zachodzi potrzeba serwisowania pojazdu lub znalezienia do niego części zamiennych. Ponad 5000 serwisów w 160 krajach świata zapewnia pełne zaopatrzenie w części po godziwych cenach oraz szybkie i profesjonalne usługi, nawet w najbardziej odległych punktach naszego globu.

Szczegóły koncepcyjne Zetrosa: zalety klasycznej kabiny za silnikiem

• Przestronna kabina z niskimi progami
• Optymalna, bezpieczna pozycja kierowcy pomiędzy osiami
• Kompaktowe rozmiary i zgrabna sylwetka

W przypadku najtrudniejszych nawet zadań w terenie – czyli warunków, dla jakich został stworzony Mercedes-Benz Zetros  - umiejscowienie kabiny za silnikiem okazuje się być najlepszym rozwiązaniem, między innymi ze względu na optymalną pozycję kierowcy. Jaki użytek byłby z samochodu, który jest wprawdzie idealnie dostosowany do rozwijania na bezdrożach dużych prędkości, ale kierowca nie ma nad nim pełnej kontroli ze względu na trudności terenu?

W przypadku kabiny klasycznej kierowca siedzi za przednią osią (podobnie jak w samochodzie osobowym), a nie nad nią; ponadto siedzi niżej niż w przypadku kabiny nad silnikiem. Dzięki takiej pozycji na kierowcę oddziałują znacznie mniejsze przyspieszenia pionowe oraz poziome i odpowiednio wyższa jest granica prędkości, do jakiej kierowca jest w stanie kontrolować swoją pozycję w fotelu: kwestie bezpieczeństwa, ergonomii i zachowania kontroli nad pojazdem wyraźnie wskazują na przewagę konstrukcji z kabiną za silnikiem.

Ponadto kabina w Mercedes-Benz Zetros jest osadzona na ramie poprzez trzy, a nie cztery łoża zawieszenia.  Trzypunktowe ułożyskowanie ogranicza przenoszenie ruchów skrętnych ramy na konstrukcję kabiny, ponadto jedno łoże zawieszenia kabiny znajduje się blisko tzw. osi skrętnej pojazdu, co pozwala na znaczne zredukowanie obciążeń siłami poprzecznymi.

Najwyższy poziom sprawności i bezpieczeństwa w terenie dzięki wysokiemu komfortowi jazdy
Oznacza to w praktyce, że kierowca samochodu ciężarowego 4 x 4 z kabiną nad silnikiem z dużym wysiłkiem pokonuje tor przeszkód terenowych w czasie dwukrotnie dłuższym od – w dodatku dość zrelaksowanego – kierowcy Zetrosa. Klasyczna kabina pozwala na łatwiejszą jazdę w terenie, dzięki czemu kierowca może zaoszczędzić siły, a czasy przejazdów ulegają skróceniu. Oznacza to także, iż Mercedes-Benz Zetros jest zawsze w stanie dojechać do celu wystarczająco szybko i bezpiecznie, nawet gdy sytuacja jest paląca zarówno w sensie przenośnym, jak i dosłownym: w przypadku nagłego wezwania do pożaru w miejscu oddalonym od szosy czy na placu budowy, w sektorze energetycznym czy też w górnictwie odkrywkowym.
 
Koncepcja kabiny za silnikiem ma również wiele innych zalet przydatnych w terenie. Na przykład wynikający z takiej konstrukcji większy rozstaw osi powoduje znacznie korzystniejszy rozkład sił działających na poszczególne osie pojazdu. Lepsza stateczność jest wyczuwalna nie tylko dzięki lepszej trakcji kół przedniej osi (zwłaszcza w przypadku modelu trzyosiowego), ale także podczas wjeżdżania na strome wzniesienia – przednia oś ciężarówki z kabiną klasyczną nie ma takiej tendencji do podnoszenia się (zwłaszcza w trakcie ruszania), jak w przypadku wersji z kabiną nad silnikiem.

Ponadto podczas zjazdu ze stromego zbocza lub jazdy przez porośnięty krzewami i mało przejrzysty teren bądź na śliskiej nawierzchni, kabina klasyczna daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa. Wysunięta do przodu maska silnika wydaje się trzymać na dystans ewentualne zagrożenia, zapewniając też w rzeczywistości wyjątkowo dużą strefę zgniotu.

Kolejnym mocnym argumentem przemawiającym za taką konstrukcją jest łatwy dostęp do przedniej szyby i komory silnika pod maską – bez konieczności przechylania kabiny. To cenna zaleta w bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych, takich jak na przykład syberyjskie mrozy: nawet w miejscach oddalonych od cywilizacji, podczas prac przy silniku lub innych podzespołach, załoga lub przynajmniej niektórzy jej członkowie mogą pozostać w przestronnej kabinie, włączając w razie potrzeby ogrzewanie postojowe.

Pomimo swojej niewielkiej wagi maska Zetrosa bez trudu wytrzymuje ciężar człowieka, co pozwala na bezpieczne i wygodne przeprowadzanie czynności koniecznych często w terenie, takich jak oczyszczenie przedniej szyby.

Łatwa konserwacja i naprawa
Łatwość obsługi modelu Mercedes-Benz Zetros jest niezrównana: dostanie się do silnika i dodatkowych podzespołów nie wymaga wysiłku. Maskę można bez trudu odchylić do przodu: otwieranie jest wspomagane przez zamontowaną pośrodku przedniej części sprężynę skrętną. W razie konieczności można maskę zdemontować całkowicie, wykręcając tylko jedną śrubę i odłączając wtyk.

Wchodzenie ułatwiają wysuwane stopnie, umieszczone po obu stronach komory silnika, zapewniające wygodne wejście na stopnie wbudowane w zderzak. Ponadto dodatkowa platforma wewnątrz komory silnika stanowi wygodne oparcie dla stóp podczas napraw lub prac serwisowych. Maska jest wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym w procesie wtryskiwania długich włókien. Szczególna zaleta tego procesu polega na możliwości dostosowania fragmentów o różnej grubości do określonych obciążeń skuteczniej, niż w przypadku tradycyjnej metody polegającej na nasączaniu mat lub prefabrykatów. Maska silnika, tak samo jak stalowy zderzak, składa się z czterech części.

Wygląd charakterystyczny dla marki
Design całego przodu ciężarówki, a zwłaszcza elegancka, lecz potężna atrapa chłodnicy, został oparty na rozwiązaniach stosowanych w samochodach użytkowych Mercedes-Benz. Terenowy charakter ciężarówki podkreślają nawiązania do wyglądu Klas GL i G stanowiących od zawsze ikony samochodów terenowych.

