09
czerwca
2015
|
02:00
Europe/Warsaw

Nowy kompaktowy kamper i pojazd rekreacyjny Mercedes-Benz Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY – perfekcyjne połączenie auta rekreacyjnego i na co dzień

Mercedes-Benz prezentuje nowe, atrakcyjne modele w segmencie kompaktowych kamperów i rekreacyjnych vanów: Marco Polo oraz Marco Polo ACTIVITY. Każdy z nich oferuje dynamikę, komfort oraz ekonomikę porównywalne z osobowymi Mercedesami – a przy tym nadaje się zarówno na dalekie wojaże, jak i do codziennej jazdy po mieście. Kompaktowy kamper Marco Polo z kompletnie wyposażoną kuchnią łączy maksymalną funkcjonalność ze znakomitym komfortem i wyrafinowanym designem. W jego wnętrzu panuje atmosfera nowoczesnego salonu, wzbogacona wieloma pomysłowymi detalami. W wygodnych warunkach może spać tu do czterech osób. Do napędu auta służy wydajny, nowoczesny 4-cylindrowy silnik wysokoprężny w trzech wersjach mocy, napędzający koła tylnej lub obu osi. Kompaktowy pojazd rekreacyjny Marco Polo ACTIVITY wyróżnia się niespotykaną wszechstronnością. Elastycznie zorganizowane wnętrze, komfortowe miejsca do spania (nawet dla pięciu osób), pięć odmian silnikowych i trzy warianty napędu – model można dopasować do zróżnicowanych potrzeb. To idealna, całoroczna propozycja dla młodych rodzin oraz miłośników aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Ofertę obu aut uzupełniają jeszcze bardziej uniwersalne, czteronapędowe wersje 4MATIC. 

 

Perfekcyjne połączenie wypoczynku i przydatności na co dzień 

 

Modele Marco Polo oraz Marco Polo ACTIVITY w perfekcyjny sposób łączą turystyczny charakter z codzienną eksploatacją. Kompaktowe wymiary karoserii (514 cm długości i 193 cm szerokości) i elektromechaniczne wspomaganie kierowcy ułatwiają manewrowanie, a przy okazji zapewniają imponującą jak na pojazd tej klasy zwinność. Ograniczona wysokość nadwozia (198 cm) pozwala z kolei bez obaw wjeżdżać do wszystkich standardowych garaży, korzystać z parkingów podziemnych i wielopoziomowych oraz myjni. To samo dotyczy wersji 4MATIC – kompaktowa architektura napędu na obie osie oznacza, że wysokość auta jest taka sama jak innych odmian.

 

Liczne innowacyjne systemy wspomagające zapewniają wzorowy poziom bezpieczeństwa. Oba modele są standardowo wyposażone w asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist oraz układ monitorujący zmęczenie kierowcy ATTENTION ASSIST. Lista opcji obejmuje m.in. wspomaganie parkowania Active Parking Assist, system antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST, monitor pasa ruchu Lane Keeping Assist oraz inteligentny system oświetlenia LED-owego ILS – większość z tych elementów jest po raz pierwszy dostępna w segmencie kompaktowych kamperów i aut rekreacyjnych. 

 

Marco Polo – niezależność w nowym stylu 

 

Marco łączy imponującą funkcjonalność z wyszukanym designem i ustanawia nowe standardy w segmencie. Ma w pełni wyposażoną kuchnię, garderobę zlokalizowaną po lewej stronie kabiny, zamocowaną z tyłu kanapę/łóżko, obrotowe przednie fotele, składany, przesuwny stół oraz łóżko dachowe. Przytulne wnętrze wykończono w eleganckim kontraście jasnych i ciemnych odcieni. Nowoczesny design, oferowane w standardzie pokrycie podłogi inspirowane pokładami jachtów oraz nastrojowe oświetlenie diodowe zapewniają wysokiej klasy atmosferę, potęgują poczucie przestronności i pozwalają poczuć się jak w domu. 

 

Do wyposażenia Marco Polo należy moduł kuchenny, składający się z dużej, samozamykającej się szuflady, dwóch mniejszych, samozamykających się szuflad oraz dużego schowka z przesuwnymi drzwiami. Większa szuflada oferuje wystarczającą ilość miejsca do przechowywania naczyń kuchennych lub pożywienia. Mniejsze można otwierać nawet po rozłożeniu łóżka. Dwa palniki gazowe i zlew zasłaniają osobne pokrywy,  które w razie potrzeby mogą służyć jako praktyczne powierzchnie, na przykład do przygotowywania posiłków. Wykonano je z łatwego do czyszczenia szkła – gdy są podniesione, przepuszczają światło dostające się przez okno. Aneks kuchenny jest też wyposażony w lodówkę kompresorową o pojemności 40 l i temperaturze chłodzenia do -20 st. Celsjusza. Zbiornik na świeżą wodę ma objętość 38 l, a na ścieki – 40 l. Oba są więc znacznie większe niż w poprzedniku.

 

Aby wygospodarować dodatkową przestrzeń, rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem jest przymocowany do modułu kuchennego i przesuwa się na szynie. Zmieszczą się przy nim nawet cztery osoby – dwie na kanapie, a dwie na przednich fotelach, które można obracać (siedzenie kierowcy o 140 stopni, siedzenie pasażera o 180 stopni). Po złożeniu stół zajmuje pionową pozycję obok kanapy. W tylnej części kabiny podróżujący mają do dyspozycji dużą garderobę z przesuwnymi drzwiami, drążek na wieszaki oraz podświetlane, składane lustro ze schowkiem. Podświetlenie obejmuje również wnętrze szafy i włącza się automatycznie po odsunięciu jej drzwi.

 

Marco Polo oferuje dodatkowe udogodnienia w postaci górnych schowków nad tylną kanapą i pojemnej szuflady pod nią (szufladę można zdemontować). Każdy, kto potrzebuje dodatkowej przestrzeni bagażowej, może zamontować dodatkowy bagaż na dachu. Dwie szyny mocujące zintegrowane z powłoką dachu pozwalają na przewożenie nart, boksów dachowych, a nawet dużego sprzętu sportowego, takiego jak kajaki.

 

Wyjątkowy komfort podróży i snu 

 

Dwuosobową tylną kanapę można przesuwać na szynach. Jej elektropneumatycznie pompowane poduszki zapewniają skuteczne podparcie boczne, a dzielone oparcie ma osobną, elektryczną regulację po obu stronach. Za naciśnięciem przycisku w jednej chwil kanapa zamienia się w pojedyncze łóżko o wymiarach 2,03 na 1,13 m. Elektropneumatyczny system automatycznie spuszcza powietrze z bocznych poduszek i podnosi siedzisko, chowając klamry pasów bezpieczeństwa, które mogłyby zakłócać sen. Obracane do góry przedłużenie łóżka można zamienić w wygodny zagłówek.

 

Kolejne łóżko kryje się w rozkładanym dachu. Wysokiej jakości materac piankowy o wymiarach 2,05 na 1,13 m opiera się na listwowym stelażu ze specjalnych, sprężystych elementów, zapewniających komfortowy sen na całej powierzchni. Do przedniej krawędzi łóżka można przymocować siatkę ochronną dla dzieci. 

 

Podnoszony dach, wykonany z tworzyw wzmacnianych żywicą (GFRP) i zaopatrzony w harmonijkę z nieprzeźroczystej, wodoodpornej tkaniny, może być na życzenie doposażony w nowo opracowany, wyjątkowo cichy napęd elektryczny. Dzięki innowacyjnemu, nożycowemu systemowi podnoszenia tylna część dachu unosi się wyżej niż w poprzednim modelu, zapewniając znacznie więcej przestrzeni na nogi. Dopracowano też system składania konstrukcji. 

 

Marco Polo standardowo dysponuje również elektrycznie otwieranym oknem po prawej stronie z tyłu oraz przyciemnianymi szybami i roletami w tylnej części pojazdu. Kabinę można całkowicie zasłonić przed światłem, korzystając z zasłon przednich szyb bocznych oraz szyby czołowej.

 

Dodatkową niezależność zapewniają dwa krzesła kempingowe i stół do użytkowania na zewnątrz. Podczas podróży są one schowane w torbie mieszczącej się pod przedłużeniem łóżka. By zapewnić cień w słoneczne dni, nad przesuwnymi drzwiami można dodatkowo rozłożyć markizę, która teraz jest demontowana – to nowość w segmencie. Nie trzeba wozić jej w samochodzie przez zimowe miesiące.

 

Korzystanie z przestrzeni bagażowej ułatwia osobno otwierana tylna szyba, umożliwiająca załadunek drobnego bagażu bez konieczności podnoszenia pokrywy bagażnika lub wpuszczenie do wnętrza świeżego powietrza, a także elektrycznie przesuwne drzwi boczne oraz elektrycznie sterowana klapa EASY-PACK – wszystkie te elementy dostępne są na życzenie.

