Stuttgart,
21
kwietnia
2022
|
14:33
Europe/Warsaw

Mercedes EQS SUV – nowa definicja luksusowego SUV-a

Mercedes-Benz wkroczył już w nową, całkowicie elektryczną epokę motoryzacji w wyższych segmentach rynku – wraz z luksusową limuzyną EQS oraz sportowo-biznesową limuzyną EQE. Teraz czas na model EQS SUV, czyli trzecią serię modelową zbudowaną na architekturze opracowanej dla aut na prąd. W swoim awangardowym, luksusowym wnętrzu SUV oferuje mnóstwo przestrzeni i komfortu oraz rozbudowane usługi łączności nawet dla siedmiu osób. A mocne silniki elektryczne, responsywny napęd na obie osie 4MATIC oraz inteligentny tryb jazdy OFFROAD sprawiają, że EQS SUV z łatwością poradzi sobie również w lekkim terenie.

Nowy EQS SUV dzieli duży rozstaw osi (3210 mm) z limuzyną EQS, ale jest od niej o ponad 20 cm wyższy. Wymiary jego nadwozia przedstawiają się następująco: 5125/1959/1718 mm (długość/szerokość/wysokość). Duże rozmiary SUV-a w połączeniu z zaletami projektu na elektrycznej platformie przekładają się na imponującą ilość miejsca w kabinie. Drugi rząd siedzeń jest standardowo regulowany elektrycznie. Bagażnik zmieści do czterech toreb golfowych. Opcjonalnie dostępny jest trzeci rząd siedzeń, z dwoma dodatkowymi pojedynczymi fotelami i rozbudowanymi funkcjami zapewniającymi komfort.

EQS w wersji Limuzyna znajduje się w światowej czołówce, jeśli chodzi o aerodynamikę wśród seryjnych aut (Cd = 0,20; wartość dla odpowiedniej konfiguracji wariantu EQS 450+). Jego oparty na zasadniczych celach design w połączeniu z gładkim podwoziem i zamkniętą zazwyczaj osłoną chłodnicy okazały się dobrym punktem wyjścia do „doszlifowania” aerodynamiki modelu EQS SUV. Optymalizacja charakterystycznych dla SUV-ów szczegółów przepływu doprowadziła do unikalnego na obecne czasy połączenia przestronności z aerodynamiczną efektywnością.

Wszystkie wersje modelu EQS SUV mają elektryczny zespół napędowy (eATS) przy tylnej osi, a wersje 4MATIC dysponują modułem eATS również przy osi przedniej. Funkcja Torque Shift (z ang. „przerzucanie momentu obrotowego”) w wariantach 4MATIC zapewnia inteligentny, płynnie zmienny rozdział momentu napędowego pomiędzy tylnymi i przednimi silnikami elektrycznymi, a tym samym każdorazowo pozwala na najbardziej efektywne wykorzystanie zespołów eATS. Jednostki elektryczne przy przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Zaletami takiej konstrukcji są wysokie wartości w zakresie gęstości mocy, efektywności oraz stabilności oddawania mocy.

EQS Limuzyna to pierwsza seria modelowa Mercedes-Benz, w której nowe funkcje pojazdu w wybranych obszarach można aktywować za pośrednictwem aktualizacji OTA. Wraz z debiutem modelu EQS SUV ich oferta zostaje znacznie poszerzona. W późniejszym terminie można aktywować np. Asystenta manewrowania z przyczepą lub nawigację MBUX z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości.

EQS SUV pozwala Mercedes-Benz zrobić kolejny znaczący krok w kierunku mobilności o zerowej emisji i zbliża producenta do spełnienia założeń strategii Ambition 2039 (z ang. Ambicja 2039). Model jest produkowany w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji CO2 i wprowadza na drogi realne rozwiązania z dziedziny bezemisyjnej mobilności, inteligentnej ochrony zasobów oraz odpowiedzialnej gospodarki o zamkniętym obiegu.

W podwoziu nowego SUV-a zastosowano czterowahaczową oś przednią i niezależną konstrukcję wielowahaczową z tyłu. Standardowe wyposażenie obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+. Prześwit pojazdu można zwiększyć o kilka centymetrów. Oprócz trybów DYNAMIC SELECT ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL wersje 4MATIC oferują program OFFROAD do jazdy w lekkim terenie. Ponadto seryjna specyfikacja obejmuje skrętną tylną oś z kątem skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia. Zapewnia ona imponującą zwrotność i dużą zwinność prowadzenia. Opcjonalnie, także poprzez aktualizację OTA, dostępna jest wersja z kątem skrętu tylnych kół do 10 stopni.