Forma i funkcjonalność
Forma została dostosowana do funkcji nawet w przypadku przedniej szyby. Jej stroma tafla i stosunkowo niewielka powierzchnia zapobiegają nadmiernemu ogrzaniu wnętrza kabiny w strefach gorących. Wszystkie światła Zetrosa – łącznie z bocznymi kierunkowskazami– zostały wyposażone w kratki ochronne. Stalowy zderzak składa się z trzech części. Sylwetka kabiny jest krępa i zwarta. Całkowita wysokość kabiny wynosi jedynie 2833 mm przy nominalnym obciążeniu i na standardowych oponach 14.00 R20. Maksymalna zewnętrzna szerokość pojazdu wynosi 2530 mm, ale kabina i maska są węższe – ich szerokość to około 2300 mm.

Podsumowując, zarówno stosunkowo niewielka wysokość pojazdu jak i jego zwarta sylwetka stanowią zaletę w trudnych warunkach terenowych, na przykład na drogach zagłębionych poniżej powierzchni gruntu. Ponadto wsiadanie i wysiadanie z samochodu przy ograniczeniu wolnej przestrzeni z boków pojazdu jest znacznie łatwiejsze w przypadku klasycznej kabiny Zetrosa. Stopnie wejściowe są umieszczone za przednią osią, w maksymalnie możliwej odległości od zawiasów drzwi. Oznacza to, że przy względnie niewielkim odchyleniu drzwi można wygodnie wejść i wyjść z kabiny pojazdu. Wąska karoseria jest kolejnym walorem, ułatwiającym wsiadanie i wysiadanie w trudnych warunkach.

Wygodny transport kolejowy i powietrzny
Dzięki stosunkowo niewielkiej wysokości Mercedes-Benz Zetros doskonale sprawdza się w zadaniach wymagających dojazdu do miejsc o niskim stropie, jak na przykład rampy załadowcze. Profil kabiny został tak zaprojektowany, że pojazd można z łatwością załadować na wagon kolejowy czy samolot transportowy. Dzięki tej zalecie Mercedes-Benz Zetros to szczególnie interesująca opcja dla międzynarodowych misji ratunkowych, zwalczających skutki katastrof. Ponadto profil kabiny pozwala na łatwy montaż zabudów sięgających ponad jej dach, które w innym przypadku przekraczałyby dozwoloną wysokość pojazdu lub do zamontowania wymagałyby skomplikowanych rozwiązań uchylnych. Do tego typu zabudów należy dźwig, przy którym pomocna jest jak najniższa kabina. 

Wygodny dostęp, przestrzenne wnętrze
Kierowcy i załodze niska kabina zapewnia nie tylko na bezpieczeństwo i wygodę w trakcie wsiadania i wysiadania, ale także przestronne wnętrze. Niski tunel silnika nie stanowi przeszkody w poruszaniu się we wnętrzu kabiny, a za fotelami znajduje się spora przestrzeń, którą można wykorzystać na wiele sposobów. Przy odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeń za fotelami od podłogi do sufitu ma pojemność około 1400 litrów. Załoga ma do dyspozycji trzy pełnowymiarowe fotele, wyposażone w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. W ramach wyposażenia dodatkowego w Zetrosie można zamontować również pneumatycznie amortyzowane fotele. Obie wersje foteli można dowolnie łączyć; są dostępne albo z tapicerką tekstylną lub z syntetycznej skóry. Tablica rozdzielcza oraz wskaźniki i instrumenty pochodzą z modelu Axor, zostały jednak dostosowane do bardziej kompaktowych wymiarów wnętrza Zetrosa. Elementy wnętrza zostały wykonane z materiałów łatwych do czyszczenia, praktycznych i wytrzymałych na trudne warunki terenowe.
Wyjątkowa ergonomia

Instrumenty i przełączniki zostały zamontowane w dobrze zorganizowany, praktyczny i wygodny dla kierowcy sposób. Tablica rozdzielcza jest wyposażona w prędkościomierz i obrotomierz oraz wskaźniki poziomu paliwa i ciśnienia sprężonego powietrza i centralny wyświetlacz. Po prawej stronie kierownicy w zasięgu ręki znajdują się przelączniki regulacji lusterek, panel obsługi klimatyzacji oraz pokrętło blokad mechanizmów różnicowych i włącznik przełożenia terenowego.
Pokrętło blokady mechanizmów różnicowych zostało tak zaprojektowane, że kolejne stopnie przekręcania powodują załączanie blokad w kolejności zgodnej z wzrastającą trudnością terenu. Pierwsza pozycja pokrętła powoduje włączenie blokady międzyosiowej, druga – dodatkowo tylnej blokady międzykołowej, a trzecia – dodatkowo przedniej blokady międzykołowej, co w sumie pozwala na osiągnięcie maksymalnej trakcji. W ten sposób można uniknąć błędu polegającego na załączeniu jako pierwszych blokad międzykołowych w miejsce blokady międzyosiowej, co w niektórych okolicznościach może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu, na przykład na powierzchni o względnie dużej przyczepności. Cztery znormalizowane (DIN) kieszenie montażowe umieszczone z przodu pod dachem są przeznaczone na różne urządzenia, od tachografu poprzez zwykłe radio samochodowe, aż po radiostację, radiotelefon pokładowy itp. Pośrodku tablicy rozdzielczej znajduje się otwarty schowek, wyłożony materiałem antypoślizgowym i zabezpieczony wysoką krawędzią, w który wbudowano dwa uchwyty na kubki. Ponadto w kieszeniach drzwi pod obu stronach znajdują się uchwyty na butelki.
 
Konfiguracja napędu

• Kompaktowy silnik o wysokiej mocy
• Do wyboru manualna lub automatyczna skrzynia biegów
• Szczególnie wytrzymałe sprzęgło
• Stały napęd na wszystkie koła

Układ napędowy Mercedes-Benz Zetros składa się głównie ze znanych i sprawdzonych w Axorze podzespołów. Pod maską wszystkich wariantów Zetrosa kryje się 7,2-litrowy rzędowy sześciocylindrowy silnik OM 926 LA, zdolny osiągnąć moc 240 kW (326 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 1300 Nm przy 1200 – 1600 obr/min. Mercedes-Benz dostarcza ten silnik w wersji Euro-5, jednak na zamówienie dostępna jest także wersja Euro-3. Jednostka napędowa jest połączona ze skrzynią biegów poprzez jednotarczowe sprzęgło suche GF 395 Kerasinter z tarczą o średnicy 395 mm. Nazwa "Kerasinter" oznacza specjalną okładzinę, szczególnie odporną na ścieranie.

Do wyboru manualna lub automatyczna skrzynia biegów
Skrzynia biegów występuje w dwóch wariantach: standardowo dostępna jest manualna hydrauliczno-pneumatyczna 9-stopniowa przekładnia G 131-9 (osiem zsynchronizowanych biegów do jazdy w przód + włączany kłowo tzw. crawler) o najwyższym biegu bezpośrednim. Opcjonalnie Mercedes-Benz oferuje 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów Allison 3000 SP/PR. Rozpiętość przełożeń przekładni manualnej (włączając w to crawler) wynosi od 1,00 do 14,57, podczas gdy w przypadku automatycznej skrzyni biegów jest to od 1,00 do 5,57. Skrzynia rozdzielcza stałego napędu na wszystkie koła to VG 1700 – wypróbowana trzywałkowa, z włączalną blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego i przełożeniu terenowym 1,690, czyli o ponad 20 procent krótszym niż w przypadku pojazdów o napędzie na wszystkie koła z serii Actros i Axor (bieg terenowy z przełożeniem 1,403). We wszystkich wersjach przeniesienie napędu jest realizowane przez planetarny mechanizm różnicowy (na oś przednią przez koło słoneczne, na oś tylną przez koło z uzębieniem wewnętrznym).

