19
kwietnia
2013
|
02:00
Europe/Warsaw

Nowe otwarcie dla Unimoga i Econica

Unimog i Econic: bardziej ekologiczne, bardziej wydajne i mocniejsze


 

Światowe premiery Mercedes-Benz Special Trucks: nowy Unimog debiutujący od razu w 10 wersjach - od U 216 do U 5024 - oraz 2- i 3-osiowe warianty niskopodłogowego Econica rozpoczynają epokę Euro VI wśród pojazdów specjalnych. Wszystko to łączy się ze znaczącym wzrostem osiągów, wydajności i łatwości obsługi. Mimo wyzwań związanych z wprowadzeniem normy Euro VI (m.in. dodatkowe podzespoły  powiększone o 120 l objętości ) udało się jeszcze bardziej wzmocnić silne strony koncepcji obu modeli.

Ponieważ od 1 stycznia 2014 r. na rynku europejskim zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro VI, gama pojazdów użytkowych Mercedes-Benz - Atego, Antos, Arocs i Actros - zostaje uzupełniona o dwa zgodne z przyszłymi regulacjami modele specjalne - Unimoga i Econica. Ich nowe silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas.


Nowa gama Unimoga

W ramach nowej oferty pojazdów roboczych Unimog modele U 216 i U 218 zastępują oferowany wcześniej wariant U 20 jako kompaktowe wersje bazowe i zbliżają się do odmian z mocniejszymi silnikami, znanych teraz jako U 318, U 423, U 430, U 527 oraz U 530. Pierwsza cyfra oznacza rozmiar (dla przykładu, 4 odpowiada obecnemu U 400), a dwie kolejne - wartość mocy silnika w koniach mechanicznych bez ostatniej cyfry (przykładowo, 23 to 230 KM).

Wszystkie modele otrzymują kompletnie przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną podczas jazdy. Wszystkie te innowacje istotnie wpływają na wydajność nowego Unimoga. Bezkompromisowe w terenie modele U 4000 i U 5000 również otrzymały bardziej zaawansowane rozwiązania oraz nowe nazwy - odpowiednio, U 4023 i U 5023.

W przypadku Econica - 2- i 3-osiowych wersji, oferowanych teraz jako 4x2, 6x4 oraz 6x2/4 z elektronicznie sterowaną osią pchaną i wleczoną - niskopodłogowa koncepcja została uzupełniona o innowacje z zakresu ergonomii. Dodatkowo, wraz ze spadkiem zużycia paliwa oraz kosztów napraw i eksploatacji, jeszcze bardziej wzrosła efektywność ekonomiczna modelu, a jego ładowność pozostała na tym samym poziomie mimo spełnienia normy Euro VI.


BlueEfficieny Power - silniki gotowe na przyszłość
Dwie zupełnie nowe serie silników BlueEfficiency Power zapewniają Unimogowi zgodność z normą emisji Euro VI i znacznie większą wydajność, zwłaszcza przy uwzględnieniu wyższej mocy. Także Econic otrzymał jednostki nowej generacji: jednostki typu OM 934 oraz OM 936 w trzech wersjach 4- i dwóch 6-cylindrowych, o mocy od 115 kW (156 KM) do 260 kW (354 KM) i pojemności 5,1 oraz 7,7 litra. Najnowocześniejsze konstrukcje łączą niewielkie zużycie paliwa z czystymi spalinami i wyższą wydajnością mimo zastosowania rozwiązań pozwalających na spełnienie normy Euro VI. W przypadku Econica udało się osiągnąć zużycie paliwa niższe nawet o 4 proc. Silniki - sprawdzone już w Antosie i Atego - oferują wysoką moc i moment obrotowy oraz imponujące przyspieszenie w całym zakresie obrotów. Pomimo normy Euro VI także zużycie paliwa Unimoga zostało ograniczone.


