30
lipca
2014
|
02:00
Europe/Warsaw

Niedrogi w eksploatacji, wydajny w pracy, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa - Vito ustanawia nowe standardy wśród średniej wielkości vanów

Wymowne atuty zewnętrzne, pokaźne wartości wewnętrzne, maksymalne korzyści i niskie koszty sprawiają, że nowy Mercedes-Benz Vito jest wszechstronnym profesjonalistą wśród średniej klasy vanów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,2 t. Jednocześnie, mimo rekordowej ładowności, cena jego zakupu i wydatki na utrzymanie są nadspodziewanie niskie.

 
Jeden dla wszystkich: zadziwiająca wszechstronność nowego Vito

Rzemiosło, handel detaliczny, usługi czy przewóz osób - nowe Vito to prawdziwy "jeden samochód do wszystkiego". Jako jedyny model w klasie, Vito Furgon oferowane jest w trzech wersjach długości i z trzema układami napędowymi, ma też najwyższą w segmencie ładowność - do 1369 kg. Vito Mixto łączy z kolei zalety nadwozia typu furgon z funkcjonalnością kombi.

Wraz z Vito Tourer Mercedes-Benz rozpoczyna zupełnie nowy rozdział w transporcie pasażerskim. Do wyboru są trzy odmiany: funkcjonalna i wytrzymała Vito BASE, uniwersalna Vito Tourer PRO i Vito Tourer SELECT, zapewniająca standard klasy premium. W rezultacie Tourera można dopasować do wszelkich rodzajów transportu pasażerskiego.

Design: synteza formy i funkcji

Nowe Vito sprawia wrażenie pewnego siebie i niepowtarzalnego. Ale jego design pełni też istotne funkcje - współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi zaledwie 0,32, co wpływa na ograniczenie zużycia paliwa oraz osiągi. Już na pierwszy rzut oka Vito zwraca uwagę wysoką jakością, widoczną choćby w takich detalach jak wąskie szpary pomiędzy elementami nadwozia.

Wnętrze: usiądź i czuj się dobrze

Kierowca i pasażer nowego Vito mają do dyspozycji wygodniejsze fotele i więcej przestrzeni niż w poprzedniku. Kompletnie przeprojektowany kokpit jest wzorcem pod względem funkcjonalności oraz ergonomii. Jego symetryczny, przejrzysty rozkład zapewnia maksymalne bezpieczeństwo obsługi, a forma - biorąc pod uwagę tę klasę pojazdów - prezentuje wyjątkowo wysoką jakość.

W trakcie projektowania szczególną uwagę poświęcono rozmieszczeniu, objętości i ilości schowków - w końcu dla wielu kierowców nowe Vito będzie biurem i, często, drugim domem.

Po raz pierwszy w segmencie: napęd na przednią, tylną lub obie osie

Hasło "jeden dla wszystkich" odnosi się zwłaszcza do układu napędowego nowego Vito. To pierwszy w segmencie pojazd dostępny z napędem na tylną, obie i, od teraz, także przednią oś.

Zależność jest prosta. Nowa, przednionapędowa architektura odznacza się niską masą własną. Niezaładowany lub lekko obciążony samochód z przednim napędem legitymuje się lepszą przyczepnością, ma też niższą cenę. Sprawdzony napęd na tylne koła jest odpowiednim wyborem wszędzie tam, gdzie wymagane jest przewożenie ciężkich ładunków, duży uciąg oraz wysoka dynamika jazdy z obciążeniem.

Napęd na obie osie okaże się niezbędny w trudniejszych warunkach drogowych lub z dala od utwardzonych nawierzchni. Dzięki nowej koncepcji układu napędowego wysokość Vito 4x4 jest taka sama jak modeli z napędem na jedną oś.

Dwa turbodiesle w pięciu wersjach mocy

Nowe Vito z napędem na przednie koła powstało głównie z myślą o pracy w pojedynkę i uzyskaniu maksymalnej ładowności w zakresie niskiej oraz średniej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Priorytetem są tu również możliwie najniższe koszty utrzymania. Model ma zamontowany poprzecznie, kompaktowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra, dostępny w dwóch wersjach mocy: 88 KM (109 CDI) oraz 114 KM (111 CDI).

W zastosowaniach wymagających intensywnej eksploatacji, wysokiej dopuszczalnej masy całkowitej lub holowania ciężkich przyczep, właściwym wyborem będzie Vito z napędem na tył i 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,15 litra. Oferowany jest on w trzech wersjach mocy: 136 KM (Vito 114 CDI), 163 KM (Vito 116 CDI) oraz 190 KM (Vito 119 BlueTEC). Z pierwszym w klasie silnikiem spełniającym normę Euro 6, Vito 119 BlueTEC zajmuje szczególne miejsce w gamie.

Standardem w niemal wszystkich odmianach są 6-biegowe przekładnie manualne. 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS z konwerterem momentu obrotowego występuje za dopłatą dla Vito 114 i 116 CDI, a w Vito 119 BlueTEC oraz 4x4 należy do wyposażenia seryjnego. To jedyny wśród vanów automat z konwerterem o 7 przełożeniach.

 
Niskie koszty eksploatacji: systematycznie konfigurowany pod kątem efektywności


Od niskooporowych przekładni i tylnej osi do elektromechanicznego wspomagania i osprzętu jednostki napędowej - inżynierowie zaprojektowali nowe Vito pod kątem maksymalnej wydajności paliwowej. Średnie zużycie oleju napędowego spadło względem poprzednika o około 20 proc.

Przykładem wyjątkowo niskiego zużycia paliwa jest Vito z pakietem BlueEfficiency, dostępnym dla wersji z napędem na tylne koła i standardowym w osobowym Vito Tourer z automatyczną skrzynią oraz Vito 119 BlueTEC. Dla przykładu, średnie zapotrzebowanie na paliwo ciężarowego Vito 116 CDI BlueEfficiency wynosi zaledwie 5,7 l/100 km - to wynik niemający sobie równych w tej kategorii pojazdów.


Bez względu na wariant silnikowy, nowe Vito wyjątkowo rzadko musi stawiać się na przeglądach - interwały serwisowe sięgają 40 tys. km lub dwóch lat.

Zoptymalizowane zawieszenie i nowe, elektromechaniczne wspomaganie

Znane z wysokiego komfortu zawieszenie Vito oferuje teraz jeszcze większą wygodę. Zmiany w kinematyce obejmują tylną oś z wahaczami skośnymi i sprężynami śrubowymi oraz nowe zestrojenie sprężyn i amortyzatorów.

Vito Furgon i Mixto zostały zaprojektowane z myślą o przewożeniu ciężkich ładunków. W opcji dla wersji Mixto, a dla odmiany Tourer w standardzie, montowane jest zawieszenie komfortowe, wyróżniające się mniejszym napięciem sprężyn i bardziej czułym tłumieniem amortyzatorów.

Wysoki poziom bezpieczeństwa - Vito jako klasowy wzorzec

Także pod względem bezpieczeństwa nowy Mercedes-Benz Vito ustanawia nieznane standardy. Naturalnie, dotyczy to również precyzji układu kierowniczego i skutecznych hamulców z kompletem tarcz hamulcowych (w rozmiarze zależnym od wersji), a także seryjnego układu ADAPTIVE ESP.

Do ośmiu poduszek powietrznych w Vito Tourer, nowe systemy wspomagające

Vito Furgon to jedyny van w klasie seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Na pokładzie Vito Tourer PRO I SELECT są ponadto standardowo montowane przednie poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Dla Tourera, po raz pierwszy, można zamówić kurtyny dla tylnego rzędu siedzeń. Z maksymalnie ośmioma poduszkami powietrznymi, wyznacza on nowy punkt odniesienia w swojej klasie.

Standardowe wyposażenie nowego Vito obejmuje też system Attention Assist. Bazując na zróżnicowanych kryteriach, monitoruje on stopień zmęczenia kierowcy. Unikalny w segmencie jest również seryjny układ Crosswind Assist, który praktycznie eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie. Lista standardowych elementów obejmuje ponadto czujniki ciśnienia w ogumieniu.

Nowe Vito można doposażyć w szereg innych systemów wspomagających, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Nowością wśród vanów jest Active Parking Assist i funkcja monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu. Dostępny na życzenie system Blind Spot Assist ostrzega przed pojazdami w tzw. martwym polu podczas zmiany pasa.

Więcej światła, lepsza widoczność: system inteligentnego oświetlenia

Opcjonalny system inteligentnego oświetlenia (ILS - Intelligent Light System) stanowi alternatywę dla standardowych w Vito reflektorów halogenowych. Unikalna w segmencie vanów technologia wykorzystuje LED-owe kierunkowskazy, LED-owe światła do jazdy dziennej oraz LED-owe światła mijania i drogowe z funkcją doświetlania zakrętów. Zależnie od prędkości jazdy, przednie lampy dostosowują strumień światła do specyficznych wymogów panujących na autostradach, drogach pozamiejskich lub w mieście.

