13
marca
2013
|
01:00
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz Atego Euro VI

Nowy Mercedes-Benz Atego winduje standardy ciężarówek dystrybucyjnych wagi średniej na nowy poziom
• Siedem silników Euro VI: 4- i 6-cylindrowe jednostki o mocy od 115 kW (156 KM) do 220 kW (299 KM) zużywają znacznie mniej paliwa
• Przeprojektowana, komfortowa kabina zapewnia ergonomiczne miejsce do pracy i występuje w czterech wariantach
• Układ Stability Control Assist i światła do jazdy dziennej w standardzie
• Nowa, ośmiostopniowa przekładnia Mercedes PowerShift 3 dla silników o mocy od 175 kW (238 KM) do 220 kW (299 KM)
• Opcjonalny stały retarder magnetyczny zapewnia hamowanie zmniejszajace zużycie jako dodatkowe wsparcie dla nowego hamulca silnikowego
• Nowe zawieszenie łączy bezpieczne prowadzenie z wysokim komfortem jazdy
• Wzmocnienie czołowej pozycji w segmencie ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton

Czwarty i ostatni członek rodziny nowych ciężarówek z trójramienną gwiazdą - nowy Mercedes-Benz Atego, spełniający normę Euro VI - wyjeżdża na drogi i kontynuuje swoją bestsellerową karierę w transporcie dystrybucyjnym w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton. Atego zajmuje już pierwsze miejsce w dziedzinie jakości, solidności, trwałości oraz kosztów eksploatacji. Teraz, dzięki nowym układom napędowym i innowacjom w konstrukcji zawieszenia oraz kabiny, jego pozycja będzie jeszcze silniejsza.

Nowoczesne jednostki napędowe o znacznie lepszej ekonomice

Sercem nowego Atego są dwie kompletnie na nowozaprojektowane jednostki BlueEfficiency Power, reprezentujące najnowocześniejsze standardy projektowania. Siedem nowych odmian silnikowych Euro VI, współpracujących z szeroką gamą przekładni manualnych i automatycznych, pozwala precyzyjnie dopasować Atego do różnorodnych zastosowań w transporcie dystrybucyjnym.

Lekkie warianty Atego oferowane są z nowo opracowanymi silnikami 4-cylindrowymi BlueTec 6 z serii OM 934 o pojemności 5,1 litra. Jednostki z czterema zaworami na cylinder, dwoma wałkami rozrządu w głowicy i regulacją faz rozrządu oferowane są w szerokim zakresie mocy: od 115 kW (156 KM) do 170 kW (231 KM). Dodatkowo, Atego występuje z trzema nowymi silnikami 6-cylindrowymi OM 936 o pojemności 7,7 litra i mocy od 175 kW (238 KM) do 220 kW (299 KM).

Dysponujące wysokim momentem obrotowym jednostki Euro VI zużywają znacznie mniej paliwa, i to mimo zredukowania emisji cząstek stałych i tlenków azotu o 90 proc. w porównaniu z silnikami Euro V. Koszty ich eksploatacji spadają też za sprawą znacznie dłuższych okresów międzyprzeglądowych. Jednostki dostosowano do nowych norm emisji spalin poprzez zastosowanie chłodzonego układu recyrkulacji spalin, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz zamkniętego filtra cząstek stałych. Zastosowanie wyrafinowanej technologii oczyszczania spalin BlueTec 6 pozwala o połowę zmniejszyć zużycie czynnika AdBlue w stosunku do silników Euro V.

Seryjny ESP i zautomatyzowane przekładnie

Siła napędowa trafia do kół Atego za pośrednictwem 6- lub 9-biegową przekładni manualnej. Dźwignię zmiany biegów umieszczono w łatwo dostępnym miejscu, bezpośrednio na panelu instrumentów. Opcjonalnie, dostępna jest nowa, 8-stopniowa zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift 3 - dostępna jest nawet z największymi silnikami.

Mercedes-Benz Atego jest seryjnie wyposażony w układ kontroli stabilności Stability Control Assist, w autach osobowych znany jako ESP. Nowy, dwustopniowy dekompersyjny hamulec silnikowy, w przypadku silnika 6-cylindrowego opcjonalnie osiągający moc 300 kW, w połączeniu z wydajnymi hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach zapewnia maksymalny poziom bezpieczeństwa. Jako jedyny w  klasie, Mercedes-Benz Atego dostępny jest fabrycznie z odpornym na zużycie retarderem magnetycznym, zapewniającym silne wsparcie dla układu hamulcowego.

Design: kolejny członek nowej rodziny ciężarówek

Wraz z debiutem nowego Atego, lekkiej ciężarówki dystrybucyjnej o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton, Mercedes-Benz kompletuje gamę pojazdów ciężarowych nowej generacji. Design kabiny Atego nawiązuje do pozostałych braci. Nowy zderzak ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej (opcjonalnie z diodami LED) nadaje mu indywidualny charakter i podkreśla jednocześnie przynależność do rodziny ciężarówek Mercedes-Benz.

Wewnątrz kabiny Atego kierowca odnajdzie kompletnie przeprojektowany kokpit, w dziedzinie designu i funkcjonalności dopasowany do tego z Actrosa, Antosa i Arocsa. Panel centralny z dużym, przejrzystym wyświetlaczem graficznym, standardowa kierownica wielofunkcyjna (opcjonalnie obszyta skórą), nowa architektura siedzeń ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikiem (w połączeniu z przekładnią Mercedes PowerShift 3) i jednoczęściowy, 7-komorowy materac z zimnej pianki (opcja) to tylko niektóre przykłady udogodnień. By poradzić sobie z wyzwaniami transportu dystrybucyjnego, Atego oferuje teraz zintegrowane urządzenia multimedialne z dodatkowymi funkcjonalnościami. To zasługa nowej koncepcji pokładowej elektroniki.

Szeroka gama wersji do różnych zastosowań

Dzięki licznym ulepszeniom podwozia, tylnego zawieszenia i zamocowania kabiny, a także nowemu układowi kierowniczemu, kolejna generacja Atego ustanawia nowe standardy w dziedzinie dynamiki jazdy, bezpiecznego prowadzenia i komfortu.
Pojazd oferowany jest łącznie w 42 różnych wariantach. Zawdzięcza to szerokiej gamie rozstawów osi, trzem długościom kabin oraz wersjom z napędem na wszystkie koła, dzięki czemu może sprostać wszystkim potrzebom i wymaganiom klientów.
Również w kwestii efektywności ekonomicznej nowe Atego kontynuuje udaną misję poprzednika i podnosi klasową poprzeczkę przy zachowaniu zgodności z Euro VI. Dzięki znacząco ograniczonym kosztom utrzymania i napraw, najniższej częstotliwości przeglądów w segmencie (interwały serwisowe do 120 000 km) oraz niskiemu spadkowi wartości końcowej, nowa gwiazda w sektorze krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego w całym okresie eksploatacji przyczyni się z pewnością do wzmocnienia rentowności.

Pełna wersja:
Nowy Mercedes-Benz Atego: nowy standard w wymagającej klasie pojazdów
• Doskonała całkowita ekonomiczność
• Interwały serwisowe do 120 000 km

Nowe Atego stanowi logiczną kontynuację udanej kariery średniej klasy ciężarówek Mercedes-Benz - lidera europejskiego rynku w tym segmencie. Niezrównane wyniki zużycia paliwa dla całkowicie na nowo zaprojektowanych silników rzędowych BlueEfficiency Power o mocy od 115 kW (156 KM) do 220 kW (299 KM), nowe przekładnie zautomatyzowane Mercedes PowerShift 3 dostępne we wszystkich kategoriach mocy i w pełni zoptymalizowana koncepcja pojazdu wyznaczają nowe standardy w lekkim sektorze dystrybucyjnym.

