Stuttgart/Genewa,
05
marca
2019
|
12:46
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Atrakcyjny, inteligentny, a jednocześnie praktyczny: od września 2019 roku nowy Mercedes-Benz CLA będzie dostępny również jako Shooting Brake. Podobnie jak czterodrzwiowy model CLA Coupé, wariant Shooting Brake na własny swój sposób interpretuje idiom designu zmysłowej przejrzystości, a wnętrze samochodu zamienia w stylowo zaprojektowany interfejs, zapewniający użytkownikowi dostęp do świata inteligentnej, cyfrowej technologii. Projekt karoserii CLA Shooting Brake jest wyrazem eleganckiej estetyki – począwszy od „rekiniego” nosa z przodu aż po zredukowane krawędzie z zaakcentowanymi płaszczyznami i subtelną muskulaturę tylnego pasa. Ten ostatni, choć równie atrakcyjny jak w CLA Coupé, wyróżnia się dodatkową funkcjonalnością i oferuje więcej przestrzenina spontaniczność – czy chodzi o duże zakupy, czy o sportowe aktywności na świeżym powietrzu.

Wnętrze CLA Shooting Brake cechuje ta sama nowoczesna, wysokiej jakości atmosfera, co wersję Coupé. Co więcej, na tle poprzednika kabina modelu zapewnia podróżującym więcej miejsca w obszarze ramion, głowy i łokci. Cyfrowe otoczenie zorientowanych na nowoczesne technologie nabywców CLA zostało zintegrowane z wnętrzem samochodu w przemyślany, technicznie pionierski sposób. Dzięki systemowi inforozrywki MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z inteligentnym asystentem wnętrza oraz udoskonalonym systemem rozpoznawania głosu, obsługa rosnącej liczby funkcji staje się coraz bardziej naturalna i znacznie prostsza.

W przypadku nowego CLA Shooting Brake'a duży nacisk położono na indywidualizację – czego dowodem są linie wyposażenia Progressive oraz AMG Line, a także rosnąca, różnorodna gama aplikacji i usług, które można, w zależności od preferencji, pobrać z platformy Mercedes me i przywołać je za pośrednictwem MBUX.

CLA jest zatem skierowany do klientów, dla których jeszcze kilka lat temu Mercedes-Benz nie był marką pierwszego wyboru przy zakupie samochodu. „Ze szczególnie ekspresyjnym wzornictwem CLA Coupé i CLA Shooting Brake chcemy zwrócić się do młodych indywidualistów. Co istotne, nowy CLA Shooting Brake oferuje więcej miejsca niż jego poprzednik – na sprzęt sportowy i wiele, wiele więcej” – stwierdza Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w Mercedes-Benz Cars.

Podobnie jak poprzednik, nowy CLA Shooting Brake będzie produkowany w fabryce w Kecskemét na Węgrzech. Do sprzedaży wejdzie we wrześniu 2019 roku.

Design: samochód sportowy z miejscem na bagaż

Pierwsza generacja CLA Shooting Brake zadebiutowała na rynku w 2015 roku. Pod względem proporcji pięciodrzwiowy model wyraźnie nawiązywał do Coupé, a jednocześnie – dzięki wydłużonej linii dachu – oferował obszerną, funkcjonalną przestrzeń ładunkową. Nowy CLA Shooting Brake także jest samochodem designerskim, który w pierwszej kolejności stawia na emocjonalną atrakcyjność. Wystarczy spojrzeć na jego proporcje: długą pokrywę silnika, smukłą linię szyb rodem z coupé, muskularne tylne błotniki i zaokrąglony tył, podkreślający geny sportowych aut. Do słupka B kontur bezramkowych bocznych okien jest identyczny jak w Coupé, a później nieco się wydłuża i ostro zwęża w kierunku tyłu.

Charakterystyczny przód z odwrotnie pochylonym profilem („rekini nos”) i wydłużona pokrywa silnika z wyrazistymi przetłoczeniami formują dynamiczny styl tej części nadwozia. Projektanci zredukowali liczbę wiodących linii karoserii – na przykład zupełnie pominięto przetłoczenie pod bocznymi szybami. Poszczególne płaszczyzny mają „miękkie”, rzeźbiarskie krzywizny, które podkreślają zarys nadwozia i jego proporcje, a przy tym definiują charakter pojazdu.

Nowy CLA Shooting Brake o 48 mm dłuższy od poprzednika, o 53 mm od niego szerszy i o 2 mm niższy. Płaskie reflektory, nisko poprowadzona płaszczyzna maski i wlot powietrza z umieszczoną pośrodku gwiazdą – oto typowy samochód sportowy Mercedes-Benz. Z tyłu charakterystyczne dla modeli GT są smukłe, dwuczęściowe tylne światła, płynne przejście pomiędzy pokrywą bagażnika a zderzakiem oraz umieszczona w zderzaku tablica rejestracyjna. CLA Shooting Brake zwraca uwagę imponującą posturą i wygląda atletycznie dosłownie pod każdym kątem. Otwór załadunkowy o szerokości 871 mm jest znacznie szerszy niż w poprzedniku (635 mm). Co więcej, tylną pokrywę można otwierać również bezdotykowo, za pomocą funkcji EASY-PACK i HANDS-FREE ACCESS.