 

Niespotykany komfort także w kokpicie

 

Również pod względem komfortu kierowcy Marco Polo reprezentuje zupełnie nowy poziom. W pierwszej kolejności uwagę zwracają tu: centralny, wolnostojący ekran, wielofunkcyjna kierownica z 12 przyciskami oraz łopatki zmiany biegów i dźwignia DIRECT SELECT w przypadku modeli ze skrzynią automatyczną, a także innowacyjny panel, pozwalający sterować wszystkimi funkcjami telematyki dotykowo, tak jak smartfonem. Marco Polo dysponuje też nową aplikacją „Mercedes-Benz Touch”, dzięki której system multimedialny COMAND można obsługiwać z dowolnego miejsca w kabinie.

 
Wydajność i dynamiczny komfort jazdy – na równi z autami osobowymi.

 
Również pod względem dynamiki i wydajności nowe Marco Polo reprezentuje poziom modeli osobowych. Do jego napędu służy ultranowoczesny, 4-cylindrowy silnik Diesla, dostępny w trzech wersjach mocy (100 kW, 120 kW oraz 140 kW). Marco Polo 200 d osiąga moc 100 kW (136 KM) i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odmiana 220 d generuje 120 kW (136 KM) i 380 Nm, a pod względem zużycia paliwa – średnio jedynie 6,0 l/100 km – jest absolutnym liderem w klasie. Topowa wersja silnikowa o mocy 140 kW (190 KM) i imponującym maksymalnym momencie obrotowym - 440 Nm – zużywa zaledwie 6,2 l/100 km.

 

Wszystkie trzy odmiany dostępne są też z napędem na obie osie 4MATIC, zapewniającym wzorową trakcję niezależnie od warunków na drodze. Za pośrednictwem centralnego dyferencjału moment obrotowy jest kierowany do przednich i tylnych kół w proporcji 45:55. Za dystrybucję siły napędowej odpowiada elektroniczny system 4ETS, współpracujący z układami ESP® i kontrolą trakcji ASR. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno je przyhamuje i w ciągu pojedynczych milisekund skieruje moment obrotowy do kół o lepszej trakcji. W ten sposób działanie 4ETS odpowiada zastosowaniu trzech blokad dyferencjałów. Technologia ta, wykorzystywana również w SUV-ach Mercedesa, pozwala ograniczyć przyrost masy własnej, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo i komfort.

 

Inne niespotykane w segmencie kamperów elementy to system trybów jazdy AGILITY SELECT z czterema programami oraz zawieszenie AGILITY CONTROL ze zmiennym tłumieniem nierówności, dostosowanym do warunków na drodze.

 

Nowy design i innowacyjne technologie nie wpłynęły na cenę Marco Polo – równie atrakcyjną, co w przypadku poprzednika. W Polsce model kosztuje od 170 200 PLN netto.

 

Marco Polo ACTIVITY – wszechstronny van gotowy na każdą przygodę

  

Marco Polo ACTIVITY oferuje zupełnie nowe sposoby na pełne korzystanie ze swobody i spontaniczności. Zacznij dzień od podróży do biura czy odwiezienia dzieci do szkoły, a po południu przymocuj do bagażnika rower górski i ucieknij z miejskiej dżungli do najbliższego lasu. W weekend zabierz deskę surfingową i jedź na plażę z przyjaciółmi albo wybierz się z rodziną na plenerowy festiwal muzyczny. Nowy samochód rekreacyjny Mercedes-Benz zapewnia maksymalną elastyczność i wygodne miejsca do spania.

 

Marco Polo ACTIVITY jest standardowo wyposażony w trzyosobową kanapę z jednoelementowym oparciem i przedłużeniem pozwalającym korzystać z niej jako łóżka. Kanapa przesuwa się do przodu na szynach, dzięki czemu w jednej chwili można ponad dwukrotnie zwiększyć objętość bagażnika – choćby w celu przewiezienia desek surfingowych, paralotni, a nawet roweru. Każdy, kto potrzebuje jeszcze więcej miejsca, musi na przykład zmieścić nowo kupione meble, jako przestrzeń ładunkową może wykorzystać też podłogę pod łóżkiem – wystarczy wyjąć zamontowane tam dwie szuflady.

 

W celach noclegowych kanapę można łatwo zamienić w komfortowe łóżko o wymiarach 1,93 na 1,35 m, mieszczące do trzech osób. Dodatkowe, dwuosobowe miejsce do spania zapewnia łóżko dachowe, zamontowane pod rozkładanym dachem. Wyposażone w materac piankowy i specjalne elementy sprężynujące o wysokiej elastyczności, oferuje ono niespotykaną w segmencie wygodę snu.

 

Podobnie jak w Marco Polo, gdy luksusowe łóżko nie jest używane, może zostać podniesione i umocowane w przedniej części dachu. Osoby przebywające w kabinie mają wówczas do dyspozycji mnóstwo przestrzeni nad głowami, a dwie boczne szczeliny wentylacyjne doprowadzają do wnętrza dodatkową porcję świeżego powietrza. Tę samą funkcję spełniają standardowe uchylne tylne okna, które można otwierać i zamykać elektrycznie – to jedna z wielu unikalnych cech Marco Polo ACTIVITY w segmencie kompaktowych aut rekreacyjnych. Do wyposażenia seryjnego należą również zasłony tylnych szyb. Na życzenie dostępne są też nieprzeźroczyste zasłony pozostałych szyb, pozwalające kompletnie zaciemnić wnętrze. Można je zdjąć i wyprać.

 

Marco Polo ACTIVITY jest standardowo wyposażony w rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem, idealny do wspólnych posiłków przy złej pogodzie, a także uchwytem na butelkę i dwoma pojemnikami na kubki. Dodatkowe uchwyty na butelki, schowki oraz gniazda 12V (łącznie jest ich aż 5) rozlokowano w bocznych ścianach kabiny, w kokpicie oraz w bagażniku. Odpowiednie oświetlenie zapewnia zestaw czterech lampek do czytania w tylnej części przedziału pasażerskiego oraz dwie regulowane lampy diodowe przy łóżku dachowym.

 

Spędzenie słonecznego popołudnia w przyjemnym zacienieniu umożliwia opcjonalna markiza, rozkładana nad przesuwnym drzwiami. To kolejna nowość w segmencie aut rekreacyjnych. Markizę można zdemontować, nie trzeba więc wozić jej na pokładzie samochodu w sezonie zimowym.

 

Komfortowy kokpit z instalacją radiową w standardzie 

 

Estetyczny, starannie wykończony kokpit Marco Polo ACTIVITY wyróżnia się wzorową ergonomią – kolumna kierownicy reguluje się w dwóch płaszczyznach i pozwala kierowcy dobrać wygodną pozycję, zwłaszcza na dalekich trasach. Na życzenie dostępna jest wielofunkcyjna kierownica z 12 przyciskami oraz dźwignią zmiany biegów DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany przełożeń dla modeli z przekładnią automatyczną. Luksusowe przednie fotele mają szeroki zakres ustawień i również sprzyjają komfortowej podróży. Na postoju można je obracać – na zewnątrz o 50, a do wewnątrz nawet o 180 stopni.

 

Seryjne wyposażenie Marco Polo ACTIVITY zawiera instalację radiową. Lista opcji obejmuje m.in. nawigację Becker® MAP PILOT oraz systemy multimedialne Audio 10 i Audio 15. Jednostka Audio 10 dysponuje interfejsem USB dla urządzeń mobilnych oraz gniazdem dla kart SD i współpracuje z większością formatów plików multimedialnych. Audio 15 zawiera dodatkowo kolorowy ekran o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 14,7 cm oraz interfejs dla odtwarzacza iPod®. System można połączyć z urządzeniem nawigacyjnym Becker® MAP PILOT.

 

Prawdziwa przyjemność z jazdy 

 

Nowe Marco Polo ACTIVITY reprezentuje też niezwykłą wszechstronność w dziedzinie układów napędowych. Klienci mają do wyboru czterocylindrowe silniki Diesla w pięciu wersjach mocy, od 65 kW (88 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie jednostki wyróżniają się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Zależnie od wersji, model występuje aż w trzech konfiguracjach napędu: na przednie, tylne lub wszystkie cztery koła. To oznacza, że rekreacyjny pojazd Mercedesa oferuje niezrównaną w swoim segmencie różnorodność – można dopasować go do indywidualnych form spędzania wolnego czasu.

