04
września
2012
|
02:00
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz Citan: efektywny miejski samochód dostawczy

• Mercedes-Benz Vans: nowy Citan uzupełnia ofertę
• Komfortowe i wysokiej jakości miejsce pracy
• Cztery silniki, które sprostają wszelkim wymaganiom
• Najniższe zużycie paliwa w swojej klasie
• Pakiet BlueEFFICIENCY ogranicza zużycie do minimum
• Właściwości jezdne typowe dla marki: bezpieczeństwo, dynamika i wygoda
• Bezpieczeństwo bez kompromisów: ADAPTIVE ESP, do sześciu poduszek powietrznych
• Trzy długości i trzy warianty modelu w ofercie
• Atrakcyjne usługi, dożywotnia gwarancja mobilności

Moc olbrzyma i pragnienie wróbelka — nowy Mercedes-Benz Citan to efektywny miejski samochód dostawczy. Nowy Citan jak żaden inny van miejski łączy minimalne emisje CO2 z wielką przyjemnością z jazdy oraz wysoką sprawność z niskimi kosztami utrzymania. W wersji Citan 108 i 109 CDI BlueEFFICIENCY jego normatywne zużycie paliwa wynosi 4,3 litra/100 km — żaden miejski samochód dostawczy z silnikiem spalinowym nie zużywa mniej, żaden też nie ma niższych emisji. Niemniej godna uwagi jest jego pojemność przestrzeni ładunkowej wynosząca do 3,8 m³ oraz ładowność wynosząca do 810 kg. Niespotykana jakość i dynamika jazdy, wzorowe bezpieczeństwo i ekonomiczność, a także przykładna wszechstronność i solidność — Mercedes-Benz Citan to nowy w pełni profesjonalny miejski samochód dostawczy.

Mercedes-Benz Vans: nowy Citan uzupełnia ofertę

Wprowadzając nowego Citana, firma Mercedes-Benz Vans uzupełnia ofertę w segmencie samochodów dostawczych. Dzięki nowemu Citanowi i wypróbowanym modelom Vito, Sprinter i Vario, dział vanów Mercedes-Benz oferuje teraz pełną gamę pojazdów: od miejskich samochodów dostawczych aż po duże pojazdy transportowe i w przedziale od 1,8 t aż do 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Szeroki wybór produktów w zakresie samochodów do przewozu dużych ładunków wzbogaca wygodny osobowy Viano. Również nowy Citan może zostać dostosowany do indywidualnych zastosowań Klientów. Obejmująca trzy długości i trzy warianty Citana (Furgon, Mixto i Kombi) gama modeli jest wyjątkowo szeroka.
 
Typowy wygląd dla marki, wydatna atrapa chłodnicy

Już na pierwszy rzut oka widac, jest to prawdziwy Mercedes-Benz. Pełen charakteru wygląd nowego Citana jest niepowtarzalny. Jego charakterystyczna prezencja ma oparcie w śmiałej chromowanej gwieździe na wydatnej i solidnej atrapie chłodnicy z jej trzema perforowanymi w sportowym stylu listwami. Niemniej uderzające są wyraziste reflektory Citana czy też skos maski silnika z jej klarownie podkreślonymi krawędziami.

Wyraźny ukos osłony chłodnicy i dostawione do niej reflektory podkreślają dynamikę nowego Citana. Przednie reflektory o przezroczystych szkłach ujmują przejściem od powierzchni matowo szarych do elementów o błyszczącym chromowaniu. Opcjonalne reflektory przeciwmgielne oraz przewidziane w standardzie światła do jazdy dziennej są zintegrowane w przednim zderzaku.

Pełną siły prezencję Citana podkreśla trapezowy kształt wlotu powietrza w zderzaku. Także i ta cecha należy do elementów stylu typowych dla marki Mercedes-Benz, począwszy od aktualnych samochodów osobowych klasy kompaktowej aż po nowego Actrosa. Wspólna kompozycja wypukłych i wklęsłych kształtów nadaje obliczu nowego Citana szczególnego wdzięku.

Boczna sylwetka tego miejskiego samochodu dostawczego zyskuje niemal sportowe proporcje dzięki klinowemu kształtowi przodu nadwozia. Nowy Citan dobrze trzyma się drogi zwłaszcza na dostępnych opcjonalnie kołach z aluminiowymi felgami 15”, licujących z zewnętrznymi powierzchniami wnęk.

Niepowtarzalnie i drobiazgowo zaprojektowany tył samochodu

Zaakcentowana została również szerokość tylnej szyby. Jej lekko ukośna dolna krawędź leży dokładnie w linii pionowo umieszczonych tylnych świateł — na nowym Citanie rozpoznaje się w najdrobniejszym szczególe doświadczoną rękę projektantów firmy Mercedes-Benz. Klarownie zarysowane jednoczęściowe tylne światła ukazują pod przezroczystym czerwonym szkłem wzór, który tworzą chromowane linie.
W wersjach z tylnymi drzwiami przewidziano miejsce na tablicę rejestracyjną na lewej, szerszej części tych niesymetrycznych drzwi. Gdy nabywca zamówi Citana z tylną pokrywą, tablica rejestracyjna zostanie umieszczona pośrodku.
Nowy Citan wyróżnia się wśród miejskich samochodów dostawczych swoim unikalnym wyglądem, dołączając jednocześnie do rodziny samochodów transportowych Mercedes-Benz Sprinter i Vito.

Solidny i trwały charakter nowego Citana podkreślony został przez mocne zderzaki oraz liczne nielakierowane powierzchnie z tworzyw sztucznych. W sytuacjach gdy pożądana jest szczególna elegancja, Citana może zostać wyposażony w lakierowane zderzaki i lusterka wsteczne w kolorze nadwozia oraz przysłony nad tylnymi światłami pozycyjnymi.
Żywy wygląd nowego Citana nie jest celem samym w sobie. Przekłada się on na doskonałą aerodynamikę, która pomaga zminimalizować zużycie paliwa.
 