Dwa rozstawy osi, trzy długości nadwozia, do czterech wersji wagowych

Wszystkie trzy wersje długości nadwozia nowego Vito są o 140 mm dłuższe od poprzednika, głównie ze względu na kształt przedniej części nadwozia - wydłużonej w celu ochrony pieszych. W rezultacie, zależnie od wersji, model mierzy 4895, 5140 lub 5370 mm długości. Jego wysokość, również zależna od wersji, wynosi maksymalnie 1910 mm - czyli znacznie poniżej granicy dwóch metrów. W rezultacie nowe Vito bez problemu może wjeżdżać na parkingi wielopoziomowe i korzystać z myjni automatycznych.

Dopuszczalna masa całkowita sztandarowych odmian waha się od 2,8 do 3,05 tony. Uzupełnia je wariant 2,5-tonowy oraz o DMC równej 3,2 t. W wersji przednionapędowej, zasilanej kompaktowym silnikiem Diesla, Vito Furgon z długim nadwoziem waży jedynie 1761 kg. W rezultacie model o dopuszczalnej masie całkowitej 3,05 t może pochwalić się imponującą ładownością 1289 kg. Klasowym czempionem jest tu jednak Vito z napędem na tył, które w wersji 3,2-tonowej ma ładowność aż 1369 kg.
 
Nowy Mercedes-Benz Vito

Niedrogi w eksploatacji, wydajny w pracy, ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa - Vito ustanawia nowe standardy wśród średniej wielkości vanów

• Niskie koszty - nowe Vito to ekonomiczny cud
• Po raz pierwszy w klasie: napęd na przednią, tylną i obie osie
• Sprawdzony w praktyce: turbodiesel OM 651 dla Vito z napędem na tylne i cztery koła
• Nowość: turbodiesel OM 622 dla przednionapędowego Vito
• Wnętrze: funkcjonalne i atrakcyjne miejsce pracy
• Nowe systemy wspomagające stawiają Vito ponad konkurencją
• Vito Tourer BASE, PRO i SELECT - znacznie więcej niż kombi
• Sprawdzona jakość: intensywne testy nowego Vito

Za sprawą wymownych atutów zewnętrznych, pokaźnych wartości wewnętrznych, maksymalnych korzyści i niskich kosztów, nowy Mercedes-Benz Vito jest wszechstronnym profesjonalistą wśród średniej klasy vanów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,2 t. Wiele genów nowe Vito dzieli z wielce udanym Sprinterem. Jego design jest zarówno estetyczny, jak i funkcjonalny, a kokpit zwraca uwagę wysoką jakością oraz wygodą obsługi. Układy napędowe wyróżniają się niezrównaną ekonomiką i unikalną elastycznością - mogą napędzać przednią, tylną lub obie osie. Jednocześnie, mimo rekordowej ładowności (ponad 1000 kg dla wersji o DMC 2,8 t), cena zakupu nowego Vito i wydatki na jego utrzymanie są nadspodziewanie niskie. Również nowe systemy bezpieczeństwa oraz szeroka gama wersji - Furgon, Mixto i nowy minibus Tourer (BASE, PRO i SELECT) wyznaczają standardy.

Jeden dla wszystkich: zadziwiająca wszechstronność nowego Vito

Rzemiosło, handel detaliczny, usługi czy przewóz osób - nowe Vito to prawdziwy "jeden samochód do wszystkiego". Jako jedyny model w klasie, Vito Furgon oferowane jest w trzech wersjach długości. W wersji przednionapędowej ma najwyższą w segmencie ładowność. Vito Mixto łączy z kolei zalety nadwozia typu furgon z funkcjonalnością kombi. Wraz z Vito Tourer Mercedes-Benz rozpoczyna zupełnie nowy rozdział w transporcie pasażerskim. Do wyboru są trzy odmiany: funkcjonalna i wytrzymała Vito BASE, uniwersalna Vito Tourer PRO i Vito Tourer SELECT, zapewniająca standard klasy premium. W rezultacie Tourera można dopasować do wszelkich rodzajów transportu pasażerskiego.
 
Design: synteza formy i funkcji

• Dopracowane nadwozie
• Wnętrze: wsiądź i poczuj się dobrze
• Kokpit: wzorowa ergonomia
• Schowki: miejsce na przedmioty małe i duże
• Multimedia: zawsze połączony

Za sprawą masywnej osłony chłodnicy, sąsiadującej z wyrazistymi przednimi lampami nowe Vito sprawia wrażenie pewnego siebie i niepowtarzalnego. Van idealnie pasuje do dużej rodziny użytkowych Mercedesów - od miejskiego Citana do ciężarowego Actrosa. Jednym z charakterystycznych elementów jego stylizacji jest grill z trzema perforowanymi żaluzjami.

Podobnie jak w innych autach dostawczych spod znaku trójramiennej gwiazdy, wlot powietrza w zderzaku zapewnia dodatkowe chłodzenie i poszerza optycznie karoserię, podkreślając solidny wygląd nowego Vito. Standardowe, nielakierowane zderzaki pomagają obniżyć koszty w razie drobnych uszkodzeń. W ofercie są też bardziej eleganckie odmiany z lakierowanymi zderzakami (standardowe wyposażenie topowego Vito Tourer SELECT).

Ale design nowego Vito pełni też istotne funkcje. Jednym z przykładów perfekcyjnej syntezy formy i funkcji są przednie lampy, opcjonalnie dostępne z systemem inteligentnego oświetlenia ILS, który stanowi alternatywę dla standardowych, wydajnych reflektorów halogenowych. Unikalna w segmencie vanów technologia wykorzystuje LED-owe kierunkowskazy, LED-owe światła do jazdy dziennej oraz LED-owe światła mijania i drogowe z funkcją doświetlania zakrętów. Zależnie od prędkości jazdy, przednie światła dostosowują strumień światła do specyficznych wymogów panujących na autostradach, drogach pozamiejskich lub w mieście. ILS obejmuje także układ Highbeam Assist, który automatycznie ściemnia światła drogowe w miastach i wsiach, przy dojeżdżaniu do innego pojazdu lub gdy ten nadjeżdża z przeciwka. Funkcja "coming home" podświetla z kolei otoczenie pojazdu po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.

Dopracowane nadwozie

Maskę nowego Vito zdobią dynamiczne przetłoczenia, korespondujące z rzeźbą profilu karoserii. Współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi zaledwie 0,32, co wpływa na ograniczenie zużycia paliwa oraz osiągi.

Już na pierwszy rzut oka Vito zwraca uwagę wysoką jakością, widoczną choćby w takich detalach jak wąskie szpary pomiędzy elementami nadwozia czy zintegrowany, nierzucający się w oczy mechanizm otwierania przesuwnych drzwi. Projektanci dogłębnie przemyśleli tu każdy szczegół zarówno pod względem formy, jak i funkcji. Dla przykładu, relingi dachowe zapewniają mocowanie dla dodatkowych systemów przewożenia bagażu, a jednocześnie wyposażone w nie Vito nadal mierzy poniżej dwóch metrów wysokości i bez problemu mieści się na parkingach podziemnych czy w myjniach automatycznych.

Wysoko zamontowane tylne światła nowe Vito są lepiej widoczne dla innych użytkowników ruchu, a jednocześnie nie są narażone na szkody parkingowe. W ofercie występują też lampy LED-owe - nie tylko atrakcyjne z wyglądu, ale i zużywające mniej energii. Ich trwałość szacuje się na cały okres eksploatacji pojazdu, można więc zapomnieć o wymianie żarówek.

Alternatywą dla standardowej tylnej klapy są drzwi na zawiasach, na życzenie otwierane pod szerszym kątem.

Wnętrze: usiądź i czuj się dobrze

Kierowca i pasażer nowego Vito mają do dyspozycji komfortowe fotele z większym niż dotychczas siedziskiem i oparciem. Oparcie dodatkowo podwyższono dla lepszego podparcia bocznego. Jednolite szwy podkreślają wysoką jakość wykonania. Oba siedzenia mają regulowane zagłówki, a siedzenie kierowcy - dodatkowo regulowaną wysokość.

Wysocy kierowcy skorzystają na zmianie wyprofilowania ściany działowej w Furgonie. W rezultacie wzrósł zakres regulacji fotela - dzięki wgłębieniu w górnej części ścianki oparcie można pochylić teraz o dodatkowe 83 mm.

Z myślą o zróżnicowanych warunkach eksploatacji, takich jak częste wsiadanie i wysiadanie w przypadku aut świadczących usługi kurierskie, oferta obejmuje fotel kierowcy Plus - z podniesioną centralną sekcją, płytszym konturem i wytrzymalszym obiciem.