Nowa kabina, udoskonalona pod kątem wymagań lekkiego transportu krótkodystansowego, w dziedzinie designu, postrzegalnej wartości oraz wyposażenia stoi absolutnie na równi z pojazdami wagi ciężkiej. Konsekwentne ograniczanie masy własnej i najnowocześniejsze układy napędowe skonfigurowane dla specyficznych zastosowań pomagają Atego osiągnąć rekordowe wyniki zużycia paliwa i zapewniają znakomite osiągi oraz całkowitej ekonomiczności.

Nowy, dynamiczny kalkulator przeglądów, przystępne oferty serwisowe i znana od dekad niezawodność ciężarówek Mercedes-Benz pozwalają wydłużyć interwały serwisowe - nawet do 120 000 km. 

Nowa kabina: wyrafinowany design Mercedes-Benz i dopracowana ergonomia

• Rozpoznawalny design
• Najnowocześniejsza ergonomia miejsca pracy, najwyższej jakości wyposażenie i instrumenty
• Nowa koncepcja leżanki z jednoczęściowymi materacami 3-komorowymi z zimnej pianki
• Liczne opcjonalne dodatki i okablowanie interfejsów umożliwiają dalszą indywidualizację

Atego to pełnoprawny członek najnowszej generacji ciężarówek Mercedes-Benz. Jego stylizacja przywodzi na myśl ciężarówki wagi ciężkiej, a koncepcja kabiny jest bezkonkurencyjna pod względem wysokiej jakości odbioru, ergonomii i funkcjonalności. Szeroka gama opcji umożliwia dopasowanie pojazdu do indywidualnych oczekiwań.

Obserwowany z zewnątrz, Mercedes-Benz Atego wysyła jednoznaczny sygnał:, że  na międzynarodowym rynku lekkich i średnich ciężarówek do transportu krótkodystansowego zjawił się nowy lider. Od pierwszego spojrzenia model nie pozostawia także wątpliwości co do swoich korzeni: nowoczesne kształty oraz zoptymalizowany aerodynamicznie przedni pas przypomina swoich kolegów wagi ciężkiej: Antosa, Arocsa i Actrosa, i to bez utraty charakteru udanego poprzednika.
Ozdobną kratę wlotu powietrza, zdominowaną przez trzy dynamicznie podcięte, poziome żaluzje, zdobi rzucająca się w oczy trójramienna gwiazda o imponującej średnicy 280 milimetrów.

Dynamiczny design kompletnie przeprojektowanego przedniego zderzaka tworzą nowe przednie lampy ze zintegrowanymi kierunkowskazami i standardowymi światłami do jazdy dziennej (w opcji - LED-owymi). Deflektory powietrza po bokach - zaprojektowane, by sprostać specyficznym wymaganiom wobec pojazdów używanych w transporcie krótkodystansowym - uzupełniają ogólną koncepcję aerodynamiczną Atego, a przy okazji zapewniają odpowiednią czystość bocznych szyb nawet w trakcie złej pogody.

Pełna funkcjonalność w trakcie codziennej eksploatacji

Podczas projektowania kabiny Atego projektanci nie zapomnieli o aspektach praktycznych. Przedni schodek zapewnia bezpieczne podparcie dla stóp podczas czyszczenia szyb, a szerokie stopnie po bokach płynnie łączą się z przednim zderzakiem. Schodkowa forma wejścia sprawia, że wsiadanie jest wyjątkowo łatwe. Aby dostać się do dowolnego wariantu kabiny, wystarczy jeden krok - ma to szczególnie znaczenie dla kierowców pracujących w mieście. Przeprojektowane drzwi, otwierane pod kątem do 90 stopni, zapewniają dużą swobodę w zajmowaniu miejsca we wnętrzu zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażera.

Kabina nowego Atego rozpoczyna całkowicie nową erę w transporcie dystrybucyjnym. Osiągnięto to dzięki połączenie szybkiego, bezpośredniego dostępu do miejsca pilota w pojazdach z automatyczną przekładnią, znakomitej ergonomii miejsca kierowcy i projektem wnętrza przystosowanym do praktycznych potrzeb.

Wszystkie wersje nowego Atego sprzedawane na rynku polskim będą standardowo wyposażone w 6-cio lub 9-cio biegową skrzynię manualną. Klienci mogą skorzystać z udoskonalonej ergonomii kokpitu: nowa, dźwignia zmiany biegów z cięgnami do sterowania skrzynią ze wspomaganiem otoczona jest wysokiej jakości skórzanym mieszkiem i zlokalizowana na konsoli środkowej tuż obok kierownicy. Konfiguracja ta uwzględnia kierowców o różnym wzroście. Opcjonalnie, dostępna będzie zautomatyzowana przekładnia Mercedes PowerShift 3, sterowaną dźwignią umieszczoną na kolumnie kierownicy.

Nowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem, obrotowymi podłokietnikami i szerokim zakresem regulacji zapewniają komfortową pozycję wszystkim kierowcom, bez względu na ich posturę.

Wysokiej jakości kabina w stylu znanym z Actrosa i Antosa

Utrzymany w ciemnej kolorystyce kokpit również przejął liczne wzorce z modeli wagi ciężkiej. Panel instrumentów z centralnie umieszczonym wyświetlaczem graficznym, białym podświetleniem analogowych wskaźników, dźwignią regulacji kolumny kierownicy oraz ergonomicznie zoptymalizowanymi przyciskami i przełącznikami odzwierciedla najnowszy styl projektowania Mercedes-Benz. Nowe wersje wykończenia i koncepcja kolorystyczna, obejmująca żółte podświetlenie dla przełączników kontrolnych, chromowaną oprawę radioodtwarzacza i prędkościomierza oraz lśniące klamki drzwi podkreślają wysoką jakość kabiny.

Nowa, wielofunkcyjna kierownica należy do standardowego wyposażenia; w opcji dostępna jest wyjątkowo przyjemna w dotyku kierownica obszyta skórą. Kontrola codzienna pojazdu odbywa się bezpośrednio z miejsca kierowcy za pośrednictwem komputera pokładowego, który również należy do standardowej specyfikacji Atego. Nowy, wbudowany radioodtwarzacz CD z interfejsem Bluetooth (pomijając TCC Low a wyłącznie z TCC Mid) i portem USB może być wzbogacony o zestaw instalacyjny umożliwiający odtwarzanie audio przez głośniki pojazdu z nośników multimedialnych i smartfonów.

Urządzenia nawigacyjne i/lub odtwarzacze MP3 mogą być podłączone do gniazda 12-woltowego i gniazda jack pokładowego systemu audio, zlokalizowanego na panelu instrumentów. Funkcja oświetlenia follow-me-home, adaptacyjne światła hamowania i kierunkowskazy reagujące na dotknięcie dźwigni to kolejne elementy dostępne teraz w ramach centralnego układu elektronicznego Atego. Dodatkowy interfejs ułatwia także połączenie z systemem zarządzania FleetBoard.

Komfortowy nawet na długich trasach

Cztery różne warianty kabin w trzech wersjach długości uzupełniają bogatą gamę opcji, zapewniając szerokie możliwości dostosowania Atego do konkretnego obszaru zastosowań. Lista dostępnych kabin obejmuje modele ClassicSpace S (normalna i przedłużona), ClassicSpace L oraz BigSpace L - wszystkie cztery w idealnej szerokości 2,30 m, dopasowane do ograniczonych przestrzeni na drogach, na których tak często muszą radzić sobie pojazdy używane w transporcie dystrybucyjnym. Dla specjalnych zastosowań, takich jak służby przeciwpożarowe, komunalne czy drogowe, Atego dostępny jest także z kabiną załogową sześciomiejscową.

Do kierowców Atego zaliczają się jednak nie tylko codzienni dostawcy pracujący na terenie miast. Około jedna trzecia wszystkich podróży w tym segmencie odbywa się na autostradach i często wiąże się z dłuższymi podróżami, czasami kilkudniowymi. Komfortowe warunki dla tych kierowców, którzy śpią w swoich ciężarówkach, gwarantuje nowa koncepcja miejsca do spania. Jednoczęściowe łóżko z siedmiostrefowym materacem z zimnej pianki zapewnia komfortowy relaks nawet z dala od domu. Opcjonalnie dostępne górne łóżko można rozkładać bez trudu dzięki prostemu systemowi poziomowania i zintegrowanej poziomnicy.