Wyjątkowo krótkie przełożenie terenowe
Przełożenie terenowe wynosi 1: 1,69, co umożliwia wyjątkowo niskie prędkości wynikowe, mające zasadnicze znaczenie przy zjeździe ze stromego zbocza na najniższych biegach: indykowana maksymalna siła hamowania generowana przez hamulec silnikowy i zawór dekompresyjny wynosi około 185 kW (252 KM). Prędkość wynikowa biegu pełzającego (crawler) przy przełożeniu szosowym i dostosowanej prędkości obrotowej 2500 obr/min wynosi około 7,3 km/h (w wersji standardowej, z manualną skrzynią biegów). Prędkość na biegu terenowym przy tych samych obrotach silnika to około 4,3 km/h, więc masę pojazdu łatwiej utrzymać pod kontrolą tylko za pomocą hamulca silnikowego, niż na przełożeniu szosowym.
W porównaniu z biegami szosowymi bieg terenowy zwiększa moc pociągową pojazdu o około 70 procent. Skrzynia rozdzielcza VG 1700 przenosi moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś (osie) w stosunku 1:3,21 przy wykorzystywaniu mechanizmu różnicowego, a w stosunku 1:1 przy włączonej blokadzie mechanizmu różnicowego.

Napęd na wszystkie koła Zetrosa jest stały i dlatego nie przewidziano jego wyłączenia. Rozwiązanie to oparte na planetarnym mechanizmie różnicowym jest być może droższe od dającego się wyłączyć napędu na wszystkie koła, niemniej posiada ono wiele zalet. Po pierwsze, stały napęd na wszystkie koła jest mniej podatny na błędy kierowcy, gwarantuje najwyższą kuteczność, a także pozwala na wyważony rozkład obciążeń łącznych na podzespoły osi.

Kolejnymi sprawdzonymi podzespołami zastosowanymi w Mercedes-Benz Zetros są wysoko cenione osie AL 7/HL 7 ze zwolnicami planetarnymi. Prześwit zawieszenia w standardowym wariancie Zetrosa wynosi 422 mm pod przednią osią i 343 mm pod osią tylną.

Trzy manualne blokady mechanizmów różnicowych dla różnych wymagań terenowych - seryjnie
Mercedes-Benz oferuje Zetrosa seryjnie z trzema manualnymi blokadami mechanizmów różnicowych, które kierowca może z łatwością włączać praktycznym pokrętłem. Pokrętło zapewnia włączanie blokad w kolejności odpowiadającej wzrastającym trudnościom podczas jazdy terenowej: najpierw blokady międzyosiowej, następnie tylnej blokady międzykołowej, a na końcu przedniej międzykołowej. Dzięki temu można uniknąć błędnej kolejności włączania blokad.
Standardowe przełożenie tylnej (tylnych) osi przy zastosowaniu manualnej skrzyni biegów wynosi i = 5,33 (co odpowiada Vmax równej 94 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika i zastosowaniu standardowych opon 14.00 R20). Alternatywnie można wybrać tylną oś o nieco dłuższym przełożeniu równym i = 4,83 (co odpowiada Vmax równej 103 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika). W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów Allison, Mercedes-Benz oferuje w ramach wyposażenia seryjnego tylną oś o przełożeniu i = 7,73 (co odpowiada Vmax of 105 km/h przy nominalnej prędkości obrotowej silnika i zastosowaniu standardowych opon 14.00 R20). Automatyczna przekładnia Allison 3000 SP/PR opcjonalnie dostępna jest także w konfiguracji z osią tylną o dłuższym przełożeniu 6,82 (co odpowiada Vmax równej 112 km/h  przy nominalnej prędkości obrotowej silnika ) 
 Terenowy układ zawieszenia

• Zoptymalizowany system resory/ amortyzatory
• Odchylenie poziome osi do 500 mm
• Głębokość brodzenia do 1200 mm
• Szczególnie mocna rama podwozia
• Maksymalna trakcja

W przypadku prawdziwego pojazdu terenowego najlepszym wyborem okazują sie pojedyncze koła, gdyż dzięki temu tylne opony mogą jechać po śladzie opon przednich, co pozwala uniknąć dodatkowych oporów ruchu, które mogą pojawić się w przypadku kół bliźniaczych.  Ponadto, w porównaniu do nieco mniejszych kół bliźniaczych duże pojedyncze koła są korzystniejsze pod względem wagi i prześwitu pod pojazdem. Mercedes-Benz Zetros ma seryjnie montowane pojedyncze opony o rozmiarze 14.00 R20, które dzięki swojej średnicy przyczyniają sie do zwiększenia prześwitu o około 75 mm w stosunku do największych zwykłych opon do samochodów ciężarowych (13 R22.5).

Opony 14.00 R20 pozwalają na osiągnięcie maksymalnego nacisku na pojedynczą oś równego 9.0 ton, podczas gdy przy pojedynczych oponach 315 R22.5 wartość ta wynosi 8,0 ton. Do dyspozycji są obręcze dostosowane do opon dętkowych, jak i bezdętkowych. Jako alternatywę do opon 14.00 R20, Mercedes-Benz oferuje opony 395/85 R20. Jeżeli zachodzi konieczność zastosowania kół bliźniaczych, pojazd może zostać fabrycznie wyposażony w odpowiednie obręcze o rozmiarze 22,5 cala.

Opcjonalny system kontroli ciśnienia w oponach
Opcjonalnie Mercedes-Benz Zetros może zostać fabrycznie wyposażony w  układ centralnego pompowania kół, który pozwala na dostosowywanie ciśnienia opon w zależności od terenu podczas jazdy, wprost z kabiny kierowcy. Zdarza się czasami, że samochód nie może jechać naprzód bez zmniejszenia ciśnienia w oponach, zwłaszcza na luźnym podłożu, takim jak na przykład piasek. W świecie off-road`u zjawisko to można ująć zasadą "obniżenie ciśnienia w oponach działa niemal tak dobrze na siłę pociągową, jak balastowanie".
Zetros jest wyposażony w hamulce bębnowe, łatwe w obsłudze i sprawdzające się w ekstremalnych warunkach terenowych bez względu na pogodę. System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania ABS wchodzi w skład wyposażenia seryjnego; w tym pojeździe istnieje możliwość wyłączania ABS podczas jazdy terenowej (cecha przydatna np. podczas zjazdu ze stromego zbocza pokrytego żwirem lub szutrem, gdyż wtedy przed oponami spiętrzają się kliny, hamując pojazd)
Resory paraboliczne o szerokim rozstawie na wszystkich osiach
Zawieszenie przedniej i tylnej (tylnych) osi obejmuje resory paraboliczne o szerokim rozstawie wraz ze stabilizatorami i amortyzatorami. System resory-amortyzatory oraz zawieszenie osi zostały dostosowane do większych obciążeń w trakcie jazdy terenowej. Charakterystyka i rozkład naprężeń resorów parabolicznych przedniej i tylnej (tylnych) osi zostały zoptymalizowane pod kątem ciężkich warunków terenowych. Pod tym kątem zoptymalizowano również wieszaki resorów oraz łożyska oporowe stabilizatorów. Mercedes-Benz Zetros został wyposażony także w amortyzatory o szczególnych parametrach termicznych; również stabilizator tylnej osi został odpowiednio zmodyfikowany, by sprostać najwyższym wymaganiom.