Jakość: prawdziwy Mercedes-Benz w najdrobniejszych szczegółach

Spoiny, krawędzie i łączenia zostały precyzyjnie zaprojektowane i równie precyzyjnie wykonane. Citan już na pierwszy rzut oka przekonuje o swojej wysokiej klasie. Pod znakiem gwiazdy Mercedesa kryje się też jakość Mercedesa: ten nowy samochód dostawczy jest wprawdzie produkowany wspólnie z przedsiębiorstwem partnerskim, ale spełnia pod każdym względem zwyczajowo wysokie wymagania stawiane samochodom spod znaku gwiazdy. I tak jakość stanu surowego samochodu została uzyskana poprzez optymalizację procesów.

Dla kompleksowej ochrony przed korozją, nadwozie nowego Citana składa się wyłącznie z blach w pełni ocynkowanych. Kompletne nadwozie otrzymuje przed lakierowaniem powłokę antykorozyjną nakładaną metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL). W niektórych miejscach stosuje się drugą warstwę, na przykład na resorach tylnej osi, narażonej na uderzenia kamieni.

Dodatkową ochronę przed korozją i izolację akustyczną zapewniają okładziny z tworzywa sztucznego na nadkolach przedniej i tylnej osi. W celach konserwacyjnych, wnęki zostały dodatkowo powłóczone woskiem. Ochronę antykorozyjną wspierają także rozległe uszczelnienia zgrzewów z PVC.

I jeszcze jeden ważny fakt: każdy Mercedes-Benz Citan jest na koniec produkcji dokładnie kontrolowany i odbierany przez „ekipę z gwiazdką”.
 
Idealne miejsce pracy: wygodne, solidne i najwyższej jakości

Nowy Citan został doskonale wyposażeny, przez co jego wnętrze jest równie niepowtarzalne, jak jego wygląd zewnętrzny. Wykonano je na wysokim poziomie, do jakiego przyzwyczaił już Mercedes-Benz. Citan wykazuje pod wieloma względami bliskie pokrewieństwo z innymi autami tej marki. Tapicerka, tkaniny i pozostałe materiały mają jakość wypróbowaną w samochodzie Mercedes-Benz Vito.

Kierowca i pasażer obok kierowcy siedzą w równie wygodnych tapicerowanych fotelach. Ergonomiczne ukształtowanie siedzeń, a zwłaszcza ich oparć, zapewnia dobre trzymanie boczne, a przy tym wygodę i bezpieczeństwo. Tkanina stanowiąca uformowane w sposób typowy dla marki obicie foteli jest nie tylko przyjemna w dotyku, ale także łatwa w utrzymaniu i solidna.

Siedzenia przednie można przesuwać do przodu i do tyłu. Ponadto można regulować nachylenie oparć, a opcjonalnie także wysokość siedzeń. W Furgonie w miejscu obok kierowcy zastosowano składane siedzenie połączone z dostępną na żądanie odchylną kratową ścianką oddzielającą. W przygotowaniu jest podwójne siedzenie w miejscu obok kierowcy. Zwiększa ono przede wszystkim elastyczność Citana Furgon.

Deska rozdzielcza z materiałów wysokiej jakości

Z taką samą mocą i charakterem jak wygląd zewnętrzny nowego Citana zaprojektowano jego deskę rozdzielczą. Jej powierzchnia z przypominającym skórę groszkowaniem jest robi wrażenie zarówno pod wyglądem jak i w dotyku. Jest ona poza tym niewrażliwa na zadrapania i łatwa do czyszczenia. Kolor i struktura nawiązują do innych pojazdów marki.

Kierownica, wskaźniki i obsługa — typowy Mercedes-Benz

Osoby, które jeżdżą samochodami Mercedes-Benz, w kokpicie nowego Citana natychmiast poczują się jak w domu. Dzieje się tak przede wszystkim za sprawą dobrze znanej gwiazdy na płycie oporowej trójramiennej kierownicy z podwójnym dolnym ramieniem. Ma ona regulowaną wysokość i nie zasłania widoku zaprojektowanych w sposób typowy dla marki wskaźników. Jako opcja dostępna jest także kierownica skórzana.

Zespół wskaźników obejmuje we wszystkich modelach prędkościomierz, obrotomierz oraz wskaźniki temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa. Lampka kontrolna informuje, czy drzwi są prawidłowo zamknięte. Umieszczony centralnie na dole prędkościomierza wyświetlacz podaje przebieg. Zależnie od poziomu wyposażenia wyświetlane są tu także informacje komputera pokładowego, między innymi o zużyciu paliwa oraz przebytej drodze i aktualnym zasięgu.

Do modelu przekonuje także typowa dla marki wysoka funkcjonalność. Czy będzie to przełącznik wielofunkcyjny na kolumnie kierownicy, przełącznik gałkowy na konsoli środkowej, przełącznik świateł na tablicy przyrządów na lewo od kierownicy czy inne przyciski — rozmieszczenie, wygląd i funkcjonalność elementów stanowiska kierowcy odpowiadają przyjętym w firmie Mercedes-Benz, najwyższym standardom. Typowe jest także położenie przycisku światła ostrzegawczego u góry na konsoli środkowej oraz cztery okrągłe dysze wentylacji.

