Warszawa,
30
kwietnia
2021
|
14:34
Europe/Warsaw

Na miarę każdego wyzwania: specjalistyczne pojazdy dostawcze Mercedes-Benz w wersji elektrycznej

Podsumowanie

1. Indywidualne rozwiązania: Mercedes-Benz eVans to niezawodna podstawa pojazdów dla producentów nadwozi

2. Dynamiczny rozwój elektromobilności: klienci już mogą wybierać spośród czterech lokalnie bezemisyjnych samochodów dostawczych

3. Elektryfikacja całego portfolio: od 2022 roku elektryczne warianty dostępne we wszystkich segmentach samochodów dostawczych

4. Wiodąca pozycja w dziedzinie napędów elektrycznych: Mercedes-Benz mocno dąży do bycia liderem elektromobilności i wiąże przyszłość z nową generacją eSprintera

5. eSprinter nowej generacji: sukcesywna produkcja od drugiej połowy 2023 roku, ponad dwa razy większy zasięg, w zależności od konfiguracji, ładowność wyższa nawet o 50 procent

Samochody dostawcze Mercedes-Benz w konwersjach i z nadwoziami specyficznymi dla danej branży funkcjonują we wszystkich obszarach gospodarki i życia społecznego. Niezawodny i elastyczny pojazd bazowy stanowi ich nieodzowny element. Mercedes-Benz Vans już teraz oferuje producentom zabudów i klientom rozwiązania szyte na miarę – w 100 proc. lokalnie bezemisyjne. A dzięki eSprinterowi nowej generacji Mercedes-Benz zapewni klientom jeszcze więcej możliwości.

Zrównoważona mobilność ma coraz większy wpływ na decyzje zakupowe i codzienne zachowania klientów biznesowych i prywatnych użytkujących samochody. Mercedes-Benz jest przekonany o ekologicznych i ekonomicznych zaletach pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym. Dlatego mocno zaznaczył swoje dążenie do przywództwa w dziedzinie elektromobilności w nowej strategii i systematycznie elektryfikuje całą swoją gamę modeli. Mercedes-Benz Vans koncentruje się na niezawodności, jakości i optymalnym całkowitym koszcie posiadania (TCO). Producenci nadwozi i klienci mogą już wybierać spośród czterech samochodów dostawczych z napędem akumulatorowym. Są to: eVito furgon, eSprinter i eVito Tourer (łączne zużycie energii: 27,8 kWh / 100 km; łączna emisja CO2: 0 g / km) oraz EQV (zużycie energii w cyklu mieszanym: 28,2 kWh / 100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g / km)[1]. W nadchodzącym roku dołączy do nich nowy Citan z napędem elektrycznym, poszerzając elektryczne portfolio Mercedesa-Benz Vans o segment małych samochodów dostawczych.

Nowa generacja eSprintera

Aby w przyszłości zapewnić klientom jeszcze więcej możliwości i korzyści, Mercedes-Benz Vans opracował platformę Electric Versatility. To podstawa nowej generacji eSprintera, który będzie produkowany sukcesywnie od drugiej połowy 2023 roku w Charleston, Duesseldorfie i Ludwigsfelde. Wymagania wobec modelu zostały określone w ścisłej współpracy z klientami już na etapie jego rozwoju: dzięki trzem akumulatorom i licznym wariantom nadwozia, od furgona po podwozie do zabudów, eSprinter nowej generacji będzie idealnym towarzyszem w praktycznie każdym biznesie – nie tylko w Europie, ale także w USA i Kanadzie. Jego zasięg, w zależności od konfiguracji, będzie dwa razy większy niż w obecnej wersji tego modelu. Ponadto ładowność wzrośnie o 50 procent, a w przypadku furgonu jeszcze bardziej.