Wnętrze modelu jest identyczne jak w wersji Coupé. Obie odmiany CLA oferują unikalną architekturę kabiny. To przede wszystkim zasługa awangardowego designu kokpitu z wolnostojącym panoramicznym ekranem, bez górnej zabudowy deski rozdzielczej. W rezultacie jej główny korpus rozciąga się od drzwi do drzwi, a swoim kształtem przywodzi na myśl kształt skrzydła. Dolna partia kokpitu jest optycznie odseparowana od górnej za pomocą listwy ozdobnej. Dodatkowo efekt ten wzmacnia nastrojowe oświetlenie, które oferuje 64 odcienie, 10 „światów kolorystycznych” i różne efekty w 3 strefach jasności. Zmysłowe wzornictwo podkreślają otwory wentylacyjne utrzymane w sportowej, „turbinowej” stylizacji.

Koncepcja wymiarów: CLA jest dłuższy, szerszy i bardziej „dorosły”

   

CLA Shooting Brake

poprzednik

różnica

Wymiary zewnętrzne

 

 

 

Długość

mm

4688

4640

+48

Szerokość

mm

1830

1777

+53

Szerokość, wraz z lusterkami bocznymi

mm

1999

2032

-33

Wysokość

mm

1442

1444

-2

Rozstaw osi

mm

2729

2699

+30

Rozstaw przednich kół

mm

1612

1549

+63

Rozstaw tylnych kół

mm

1602

1547

+55

Wymiary wewnętrzne

 

 

 

Maksymalna przestrzeń nad głową, przód

mm

1025

1016

+9

Przestrzeń nad głową, tył

mm

955

947

+8

Przestrzeń na nogi, przód

mm

1062

1063

-1

Przestrzeń na nogi, tył

mm

861

860

+1

Przestrzeń na wysokość łokci, przód

mm

1457

1422

+35

Przestrzeń na wysokość łokci, tył

mm

1454

1410

+44

Przestrzeń na wysokość ramion, przód

mm

1400

1391

+9

Przestrzeń na wysokość ramion, tył

mm

1372

1350

+22

Maksymalna szerokość bagażnika

mm

1394

1328

+66

Maksymalna głębokość bagażnika

mm

1054

1033

+51

Szerokość otworu załadunkowego

mm

871

635

+236

Pojemność bagażnika (wg VDA)

l

505

495

+10

Cyfrowy dom na kołach: MBUX ciągle się uczy

Od początku 2018 roku doświadczenia we wnętrzach samochodów Mercedes-Benz definiuje Mercedes-Benz User Experience, w skrócie MBUX. System ten rozwija się z modelu na model, równolegle z możliwościami cyfrowego świata. Wysoki poziom mocy obliczeniowej, wyśmienita jakość ekranów i grafik, personalizacja zakresu prezentowanych informacji, dostępne na życzenie elementy dodatkowe (takie jak kolorowy wyświetlacz head-upczy nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością), a także oprogramowanieze zdolnościami uczenia się oraz sterowanie głosowe – to wszystko znacznie wykracza poza tradycyjne motoryzacyjne standardy. Wizytówką MBUX-a jest przyjmowanie poleceń podróżujących po wypowiedzeniu hasła „Hej Mercedes”. System jest w pełni przystosowany do oczekiwań współczesnych użytkowników.

Najnowszym osiągnięciem w dziedzinie samochodowej inforozrywki jest asystent wnętrza MBUX, który pozwala na intuicyjną obsługę różnych funkcji z zakresu multimediów i komfortu instrumentów m.in. dzięki rozpoznawaniu ruchów. Jest on nawet w stanie rozróżnić polecenia kierowcy i pasażera z przodu – na przykład wie, dla kogo aktywować np. funkcję masażu fotela.

Z kolei sterowanie głosowe potrafi przetwarzać tematyczne zapytania z coraz większej liczby dziedzin. Kiedy kierowca skupia się na prowadzeniu pojazdu, system poszukuje właściwych odpowiedzi online. Ze względu na swój nieustanny rozwój może także uwzględniać lokalnych dostawców treści.

Co więcej, asystent głosowy nie myli już poleceń z rozmowami podróżujących. Zamiast tego reaguje wyłącznie na komendy tego użytkownika, który jako ostatni wypowiedział hasło »Hej, Mercedes« w celu aktywacji systemu” – podkreśla Sajjad Khan, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za CASE oraz dział cyfrowych pojazdówi mobilności.