Dla kierowcy i pasażera z przodu Mercedes-Benz oferuje też opcjonalne siedzenia komfortowe z regulacją kąta pochylenia siedziska, podłokietnikiem i zagłówkami regulowanymi w dwóch płaszczyznach, a także elektropneumatycznie regulowane podparcie lędźwiowe z dwiema poduszkami powietrznymi w każdym oparciu oraz elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Tradycyjnie dla Mercedes-Benz, panel elektrycznego sterowania siedzeń umieszczono w najbardziej dogodnym miejscu - na drzwiach.

Zamiast pojedynczego fotela pasażera dostępne jest siedzenie podwójne z dwoma trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa i dwoma regulowanymi zagłówkami.

Kokpit: wzorowa funkcjonalność

Kompletnie przeprojektowany kokpit stanowi wzorzec pod względem funkcjonalności i ergonomii. Jego symetryczny, przejrzysty rozkład zapewnia maksymalne bezpieczeństwo obsługi, a materiały i spasowanie - biorąc pod uwagę klasę pojazdu - prezentuje wyjątkowo wysoką jakość. Wszystkie instrumenty zlokalizowano w zasięgu ręki kierowcy.

Deska rozdzielcza oraz drzwi mają przypominające skórę, miłe w dotyku pokrycie - podobnie jak w Sprinterze, odporne na zarysowania i łatwe do utrzymania w czystości.

Kolumnę trójramiennej kierownicy można regulować w dwóch płaszczyznach w ramach wyposażenia seryjnego lub na życzenie, zależnie od wersji. Opcjonalnie dostępna jest kierownica wielofunkcyjna ze sterowaniem audio, nawigacją, telefonem i panelem wskaźników (za dopłatą pokryta wysokogatunkową skórą nappa) oraz komputer pokładowy. Dźwignia sześciostopniowej skrzyni manualnej przypomina dżojstik i została umieszczona tuż pod ręką kierowcy, a dźwignia przekładni automatycznej - na kolumnie kierownicy, co dodatkowo oszczędza przestrzeń.

Przejrzyste, okrągłe wskaźniki zlokalizowano bezpośrednio w polu widzenia. Na życzenie oferowany jest dodatkowy wyświetlacz, dostarczający informacje z komputera pokładowego, nagłośnienia czy nawigacji. Na konsoli środkowej przewidziano miejsce na dwudinowy system audio oraz dwa otwarte schowki na drobiazgi. Dodatkowe złącze DIN u dołu konsoli może służyć na przykład do montażu tachografu. Pod względem kształtu i faktury poszczególne instrumenty reprezentują poziom znany z aut osobowych, a komfortowe wyposażenie nowego Vito może obejmować takie dodatki jak podgrzewane fotele.

Podobnie jak poprzednik, Vito ma oszczędzający miejsce hamulec postojowy obsługiwany pedałem z lewej strony przestrzeni na nogi. W wersjach bez ścianki działowej lub w Vito Tourer rozwiązanie to zapewnia dostęp do tylnej części kabiny
.

Wyróżnikiem nowego Vito są trójkątne okienka przy słupkach A, a także znacznie większe lusterka boczne, zapewniające lepsze pole widzenia. Oba lusterka mają zintegrowane sekcje szerokokątne, ułatwiające manewry zmiany pasa i wyprzedzania.

Kierowcę mogą wspierać opcjonalne dodatki, takie jak Blind Spot Assist, czujnik deszczu czy elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane boczne lusterka.

Schowki: miejsce na przedmioty małe i duże

W trakcie projektowania szczególną uwagę poświęcono rozmieszczeniu, objętości i liczbie schowków - w końcu dla wielu kierowców nowe Vito będzie biurem i, często, drugim domem. W trzech dużych, otwartych schowkach na szczycie deski rozdzielczej można przechowywać dokumenty, tablety oraz inne akcesoria przydatne w codziennej pracy. Środkowy z nich mieści kartki w formacie A4. Po obu stronach kokpitu znajdują się uchwyty na kubki, w konsoli centralnej - mniejsze pojemniki na długopisy lub monety, a w dolnej części konsoli - gniazdo 12V. Na większe przedmioty przeznaczono duży schowek na rękawiczki oraz, opcjonalnie, dodatkowy, otwarty pojemnik piętro niżej. Na specjalną uwagę zasługuje zagospodarowanie kieszeni drzwi, podzielone na kilka sekcji. Bez trudu zmieszczą tu się mniejsze i większe przedmioty oraz 1,5-litrowa butelka.

Multimedia: zawsze połączony

Nowe Vito korzysta z najnowszej generacji radioodtwarzaczy Mercedes-Benz Vans. Bazowy system Audio 10 (format dwudinowy) dysponuje 3,5-calowym wyświetlaczem monochromatycznym, Bluetooth, klawiaturą i książką telefoniczną oraz interfejsem SD. Port USB 2.0 i gniazdo AUX zlokalizowane są nieopodal odbiornika. Audio 10 odtwarza m.in. formaty WMA, MP3, AAC oraz WAV.

System Audio 15 wyróżnia się 5,8-calowym ekranem TFT i napędem CD. I tu podróżujący mogą korzystać z pamięci USB. Jeśli pojazd wyposażony jest w kamerę cofania, obraz z niej pojawia się na wyświetlaczu.

System Audio 15 można połączyć z opcjonalną nawigacją Becker MAP - zintegrowanym modułem z anteną GPS, intuicyjnym interfejsem z mapami 2D/3D oraz funkcją TMC, dostarczającą informacji o korkach. Kompaktowe urządzenie Becker MAP Pilot jest zainstalowane w schowku na rękawiczki i fabrycznie zawiera mapy regionu użytkownika. Mapy można aktualizować, ściągając je z sieci i wgrywając za pośrednictwem portu USB.

Nowe Vito występuje także z zestawem do montażu nawigacji, pozwalającym używać jednego modułu w wielu autach w ramach wspólnej floty.
 
Jeden dla wszystkich: napęd na przednią, tylną lub obie osie

• Nowość: turbodiesel OM 622 dla przednionapędowego Vito
• Turbodiesel OM 651 dla Vito z napędem na tylne i cztery koła
• Pierwszy w klasie silnik spełniający normę emisji spalin Euro 6
• Sześciobiegowa skrzynia manualna lub siedmiobiegowa przekładnia automatyczna z konwerterem do wyboru
• Osprzęt i pakiet BlueEfficiency pomagają obniżyć zużycie paliwa
• Vito 4x4 z nowym napędem na obie osie
• Zoptymalizowane zawieszenie i nowe, elektromechaniczne wspomaganie
• NVH - Vito zachowuje ciszę

"Jeden dla wszystkich" odnosi się zwłaszcza do układu napędowego nowego Vito. To pierwszy w gamie Mercedes-Benz model dostępny z napędem na tylną, obie i, od teraz, także przednią oś. Kolejną nowością wśród aut z gwiazdą jest jedno i to samo nadwozie dla silników montowanych wzdłużnie (napęd na tylne lub cztery koła) oraz poprzecznie (napęd na koła przednie).

Zależność jest prosta. Nowa, przednionapędowa architektura w połączeniu z kompaktowym turbodieslem odznacza się niską masą własną. Ładowność wzrosła o 120 kg w porównaniu z poprzednikiem i o około 60 kg względem nowego Vito z napędem na tył. Niezaładowany lub lekko obciążony samochód z przednim napędem legitymuje się lepszą przyczepnością, ma też niższą cenę.

Sprawdzony napęd na tylne koła jest odpowiednim wyborem we wszelkich zastosowaniach związanych z ciężkimi ładunkami, wymagających dużych zdolności holowania (do 2500 kg dla aut z automatyczną przekładnią), a także przyczepności i wysokiej dynamiki jazdy w warunkach znacznego obciążenia. Co więcej, ze względu na brak półosi model ma mniejszą średnicę zawracania. Tylnonapędowe Vito występuje z mocniejszymi jednostkami, a także ze skrzyniami automatycznymi i pakietem BlueEfficiency. Aby jeszcze bardziej ułatwić pracę kierowców, przedział bagażowy odmiany przednio- i tylnonapędowej jest taki sam.

Napęd na obie osie okaże się niezbędny wszędzie tam, gdzie kluczowa jest niezawodna przyczepność, szczególnie w trudnych warunkach lub z dala od utwardzonych dróg. Ze względu na nową, zintegrowaną koncepcję układu napędowego, wysokość progu załadunkowego i nadwozia Vito 4x4 jest niemal taka sama jak modeli z napędem na jedną oś.

Mercedes-Benz zaopatruje nowe Vito wyłącznie w silnik Diesla - to konieczność w segmencie aut użytkowych, gdzie liczy się niewielkie zużycie paliwa i duża siła napędowa przy niskich obrotach.