Wysokogatunkowe, solidne i łatwe do czyszczenia okładziny

Wszystkie okładziny we wnętrzu są wysokiej jakości, w pełni funkcjonalne i łatwe do czyszczenia. Przednie drzwi obłożone są łatwym w utrzymaniu tworzywem sztucznym, w wersji Kombi opcjonalnie uzupełnionym o wstawką z tkaniny. Wykładzina podłogi tylnej części lub ładowni samochodu jest również wykonana z solidnego tworzywa (w Furgonie opcjonalnie). Wersja Kombi ma na życzenie podłogę wyłożoną dywanem.
Okładzina sufitu jest wykonana w Furgonie do słupka B, w wersji Mixto do słupka C, a w wersji Kombi z homologacją M1 (osobowej) na całości. Zależnie od wariantu modelu i zastosowania, dostępne są różne okładziny dla ładowni lub przestrzeni bagażowej oraz dla drzwi przesuwnych i tylnych lub klapy tylnej.

Funkcjonalność na pierwszym planie

Konstruktorzy główny akcent położyli na funkcjonalność Citana w codziennym użytkowaniu. Duża schowek przed pasażerem, półka między przednimi siedzeniami, praktyczna półka sufitowa na całą szerokość przedniej szyby i bardzo pojemne kieszenie w drzwiach oferują sporo miejsca na duże i małe przedmioty codziennego użytku.
W kieszeniach drzwiowych mieszczą się np. butelki z napojami o objętości 1,5 l. To samo dotyczy opcjonalnego podłokietnika ze schowkiem. W przedziale dla pasażerów Citana w wersji Kombi przygotowano ponadto jako opcję półkę sufitową z trzema zamykanymi schowkami oraz dwa zamykane schowki w podłodze samochodu. W przygotowaniu dla wszystkich wersji Citana jest opcjonalny uchwyt na tablicy przyrządów na dokumenty o formacie do A4.
Jeśli się zliczy wszystkie możliwe półki i schowki Citana, otrzyma się zadziwiająco dużą objętość łączną 77 l w kokpicie i przedziale dla pasażerów.

Skutecznie ogrzewanie i wentylacja

Okrągłe dysze nawiewu w kokpicie zostały przystosowane do dużego przepływu powietrza. Przycisk obiegu wewnętrznego zapobiega przenikaniu zanieczyszczonego powietrza z zewnątrz. Z uwagi na to, że niezwykle oszczędne silniki wysokoprężne nowego Citana oddają tylko niewielką ilość ciepła silnikowego, wszystkie Citany CDI są seryjnie wyposażone w elektryczny dogrzewacz. Załącza się on automatycznie w zależności od temperatury płynu chłodzącego lub od ustawienia przełącznika obrotowego temperatury.
Jako wyposażenie specjalne dla wersji Mixto przewidziany został kanał ciepłego powietrza prowadzący do tylnej części samochodu (w Kombi jest to element wyposażenia standardowego). Kieruje on powietrze o odpowiedniej temperaturze do przedziału dla pasażerów. Na życzenie nowy Citan może zostać wyposażony w klimatyzacją manualną oraz z półautomatyczną klimatyzacją Tempmatic. Utrzymuje ona stale wybraną wcześniej temperaturę.
Po wyjściu z samochodu nowy Citan odprowadzi nas do domu: reflektory są wyposażone w wygodną funkcję Follow me home przy opuszczaniu samochodu.
 
Cztery silniki, które sprostają wszelkim wymaganiom

Wybór silników nowego Citana jest szeroki. Elastyczny, wysoce efektywny i cicho pracujący Diesel z wtryskiem bezpośrednim i turbosprężarką OM 607 o pojemności skokowej 1,5 litra jest dostępny w trzech wariantach mocy:

• Citan 108 CDI, moc 55 kW (75 KM), moment obrotowy 180 Nm
• Citan 109 CDI, moc 66 kW (90 KM), moment obrotowy 200 Nm
• Citan 111 CDI, moc 81 kW (110 KM), moment obrotowy 240 Nm

Dochodzi do tego żwawy, doładowany silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o pojemności skokowej 1,2 litra typu M 200.71:

• Citan 112, moc 84 kW (114 KM), moment obrotowy 190 Nm.
Obecnie w sprzedaży znajdują się Citany 108 CDI i 109 CDI; warianty Citan 111 CDI i Citan 112 uzupełnią ofertę latem przyszłego roku.

Wysoce ekonomiczny silnik wysokoprężny w trzech stopniach mocy
Czterocylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 1461 cm³ przekonują swoim nadzwyczaj niskim zużyciem paliwa, wysoką ekonomicznością i przyjemnie cichą pracą. Nadano im średnicę cylindra 76 mm i skok tłoka 80,5 mm, zaś zaworami steruje umieszczony u góry wałek rozrządu.

Paliwo dociera do komór spalania przy ciśnieniu maksymalnym 1600 barów przez regulowany elektronicznie układ wtrysku bezpośredniego z Common Rail i precyzyjne, sterowane piezoelektrycznie wtryskiwacze. Doładowanie wykonuje turbosprężarka, w najmocniejszej wersji ze zmienną geometrią turbiny. Zużycie paliwa obniża regulowana pompa oleju. To samo dotyczy opcjonalnie dostępnej funkcji ECO Start-Stop.
Diesle uzyskują maksymalną moc silnika przy 4000 obr./min, zaś największy moment obrotowy już przy 1750 obr./min. Jest on osiągalny w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Z takiej charakterystyki wynika znakomita elastyczność przy dużej rozpiętości prędkości obrotowych.

Wysoka jakość ułożenia i wtrysk Common Rail zapewniają przyjemnie cichą pracę tych zwartych silników wysokoprężnych. Pasek zębaty napędzający wałek rozrządu ma trwałość 240 000 km, a wynoszące 40 000 km interwały międzyprzeglądowe są bardzo długie. W rezultacie, oprócz niezwykle niskiego zużycia paliwa, otrzymujemy niewielkie koszty eksploatacji.