Dynamiczny rozwój strategii elektromobilności Mercedes-Benz Vans

Zrównoważony rozwój jest głównym celem Mercedes-Benz, a następna generacja eSprintera będzie produkowana w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Mercedes-Benz Vans aspiruje do objęcia wiodącej roli w elektromobilności i cyfryzacji oraz do wyznaczania wzorców na przyszłość. Obecna wiedza i inwestycje w produkcję samochodów dostawczych koncentrują się na napędach elektrycznych i nowych technologiach. Nowe produkty będą konsekwentnie projektowane w wersjach elektrycznych.

Producenci nadwozi polegają na samochodach Mercedes-Benz Vans

Samochody dostawcze Mercedes-Benz stanowią niezawodną i elastyczną podstawę rozwiązań branżowych dla wyspecjalizowanych producentów nadwozi. eVito z chłodnią, eVito Tourer do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej, eSprinter Pharma i jako transportowa karetka demonstrują szerokie spektrum różnych nadwozi i konwersji lokalnie bezemisyjnych samochodów dostawczych Mercedes-Benz, które już są możliwe.

Wymagania dotyczące nadwozi i wyposażenia są tak zróżnicowane, jak branże, w których się ich używa. Największe wyzwania dotyczą przede wszystkim zasilania do chłodzenia ładunku i zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom, a także ciężaru zabudowy i przeróbek w zakresie ładowności i dopuszczalnej masy całkowitej.

Dwa pojazdy koncepcyjne oparte na eSprinterze nowej generacji przedstawiają rozwiązania dla producentów nadwozi i konwersji, które mogą być możliwe w przyszłości. Są to: eGrocery do transportu świeżych artykułów spożywczych oraz pojazd do dostaw CEP dla branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek.

Mercedes-Benz eVito z chłodnią

Obecnie w dostawach świeżej żywności elektrycznymi pojazdami dostawczymi do aktywnego chłodzenia towarów w przedziale ładunkowym stosuje się albo autonomiczne rozwiązania w postaci dodatkowych akumulatorów, albo metody pasywne, takie jak płyty eutektyczne lub suchy lód. Chociaż dodatkowe akumulatory są duże, ciężkie i drogie oraz zmniejszają ładowność, alternatywa nie jest ani trwała, ani przyjazna dla środowiska. Oprócz tego szybko rozwijający się sektor stoi przed wyzwaniem, jakim jest możliwość realizacji dostaw na obszarach z ograniczeniami dostępu dla pojazdów spalinowych, np. w centrach miast. Koncepcja pojazdu lokalnie bezemisyjnego jest tutaj naturalnym wyborem – zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że typowe użytkowanie, na stałych codziennych trasach liczących od 80 do 100 kilometrów, idealnie pasuje do zasięgów oferowanych przez Mercedes-Benz eVito.

Koncepcja techniczna takiego pojazdu opiera się na wykorzystaniu istniejącej energii elektrycznej w eVito również do aktywnego chłodzenia. W tym celu wysoce energooszczędny system chłodzenia Kerstner C106EA został podłączony do pokładowej instalacji elektrycznej pojazdu, co oznacza, że dodatkowy akumulator wymagany jako źródło energii może być mniejszy. System chłodzenia podłogowego jest niezawodnie zasilany energią elektryczną na wszystkich etapach procesu dostawy: podczas załadunku pojazdu w magazynie za pośrednictwem stacjonarnego urządzenia chłodniczego o napięciu 230 V z zasilaniem, podczas jazdy przez pokładową instalację elektryczną pojazdu oraz podczas przerw za pomocą akumulatora buforowego w fotelu pasażera. Aby jednocześnie zmniejszyć zużycie energii przez system chłodzenia, izolacja Kerstnera przestrzeni ładunkowej ma szczególnie niski współczynnik K wynoszący 0,30 W / m²K.