Nowość: turbodiesel OM 622 dla przednionapędowego Vito

Nowe Vito z napędem na przednie koła i zamontowanym poprzecznie silnikiem OM 622 powstało głównie z myślą o pracy w pojedynkę i maksymalnej ładowności w zakresie niskiej oraz średniej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Priorytetem są tu możliwie najniższe koszty.

Mała, ale mocna: kompaktowa, 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1,6 litra to przykład systematycznego downsizingu na rzecz mniejszego apetytu na paliwo. Jednocześnie zasilane nią Vito oferuje odpowiednio wysoką ładowność i ma atrakcyjną cenę. Turbodiesel ma podwójny wałek rozrządu w głowicy, bezpośredni wtrysk common rail (ciśnienie wtrysku do 1600 barów), piezoelektryczne wtryskiwacze z siedmioma otworami, cztery zawory na cylinder, niskooporowe tuleje cylindrowe i stalowe tłoki z niskooporowymi pierścieniami oraz turbosprężarkę VNT. Ta ostatnia łączy natychmiastową reakcję na wciśnięcie pedału gazu przy niskich obrotach z wysoką wydajnością w górnym zakresie skali obrotomierza. Niemal kwadratowa architektura silnika - średnica cylindra wynosi 80 mm, a skok tłoka 79,5 mm - stwarza dogodne warunki dla uzyskania wysokiej siły ciągu i dużej responsywności.

Precyzyjnie dostosowany do wymagań vana z gwiazdą

Charakterystykę silnika Vito precyzyjnie dobrano do profilu jego eksploatacji. Począwszy od układu dolotowego i czujnika przepływomierza do układu wdechowego, jednostka została zaprojektowana specjalnie z myślą o nowym vanie. Pod względem oddawania mocy, łatwości rozruchu na zimno, kultury pracy, emisji spalin i zużycia paliwa reprezentuje ona poziom, jakiego można oczekiwać od Mercedesa.

Długie okresy międzyprzeglądowe - do 40 tys. lub dwóch lat - pozwalają ograniczyć koszty i potwierdzają wytrzymałość nowej konstrukcji. Żywotność pokrywa się z większym, sprawdzonym silnikiem OM 651. OM 622 jest atrakcyjny nie tylko pod względem niskich wydatków, ale i wydajności oraz komfortu. Kulturalny i cichy, dostępny jest dla wszystkich trzech wersji długości i trzech wersji wagowych: o DMC 2,5 t, 2,8 t lub 3,05 t.


Za kontrolę emisji spalin odpowiada układ EGR, filtr cząstek stałych oraz katalizator. Silnik OM 622 spełnia wymogi obecnej normy Euro 5b+ i jest już przygotowany do przyszłego standardu Euro 6. Występuje w dwóch wersjach:

- Vito 109 CDI: 88 KM przy 3800 obr./min, maks. moment obr. 230 Nm przy 1500-2000 obr./min;
- Vito 111 CDI: 114 KM przy 3800 obr./min, maks. moment obr. 270 Nm przy 1500-2500 obr./min.

Ponieważ wysoka siła napędowa OM 622 dostępna jest już od niskich obrotów, nowy silnik zapewnia zapewnia więcej niż wystarczające osiągi. Vito 109 CDI (dane dla Vito 111 CDI w nawiasach) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 18,9 s (14,4 s) i osiąga prędkość maksymalną 157 km/h (169 km/h). Maksymalna masa przyczepy dla Vito 109 CDI wynosi do 1200 kg (1000 kg dla wersji o DMC 3,05 t), a w przypadku mocniejszego wariantu - do 2000 kg. Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów wynosi 4800 kg.

Turbodiesel OM 651 dla Vito z napędem na tylne i cztery koła

W przypadkach wymagających wysokiej efektywności, na potrzeby intensywnej eksploatacji, wysokiej dopuszczalnej masy całkowitej lub holowania ciężkich przyczep, właściwym wyborem będzie Vito z napędem na tył i wyjątkowo mocnym silnikiem OM 651 o pojemności 2,15 l. Pracuje on niemal w każdym Mercedesie - aż do Klasy S. Na potrzeby nowego Vito jednostka została znacznie zmodernizowana. Przy średnicy cylindra 83 mm i skoku tłoka 99 mm ma długoskokową architekturę, zapewniającą wysoką siłę ciągu. Wyróżnia się dwoma wałkami rozrządu w głowicy, czterema zaworami na cylinder, rozrządem napędzanym łańcuchem, wtryskiem common rail (maksymalne ciśnienie wtrysku 1800 barów) i siedmiootworowymi wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Wszystkie trzy wersje mocy są wspomagane dwustopniowym turbodoładowaniem. Mała, wysokociśnieniowa sprężarka zapewnia dobrą reakcję już od obrotów nieznacznie przewyższających poziom biegu jałowego, a większa, niskociśnieniowa, jest odpowiedzialna za wysoki moment w górnym rejestrze obrotomierza. Dwa wałki wyrównoważające Lanchester, cofnięcie napędu rozrządu i dwumasowe koło zamachowe dbają o wyjątkowo gładką pracę.

Pierwszy silnik w klasie spełniający normę emisji spalin Euro 6

Dwie słabsze odmiany spełniają wymogi obecnie obowiązującej normy Euro 5b+. Za kontrolę emisji spalin odpowiada układ EGR, filtr cząstek stałych i katalizator. Najmocniejsze wydanie OM 651 jest już zgodne z przyszłym standardem Euro 6. Ponieważ nie można tego zrealizować wyłącznie poprzez modyfikacje samego silnika, Mercedes-Benz wykorzystuje tu selektywną redukcję katalityczną (SCR) oraz technologię BlueTEC i wtryskuje czynnik AdBlue do spalin. Pod wpływem temperatury zamienia się on w amoniak, który w reakcji z tlenkami azotu przekształca się w nieszkodliwe dla otoczenia wodę i azot. Zbiornik AdBlue w nowym Vito ma objętość około 11,5 litra; jego wlew jest wygodnie umieszczony obok wlewu paliwa. W ciągu ostatnich 10 lat rozwiązanie to w pełni udowodniło swoją wartość w setkach tysięcy użytkowych Mercedesów, od Atego do Actrosa, które pokonały łącznie miliardy kilometrów. To samo odnosi się do Sprintera, nowej Klasy V oraz wybranych osobowych modeli z gwiazdą.

Zaawansowana technologia przynosi wymierne efekty: ciężarowe Vito 116 CDI BlueEfficiency o mocy 163 KM zużywa średnio 5,7 l/100 km. To najlepszy wynik w klasie. OM 651 występuje w trzech wersjach mocy:

- Vito 114 CDI: 136 KM przy 3800 obr./min, maks. moment obr. 330 Nm przy 1200-2400 obr./min;
- Vito 116 CDI: 163 KM przy 3800 obr./min, maks. moment obr. 380 Nm przy 1400-2400 obr./min;
- Vito 119 BlueTEC: 190 KM przy 3800 obr./min, maks. moment obr. 440 Nm przy 1400-2400 obr./min;

Najmocniejszy wariant 119 BlueTEC legitymuje się wydajnością montowanej poprzednio jednostki V6 przy zachowaniu zużycia paliwa na poziomie jednostek 4-cylindrowych. Jego imponujący moment obrotowy i wydajność wyznaczają nowe standardy w segmencie vanów.

W zakresie osiągów nowe Vito z napędem na tylną oś zadowoli nawet najbardziej wymagających kierowców. Vito 114 CDI (dane dla 116 CDI podano w nawiasach) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,8 s (10,8 s) i osiąga prędkość maksymalną 184 km/h (196 km/h) - oba modele doskonale sprawdzają się na długich dystansach. Najmocniejsze Vito 119 BlueTEC na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 9,0 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 206 km/h.

OM 651 jest dostępny dla wszystkich trzech wersji długości i czterech wersji DMC nowego Vito: 2,5 t, 2,8 t, 3,05 t oraz 3,2 t. Odmiana 119 BlueTEC występuje w trzech topowych kategoriach wagowych.

Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem dla tylnonapędowego Vito wynosi 2000 kg (na życzenie - 2500 kg). Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów to 5550 kg (w połączeniu z przekładnią automatyczną).

Sześciobiegowa skrzynia manualna lub siedmiobiegowa przekładnia automatyczna z konwerterem do wyboru

Za transfer momentu obrotowego w Vito z jednostką OM 622 i przednim napędem odpowiada sześciobiegowa skrzynia manualna. Jej przełożenia zostały dobrane specjalnie dla nowego Vito (od 4,182 do 0,549), zgodnie z potrzebami wysokiej siły napędowej przy ruszaniu oraz niskich obrotów przy wyższych prędkościach - a co za tym idzie, mniejszego zużycia paliwa i poziomu hałasu. Dźwignia biegów pracuje precyzyjnie i nie wymaga wysiłku.