Niewielkie zużycie paliwa oznacza również bardzo niską emisję CO2. Umieszczony w pobliżu silnika katalizator oksydacyjny oraz seryjnie montowany filtr cząstek stałych, układ recyrkulacji spalin i niewielki poziom hałasu zapewniają środowisku maksymalną ochronę. Silniki wysokoprężne Citana spełniają wymogi normy emisji spalin Euro V.
Silnik benzynowy z dużym temperamentem

Alternatywą dla silników wysokoprężnych jest równie żwawy i elastyczny, doładowany silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim spełniający normy emisji spalin Euro V. Ta czterocylindrowa jednostka o pojemności skokowej 1,2 l odznacza się całym szeregiem wyrafinowanych szczegółów technicznych. Zaliczają się do nich: aluminiowy kadłub silnika, technika czterozaworowa i dwa górne wałki rozrządu. Średnica cylindra wynosi 73,2 mm, a skok tłoka 72 mm (pojemność skokowa 1192 cm³). Konstrukcja silnika umożliwia zastosowanie dużych średnic zaworów i tym samym dobre wypełnienie cylindrów, zaś bezpośredni wtrysk zapewnia optymalne dawkowanie paliwa.
Kompaktowa turbosprężarka doładowująca napędzana spalinami reaguje szybko i zapewnia 90% maksymalnego momentu obrotowego już przy 1500 obr./min. Silnik osiąga wynoszący 190 Nm maksymalny moment obrotowy w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowych od 2000 obr./min do 4000 obr./min. Maksymalna moc 84 kW (114 KM) pojawia się przy 4500 obr./min.

Niskie zużycie paliwa wspiera między innymi regulowana pompa oleju. Pracuje ona zależnie od potrzeb na dwóch poziomach ciśnienia. Technika BlueEFFICIENCY z funkcją ECO Start-Stop jest przy tym silniku benzynowym elementem wyposażenia seryjnego. Wyłącza ona silnik automatycznie w fazach oczekiwania. Zachodzi to gdy skrzynia biegów znajduje się na biegu jałowym, pedał sprzęgła nie jest wciśnięty i prędkość nie przekracza 4 km/h. Silnik odpala, gdy tylko samochód zacznie znów się toczyć, albo gdy kierowca wciśnie sprzęgło.

Nowy Citan: zestawienie silników

Model Paliwo Pojemność skokowa Moc Moment obrotowy
Citan 108 CDI olej napędowy 1461 cm³ 55 kW (75 KM) przy 4000 obr./min 180 Nm przy 1750-2500 obr./min
Citan 109 CDI olej napędowy 1461 cm³ 66 kW (90 KM) przy 4000 obr./min 200 Nm przy 1750-3000 obr./min
Citan 111 CDI olej napędowy 1461 cm³ 81 kW (110 KM) przy 4000 obr./min 240 Nm przy 1750-2750 obr./min
Citan 112 benzyna 1192 cm³ 84 kW (114 KM) przy 4500 obr./min 190 Nm przy 2000-4000 obr./min

Dobrze dostrojone pięcio- i sześciobiegowe skrzynie biegów

W przypadku silników wysokoprężnych o najniższych mocach, przeniesienie napędu wykonują pięciobiegowe skrzynie biegów, zaś przy silniku wysokoprężnym o najwyższej mocy i silniku benzynowym znajduje zastosowanie sześciobiegowa przekładnia. Kierowca we wszystkich przypadkach zmienia biegi za pomocą wygodnej w obsłudze dźwigni dżojstikowej na konsoli środkowej. Napęd jest przenoszony na koła przednie.
Obie skrzynie biegów odznaczają się dwustożkową synchronizacją dwóch najniższych biegów, co wyczuwalnie redukuje siły przełączania biegów. W obu przekładniach obok biegów do przodu zsynchronizowany jest także bieg wsteczny. Przełożenia i rozpiętości między biegami są dokładnie dostosowane do każdorazowego wariantu silnika i ciężaru. Dla Citana ze zwiększoną dopuszczalną masą całkowitą z pięciobiegową skrzynią biegów zostało dobrane krótsze przełożenie całkowite niż dla jego odpowiednika w standardowej klasie wagowej, co wpływa pozytywnie na dynamikę jazdy. Podobnie, sześciobiegowa skrzynia o większej rozpiętości powoduje obniżenie zarówno zużycia paliwa, jak i poziomu hałasu przy wyższych prędkościach.

Ułatwieniem dla kierowcy jest seryjnie montowany wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu. Pokazuje on za pomocą strzałki w górę lub w dół celowość zmiany biegów ze względu na zużycie paliwa i dynamikę jazdy. Zbiornik paliwa o pojemności 60 l zapewnia duży zasięg.

Najniższe zużycie paliwa w swojej klasie

Cechą markową nowego Citana jest jego nieprzeciętna ekonomiczność. Wyróżnia się on nie tylko długimi interwałami międzyprzeglądowymi wynoszącymi do 40 000 km/alternatywnie do dwóch lat, lecz także najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie.
Citan 108 CDI BlueEFFICIENCY i Citan 109 CDI BlueEFFICIENCY zużywają w cyklu mieszanym według NEFZ tylko 4,3 litra/100 km. Jest to najniższa wartość w tej klasie pojazdu, która robi wrażenie zwłaszcza w zestawieniu z wymiarami i masą samochodów. Poza niewielkim zużyciem paliwa Citan, ma także najniższy poziom emisji CO2 niż konkurencja: Citan 108 CDI BlueEFFICIENCY i 109 CDI BlueEFFICIENCY emitują tylko 112 g/km CO2, chroniąc tym samym środowisko miast i okolic, typowych rejonów użytkowania Citana.

Za niezwykle niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji kryje się ogrom precyzyjnej pracy inżynierów firmy Mercedes-Benz. Objęła ona, obok ekonomicznego układu przeniesienia napędu, także seryjne wyposażenie w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego i regulowaną pompę oleju oraz zarządzanie akumulatorem i alternatorem. Optymalizacja aerodynamiki znajduje wyraz nawet w takich szczegółach, jak wycieraczki o płaskich piórach i obudowy zewnętrznych lusterek wstecznych o nowym, opływowym kształcie.