Niezmiennie wysoka jakość wykończenia i wyposażenia nowego Atego jest atutem nie tylko z punktu widzenia długoterminowego utrzymania wartości. To także oczywisty dowód na to, jak istotna jest rola kierowcy w transporcie dystrybucyjnym.
Zróżnicowane środki podjęte w celu zwiększenia komfortu i poprawy ergonomii pojazdu - np. klimatyzacja, redukcja hałasu, fotele, łózka - pomagają ograniczyć wczesne objawy zmęczenia kierowcy.

Nowe silniki BlueEfficiency Power zgodne z Euro VI
• Zużycie paliwa w wersjach Euro VI do 5 proc. niższe przy znacznie lepszej wydajności
• Szeroka gama 4- i 6-cylindrowych jednostek dopasowanych do określonych wymagań
• Wysoki moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów
• Wytrzymała, nowoczesna konstrukcja zwiększa okres eksploatacji o 20 proc.
• Innowacyjna technologia oczyszczania spalin BlueTec 6, ograniczone zużycie AdBlue i automatyczna regeneracja filtra cząstek stałych
• Skuteczność hamowania silnikiem zwiększona o 50 proc.
• Okresy międzyprzeglądowe wydłużone nawet do 120 000 km (w przypadku przewozów dalekobieżnych)

Sercem nowego Atego są dwa całkowicie nowe silniki BlueEfficiency Power - 4- i 6- cylindrowy - o mocy od 115 kW (156 KM) do 220 kW (299 KM). Te najnowocześniejsze konstrukcje łączą niskie zużycie paliwa i emisję spalin z imponującą mocą oraz wysokim momentem obrotowym, zapewniającym lepszą reakcję w całym zakresie obrotów.

Obie jednostki - 4-cylindrowa OM 934 o pojemności 5,1 litra oraz 6-cylindrowa OM 936 o pojemności 7,7 litra - zostały opracowane od podstaw. Zalety opracowania nowej serii silników BlueEfficiency Power zamiast rozwijania już istniejącej konstrukcji w celu sprostania normie Euro VI są oczywiste: bezkompromisowy nacisk na standardy ekologiczne przy osiągnięciu optymalnej wydajności w zakresie osiągów, ekonomii i żywotności.

Podczas gdy mniejszy z silników - OM 934 - świętuje swoją premierę w nowym Atego, większy OM 936 napędza już Actrosa, Antosa i Arocsa.

BlueEfficiency Power: najnowocześniejszy system modułowy

Nowe silniki rzędowe zdobywają najwyższe noty w klasie pod każdym względem. Ich niekwestionowaną pozycję zapewnia zastosowanie wyrafinowanej technologii, która dotychczas była dostępna jedynie w ciężarówkach wagi ciężkiej. Zoptymalizowane pod kątem masy (waga suchej jednostki nie przekracza 500 kg) OM 934 bazuje na systemie modułowym uwzględniającym dużą liczbę wspólnych części, podobnie jak jego większy odpowiednik OM 936.

Szczególne cechy konstrukcji, takie jak kompozytowe wałki rozrządu z krzywkami osadzonymi poprzez skurcz, kute i skręcane korbowody czy ekstremalnie sztywny wał korbowy nie tylko ujawniają genetyczne połączenie z większymi odmianami silników, ale także jasno dają do zrozumienia, że jednostki zaprojektowano z myślą o długiej, bezproblemowej i wydajnej eksploatacji.

Sam silnik generuje 2 proc. oszczędności

Nowa generacja silników to przykład wyrafinowanej inżynierii motoryzacyjnej. Każdy z nich ma dwa wałki rozrządu w głowicy o przepływie krzyżowym, cztery zawory na cylinder oraz dwa kanały wlotowe i dwa dolotowe zlokalizowane równolegle. Jednostki zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wydajnej pracy w zakresie roboczym podczas jazdy miejskiej i międzymiastowej. Wysokie ciśnienie zapłonu, przekraczające 200 barów, oraz nowoczesny systemem wtrysku common rail o ciśnieniu roboczym 2400 barów pomagają obu silnikom w znacznym ograniczeniu zużyciu paliwa - jest ono o 2 proc. niższe od tych samych konstrukcji poprzedniej generacji. Zmienny czas wtrysku ułatwia ponadto rozruch w niskich temperaturach - nawet wtedy, gdy za oknem panuje siarczysty mróz.

Szerokie zastosowanie zaawansowanej technologii zaowocowało rekordowymi wynikami mocy, emisji i zużycia paliwa, niespotykanymi dotychczas w jednostkach tej klasy. Nowe, 10-otworowe wtryskiwacze elektromagnetyczne pozwalają na optymalne podawanie precyzyjnie odmierzonej dawki paliwa w idealnym momencie na aluminiowe tłoki, chłodzone natryskowo olejem. Z mocą dochodzącą do 33,8 kW (46 KM) na 1 litr pojemności nowe silniki ze swoją długoskokową konfiguracją i chłodzonym układem recyrkulacji spalin mogą być zaliczone do najoszczędniejszych silników wysokoprężnych. Nowa, 5,1-litrowa jednostka 4-cylindrowa, na przykład, nawet w bazowej wersji o mocy 115 kW (156 KM), generuje imponujący maksymalny moment obrotowy o wartości 650 Nm, stale dostępny w szerokim zakresie od 1200 do 1600 obr./min. Powyżej, od 1600 do 2500 obr./min, kierowca ma do dyspozycji około 90 proc. maksymalnej mocy.

Wysoki moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach jest więc uzupełniony przez maksymalną moc dostępną powyżej tego punktu aż do znamionowej prędkości obrotowej w celu zapewnienia optymalnej siły napędowej w całym zakresie operacyjnym.

Szeroki zakres mocy lekkich jednostek 4-cylindrowych

Nowy Mercedes-Benz Atego jest szybszy i bardziej dynamiczny podczas codziennej pracy, a przy tym znacznie bardziej ekonomiczny. Segment lekkich ciężarówek wymaga wysokiego poziomu wszechstronności i szerokiej gamy jednostek napędowych do wielu różnych zastosowań. Gama 4-cylindrowych silników BlueEfficiency Power obejmuje cztery wersje mocy: 115 kW (156 KM), 130 kW (177 KM), 155 kW (211 KM) oraz 170 kW (231 KM), całkowicie pokrywające potrzeby krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego - zarówno w zastosowaniach solo, jak i w kombinacji z lekki zestaw przyczepowy.

Moment obrotowy od 650 do 900 Nm osiągany przez OM 934 przy prędkości obrotowej powyżej 1200 obr./min sprawia, że nowe Atego to klasowy lider pod względem siły napędowej. W ten sposób osiągi nowego silnika 4-cylindrowego odpowiadają parametrom 6-cylindrowej jednostki serii 900, oferowanej dotychczas.
Mercedes-Benz OM 934 dostępny jest w czterech wersjach mocy i momentu obrotowego:

Moc Moment obrotowy
115 kW (156 KM) przy 2200 obr./min 650 przy 1200 – 1600 obr./min
130 kW (177 KM) przy 2200 obr./min 750 przy 1200 – 1600 obr./min
155 kW (211 KM) przy 2200 obr./min 850 przy 1200 – 1600 obr./min
170 kW (231 KM) przy 2200 obr./min 900 przy 1200 – 1600 obr./min


Mocna jednostka 6-cylindrowa z silną reakcją już od niskich obrotów
Z gamą kompaktowego silnika 4-cylindrowego bezpośrednio łączy się 7,7-litrowa, rzędowa jednostka 6-cylindrowa OM 936, dostępna w trzech wersjach mocy: 175 kW (238 KM), 200 kW (272 KM) i 220 kW (299 KM). Jej maksymalny moment obrotowy waha się od 1000 do 1200 Nm. Pokrywa to zapotrzebowanie we wszystkich kluczowych zastosowaniach sektora lekkich ciężarówek, a w niektórych przypadkach - nawet wymagającej eksploatacji ciężarówek do średniodystansowej dystrybucji.