Sześciobiegowa przekładnia ECO Gear to standard dla tylnonapędowego Vito z silnikiem OM 651. Szeroki zakres przełożeń (od 5,076 do 0,675) zapewnia maksymalną siłę trakcyjną podczas ruszania i podczas jazdy pozamiejskiej. Dzięki zastosowaniu niskooporowego oleju o dożywotniej trwałości skrzynia pracuje jeszcze płynniej.

Opcjonalna przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS z konwerterem momentu obrotowego również została zaprojektowana pod kątem maksymalnej oszczędności paliwa. Za dopłatą można zamówić ją dla dwóch słabszych wersji OM 651, a dla najmocniejszej oraz 4x4 oferowana jest w standardzie. To jedyna na świecie skrzynia 7-biegowa z konwerterem montowana w vanie, teraz - po raz pierwszy - dostępna w Vito. I tu szeroki zakres przełożeń sprzyja ruszaniu bez wysiłku oraz niskim obrotom przy wyższych prędkościach. Przekładnia współpracuje ze sprawnie działającą funkcją ECO start/stop, a tłumik drgań skrętnych eliminuje. Projektanci zoptymalizowali także przepływ oleju w fazie rozgrzewania i układ hydrauliczny konwertera - w rezultacie szybko nagrzewający się olej minimalizuje straty tarcia podczas rozruchu na zimno.

Nowy tylny dyferencjał z myślą o ekonomice

Skrupulatność projektantów nowego Vito w zakresie ograniczania zużycia paliwa ujawnia nowy dyferencjał w odmianach z napędem na tylną lub obie osie. Dzięki zoptymalizowanej geometrii powierzchni zębów zespół pracuje gładko i cicho. Istotną rolę odgrywa tu również opracowany specjalnie dla Mercedes-Benz, niskooporowy olej oraz niskooporowe łożyska kulkowe.

Osprzęt i pakiet BlueEfficiency pomagają obniżyć zużycie paliwa

Także układ kierowniczy zmodyfikowano pod kątem zmniejszenia apetytu na paliwo. Elektromechaniczne wspomaganie zużywa energię tylko wtedy, gdy kierowca kręci kierownicą. Ponieważ wspomaganie jest zależne od prędkości, także przy wyższych prędkościach układ pobiera znacznie mniej energii.

Małe zmiany mogą przynieść duże oszczędności, czego dowodem jest inteligentny system zarządzania alternatorem, umożliwiający korzystanie z pełnej mocy silnika podczas przyspieszania i jazdy ze stałą prędkością (akumulator ładowany jest podczas hamowania). Elektryczna pompa paliwa kontroluje przepływ paliwa napędowego zgodnie z zapotrzebowaniem, podobnie jak pompa oleju.

Za sprawą powyższych zabiegów Vito jest bardzo ekonomiczne. Dodatkowo, model można uzbroić w oszczędzający paliwo pakiet BlueEfficiency, dostępny dla wersji z silnikiem OM 651 i na tylne koła (standardowy w osobowych Vito Tourerach z automatyczną skrzynią oraz Vito 119 BlueTEC).

Pakiet BlueEfficiency obejmuje szereg środków: funkcję ECO start/stop z dodatkowym akumulatorem, zoptymalizowane zarządzanie alternatorem i sterowanie pompą paliwa, zoptymalizowane ogumienie o zmniejszonych oporach toczenia oraz dodatkowe panele osłaniające podwozie, które poprawiają one dynamikę i w dalszym stopniu redukują zużycie paliwa.

Vito 4x4 z nowym napędem na obie osie

Branża budowlana i przemysłowa, przedsiębiorstwa użyteczności publicznej i hotele w zaśnieżonych obszarach - napęd na obie często okazuje się w autach użytkowych wręcz niezbędny. Stały napęd na cztery koła w Vito 4x4 z nowym systemem sterowania wykorzystuje rozwiązania stosowane w SUV-ach i osobowych modelach Mercedesa, czyli sprawdzony, elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS z ESP i ASR. Na przyczepnej nawierzchni 4ETS rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku 45:55 (przód:tył). Jeśli jedno lub więcej kół straci trakcję, 4ETS przyhamuje je i przekażę dodatkową siłę napędową na koła dysponujące lepszą przyczepnością.

Centralny dyferencjał Vito 4x4 zaopatrzono w podwójne sprzęgło, którego podstawowy moment blokujący wynosi około 50 Nm. Zestaw sprzęgieł jest na stałe wstępnie załączony. W przypadku poślizgu kół jednej lub osi moment tarcia zostaje poprzez ruch tarcz przekazany do osi obracającej się wolniej. Transfer siły napędowej służy poprawie trakcji i stabilności.

Kompaktowa, lekka konstrukcja zespołu wzdłużnie zamontowanego silnika, przekładni i połączonej z nią skrzyni rozdzielczej przynosi wyraźne korzyści w zakresie ładowności oraz zużycia paliwa. Dla przykładu, tylny przegub wału napędowego został zintegrowany z kołem wyjściowym skrzyni rozdzielczej, aby zaoszczędzić miejsce niezbędne dla przekładni. W rezultacie Vito 4x4 jest tylko o około 70 kg cięższe od tylnonapędowego - konwencjonalne blokady wzdłużne i poprzeczne mechanizmów różnicowych są tu zbędne. Model występuje w połączeniu z najmocniejszym silnikiem OM 651 o pojemności 2,15 litra, mocy 190 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jego standardowe wyposażenie obejmuje 17-calowe koła oraz odpowiednio większe hamulce przedniej osi. W przeciwieństwie do poprzednika, Vito 4x4 mierzy poniżej dwóch metrów wysokości.

Nowy układ kierowniczy i zoptymalizowane zawieszenie

Znane z wysokiego komfortu i pewnego prowadzenia Vito oferuje teraz jeszcze większą wygodę. Poza nowym układem kierowniczym ze wspomaganiem dostosowanym do prędkości przeprowadzono szereg zmian w kinematyce. Z przodu pracują kolumny McPhersona, a z tyłu - konstrukcja wielowahaczowa z wahaczami skośnymi i sprężynami śrubowymi. Tylne sprężyny i amortyzatory zestrojono na nowo, a same amortyzatory dodatkowo mają inną pozycję. Stabilizatory obu osi ograniczają przechyły w zakrętach.

Nowe Vito występuje z dwoma rodzajami tylnej osi. Vito Furgon i Mixto zostały zaprojektowane z myślą o przewożeniu ciężkich ładunków. W opcji dla wersji Mixto, a dla odmiany Tourer w standardzie montowane jest zawieszenie komfortowe, wyróżniające się mniejszym napięciem sprężyn i bardziej czułym tłumieniem amortyzatorów.

Szeroki wybór: koła o średnicy od 16 do 19 cali

Standardowy, 16-calowy system hamulcowy dysponuje kompletem tarcz (z przodu: wentylowane). W wybranych wariantach z mocniejszymi silnikami, o DMC 3,2 t i w połączeniu z napędem na obie osie Vito ma standardowo 17-calowy układ hamulcowy oraz większe zaciski hamulcowe na przedniej osi.

Standardowo nowy model jest wyposażony w stalowe obręcze 6,5 J x 16 z ogumieniem 195/65 R 16 (DMC 2,8 t) lub 205/65 R 16 (DMC 3,05 t). W opcji dostępne są opony 225/60 R 16 oraz 17-calowe felgi z oponami 225/55 R 17 (standard w 119 BlueTEC, DMC 3,2 t oraz 4x4). Na życzenie Vito można zaopatrzyć w lekkie obręcze o średnicy 16, 17, 18 lub nawet 19 cali.

NVH - Vito zachowuje ciszę

Kolejnym wyróżnikiem Vito jest niezwykle niski poziom NVH - hałasów i wibracji. Przy opracowywaniu nowego modelu asystowali specjaliści od akustyki. Ulepszenia nadwozia i podwozia, a także kalibracja oprogramowania, pozwoliły zmniejszyć poziom hałasu w kabinie względem poprzednika aż o 2 dB(A).

Nowe Vito ma sztywniejszą, odporniejszą na wibracje przednią oś, a w wersjach tylnonapędowych dodatkowo sztywniejszą ramę pomocniczą i mocowania silnika. Jednocześnie projektanci zoptymalizowali orientację układu napędowego (praktycznie zerowe przesunięcie kątowe wału napędowego), ograniczając irytujące wibracje. Także nowo opracowany tylny dyferencjał z nowymi łożyskami pracuje ciszej.

W mocowaniu silnika przednionapędowego Vito zastosowano łożyska samonastawne z dwoma łożyskami podporowymi i dwoma dodatkowymi wspornikami obrotowymi. Dużą uwagę zwrócono także na sztywność ramy pomocniczej oraz nadwozia.

