Stuttgart/Szanghaj,
19
kwietnia
2021
|
11:54
Europe/Warsaw

Nowy EQB: elektromobilność w pakiecie rodzinnym

Nowy EQB oferuje przestrzeń dla wielu rodzinnych konstelacji i różnorodnych potrzeb transportowych. Zapewnia mu to wyjątkową pozycję nie tylko w segmencie aut kompaktowych, ale przede wszystkim wśród samochodów elektrycznych. Z dwóch siedzeń w trzecim rzędzie mogą korzystać osoby o wzroście do 1,65 m; można tam również zamontować foteliki dziecięce. Nowy EQB zadebiutuje na targach motoryzacyjnych Auto Shanghai 2021 (21-28 kwietnia 2021 r.). To drugi w pełni elektryczny kompaktowy Mercedes-EQ po EQA 250. Mocny i efektywny napęd elektryczny, wielostopniowa rekuperacja oraz predykcyjna nawigacja to tylko niektóre z funkcji, które łączą oba modele. W Europie międzynarodowa wersja EQB, produkowana w Kecskemét na Węgrzech, trafi do sprzedaży pod koniec 2021 r. – z akumulatorem wytwarzanym w Kamenz (Niemcy) oraz w Jaworze (Polska).

W Chinach nowy EQB debiutuje jako kompleksowo wyposażony, topowy wariant w linii AMG, z napędem o mocy 215 kW (292 KM). W Europie od chwili rynkowej premiery modelu klienci będą mieli do wyboru kilka wariantów z napędem na przednie i wszystkie koła o różnej mocy, w tym ponad 200 kW (272 KM). Użyteczna pojemność akumulatora (netto) w europejskiej odmianie modelu wynosi 66,5 kWh. Akumulatory te będą produkowane w fabrykach Daimlera w Kamenz (Niemcy) i Jaworze (Polska). Planowana jest również wersja o szczególnie dużym zasięgu. Zużycie energii elektrycznej w przypadku wersji EQB 350 4MATIC w Europie w mieszanym cyklu WLTP wynosi 19,2 kWh/100 km, a zasięg – 419 km.

„Chiny to dla nas nie tylko najważniejszy region sprzedaży aut osobowych, ale także wiodący na świecie rynek samochodów elektrycznych” – powiedział Hubertus Troska, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za Wielkie Chiny. „Bardzo się cieszymy, że właśnie tu odbywa się światowa premiera całkowicie elektrycznego EQB. Ze swoimi siedmioma miejscami jest on dostosowany do potrzeb klientów, którzy w szczególności szukają pojazdu rodzinnego. Oprócz właściwych produktów jednym z czynników decydujących o zrównoważonym wzroście w Chinach jest wpływ naszej lokalnej produkcji. Dlatego czekamy na uruchomienie produkcji EQB w Pekinie”.

W tym roku Mercedes-Benz kontynuuje swoją ofensywę w zakresie elektryfikacji – łącznie na rynek trafią cztery nowe modele Mercedes-EQ z napędem w 100% elektrycznym: EQA, EQB, elektryczna biznesowa limuzyna EQE oraz topowy EQS. Z kolei rodzina hybryd plug-in Mercedesa, która już teraz liczy ponad 20 wariantów, wzbogaci się o zelektryfikowane odmiany Klasy C i Klasy S. Oddział Mercedes-Benz Cars spodziewa się, że w 2021 r. udział hybryd plug-in i pojazdów w pełni elektrycznych (tzw. xEV-y) w całkowitej sprzedaży wzrośnie do ok. 13%. Ponadto rosnącą popularnością cieszą się łagodne hybrydy z rozrusznikiem zespolonym z alternatorem i instalacją 48 V – zwłaszcza w klasach aut luksusowych.

Mnóstwo przestrzeni i elastyczny w aranżacji bagażnik

Nowy EQB (długość/szerokość/wysokość: 4684/1834/1667 mm) wzbogaca odnoszącą sukcesy rodzinę kompaktowych aut Mercedesa i jest ściśle powiązany z dwoma modelami: z EQA, z którym dzieli technikę napędu, oraz z kompaktowym SUV-em GLB. Po tym drugim EQB „odziedziczył” duży rozstaw osi (2829 mm), pojemne wnętrze oraz trzeci rząd foteli z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi siedzeniami.

Kabina okazuje się wyjątkowo przestronna, w szczególności jeśli chodzi o miejsce nad głową w pierwszym i drugim rzędzie oraz na kolana w drugim. Obszerny jest również bagażnik, o pojemności od 495 do 1710 l lub od 465 do 1620 l (odpowiednio, odmiany 5- lub 7-osobowa) – to poziom kompaktowych kombi. Kanapa standardowo ma kilkustopniowo regulowane pochylenie oparć, a na życzenie jest oferowana z regulacją wzdłużną w zakresie 140 mm. Umożliwia to powiększenie bagażnika nawet o 190 l.