Właściwości terenowe najwyższej klasy
Dzięki rozwiązaniom zastosowanym w zawieszeniu zarówno zdolność powrotu do pozycji wyjściowej, jak i reakcja resorów są najwyższej klasy pod kątem sprawności w terenie. Dzięki tym cechom poziom komfortu Zetrosa podczas jazdy jest bardzo wysoki, nawet w najtrudniejszych warunkach. Zalety te przyczyniają się także do zmniejszenia różnic w naciskach na koła, co z kolei redukuje zużywanie się odpowiednich podzespołów i komponentów. Te niezwykle skuteczne rozwiązania zostały opracowane na podstawie terenowych doświadczeń z Unimogami. Dostępne są różne warianty systemu resory-amortyzatory, w celu dostosowania zawieszenia do zróżnicowanych nacisków na osie.

W przypadku ramy, zwłaszcza w pojazdach terenowych obowiązuje zasada: aby osiągnąć konieczne kąty odchylenia osi (wymagane do osiągnięcia maksymalnej siły pociągowej w terenie), niezbędna jest wysoka podatność na siły skręcające. Rama podwozia Mercedes-Benz Zetros (grubości 9,5 mm) ma konstrukcję podłużnicową odporną na wyginanie (cecha ważna przy jeździe szosowej), ale podatną pod kątem odchyleń w płaszczyźnie (cecha ważna przy jeździe terenowej), co daje w wyniku wysoką elastyczność skrętną.
Rama jest zbudowana z podłużnic o otwartym przekroju C oraz belek poprzecznych (także ceowników) mocowanych na śruby. Konstrukcja ta zapożyczona z serii Actros swoją dodatkową sztywność i stabilność zawdzięcza wspornikom i płytom zamocowanym na belkach poprzecznych (każda grubości 8,0 mm). Przykręcana główka ramy została także wzmocniona, co umożliwia montowanie różnych urządzeń z przodu pojazdu.

Wyjątkowo mocna rama podwozia
Zarówno rama podwozia Zetrosa jak i jej główka zostały tak skonstruowane, że nawet z pełnym obciążeniem samochód można holować i podnosić, zarówno za przód jak i za tył. Tylną belkę przeciwnajazdową można złożyć, dzięki czemu w terenie nie ogranicza ona kąta natarcia pojazdu.

Z przodu chłodnica Zetrosa jest zabezpieczona mocną stalową osłoną. Kąt natarcia samochodu o standardowym wyposażeniu wynosi 27,6 stopni, a kąt zejścia 32,6 stopni. Podwozie i jego prześwity (na przykład nadkola) Zetrosa zostały tak zaprojektowane, by umożliwić przekątne przekoszenie osi równe 500 mm. Ponadto standardowo Mercedes-Benz Zetros cechuje się głębokością brodzenia równą 800 mm. Opcjonalnie może ona zostać zwiększona do 1200 mm.

Głębokość brodzenia równa 1,2 metra
Taka głębokość brodzenia jest możliwa dzięki licznym modyfikacjom zarówno poszczególnych komponentów, jak i całych grup konstrukcyjnych. Główne kryteria to szczelność i odpowietrzanie. Z jednej strony komponenty stykające się z wodą, mułem i szlamem muszą być uszczelnione, jednak zachowana też musi być możliwość ich odpowietrzania. Ten problem rozwiązano za pomocą wyrafinowanego systemu odpowietrzającego składającego się przede wszystkim z sieci przewodów wentylacyjnych rozciągającej się w całym pojeździe. Każdy z przewodów posiada wylot powyżej linii wody. Ze względu na swoje centralne położenie, za punkt łączenia służy tylna ściana kabiny.
Najważniejsze układy, które wymagały przystosowania do brodzenia to układ hamulcowy, przekładnie osi, skrzynia biegów i skrzynia rozdzielcza oraz układ kierowniczy. Przed wtargnięciem wody zabezpieczono także lampy przednie i tylne: zarówno ich oprawy jak i złącza elektryczne. Zostały one również zaopatrzone w przewody odpowietrzające. 

Ponadto np.  obudowa koła zamachowego oraz alternator zostały zabezpieczone z wykorzystaniem specjalnej techniki. Szczególnie w przypadku alternatora dołożono wszelkich starań, aby zabezpieczyć go przed osadzaniem się zanieczyszczeń, które mogłyby spowodować uszkodzenie. Odpowietrzanie zabezpieczonego kapsułowo alternatora następuje poprzez przewód, przypominający fajkę płetwonurka.

System przewodów powietrza chłodzącego został wyposażony w syfon z ujściem powyżej linii wody. Montowany seryjnie przy słupku A kominowy wlot powietrza to nie tylko element konieczny do zwiększenia głębokości brodzenia Zetrosa – zapewnia też redukcję ilości pyłu w zasysanym powietrzu. Rozwiązania, dzięki którym klasyczny Zetros może poruszać się w wodzie opierają się na doświadczeniach zebranych w ciągu 60 lat pracy nad podobnymi projektami dla Unimoga.

Identyczne punkty mocowania zabudów
Punkty mocowania zabudów w Mercedes-Benz Zetros są identyczne jak Actrosach i Axorach. Dzięki temu montaż wszelkiego rodzaju zabudów i urządzeń nie wymaga dodatkowych kosztów. Ponadto prosta i wyjątkowo wytrzymała rama podwozia nadaje się do zamontowania w zasadzie dowolnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb zabudów lub osprzętu, a jej mocowana śrubowo główka umożliwia montaż urządzeń roboczych z przodu pojazdu.

Warto podkreślić, że kąt odchylenia osi spowodowany jazdą po nierównym terenie możliwy jest nie tylko dzięki zawieszeniu pojazdu, ale w znacznej mierze dzięki elastyczności skrętnej jego ramy. Aby zachować pełną mobilność w warunkach off-road i zneutralizować wpływ ruchów skrętnych ramy podwozia na zabudowę, Mercedes-Benz zaleca stosowanie np. podwójnego trzypunktowego ułożyskowania zabudowy. Wybór metody umocowania zabudowy do ramy jest z zasady w gestii producenta zabudowy, toteż w określonych granicach dopuszcza się swobodę przy doborze połączeń.