We wszystkich Vito starannie wygłuszono obszar ściany grodziowej, a w Vito Tourer zastosowano wysokiej klasy izolację akustyczną z matami o różnej grubości i dodatkowe, plastikowo-piankowe wkładki w profilach nadwozia. Te ostatnie montowane są przed lakierowaniem. Rozszerzają się pod wpływem ciepła i zasłaniają miejsca, przez które mogłyby przedostawać się niepożądane hałasy.

Nowa pozycja amortyzatorów tylnej osi zatrzymuje odgłosy dobiegające z podwozia. Sprężyny i amortyzatory zostały przeprojektowane pod kątem komfortu akustycznego oraz lepszej charakterystyki prowadzenia. Specjaliści od akustyki uczestniczyli również w pracach nad zestrojeniem zawieszenia, włącznie z jazdami testowymi. W tym czasie około 60-70 czujników drgań przymocowanych do całego nadwozia rejestrowało nieprzyjemne wstrząsy od nadwozia, podwozia i układu napędowego, które później były eliminowane.

Wszechstronne badania potwierdzają dbałość o poziom NVH. Poziom hałasu nowego Vito jest znacznie niższy niż w przypadku poprzednika - i nie chodzi jedynie o wartości wyrażone w dB(A), ale również o tzw. indeks artykulacji.
 
Wysoki poziom bezpieczeństwa - Vito klasowym wzorcem

• Rekord: do ośmiu poduszek powietrznych w Vito Tourer
• Nowe systemy wspomagające w standardzie
• Więcej światła, lepsza widoczność: inteligentny system oświetlenia ILS
• Nowość w vanach: Active Parking Assist
• Rozwiązanie unikalne w klasie średnich vanów: funkcja monitorowania dystansu od poprzedzającego auta
• Blind Spot Assist: pomaga przy zmianie pasa ruchu
• Lane Keeping Assist: ostrzega przed zjechaniem z toru jazdy
• Alarm i kamera cofania czynią manewry bezpieczniejszymi

Nowy Mercedes-Benz Vito jest nie tylko wydajny i ekonomiczny, ale ustanawia też nowe standardy bezpieczeństwa, które ma w Mercedes-Benz długie tradycje i jest jedną z podstawowych wartości marki, zarówno jeśli chodzi o kierowcę i podróżujących, jak i o innych uczestników ruchu.

Właśnie dlatego nowe Vito bezpieczeństwo oferuje już w standardzie. Naturalnie, odnosi się to do przewidywalnego prowadzenia - z ładunkiem lub bez, precyzyjnego układu kierowniczego oraz skutecznych, odpornych na temperaturę hamulców z kompletem tarcz (w rozmiarze zależnym od modelu).

Oczywiście, w standardowym wyposażeniu nie brakuje też systemu ADAPTIVE ESP. Kontroluje on dynamikę jazdy i obejmuje układ zapobiegający blokowaniu się kół (ABS), elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBV), hydrauliczny Brake Assist (BAS), asystent podjeżdżania pod wzniesienie Hill-Start Assist, automatyczne osuszanie tarcz podczas jazdy w deszczu i zapobiegawcze przygotowanie okładzin hamulcowych w krytycznych sytuacjach (Electronic Brake Prefill). Wersje z hakiem holowniczym są również uzbrojone w system kontroli stabilności przyczepy Trailer Stability Assist (TSA).

W sytuacjach nagłego hamowania Vito automatycznie aktywuje adaptacyjne, migające światła hamowania. Po zatrzymaniu pojazdu są one wyłączane, automatycznie następuje wtedy włączenie świateł awaryjnych.

Rekord: do ośmiu poduszek powietrznych w nowym Vito Tourer

Vito Furgon to jedyny van w klasie seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Na pokładzie Vito Tourer PRO i SELECT standardowo są również montowane przednie poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne (opcja dla pozostałych wariantów). Po raz pierwszy w historii modelu dla nowego Vito Tourera można zamówić kurtyny dla tylnego rzędu siedzeń. Z maksymalnie ośmioma poduszkami powietrznymi, wyznacza on nowy punkt odniesienia w swojej klasie.

Kolejny nowy układ zwiększający pasywne bezpieczeństwo to system PRE-SAFE. W podbramkowej sytuacji na drodze, mogącej zakończyć się wypadkiem, aktywuje on chroniące podróżujących środki zapobiegawcze - napina pasów, domyka okna i automatycznie ustawia elektrycznie sterowany przedni fotel pasażera w optymalnej pozycji.


Nowe systemy wspomagające w standardzie

Standardowe wyposażenie nowego Vito obejmuje też system Attention Assist. Bazując na zróżnicowanych kryteriach, monitoruje on stopień zmęczenia kierowcy - w tym celu bierze pod uwagę i przetwarza ponad 70 zmiennych. Jeśli Attention Assist wykryje oznaki narastającego zmęczenia lub nieuwagi, ostrzeże kierowcę za pomocą sygnału akustycznego i symbolu na panelu wskaźników, zalecając zrobienie przerwy.

Unikalny w segmencie jest również seryjny układ Crosswind Assist, który praktycznie eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie - na ile pozwalają granice fizyki. Ograniczony opór na kierownicy sprzyja ograniczeniu obciążenia kierowcy. Crosswind Assist działa w oparciu o standardowy system kontroli stabilności (ESP) i jest aktywny od prędkości 80 km/h. Korzystając z czujników przyspieszenia kątowego i poprzecznego, wykrywa on działające na pojazd siły pochodzące od podmuchów bocznego wiatru. Następnie, w razie potrzeby, przyhamowuje osobno koła po stronie, na którą działa wiatr. Poprzez efekt kierunkowy przeciwdziała możliwej zmianie toru jazdy i pomaga kierowcy utrzymać właściwy kurs na przykład w trakcie nagłych podmuchów, silnych wiatrów na mostach lub podczas wyprzedzania ciężarówek.

Lista standardowych elementów obejmuje ponadto czujniki ciśnienia w oponach. Jeśli poziom ciśnienia jest zbyt niski, na tablicy wskaźników pojawia się odpowiednie ostrzeżenie. System ten spełnia dwie różne funkcje: niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu może być nie tylko niebezpieczne, ale wpływa też na zwiększenie zużycia paliwa.

Więcej światła, lepsza widoczność: system inteligentnego oświetlenia

Nowe Vito to jedyny w segmencie model z opcjonalnymi przednimi lampami ILS. Kierowca korzysta nie tylko ze znacznie większej ich jasności podczas jazdy nocą - diody LED oferują także wysoki poziom funkcjonalności i efektywności energetycznej. Złożony łącznie z 34 diod system inteligentnego oświetlenia (ILS - Intelligent Light System) współpracuje z układem aktywnych świateł dziennych Adaptive Highbeam Assist. Ze średnią trwałością na poziomie 10 tys. godzin dioda LED jest około 5-krotnie trwalsza od żarówki ksenonowej. Wszystkie funkcje ILS realizowane są właśnie przez lampy LED-owe. Dostosowują one strumień światła do sytuacji na drodze, a tym samym stanowią znaczący wkład w poprawę aktywnego bezpieczeństwa.

Dynamiczna kontrola zasięgu przednich lamp na drogach pozamiejskich wykorzystuje światła mijania w taki sposób, by dobrze oświetlały one również lewą krawędź jezdni. Główną funkcją lamp przeciwmgłowych jest szersza dystrybucja światła i skuteczniejsza iluminacja poboczy. Lewy reflektor obraca się o 8 stopni, a jednocześnie obniża swój stożek światła. Nowa funkcja jest automatycznie aktywowana po włączeniu tylnej lampy przeciwmgłowej i dezaktywowana po przekroczeniu prędkości 100 km/h.

Automatycznie następuje również uruchomienie nowego trybu autostradowego. Podczas jazdy na wprost z prędkością 110 km/h lub wyższą (najpóźniej przy 130 km/h) zmienia się ustawienie reflektora po wewnętrznej stronie drogi – w rezultacie zasięg lamp rośnie do około 120 metrów.

Aktywne funkcje oświetlenia współpracują zarówno ze światłami mijania, jak i drogowymi. Jednostka sterująca analizuje aktualny kąt skrętu, odchylenie i prędkość jazdy auta. Moduły LED-owe podążają za ruchami kierownicy i w ułamku sekundy mogą obracać się do 15 stopni, gdy tylko kierowca Vito wchodzi w zakręt. W rezultacie ostrzejsze łuki są znacznie lepiej doświetlone.

Jeśli włączone są światła główne i kierowca uruchomi kierunkowskaz lub skręci kierownicą, automatycznie aktywowana jest też statyczna funkcja doświetlania zakrętów (działa do prędkości 40 km/h).