Nowoczesne jednostki napędowe należące do najnowszej generacji silników

Nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z 10 dyszami w każdej sytuacji zapewniają najlepszą dawkę wtrysku. Długoskokowa konstrukcja silników z chłodzonym układem recyrkulacji spalin i mocą sięgającą 33,8 kW z 1 litra pojemności (46 KM/l) kwalifikują jednostki BlueEfficiency Power do grona najbardziej wydajnych diesli. Nowa, 4-cylindrowa wersja o pojemności 5,1 litra i mocy 115 kW (156 KM) dla bazowego Unimoga U 216 osiąga imponujący moment obrotowy o wartości 650 Nm, który pozostaje stały w całym głównym zakresie obrotów od 1200 do 1600 obr./min.


Jednostki sześciocylindrowe o wysokiej wydajności

W kategorii mocy rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra plasują się tuż obok wyjątkowo zwartej wersji 4-cylindrowej. Jednostki o mocy 200 kW (272 KM) lub 220 kW (299 KM) służą do napędu modeli U 427 i U 430 oraz U 527 i U 530. Maksymalny moment obrotowy o wartości 1200 Nm dostępny jest w przedziale 1200-1600 obr./min. W Econicu stosowane są 6-cylindrowe jednostki o mocy 220 kW (299 KM) oraz 260 kW (354 KM).


Oszczędność miejsca ze względu na kompaktowe podwozie

Ze względu na osprzęt niezbędny do spełnienia normy Euro VI, wchodzącej w życie 1 stycznia 2014 r., istotny nacisk położono również na wykorzystanie przestrzeni. Projektanci stanęli przed wymagającym zadaniem - musieli uwzględnić kompaktowe podwozie Unimoga, a także niskopodłogową koncepcję Econica. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje także system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR, połączonych szeregowo.

 

Unimog U 216 - U 530


Druga generacja pojazdu roboczego Unimog - wprowadzonego po raz pierwszy w 2000 roku - debiutuje w nowej konfiguracji i pod nowym nazewnictwem. Bazowe modele U 216 i U 218 oraz U 318 i U 423 zaopatrzone są w silniki 4-cylindrowe, natomiast modele U 427, U 430, U 527 oraz U 530 otrzymują jednostki 6-cylindrowe. Po zakończeniu intensywnych projektów inżynierskich pojazdy robocze Unimog znów czekają w blokach startowych - bardziej wydajne, przyjazne środowisku i oszczędniejsze od poprzedników, a jednocześnie jeszcze bardziej funkcjonalne.


Nowe oblicze: nowoczesna kabina panoramiczna

Kabina panoramiczna reprezentuje nowoczesną koncepcję designu. Optyczny i funkcjonalny efekt krótkiej maski podkreśla LED-owe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej zintegrowanymi w zderzaku. W celu poprawy widoczności, wycieraczki przedniej szyby zainstalowano teraz na dachu, nad szybą, zapewniając doskonały widok na drogę i osprzęt. Dodatkową wygodę zapewnia nowy system przedniej kamery. Typowo dla Unimoga, przedni wałek odbioru mocy obsługuje dzięki zaawansowanej technologii nawet energochłonne narzędzia.


Nowe wnętrze: koncepcja obsługi zapewnia najlepsze warunki pracy

Wielofunkcyjna kierownica z regulowaną kolumną i bardziej wydajne ogrzewanie oraz chłodzenie z usprawnionym przepływem powietrza zapewniają kierowcy i pasażerowi komfortowe warunki. Elementy sterowania również zostały zmodyfikowane - ramię kolumny kierownicy służy teraz do obsługi takich funkcji jak zmiana biegów czy hamulec silnikowy. Panel wskaźników dostarczający informacje kierowcy został zaopatrzony w duży, jasny wyświetlacz; dżojstik do sterowania osprzętem można zdemontować i trzymać w dłoni; podgląd przedniego osprzętu - istotny także podczas montażu lub demontażu narzędzi - zyskał na bezpieczeństwie za sprawą monitora i przedniej kamery. Wszystko to pozwala w istotny sposób ograniczyć obciążenie kierowcy. Użytkowanie opcjonalnego systemu centralnego pompowania opon "Tirecontrol Plus" jest teraz znacznie łatwiejsze dzięki ekranowi zapewniającemu użytkownikowi dostęp do zaprogramowanych trybów "road" (droga), "sand" (piasek), "bad surface" (zła nawierzchnia).