 

Przednionapędową odmianę Marco Polo ACTIVITY napędza nowy, 4-cylindrowy turbodiesel o pojemności 1,6 litra, zaopatrzony we wtrysk paliwa common rail, dostępny w wersji o mocy 65 kW (88 KM) lub 84 kW (114 KM). Silnik ten wyróżnia się wysokim momentem obrotowym przy zachowaniu niskiego zużycia oleju napędowego (nawet 6,4 l/100 km). 

 

Jeszcze lepsze osiągi zapewnia wariant o pojemności 2,1 litra z dwustopniowym turbodoładowaniem i napędem na koła tylnej osi. Jednostka oferowana jest w trzech wersjach mocy: 100 kW (136 KM), 120 kW (163 KM) lub 140 kW (190 KM). Ze średnim zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 5,8 l/100 km model Marco Polo ACTIVITY 220 BlueTEC (163 KM) nie ma sobie równych w segmencie. Zbliżonych ilości oleju napędowego potrzebuje topowy Marco Polo ACTIVITY 250 BlueTEC, generujący moc 190 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy o wartości 440 Nm.

 

Wszystkie trzy odmiany tylnonapędowe dostępne są też z napędem na obie osie 4MATIC (200 BlueTEC 4MATIC, 220 BlueTEC 4MATIC, 250 BlueTEC 4MATIC), zapewniającym wzorową trakcję niezależnie od warunków na drodze. Za pośrednictwem centralnego dyferencjału moment obrotowy jest kierowany do przednich i tylnych kół w proporcji 45:55. Za dystrybucję siły napędowej odpowiada sprawdzony, elektroniczny system 4ETS, współpracujący z układami ESP® i kontrolą trakcji ASR. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno je przyhamuje i w ciągu pojedynczych milisekund skieruje moment obrotowy do kół o lepszej trakcji. W ten sposób działanie 4ETS odpowiada zastosowaniu trzech blokad dyferencjałów. Dodatkowo, napęd na obie osie ułatwia ruszanie i przyspieszanie, zwłaszcza na grząskich nawierzchniach lub w niekorzystnych warunkach pogodowych. Za przeniesienie siły napędowej na koła w modelach 4MATIC odpowiada automatyczna przekładnia 7G-TRONIC z przekładnią hydrokinetyczną, połączona z funkcją ECO start/stop. 

 

W rezultacie Marco Polo ACTIVITY w wersjach 200 BlueTEC 4MATIC, 220 BlueTEC 4MATIC i 250 BlueTEC 4MATIC zapewnia jeszcze większą elastyczność na co dzień i w ramach wypraw rekreacyjnych. To komfortowy, wszechstronny samochód przeznaczony na każdy sezon i każdą nawierzchnię – od gęstego ruchu miejskiego przez jazdę autostradami aż po wyboiste drogi szutrowe, błotne szlaki czy pokryte śniegiem górskie serpentyny.

 

Ceny Marco Polo ACTIVITY w Polsce startują od 135 900 PLN netto.

 
 
Nowy Mercedes-Benz Marco Polo – kamper dla wymagających indywidualistów

Niezależność w nowym stylu  

 

Nowy Mercedes-Benz Marco Polo jak nigdy dotąd pozwala cieszyć się wolnością i niezależnością. Kompaktowy kamper łączy stylowy design z maksymalną wszechstronnością. Jego wnętrze imponuje przytulną atmosferą, przywodzącą na myśl ekskluzywny salon. Elegancki design, wysokiej jakości materiały i jasna kolorystyka wraz z nastrojowym oświetleniem zapewniają niespotykany w segmencie kamperów poziom komfortu. Model imponuje również od strony praktycznej – począwszy od schowków i miejsca do spania aż po wyposażenie kempingowe. Jednocześnie, dzięki kompaktowym wymiarom i technologii zaczerpniętej z Klasy V, jest równie dynamiczny, zwinny i ekonomiczny jak samochód osobowy – a to oznacza, że równie dobrze nadaje się na dalekie wyjazdy, co do miejskiej eksploatacji. 

 

Nowe Marco Polo to idealny wybór dla indywidualistów, którzy chcą używać swojego kampera w celach rekreacyjnych i na co dzień – ale nie chcą przystawać na kompromisy w zakresie komfortu czy designu. Atrakcyjnie zaprojektowane wnętrze pojazdu oferuje w pełni wyposażoną kuchnię, garderobę i komfortowe miejsca do spania dla czterech osób. Nieważne, czy chodzi o spontaniczny weekend za miastem, czy o rodzinne wakacje – najnowsze silniki Diesla pozwalają Marco Polo rozpędzić się nawet do 200 km/h, a jego wygodne zawieszenie, pewne właściwości jezdne, napęd na obie osie i systemy wspomagające sprzyjają zrelaksowanym podróżom.

 

Kompaktowe wymiary - 5,14 m długości i 1,93 m szerokości (bez lusterek) – w połączeniu z elektromechanicznym wspomaganiem kierownicy zapewniają Marco Polo wyjątkową zwinność i imponującą stabilność. Średnica zawracania równa 11,4 m sprawia, że kamper jest bardziej zwrotny od wielu luksusowych limuzyn. A przy wysokości 1,98 m może swobodnie przejeżdżać przez wszystkie standardowe bramy garażowe, parkować na parkingach wielopoziomowych i korzystać z myjni – podczas wakacji można z powodzeniem zwiedzać miasta czy miasteczka, wybrać się na zakupy, do biura, do teatru, a później przebrać się w kabinie i pojechać do lasu. Bagażnik rowerowy montowany na haku pozwala zabrać ze sobą nawet trzy rowery. 

 

Nowe Marco Polo powstało w ramach współpracy z długoletnim partnerem Mercedes-Benz – firmą Westfalia. Za jego produkcję odpowiada fabryka Mercedes-Benz w hiszpańskiej Vitorii oraz zakład Westfalii w Wiedenbrück (Niemcy). Kamper łączy imponującą funkcjonalność ze stylowym designem i wyznacza nowe standardy wśród aut rekreacyjnych. Wyposażono go w kuchnię z szufladami i szafkami, garderobę, tylną kanapę, obrotowe przednie fotele, składany, przesuwany stół oraz łóżko dachowe.

 

Bezkonkurencyjna, przytulna atmosfera i niezrównana praktyczność

 

Funkcjonalność w wyszukanym stylu – oto wizytówka nowego Marco Polo. Wrażenie przestronności podkreśla porcelanowy odcień podsufitki i bocznych paneli. Siedzenia mogą być pokryte tkaniną Santiago w kolorze beżowym lub czarnym albo beżową skórą Lugano. Wytrzymałe, łatwe do utrzymania w czystości pokrycie podłogi przywodzi na myśl pokład jachtu, a jego tonacja kontrastuje z wybranym kolorem tapicerki – może być jasna lub ciemna.

 

Również meble są utrzymane w odcieniu porcelanowym, złamanym ozdobnymi dodatkami pokrytymi fortepianową czernią. Biegną one od aneksu kuchennego za fotelem kierowcy przez całą szerokość szafek aż do tylnego pasa, a z przodu mają swoją kontynuację na desce rozdzielczej. Tym samym część mieszkalna tworzy z kokpitem harmonijną całość. Przytulną atmosferę może dopełnić opcjonalne, nastrojowe oświetlenie LED-owe, zamontowane poniżej dolnej krawędzi mebli kuchennych. We wnętrzu zastosowano zresztą wyłącznie diody LED. Dwie lampy główne, cztery lampki do czytania i dwa ruchome źródła światła pod dachem zapewniają najlepszą możliwą iluminację.

 

Moduł kuchenny składa się z dużej, samozamykającej się, dwóch mniejszych, samozamykających się szuflad, które można otwierać także po rozłożeniu łóżka, oraz dużego schowka z przesuwnymi drzwiami. Dwa palniki gazowe i zlew zasłaniają łatwe do czyszczenia pokrywy wykonane z odpornego na uderzenia szkła – gdy są podniesione, przepuszczają światło dostające się przez okno. W tylnej części kabiny podróżujący mają do dyspozycji dużą garderobę z przesuwnymi drzwiami, drążek na wieszaki oraz podświetlane, składane lustro.

 

Aby wygospodarować dodatkową przestrzeń, rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem jest przymocowany do modułu kuchennego i przesuwa się na szynie. Zmieszczą się przy nim nawet cztery osoby – dwie na kanapie, a dwie na przednich siedzeniach, które można obracać o 140 (fotel kierowcy) oraz 180 stopni (fotel pasażer). Po złożeniu stół zajmuje pionową pozycję obok kanapy. 

 

Aneks kuchenny jest w pełni wyposażony – ma dwa palniki gazowe, zlew i lodówkę kompresorową o pojemności 40 l i temperaturze chłodzenia do -20 st. Celsjusza. Zbiornik na świeżą wodę ma objętość 38 l, a na ścieki – 40 l. Oba są znacznie większe niż w poprzedniku. Zamontowano je we wnętrzu, są więc chronione przed mrozem.

