Warszawa,
01
czerwca
2021
|
13:53
Europe/Warsaw

Nowy EQS: komfort limuzyny, zwrotność auta kompaktowego

Podwozie EQS-a – nowej elektrycznej limuzyny Mercedes-EQ – korzysta z czterowahaczowej osi z przodu oraz wielowahaczowego układu z tyłu i bazuje na rozwiązaniach zastosowanych w najnowszej Klasie S. Standardowa specyfikacja obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z płynną regulacją tłumienia ADS+. Aby zmniejszyć opór powietrza (a tym samym zwiększyć zasięg), prześwit samochodu jest automatycznie zmniejszany po osiągnięciu prędkości ok. 120 km/h. Seryjne wyposażenie obejmuje także skrętną tylną oś o kącie skrętu tylnych kół do 4,5° – co zapewnia niespotykaną zwrotność podczas parkowania.

Standardowo montowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC tłumi nierówności wyjątkowo starannie. Miechy zawieszenia pneumatycznego łączą się tu z adaptacyjnymi amortyzatorami ADS+, których charakterystyka może być w pełni automatycznie regulowana dla każdego koła – zarówno w fazie kompresji, jak i odbicia. Wyrafinowany system czujników na bazie rozbudowanych algorytmów dostosowuje charakterystykę amortyzatorów do jakości drogi, tak aby np. wstrząsy pochodzące od nierówności, na które „trafia” tylko jedno koło, nie były przenoszone na całą oś oraz do kabiny. Sprężyny i amortyzatory przedniej osi są umieszczonew jednej kolumnie.

W skład zawieszenia AIRMATIC wchodzi kontrola prześwitu, utrzymująca stałą odległość podwozia od nawierzchni niezależnie od obciążenia pojazdu. Umożliwia to również regulację prześwitu. Na przykład w trybie COMFORT pojazd jest obniżany o 10 mm po przekroczeniu około 120 km/h i o kolejne 10 mm przy ponad 160 km/h. Cel: zmniejszenie oporu powietrza i zwiększenie stabilności prowadzenia. Jeśli prędkość jazdy spadnie poniżej 80 km/h, prześwit powróci do pozycji wyjściowej. Do 40 km/h kierowca może zwiększyć go o 25 mm – wystarczy naciśnięcie przycisku (powyżej 50 km/h pojazd automatycznie obniży się do normalnego poziomu).

Zwrotność jak w kompakcie: skrętna tylna oś

Inżynierowie Mercedes-Benz chcieli, aby pomimo swoich wymiarów EQS był równie zwrotny jak samochód kompaktowy. I osiągnęli swój cel dzięki zastosowaniu skrętnej tylnej osi o dużych kątach skrętu tylnych kół (standard: 4,5°, opcja: 10°). W rezultacie średnicę zawracania EQS-a można ograniczyć nawet do 10,9 m, co odpowiada wynikom wielu aut kompaktowych. Wariant z większym kątem skrętu tylnych kół można później „odblokować”, korzystając ze zdalnej aktualizacji (OTA).

Współdziałanie układów kierowniczych przedniej i tylnej osi zostało tak skonfigurowane, aby zapewnić żwawe reakcje podczas jazdy po mieście i drogami lokalnymi w połączeniu z wysoką stabilnością przy wyższych prędkościach – bez uszczerbku na precyzji prowadzenia czy szybkości reakcji. To zasługa zintegrowania układu kierowniczego z ESP®. W zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kierownicy tylne koła są skręcane w tym samym lub przeciwnym kierunku do przednich. Efekt: mniejszy promień skrętu przy niższych prędkościach oraz większa stabilność przy szybszej jeździe. Przełączenie kierunku skrętu następuje po przekroczeniu 60 km/h. Przy dobieraniu maksymalnego kąta skrętu w danej sytuacji uwzględniane są dane z czujników pojazdu (radar, kamera, ultradźwięki).

Z przodu EQS ma bezpośredni, elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy. Indywidualne dostosowanie charakterystyki jego pracy umożliwiają tryby jazdy DYNAMIC SELECT.

DYNAMIC SELECT: EQS jeździ tak, jak sobie tego życzy kierowca

Za pomocą trybów jazdy DYNAMIC SELECT kierowca może modyfikować nie tylko charakterystykę układu kierowniczego, ale także zespołu napędowego, ESP® oraz zawieszenia. Wyboru dokonuje się za pomocą przełącznika w dolnej części centralnego ekranu. Domyślnym ustawieniem jest tryb jazdy COMFORT; do dyspozycji są też programy SPORT, ECO i INDIVIDUAL.