Nowa hydraulika robocza - bardziej precyzyjna niż kiedykolwiek

Nowa hydraulika robocza działa precyzyjnie i bez jakichkolwiek szarpnięć - przy zwiększonej o około 30 proc. wydajności hydraulicznej. System pracuje proporcjonalnie i pozwala wykonywać dwa ruchy jednocześnie za pośrednictwem dżojstika. Wielofunkcyjne klawisze na kierownicy oraz informacje na wyświetlaczu umożliwiają limitowanie mocy. Hydraulika wykorzystuje dwa obwody - pierwszy zapewnia ciśnienie 200 barów i przepływ oleju hydraulicznego 32 l/min, a drugi zwiększa przepływ o dodatkowe 55 l/min pod ciśnieniem do 240 barów. Ponadto, przedni wałek odbioru mocy oferuje teraz maksymalną moc 160 kW (obecnie: 150 kW).


Nowe modele bazowe: Unimog U 216 i U 218

Dwa całkowicie nowe modele bazowe U 216 i U 218 zastępują Unimoga U 20 i niewiele odbiegają od większych pojazdów roboczych, których gama zaczyna się od modelu U 318. U 216 i U 218 mają tę samą kabinę panoramiczną z regulowaną kolumną kierownicy i szeregiem innowacji, a także znany już system VarioPilot, pozwalający przemieszczać kierownicę i pedały na drugą stronę kabiny, gdy kierowca musi pracować, korzystając z fotela pasażera. Ogromną zaletą nowych modeli są ich zwarte wymiary. Rozstaw osi to jedyne 2800 mm, o 200 mm mniej niż w przypadku U 318, a średnica zawraca wynosi 12,6 metra w porównaniu do 13,7 metra w U 318 - zresztą obu tych wartości można by się raczej spodziewać po samochodach osobowych. Siłę napędową dostarczają 4-cylindrowe silniki o mocy 115 kW (156 KM) oraz 130 kW (177 KM). Z trzema różnymi wersjami masy całkowitej - od 7,5 do 10 ton - modele U 216 i U 218 mogą radzić sobie z długą listą zastosowań.


Unimog U 318 - U 530

Większa wydajność, lepsza zwrotność i dynamika oraz zdolność do wykonywania jeszcze większej liczby zadań - ten wszechstronny rozwój jest domeną modeli od U 318 do U 530. Ich silniki osiągają nowy szczyt mocy - do 220 kW (299 KM) w U 430 oraz U 530, nigdy wcześniej niedostępny w Unimogu. Zaawansowana hydraulika robocza i siłowa czerpie z możliwości jednostek napędowych. Większa wydajność idzie w parze z większą ładownością. Ta druga była możliwa dzięki ograniczeniu masy własnej - zastosowaniu lżejszej ramy oraz aluminiowych kół. Istotnym osiągnięciem jest także skrócenie rozstawu osi o 80 mm w porównaniu do poprzedniego U 300, i to mimo skomplikowanych wymogów Euro VI (dotyczy modeli U 318 i U 423). Z tego względu oraz z uwagi na większy kąt skrętu kół, promień skrętu jest znacznie mniejszy niż w poprzedniku.


Nowa hydraulika siłowa zastępuje pompy napędzane od wałka odbioru mocy oraz silniki w zabudowie

Hydraulika siłowa VarioPower - przez długi czas nazwa ta stała za ekstremalnie mocnym napędem osprzętu Unimoga. Teraz jest on jeszcze bardziej wydajny. Dwa obwody, każdy o przepływie 125 litrów płynu hydraulicznego i ciśnieniu do 280 barów, na życzenie mogą obsługiwać kilka rodzajów czynności jednocześnie lub jedno szczególnie precyzyjne zadanie. Wydajność jednego obwodu sięga 58 kW. Zaawansowana architektura pozwala zastąpić pompy podłączone do wałka odbioru mocy oraz wysokoprężne silniki w zabudowie, na przykład w przypadku zamiatarek, i zaoszczędzić paliwo, przestrzeń oraz masę. A jeśli hydraulika siłowa nie jest potrzebna, można ją zwyczajnie zdemontować w celu zwiększenia ładowności Unimoga. Nowy system sterowany jest za pomocą przycisków na kierowcy, a informacje na temat jego działania wyświetlane są na ekranie na nowym panelu wskaźników.