 

Panel z wyświetlaczem na konsoli centralnej informuje o zapełnieniu obu zbiorników i poziomie naładowania akumulatora. Zależnie od temperatury otoczenia i sposobu eksploatacji, energia zgromadzona w dodatkowym akumulatorze może wystarczyć nawet na trzy dni. W kuchni zainstalowano gniazdo 230 V, w kabinie są też dwa porty USB oraz dodatkowe gniazda 12 V. 

 

Marco Polo oferuje dodatkowe schowki w postaci górnej konsoli oraz wyjmowanej, dużej szuflady pod tylną kanapą. Mieszczą się tam większe przedmioty, takie jak zabawki lub sprzęt sportowy. Przedłużenie łóżka można wykorzystać jako dodatkowy poziom załadunku. Do przewożenia dodatkowego bagażu służą szyny na dachu, umożliwiające mocowanie nart, boksów dachowych lub systemu Translift, służącego na przykład do transportu kajaków. Te same szyny pozwalają na instalację odłączanej markizy.

 

Wyjątkowy komfort podróży i snu

 

Dwuosobową tylną kanapę można przesuwać na szynach. Jej elektropneumatycznie pompowane poduszki zapewniają skuteczne podparcie boczne, a dzielone oparcie ma osobną, elektryczną regulację po obu stronach. Za naciśnięciem przycisku w jednej chwil kanapa zamienia się w pojedyncze łóżko o wymiarach 2,03 na 1,13 m. Elektropneumatyczny system automatycznie spuszcza powietrze z bocznych poduszek i podnosi siedzisko, chowając klamry pasów bezpieczeństwa, które mogłyby zakłócać sen. Obracane do góry przedłużenie łóżka można zamienić w wygodny zagłówek.

 

Kolejne łóżko kryje się w rozkładanym dachu. Wysokiej jakości materac piankowy o wymiarach 2,05 na 1,13 m opiera się na listwowym stelażu ze specjalnych, sprężystych elementów, zapewniających komfortowy sen na całej powierzchni. Do przedniej krawędzi łóżka można przymocować siatkę ochronną dla dzieci.

 

Podnoszony dach, wykonany z tworzyw wzmacnianych żywicą (GFRP) i zaopatrzony w harmonijkę z nieprzeźroczystej, wodoodpornej tkaniny, może być na życzenie doposażony w nowo opracowany, wyjątkowo cichy napęd elektryczny. Dzięki innowacyjnemu systemowi podnoszenia tylna część dachu unosi się wyżej niż w poprzednim modelu, zapewniając znacznie więcej przestrzeni na nogi. Gdy łóżko nie jest używane, jego stelaż można złożyć – podróżujący mają wówczas dodatkowe miejsce nad głowami (wysokość kabiny wzrasta do 1,24 m).

 

Marco Polo wyróżnia się również standardowym, elektrycznie otwieranym oknem po prawej stronie z tyłu oraz przyciemnianymi szybami i roletami w tylnej części pojazdu. Kabinę można całkowicie zasłonić przed światłem, korzystając z zasłon przednich szyb bocznych oraz szyby czołowej.

 

Dodatkową niezależność zapewniają dwa krzesła kempingowe i stół do użytkowania na zewnątrz. Podczas podróży są one schowane w torbie mieszczącej się pod przedłużeniem łóżka. Po raz pierwszy w segmencie oferowana jest odłączana markiza, rozkładana nad bocznymi drzwiami – w upalne dni zapewnia ona przyjemne schronienie przed słońcem. W zimowe miesiące można zostawić ją np. w garażu.

 

Korzystanie z przestrzeni bagażowej ułatwia osobno otwierana tylna szyba oraz elektrycznie sterowana klapa EASY-PACK – oba elementy wyposażenia dostępne są na życzenie.

 

Układ wentylacji – wydajny i inteligentny 

 

Opcjonalna klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, którą można zamówić w zastępstwie standardowego systemu TEMPMATIC, zapewnia każdemu z podróżujących odpowiedni komfort i samopoczucie. W zakresie trybu automatycznego ustanawia ona nowe standardy, jeśli chodzi o dostosowanie się do indywidualnych wymagań pasażerów. Po raz pierwszy w segmencie do wyboru są trzy programy, różniące się natężeniem strumienia powietrza i jego dystrybucją: FOCUS, MEDIUM oraz DIFFUSE. Kolejna nowość to czujnik nasłonecznienia, automatycznie regulujący temperaturę w kabinie. Jeśli wykrywa on bardziej intensywne promieniowanie słoneczne, samoczynnie zwiększa nadmuch i obniża temperaturę wentylacji po stronie pojazdu, po której zidentyfikowano większe nasłonecznienie. Funkcja ta przydaje się zwłaszcza podczas jazdy w korkach. Klimatyzacja THERMOTRONIC ma również zintegrowany czujnik wilgotności i automatyczny obieg zamknięty, działający w oparciu o sygnał GPS – uruchamia się on np. po wjechaniu do tunelu.

 

Działanie klimatyzacji THERMOTRONIC obejmuje trzy strefy kabiny, a do jej obsługi służy panel wentylacji na desce rozdzeilczej lub kontroler. Na życzenie dostępna jest osobna konsola do sterowania wentylacją w tylnej części wnętrza. Sposób dystrybucji powietrza jest automatycznie dostosowany do ustawień systemu z przodu i trybu działania. Po uruchomieniu ogrzewania powietrze jest kierowane na przestrzeń na nogi i na dach, a w ramach chłodzenia trafia wyłącznie pod dach.

 

Standardowe ogrzewanie pomocnicze ciepłym powietrzem z funkcją ogrzewania na postoju zapewnia przyjemną temperaturę w kabinie w upalne lub chłodne wieczory. System działa niezależnie od silnika pojazdu, a jego uruchomienie można zaprogramować z wyprzedzeniem na centralnym panelu sterowania. Na życzenie oferowane jest także zdalne sterowanie.

 

Niespotykany komfort także w kokpicie

 

Również pod względem komfortu kierowcy Marco Polo reprezentuje zupełnie nowy poziom. W pierwszej kolejności uwagę zwracają tu: centralny, wolnostojący ekran, wielofunkcyjna kierownica z 12 przyciskami oraz łopatki zmiany biegów i dźwignia DIRECT SELECT w przypadku modeli ze skrzynią automatyczną, a także innowacyjny panel, pozwalający sterować wszystkimi funkcjami telematyki dotykowo, tak jak smartfonem. Marco Polo dysponuje także nową aplikacją „Mercedes-Benz Touch”, dzięki której system multimedialny COMAND można obsługiwać z dowolnego miejsca w kabinie. Najnowsza generacja COMAND Online łączy funkcje nagłośnienia, telefonu i nawigacji, w czasie rzeczywistym pobiera informacje o ruchu drogowym, umożliwia przeglądanie internetu i ma układ obsługi głosowej LINGUATRONIC.

 

Wielofunkcyjna kierownica, należąca do standardowego wyposażenia Marco Polo, jest ustawiana w dwóch płaszczyznach, a luksusowe przednie fotele mają regulację wysokości oraz kąta nachylenia siedziska – kierowca może zająć tu wygodną pozycję, szczególnie na długich trasach. Po raz pierwszy w segmencie na życzenie dostępna jest 4-kierunkowa regulacja podparcia lędźwiowego. Co więcej, przednie siedzenia można obracać – na zewnątrz o 50 stopni, a do wewnątrz o 140 (fotel kierowcy) lub 180 stopni (fotel pasażera).

 

 
Najnowocześniejsze instrumenty sterowania i opcje systemu informacyjno-rozrywkowego

Panel dotykowy i w pełni zintegrowane multimedia

 

Nowe Marco Polo rozpoczyna w segmencie kompaktowych kamperów nową epokę. Model reprezentuje najnowszą koncepcję obsługi multimediów, obejmującą wielofunkcyjny panel sterowany poleceniami dotykowymi, a także nową aplikację „Mercedes-Benz Touch”, która pozwala sterować wszystkimi funkcjami jednostki głównej z dowolnego fotela, za pomocą smartfona. W ofercie modelu znajdują się trzy dopasowane do potrzeb, nowoczesne systemy multimedialne do wyboru: Audio 20 USB, Audio 20 CD oraz topowy COMAND Online. Tym samym Marco Polo podnosi poprzeczkę w dziedzinie łatwości obsługi i jakości interfejsu, nawigacji oraz dostępu do internetu.