Mercedes-Benz OM 936 dostępny jest w trzech wersjach mocy i momentu obrotowego:
Moc Moment obrotowy
175 kW (238 KM) przy 2200 obr./min 1000 przy 1200 – 1600 obr./min
200 kW (272 KM) przy 2200 obr./min 1100 przy 1200 – 1600 obr./min
220 kW (299 KM) przy 2200 obr./min 1200 przy 1200 – 1600 obr./min

Podobnie jak w przypadku większego brata o oznaczeniu OM 47x, pojedyncze turbodoładowanie silnika OM 936 wykorzystuje asymetryczną turbosprężarkę i elektronicznie sterowany zawór upustowy, regulujący ciśnienie doładowania. Jego precyzyjna kontrola zwiększa reakcję jednostki zarówno podczas przyspieszania, jak i podczas hamowania silnikiem.

Zoptymalizowany przepływ cieczy chłodzącej

Obie serie silników przygotowane są do wymagających zastosowań i zgodne z Euro VI dzięki zoptymalizowanemu przepływowi cieczy chłodzącej. Chłodzi ona układ recyrkulacji spalin, pozwalając na osiąganie wyższych temperatur pracy. Ponieważ pompa wody jest teraz zamontowana z boku silnika, a mechanizm sterowania zaworami i pompa oleju zostały cofnięte w głąb, obie jednostki BlueTec 6 zachowują kompaktowe wymiary zewnętrzne poprzedników mimo wyższej pojemności i rozbudowanego układu chłodzenia.

Oszczędność przestrzeni

Oszczędność miejsca to kolejny priorytet konstrukcyjny w przypadku układu kontroli spalin niezbędnego do spełnienia standardu Euro VI, wchodzącego w życie 1 stycznia 2014 r. Poza systemem recyrkulacji spalin obejmuje on katalizator, filtr cząstek stałych typu zamkniętego, wtrysk AdBlue oraz katalizator SCR z tzw. katalizatorem wychwytującym resztki amoniaku, pracujące kolejno. System filtrów BlueTec 6, zabudowany w układzie wydechowym, kontrolowany jest za pośrednictwem elektroniki regulującej system kontroli spalin zgodnie z parametrami i roboczymi.
Moduł kontroli oczyszczania Aftertreatment Control Module (ACM) współpracuje z modułem sterowania silnikiem Motor Converter Module (MCM), odpowiedzialnym za kontrolę wszystkich istotnych funkcji jednostki - od wtrysku do hamulca silnikowego. Niezwykle precyzyjny system zarządzania ma istotny udział w zmniejszeniu zużycia paliwa silników BlueEfficiency Power o 2 proc., i to mimo zgodności z normą Euro VI, w porównaniu z ich poprzednikami Euro V z udanej serii 900. Biorąc pod uwagę wszystkie przeprowadzone modyfikacje, nowy Mercedes-Benz Atego notuje zużycie paliwa nawet o 5 proc. niższe w stosunku do modelu oferowanego dotychczas.

Lepsza ekonomika dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa

Zużycie czynnika AdBlue również zostało ograniczone o połowę, do 2-2,5 procent spalanego paliwa, dzięki mniejszej emisji spalin i inteligentnemu systemowi oczyszczania spalin. Wynik ten również odgrywa rolę w imponującej wydajności ekonomicznej nowego Atego. Systematyczna optymalizacja kosztów w połączeniu ze znaczną poprawą wydajności czyni dwie nowe jednostki rzędowe BlueTec 6 wzorcami w swojej klasie.

Jednym z przykładów rygorystycznych działań w zakresie silnika i oczyszczania spalin jest regeneracja filtra DPF, innymi słowy - regularne wypalanie cząstek stałych zgromadzonych w gazach spalinowych. W tym celu silnik czasowo podnosi temperaturę spalin. Dawka paliwa podawana za pośrednictwem dozownika HC pozwala na dodatkowe podgrzanie ich w katalizatorze i spalenie cząstek stałych. W tym celu skoordynowano liczne działania w zakresie silnika (regulacja wałka rozrządu z VCP oraz wielofazowy wtrysk w celu zwiększenia temperatury spalin) oraz układu oczyszczania spalin (dozowanie HC oraz wybór metali szlachetnych, z których wykonano powłokę katalizatora). Rezultat - automatyczna regeneracja filtra cząstek stałych jest możliwa niemal w każdym momencie pracy, nawet przy temperaturach powietrza rzędu -30 st. Celsjusza. Praktycznie wyeliminowano w ten sposób potrzebę wymuszonej regeneracji filtra w czasie, gdy pojazd stoi z uruchomionym silnikiem. To bezcenna korzyść dla ciężarówek użytkowanych w sektorze dystrybucyjnym. Kierowca Atego może skupić się na prowadzeniu bez konieczności czuwania nad procesem regeneracji.
Światowa premiera w silniku Diesla: regulowany wydechowy wałek rozrządu
Regulowany wydechowy wałek rozrządu VCP (Variable Camshaft Phaser) po raz pierwszy stosowany jest w produkowanych seryjnie silnikach wysokoprężnych. Sterowany hydraulicznie, w razie potrzeby pozwala na wcześniejsze otwarcie zaworów wydechowych. Spaliny o wyższej temperaturze uciekają przez kanały wydechowe, co pomaga w regeneracji filtra cząstek stałych w ruchu lub przy temperaturach powietrza rzędu -30 st. Celsjusza. Proces ten nie jest odczuwalny podczas jazdy.
Nowy kalkulator obsługi pojazdu przyczynia się do ograniczenia przerw w pracy transportowej. Wylicza on okresy międzyprzeglądowe na podstawie specyficznych warunków eksploatacji pojazdu. W zastosowaniach dalekobieżnych nowy Mercedes-Benz Atego może pokonać bez wizyty w serwisie nawet 120 000 km. To wynik o 20 000 km lepszy od poprzednika, a przy okazji - najlepszy w klasie. Również pod względem zużycia oleju model zalicza się do wyjątkowo oszczędnych - wyrafinowane silniki BlueTec 6 potrzebują go o połowę mniej od montowanych dotychczas jednostek serii 900.

Ale najnowsze konstrukcje zasługują na uznanie nie tylko z punktu widzenia ekonomiki i osiągów. Także hamowanie silnikiem reprezentuje nieznany dotąd standard w klasie transportu dystrybucyjnego. Tak jak w przypadku silników o większej pojemności - OM 470, OM 471 i OM 473 - nowe jednostki OM 934 oraz OM 936 stosowane w Atego mają podwójnie zsynchronizowany dekompresyjny hamulec silnikowy. W wariancie 4-cylindrowym osiąga on moc 145 kW (w opcji - 170 kW). 6-cylindrowe wersje o pojemności 7,7 litra mają do dyspozycji hamulec o mocy 235 kW w odmianie standardowej i aż 300 kW w odmianie premium. Maksymalna siła hamowania w silnikach serii 93x przewyższa poprzednika z hamulcem kompresyjnym o około 75 proc. W niższym zakresie obrotów nowy system ma dodatkowe zalety - moc hamulca silnikowego nowej jednostki 4-cylindrowej przewyższa tę z 6-cylindrowej jednostki Euro V, podczas gdy nowa jednostka 6-cylindrowa wkracza na terytorium zarezerwowane dotychczas dla silników wagi ciężkiej o dużej pojemności.

Korzystanie z nowego hamulca silnikowego ma wyraźnie pozytywny wpływ na tarcze hamulcowe zamontowane przy wszystkich osiach - zarówno pod względem zużycia tarcz i okładzin, jak i odporności termicznej. W porównaniu z poprzednim modelem moc hamowania silnikiem przy użyciu nowego hamulca dekompresyjnego wzrosła o około 50 proc., a wraz z nią znacznie zwiększyło się bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dla ciężkich zastosowań z często dołączoną naczepą Mercedes-Benz jako jedyny producent w sektorze dystrybucyjnym oferuje odporny na zużycie retarder magnetyczny ciągłego działania o momencie hamowania 650 Nm. W porównaniu z hamulcem silnikowym, poza zwiększoną siłą, zapewnia on jeszcze większy komfort - umożliwia bowiem jazdę z niższymi prędkościami obrotowymi.

