03
marca
2009
|
01:00
Europe/Warsaw

Nowy członek rodziny samochodów ciężarowych Mercedes-Benz: terenowy Zetros

Nowy członek rodziny samochodów ciężarowych Mercedes-Benz: terenowy Zetros

• Pojazd z silnikiem przed kabiną: niezwykła zwrotność i właściwości jezdne w terenie
• Zetros spełnia wysokie wymagania w zakresie ergonomii
• Napęd 4x4: maksymalna mobilność i właściwości trakcyjne w najtrudniejszym terenie
• Wersja dwu- i trzyosiowa jako doskonałe uzupełnienie programu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz z napędem na wszystkie koła
• Wykorzystanie komponentów i podzespołów z seryjnych produkcji sprawdzonych w setkach tysięcy pojazdów
• Gwarantowany serwis i dostawy części zamiennych na całym świecie

 

Podczas targów IAA 2008 swoją publiczną premierę świętował nowy Mercedes-Benz Zetros. Ten samochód ciężarowy z silnikiem umieszczonym przed kabiną i napędem na wszystkie koła jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6x6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4x4. Przystosowany do eksploatacji w najtrudniejszym terenie Zetros zajmuje szczególne miejsce w swoim segmencie pojazdów i uzupełnia tym samym typoszeregi samochodów ciężarowych Mercedes-Benz: Actros, Axor oraz Atego.

Koncepcja nowego typoszeregu terenowych samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła ma odmienne zalety od aktualnej oferty rynkowej. Istotą nowej koncepcji pojazdu jest zastosowanie sprawdzonych na całym świecie komponentów pojazdów z napędem na wszystkie koła z seryjnych produkcji typoszeregów Axor/Actros, lecz dostosowanych do warunków terenowych. Są one połączone z innowacyjnym modułem kabiny kierowcy, odwołującym się do koncepcji „globalnego kokpitu” („Global Cockpit“) i układu kierowniczego Mercedes-Benz Axor. Te działania i komponenty umożliwiają przeniesienie uznanych właściwości ergonomicznych drogowego samochodu ciężarowego na pojazd off-road. Pozwala to na ujednolicenie obsługi pojazdów w obrębie jednej floty, a tym samym znaczącą redukcję uszkodzeń aut powstających w wyniku nieumiejętnej obsługi przy jednoczesnym skróceniu czasu szkolenia personelu. Nowy typoszereg pojazdów z napędem na wszystkie koła cechuje przede wszystkim doskonała zwrotność i wytrzymałość oraz maksymalna niezawodność i ekonomiczność.
Korzystne usytuowanie siedzenia za osią przednią sprawia, że pojazdem kieruje się podobnie jak samochodem osobowym, a w połączeniu z elementami kontroli i obsługi przejętymi z produkcji wielkoseryjnych ułatwia kierowcy szybkie i pewne opanowanie jazdy Zetrosem.
Zarówno w wersji dwu-, jak i trzyosiowej Zetros oferuje jednolitą kabinę kierowcy, która spełnia najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii.

Samochód ciężarowy z silnikiem przed kabiną: duża swoboda ruchów i właściwości jezdne
Jedną z zalet samochodu z silnikiem umieszczonym przed kabiną jest płaska podłoga w kabinie kierowcy, zapewniająca odpowiednio dużą swobodę ruchów. Innym elementem zwiększającym komfort jazdy takim samochodem, zwłaszcza w terenie, jest ulokowanie miejsca kierowcy pomiędzy osiami. Z kolei wygodną i szybką obsługę serwisową umożliwia maska silnika odchylana do przodu.
Mercedes-Benz Zetros to doskonałe rozwiązanie wszędzie tam, gdzie utwardzone drogi są rzadkością: w miejscach katastrof, przy gaszeniu pożarów lasów czy w sektorze energetycznym. Ma wszystkie cechy wymagane w ekstremalnych warunkach eksploatacji. Koncepcja niskiej zabudowy jest ponadto ułatwieniem w transporcie kolejowym i lotniczym.