 

Koncepcja obsługi poszczególnych funkcji jest wyjątkowo intuicyjna w obsłudze. Liczne elementy sterowania pochodzą z nowych Klas S i C i reprezentują najwyższe standardy w zakresie ergonomii. Są wśród nich między innymi przełączniki na panelu wentylacji, przyciski do sterowania szybami na panelach drzwi czy obrotowy przełącznik odpowiadający za włączanie zewnętrznego oświetlenia.

 

Podróżujący mogą obsługiwać system multimedialny za pomocą panelu dotykowego lub własnego smartfona

 

Nowo opracowany przez Mercedes-Benz panel dotykowy jest dostępny w autach wyposażonych w systemy Audio 20 CD lub COMAND Online. Wszystkie funkcje można intuicyjnie obsługiwać dotykowo, tak samo jak w smartfonach, lub odręcznym pismem. Panel uzupełnia więc koncepcję obsługi opartą na kontrolerze COMAND i obsłudze głosowej LINGUATRONIC.

 

Marco Polo to pierwszy na rynku kompaktowy kamper i pojazd rekreacyjny, którego multimedia można obsługiwać z łóżka, za pośrednictwem smarfona. To wszystko dzięki najnowszej wersji systemu COMAND Online i nowej aplikacji „Mercedes-Benz Touch”. Zawiera ona wirtualny kontroler służący do sterowania wszystkimi funkcjami dźwięku i wideo, przeglądarki internetowej oraz nawigacji – z dowolnego miejsca w samochodzie. W efekcie można zmienić poziom głośności lub odgrywany aktualnie utwór muzyczny z tylnej kanapy, a nawet z poziomu łóżka dachowego. 

 

Centralny wyświetlacz: kolorowy i o wysokiej rozdzielczości

 

Informacje z systemu multimedialnego prezentowane są na wolnostojącym ekranie o wysokiej rozdzielczości. Podobnie jak w licznych osobowych Mercedesach, zainstalowano go na szczycie konsoli środkowej, powyżej otworów wentylacyjnych. Do wyboru są dwie wersje wyświetlacza: Audio 20 USB i Audio 20 CD współpracują z ekranem o przekątnej 7 cali, oprawionym w czarną, lśniącą ramkę, a COMAND Online – z ekranem 8,4-calowym. Wyróżnia go galwanizowana, przydymiona oprawa i specjalnie klejona obudowa ze szkła, zapewniająca wyjątkowo wyrazisty obraz o wysokim kontraście. Jego odczyt nie sprawia kłopotu nawet przy dużym nasłonecznieniu.

 

W pełni zintegrowany system multimedialny COMAND Online

 

Najnowsza generacja systemu COMAND Online ma 80-gigabajtowy dysk twardy, odtwarzacz DVD – w sam raz na filmowe wieczory i zapewnia dostęp do internetu. Wyświetla realistyczne mapy nawigacji w oparciu o dane pozyskane w czasie rzeczywistym, dysponuje przydatnymi aplikacjami i dodatkowym profilem Bluetooth® zapewniającym dostęp do internetu z urządzenia zewnętrznego – na przykład smartfona. Systemem można sterować za pośrednictwem panelu dotykowego, kontrolera COMAND lub obsługi głosowej LINGUARONIC.

 

Ponadto, COMAND Online umożliwia przeglądanie zdjęć w formie slajdów i wszechstronne sortowanie muzyki zgromadzonej w pamięci - na pliki muzyczne przeznaczono aż 10,8 GB (MP3, WMA, AAC). Funkcja wyszukiwania konkretnych utworów i artystów obejmuje zarówno dysk twardy, jak i nośniki zewnętrzne (karty SD, pamięci USB, płyty CD oraz DVD).

 

Przeglądarka internetowa systemu COMAND Online zapewnia błyskawiczny dostęp do aplikacji Mercedes-Benz, takich jak wyszukiwarka Google™, informacje pogodowe, Google™ Maps (umożliwia pobieranie trasy przygotowanej wcześniej na komputerze osobistym), Streetview oraz Panoramio, a także aplikacji News, prezentująca wiadomości ze świata polityki, gospodarki i technologii. Kolejne aplikacje – na przykład notowania giełdowe lub wyszukiwarkę wolnych miejsc parkingowych – można pobrać z internetowego sklepu Mercedes-Benz Online Shop (www.shop.mercedes-benz.com). 

 

Audio 20 USB oraz Audio 20 CD

 

Lista wyposażenia Marco Polo obejmuje dwa kolejne systemu multimedialne: Audio 20 USB (standard) oraz Audio 20 CD (opcja). Bazowy system obejmuje podwójny tuner radiowy, uniwersalny interfejs Bluetooth® oraz gniazda USB i AUX. Umożliwia podłączanie zewnętrznych urządzeń multimedialnych. Funkcje Bluetooth® obejmują m.in. automatyczny transfer książki telefonicznej i bezprzewodową transmisję muzyki. Na centralnym wyświetlaczu mogą pojawiać się także wiadomości tekstowe oraz e-maile – system może je nawet odczytywać dla kierowcy. 

 

Audio 20 CD dysponuje dodatkowo napędem CD/MP3, a na życzenie również radiem internetowym oraz zestawem nawigacji z odbiornikiem GPS i antenami. Dane systemu nawigacji przechowywanie są na karcie SD. Odbiornik GPS może być również wykorzystywany do korzystania z aplikacji Mercedes-Benz. Opcjonalna nawigacja ma liczne zalety – w przeciwieństwie do urządzeń niefabrycznych współpracuje z pokładowym audio i wyświetlaczem, można obsługiwać ją za pomocą przycisków na desce rozdzielczej i aktualizować za pośrednictwem portalu internetowego.
 
Napęd i podwozie

 

Wydajność, dynamika i komfort jazdy – na równi z autami osobowymi

 

Nowe Marco Polo łączy stylowy design i maksymalną elastyczność z komfortem oraz dynamiką samochodu osobowego. Nowoczesne, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne legitymują się wzorową wydajnością, a bezkonkurencyjne właściwości jezdne zapewnia zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną regulacją tłumienia, zależną od warunków na drodze, układ na obie osie 4MATIC oraz najnowszej generacji system ADAPTIVE ESP® z licznymi funkcjami wspomagającymi. Lekko pracujący układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem również przyczynia się do zbalansowanego prowadzenia Marco Polo.

2,1-litrowy silnik wysokoprężny z dwustopniowym turbodoładowaniem jest dostępny w trzech wersjach mocy. Podstawowa Marco Polo 200 BlueTEC d osiąga 100 kW (136 KM) i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a druga w kolejności Marco Polo 220 BlueTEC d – odpowiednio, 120 kW (163 KM) i 380 Nm. Ze średnim zużyciem na poziomie jedynie 6,0 l/100 km, pod względem oszczędności wariant 220 BlueTEC d nie ma sobie równych w segmencie.

Topowa odmiana Marco Polo 250 BlueTEC d rozwija 140 kW (190 KM) i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a przy tym zużywa średnio zaledwie 6,2 l/100 km. W fazie gwałtownego przyspieszania oddaje kierowcy dodatkowe 10 kW i 40 Nm, co w rezultacie daje 150 kW (204 KM) i 480 Nm. Marco Polo 250 BlueTEC przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 s.

 

Marco Polo z napędem na cztery koła 4MATIC – optymalna trakcja i stabilność na każdej nawierzchni

 

Wszystkie trzy warianty Marco Polo dostępne są ze stałym napędem na obie osie 4MATIC. Układ napędowy z montowanym wzdłużnie silnikiem i wspólną zabudową skrzyni biegów oraz skrzyni rozdzielczej – stosowany również w Klasach C i S – wykorzystuje kompaktową, lekką architekturę, zaprojektowaną z myślą o ograniczeniu strat tarcia. W połączeniu z układami dynamicznej kontroli stabilności ESP®, ASR i 4ETS zapewnia pewne prowadzenie oraz niezawodną trakcję. Standardowo, moment obrotowy jest rozdzielany między osiami w proporcji 45:55. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS przyhamuje je w ułamku sekundy i automatycznie przekaże siłę napędową do kół dysponujących lepszą trakcją. W ten sposób nie ma potrzeby stosowania konwencjonalnych blokad mechanizmów różnicowych - podobna technologia jest wykorzystywana również w SUV-ach Mercedesa. Marco Polo 4MATIC może bez trudu pokonywać drogi żwirowe, błotne szlaki i nawierzchnię pokrytą śniegiem.

 

W centralnym dyferencjale pracuje dwutarczowe sprzęgło z bazowym momentem blokującym między osiami o wartości około 50 Nm. Dzięki sprężynie tarcze są stale wstępnie obciążone. W razie poślizgu koła jednej lub obu osi względny ruch tarcz powoduje transfer momentu, zapewniającego dodatkową trakcję i stabilność. 