Nowość w vanach: Active Parking Assist

Opcjonalnie nowe Vito można doposażyć w szereg innych systemów wspomagających, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Nowością i unikalnym wśród vanów rozwiązaniem jest Active Parking Assist. Wszyscy mamy  świadomość nieestetycznych wgnieceń i rys, powstałych podczas nieudanego parkowania. Active Parking Assist wspiera kierowcę w takich sytuacjach, wykrywając dogodne miejsca parkingowe przy prędkości 30 km/h. Vito wymaga miejsca jedynie o 1 metr dłuższego niż nadwozie. Jeśli kierowca zaakceptuje wskazówkę systemu, musi tylko wybrać odpowiedni bieg i operować pedałem gazu (do 10 km/h) oraz hamulca. Active Parking Assist samodzielnie przeprowadzi niezbędne manewry, a w autach z automatyczną przekładnią - nawet samodzielnie zahamuje. Wykrywa on zarówno miejsca prostopadłe, jak i równoległe; w przypadku tych drugich możliwy jest też automatyczne sterowanie kierownicą w celu późniejszego opuszczenia miejsca. Active Parking Assist korzysta z ultradźwiękowych czujników systemu PARKTRONIC z przodu i z tyłu samochodu. Informacje na temat jego działania wyświetlane są na panelu wskaźników.

Znana jako Collision Prevention Assist funkcja monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu to kolejna nowość w Vito i w jego segmencie. Jej celem jest zapobieganie kolizjom polegającym na najechaniu na tył innego auta. System ostrzega kierowcę, jeśli odległość od samochodu z przodu jest zbyt mała, i nasila zakres ostrzeżeń, gdy ryzyko kolizji wzrasta. Funkcja jest aktywna od 7 km/h. Czujnik radarowy w przednim zderzaku nieprzerwanie mierzy odległości od poprzedzającego pojazdu, oblicza różnicę w prędkości i minimalny bezpieczny dystans. Jeśli ten przez dłuższy czas jest zbyt mały, na panelu wskaźników pojawia się lampka ostrzegawcza. Gdy Vito zbliża się do innego samochodu z niebezpiecznie wysoką prędkością/przyspieszeniem, kierowca jest także ostrzegany za pomocą sygnału dźwiękowego.

W sytuacjach gwałtownego hamowania kierowcę wspiera Additional Adaptive Brake Assist. Jeśli kierowca zbyt słabo wciśnie pedał hamulca, układ ten automatycznie zwiększy ciśnienie w układzie do poziomu, który pozwoli na uniknięcie kolizji. Kierowca może w każdej chwili przerwać interwencję, jeśli tylko sam mocniej wciśnie pedał hamulca, przeprowadzi manewr wyminięcia lub wciśnie pedał gazu.

Blind Spot Assist: pomaga przy zmianie pasa ruchu

Czy to w mieście, poza obszarem zabudowanym, czy na autostradzie - kierowcy vanów dziesiątki razy dziennie zmieniają pas ruchu i dziesiątki razy w szybkim tempie podejmują decyzje związane z bezpieczeństwem. Kierowca nowego Vito ma do dyspozycji duże lusterka ze zintegrowaną sekcją szerokokątną po obu stronach pojazdu. Nową opcją jest system Blind Spot Assist, ostrzegający przed pojazdami w tzw. martwym polu.


Blind Spot Assist aktywuje się przy prędkości około 30 km/h. Korzysta on z dwóch zamontowanych w tylnym zderzaku czujników radarowych krótkiego zasięgu i obejmuje obszar sąsiednich pasów. Jeśli czujniki wykryją samochód lub motocykl w martwym polu, w odpowiednim lusterku zewnętrznym zapali się czerwony trójkąt ostrzegawczy. Gdy system stwierdzi, że kierowca włączył kierunkowskaz i mimo to chce zmienić pas, w kabinie rozlegnie się dodatkowy sygnał dźwiękowy, a trójkąt zacznie migać.


Lane Keeping Assist: ostrzega przed zjechaniem z toru jazdy

Niezamierzone zmiany pasa ruchu - na przykład gdy kierowca ma rozproszoną uwagę - są wyjątkowo niebezpieczne. Opcjonalny system Lane Keeping Assist w nowym Vito ostrzega przed takimi przypadkami. Korzysta on ze skomplikowanej technologii. Kamera zabudowana za przednią szybą monitoruje drogę przed autem, a zintegrowana elektroniczna jednostka sterująca stale analizuje rejestrowane dane i rozpoznaje pasy i ich oznaczenia poprzez różnice w kontraście. Jeśli autu grozi przekroczenie linii rozdzielającej pasy ruchu, a kierowca nie włączył kierunkowskazu ani nie zmienił pozycji pedału gazu i hamulca, jednostka sterująca przyjmie, że pojazd w sposób niezamierzony opuszcza pas i ostrzeże kierowcę poprzez wygenerowanie subtelnych wibracji na kierownicy. Czułość systemu można ustawić na panelu wskaźników.


Lane Keeping Assist pozostaje aktywny od prędkości 60 km/h wzwyż, reaguje na żółte i białe oznaczenia, a kierowca - w razie potrzeby - może go wyłączyć.


Alarm i kamera cofania czynią manewry bezpieczniejszymi

Bezpieczeństwo dotyczy również manewrów parkowania. Alarm cofania ostrzega przechodniów, gdy Vito ma włączony wsteczny bieg. Kamera cofania pomaga kierowcy w przeprowadzaniu precyzyjnych manewrów, a linie na wyświetlaczu systemu audio pokazują potencjalny tor jazdy w oparciu o aktualny tor skrętu. Praktyczna funkcja zbliżenia na główkę haka holowniczego ułatwia podczepienie i parkowanie z przyczepą.
 
Nowe Vito to ekonomiczny cud

• Niskie zużycie paliwa - od 5,7 l/100 km
• Długie okresy międzyprzeglądowe, korzystne oferty leasingowe

Czy nowy, wyraźnie udoskonalony van może być tańszy od poprzednika? Vito może - to ekonomiczny cud wśród średniej wielkości vanów. Dla przykładu, ceny odmian z przednim napędem i kompaktowym turbodieslem OM 622 są znacznie niższe od porównywalnych wersji poprzedniego modelu.

Niskie zużycie paliwa - od 5,7 l/100 km

A to dopiero początek. Nowe Vito jest bowiem wyjątkowo ekonomiczne, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na olej napędowy. Średnio, zużycie paliwa w cyklu NEDC spadło względem poprzednika o około 20 proc. Zależnie od modelu, różnice sięgają nawet 32 proc. Innymi słowy, Vito zużywa średnio od 0,6 do 2,6 l/100 km mniej, przynosząc swojemu nabywcy wymierne oszczędności. Uwzględniając roczny przebieg na poziomie zaledwie 20 tys. km - i cenę litra ON równą 5,50 zł - każdego roku oznacza to zysk od 650 do 2860 zł.

Nowe Vito jest nie tylko bardziej ekonomiczne od poprzednika, ale osiąga też najlepsze wyniki w klasie - średnie zużycie paliwa ciężarowego Vito 116 CDI BlueEfficiency z jednostką o mocy 163 KM, równe 5,7 l/100 km, nie ma sobie równych w tej kategorii pojazdów.

Bez względu na wariant silnikowy, nowe Vito wyjątkowo rzadko musi stawiać się na przeglądach - interwały serwisowe sięgają 40 tys. km lub dwóch lat (poprzednio: 30 tys. km). Długość okresu między przeglądami jest obliczana indywidualnie. Standardowym wyposażeniem w europejskiej ofercie modelu będzie komputer serwisowy ASSYST, który w oparciu o obciążenie silnika, styl jazdy, pokonany dystans i warunki eksploatacji oblicza optymalny interwał międzyprzeglądowy.

Koszty utrzymania i napraw są do 6,4 proc. niższe niż w przypadku poprzednika, co w przypadku umów serwisowych pozwala na znaczne ograniczenie wydatków. W połączeniu z rozsądnym pozycjonowaniem cenowym i spodziewaną wysoką wartością rezydualną oznacza to prawdopodobnie, że nabywcy nowego Vito mogą liczyć na niższe opłaty leasingowe oraz stawki wynajmu długoterminowego.
 
Szeroka gama nowego Vito: jeden dla wszystkich

• Dwa rozstawy osi, trzy długości nadwozia i do czterech wersji wagowych
• Furgon: identyczna przestrzeń ładunkowa, ale wyższa ładowność
• Vito Mixto: połączenie furgonu i kombi
• Vito Tourer BASE, PRO i SELECT: znacznie więcej niż kombi
• Znakomity klimat na pokładzie
• Bezpieczny zamek drzwi i elektryczne sterowanie na życzenie
• Nowe Vito - platforma do zabudowy

Jeden dla wszystkich - z gamą obejmującą wersje Furgon, Mixto i Tourer nowy Mercedes-Benz Vito odpowiada na potrzeby wielu różnych grup nabywców. Furgon powstał z myślą o transporcie towarów handlowych i usługach - kurierskich, przewozowych, przemysłowych, budowniczych, architektonicznych, a także rzemiośle i wynajmie aut.