Opcjonalny (seryjny w Chinach) trzeci rząd z dwoma pojedynczymi siedzeniami oferuje wygodną przestrzeń dla osób o wzroście do 1,65 m. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje m.in. pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia na wszystkich zewnętrznych miejscach oraz kurtyny powietrzne obejmujące także pasażerów w trzecim rzędzie. Łącznie w drugim i trzecim rzędzie siedzeń można zamontować do czterech fotelików dziecięcych plus jeszcze jeden na fotelu pasażera z przodu. Celem zwiększenia przestrzenia bagażowej trzeci rząd można złożyć, tak by oparcia tworzyły z podłogą bagażnika równą powierzchnię.

„Kanciasty” elektrodesign

EQB interpretuje koncepcję progresywnego luksusu Mercedes-EQ na swój sposób – pełen charakteru i niepozbawiony kantów. Model wyróżnia typowa dla marki czarna osłona chłodnica z centralnie umieszczoną gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą wzornictwa całkowicie elektrycznych Mercedesów-EQ jest nieprzerwany pas świetlny, zarówno przodu, jak i z tyłu.

Na kierowcę czeka panoramiczny kokpit, sterowanym za pośrednictwem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Solidność wnętrza podkreślają elementy ozdobne przypominające aluminiowe rury – to nawiązanie do pojazdów terenowych. Umieszczono je na drzwiach, w konsoli środkowej oraz na desce rozdzielczej po stronie pasażera.

EQB osiąga bardzo korzystną wartość współczynnika oporu powietrza Cd – od 0,28. Powierzchnia czołowa A wynosi 2,53 m2. Do najważniejszych zabiegów aerodynamicznych należy całkowicie zamknięty system kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, efektywne aerodynamicznie zderzaki, niemal całkowicie osłonięte podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze oraz odpowiednio dostosowane spojlery przednich i tylnych kół.

Zaawansowana technika ładowania, rozległa sieć ładowarek i „zielony” prąd

Korzystając z ładowarki pokładowej, EQB można ładować z mocą do 11 kW prądem przemiennym (AC) – w domu albo na publicznych stacjach ładowania. Jest też możliwość jeszcze szybszego ładowania prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury wysokonapięciowego akumulatora EQB ładuje się na odpowiedniej stacji z mocą do 100 kW. W takim przypadku czas potrzebny na uzupełnienie poziomu energii z 10 do 80% wynosi niewiele ponad 30 min. Na potrzeby ładowania AC oraz DC w Europie i USA model EQB jest standardowo wyposażony w złącze CCS (Combined Charging Systems) w prawym tylnym błotniku. W Chinach stosuje się rozwiązanie dostosowane do lokalnych warunków, z gniazdami po prawej i lewej karoserii, a czasy ładowania mogą się różnić w porównaniu z wersją europejską.

Dzięki usłudze Mercedes me Charge użytkownicy EQB będą mieli dostęp do największej obecnie sieci ładowania na świecie: aktualnie obejmuje ona ponad 500 000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge pozwala klientom Mercedes-EQ na wygodne korzystanie ze stacji różnych dostawców i oferuje zintegrowaną funkcję płatności z łatwymi procesami rozliczeniowymi.

Nawigacja z „elektryczną inteligencją”

Asystent ECO Assist oferuje proces rekuperacji zoptymalizowany pod kątem aktualnej sytuacji drogowej. W swojej strategii uwzględnia dane nawigacji, mijane znaki drogowe i informacje z czujników pojazdu. Codzienną eksploatację EQB dodatkowo ułatwia standardowa nawigacja z „elektryczną inteligencją”, która oblicza najszybszą trasę do celu, biorąc pod uwagę maksymalną moc dostępnych stacji oraz czas trwania ewentualnych postojów na ładowanie. Ponadto, w razie potrzeby, nawigacja steruje temperaturą akumulatora, tak aby ta była optymalna przed planowanym ładowaniem.

Wsparcie kierowcy i wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia

EQB jest wyposażony w inteligentne systemy wspomagające jazdę – standardowo w Aktywnego asystenta pasa ruchu i Aktywnego asystenta układu hamulcowego. Ten ostatni w wielu krytycznych sytuacjach może zapobiec kolizji lub ograniczyć jej skutki, inicjując autonomiczne hamowanie. Przy prędkościach typowo miejskich jest również w stanie reagować w przypadku wykrycia stojących pojazdów i przechodzących przez pieszych. Rozszerzone funkcje pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcję monitorowania manewru skrętu, funkcję tworzenia korytarza życia, funkcję ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżających się rowerzystach lub innych pojazdach podczas postoju) oraz ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść.

EQB to także prawdziwy Mercedes, jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne. Bazuje na solidnej konstrukcji GLB, a jego nadwozie zostało dostosowane do specjalnych wymagań pojazdu elektrycznego. Akumulator umieszczono w ramie wykonanej z wytłaczanych sekcji, która pełni funkcję konstrukcyjną zarezerwowaną wcześniej dla poprzecznic w podłodze. Osłona w przedniej części akumulatora jest w stanie zapobiec przebiciu modułu przez ciała obce.

Oczywiście EQB odbył także typowy dla marki, szeroko zakrojony program testów zderzeniowych. Obowiązują tu również surowe wymagania dotyczące ochrony akumulatora i wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.