Użytkownicy flot samochodowych mogą dodatkowo zwiększyć efektywność nowego Citana, ustawiając fabrycznie ograniczenie prędkości. Możliwe jest poza tym wyposażenie samochodu w układ regulacji prędkości (tempomat) i jego regulowany ogranicznik.

Pakiet BlueEFFICIENCY ogranicza zużycie paliwa do minimum

W wyposażeniu seryjnym nowego Citana z silnikiem benzynowym i na żądanie dla wersji z silnikami wysokoprężnymi jest pakiet BlueEFFICIENCY. Obniża on zużycie paliwa względem już i tak bardzo dobrych wartości wyjściowych nawet o następne 0,4 litra na 100 km, do jedynych 4,3 l/100 km. BlueEFFICIENCY obejmuje między innymi funkcję ECO Start-Stop oraz zarządzanie akumulatorem i alternatorem. Zarządzanie alternatorem umożliwia odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania. Redukuje ono w ten sposób pobieraną z alternatora moc i tym samym zużycie paliwa. Centralnym urządzeniem zarządzania akumulatorem jest czujnik, który pobiera na bieżąco takie dane, jak wartości prądu, napięcia i temperatury akumulatora. Na podstawie tych informacji następuje efektywne wytwarzanie, inteligentny rozdział i zoptymalizowane gromadzenie prądu.

Do powyższych zalet dochodzą, w zależności od wariantu, opony o zoptymalizowanym oporze toczenia, które jeszcze bardziej zmniejszają zużycie paliwa. Opony te mają rozmiar 195/65 R 15 i dla wariantów o ładowności do 650 kg wchodzą w skład pakietu BlueEFFICIENCY.

Nowy Citan: osiągi i zużycie paliwa

Model Przyspieszenie (0-100 km/h) Prędkość maksymalna  Zużycie paliwa wg NEFZ w cyklu miejskim/pozamiejskim/
mieszanym (l/100km) Emisja CO2
(g/km)
CITAN 108 CDI (A2) 16,3 150 5,2/4,2/4,6 119
CITAN 108 CDI (A2) Blue Efficiency 16,3 150 4,7/4,2/4,3 112
CITAN 108 CDI (A2; o powiększonym dopuszczalnym ciężarze całkowitym) 16,1 147 5,3/4,6/4,8 126
CITAN 108 CDI (A2; o powiększonym dopuszczalnym ciężarze całkowitym) Blue Efficiency 16,1 147 5,0/4,4/4,6 119
CITAN 109 CDI (A2) 13,3 160 5,2/4,2/4,6 119
CITAN 109 CDI (A2) Blue Efficiency 13,3 160 4,7/4,2/4,3 112
CITAN 109 CDI (A2; o powiększonym dopuszczalnym ciężarze całkowitym) 13,1 155 5,3/4,6/4,8 126
CITAN 109 CDI (A2; o powiększonym dopuszczalnym ciężarze całkowitym) Blue Efficiency 13,1 155 5,0/4,4/4,6 119
CITAN 109 CDI (A3) 13,1 155 5,4/4,7/5,0 130
CITAN 109 CDI Blue Efficiency (A3) 13,1 155 5,2/4,5/4,7 123
*A2 – wersja długa; A3 – wersja ekstra długa
 
Właściwości jezdne typowe dla marki: bezpieczeństwo, dynamika i wygoda
Podwozie nowego Citana bazuje na przedniej osi z kolumnami resorującymi McPhersona i prostokątnymi dolnymi wahaczami poprzecznymi oraz stabilizatorem. Klasyczne łożyska gumowe na dolnych wahaczach poprzecznych zapewniają dobrą obsługę i wysoki komfort. Z tyłu natomiast zastosowano zajmującą mało miejsca sztywną oś tylną ze sprężynowymi śrubami i stabilizatorem.

Nowy Citan jest seryjnie dostarczany z oponami o rozmiarze 185/70 R 14 (Citan Kompakt), lub 195/65 R 15 (Długi, Ekstra długi). Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są aluminiowe obręcze oraz opony o rozmiarach do 205/55 R 16. Ponadto są w ofercie zależnie od modelu opony wzmocnione albo całoroczne.

Projektantom Citana szczególnie zależało na uzyskaniu typowych dla marki właściwości jezdnych, stanowiących połączenie dynamiki jazdy, jej bezpieczeństwa i komfortu. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z kolumną kierowniczą o regulowanej wysokości pracuje bardzo precyzyjnie i z dużą czułością. Wraz z typową dla marki charakterystyką podwozia, pozwala on na dynamiczne i przyjemne podróżowanie. Wspomaganie układu kierowniczego jest uzależnione od prędkości jazdy. Zapewnia to łatwość kierowania autem przy manewrowaniu i stabilne, spokojne prowadzenie go przy wysokich prędkościach.

Całkowicie na nowo zestrojone podwozie, precyzyjne właściwości jezdne
Spręzyny, amortyzatory i stabilizatory tego auta są nowymi, starannie wzajemnie zestrojonymi rozwiązaniami. Skrócone sprężyny o wysokiej sztywności i amortyzatory o dużej sile tłumienia zapewniają dynamiczne właściwości jezdne, a dzięki obniżonemu o 15mm prześwitowi nadają nowemu Citanowi niemal sportowy wygląd. Stabilizatory na przedniej i tylnej osi redukują natomiast przechyły boczne na łukach.
Niezależnie od tego czy jest on pusty, czy z ładunkiem, nowy Citan jako typowy Mercedes-Benz wykazuje się tak precyzyjnymi, bezpiecznymi i komfortowymi właściwościami jezdnymi, do jakich przyzwyczajeni są kierowcy samochodów Sprinter i Vito. Nowy Citan okazuje się niewrażliwy na duże obciążenia i na boczny wiatr, zapewniając bezpieczeństwo w każdych warunkach.