Dynamiczny temperament nowych silników i ich wysokie osiągi nawet przy niskich obrotach pozwalają ponadto standardowo zastosować dłuższe przełożenia tylnych osi. Mają one jednocześnie pozytywny wpływ na ekonomikę pojazdu.

Nowe przekładnie i układy napędowe: automatycznie najlepsze w zmianie biegów
• Manualna skrzynia ze wspomaganiem przełączania
• Nowa przekładnia zautomatyzowana Mercedes PowerShift 3 z krótszym czasem zmiany przełożeń i dostosowanymi do zastosowań trybami pracy
• Płasko zabudowana przekładnia z trybem pełzania dla pojazdów komunalnych
• Tryb EcoRoll we wszystkich skrzyniach Mercedes PowerShift 3 zmniejsza zużycie paliwa
• Nowe przystawki odbioru mocy z przodu i po stronie koła zamachowego
• Stały lub ręcznie dołączany napęd na wszystkie koła z nową skrzynią rozdzielczą
Premiera nowego Atego wiąże się z debiutem nowej generacji przekładni z sześcioma, ośmioma lub dziewięcioma przełożeniami. Dla wszystkich wersji mocy i kategorii wagowych dostępna będzie zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift 3 - Atego Euro VI to prawdziwy trendsetter w segmencie lekkiego transportu. Dla specjalnych wymagań sektora komunalnego lub zastosowań terenowych istnieje możliwość wyboru pomiędzy stałym lub ręcznie uruchamianym napędem na wszystkie koła.
Nowy model ustanawia klasowe standardy także w kategorii budowy przekładni. Mercedes-Benz jako jedyny producent zaopatrzył standardowo wszystkie wersje mocy oferowane na rynku niemieckim w przekładnie zautomatyzowane. Ten innowacyjny krok wiąże się z czymś więcej niż tylko wygodą kierowców w transporcie miejskim; wysoki standard zmiany biegów oferowany przez skrzynie zautomatyzowane, nawet w stresujących warunkach miejskich, zapewnia właściwy dobór przełożenia w każdym momencie. Zróżnicowane tryby pracy przekładni, precyzyjnie dobrane do charakterystyki nowych silników, i jeszcze krótszy czas zmiany biegów przekładają się na bezpośrednie korzyści w dziedzinie kosztów eksploatacji dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa oraz zużycia sprzęgła i podzespołów układu napędowego.
Przekładnie manualne z dźwignią zlokalizowaną na panelu instrumentów
Dla tych klientów preferujących skrzynie ręczne, przewidziano dwie przekładnie z sześcioma lub dziewięcioma biegami do wyboru. Sterowanie odbywa się za pośrednictwem wygodnie zamontowanej na panelu centralnym dźwigni, wykorzystującej połączenie cięgnowe. Odseparowanie mechanizmu zmiany biegów od silnika pozwala na redukcję wibracji i ograniczenie hałasu w kabinie, nie ma już bowiem szczeliny umożliwiającej połączenie z odpowiadającym mechanizmem silnika. Pneumatyczne wspomaganie przełączania biegów ogranicza wysiłek kierowcy w wymagających warunkach krótkodystansowego transportu, a zmiana przełożeń odbywa się gładko i precyzyjnie.

Specjalnie dla pojazdów komunalnych zaprojektowana została dziewięciobiegowa przekładnia manualna ZF 9S 1115. Ekstremalnie krótkie przełożenie pełzające umożliwia jazdę z wyjątkowo niską prędkością. Dla tego rodzaju zastosowań nowe Atego Euro VI może zostać fabrycznie wyposażone w pakiet do zamiatania dróg, w połączeniu ze skrzynią pozwalający na przeróbkę pojazdu na zamiatarkę. Kolejna opcja umożliwiająca eksploatację w takich warunkach to w pełni automatyczna, pięciostopiowa skrzynia firmy Allison ze zmiennikiem momentu, idealnie dopasowana do ciężarówek pracujących w służbach takich jak odbiór śmieci, oczyszczanie ulic czy straż pożarna.

Mercedes PowerShift 3: sześć lub osiem przełożeń dobieranych automatycznie

Dla wersji o mocy 175 kW (238 KM) nowe zautomatyzowane przekładnie Mercedes PowerShift 3 G70, G71 oraz G90-6 mają po sześć przełożeń. W mocniejszym segmencie zastosowano kompletnie nową, ośmiostopniową skrzynię Mercedes PowerShift 3. Dodatkowe dwa biegi sprawiają, że najmocniejsze odmiany Atego o mocy przekraczającej 175 kW (238 KM) znakomicie nadają się do opcjonalnego wykorzystania w kombinacji ze sprzęgiem.

Podobnie jak przekładnie sześciostopniowe, nowa skrzynia ośmiobiegowa zawiera cztery programy jazdy, każdy z trzema trybami. Standardowo dostępny jest program "Economy", uwzględniający wcześniejszą zmianę biegów i jazdę na niższych obrotach w celu ograniczenia zużycia paliwa, oraz program "Manual". Zależnie od profilu eksploatacji, kierowca może uruchomić tryb "Power", skonfigurowany pod kątem osiągów i pozwalający pracować silnikowi w wyższych partiach obrotów. Dla zastosowań terenowych przewidziano alternatywny program "Offroad", w którym przełożenia są dłużej utrzymywane podczas wjazdu na wzniesienie w celu uniknięcia przerw w dostawie siły napędowej. W opcji oferowany jest także specjalny program "Fire Service", odzwierciedlający popularność Atego we flotach służb przeciwpożarowych. W pojazdach straży pożarnej, gdy liczy się każda sekunda, dla zwiększenia osiągów skrzynia G140-8 może zmieniać biegi wyjątkowo szybko.
Wybór czterech różnych programów jazdy pozwala klientom dobrać idealną konfigurację Atego jeszcze przed wyruszeniem w drogę. Strategia zmiany biegów stojąca za inteligentną, zautomatyzowaną przekładnią może być również zaprogramowana w późniejszym terminie przez autoryzowanego dealera ciężarówek Mercedes-Benz - tak, by dostosować ją do zmian w warunkach eksploatacji. Wszystkie zautomatyzowane skrzynie nowego Atego mają funkcję EcoRoll, znaną już z modeli wagi ciężkiej. Aktywowana automatycznie podczas wytracania prędkości, pozwala ona "żeglować" i wykorzystuje nadmiar pędu do dalszej redukcji zużycia paliwa.
Tak jak w większym Actrosie, Antosie i Arocsie, skrzynie obsługiwane są za pośrednictwem łatwo dostępnej dźwigni , zlokalizowanej na kolumnie kierownicy. Ta sama dźwignia służy do aktywowania nowego hamulca dekompresyjnego i opcjonalnego retardera magnetycznego. Nowe przełożenie tylnej osi i=3,417 uzupełnia szeroką gamę przełożeń, oferowanych dla hipoidalnych osi napędowych.

Przystawki odbioru mocy dostarczają do 600 Nm

Mercedes-Benz Atego występuje teraz z nową jednostką odbioru mocy montowaną od strony koła zamachowego. Pozwala ona napędzać dodatkowe narzędzia i dostarcza do 600 Nm momentu napędowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika. W poszczególnych obszarach eksploatacji, takich jak służby przeciwpożarowe, możliwe jest także montowanie specjalnych przystawek z przodu, np. pompy tandemowej.
Funkcjonalność Atego jako samochodu przeciwpożarowego lub podczas pracy w terenie zwiększa także dodana niedawno opcja wyboru pomiędzy stałym lub dołączanym napędem na wszystkie koła. Ten drugi służy głównie jako efektywne rozwiązanie dla pojazdów użyteczności publicznej lub zastosowań rolniczych. Stały napęd na wszystkie koła przeznaczony jest do wykorzystania w bardziej wymagających warunkach z dala od utwardzonych dróg. Nowa, zoptymalizowana pod względem masy skrzynia rozdzielcza w wytrzymałej, aluminiowej obudowie zapewnia właściwy rozdział siły napędowej pomiędzy osiami. Premiera nowego Atego wiąże się z debiutem nowej generacji przekładni z sześcioma, ośmioma lub dziewięcioma przełożeniami. Standardowa specyfikacja na rynku niemieckim obejmuje zautomatyzowane skrzynię Mercedes PowerShift 3 dla wszystkich wersji mocy i kategorii wagowych - Atego Euro VI to prawdziwy trendsetter w segmencie lekkiego transportu. Dla specjalnych wymagań sektora komunalnego lub zastosowań terenowych istnieje możliwość wyboru pomiędzy stałym lub ręcznie uruchamianym napędem na wszystkie koła.