Jasna struktura typoszeregu
Podstawowy rozstaw osi dwuosiowego modelu Zetrosa wynosi 4800 mm; wymiary przynależnej, seryjnej skrzyni ładunkowej to 5100 mm długości i 2450 mm szerokości, przy wysokości burt 500 mm. Pełna długość modelu dwuosiowego (bez zabudowy) wynosi 7806 mm. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 16,5 lub 18,0 ton, w zależności od nośności osi przedniej, czyli odpowiednio 7,5 lub 9,0 ton. Średnica zawracania modelu dwuosiowego wynosi 20,5 m.

Podstawowy rozstaw osi trrzyosiowego Zetrosa to 4750 + 1450 mm; wymiary przynależnej, seryjnej skrzyni ładunkowej to 6200 mm długości i 2450 mm szerokości, przy wysokości burt 500 mm. Pełna długość modelu trzyosiowego (bez zabudowy) wynosi 8956 mm. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 25,0 lub 27,0 ton, w zależności od nośności osi przedniej, czyli odpowiednio 7,5 lub 9,0 ton. Średnica zawracania modelu trzyosiowego wynosi 23,5 m.

Najwyższe standardy bezpieczeństwa
W Mercedes-Benz bezpieczeństwo jest wartością priorytetową od fazy projektowej, aż do odbioru gotowego do rejestracji pojazdu. Mimo, że Zetros został oparty w dużej mierze na sprawdzonych podzespołach z produkcji wielkoseryjnej, przeszedł tak samo staranny proces projektowania i weryfikacji, jak wszystkie inne samochody z gwiazdą. Najważniejsze elementy tego procesu to badanie metodą elementów skończonych. Polega ona na skonstruowaniu modelu, na przykład ramy podwozia; na podstawie geometrii CAD, po zdefiniowaniu warunków granicznych oraz obciążeń, jakim dany element będzie ulegać oblicza się odkształcenia i przesunięcia wynikające ze skręcania. Wyniki tych badań pozwalają stwierdzić, czy geometria danego elementu lub jego materiał wymaga dalszej modyfikacji.
Weryfikacja metodą testów hydropulsacyjnych: rama podwozia jest poddawana obciążeniom na serwo-hydraulicznym stanowisku badawczym (zwanym w skrócie "hydropulsem") w sposób odpowiadający 500 godzinom ekstremalnej jazdy terenowej. W ciągu krótkiego czasu podwozie i kabinę można poddać próbie, która w warunkach rzeczywistych wymagałaby kilkuset tysięcy przejechanych kilometrów. Zaletami badania w warunkach laboratoryjnych jest jasne określenie warunków granicznych i środowiskowych oraz oszczędność czasu.
Wszechstronny test drogowy w ekstremalnych warunkach
Próba na drodze: nie wszystkie cechy samochodu można sprawdzić za pomocą prób laboratoryjnych i symulacji komputerowej. Ostatecznie takie kryteria jak prowadzenie, zachowanie pojazdu na drodze i przystosowanie wszystkich jego podzespołów do warunków terenowych można sprawdzić jedynie w praktyce.
Mercedes-Benz Zetros przeszedł intensywne testy drogowe w warunkach letnich i zimowych: od Sierra Nevada w południowej Hiszpanii, do koła podbiegunowego – w Rovaniemi (Finlandia). Nowa klasyczna ciężarówka została sprawdzona pod kątem walorów użytkowych w ekstremalnym zimnie i upale.
Inne praktyczne testy drogowe wykonano w nowo otwartym centrum badawczo-rozwojowym w Wörth, na 14 różnych nawierzchniach. Samochód został poddany także testom pod kątem zdolności brodzenia, początkowo prowadzonych w ściśle określonych warunkach w zbiorniku wodnym, a następnie w błocie. Testy off-road w początkowej fazie odbyły się na niezwykle wymagających drogach w Tunezji i umożliwiły określenie ilości pyłu w zasysanym powietrzu, jak również zbadanie skuteczności cyklonowego wstępnego separatora pyłu w kominowym wlocie powietrza. Następnie samochód przeszedł kolejne próby terenowe  w kopalniach odkrywkowych węgla brunatnego Horstwalde i Welzow Süd, które stwarzają idealne warunki do zbadania zachowania pojazdu na stromiznach i w miejscach zalanych wodą.
Pełna integracja z serwisem Mercedes-Benz
Kolejnym elementem istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwa eksploatacji pojazdu jest fakt, że w Zetrosie zastosowano seryjne podzespoły Mercedes-Benz, co umożliwia pełne korzystanie przez klientów z globalnego systemu dystrybucji części zamiennych i oraz sieci placówek serwisowych. Ponad 5000 serwisów w 160 krajach świata zapewnia zaopatrzenie w części po godziwych cenach oraz szybkie profesjonalne usługi serwisowe nawet w najbardziej odległych częściach naszego globu.
 
Zastosowanie – ciężka praca na bezdrożach

• Przemysł budowlany i energetyczny
• Straż pożarna i służby ratownicze
• Zwalczanie skutków katastrof i misje pokojowe
• Górnictwo odkrywkowe i wyprawy badawcze

