13
marca
2012
|
01:00
Europe/Warsaw

Najbardziej ekonomiczne Klasy C i E

O postępach, jakich dokonano w dziedzinie wydajności jednostek napędowych, dowodzi historia Klasy C. Od 2000 roku moc wersji C 180 wzrosła o 21 procent, podczas gdy średnie zużycie paliwa spadło o 37 procent. Aktualne wydanie Klasy C jest niemal dwa razy bardziej wydajne od swojego poprzednika.

Dostępna w salonach od marca br. Klasa E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition jest jednym z najbardziej oszczędnych modeli w klasie. Zastosowanie pakietu aerodynamicznego, elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) i opon o niskich oporach toczenia w rozmiarze 205/55 R16 oraz wydłużenie przełożenia głównego pozwoliły na uzyskanie średniego apetytu 4,5 l/100 km i średniej emisji dwutlenku węgla 119 g/km, o 8 proc. niższej niż dotychczas. Klasę E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition napędza 2,1-litrowy turbodiesel o mocy 125 kW (170 KM), połączony z 6-stopniową przekładnią mechaniczną.
Turbodoładowany, 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra jest teraz dostępny w bazowej wersji Klasy C. Ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 5,8 l/100 km i emisją dwutlenku węgla równej 136 g/km, model jest o 1 l/100 km oszczędniejszy od poprzednika. Klasa C 180 BlueEFFICIENCY generuje moc 115 kW (156 KM) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, dostępny w szerokim zakresie 1250-4000 obr./min.

Dwukrotny wzrost wydajności w ciągu 12 lat

Jak bardzo zmieniły się silniki spalinowe w ciągu ostatnich lat? Wystarczy rzut oka na parametry techniczne poprzedników Klasy C. Model 190 (typoszereg W201), zaprezentowany w 1982 roku, osiągał moc 66 kW (90 KM) i zużywał średnio 8,5 l/100 km (cykl Euromix). Moc modelu C 180 z 2000 roku (typoszereg W203) wzrosła do 95 KW (129 KM), a średnie zużycie paliwa wynosiło według nowego cyklu NEDC 9,4 l/100 km. Dzisiaj, dwanaście lat później, model C 180 (typoszereg W204) osiąga moc 115 kW (156 KM) i zużywa średnio jedynie 5,8 l/100 km. Oznacza to, że moc jednostki napędowej wzrosła od 2000 roku o 21 procent, podczas gdy średnie zużycie paliwa spadło o 37 procent. Innymi słowy, zamiast 0,0729 l paliwa na koń mechaniczny, produkowana obecnie Klasa C okazuje się niemal dwukrotnie bardziej wydajna od swojego poprzednika i potrzebuje zaledwie 0,0372 l/KM.

Szeroko dostępna technologia BlueDIRECT

Technologia BlueDIRECT, po raz pierwszy zaprezentowana w 2010 roku w jednostkach V6 i V8, jest dzisiaj dostępna w nowej generacji silników 4-cylindrowych. W trzeciej generacji strumieniowego, bezpośredniego wtrysku benzyny centralnie umieszczone wtryskiwacze podają paliwo pod ciśnieniem do 200 bar. Motor został wyposażony w turbodoładowanie oraz funkcję ECO start/stop.

W porównaniu do silnika poprzedniej generacji, wewnętrzne tarcie jednostki zostało zredukowane o 16 procent, a jej masa spadła o 18 procent. Efektywność wspomaga również system sterowania osprzętem "na żądanie". Olej dostarczany jest za pomocą dwustopniowej pompy łopatkowej o zmiennej wydajności. Elektronicznie sterowany termostat reguluje przepływ cieczy chłodzącej w fazie rozgrzewania; ciecz nie dociera wtedy do głowicy cylindrów. Pompa cieczy chłodzącej sterowana jest w taki sposób, aby możliwie szybko ogrzać kabinę pasażerską.