Mercedes-Benz eVito Tourer przystosowany do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej

Mobilność stanowi podstawę autonomii i niezależności w życiu. W szczególności osoby niepełnosprawne są zależne od dostępności środków transportu, które umożliwiają im udział w życiu zawodowym i społecznym. Możliwości przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej są ważnym tematem dla Mercedes-Benz Vans, czy to w postaci instalowanych fabrycznie udogodnień w pojazdach, czy też odpowiednich środków adaptacyjnych zaprojektowanych we współpracy z naszymi partnerami.

W pełni elektryczny Mercedes-Benz eVito Tourer PRO jest dostępny od ręki w wersji długiej i ekstra długiej, jako pojazd przerobiony tak, aby był mógł przewozić osoby na wózkach inwalidzkich. We współpracy z naszym wieloletnim partnerem w dziedzinie samochodów dostawczych AMF-Bruns GmbH & Co. KG z Apen w Dolnej Saksonii pojazd został przebudowany – zmiany objęły m.in. podłogę w tylnej części i rampę wjazdową, która umożliwia użytkownikom wózków inwalidzkich i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej wygodny i bezpieczny transport.

Tylny otwór wejściowy o wysokości ok. 1500 mm w połączeniu z zamontowaną rampą antypoślizgową EASYFLEX umożliwia łatwy wjazd do wnętrza pojazdu, przyjazny dla wózków inwalidzkich. Rampę można obsługiwać wyjątkowo łatwo jedną ręką, a alternatywnie tworzy ona przestrzeń ładunkową. Za pomocą specjalnego systemu zabezpieczeń wózek inwalidzki jest przymocowany do podłogi pojazdu, dzięki czemu osoba przewożona jest dobrze chroniona. Dodatkowo zwijane elektrycznie bardzo długie pasy zabezpieczają wózek inwalidzki z przodu. Opcjonalnie pojazd można wyposażyć w zagłówek i oparcie FUTURESAFE.

Obniżona podłoga zapewnia dużą ilość miejsca dla użytkownika wózka inwalidzkiego dzięki wysokości wnętrza ok. 1450 mm, co jest zgodne z normami DIN i międzynarodowymi. W przypadku zainstalowania podwójnego siedzenia pasażera jest miejsce dla jednego użytkownika wózka inwalidzkiego, pięciu osób i kierowcy. Dwa opcjonalne obrotowe i składane siedzenia w drugim rzędzie umożliwiają elastyczne użytkowanie pojazdu nawet przez siedem osób, jeśli na pokładzie nie ma osoby na wózku inwalidzkim.

Mercedes-Benz eSprinter Pharma

Przechowywanie i transport leków oraz innych produktów farmaceutycznych podlega ścisłym regulacjom, aby nie zagrażać trwałości i skuteczności produktów. Leki są zatem dostarczane specjalnymi pojazdami do transportu w kontrolowanej temperaturze, które muszą gwarantować utrzymywanie określonych zakresów temperatur bez zakłóceń. We współpracy z Thermo King, producentem systemów kontroli temperatury w transporcie, Mercedes-Benz Vans opracował pojazd eSprinter Pharma – i po raz pierwszy prezentuje w pełni elektryczny samochód dostawczy do przewozu produktów przemysłu farmaceutycznego.

eSprinter Pharma jest wyposażony w całkowicie elektryczny system kontroli temperatury E-200 oraz nowy akumulator litowo-jonowy firmy Thermo King. Kombinacja E-200 w połączeniu z pokładową instalacją elektryczną pojazdu i akumulatorem litowo-jonowym zapewnia ręcznie regulowaną, stałą temperaturę w zakresie od 15 do 25 stopni Celsjusza, także wtedy, gdy kierowca zatrzymuje się, by dostarczyć towar. Nawet po otwarciu drzwi system sterowania zapewnia szybkie ponowne obniżenie temperatury.