Przemysł budowlany: samochód z napędem na wszystkie koła to doskonały wybór, gdy chodzi o realizację ciężkich zadań na placach budów, zwłaszcza tam, gdzie podłoże jest sypkie. Pod względem ekonomicznym Mercedes-Benz Zetros doskonale sprawdza się ze względu na swoją dużą ładowność i krótkie czasy przejazów, zapewniane przez dzielność terenową.
Ponadto Zetros doskonale spełnia swoje zadania w przypadku załadunku np. przy niskich rampach lub tam, gdzie konieczny jest przejazd pod nisko zawieszonymi elementami. Przy całkowitej wysokości pojazdu wynoszącej mniej niż 2900 mm (do górnej krawędzi seryjnej kabiny kierowcy), ciężarówka oferuje też możliwość wyjątkowo niskiej zabudowy.
Zetros znakomicie sprawdza się przy holowaniu przyczep niskopodwoziowych lub balastowych, zarówno w trudnym terenie, jak i na szosie: w wersji dwuosiowej całkowita masa zestawu może wynosić do 30 ton, a wersji trzyosiowej 40 ton – dane dotyczą Zetrosa z ogumieniem pojedynczym. Po wprowadzeniu Zetrosa z ogumieniem bliźniaczym wartości te będą odpowiednio wyższe.
Kolejną sferą zadań, do której Zetros wydaje się być stworzony, są dostawy na budowy. Niezależnie od typu zabudowy – cysterna czy pojazd serwisowy jest on w stanie dojechać do wszelkiego typu urządzeń i maszyn budowlanych pracujących w nawet najtrudniej dostępnym terenie.
Górnictwo odkrywkowe: na miękkim podłożu często spotykanym na terenie kopalń odkrywkowych napęd na wszystkie koła jest niezbędny ze względu na możliwość ugrzęźnięcia. W tym wypadku doskonale sprawdzają się pojedyncze opony Zetrosa: opony tylnych kół trafiają w ślady kół przednich, co pozwala na uniknięcie dodatkowych oporów ruchu pojawiających się w przypadku kół bliźniaczych. W szczególnie trudnych sytuacjach doskonale zdaje egzamin układ centralnego pompowania kół, który można obsługiwać wprost z kabiny kierowcy – pozwala on na uzyskanie dodatkowej siły trakcyjnej.
Czy to użyty jako samochód serwisowy, transportowy, warsztatowy czy nawilżający podłoże (w celu uniknięcia pożaru), strażacki, pasażerski czy badawczy: Zetros ze swoją klasyczną kabiną i napędem na wszystkie koła jest w stanie sprostać szerokiemu spektrum zastosowań w górnictwie odkrywkowym.
Przemysł energetyczny: jest to sektor, w którym ta klasyczna ciężarówka znajduje szerokie zastosowanie – od działań interwencyjnych (np. przy zerwaniu linii energetycznych przez śnieg lub oblodzenie), po zakładanie linii napowietrznych czy ich obsługę i naprawy. W Finlandii jedna z firm sektora energetycznego zakupiła już Zetrosa do tych celów.
Do zadań specjalnych należy instalacja linii energetycznych na słupach – do jego wykonania służy zaopatrzony w kosz dźwig o wyjątkowo dalekim zasięgu, który znacznie ułatwia tę pracę i podnosi poziom bezpieczeństwa. Takie rozwiązanie polegające na podnoszonej platformie roboczej pozwala także na wykonanie złożonych prac, w innym przypadku bardzo kosztownych i wymagających użycia helikoptera.
Zetros jest pomocny także w przypadku firm budujących i obsługujących rurociągi. Dodatkowo Mercedes-Benz Zetros doskonale nadaje się do obsługi wiertnic, gdyż ze względu na swój niski profil pojazd umożliwia wygodne ułożenie wieży wiertniczej podczas transportu nad kabiną kierowcy. Innym sektorem, gdzie Zetros z powodzeniem znajduje zastosowanie ze względu na swoją użytkowość w terenie, wysoką ładowność i kompaktową sylwetkę jest przemysł wydobywczy ropy naftowej.
Dzięki wąskiej konstrukcji Zetros doskonale sprawdza się też w górnictwie podziemnym przy budowie kopalń, komór solnych i tuneli, gdzie konieczne są stosunkowo niewielkie wymiary przy dużej ładowności. Zetros znajduje zastosowanie także na lotniskach, gdzie ciągnie cysterny z paliwem. Natomiast w rolnictwie Mercedes-Benz Zetros po pewnych modyfikacjach doskonale spełnia rolę ciągnika do ciężkich prac.
Straż pożarna: wozy strażackie posiadają wiele wariantów i podlegają w wielu punktach określonym standardom, a dodatkowo istnieje szeroki wybór niestandardowych pojazdów pożarniczych. Ponadto Zetros doskonale sprawdza się w rejonach, gdzie nie ma dróg, na przykład przy pożarach lasów czy wrzosowisk.
Na piaszczystym podłożu trudno przecenić zalety trakcyjne pojazdów 4 x 4 i 6 x 6. Klasyczny Zetros znakomicie radzi sobie w nierównym terenie i jest szybszy od ciężarówki z kabiną nad silnikiem, dzięki wyższemu komfortowi prowadzenia. Mercedes-Benz Zetros doskonale mieści się na leśnych duktach czy na drogach biegnących wąskimi wąwozami, a dzięki kompaktowej sylwetce ryzyko jego utknięcia jest znacznie mniejsze w porównaniu do ciężarówki z kabiną nad silnikiem
Mercedes-Benz Zetros świetnie nadaje się do przewożenia załogi, służąc jako pojazd narzędziowy, pojazd ratunkowy z platformą hydrauliczną, cysterna pożarnicza czy pojazd do transportu węży gaśniczych (w każdym przypadku przewozi on trzyosobową załogę). Wyposażony w odpowiednią zabudowę może on także służyć jako centrum dowodzenia, z którego koordynowane są wszystkie działania. Ponadto, dzięki niskiej kabinie, Zetros doskonale spełnia zadanie jako podstawa drabiny obrotowej lub masztu teleskopowego. Dzięki łatwości montażu zabudowy bez trudu można także zmienić zabudowę na kontenerową.
Służby ratunkowe i kryzysowe: lista samochodów ciężarowych potrzebnych służbom ratowniczym i kryzysowym jest długa. Zawiera ona pojazdy do transportu wyposażenia, samochody wielozadaniowe i wywrotki, dźwigi samojezdne, pojazdy pasażerskie, pługi śnieżne, generatory i cysterny na wodę pitną.
Podobnie jak w przypadku służb pożarniczych tutaj także niezwykle istotne są szybkość i sprawność terenowa pojazdów. W tym sektorze cenne są kompaktowe wymiary Zetrosa, zwłaszcza w miejscach o zniszczonej infrastrukturze, gdzie szerszy pojazd mógłby utknąć i zatarasować przejazd.
Zetros regularnie towarzyszy służbom ratowniczym w ich misjach poprzez najbardziej niedostępne tereny. W sytuacjach kryzysowych wywołanych burzami czy nawałnicami śnieżnymi, powodziami czy strumieniami rzek, trzęsieniami ziemi, brakiem wody pitnej czy suszą – we wszystkich tych przypadkach Zetros spełnia doskonale rolę szybkiego, bezpiecznego i odpornego na niedogodności terenu środka transportu, który ponadto można bez problemu przewozić na dalekie dystanse drogą powietrzną lub koleją. Organizacje pomocowe, takie jak Czerwony Krzyż, organizacje pozarządowe czy instytucje ONZ-owskie, z powodzeniem mogą wykorzystać w swoich działaniach zalety samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Zetros.
Misje pokojowe: Mercedes-Benz Zetros jest znakomicie przystosowany do zadań w ramach misji pokojowych w strefach objętych kryzysem. Samochód z łatwością można opancerzyć, by ochronić załogę przed minami czy innym rodzajem broni. Może on służyć jako pojazd ewakuacyjny i ogólnie jako pojazd pomocniczy wszelkiego rodzaju. Działania w warunkach zimowych i miejskich to kolejne przykłady zastosowania tej klasycznej ciężarówki, która także znajduje zastosowanie podczas ekspedycji lub jako terenowy dom na kołach.
Wszelkie zastosowania off-road: Mercedes-Benz Zetros sprawdza sie doskonale wszędzie, gdzie konieczna jest dzielność terenowa i duża ładowność. 
 

