Warszawa,
22
września
2020
|
11:08
Europe/Warsaw

Nowa Klasa S z układem skrętnych tylnych kół: zwrotniejsza i bardziej dynamiczna w prowadzeniu

Dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi nowa Klasa S jest w mieście tak zwrotna jak samochód kompaktowy. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 10°. Efekt: nawet w przypadku egzemplarza Klasy S z długim rozstawem osi i napędem 4MATIC średnica zawracania jest o 1,9 metra mniejsza i spada poniżej 10,9 metra.

Współpraca układu kierowniczego przedniej i tylnej osi w nowej Klasie S została skonfigurowana w taki sposób, aby zapewnić zwinne reakcje w ruchu miejskim i na lokalnym drogach w połączeniu z bardzo wysokim poziomem stabilności. Skutkuje to m.in. małymi kątami poślizgu kół oraz skuteczną redukcją odchyleń od toru jazdy.

Przy wyższych prędkościach działanie układu kierowniczego koncentruje się przede wszystkim na zapewnieniu najwyższej stabilności, choć bez uszczerbku na precyzji i szybkości reakcji. Ta dodatkowa korzyść z zastosowania skrętnej tylnej osi wynika ze zintegrowania sterowania układu kierowniczego i hamulców (ESP®) – i w rezultacie znacząco poprawia bezpieczeństwo prowadzenia.

Klienci mają do wyboru dwa warianty opcjonalnej skrętnej tylnej osi: o kącie skrętu do 4,5° oraz do 10°. W wariancie 10° rozmiar kół zostaje ograniczony do 255/40 R 20, co umożliwia zwiększenie kąta skrętu. Oto inne różnice:

 

Bez skrętnej tylnej osi

Ze skrętną tylną osią

Maksymalny kąt skrętu tylnych kół (°)

0

4,5

10

Średnica zawr. (m)Klasa S z krótkim rozst. osi (W 223)

Tylny napęd

12,2

11,4

10,5

4MATIC

12,5

11,6

10,7

Średnica zawr. (m)Klasa S z długim rozst. osi (V 223)

Tylny napęd

12,5

11,7

10,8

4MATIC

12,8

11,9

10,9

Egzemplarze Klasy S ze skrętną tylną osią mają o ok. 15% bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego przedniej osi. W rezultacie kierowca musi mniej obracać kierownicą. Odpowiednie kąty skrętu i trajektorie kół tylnej osi są wizualizowane w menu trybu jazdy na centralnym ekranie.

Jak działa skrętna tylna oś? Skręt kół odbywa się za pomocą silnika elektrycznego i napędu pasowego. W zależności od prędkości jazdy i skrętu kierownicy koła tylnej osi skręcają się w tym samym lub w przeciwnym kierunku do przednich. W skrócie, zapewnia to większą zwinność samochodu i ogranicza średnicę zawracania przy niskich prędkościach, a przy wyższych owocuje większą stabilnością.

W Klasie S pełny kąt skrętu tylnych kół, wynoszący 10 stopni, jest wykorzystywany przede wszystkim podczas manewrów parkowania. Jego regulacja odbywa się na podstawie danych z czujników pojazdu (radar, kamera, ultradźwięki). Przy prędkości powyżej 60 km/h system zaczyna skręcać tylne koła w tym samym kierunku, co przednie.