Skuteczne hamulce bez fadingu

Taką samą pewnością i dynamiką, jak podwozie nowego Citana, odznaczają się jego hamulce. Ich zdolność hamowania pozostaje zachowana nawet po dziesięciu pełnych hamowaniach pod rząd z prędkości 100 km/h. Warianty Długi i Ekstra Długi dysponują hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach o średnicy 280 mm na przedniej osi. Citan Kompakt jest wyposażony w hamulce tarczowe z przodu (średnica 258 mm) i w hamulce bębnowe (9 cali) na osi tylnej.

Nowy Citan olśniewa seryjnym wyposażeniem w układ zapobiegający blokowaniu kół przy ahmowaniu ABS, układ elektronicznego rodziału siły hamowania EBV, hydraulicznego asystenta hamowania BAS i asystenta ruszania na wzniesieniach AAS. Ten ostatni utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym przez kilka sekund po zwolnieniu hamulca i zapobiega w ten sposób staczaniu się auta.
 
Bezpieczeństwo bez kompromisów: ADAPTIVE ESP®, do sześciu poduszek powietrznych

Jak wszystkie Mercedesy, nowy Citan oferuje bogate wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo. Jego centralnym punktem jest dostępny standardowo dla wszystkich modeli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ADAPTIVE ESP®, który uwzględnia również stan załadowania samochodu.

Ten innowacyjny system regulacji dynamiki jazdy łączy w Citanie funkcje układu zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu ABS, układu elektronicznego rozkładu siły hamowania EBV, układu przeciwdziałania poślizgowi kół przy hamowaniu silnikiem MSR, układu kontroli nad- i podsterowności VDC (Vehicle Dynamic Control) oraz układu kontroli trakcji TCS (Traction Control System). Obejmuje on ponadto układ zapobiegający poślizgowi kół przy przyśpieszaniu i liczne inne funkcje niższego rzędu.
Kierowca może w wyjątkowych wypadkach wyłączyć układ ASR, naciskając przycisk. Załącza się on jednak automatycznie ponownie przy niestabilnym stanie samochodu lub przy prędkościach od 50 km/h.

W skład wyposażenia seryjnego wchodzą ponadto liczne systemy bezpieczeństwa biernego. Siedzenia kierowcy i pasażera obok niego są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa o regulowanej wysokości górnego zaczepu, napinacze pasów i ograniczniki siły napięcia pasa. Siedzenie kierowcy jest ponadto wyposażone w sygnalizację niezapięcia pasa (w Kombi także siedzenie pasażera obok kierowcy). Jeśli przy prędkości powyżej 16 km/h pas bezpieczeństwa nie jest założony, rozlega się dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, radio zostaje wyciszone, a na zestawie wskaźników wyświetlony zostaje symbol ostrzegawczy.

Citan Mixto i Citan Kombi są również wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie. Boczne siedzenia z tyłu mają ogranicznik siły napięcia pasa, a wersja kombi ma także mocowania fotelików dla dzieci Isofix.

Nawet sześć poduszek powietrznych zabezpiecza kierowcę i pasażerów

Poduszka powietrzna kierowcy o objętości 60 l jest wyposażeniem standardowym we wszystkich Citanach. Wersja Kombi z homologacją samochodu osobowego (homologacja M1) wyposażona jest ponadto w poduszkę powietrzną dla pasażera obok kierowcy o objętości 110 l. Dla innych wariantów jest ona dostępna opcjonalnie.

Na życzenie dostępne są również poduszki boczne Thorax (w wersji kombi M1 są na wyposażeniu standardowym). Są one umieszczone z boku w oparciach przednich siedzeń. Ponadto dostępne są poduszki nadokienne dla kierowcy, pasażera obok kierowcy i siedzeń z tyłu. Przy zderzeniu bocznym ustawiają się one jak zasłony przed bocznymi oknami (w wersji Mixto jesst to standard).

Wszystkie wersje nowego Citana są standardowo wyposażane w światła do jazdy dziennej oraz w dodatkowe pola asferyczne w obu bocznych lusterkach wstecznych — ważna rzecz w praktyce jazdy, szczególnie dla samochodów dostawczych. Do wyposażenia standardowego należy również układ uruchamiania świateł awaryjnych podczas hamowania awaryjnego.
 
Trzy długości i trzy warianty modelu w ofercie

Dzięki swojej wszechstronności i zdolności adaptacji nowy Citan dostarcza rozwiązań dla najróżniejszych potrzeb miejskiego transportu dostawczego. W wersjach Furgon, Mixto i Kombi oraz w trzech długościach i kilku wariantach układu drzwi spełnia on wszelkie wymagania profesjonalnego użytkowania tego typu pojazdu. Bazą dla obszernej oferty jest Furgon o trzech długościach 3,94 m (Kompakt) poprzez 4,32 m (Długi) po 4,71 m (Ekstra Długi).

Nowy Citan Furgon: prawdziwy atleta

Mimo zwartych gabarytów nowy furgon Citan jest prawdziwym atletą. Długość ładowni tego furgonu wynosi odpowiednio 1,36 m, 1,75 m albo 2,13 m (Kompakt, Długi, Ekstra Długi). Odpowiednia przestrzeń ładunkowa wynosi 2,4 m³, 3,1 m³ albo 3,8 m³. Ładowność wynosi zależnie od 490kg (Kompakt), przez 635 kg (Długi) aż po 810 kg (Ekstradługi).
Przestronna ładownia jest osiągalna z boku przez jedne lub dwoje drzwi przesuwnych. Oferowane standardowo aymetrycznie otwierane drzwi tylne mogą być dla ułatwienia ładowania blokowane w dwóch położeniach otwarcia, przy 90 i 180 stopniachNa życzenie mogą być one przeszklone. W tym przypadku do wyposażenia standardowego należy wycieraczka tylnej szyby na lewym, większym skrzydle drzwi.