Wysokie wymagania w zakresie ergonomii
Charakterystyczna osłona chłodnicy sprawia, że nowy Mercedes-Benz Zetros już z zewnątrz wykazuje wyraźne podobieństwo do oferowanych aktualnie samochodów terenowych z gwiazdą, na przykład wytrzymałej Klasy GL. Jednolita kabina kierowcy tego typoszeregu spełnia najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii. Oprócz trzech pojedynczych foteli jest w niej również miejsce na bagaż.

Wspaniałe właściwości trakcyjne nawet w najtrudniejszym terenie
Mercedes-Benz Zetros jest doskonale przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie. Podstawą tego samochodu, zdolnego do pokonania każdej przeszkody, jest stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową w ekstremalnych warunkach o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane, mechaniczne blokady mechanizmu różnicowego na osi tylnej, między osiami i na osi przedniej. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14.00 R 20. Zetros nie cofa się nawet przed jazdą po wodzie. Dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1100 mm.
Podstawą napędu jest sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 926 LA. Ten kompaktowy i lekki silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności 7,2 l osiąga moc 240 kW (326 KM) i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200-1600 obr/min. Swoją wytrzymałość udowodnił wielokrotnie nie tylko w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz, ale także w autach terenowych.

Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów Mercedes-Benz G 131, wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem. W roku 2009 dojdzie opcjonalnie możliwość zamontowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów. Oś przednia i tylna to niezwykle wytrzymałe osie na zwolnicach planetarnych o nacisku na oś wynoszącym maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t) (oś przednia) oraz 9 t (oś tylna lub osie tylne). Z kolei zastosowanie hamulców bębnowych i resorów piórowych na wszystkich osiach odpowiada przewidywanym trudnym warunkom pracy i ułatwia naprawy, nawet w niekorzystnych warunkach.

Serwis i dostawy części zamiennych na całym świecie
Koncepcja nowej rodziny terenowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz z napędem na wszystkie koła ma zdecydowane zalety w stosunku do aktualnej oferty rynkowej. Istotą nowej koncepcji pojazdu jest zastosowanie zmodyfikowanych podwozi ciężarowych Actros z napędem na wszystkie koła. Połączono je z nowym modułem kabiny kierowcy. Zastosowanie elementów z produkcji wielkoseryjnej jest gwarancją dostaw części zamiennych i serwisu na całym świecie poprzez sieć Mercedes-Benz skupiającą blisko 5000 punktów serwisowych w 160 krajach.

Elastyczna koncepcja: możliwość dalszych konfiguracji
Dostępne rozstawy osi Zetrosa wynoszą 4800 mm (w wersji dwuosiowej) oraz 4750 + 1450 mm (w wersji trzyosiowej). Waga podwozia to 8,6 t lub 10,5 t, a dopuszczalna masa całkowita 16/18 t lub 25/27 t. Standardowa skrzynia ładunkowa osiąga długość 5,1 m lub 6,2 m, przy czym możliwe są też skrzynie o innych wymiarach. Mercedes-Benz Zetros znajduje się dopiero na początku swojej kariery, a jego koncepcja jest elastyczna i umożliwia w razie potrzeby także stworzenie wielu innych wersji tego pojazdu.

Mercedes-Benz Zetros produkowany jest w fabryce samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth.
Mercedes-Benz Zetros na prezentacji gamy pojazdów budowlanych Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Zetros miał swoją światową premierę na targach IAA 2008 w Hanowerze, zaś w Polsce po raz pierwszy został zaprezentowany podczas prezentacji gamy pojazdów budowlanych Mercedes-Benz na początku marca 2009. Premierowy model był to Mercedes-Benz Zetros 1833 A 4x4 w wersji militarnej, który udowodnił swoje duże właściwości trakcyjne w trudnym terenie