Zasady tzw. integralnego bezpieczeństwa (ang. Integral Safety), w szczególności w odniesieniu do wypadków drogowych, obowiązują wszystkie modele Mercedes-Benz – niezależnie od platformy. EQS SUV otrzymał zatem sztywną kabinę pasażerską, specjalne strefy deformacji i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Europejska wersja modelu to pierwszy Mercedes, który jest w stanie wykryć, czy tylne siedzenia są rzeczywiście zajęte. Jeśli pasażer z tyłu nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierowca otrzyma specjalne ostrzeżenie. Kolejną nowością w Mercedes-Benz jest tzw. przypomnienie o obecności pasażerów. System ten informuje, czy w kabinie nie pozostały na przykład dzieci. W egzemplarzach przeznaczonych na rynki Europy, Australii i Nowej Zelandii przypomnienie to należy do wyposażenia standardowego.

Mercedes me Charge – jedna z największych sieci ładowania na świecie – obecnie składa się z ponad 700 000 punktów ładowania AC i DC, w tym około 300 000 w Europie. Od 2021 r. w punktach ładowania Mercedes me Charge w Europie Mercedes-Benz oferuje tzw. zielone ładowanie. Wysokiej jakości gwarancje pochodzenia zapewniają, że do sieci wraca tyle samo zielonej energii z odnawialnych źródeł, ile trafi do akumulatora samochodu w ramach ładowania Mercedes me Charge. Z kolei nowa funkcja Plug & Charge (z ang. podłącz i ładuj) sprawia, że ładowanie EQS SUV-a na odpowiednich publicznych stacjach jest wyjątkowo wygodne.

Specjalna nawigacja dla modeli elektrycznych zaplanuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie. Kalkulację przeprowadza w oparciu o wiele czynników i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Podczas obliczania trasy preferowane są te stacje, które znajdują się wzdłuż trasy i zostały wybrane ręcznie. Obliczane są nawet szacunkowe koszty ładowania w danym punkcie.

Opcja ENERGIZING AIR CONTROL Plus reprezentuje całościowe podejście Mercedes-Benz do jakości powietrza we wnętrzu EQS SUV-a. Stoi za nią specjalny system, oparty na filtracji, czujnikach oraz klimatyzacji i koncepcji wyświetlania informacji. Filtr HEPA (High-Efficiency Particulate Air) o bardzo wysokim poziomie filtracji wychwytuje drobne cząstki, mikrocząstki, pyłki i inne substancje, które mogłyby dostać się do kabiny z zewnątrz.

Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu system operacyjny MBUX w pełni dostosowuje się do swoich użytkowników i dostarcza im spersonalizowane sugestie dotyczące obsługi wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz innych ustawień pojazdu. Tzw. warstwa zerowa sprawia, że najważniejsze elementy obsługi są zawsze widoczne na najwyższym poziomie menu, w zależności od sytuacji i kontekstu.

Wizytówką kokpitu jest opcjonalny hiperekran MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony wyświetlacz rozciągający się niemal od słupka do słupka. Pod jedną taflą szkła łączy on trzy ekrany, w tym 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu, zapewniający mu własny obszar wyświetlania i sterowania. Na coraz większej liczbie rynków osoba podróżująca na przednim fotelu może również oglądać dynamiczne treści podczas jazdy; to zasługa zastosowania inteligentnej funkcji blokowania obrazu – jeśli kamera wykryje, że kierowca spogląda na wyświetlacz pasażera, system automatycznie przyciemni dynamiczną treść.

Nagłośnienie Dolby Atmos® winduje wrażenia akustyczne w kabinie EQS SUV-a na nowy poziom. Poszczególne instrumenty lub głosy można zlokalizować w całym obszarze odsłuchu. Zapewnia to nowy rodzaj „animacji” dźwięku – podczas gdy konwencjonalne systemy stereo oferują zwykle dynamikę lewo-prawo, Dolby Atmos® może wykorzystać całą przestrzeń i stworzyć wrażenie 360 stopni.

Ciekawe fakty i liczby: nowy EQS SUV w skrócie

W zależności od wyposażenia i konfiguracji samochodu zasięg WLTP może wynosić do 660 km (dane wstępne dla wersji EQS 450+).

Moment obrotowy przesyłany do kół przez odpowiedni eATS (elektryczny zespół napędowy) jest kontrolowany 10 000 razy na minutę i dostosowywany w razie potrzeby. W wersjach 4MATIC umożliwia to znacznie szybszą reakcję niż w przypadku mechanicznego napędu na obie osie.