Alternatywnie Mercedes-Benz dostarcza Citana w wersji Furgon o długościach Citan Kompakt i Długi także z unoszoną klapą tylną. Otwiera się ona pod kątem nieco ponad 90 stopni i standardowo jest przeszklona oraz wyposażona w wycieraczkę tylnej szyby. Przestrzeń ładunkową powiększa opcjonalna klapa dachowa do przewożenia długich przedmiotów.

Duża szerokość załadunku, liczne uchwyty mocujące

Krawędź załadunku w otworze tylnym znajduje się jedynie 568 mm nad jezdnią. Wymiar ładowni między nadkolami wynosi 1219 mm i jest wystarczający dla jednej europalety. Zależnie od wersji długości ładunek może być zabezpieczany za pomocą czterech, sześciu lub ośmiu umocowanych w podłodze uchwytów. Ich wynoszące 500 daN dopuszczalne obciążenie przewyższa wymogi narzucone przez normę DIN. Zależnie od wariantu drzwi i długości dochodzi do tego do czterech uchwytów do mocowania ładunku na ścianach bocznych. Na życzenie jest poza tym dostępna szyna na ścianie bocznej z dwoma ruchomymi uchwytami do mocowania ładunku.

W Furgonie przestrzeń ładunkowa jest oddzielona seryjnie od kabiny pełną ścianką działową. Opcjonalnie można zainstalować składaną kratę oddzielającą między przedziałem ładunkowym i pasażerskim. W połączeniu ze składanym siedzeniem pasażera obok kierowcy powiększa ona ładownię po prawej stronie aż do deski rozdzielczej i jednocześnie chroni kierowcę przed umieszczonymi w niej przedmiotami.
Ładownię Citana Furgon można wyposażyć w okładzinę podłogi i ścian bocznych z tworzywa sztucznego. Opcjonalnie dostępna jest także podłoga drewniana.
Nowy Citan Mixto: praktyczne rozwiązanie dla pasażerów i ładunku
Idealny do mieszanego przewozu pracowników i materiałów jest pięciomiejscowy Citan Mixto. Jest on na przykład szczególnie pomocny w rzemiośle. Dzięki składanej kanapie tylniej, opcjonalnej kracie działowej od strony ładowni i dwojgu przeszklonym drzwiom przesuwnym jest on szczególnie elastyczny. Citan Mixto bazuje na wariancie Ekstra Długim, dlatego też nawet przy komplecie siedzeń oferuje on dużą przestrzeń ładunkową o objętości 2,4 m³. Przedział ładunkowy za składaną tylną kanapą jest między słupkami C i D oblachowany jak w Furgonie.

Składana tylna kanapa jest dostępna w dwóch wariantach. Seryjnie montowana jest kanapa składana w podziale jedna trzecia — dwie trzecie. Wynika z tego kilka możliwych aranżacji wnętrza jako dwu-, trzy-, cztero- i pięciomiejscowego. W połączeniu ze składanym siedzeniem pasażera przy kierowcy otwierają się dalsze możliwości, jak trzymiejscowe wnętrze z możliwością załadowania przedmiotów o dużych długościach czy wariant z siedzeniem tylko dla kierowcy.

Kanapa ze zintegrowaną kratą działową

Alternatywnie oferowana jest trzymiejscowa kanapa ze zintegrowaną kratą działową. Krata oddziela tylne miejsca od ładowni. Jeśli dla zwiększenia  przestrzeni ładunkowej złoży się kanapę w całości do przodu, dwuczęściowa krata działowa bezpiecznie oddziela pozostałe miejsca kierowcy i pasażera obok niego od przedziału ładunkowego.
Do Citana Mixto jest również dostępna wbudowana na stałe przy słupku C krata chroniąca pasażerów przed ładunkiem. I tu wynosząca 1219 mm szerokości ładownia między nadkolami pomieści paletę. Sześć uchwytów do mocowania ładunku w podłodze i dalsze opcjonalne uchwyty na ścianach bocznych służą do zabezpieczenia ładunku.

Nowy Citan Kombi: wszechstronny i wygodny

Trzecią wersję stanowi Citan Kombi, pięciomiejscowy samochód ze składaną kanapą tylną na bazie wersji Długiej. Jedne drzwi przesuwne po prawej stronie są w wyposażeniu standardowym; alternatywą są drzwi przesuwne po obu stronach. Ściany boczne Citana Kombi są przeszklone. Standardem jest również przeszklona klapa tylna z wycieraczką i spryskiwaczem. Od wewnątrz klapa tylna jest wyłożona wytrzymałym tworzywem sztucznym.

Pasażerowie siadają z tyłu na kanapie składanej w podziale jedna trzecia — dwie trzecie. Dodatkowy komfort oferują dostępne na życzenie składane stoliki ze zintegrowanym uchwytem na kubek. Dzięki wielu różnym sposobom rozmieszczenia siedzeń wersja kombi okazuje się tak elastyczna jak Mixto.

Elastyczna jest także półka bagażnika Citana Kombi. Można ją umocować zarówno w dwóch położeniach poziomych, jak i w położeniu do przechowywania na oparciu kanapy. Miejsce poniżej jest obudowane. W podłogę w Citanie Kombi wpuszczonych jest sześć uchwytów do mocowania ładunku.