Wyposażone w drugi rząd siedzeń i ściankę działową Mixto łączy możliwości transportowe z miejscem dla pasażerów i sprawdza się w podobnych rolach co wariant Furgon.

Nowe Vito Tourer to znacznie więcej niż następca konwencjonalnego Kombi. Dostępne w trzech odmianach - BASE, PRO i SELECT - jest idealnym partnerem w komercyjnym transporcie pasażerskim i może obsłużyć wszelkie branże świadczące usługi na tym polu.


Dwa rozstawy osi, trzy długości nadwozia i do czterech wersji wagowych

Tak jak wcześniej, nowe Vito występuje z dwoma rozstawami osi i w trzej wersjach długości: kompaktowej, długiej (z wydłużonym tylnym zwisem) i ekstradługiej (z wydłużonym dodatkowo rozstawem osi). Każda z nich jest o 140 mm dłuższa od poprzednika. Różnica ta przypada głównie na przednią część nadwozia - dłuższą ze względu na ochronę pieszych. W rezultacie samochód mierzy 4895, 5140 lub 5370 mm. Rozstawy osi pozostały bez zmian (3200 lub 3430 mm).

Szerokość nowego Vito względem poprzednika wzrosła nieznacznie, do 1928 mm (bez lusterek). Furgon, Mixto oraz Tourer BASE mierzą 1910 mm wysokości, a Tourer PRO i SELECT - zaledwie 1890 mm. W rezultacie nowe Vito bez problemu może wjeżdżać na parkingi wielopoziomowe i korzystać z myjni automatycznych. Nawet odmiany z opcjonalnymi relingami bez trudu mieszczą się poniżej granicy dwóch metrów. Problemu nie sprawia również antena dachowa - została zintegrowana.

Dopuszczalna masa całkowita sztandarowych odmian waha się od 2,8 do 3,05 tony. Uzupełnia je wariant 2,5-tonowy oraz nowy, o DMC równej 3,2 t. Zróżnicowane linie wyposażenia, liczne opcje i unikalny wybór trzech układów napędowych umożliwiają daleko idącą indywidualizację.

 
Furgon: identyczna przestrzeń ładunkowa, ale wyższa ładowność

Wymiary przestrzeni ładunkowej nowego Vito Furgonu pozostały praktycznie bez zmian względem poprzednika. W rezultacie podzespoły zamontowane na przykład w pojazdach specjalnych można przenieść bez potrzeby ich modyfikacji. Przestrzeń ma 1408 mm wysokości, 1685 mm szerokości (1270 mm między nadkolami - europalety bez trudu mieszczą się bokiem do kierunku jazdy), a jej długość wynosi 2433 mm (kompaktowe Vito), 2688 mm (wersja długa) lub 2908 mm (wersja ekstradługa). Przednie fotele Furgonu mają otwartą konstrukcję podstawy, co pozwala zwiększyć długość przewożonych przedmiotów o 153 mm.

Przestrzeń ładunkowa Vito Furgonu ma objętość 5,5 m3 (wersja kompaktowa), 6,0 m3 (wersja długa) lub 6,6 m3 (wersja ekstradługa).

W nowej, przednionapędowej odmianie, zasilanej kompaktowym silnikiem Diesla, Vito Furgon z długim nadwoziem waży jedynie 1761 kg. W rezultacie model o dopuszczalnej masie całkowitej 3,05 t może pochwalić się imponującą ładownością 1289 kg. Klasowym czempionem jest tu jednak Vito z napędem na tył, które w wersji 3,2-tonowej ma ładowność aż 1369 kg.

Vito Mixto: połączenie furgonu i kombi

Bazowa koncepcja nowego Vito Mixto nie odbiega od poprzednika. Model łączy funkcjonalność furgonu i kombi i jest standardowo wyposażony w okna pomiędzy słupami B i C, a także w odporną, antypoślizgową okładzinę podłogi z tyłu. Opcjonalnie można go zaopatrzyć w zamocowaną na stałe ściankę działową z oknem obserwacyjnym na wysokości słupka C.

Nabywcy mają do wyboru dwu- lub trzyosobową tylną kanapę z możliwością demontażu (mechanizm zapadkowy). Obie występują z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, regulowanymi zagłówkami i systemem mocowania fotelika ISOFIX. Na życzenie oferowana jest także komfortowa wersja kanapy z osobnymi siedzeniami z regulacją oparć i podłokietnikami.

Nowe Vito Mixto występuje we wszystkich trzech długościach nadwozia. Długość przestrzeni ładunkowej waha się od 1,40 do 1,87 m, a jej objętość - od 1,86 do 2,63 m3 (za słupkiem C: od 3,1 do 4,1 m3). Zależnie od wariantu, model jest wyposażony w 4 lub 6 punktów do mocowania ładunku.

Furgon i Mixto: optymalizacja przestrzeni i zabezpieczenia ładunku

Opcjonalnie także Vito Furgon można zaopatrzyć w wytrzymałą, antypoślizgową okładzinę podłogi ze sklejki (standard w Mixto). Zarówno w Furgonie, jak i w Mixto dolne panele ścian standardowo przed uszkodzeniami chroni płyta pilśniowa. Podobne pokrycie dostępne jest na życzenie dla górnej części przestrzeni ładunkowej. Ponadto, za dopłatą oba modele występują z pełnymi płytami ochronnymi ze sklejki aż do wysokości dachu.

Mixto występuje również z opcjonalnym pakietem komfortowym, obejmującym na przykład wytrzymałe okładziny boczne z tworzywa sztucznego. Jeśli auto nie ma bocznych drzwi przesuwnych z lewej strony, zamontowana tam ścianka zaopatrzona jest w dodatkowy schowek, kieszeń na mapy, dwa uchwyty na butelki i dwa uchwyty na kubki. Pakiet uzupełnia podsufitka i odporna na zużycie, plastikowa podłoga.

Do zabezpieczenia ładunku w Furgonie i Mixto standardowo służą solidne punkty mocowania na podłodze przestrzeni bagażowej. Można je wzbogacić o system szyn podłogowych z oczkami rozmieszczonymi co 25 mm oraz szyny załadowcze z prowadnicą zamontowaną wzdłuż bocznej ściany. I one mają punkty mocujące rozmieszczone co 25 mm.

Oba modele oferowane są z LED-owym, złożonym z 12 diod pasem oświetleniowy, zapewniający skuteczną iluminację przestrzeni ładunkowej.

Nowe Vito Tourer BASE, PRO i SELECT: znacznie więcej niż kombi

Nowe Vito Tourer do komercyjnego transportu pasażerskiego oferuje wysoki poziom elastyczności, bezpieczeństwa, ekonomiki i jakości. Jako odrębna rodzina w ofercie nowego Vito, występuje w trzech zróżnicowanych wersjach. Vito Tourer BASE to ekonomiczny, funkcjonalny środek transportu dla sektora budowlanego, przemysłowego, rzemiosła, handlu i usług. Z zamontowanymi na stałe szybami z tyłu, wytrzymałą, antypoślizgową okładziną podłogi, bocznymi panelami oraz podsufitką jest estetyczny i łatwy do utrzymania w czystości. Do wyposażenia standardowego należy tu blokada przesuwnych drzwi chroniąca przed dziećmi oraz wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby.


Tam, gdzie równie ważne są wygoda i łatwość utrzymania w czystości, sprawdza się Vito Tourer PRO. To wariant dopasowany do potrzeb wypożyczalni pojazdów, klubów lub do dowożenia dzieci do szkół. Lista seryjnych elementów w porównaniu do odmiany BASE obejmuje dwa rzędy siedzeń deluxe z tyłu, praktyczną podłogę z tworzyw sztucznych, plastikowe panele boczne z tapicerowanymi podłokietnikami, schowki oraz uchwyty na kubki i butelki, tapicerowaną podsufitkę, zestaw montażowy do radia w kabinie, regulowaną kolumnę kierownicy, a także przyciemniane szyby i elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka.

Komfortowe Vito Tourer SELECT to idealny bus hotelowy lub taksówka. Z zewnątrz model wyróżnia się lakierowanymi zderzakami, aluminiowymi obręczami z ogumieniem w rozmiarze 205/65 R 16, a w kabinie zwraca uwagę wysokiej jakości wykończeniem. Pasażerowie mają do dyspozycji dwa rzędy przesuwnych siedzeń, czarną wykładzinę i klimatyzację TEMPMATIC. Na kierowcę czeka wielofunkcyjna kierownica, panel