Nowy synergiczny napęd trakcyjny

Kolejna światowa premiera to innowacyjny synergiczny napęd trakcyjny dla pojazdu roboczego Unimog. Otwiera on całą gamę możliwości użytkowania osprzętu. Połączenie hydrostatycznej i manualnej skrzyni biegów pozwala kierowcy na płynne przełączanie między trybami podczas jazdy. Dotychczas wymagało to krótkiego postoju. Nowy, komfortowy Drive-Work-Mode może być używany na przykład wtedy, gdy w trakcie koszenia trawy na poboczu pracę trzeba przerwać z powodu napotkania ekranu dźwiękochłonnego. Napęd hydrostatyczny pozwala teraz osiągać prędkość do 50 km/h, a jego wydajność została zwiększona o 20 proc. Podczas gdy bezstopniowa jazda ogranicza zużycie sprzęgła i zwiększa wydajność pracy, ręczna zmiana biegów pozwala zmniejszyć zużycie paliwa ze względu na wyższą efektywność. Używając elektronicznego, pneumatycznego systemu przełączania biegów (EPS), kierowca inicjuje zmianę przełożenia poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła i uruchamia działanie automatycznej przekładni elektronicznej (EAS, opcja) w celu samoczynnego zakończenia operacji. Obsługa nowego systemu synergicznego odbywa się w wygodny sposób, za pośrednictwem przełącznika na kolumnie kierownicy, dżojstika hydrauliki lub pedału gazu.


Koncepcja pojazdu roboczego: ponad 1000 różnych możliwości

Wszechstronność pojazdu roboczego Unimog zyskała status legendy. W międzyczasie zarejestrowano ponad 1000 różnych możliwości jego wykorzystania. Światowi producenci osprzętu współpracują intensywnie z Mercedes-Benz Special Trucks w fabryce w Wörth - gdzie Unimog ma obecnie swoją bazę - w celu poszerzenia listy zastosowań. Paleta Unimoga pozwala stosować narzędzia na cztery sposoby. Przewidziano trzy punkty montażowe - z przodu, z tyłu i między osiami, a także przestrzeń do zabudowy nadwozia oraz sprzętu na podwoziu. Narzędzia i sprzęt mogą być zasilane energią hydraulicznie, mechanicznie lub elektrycznie. Profil użytkowników Unimoga obejmuje władze lokalne, sektor energetyczny, leśny i budowlany, logistykę rolniczą, służby utrzymania dróg i torów oraz wiele innych. Czy chodzi o pracę na lotnisku, czyszczenie paneli słonecznych czy o odśnieżanie dróg w górach, Unimog jako uniwersalny pojazd roboczy o właściwościach jezdnych ciężarówki nie boi praktycznie żadnej pracy. Właśnie to czyni go unikalnym w świecie pojazdów użytkowych. Swoje możliwości udowadnia również jako ciągnik siodłowy w 40-tonowym zestawie, a jego maksymalna prędkość sięgająca 90 km/h pozwala poruszać się po autostradach.


Bezpieczeństwo jako priorytet

Stabilność, precyzja układu kierowniczego i wykorzystanie ABS-u odpowiadają za wysoki poziom bezpieczeństwa Unimoga. Pozytywny wpływ na właściwości jezdne pojazdu ma odpowiedni rozkład ładunku między osiami oraz cztery koła w tym samym rozmiarze. Niespotykane standardy wyznacza też kabina. Panoramiczna przednia szyba, wysokie okna boczne i krótka maska zapewniają szerokie pole widzenia na drogę oraz obszar roboczy. Nowością jest system przedniej kamery z monitorem, ułatwiający pracę kierowcy - podgląd sytuacji bezpośrednio przed pojazdem pozwala na wygodniejsze dołączanie narzędzi.

Ostatnie, choć nie najmniej ważne, są zdolności terenowe Unimoga. Fakty mówią same za siebie: osie portalowe, wysoki prześwit, blokady dyferencjałów, pojedyncze ogumienie oraz rewersyjny układ przełączania biegów, ułatwiający szybką zmianę kierunku jazdy (Electronic Quick Reverse).