Homologacja do wyboru: jako samochód ciężarowy (N1) albo jako osobowy (M1)
Citan Kombi występuje zarówno z homologacją N1(ciężarową) albo M1 (osobową). W przypadku homologacji N1 seryjnie otrzymujemy wariant o zwiększonym dopuszczalnym ciężarze całkowitym, natomiast w przypadku homologacji M1 jej głównymi wyróżnikami są elementy wyposażenia dotyczące bezpieczeństwa, jak poduszka powietrzna dla pasażera przy kierowcy, poduszki boczne i nadokienne.

Odmienny jest także przydział silników. Dla homologacji N1 dostępne są oba mocniejsze silniki wysokoprężne oraz silnik benzynowy z manualną skrzynią biegów, a dla homologacji M1 — kompletna oferta trzech silników wysokoprężnych i jednego benzynowego, do wyboru także z dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Wyposażenie dodatkowe perfekcyjnie dostosowuje Citana do życzeń klientów
Praktyczne wyposażenie seryjne nowego Citana obejmuje między innymi kierownicę o regulowanej wysokości, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem radiowym oraz regulowane z wnętrza lusterka zewnętrzne i instalację do zamontowania radia.
Liczne możliwości indywidualizacji pozwalają dostosować nowego Citana do specyficznego dla określonego Klienta sposobu użytkowania. Obejmują one obok dalszych dodatkowych elementów bezpieczeństwa i komfortu przede wszystkich liczne funkcjonalne elementy wyposażenia. Dla wszystkich wariantów dostępnych jest około 150 różnych dodatkowych elementów wyposażenia.

Rozmaite systemy ścianek działowych, składane siedzenie pasażera przy kierowcy dla zwiększenia ładowni, różne konfiguracje drzwi i okien czy też okładziny ładowni to tylko fragmenty obszernej oferty. Nabywcy Citana mogą alternatywnie do pojedynczych elementów dodatkowych wybierać także logicznie zestawione oferty pakietowe.
Dla przykładu, pakiet na plac budowy obejmuje zwiększony prześwit, osłonę płyty podłogowej pod miską olejową z tworzywa sztucznego lub ze stali i wzmocnione opony. Pakiet lakierowy zawiera elementy nadwozia lakierowane w kolorze samochodu, zaś pakiet chromowy — liczne chromowane elementy wnętrza. W przygotowaniu są ponadto pakiety funkcjonalne o specyfice właściwej dla różnych krajów.

Niektóre elementy wyposażenia Citana można też otrzymać w późniejszym terminie jako akcesoria. Fabrycznie oferowane akcesoria obejmują między innymi kosze ładunkowe, bagażniki i belki dachowe oraz wykładziny bagażnika. Jest też możliwość dostarczenia haka holowniczego, do wyboru w wersji stałej lub zdejmowanej.

Nowy Mercedes-Benz Citan jest profesjonalnym samochodem transportowym w najdrobniejszych szczegółach. Specjalne elementy wyposażenia innych producentów nadwozi można dostosować do technicznych rozwiązań samochodu za pomocą specjalnego złącza lub modułu. Złącze to służy do zasilania elektrycznego i do odczytu sygnałów samochodu oraz do podwyższania biegu jałowego w razie potrzeby pozyskania większej mocy. Moduł specjalny analizuje informacje z samochodu bez ingerowania w sieć CAN. Przekazuje on takie dane, jak prędkość obrotowa i temperatura silnika, prędkość samochodu i status hamulców, sprzęgła i drzwi.

Atrakcyjne usługi, dożywotnia gwarancja mobilności

Obok znanej obszernej oferty finansowania, serwisu i usług będą dostępne także dla Citana szczególnie atrakcyjne i skrojone na miarę oferty kompleksowe. W tych ważnych aspektach nowy Citan zbiera punkty za znane wysokie kompetencje firmy Mercedes-Benz w zakresie samochodów dostawczych.

W niemniejszym stopniu nowy Citan korzysta z nowej gwarancji mobilności MobiloVan. Zapewnia ono mobilność, począwszy od pomocy drogowej po samochód zastępczy przez cały cykl życia samochodu. Warunkiem jest jedynie regularna obsługa serwisowa przez autoryzowanego partnera według wytycznych firmy Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Citan Furgon: wymiary i masy

Model Citan Kompakt Citan Długi Citan Ekstra Długi
Długość/szerokość/wysokość 3937/1829/1810 mm 4321/1829/1816 mm 4705/1829/1839 mm
Rozstaw osi 2313 mm 2697 mm 3081 mm
Zwis przód/tył 915/709 mm
Średnica zawracania 10,13 m 11,23 m 12,43 m
Długość/szerokość/wysokość przedziału ładunkowego 1369/1460/1258 mm 1753/1460/1258 mm 2137/1460/1258 mm
Objętość maks. przedziału ładunkowego 2,4 m³ 3,1 m³ 3,8 m³
Masa własna 1295 kg 1295-1340 kg 1390-1405 kg
Maks. ładowność 490 kg 590-775 kg 795-810 kg
Dopuszczalna masa całkowita 1785 kg 1885-2100 kg 2200 kg
Masa przyczepy z/bez hamulców 1050/670 kg 1050/660-680 kg 1050/710-720 kg

Mercedes-Benz Citan Mixto/Kombi: wymiary i masy

Model Citan Mixto Citan Kombi

Długość/szerokość/wysokość 4705/1829/1823 mm 4321/1829/1809 mm
Rozstaw osi 3081 mm 2697 mm
Zwis przód/tył 915/709 mm
Średnica zawracania 12,43 m 11,23 m
Długość/szerokość/wysokość przedziału ładunkowego 1337/1460/1255 mm 953/1219/1255 mm
Objętość przedziału ładunkowego 2,4-3,7 m³ 0,7-3,0 m³
Masa własna 1446-1464 kg 1362-1406 kg
Maks. ładowność 735-755 kg 525-710 kg
Dopuszczalny ciężar całkowity 2200 kg 1885-2100 kg
Masa przyczepy z hamulcami / bez hamulców 1050/740 kg 1050/690 kg