 

Wyróżnikiem napędu 4MATIC jest zwarta architektura ze skrzynią rozdzielczą i bocznym wałkiem wyjściowym do przedniej osi. W celu ograniczenia wymiarów konstrukcji z przekładnią skrzyni rozdzielczej zintegrowano tylny przegub homokinetyczny wału napędowego do przedniej osi. Poza zaletami w zakresie zużycia paliwa i niższej masy pozwoliło to zwęzić tunel środkowy. Z uwagi na kompaktową formę napędu modele 4MATIC mają tę samą wysokość, co tylnonapędowe wersje Marco Polo. Nie różnią się również ilością oferowanej przestrzeni na nogi.

 

Marco Polo 4MATIC jest wyposażony w system regulacji prędkości zjazdu – Downhill Speed Regulation (DSR). Aktywuje się go przyciskiem po lewej stronie kierownicy. System ten pomaga kierowcy pokonywać wymagające zjazdy poprzez automatyczne przyhamowanie kół. Prędkość auta ustawia się ręcznie, w zakresie 4-18 km/h, za pomocą pedałów gazu i hamulca lub dźwigni tempomatu. 

 

Gładka i ekonomiczna zmiana biegów: 6-stopniowa skrzynia manualna oraz automatyczna przekładnia 7G-TRONIC PLUS 

 

W wypadku modeli Marco Polo 200 BlueTEC  oraz Marco Polo 220 BlueTEC standardowo siła napędowa płynie do tylnych kół za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej ECO Gear. Szeroki zakres przełożeń z krótkim pierwszym biegiem i długim szóstym dostosowano do warunków eksploatacji pojazdu turystycznego. Dobór przełożeń ułatwia ruszanie pod górę z przyczepą oraz zwiększa komfort jazdy na długich trasach.

 

Topowy wariant Marco Polo 250 BlueTEC  jest seryjnie wyposażony w skrzynię automatyczną 7G-TRONIC PLUS z dźwignią DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy. Na życzenie można zamówić ją również dla słabszych odmian. Siedem przełożeń sprawia, że przekładnia jeszcze lepiej dostosowuje się do intencji kierowcy, przyczynia się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo i zmienia biegi w sposób jeszcze mniej odczuwalny dla podróżujących. A dźwignia DIRECT SELECT pozwala zmieniać kierunek jazdy bez odrywania rąk od kierownicy.

 

Funkcja ECO start/stop i pakiet BlueEFFICIENCY

 

Funkcja ECO start/stop, standardowa w autach ze skrzynią 7G-TRONIC PLUS, współpracuje z nowym czujnikiem położenia wału korbowego. Po wyłączeniu silnika „zapamiętuje” jego kąt i pozycję tłoków, a przy ponownym uruchamianiu może wybrać ten cylinder, w którym do zapłonu dojdzie najszybciej. Rezultat? Jeszcze szybsze działanie. Funkcja ECO start/stop należy do pakietu zwiększającego efektywność BlueEFFICIENCY.

 

Nowy wzorzec zwinności

 

Aby kierowca Marco Polo mógł odczuwać większość przyjemność z jazdy, Marco Polo – jako  jedyny pojazd w segmencie - zaopatrzono w przełącznik AGILITY SELECT (dotyczy modeli ze skrzynią automatyczną 7G-TRONIC). Jeden ruch palca wystarczy, by wybrać jeden z czterech trybów jazdy: ekonomiczny, komfortowy, sportowy lub ręczny. W każdym z nich zmienia się oprogramowanie silnika, praca przepustnicy i przekładni. 

 

Kolejnym przełomowym wśród aut kempingowych elementem jest opcjonalne zawieszenie AGILITY CONTROL z selektywną regulacją siły tłumienia. Łączy ono zwinne prowadzenie i komfort jazdy i na bieżąco reaguje na zmiany w kondycji nawierzchni i rodzaju napotykanej nierówności. 

 

Elektromechaniczne wspomaganie z siłą zależną od prędkości jazdy

 

Nowe Marco Polo jest standardowo wyposażone w progresywne, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z przekładnią o zmiennym przełożeniu. Dzięki funkcji aktywnego samopowracania kierownica automatycznie wraca do położenia na wprost po pokonaniu zakrętu. Elektryczny silnik odpowiedzialny za wspomaganie został umieszczony bezpośrednio na przekładni. Podczas manewrowania i przy niewielkich prędkościach wspomaganie działa z pełną siłą i słabnie w miarę przyspieszania. Zmienne przełożenie sprawia, że Marco Polo jest bardzo zwrotny podczas manewrowania, a jednocześnie wyróżnia się imponującą zwinnością na krętych drogach i stabilnością kierunkową na autostradzie.

 

ESP® z licznymi funkcjami wspomagającymi

 

ABS, kontrola trakcji, wspomaganie hamowania BAS i najnowsza generacja układu ADAPTIVE ESP® montowane seryjnie – tak wyposażone Marco Polo ustanawia klasowe standardy również w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. ADAPTIVE ESP® został wzbogacony o istotne funkcje. Pierwsza z nich - Brake Disc Wipe - jest zawsze uruchamiana po pewnym okresie pracy wycieraczek i służy do usunięcia filmu wodnego z tarcz poprzez automatyczne generowanie krótkich, niezauważalnych dla kierowcy impulsów w układzie hamowania. W rezultacie zachowuje on pełną sprawność nawet podczas jazdy w deszczu. Druga z funkcji, Electronic Brake Prefill, zbliża lekko klocki hamulcowe do tarcz, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z pedału gazu. W razie nagłego hamowania układ hamulcowy jest już przygotowany do działania i pozwala zaoszczędzić cenne milisekundy oraz ograniczyć łączny dystans potrzebny do zatrzymania się. 

 

ADAPTIVE ESP® standardowo współpracuje również z funkcją Hill-Start Assist, która umożliwia komfortowe ruszanie na wzniesieniu. Jeśli samochód stoi na drodze pochylonej do góry pod kątem 4 lub więcej stopni, po zdjęciu nogi z pedału hamulca układ hamulcowy przez chwilę utrzymuje ciśnienie w układzie. W efekcie kierowca może bezstresowo przenieść stopę na pedał gazu i ruszyć bez ryzyka stoczenia się do tyłu.  

 

Na życzenie ADAPTIVE ESP® można także uzbroić w funkcję automatycznej sygnalizacji awaryjnego hamowania. Jednostka sterująca ESP® jest w stanie wykryć nagłe hamowanie i, wysyłając sygnał przez magistralę CAN do centralnego układu elektronicznego, uruchomić migające światła hamowania, a gdy samochód wyhamuje - również światła awaryjne. 

 

Wspomaganie w krytycznych sytuacjach

 

ADAPTIVE ESP® interweniuje w niektórych niebezpiecznych sytuacjach, na przykład jeśli istnieje bezpośrednie zagrożenie poślizgiem. Selektywnie uruchamia wówczas hamulce pojedynczych kół i w razie potrzeby ogranicza moc silnika - tak, aby wspomóc kierowcę w przeprowadzeniu manewru pozwalającego opanować sytuację.

Ponadto, lista funkcjonalności ADAPTIVE ESP® obejmuje opcjonalną funkcję stabilizacji przyczepy, aktywowaną po doposażeniu Marco Polo w hak holowniczy. Funkcja ta wykrywa niebezpieczne ruchy przyczepy i pomaga kierowcy w stabilizacji zespołu pojazdów poprzez generowanie precyzyjnie wymierzonych impulsów w hamulcach przednich kół samochodu. W przypadku poważniejszego zagrożenia uruchamia najpierw hamulce w celu zmniejszenia prędkości auta i ogranicza moment obrotowy silnika. Jej aktywacja następuje automatycznie, po przekroczeniu 65 km/h.

 
 
Nowe Marco Polo ACTIVITY - pojazd rekreacyjny dla rodzin i entuzjastów aktywności na powietrzu 

Wszechstronny specjalista od przygód – małych i dużych 

 

Marco Polo ACTIVITY oferuje zupełnie nowe sposoby na pełne korzystanie ze swobody i spontaniczności. osi. Przestronne i funkcjonalne wnętrze, komfortowe miejsca do spania (nawet dla pięciu osób), pięć odmian silnikowych i trzy warianty napędowe - rekreacyjny model Mercedes-Benz jest tak elastyczny, jak tego wymaga nowoczesny, aktywny styl życia. A dzięki kompaktowym wymiarom i znakomitej zwrotności jest też perfekcyjnie przygotowany do codziennej eksploatacji w mieście. To idealna, całoroczna propozycja na każdą przygodę – dla młodych rodzin oraz miłośników aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.