W zakresie serwisowania, diagnostyki i napraw Unimoga wspiera sieć ponad 650 punktów obsługi w ponad 130 krajach na całym świecie. U dealerów Unimoga czekają także specjalne oferty usług serwisowych i finansowych.

 

Unimog U 4023 i U 5023


Terenowy Unimog występuje teraz pod nową numeracją - modele U 4023 i U 5023 zastępują oferowane dotychczas U 4000 i 5000. Są bardziej przyjazne środowisku i wydajniejsze, a przy tym równie dzielne w terenie i jeszcze bardziej wytrzymałe - po prostu lepsze. Wyposażono je w nowy, 4-cylindrowy silnik BlueEfficiency Power BlueTec 6 o mocy 170 kW (230 KM) i wysokim momencie obrotowym 900 Nm. Skrzynia Unimoga została udoskonalona, dzięki czemu czas potrzebny na zmianę przełożenia jest krótszy, i to przy zwiększonej żywotności. W przyszłości zmiana biegów będzie się odbywać za pośrednictwem ramienia przy kolumnie kierownicy, obejmującego elektroniczną funkcję szybkiego cofania (EQR). Tak jak dotychczas, kierowca ma do dyspozycji osiem przełożeń do jazdy do przodu i sześć do tyłu, a także opcjonalne przełożenia pełzające do zastosowań terenowych w zakresie prędkości 2,5-35 km/h. Główna różnica pomiędzy dwoma wielkimi Unimogami leży w ich osiach i ramach, tj. obciążeniu osi oraz dopuszczalnej masie całkowitej, która wynosi 10,3 tony dla U 4023 i 14,5 tony dla U 5023.


Kompletnie przeprojektowana kabina

Sprawdzona koncepcja kabiny z krótką maską towarzyszy terenowemu Unimogowi od 1974 roku. Projektanci musieli skonfrontować jej wymogi z wyzwaniem montażu technologii Euro VI. Udało się im przesunąć jednostkę napędową o metr do tyłu, pod kabinę, co stało się teraz kluczowym elementem nowej architektury. W porównaniu z poprzednikiem kabina jest o 120 mm dłuższa i nieco wyższa, a dzięki przemieszczeniu sterowania skrzynią z konsoli centralnej na kolumnę kierownicy wnętrze oferuje znacznie więcej przestrzeni.

Kabina została także wzbogacona o nowe elementy wykończenia. Wielofunkcyjna kierownica z regulowaną kolumną i ramieniem sterującym, wielofunkcyjne przyciski i panel wskaźników z dużym wyświetlaczem, podobnie jak bardziej wydajny system chłodzenia i ogrzewania, zapewniają kierowcy wygodne warunki. Centralny system pompowania opon "Tirecontrol Plus" został przeprojektowany, dzięki czemu ciśnienie w ogumieniu właściwe dla aktualnych warunków można łatwo ustawić za pośrednictwem ekranu, wybierając jeden z trzech zdefiniowanych programów: "road" (droga), "sand" (piasek) oraz "bad surface" (zła nawierzchnia).

Dynamiczny design osłony chłodnicy i nowych zderzaków z nowoczesnymi lampami od pierwszej chwili daje znak, że nowa generacja Unimoga zabiera się do pracy. Na nowo zaprojektowano także wejście do kabiny z ułatwiającymi dostęp głównymi i pomocniczymi stopniami, dwoma lub trzema - zależnie od oczekiwań nabywcy.

Przemieszczenie silnika pozwala na pobór siły napędowej bezpośrednio z wałka odbioru mocy jednostki, toteż osprzęt może być napędzany niezależnie od sytuacji na drodze, w przeciwieństwie do wałków połączonych z przekładnią (które są nadal w ofercie).