Nowy model ustanawia klasowe standardy także w kategorii budowy przekładni. Mercedes-Benz jako jedyny producent zaopatrzył standardowo wszystkie wersje mocy oferowane na rynku niemieckim w przekładnie zautomatyzowane. Ten innowacyjny krok wiąże się z czymś więcej niż tylko wygodą kierowców w transporcie miejskim; wysoki standard zmiany biegów oferowany przez skrzynie zautomatyzowane, nawet w stresujących warunkach miejskich, zapewnia właściwy dobór przełożenia w każdym momencie. Zróżnicowane tryby pracy przekładni, precyzyjnie dobrane do charakterystyki nowych silników, i jeszcze krótszy czas zmiany biegów przekładają się na bezpośrednie korzyści w dziedzinie kosztów eksploatacji dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa oraz zużycia sprzęgła i podzespołów układu napędowego.
 

Podwozie i zawieszenie: Atego z łatwością trzyma się drogi
• Znaczna poprawa prowadzenia i dodatkowy komfort jazdy
• Układ kontroli stabilności Stability Control Assist w standardzie
• Lekka konstrukcja i wysoka ładowność
• Specyficzne rozwiązania oraz kompletne pojazdy na zamówienie

Całkowicie przeprojektowane podwozie nowego Atego godzi dwa przeciwstawne cele: wyjątkowy komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie, bez względu na obciążenie.
Aby było to możliwe, podjęto szczegółowe prace inżynierskie. Wymagania odnoszące się do Atego obejmują znacznie szerszy zakres niż na przykład te, którym podlegają ciężarówki dalekobieżne, zawsze pracujące pod określonym obciążeniem. Nowy Atego potrafi sprostać tym wyzwaniom dzięki zawieszeniu dostarczającym kierowcy wyjątkowe poczucie dynamiki jazdy, bezpieczeństwa i komfortu - bez względu na to, czy pojazd jest pusty, czy w pełni załadowany.

Kompleksowa lista udoskonaleń zaczyna się od skonfigurowanej na nowo przedniej osi, która w połączeniu z nowym układem kierowniczym z przekładnią obiegową pozwala osiągnąć wyjątkową precyzję prowadzenia. Celem projektantów układu kierowniczego była optymalna precyzja w okolicy centralnego położenia i bezpośredni transfer informacji płynących ze styku kół i nawierzchni, ale bez przekazywania nierówności na kierownicę. Ciężarówki wagi ciężkiej - Actros i Antos - ustanowiły już wysokie standardy w tym zakresie. Teraz kolej na Atego.

Bezpośredni charakter bez uszczerbku na komforcie

Nowe, czteropunktowe zawieszenie kabiny zostało usztywnione w celu dopasowania do zoptymalizowanej precyzji kierowania. Odczuwalnie zredukowano tendencje do przechyłów i drgań. I tu specjaliści Mercedes-Benz osiągnęli wyjątkowy balans pomiędzy wyczuciem drogi a komfortem jazdy. Nowe prowadzenie tylnej osi pozwala zoptymalizować prowadzenie nowego Atego poprzez poprawę charakterystyki pod- i nadsterowności podczas szybkiej zmiany pasów.

Układ kontroli stabilności Stability Control Assist - znany w autach osobowych jako ESP - zapewnia kontrolę nad pojazdem nawet w ekstremalnych sytuacjach.

Wysoka ładowność i różnorodna konfiguracja

Wysoka ładowność to jeden z najważniejszych atrybutów w transporcie dystrybucyjnym. Strukturalne modyfikacje podwozia nowego Atego mniej więcej równoważą dodatkowy ciężar, wynikający z zastosowania systemu kontroli spalin. Dla zastosowań, w których liczy się każdy kilogram, nowy model można wyposażyć w lżejszy, 80-litrowy zbiornik paliwa zamiast 120-litrowego, paraboliczne resory tylnej osi z pojedynczym piórem, zoptymalizowane pod względem masy osłony boczne (do 10,5 t) lub aluminiowe koła, dostępne w szerokiej gamie rozmiarów od 17,5 do 19,5 cala.

Znakomite możliwości zabudowy poprzednika pozostają również cechą nowego Atego. Poza licznymi kompletnymi nadwoziami dostępnymi fabrycznie (również takimi jak wywrotki Meiller najnowszej generacji), model oferowany jest m.in. z sześcioosobową kabiną, jako pojazd przystosowany do montażu zamiatarki drogowej lub z podwoziem pojazdu przeciwpożarowego o masie całkowitej zwiększonej do 9,8 tony. Łącznie, 15 wariantów rozstawów osi - od 3020 do 6260 mm - zapewnia wszechstronność w dziedzinie zabudowy. Ciągnik siodłowy przystosowany do pracy z lekkim zestawem również jest częścią palety nowego Atego.

Koszty, serwis i utrzymanie wartości: ekonomiczny cud na kołach
• Niezrównane zużycie paliwa, ekonomika i zgodność środowiskowa
• Szeroka oferta usług finansowych, leasingowych i kontraktów serwisowych
• Dopasowane do wymogów sektora usługi FleetBoard
• Wydłużone okresy międzyprzeglądowe i znacznie dłuższy czas eksploatacji
• Koszty napraw i wymiany części niższe od wszystkich pojazdów konkurencji
• Najniższa awaryjność w klasie
• Lepsze od konkurencji utrzymywanie wartości i wyższa cena odsprzedaży
W sektorze dystrybucyjnym ogólna efektywność użytkowanej ciężarówki jest kluczowym czynnikiem udanej działalności. I nie chodzi tylko o niskie koszty codziennej eksploatacji - pod względem cen napraw i obsługi nowe Atego należy do klasowych prymusów, a dzięki zaawansowanemu systemowi zarządzania flotą FleetBoard i niskiemu spadkowi wartości, stanowi bezpieczną inwestycję w całym okresie użytkowania.

Nowy Mercedes-Benz Atego wzbudza emocje. Stylowy, wyrafinowany design i miejsce kierowcy perfekcyjnie dopasowane do zróżnicowanych wymagań w transporcie dystrybucyjnym w połączeniu z bezkonkurencyjnymi wynikami zużycia paliwa czynią go popularnym wyborem kierowców, właścicieli firm i udziałowców. Także księgowi należą do grupy fanów nowej, lekkiej ciężarówki.

Średnio klienci Atego pokonują swoim pojazdem od 60 do 90 tys. km rocznie. Zużycie paliwa jest zatem - podobnie jak w transporcie dalekobieżnym - najważniejszym kryterium, ważniejszym nawet od kosztów zakupu i zatrudnienia, długookresowo determinującym strukturę wydatków na samochód.

Dzięki nowym silnikom BlueTec 6 udało się ograniczyć zużycie paliwa nowego Atego nawet o 5 proc. w porównaniu z poprzednikiem Euro V - i to mimo wzrostu konsumpcji jako nieodłącznego elementu zastosowania systemu oczyszczania spalin. Zużycie czynnika AdBlue zostało zmniejszone o połowę. Nowe jednostki BlueTec 6, wydajne przekładnie zautomatyzowane Mercedes PowerShift 3 i, w niektórych przypadkach, dłuższe przełożenia w połączeniu z lepszymi osiągami leżą u podstaw czołowej pozycji Atego w sektorze ciężarówek dystrybucyjnym. Niższy apetyt przekłada się na odczuwalne korzyści w porównaniu z bezpośrednią konkurencją - nie tylko w codziennych bilansach.