EQS SUV w standardzie ma skrętną tylną oś o kącie skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia, a jako wyposażenie opcjonalne kąt ten może sięgać 10 stopni. W przypadku drugiej wersji średnica zawracania zmniejsza się z 11,9 do zaledwie 11,0 m.

Silnik elektryczny przy tylnej osi (silnik synchroniczny z magnesami trwałymi – PSM) ma dwa uzwojenia po trzy fazy. Sześciofazowa konstrukcja zapewnia mu szczególnie wysoką efektywność; jego moc maksymalna wynosi (265 kW) 361 KM.

Opcjonalne reflektory DIGITAL LIGHT dysponują specjalnymi modułami świetlnymi z trzema niezwykle jasnymi diodami LED na każdy reflektor; w obu modułach światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość przedniego oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na samochód.

Mercedes me Charge oferuje jedną z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania – liczy ona ponad 700 000 punktów, w tym około 300 000 w Europie.

Dostępny na życzenie hiperekran MBUX Hyperscreen harmonijnie łączy kilka wyświetlaczy, tworząc imponujący zakrzywiony „pas” o szerokości ponad 141 cm. Powierzchnia postrzegana przez pasażerów wynosi 2432,11 cm2.

EQS SUV otrzymał akumulator litowo-jonowy dysponujący maksymalnie 12 modułami ogniw. Nowa generacja baterii reprezentuje duży krok w zakresie zrównoważenia chemii ogniw: zoptymalizowany aktywny materiał składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

Opcjonalny dźwięk jazdy w EQS SUV-ie jest interaktywny i reaguje na kilkanaście różnych parametrów, takich jak pozycja pedału przyspieszenia, prędkość samochodu czy intensywność rekuperacji (odzyskiwania energii).

Opcjonalnie dostępny wyświetlacz head-up występuje w dwóch rozmiarach. Wariant z rozszerzoną rzeczywistością prezentuje istotne informacje w trzech wymiarach, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji drogowej i otoczenia; jego obszar wyświetlania ma przekątną 77”. Wirtualny kolorowy obraz wydaje się unosić w polu widzenia w odległości około 10 m przed kierowcą.

Filtr HEPA (High-Efficiency Particulate Air) – element opcji ENERGIZING AIR CONTROL Plus – ma objętość prawie 10 l i bardzo skutecznie oczyszcza powietrze trafiające do wnętrza samochodu. Oddziela nawet 99,75% cząstek. Do neutralizacji zapachów służy tu 600 g węgla aktywowanego. Powierzchnia adsorpcji odpowiada około 150 boiskom piłkarskim.

Osiem rdzeni procesora, 24 GB pamięci RAM i 46,4 GB/s przepustowości RAM-u – oto tylko niektóre z danych technicznych systemu operacyjnego MBUX.

System ładowania DC o mocy do 200 kW pozwala na szybkie ładowanie EQS SUV-a prądem stałym. W ciągu 15 minut pozwala to uzupełnić energię odpowiadającą zasięgowi do 250 km (WLTP; dane wstępne dla wersji EQS 450+).

Jasność hiperekranu MBUX Hyperscreen jest dostosowywana do warunków otoczenia za pomocą danych pomiarowych z kamery wielofunkcyjnej oraz czujnika światła.

Obszar hiperekranu MBUX Hyperscreen dla pasażera można indywidualizować, korzystając z siedmiu dostępnych profili użytkownika.

Kluczowe dane techniczne (zużycie energii i zasięg – dane wstępne)

  

EQS 450+

EQS 450 4MATIC

EQS 580 4MATIC

Napęd

tylny

4x4

4x4

Silnik elektryczny (lub silniki)

rodzaj

synchroniczny, z magnesami trwałymi (PSM)

Moc maksymalna

kW

265

265

400

Maksymalny moment obrotowy

Nm

568

-

858

Napięcie znamionowe

V

396

396

396

Ładowarka pokładowa (standard/opcja)

kW

11/22 (USA: 9,6)

Maksymalna moc ładowania AC

kW

200

Czas ładowania DC na odpowiedniej stacji (10-80%)

min

31

Pojazd
Długość/szerokość/wysokość

mm

5125/1959/1718 

Rozstaw osi

mm

3210

Średnica zawracania (z tylną osią skrętną w wariancie 4,5°/10°)

m

11,9/11,0

Pojemność bagażnika VDA (5/7 osób)

l

645-2100/565-2020

Zużycie energii elektrycznej i zasięg
Zużycie energii elektrycznej (WLTP)

kWh/100 km

18,6-23,0

20,0-24,0

20,0-24,0

Emisje CO2 (WLTP)

g/km

0

0

0

Zasięg (WLTP)

km

536-660

507-613

507-613