Znakomity do pracy w terenie

Czołowe zalety terenowego Unimoga, takie jak niezwykła mobilność w ciężkim terenie, pozostały bez zmian, a jego mocne strony są teraz jeszcze mocniejsze. Wskutek centralnego umieszczenia silnika w nowym modelu wzrosło zakrzywienie ramy. W efekcie Unimog ma niżej położony środek ciężkości przy zachowaniu dużego prześwitu, kluczowego z punktu widzenia zastosowań off-roadowych. Zarówno rama, jak i poprzeczki rurowe są spawane, co gwarantuje wysoką podatność skrętną - do 600 mm podczas jazdy w terenie. Wykrzyżowanie  osi do 30 st. jest możliwa dzięki technologii rury teleskopowej w połączeniu ze sprężynami śrubowymi poprzez przegubowe połączenie rury teleskopowej  ze skrzynią biegów . Osie portalowe, niski środek ciężkości i wyjątkowo korzystne kąty natarcia i zejścia (44 st. z przodu, 51 st. z tyłu), kąt rampowy (34 st.) oraz zdolność pokonywania wzniesień (45 st.) zapewniają Unimogowi znakomite warunki do pracy w terenie, podobnie jak głębokość brodzenia sięgająca 1200 mm i kąt nachylenia bocznego równy 38 st. W sytuacjach ekstremalnych kierowcę wspiera dołączany napęd na wszystkie koła, dołączane blokady dyferencjałów oraz centralny system pompowania opon.

Unimogi mają długie tradycje i znane są ze swojej trwałości oraz niezawodności. Całkowicie spawana rama oraz dodatkowe elementy podwozia odpowiadają tu za niespotykaną wytrzymałość. Osie są wzmocnione, a wszystkie istotne elementy zasilania i osprzęt chronią metalowe osłony lub montaż w bezpiecznej pozycji - i dotyczy to również gwarantowanej zdolności brodzenia na głębokości 1200 mm.

Sprawdzony na całym świecie

Wszystko to dowodzi, dlaczego terenowy Unimog ma tak doskonałą reputację na całym świecie. Praca w ekstremalnych warunkach to dla niego codzienność - czy chodzi o walkę z pożarami lasów, klęskami żywiołowymi, operacje z wykorzystaniem żurawia, budowanie rurociągu, ratowanie ludzi i maszyn, czy o transport - w odległych obszarach, gdzie drogi zamieniają się w trudne do pokonania szlaki i twardy teren, Unimog U 4023 i U 5023 czuje się jak w domu.

 


Nowy Econic


Poza wydajnymi silnikami spełniającymi normę Euro VI nowy Econic zyskał wiele innych innowacji. Wystarczy rzut oka na jego wizytówkę - niskopodłogowa, przestronna kabina z ergonomicznym wejściem i wyjściem została kompleksowo udoskonalona. Jej nowoczesny design czyni pracę jeszcze bardziej wydajną. Kolejne innowacje dotyczą podwozia - szeroka gama wersji pozwala używać Econica do zróżnicowanych zadań, a nowy rozkład elementów zasilania za kabiną oraz modernizacje ramy ułatwiają zabudowę. Dzięki oszczędnościom w konstrukcji podwozia i ramy ładowność pojazdu udało się utrzymać na dotychczasowym poziomie, i to pomimo zwiększonej masy oraz dodatkowych elementów związanych z Euro VI. Liczne podzespoły - takie jak systemy elektroniczne, części podwozia, nowy układ napędowy czy elementy sterowania - dzielone są z wielkoseryjnymi ciężarówkami. Całkowicie nowy Econic zachował natomiast sprawdzony kadłub kabiny.


Design kabiny - ergonomiczny i zaprojektowany z myślą o pracy

Econic od początku zdradza przynależność do rodziny ciężarówek Mercedes-Benz. Nowa osłona chłodnicy, silniejsza rzeźba zderzaków i standardowe światła do jazdy dziennej z diodami LED podkreślają nowoczesny design jego kabiny.

Nowy rozkład elementów natychmiast rzuca się w oczy, gdy tylko skorzystać z nisko położonego wejścia do kabiny, zachowanego pomimo dodatkowych podzespołów, wymaganych ze względu na normę Euro VI.

Kierowca i pasażerowie Econica z pewnością docenią przestronność kabiny. Całkowicie zmodernizowany kokpit z nową, wielofunkcyjną kierownicą oferuje jeszcze łatwiejszy dostęp do panelu wskaźników i radia. Razem z przyciskami, które mogą być indywidualnie rozmieszczone, a ich funkcje przypisane osobno, zapewnia kierowcy najlepsze warunki do pracy.