Dodatkowo pojazd może być wyposażony w opcjonalny kontener chłodniczy z drugą strefą temperatury (np. 2 do 8 stopni Celsjusza). Dzięki eSprinter Pharma Mercedes-Benz Vans we współpracy z Thermo King umożliwia dostawę kluczowych produktów medycznych w sposób zrównoważony. Pojazd ma obecnie status prototypu i przechodzi testy różnych scenariuszy zastosowań.

Ambulans do transportu pacjentów Mercedes-Benz eSprinter

Sektor pojazdów specjalnych: karetek, pojazdów straży pożarnej i policyjnych, jest ważnym obszarem dla Mercedes-Benz od wielu dziesięcioleci. Od momentu powstania pierwszej generacji Sprintera w 1995 roku, model ten był przekształcany w karetkę pogotowia i obecnie zajmuje dużą część rynku pojazdów uprzywilejowanych dzięki różnym wariantom nadwozia. Zapotrzebowanie na niezawodne pojazdy do transportu pacjentów i karetki pogotowia ratunkowego jest szczególnie duże. Mercedes-Benz Vans oraz niemiecki producent nadwozi Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG z Schönebeck w Saksonii-Anhalt użyli eSprintera jako podstawy swojego pierwszego pojazdu elektrycznego dla służby zdrowia.

W części przeznaczonej dla pacjenta znalazło się całe niezbędne wyposażenie, ale mimo to udało się utrzymać dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony. Podczas rozwoju produktu szczególną uwagę zwrócono na środki zmniejszające jego masę. Dopływ energii do nadwozia jest odseparowany od pojazdu bazowego dzięki zamontowaniu dodatkowego zasobnika energii (akumulatora). Działanie urządzeń medycznych może być również obsługiwane niezależnie od akumulatora pojazdu.

eSprinter nowej generacji oparty na platformie Mercedes-Benz Electric Versatility

Platforma Electric Versatility ogłoszona w grudniu 2020 r. jest podstawą następnej generacji eSprintera. Dzięki modułowej koncepcji składającej się z modułu przedniego dla komponentów wysokonapięciowych, modułu w podwoziu dla akumulatora wysokonapięciowego, a także modułu tylnego z elektrycznie napędzaną tylną osią, eSprinter nowej generacji oferuje znacznie większą swobodę rozwijania i projektowania różnych rodzajów zabudowy.

eSprinter nowej generacji – pojazd koncepcyjny eGrocery

Mercedes-Benz Vans dąży do zwiększenia lojalności klientów i optymalnego spełniania ich wymagań. Widać to również w pojeździe koncepcyjnym eGrocery, opartym na eSprinterze nowej generacji. Różne kombinacje akumulatorów umożliwiają klientom skonfigurowanie pojazdu tak, aby był dostosowany do ich charakteru pracy – a tym samym optymalny pod kątem całkowitego kosztu posiadania (TCO). Pierwszy wariant podwozia eSprintera zasila elektryczny układ chłodzenia energią elektryczną zgromadzoną w akumulatorze pojazdu i zapewnia ciągłe chłodzenie towarów wrażliwych na temperaturę.

eSprinter nowej generacji – pojazd koncepcyjny dla dostaw CEP

W przypadku pojazdu koncepcyjnego dla dostaw CEP rezultaty współpracy z klientami z branży usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych są również wyraźnie widoczne: Speed Delivery Doors, specjalnie zaprojektowane automatyczne drzwi, ułatwiają kierowcom życie podczas codziennej pracy, ponieważ nie muszą już za każdym razem otwierać i zamykać przesuwanych drzwi przedziału ładunkowego ręcznie, co miałoby miejsce nawet do 240 razy dziennie. Modułowa platforma Electric Versatility umożliwia indywidualną konfigurację w celu dopasowania do konkretnego zastosowania pojazdu, czy to w przypadku kurierów w miastach, pracujących w usługach ekspresowych i paczkowych, czy też podczas dłuższych tras na terenach wiejskich.

[1] Zużycie energii elektrycznej zostało określone na podstawie dyrektywy  2017/1151/UE.