Kontrola komfortu ENERGIZING: odnowa biologiczna podczas jazdy

Za sprawą kontroli komfortu ENERGIZING, która „scala” różne systemy samochodu z zakresu komfortu, nowy CLA Shooting Brake zapewnia jeszcze większą wygodę. Jak to działa? System wykorzystuje funkcje klimatyzacjii foteli (podgrzewanie, wentylacja, masaż), a także oświetlenieoraz nagłośnienie, by stworzyć określony nastrój, dopasowany do potrzeb oraz samopoczucia użytkownika.

Zupełną nowością jest trener ENERGIZING COACH, który na bazie inteligentnego algorytmu rekomenduje jeden z dostępnych programów pakietu ENERGIZING – zależnie od sytuacji i użytkownika. Jeśli z samochodem połączony jest smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3 lub inne kompatybilne urządzenie do noszenia firmy Garmin®, w swoich zaleceniach trener uwzględnia osobiste parametry kierowcy, takie jak poziom stresu, tętno czy jakość snu poprzedniej nocy.

Układ jezdny: wyjątkowo zwinny, a przy tym komfortowy

CLA Shooting Brake – obok CLA Coupé – ma najbardziej sportową charakterystykę układu jezdnego ze wszystkich nowych kompaktowych modeli Mercedes-Benz. To zasługa szerokiego rozstawu kół, który przy okazji sprawia, że najnowsza odsłona modelu wygląda jeszcze bardziej atletycznie, a także niżej położonego środka ciężkości oraz generalnie montowanej w tych modelach wielowahaczowej tylnej osi. Efekt: zawieszenia kół nie tylko odpowiadają za ich precyzyjne prowadzenie, ale zostały również zaprojektowane pod kątem zapewnienia wysokiego komfortu jazdy i cichej pracy – z wykorzystaniem drążków akustycznych, które odseparowują wibracje z tyłu, oraz hydromocowań z przodu. Duży stabilizator minimalizuje przechyły nadwozia.

Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne ADS (Adaptive Damping System), pozwalające kierowcy przełączać pomiędzy bardziej komfortowyma szczególnie sportowym zestrojeniem amortyzatorów. Nabywcy mają szeroki wybór fabrycznych rodzajów kół, z obręczami od 16 do 19 cali i ogumieniemw rozmiarze od 205/60 R 16 do 225/40 R 19. Konfiguracja ESP® została specjalnie przystosowana do potencjalnie wysokich prędkości w zakrętachi wysokiego poziomu dynamiki jazdy.

Aerodynamika: szeroko zakrojone symulacje przepływu powietrza pomagają oszczędzać paliwo

Aerodynamika od zawsze była jedną z najmocniejszych stron CLA. Dzięki szeroko zakrojonym komputerowym symulacjom przepływu powietrza i precyzyjnemu „doszlifowaniu” w tunelu aerodynamicznym nowy model utrzymuje wysoki poziom poprzednika pomimo szerszego rozstawu kół. Oczywiście wartość współczynnika oporu powietrza Cd = 0,26 jest wyższa od wyniku osiąganego przez Coupé (Cd = 0,23), którego zwężający się tył jest z natury korzystniejszy, jeśli chodzi o przepływ powietrza. Poza oporem aerodynamicznym prace projektantów koncertowały się na izolacji hałasu pochodzącego od wiatru.

Intelligent Drive: funkcje z Klasy S

CLA Shooting Brake oferuje najnowsze systemy wsparcia kierowcy, zapewniające najwyższy poziom aktywnego bezpieczeństwa w segmencie – w tym funkcje pochodzące z Klasy S. Dzięki udoskonalonym systemom kamer i radarów samochód potrafi „widzieć” drogę do 500 m w przód i w określonych sytuacjach poruszać się częściowo autonomicznie. Przykład: CLA może w wygodny sposób dostosowywać prędkość przed zbliżającymi się zakrętami, skrzyżowaniami lub rondami, korzystając z aktywnej kontroli odległości Active Distance Assist DISTRONIC oraz danych map i nawigacji. Do nowych funkcji układu Active Steer Assist należy m.in. intuicyjnie działający asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist. Jeśli do wyposażenia należy aktywny asystent parkowania Active Park Assist z systemem PARKTRONIC, CLA oferuje także funkcję rozszerzonego ponownego uruchomienia w autostradowych korkach.

Układ napędowy: czyste i mocne silniki

CLA Shooting Brake zadebiutuje w mocnej wersji benzynowej CLA 250, zasilanej 4-cylindrowym silnikiem (165 kW/225 KM, 350 Nm) połączonym z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,2-6,5 l/100 km, emisje CO2 w cyklu łączonym: 143-149 g/km; wartości wstępne). Dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest standardowo zaopatrzona w filtr cząstek stałych (GPF). Z chwilą wprowadzenia na rynek we wrześniu 2019 r. model będzie dostępny z szeroką gama silników benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, oferowanych w połączeniu z napędem na przednie koła lub w wersjach 4MATIC (na obie osie).