Przeniesienie elementów sterowania hamulcem postojowym oraz przekładnią na wysokość kierownicy pozwala na wygodniejsze i bezpieczniejsze użytkowanie.

W zamykanych schowkach nad fotelami pasażerów wygospodarowano dodatkową przestrzeń, a na konsoli środkowej zamontowano zintegrowany uchwyt na kubek. Za siedzeniami pasażerów znalazło się miejsce do przechowywania nawet trzech butelek.
Kabina Econica zwraca także uwagę nowym rozplanowaniem otworów wentylacyjnych i elektryczną roletą, lepszą izolacją wnętrza oraz tunelu silnikowego oraz, rzecz jasna, nisko położonym wejściem i przeszklonymi, dwuskrzydłowymi drzwiami po stronie pasażera, z dala od ruchu ulicznego.


O około 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych w porównaniu z Euro V

Europejska norma spalin Euro VI oznacza redukcję spalin i cząstek stałych łącznie o 90 proc. w porównaniu z Euro V. Istotną rolę odgrywa tu usprawniony układ chłodzenia, który skutecznie radzi sobie z dodatkowym chłodzeniem systemu recyrkulacji spalin. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje także system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR. System filtrów BlueTec 6 jest zintegrowany z układem oczyszczania spalin z wykorzystaniem sterowania elektronicznego, zgodnie z potrzebami regulującego oczyszczenie spalin na podstawie wielu parametrów silnika i pracy.

Do 4 proc. niższe zużycie paliwa

Podobnie jak w przypadku wolumenowych modeli - od Atego do Actrosa, Mercedes-Benz z sukcesem połączył w nowym modelu ograniczenie zużycia paliwa z wymagającym dodatkowej energii procesem oczyszczania spalin. Rezultat? Zapotrzebowanie na paliwo niższe nawet o 4 proc. i do 40 proc. niższe zużycie czynnika AdBlue. Wraz z większą trwałością, dłuższymi okresami międzyprzeglądowymi oraz niższymi kosztami napraw Econic jest bardziej opłacalny niż kiedykolwiek.

Do napędu Econica służy jedna z dwóch 6-cylindrowych jednostek OM 936 LA o pojemności 7,7 litra i mocy 220 kW (299 KM) lub 260 kW (354 KM). Rzędowe silniki przodują w klasie pod każdym względem. Ich konstrukcja obejmuje elementy takie jak regulowany wałek rozrządu, kuty i skręcany korbowód oraz wał korbowy zaprojektowany w celu uzyskania większej sztywności - wszystko z myślą o długiej, udanej i wydajnej pracy.


Więcej mocy przy niższych obrotach

Charakterystyka silnika została dopasowana do wymagających zadań Econica z maksymalnym momentem 1200 Nm lub 1400 Nm. W efekcie jednostka generuje wyższą moc przy niższych obrotach. Nowoczesne jednostki Euro VI osiągają znakomite wyniki także w kategorii wydajności hamowania. Podwójnie zsynchronizowany hamulec dekompresyjny osiąga moc 235 kW/2500 min. Gdy kierowca używa nowego, standardowego hamulca silnikowego, ogranicza zużycie okładzin hamulcowych przy tarczach zamontowanych przy wszystkch kołach oraz temperaturę układu.


Automatyczna przekładnia z nowym oprogramowaniem Eco

Jednym z największych wyzwań dla silnika i skrzyni jest codzienna praca z licznymi postojami w centrach miast. Dlatego zespół napędowy Econica do dzisiaj wykorzystuje 6-stopniową przekładnię automatyczną Allison - trudno o bardziej przyjemne rozwiązanie podczas poruszania się w gęstym ruchu ulicznym. Swoje zdolności skrzynia udowadnia na przykład podczas częstego zatrzymywania się i ruszania w celu zbierania odpadów. Nowa generacja Econica otrzymała przekładnię z oprogramowaniem Eco, ograniczającym zużycie paliwa i zwiększającym komfort jazdy.