Napęd na wszystkie koła: Unimog i Zetros

• Zetros został oparty na taniej produkcji wielkoseryjnej
• Bezkonkurencyjne rozwiązania off-road
• Unikalne koncepcje na szczególne zamówienia
• Niezwykła pozycja wśród innych pojazdów dzięki napędowi na wszystkie koła

Mercedes-Benz Zetros przedstawiany jest jako kontynuacja Unimoga. Podstawowa różnica polega na tym, że Zetros opiera się wyłącznie na wielkoseryjnej technologii produkcyjnej, dzięki czemu mógł osiągnąć większe rozmiary, podczas gdy Unimog – który w przyszłym roku obchodzić będzie swoje 60-te urodziny– przez dziesięciolecia był marką nośników sprzętu roboczego oraz pojazdów transportowo-roboczych dostosowanych do bardzo trudnego terenu. Oba modele mają wspólną cechę – potrafią dojechać do celu mimo najbardziej nawet niesprzyjających warunków drogowych.
Przy tworzeniu Zetrosa wykorzystano wiele know-how uzyskanego w związku z Unimogiem. Dziesiątki lat doświadczeń, na przykład jak chodzi o zdolność brodzenia, pozwoliły na takie dopracowanie Zetrosa, że może on pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 0,8 m, a po odpowiednich modyfikacjach nawet do 1,2 m (identycznie, jak w przypadku Unimoga). Znakomita sztywność, a przy tym podatność na siły skręcające ramy Zetrosa to kolejny efekt bogatych doświadczeń uzyskanych podczas prac nad Unimogiem.
Misja Zetrosa to ciężka praca na bezdrożach
Koncepcje techniczne, na których oparto oba pojazdy znacznie różnią się od siebie. Przede wszystkim Mercedes-Benz Zetros służy jako samochód transportowy w warunkach terenowych i z tego względu zaprojektowano go pod kątem dopuszczalnej masy całkowitej właściwych dla ciężkich samochodów ciężarowych. Ponadto Zetros posiada szczególnie dużą ładowność, gdyż został wyposażony w lekkie podzespołach: 7,2-litrowy silnik, "odchudzoną" skrzynię biegów oraz pojedyncze koła zamiast bliźniaczych. Dzięki temu cechuje się on niską masą własną, która w połączeniu z niskimi naciskami na osie bez ładunku stanowi, poza innymi czynnikami, ważny wymóg jak chodzi o transport lotniczy.
Absolutna wszechstronność terenowa Unimoga
O ile nadrzędnym celem Zetrosa jest największa możliwa ładowność w trudnych warunkach terenowych, to w przypadku Unimoga celem jest najwyższa sprawność terenowa. Unimog różni się także od Zetrosa dopuszczalną masą całkowitą i ładownością (do 16,0 ton bez zabudowy). Dzięki temu rodzina pojazdów z napędem na wszystkie koła powiększyła się, by w jak najszerszy sposób wyjść na przeciw potrzebom klientów.
Dop. masa całkowita Unimoga U 5000 wynosi 14,1 ton i ponieważ został on przeznaczony do zupełnie innych zadań niż Zetros, jego wymiary i ładowność także są inne: masa własna U 5000 zawiera się w przedziale od 5,3 do 5,9 ton, i występuje on w wariantach o rozstawie osi albo 3250 albo 3850 mm. W przypadku Zetrosa rozstaw osi wynosi 4800 mm (model dwuosiowy) lub w modelu trzyosiowym odpowiednio 4750 + 1450 mm, a masa własna podwozia to 8110/10 500 kg.
Unimog ma niezwykle zwartą i wąską sylwetkę oraz doskonałą zwrotność, by móc poruszać się na najbardziej nawet niesprzyjającym i ograniczonym terenie. Jego rama (na której oparto projekt ramy podwozia terenowej Klasy G) ma budowę "łukową" podatną na skręcanie we odpowiednim stopniu i charakteryzuje sie niskim środkiem ciężkości przy jednocześnie dużym prześwicie.
Udoskonalenia typowe dla Unimoga
Osie portalowe Unimoga także cechują się dużym prześwitem. Umożliwiają one umiejscowienie pochew osi i mechanizmu różnicowego nad środkową częścią osi. W Unimogu osie portalowe połączone są z ramą za pomocą resorów śrubowych o progresywnej charakterystyce, które pozwalają na krótkie zwisy (a tym samym duże kąty natarcia i zejścia). Dzięki zastosowaniu takich resorów, maksymalnie możliwe odchylenie płaszczyznowe osi wynosi 30 stopni.
Osie połączone są ze sobą za pomocą rury  – eliminującej wahacze podłużne – która przenosi napęd poprzez przeguby kulowe przy obudowie skrzyni biegów. Takie rozwiązanie pozwala na maksymalną elastyczność przekątną oraz ogromny zakres ugięcia resorów. W rurze jest ponadto umieszczony wał napędowy, osłonięty w ten sposób przed kurzem i uszkodzeniami. Centralna rura umożliwia wyeliminowanie wpływu układu zawieszenia na napęd, co w praktyce oznacza nieprzerwaną trakcję – lepszą niż w przypadku resorów piórowych.
Terenowy Unimog (U 4000 i U 5000) dostępny jest w wersji z szybką lub bardzo szybką przystawką odbioru mocy przy skrzyni biegów oraz z dwoma złączami hydraulicznymi z przodu i z tyłu pojazdu. Nośniki osprzętu Unimog (modele U 300 do U 500) są wyposażone ponadto w przedni wał odbioru mocy napędzany bezpośrednio z silnika.
Modyfikacje technologiczne w Zetrosie
Wszystkie te rozwiązania są typowe dla Unimoga i odróżniają go od Zetrosa, który został zbudowany w oparciu o odpowiednio zmodyfikowaną technologię ciężarówek terenowych. Wyposażono go w przednie i tylne resory paraboliczne, odsłonięty wał napędowy, rozwidlone zwrotnice typowe dla samochodów ciężarowych oraz płaską ramę podwozia z ceowników. Mercedes-Benz Zetros osiąga przekątne odchylenie osi do 500 mm oraz posiada odpowiednie prześwity podwozia. Jak chodzi o elastyczność osiową Zetros dorównuje Unimogowi.
Biorąc pod uwagę kąt natarcia jako kryterium oceny sprawności terenowej, Unimog i Zetros z pełnym obciążeniem różnią się od siebie: Unimog ma kąt natarcia 44 stopni, a Zetros – 34 stopni. Kąt zejścia Unimoga wynosi pomiędzy 44 a 47 stopni, podczas gdy w dwuosiowym Zetrosie jest on równy 30 stopni, a w trzyosiowym 35 stopni.
Zetros nie ma przednich i tylnych złączy hydraulicznych, w jakie wyposażony jest Unimog, natomiast zarówno manualna skrzynia biegów G 131-9, jak i automatyczna przekładnia Allison są wyposażone w przystawki odbioru mocy, do których można przyłączyć systemy hydrauliczne.
Podobieństwa kabin kierowców