 

Marco Polo ACTIVITY oferuje zupełnie nowe sposoby na pełne korzystanie ze swobody i spontaniczności. Zacznij dzień od podróży do biura czy odwiezienia dzieci do szkoły, a po południu przymocuj do bagażnika rower górski i ucieknij z miejskiej dżungli do najbliższego lasu. W weekend zabierz deskę surfingową i jedź na plażę z przyjaciółmi albo wybierz się z rodziną na plenerowy festiwal muzyczny. Marco Polo ACTIVITY zapewnia maksymalną elastyczność i wygodne miejsca do spania. Dostępny w wersji z napędem na przednią, tylną lub obie osie, z jednostkami o mocy od 65 kW (88 KM) do 140 kW (190 KM), może być w pełni dostosowany do specyficznych potrzeb. A przy wysokości nadwozia 1,98 m z powodzeniem wjeżdża do wszystkich standardowych garaży naziemnych i podziemnych, może parkować na parkingach wielopoziomowych oraz korzystać z myjni. Marco Polo ACTIVITY oferuje ten sam poziom funkcjonalności, co nowy Mercedes-Benz Vito Tourer.

 

Elastyczny układ wnętrza

 

Kabina Marco Polo ACTIVITY odznacza się niespotykaną wszechstronnością. Czarne panele boczne i trwałe pokrycie podłogi z tworzywa TPO w kolorze antracytowym są odporne na brud i łatwe do czyszczenia. Model jest standardowo wyposażony w trzyosobową kanapę, którą można złożyć i korzystać z niej jako łóżka o wymiarach 1,93 na 1,35 m.

 

Trzyosobową kanapę z dodatkowym przedłużeniem dla łóżka i jednoelementowym oparciem pokrywa czarna lub szara tkanina Santiago lub, opcjonalnie, skóra Lugano. Kanapa przesuwa się do przodu na szynach, dzięki czemu w jednej chwili można ponad dwukrotnie zwiększyć objętość bagażnika - choćby w celu przewiezienia desek surfingowych, paralotni, a nawet roweru. Każdy, kto potrzebuje jeszcze więcej miejsca, musi na przykład zmieścić nowo kupione meble, jako przestrzeń ładunkową może wykorzystać też podłogę pod łóżkiem - wystarczy wyjąć zamontowane tam dwie szuflady.

 

Wyśmienity komfort snu i rozkładany dach z samoprostującą się harmonijką

 

Tylna kanapa z łatwością zamienia się w łóżko z miejscem do spania nawet dla trzech osób. Przy przesuwaniu kanapa podnosi się, dzięki czemu klamry pasów bezpieczeństwa chowają się w tapicerce - i pozwalają uzyskać równą powierzchnię. Podobne łóżko, o wymiarach 2,05 na 1,13 m, można znaleźć pod rozkładanym dachem. Wyposażone w materac piankowy i specjalne elementy sprężynujące o wysokiej elastyczności, oferuje ono niespotykaną w segmencie wygodę snu na całej powierzchni. Przestrzeń pod dachem ma wysokość 1,24 m, korzystającym z materaca nie zabraknie więc swobody ruchów. Z myślą o bezpieczeństwie dzieci do przedniej krawędzi można przymocowań siatkę ochronną.

 

Mechanicznie podnoszony dach jest wykonany z tworzyw wzmacnianych żywicą (GFRP), chroniących przed utratą ciepła (mostkami termicznymi), i zaopatrzony w harmonijkę z nieprzeźroczystej, wodoodpornej tkaniny. Za sprawą innowacyjnego, nożycowego systemu podnoszenia wysokość dachu w tylnej części jest wystarczająca, aby zaoferować wyjątkowo dużą przestrzeń na nogi. Porcelanowy kolor harmonijki dodatkowo potęguje poczucie przestronności i zapewnia przytulną, domową atmosferę - zupełnie jak w sypialni. Przy ponownym opuszczeniu dachu tkanina składa się zgodnie z załamaniami, jak harmonia.

 

Jeśli łóżko dachowe nie jest wykorzystane, można je złożyć i przy podniesionym dachu korzystać z dodatkowej przestrzeni nad głowami. Dwa boczne otwory wentylacyjne w harmonijce zapewniają wówczas dodatkowy dopływ świeżego powietrza do kabiny, podobnie jak montowane standardowo, odchylane tylne szyby boczne. Te ostatnie można otwierać i zamykać elektrycznie - to jedna z wielu unikalnych cech Marco Polo ACTIVITY w segmencie kompaktowych pojazdów rekreacyjnych. Do ich sterowania służą przyciski na drzwiach kierowcy lub w podłokietnikach tylnej kanapy. Do wyposażenia seryjnego należą również zasłony tylnych szyb. Na życzenie dostępne są również nieprzeźroczyste zasłony pozostałych okien, pozwalające kompletnie zaciemnić wnętrze. Można je zdjąć i wyprać.

 

Wygodny stolik z uchwytami na kubki i odpinana markiza

  

Marco Polo ACTIVITY jest standardowo wyposażony w rozkładany stół z odpornym na zarysowania blatem, idealny do wspólnych posiłków przy złej pogodzie lub zabaw dla dzieci. Zamontowano go między tylną kanapą a obracanymi przednimi fotelami i zaopatrzono w uchwyt na butelkę oraz dwa pojemniki na kubki. Dodatkowe uchwyty na butelki, schowki oraz gniazda 12V (łącznie jest ich aż 5) rozlokowano w bocznych ścianach kabiny, w kokpicie oraz w bagażniku. Odpowiednie oświetlenie zapewnia zestaw czterech lampek do czytania w tylnej części przedziału pasażerskiego oraz dwie lampy diodowe na wysięgnikach. Te ostatnie znajdują się przy łóżku dachowym i mają trzy stopnie intensywności świecenia.

 

Spędzenie słonecznego popołudnia w przyjemnym zacienieniu umożliwia opcjonalna markiza, rozkładana nad przesuwnym drzwiami. To kolejna nowość w segmencie aut rekreacyjnych. Markizę można zdemontować, nie trzeba więc wozić jej na pokładzie samochodu w sezonie zimowym.

 

Wysoki komfort również w kokpicie

 

Także kokpit zapewnia wysokiej klasy komfort. Marco Polo ACTIVITY wyróżnia się wzorową ergonomią - kolumna kierownicy reguluje się w dwóch płaszczyznach i pozwala kierowcy dobrać wygodną pozycję, zwłaszcza na dalekich trasach. Na życzenie dostępna jest wielofunkcyjna kierownica z 12 przyciskami oraz dźwignią zmiany biegów DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany przełożeń dla modeli z automatyczną przekładnią. Luksusowe przednie fotele mają szeroki zakres ustawień i również sprzyjają komfortowej podróży. Na postoju można je obracać - na zewnątrz o 50 stopni, na przykład w celu łatwiejszego wysiadania, a do wewnątrz nawet o 180 stopni.

 

Seryjne wyposażenie Marco Polo ACTIVITY obejmuje instalację radiową. Lista opcji obejmuje między innymi nawigację Becker® MAP PILOT oraz systemy multimedialne Audio 10 i Audio 15. Jednostka Audio 10 ma funkcję Bluetooth, klawiaturę telefoniczną, port USB dla urządzeń mobilnych oraz gniazdo dla kart SD i współpracuje z większością formatów plików multimedialnych. Audio 15 dysponuje dodatkowo kolorowym ekranem o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 14,7 cm oraz współpracuje z urządzeniem nawigacyjnym Becker® MAP PILOT.

 

Pięć silników i trzy warianty układu napędowego do wyboru

 

Nowe Marco Polo ACTIVITY reprezentuje też niezwykłą wszechstronność w dziedzinie układów napędowych. Klienci mają do wyboru czterocylindrowe silniki Diesla w pięciu wersjach mocy, od 65 kW (88 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie jednostki wyróżniają się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Zależnie od wersji, model występuje aż w trzech konfiguracjach napędu: na przednie, tylne lub wszystkie cztery koła. To oznacza, że rekreacyjny pojazd Mercedesa oferuje niezrównaną w swoim segmencie różnorodność - można dopasować go do najróżniejszych form spędzania wolnego czasu.

 

Przednionapędową odmianę Marco Polo ACTIVITY napędza nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra, zaopatrzony we wtrysk paliwa common rail, dostępny w wersji o mocy 65 kW (88 KM) lub 84 kW (114 KM). Silnik ten wyróżnia się wysokim momentem obrotowym przy zachowaniu niskiego zużycia oleju napędowego (nawet 6,4 l/100 km). 