Nowy Econic z silnikiem zasilanym gazem

Zrównoważony rozwój i ochrona zasobów mają stałe miejsce w polityce Mercedes-Benz. Econic NGT jest z sukcesem użytkowany w wielu krajach - od 2002 roku znalazł ponad 1000 nabywców. Bez względu na to, czy jest napędzany gazem ziemnym, czy biogazem, spełnia normy emisji pod każdym względem i pomaga czynić zatłoczone centra miasta. Dlatego Mercedes-Benz pracuje nad bardziej zaawansowaną koncepcją zasilania gazem z wykorzystaniem najnowocześniejszej generacji silników w celu spełnienia normy Euro VI.


Szeroka gama wersji zapewnia rynkowy sukces

Początkowo Econic będzie oferowany w konfiguracjach osi: 4x2, 6x4 oraz 6x2/4, z elektrohydraulicznym, progresywnym sterowaniem osi pchanej i wleczonej w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej 18-26 ton. Opcjonalnie klienci będą mogli zamówić pojazdy dopasowane do specjalnych wymagań. 2- i 3-osiowe wersje będą także dostępne w kilku wariantach rozstawu osi - od najbardziej zwrotnych odmian o długości 3450 aż do 5700 mm. Kabina również występuje w dwóch wersjach wysokości: wysoka (wysokość wnętrza: 1745 mm) i niska (1295 mm). Sercem koncepcji Econica, który od chwili premiery w 1998 roku został wyprodukowany w liczbie przekraczającej 12500 egzemplarzy, jest ergonomiczne, nisko położone wejście i przestronna kabina z jednym stopniem wejściowym. Znacznie ułatwia to pracę i sprzyja zdrowiu wszędzie tam, gdzie kierowca lub załoga muszą często wysiadać. Koncepcja Econica to od dawna znak rozpoznawczy pojazdów używanych w sektorze usług odbioru i dostawy.

Podwozie Econica: uniwersalne i przystosowane do zabudowy

Econic odpowiada na zróżnicowane, indywidualne potrzeby w wielu sektorach, a obecne zmiany w zakresie podwozia mają kluczowe znaczenie dla branży zajmującej się zabudową nadwozi. Dla przykładu, władze lokalne używają Econica do zbiórki odpadów lub czyszczenia ulic, firmy transportowe wykorzystują go do transportu żywności, a w służbach pożarnych służy on jako pojazd z rozkładaną drabiną lub dodatkowy samochód gaśniczy. Dodatkowo, Econic sprawdza się jako cysterna lub pojazd gastronomiczny na lotniskach. Poprzecznice z ciągłą siatką otworów pozwalają regulować pozycję tylnej belki podwozia i wraz z nowym rozmieszczeniem elementów zasilania za kabiną sprzyjają łatwiejszej zabudowie, zapewniając dodatkową przestrzeń. Ponadto, nacisk na oś przednią został zwiększony do 8 ton.


Bezpieczeństwo priorytetem nowego Econica

Sprawdzone elementy koncepcji bezpieczeństwa Econica, takie jak nisko położony, łatwy dostęp do kabiny, pneumatyczne zawieszenie (pomagające utrzymać załogę w formie), duża szyba panoramiczna z systemem luster czy w pełni przeszklone, elektropneumatycznie sterowane dwuskrzydłowe drzwi po stronie pasażera zwiększają bezpieczeństwo załogi, innych uczestników ruchu i przechodniów. Układ kontroli stabilności (ESP), wprowadzony wcześniej niż wymagały tego przepisy, oraz elektropneumatyczny hamulec uzupełniają swoim działaniem system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) i kontrolę trakcji (ASR), odgrywając kluczową rolę w koncepcji bezpieczeństwa Econica.

Econic jest pod doskonałą opieką w kwestii diagnostyki czy napraw - Mercedes-Benz dysponuje ponad 1800 punktami serwisowymi w ponad 130 krajach, aby w razie potrzeby zapewnić pojazdom obsługę i utrzymać je w najlepszej kondycji. Ofertę uzupełniają specjalne pakiety serwisowe oraz usługi finansowe.

Reasumując, nowy Econic bez wątpienia ustanawia nowe standardy w zakresie efektywności ekonomicznej, ochrony środowiska, ergonomii i bezpieczeństwa.