Z zadatkami na maratończyka
Słynna niezawodność Atego i najniższa na tle konkurencji awaryjność mają pozytywny wkład w sukces firmy. Okresy międzyprzeglądowe wydłużone o 20 proc. - nawet do 120.000 km, niskie koszty napraw i obsługi (3,82 ct/km) oraz najbardziej korzystne ceny części zamiennych w klasie sprawiają, że nowy model to rzadki i przyjazny budżetowi gość w punktach serwisowych Mercedes-Benz.
Atego spędza w warsztacie tylko połowę czasu, którego potrzebują jego konkurenci. W statystykach awaryjności zajmuje pierwsze miejsce wśród najbardziej niezawodnych lekkich ciężarówek, z wynikami na poziomie jednej trzeciej uzyskiwanych przez konkurentów.

FleetBoard EcoSupport: kontrola ekonomicznego sukcesu
Dodatkowe usługi, takie jak indywidualny system wsparcia kierowcy FleetBoard EcoSupport na panelu wskaźników, zaprojektowany specjalnie do zastosowań w transporcie dystrybucyjnym, pomaga nadzorować efektywność codziennej eksploatacji. Kompleksowy pakiet zarządzania usługami transportowymi FleetBoard, dostępny w opcji, obejmuje śledzenie i wsparcie usług takich jak skanowanie kodów kreskowych, dwukierunkowa wymiana danych pomiędzy centralą a kierowcą, nawigacja czy monitorowanie i analiza harmonogramu pracy. Jako specjalna oferta powitalna, usługi FleetBoard dostępne są bezpłatnie przez cztery pierwsze miesiące użytkowania nowego Atego. Później klienci mogą dalej z nich korzystać, opłacając przystępny, comiesięczny abonament.
Również ceny usług zostały dopasowane do niskich kosztów eksploatacji nowego Atego. Przykładowo, opłaty za korzystanie za kontrakty serwisowe CharterWay Service Complete obniżono o 5 proc., a okres ich został automatycznie wydłużony z 80 do 96 miesięcy.
Niezmiennie korzystne perspektywy towarzyszą nowemu Atego, gdy nadejdzie czas pożegnania po okresie udanej współpracy: nawet jako pojazd używany utrzymuje on bardzo wysoką wartość przy odsprzedaży.

Ważny rozdział w historii ciężarówek: od LP 608 do nowego Atego
• LP 608: rok 1965 to świt nowej ery
• LK i MK: nadzwyczajna różnorodność
• Atego: gama dostosowana do transportu dystrybucyjnego
Mógł wydawać się niewielki, ale okazał się wielkim ciosem: premiera lekkiej ciężarówki LP 608 w Brukseli w 1965 roku została pod wieloma względami uznana za początek całkiem nowego rozdziału w historii aut użytkowych Daimler-Benz. Świetnie dopasowany do ówczesnej strategii koncernu Daimler-Benz pojazd stał się popularny i wszechstronny, sprawdzając się we wszystkich klasach pojazdów użytkowych. Istotną rolę od samego początku odegrała nowa fabryka ciężarówek w Wörth. Właśnie stamtąd wyjechała przedprodukcyjna seria LP 608. Po niej, latem 1965 roku, powstały pierwsze egzemplarze seryjne.

Ważny krok w drodze do stworzenia pełnej oferty
Wraz z LP 608 Mercedes-Benz zyskał reprezentację w klasie lekkich ciężarówek. Zwinny model z nowoczesnymi kabinami nad silnikiem stanowił ważny krok w drodze do poszerzenia oferty. Litera "P" oznaczała kabiny Pullman i była stosowana od lat 50. w celu odróżnienia od modeli z konwencjonalnymi kabinami za silnikiem.
Wyglądało na to, że klienci wręcz oczekiwali modelu takiego jak LP 608: natychmiast podbił on segment 6,5-tonowych pojazdów, które można było prowadzić z prawem jazdy na samochód osobowy, i szybko zyskał 45-procentowy udział w rynku. Umieszczona nad silnikiem kabina o pudełkowatym kształcie i dużej powierzchni szyb upodabniała go do modeli wagi ciężkiej, wprowadzonymi przez Mercedes-Benz na rynek w 1963 roku.
W przeciwieństwie do nich przednie lampy LP 608 zostały zamontowane w osłonie chłodnicy, a drzwi umiejscowiono za skrajnie przesuniętą do przodu osią. Dostęp do wnętrza ułatwiał nisko położony, pojedynczy stopień. Szczególnie wygodny, miał on istotne znaczenie dla krótkodystansowego transportu i stał się powtarzalnym elementem w historii ciężarówek Mercedes-Benz lekkiego i średniego kalibru - aż do dzisiaj.

OM 314 pomógł utrzymać masę w ryzach
Idealnym uzupełnieniem smukłego wyglądu LP 608 była nowa jednostka OM 314, której główne elementy pochodziły od legendarnego i szczególnie lekkiego, 6-cylindrowego silnika OM 312 z okresu powojennego. OM 314 miał jednak 4 zamiast 6 cylindrów i należał do pierwszych diesli Mercedes-Benz z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Początkowo 4-cylindrowa jednostka generowała moc 59 kW (80 KM); w 1969 roku wzmocniono ją do 63 kW (85 KM). Pierwsza 7,5-tonowa ciężarówka - LP 808 - dołączyła do oferty w 1967 roku, a jej ładowność równa 4,5 tony o 1 tonę przewyższała możliwości mniejszych modeli.

Całkowita masa własna rośnie do 11 ton

W 1970 roku lekka seria LP została wzbogacona o dwie kolejne, mocniejsze wersje - LP 811 i LP 913. Pomimo zastosowania 6-cylindrowych silników OM 352 o pojemności 5,7 litra (81 i 96 kW/110 i 130 KM) z pojazdów klasy średniej, i one zostały wyposażone w nisko zamocowaną kabinę znaną z modeli LP. Z biegiem czasu do gamy dołączyły wersje o dopuszczalnej masie całkowitej 11 ton, z masą trakcyjną równą 21,6 tony.
Paleta modeli LP z ich zwartymi, prostopadłościennymi kabinami w ciągu prawie 20-letniej kariery została poddana dwóm modernizacjom. Rok 1977 przyniósł bardziej płaski design przedniego pasa i przeniesienie lamp z wlotu powietrza do zderzaka. LP 608 został przemianowany na LP 708 i wzmocniony z 59 do 63 kW (85 zamiast 80 KM) oraz zyskał dodatkowe 500 kg ładowności. W 1979 roku wszystkie elementy obsługi modelu LP zostały przeniesione na zewnątrz pojazdu w ramach rekompensaty faktu, że kabina nie może być odchylana.

Równoległa produkcja modeli klasy średniej w Mannheim

Równolegle do lekkich modeli LP zakłady w Mannheim kontynuowały produkcję ciężarówek klasy średniej, dostępnych zarówno z kabiną nad, jak i za silnikiem. W 1965 roku wprowadzono nowocześniej stylizowane wersje, wypełniając lukę pomiędzy dużymi i małymi kabinami prostopadłościennymi LP.

Ciężarówki Mercedes-Benz lekkiego i średniego kalibru w stosunkowo krótkim czasie osiągnęły wysoki udział w rynku, zwłaszcza odkąd duże vany z późniejszej gamy T2 wdarły się do segmentu pojazdów o masie całkowitej do 6, a później nawet 7,5 tony. Ale to nie wszystko: gdy modele klasy średniej z Mannheim ustąpiły pokoleniu New Genartion w 1975 roku, trend ten nasilił się jeszcze bardziej.

Paleta czterech modeli oferowanych w ramach modularnej koncepcji "New Generation" składała się z ciężarówek klasy średniej o dopuszczalnej masie całkowitej 10, 12, 14 i 16 ton - wszystkich z odchylaną kabiną. Obok 6-cylindrowych jednostek z serii 300 pojawiły się widlaste silniki nowej serii 400.