Zarówno w Zetrosie jak i w Unimogu kabina jest zamocowana z wykorzystaniem sprawdzonego w Unimogu systemu łożyskowania trzypunktowego. Taka forma zawieszenia kabiny na ramie pozwala na uniknięcie naprężeń i sił skręcających, a także zmniejsza obciążenia spowodowane wstrząsami podczas jazdy na nierównej nawierzchni. Dzięki usytuowaniu kierowcy za przednią osią i w Unimogu, i w Zetrosie, pionowe i poziome obciążenia są znacznie mniejsze, niż w przypadku jego ulokowania nad lub przed przednią osią.
Zetros i Unimog posiadają podobne rozwiązania dostępu do kabiny. W obu przypadkach wejście znajduje się przed przednią osią wystarczająco daleko od zawiasów, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu (w porównaniu z kabiną nad silnikiem) nawet przy niewielkim kącie uchylenia drzwi. Jest to istotna zaleta w warunkach ograniczonej przestrzeni.
Zakres seryjnego wyposażenia kabin Unimoga i Zetrosa jest zbliżony, podobnie jak zastosowanie na wszystkich osiach pojedynczych kół, znakomicie sprawdzających się w terenie, a także kominowego wlotu ssania powietrza, doskonałego w zapylonym otoczeniu. Bezpośrednio od Unimoga Zetros zapożyczył drzwi i przesuwną szybę w tylnej ścianie kabiny.
Różnice w układzie hamulcowym
Jak chodzi o układ hamulcowy, Unimog ma skomplikowane hamulce pneumatyczno-hydrauliczne o nieruchomych zaciskach, podczas gdy Zetros wykorzystuje konwencjonalne hamulce bębnowe. Hamulce tarczowe Unimoga nie znają pojęcia fading i nie zamarzają nawet w najniższych temperaturach – nie szkodzi im także jazda w błocie czy wodzie. Hamulce pneumatyczno-hydrauliczne o nieruchomych zaciskach nie są popularnym rozwiązaniem w pojazdach do ciężkich zadań, po pierwsze ze względu na wykorzystanie różnych mediów (i jednocześnie trudną naprawę), a po drugie ze względu na przestrzeń, jaką zajmują zaciski.
Istnieje wiele powodów, dla których Zetros został wyposażony w konwencjonalne hamulce bębnowe: ich serwisowanie ogranicza się do minimum, a budowa jest prosta. Poza tym w odróżnieniu od hamulców tarczowych z ruchomymi zaciskami, normalnie stosowanych w samochodach ciężarowych, rozwiązanie to jest znacznie mniej skomplikowane, a przez to łatwiejsze w naprawie i serwisie, co powoduje jego popularność na całym świecie.
Ponad to, w odróżnieniu od hamulców  tarczowych z ruchomymi zaciskami, hamulce bębnowe są odporne na zamarzanie, na przykład po bardzo mroźnej nocy. Nie szkodzi im także jazda przez błoto i wodę, podczas gdy hamulce tarczowe mogą ucierpieć, jeżeli woda dostanie się do wnętrza zacisków.
UG 100 lub ośmiostopniowa skrzynia biegów Unimoga
Kolejny punkt, to fundamentalna różnica między Zetrosem a Unimogiem: skrzynia biegów. Skrzynia biegów Unimog UG 100 (seryjnie montowana w U 5000) znana jest ze spełniania najtrudniejszych nawet wymogów jak chodzi o jazdę terenową. Posiada osiem biegów do jazdy wprzód i sześć biegów wstecznych oraz grupę biegów terenowych i roboczych (razem 16 przełożeń); zapewnia to sprawne utrzymywanie przez pojazd prędkości od 1,5 do 90 km/h. Elektro-pneumatyczny mechanizm biegów wyklucza konieczność stosowania dźwigni w kabinie,  dzięki czemu wibracje nie są przenoszone do wnętrza kabiny kierowcy. Ponadto funkcja EQR umożliwia bezpośrednie przełączanie pomiędzy biegiem do przodu a wstecznym. Terenowy U 4000 (o dopuszczalnej masie całkowitej 10,0 ton) dostępny jest albo z manualną skrzynią biegów, albo ze zautomatyzowaną ośmiobiegową i zsynchronizowaną przekładnią o trybie manualnym lub automatycznym, z układem automatycznego sterowania sprzęgłem.
Dziewięciobiegowa manualna lub w pełni automatyczna przekładnia Zetrosa
Zetros tymczasem wyposażany jest albo w manualnie sterowaną skrzynię biegów G 131-9 albo w całkowicie automatyczną przekładnię Allison 3000 SP/PR. Ta ostatnia, montowana opcjonalnie, pozwala na zmianę przełożeń bez przerw w transmisji napędu, nawet w bardzo trudnym terenie. Manualna skrzynia biegów pozwala na jazdę ze stałą prędkością 3,8 km/h na biegu pełzającym, co doskonale sprawdza się we wszystkich sytuacjach off-road (przy przełożeniu przekładni głównej 5,33 i oponach 14.00 R20). Takie rozwiązanie umożliwia bezpieczny zjazd z bardzo stromych zboczy jedynie przy użyciu hamulca silnikowego.
Ostre podjazdy nie są problemem
Zetros jest w stanie wspiąć się po bardzo stromym zboczu: maksymalna zdolność pokonywania wzniesień zarówno dwu- jak i trzyosiowego Zetrosa – z manualną skrzynia biegów i przy przełożeniu redukującym – teoretycznie wynosi sporo ponad 100 procent na biegu pełzającym i z pełnym obciążeniem.
Nawet na pierwszym biegu (z przełożeniem redukującym), dwuosiowy Zetros osiąga teoretyczną zdolność pokonywania wzniesień ponad 100 procent, podczas gdy model trzyosiowy, przy pełnej masie 27 ton i na pierwszym biegu (z przełożeniem redukującym) charakteryzuje się zdolnością pokonywania wzniesień 70 procent. Odpowiednie wartości teoretyczne w przypadku Zetrosów z automatyczną przekładnią Allison i przy włączonym biegu redukującym wynoszą 100 procent dla modelu dwuosiowego i około 65 procent dla modelu trzyosiowego. Dla porównania Unimog U 5000 z pełnym ładunkiem (dop. masa całkowita 14,1 ton) ma zdolność pokonywania wzniesień na pierwszym biegu szosowym wynoszącą około 70 procent. Przy załączonej grupie biegów roboczych lub pełzających, osiągnięcie poziomu 100 procent jest możliwe nawet na piątym biegu. Praktycznie zdolność pokonywania wzniesień Zetrosa wynosi około 80 procent, a Unimoga – 100 procent.
Kompetencje i tradycja: ponad 100 lat ciężarówek Daimler z napędem na wszystkie koła
Czy to w przypadku dawnych samochodów dostosowanych do jazdy na pustyni lub w dżungli, ciężarówek przeznaczonych do zadań na placach budów, czy też wszechstronnych pojazdów  takich jak Unimog, Daimler może czerpać pełnymi garściami z doświadczeń z pracy nad pojazdami o napędzie na wszystkie koła. Zaowocowało to powstaniem najnowszego produktu, terenowego samochodu ciężarowego o klasycznej kabinie, przystosowanego do warunków ekstremalnych – Zetrosa.