 

Jeszcze lepsze osiągi zapewnia jednostka o pojemności 2,1 litra z dwustopniowym turbodoładowaniem i napędem na koła tylnej osi. Występuje w trzech wersjach mocy: 100 kW (136 KM), 120 kW (163 KM) lub 140 kW (190 KM). Ze średnim zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 5,8 l/100 km wariant Marco Polo ACTIVITY 220 BlueTEC (163 KM) nie ma sobie równych w segmencie. Zbliżonych ilości oleju napędowego potrzebuje topowy Marco Polo ACTIVITY 250 BlueTEC o mocy 140 kW (190 KM) i imponującym maksymalnym momencie obrotowym o wartości 440 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu jedynie 10 s.

 

Odpowiednia trakcja na każdą okazję: napęd na przednie, tylne lub cztery koła

 

Od codziennej jazdy do zajęć rekreacyjnych - układy napędowe Marco Polo ACTIVITY zapewniają doskonałą przyczepność dla każdego rodzaju potrzeb. Klienci mają do wyboru wersje przednio-, tylno- i czteronapędowe. Modele z 1,6-litrowym turbodieslem dysponują napędem na przednią oś. Jego niska masa jest korzystna zarówno pod kątem dynamiki jazdy, jak i ładowności. Odmiany napędzane jednostką o pojemności 2,1 litra mają napęd na koła tylne, wyróżniający się wysoką dynamiką jazdy, zdolnością do holowania cięższych przyczep, lepszą trakcją pod obciążeniem i kompaktową średnicą zawracania.

 

Wszystkie trzy wersje tylnonapędowe dostępne są także ze stałym napędem na obie osie 4MATIC (200 BlueTEC  4MATIC, 220 BlueTEC 4MATIC, 250 BlueTEC 4MATIC), zapewniającym wzorową trakcję niezależnie od warunków na drodze. Za przeniesienie siły napędowej na koła odpowiada automatyczna przekładnia 7G-TRONIC, z którą zintegrowano skrzynię rozdzielczą napędu 4MATIC. Moment obrotowy jest rozdzielany między przednimi i tylnymi kołami w proporcji 45:55, a za jego dystrybucję odpowiada elektroniczny system 4ETS, współpracujący z układami ESP® i kontrolą trakcji ASR. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno je przyhamuje i w mgnieniu oka skieruje moment obrotowy do kół o lepszej trakcji. W ten sposób nie ma potrzeby stosowania konwencjonalnych blokad mechanizmów różnicowych - technologia ta, wykorzystywana również w SUV-ach Mercedesa, pozwala ograniczyć przyrost masy własnej, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo i komfort. Modele z napędem 4MATIC mogą sprawnie pokonywać drogi żwirowe, błotne szlaki i pokryte śniegiem górskie serpentyny.

 

Precyzyjna, gładka i wydajna zmiana biegów: trzy wersje przekładni  

 

Marco Polo ACTIVITY występuje z trzema rodzajami przekładni. Przednionapędowe modele 160 BlueTEC i 180 BlueTEC są zaopatrzone w 6-stopniową przekładnię manualną. Szeroki zakres przełożeń sprzyja skutecznemu wykorzystaniu siły napędowej w trakcie przyspieszania, a jednocześnie pozwala utrzymać niskie obroty podczas podróży z wysokimi prędkościami.

 

W wypadku tylnonapędowych modeli Marco Polo ACTIVITY 200 BlueTEC oraz Marco Polo ACTIVITY 220 BlueTEC siła napędowa standardowo płynie do kół za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej ECO Gear. Skrzynia z precyzyjnie pracującym, ciasno prowadzonym drążkiem zapewnia optymalny komfort i wzorową wydajność. Krótki pierwszy bieg ułatwia ruszanie pod górę lub z przyczepą, a długi szósty umożliwia zrelaksowaną jazdę autostradą - przyczynia się do obniżenia poziomu hałasu w kabinie i zmniejszenia zużycia paliwa.

 

Topowy wariant Marco Polo Activity 250 BlueTEC oraz wszystkie odmiany z napędem 4MATIC są seryjnie wyposażone w skrzynię automatyczną 7G-TRONIC PLUS z dźwignią DIRECT SELECT i łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy. Za sprawą większej liczby przełożeń przekładnia jeszcze lepiej dostosowuje się do intencji kierowcy i zmienia biegi w sposób jeszcze mniej odczuwalny dla podróżujących, a dzięki niższym prędkościom obrotowym przyczynia się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo. Na życzenie można ją zamówić dla odmian 200 BlueTEC oraz 220 BlueTEC. Wszystkie modele ze skrzynią automatyczną 7G-TRONIC standardowo mają funkcję ECO start/stop.

 

Dynamiczne i komfortowe: progresywne wspomaganie układu kierowniczego

  

Uzależnione od prędkości wspomaganie układu kierowniczego ma znaczący wkład w precyzyjne właściwości jezdne Marco Polo ACTIVITY. Podczas manewrowania i przy niewielkich prędkościach działa z pełną siłą i słabnie w miarę przyspieszania, dzięki czemu kierowca ma bardziej bezpośredni kontakt z przednimi kołami. W rezultacie kierowca może cieszyć się lekką pracą kierownicy w trakcie parkowania i pewnością przy szybszej jeździe. Efekt ten dodatkowo wzmacnia zmienne przełożenie układu kierowniczego, zapewniające znakomitą zwrotność w mieście, większą zwinność na krętych drogach i imponującą stabilność kierunkową na autostradzie.

 

Spokój ducha w standardzie 

 

Wydajne hamulce z dużymi tarczami, kontrola trakcji, wspomaganie hamowania BAS i układ ADAPTIVE ESP® w standardzie sprawiają, że nowe Marco Polo ACTIVITY zapewnia wzorowy poziom bezpieczeństwa. ADAPTIVE ESP® został wzbogacony o istotne funkcje. Pierwsza z nich - Brake Disc Wipe - służy do usunięcia filmu wodnego z tarcz podczas jazdy w deszczu. W tym w układzie hamulcowym automatycznie generowane są krótkie, niezauważalne dla kierowcy impulsy, niewpływające na skuteczność hamowania. Druga z funkcji, Electronic Brake Prefill, samoczynnie zbliża lekko klocki hamulcowe do tarcz, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z pedału gazu. W razie nagłego hamowania układ hamulcowy jest już wstępnie przygotowany do działania - pozwala kierowcy zaoszczędzić cenne milisekundy i od razu uzyskać optymalną wydajność hamowania.

 

Do funkcjonalności systemu ADAPTIVE ESP® należą również: standardowe wspomaganie ruszania na wzniesieniu Hill-Start Assist oraz opcjonalna funkcja stabilizacji przyczepy. Ta druga wykrywa niebezpieczne ruchy przyczepy i pomaga je ustabilizować poprzez przyhamowywanie kół po bokach pojazdu .

 

Prymus w dziedzinie bezpieczeństwa

  

Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY są wyposażone w szeroki zakres elementów z dziedziny komfortu i wyposażenia, w tym liczne innowacyjne systemy wspomagające z rodziny "Mercedes-Benz Intelligent Drive". Korzystają one z najnowocześniejszego radaru, kamery oraz czujników ultradźwiękowych. Ich działanie pozwala znacząco ograniczyć potencjalne ryzyko, jakie niesie za sobą boczny wiatr, jazda zbyt blisko innego pojazdu lub nieuwaga kierowcy. Nowe kampery i pojazdy rekreacyjne Mercedes-Benz mogą być nawet parkowane z łatwością samochodów kompaktowych. Inteligentna sieć systemów wspomagających zwiększa zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo.

 

Seryjne wyposażenie Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY obejmuje asystenta bocznego wiatru (Crosswind Assist) oraz układ wykrywający zmęczenie kierowcy (ATTENTION ASSIST), który ostrzega przed brakiem skupienia i sennością. Na życzenie dostępna jest szeroka gama kolejnych systemów - od wspomagania parkowania Active Parking Assist przez układ antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST aż po asystent pasa ruchu Lane Keeping Assist. Większość z nich po raz pierwszy debiutuje w ofercie kamperów i aut rekreacyjnych.  

 

Bezpieczny kurs: Crosswind Assist

 

Marco Polo i Marco Polo ACTIVITY to jedynie w klasie modele standardowo zaopatrzone w asystent bocznego wiatru (Crosswind Assist), który ogranicza wpływ bocznego wiatru na prowadzenie i stabilizuje pojazd poprzez uruchamianie hamulców kół po jego nawietrznej stronie. System uruchamia się przy prędkości od 80 km/h wzwyż i działa na prostych oraz w łagodnych zakrętach. W razie gwałtownych manewrów nadrzędne są jednak polecenia kierowcy.

 

Ostrzeganie przed zmęczeniem i nieuwagą: ATTENTION ASSIST

 

Standardowy asystent zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST może wykryć wczesne objawy zmęczenia lub braku koncentracji i zasugerować przerwę w podróży. W tym c