Rok 1984: debiut klasy lekkiej 

W połowie lat 80. ciężarówki klasy średniej pokolenia New Generation musiały zmierzyć się z silną konkurencją z własnego podwórka – nową serią LN2, wprowadzoną w Rzymie w 1984 roku, znaną także jako LK (skrót od niemieckich słów oznaczających "klasę lekką"). Oferowane w wersjach od 6,5 do 11 ton, pojazdy te były nie tylko spadkobiercami modeli serii LP, ale szybko dowiodły swych zalet w cięższych segmentach ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej do 15 ton.
Premiera serii LK w 1984 roku to ogromny krok naprzód w dziedzinie technologii: odchylane kabiny były teraz dostępne dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 tony wzwyż. Ponadto, po raz pierwszy zaoferowano opony niskoprofilowe. W opcji dostępne było zawieszenie pneumatyczne tylnej osi dla nadwozi typu pikap. Nowe lekkie modele były także standardowo wyposażone we wspomaganie kierownicy, a także dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy. Tak jak w przypadku serii LP, gama silników obejmowała 4- i 6-cylindrowe jednostki serii 300, została jednak rozszerzona o wersje rozwijające nawet 176 kW (240 KM).

Debiut długich kabin w segmencie lekkich ciężarówek
Charakterystycznym elementem kabin modeli LK była wznosząca się linia bocznych szyb i, po raz kolejny, nisko położone wejście, zlokalizowane przed przednią osią. Zupełną innowację w klasie lekkich ciężarówek stanowiła opcja zamówienia dla wszystkich modeli długiej kabiny z leżanką. Lekko zaokrąglony przedni pas i szeroki wlot powietrza do chłodnicy to klasyczne elementy ciężarówek Mercedes-Benz, zapewniające wizualną rozpoznawalność pojazdu z rodziny New Generation.
Modele LK poddano dwóm modernizacjom, które zagwarantowały im nowoczesność nie tylko pod względem technicznym: przejście na Euro II w 1994 roku wiązało się z wprowadzeniem wydłużonej o 5 cm kabiny z wygodniejszą kierownicą. W 1996 roku klasa lekkich ciężarówek zyskała bardziej wyrazistą osłonę chłodnicy z szerszymi płetwami.

Silniki: zmiana warty
Ponadto, w 1996 roku dokonano kompleksowego przeglądu gamy silników. W kategorii mocy do 125 kW (170 KM) inżynierowie wymienili całkowicie jednostkę OM 364 LA i częściowo OM 366 LA na 4-cylindrowe silniki nowej serii 900, generujące moc 90, 100 lub 136 kW (122, 136 lub 170 KM).

Silniki serii 900 stały się normą w całej gamie lekkich ciężarówek Mercedes-Benz w 1998 roku, gdy schedę po modelach LK przejął nowy Atego. W ciągu 14 lat produkcji linie montażowe fabryki w Wörth opuściło ponad 300.000 egzemplarzy serii LK. Znakiem rozpoznawczym jej następcy była opuszczona z przodu rama, pozwalająca na jeszcze niższe zamontowanie kabiny i dodatkowo ułatwiająca dostęp do wnętrza.

Nowa konstrukcja dla ciężarówek lekkiej i ciężkiej kategorii
Od samego początku Atego oferowany był z czterema kabinami. Paleta obejmowała zarówno krótkie kabiny dla krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego, jak i kabiny L z podwyższonym dachem, doskonałe dla operacji dalekobieżnych. Miały one łagodne linie i prostopadłościenny kształt, a nisko położona osłona chłodnicy z trójramienną gwiazdą rozciągała się na klapy kryjące instrumenty obsługi. Komfort wnętrza zwiększała wygodna, czteroramienna kierownica, nowy, zamocowany na silniku mechanizm zmiany biegów i szeroka gama schowków.

Do jednostki OM 904 LA dołączył jej 6-cylindrowy odpowiednik OM 906 LA, debiutujący w wariantach mocy 170 kW (231 KM) oraz 205 kW (279 KM). Każdy z silników miał trzy zawory na cylinder i był przygotowany do spełnienia normy emisji spalin Euro III, która weszła w życie na przełomie tysiącleci.

Zakres dopuszczalnej masy własnej nadal wahał się od 6,5 do 15 ton, imponowała natomiast liczba dostępnych konfiguracji: w chwili premiery oferowano 25 bazowych wersji i aż 240 wariantów, obejmujących zarówno pojazdy do krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego czy usług komunalnych, jak i ciągniki siodłowe oraz wywrotki.

Modele wagi ciężkiej, z co najmniej trzema osiami lub o dopuszczalnej masie własnej przekraczającej 15 ton, zaliczały się do gamy Atego heavy-duty (1998-2004) lub Axora (od 2001 roku). Długa kabina Atego wykorzystywana w transporcie dalekobieżnym sprawdziła się nie tylko w europejskim Axorze. Przykładowo, w Brazylii dalekobieżne ciężarówki Mercedes-Benz do dzisiaj, niemal bez wyjątku, wyposażone są w kabiny Atego.

Druga generacja Atego upodabnia się do Actrosa
Druga generacja Atego zadebiutowała podczas targów pojazdów użytkowych IAA Commercial Vehicles w 2004 roku. Jej design oraz liczne nowości technologiczne nawiązywały do Actrosa, flagowego modelu wagi ciężkiej. Ergonomiczna koncepcja kabiny z kokpitem otaczającym kierowcę przypominała tę z Actrosa drugiej generacji. Znana później jako "Global Cockpit", zaczęła być stosowana na całym świecie, na przykład w ciężarówkach Mercedes-Benz produkowanych w Brazylii. Przy okazji debiutu drugiej generacji Atego po raz pierwszy w transporcie dystrybucyjnym zastosowano zautomatyzowaną przekładnię 6-stopniową, a także wspomagający ruszanie pod górę system "hill holder", zintegrowany z układem hamulcowym Telligent.

Najpopularniejsza ciężarówka hybrydowa w Europie
Podczas IAA w 2008 r. Mercedes-Benz zaprezentował Atego jako najlepszego w klasie pioniera w transporcie dystrybucyjnym. Na stoisku pojawiły się nie tylko zgodne z Euro IV i V modele z silnikami BlueTec i technologią SCR, ale także wariant hybrydowy o dopuszczalnej masie całkowitej 12 ton. Od momentu wejścia na rynek w 2010 roku sprzedano ponad 100 egzemplarzy tego modelu.

Rok 2010 to debiut trzeciej generacji Atego. Jej szczególne cechy obejmują design z jeszcze bardziej charakterystycznym wlotem powietrza, inspirowanym trzecią generacją Actrosa, oraz dalsze udoskonalenia kabiny - teraz z wielofunkcyjną kierownicą i przeprojektowanym panelem wskaźników. Co więcej, wewnątrz zastosowano jeszcze wyższej jakości materiały i bogatsze wyposażenie.

Trio w komplecie: nowe Atego
Zachowując ten sam rozstaw ramy z przodu, a w ten sposób - bezkompromisową funkcjonalność w kwestii dostępu do kabiny, nowe Atego niezmiennie oferuje kluczowe zalety poprzednika. Jest jednocześnie w pełni dopasowane do struktury programu nowych ciężarówek Daimlera - Daimler Trucks' Strategic Future Truck Program (SFTP). Powiązania produktów sięgają od nowych silników poprzez tkaniny tapicerki, materiały, przełączniki i elementy wnętrza aż do poszycia zewnętrznego.
Ogółem, nowe Atego dzieli z większymi braćmi znaczną liczbę części nadwozia - czy to przednia klapa z gwiazdą Mercedesa, osłona chłodnicy, elementy dostępu do kabiny, boczne panele, czy siatka za wlotem powietrza. Wszystkie te charakterystyczne elementy wyraźnie pozycjonują gamę nowego Atego obok Actrosa oraz budowlanego Arocsa i jednoznacznie czynią go trzecim członkiem rodziny SFTP.