Stuttgart,
01
czerwca
2022
|
17:31
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz GLC – najbardziej dynamiczny model w cenionej rodzinie SUV-ów Mercedesa

download

Nowy GLC w każdym szczególe ucieleśnia nowoczesny, sportowy luksus Mercedes-Benz. To najbardziej dynamiczny model w uznanej rodzinie SUV-ów z gwiazdą, co już na pierwszy rzut oka podkreśla jego design: wyjątkowe proporcje, efektowne płaszczyzny, precyzyjnie uformowane krawędzie oraz wysokiej jakości wnętrze. Nowy GLC imponuje również osiągami i efektywnością. Model będzie dostępny tylko z napędami hybrydowymi: jako hybryda plug-in lub tzw. miękka hybryda (ang. mild hybrid) z instalacją 48 V oraz zintegrowanym rozrusznikoalternatorem. Hybrydy plug-in oferują ponad 100 km zasięgu w trybie elektrycznym (WLTP), umożliwiając odbywanie codziennych przejazdów głównie na napędzie elektrycznym. W każdym terenie GLC czuje się jak w domu: czy to na asfalcie, czy poza nim imponuje komfortem i poręcznością prowadzenia. Poza utwardzonymi nawierzchniami pomagają mu rozwiązania takie jak standardowy napęd 4MATIC, elektryczny tryb terenowy w hybrydach plug-in, ekran off-roadowy oraz funkcja podglądu nawierzchni pod pojazdem. A nowa tylna oś skrętna sprawia, że GLC jest jeszcze zwrotniejszy i bezpieczniejszy.

„Nowy GLC kontynuuje historię sukcesu swoich poprzedników: od chwili wprowadzenia samochody z tej popularnej serii SUV-ów wybrało 2,6 miliona klientów. To jeden z najważniejszych modeli w naszym portfolio – w ciągu ostatnich 2 lat był najlepiej sprzedającym się modelem Mercedes-Benz. Jestem przekonana, że dzięki połączeniu przyjemności z jazdy, nowoczesnego designu oraz funkcji takich jak ekran off-roadowy czy nasza nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością nowy GLC zachwyci zarówno poszukiwaczy przygód, jak i rodziny” – powiedziała Britta Seeger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG odpowiedzialna za sprzedaż.

Wysokie standardy nowego GLC są widoczne w każdym szczególe. Na przykład najnowsza generacja systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) czyni jego wnętrze jeszcze bardziej cyfrowym i inteligentnym – zarówno osprzęt, jak i oprogramowanie reprezentują znaczący krok naprzód. Wysokiej jakości grafiki na ekranie zestawu wskaźników oraz centralnym wyświetlaczu ułatwiają sterowanie funkcjami pojazdu. Oba ekrany (LCD) prezentują informacje w estetyczny, uporządkowany i przejrzysty sposób. Pełnoekranowa nawigacja oferuje najlepsze możliwe prowadzenie po trasie, a jako opcja może zostać wzbogacona o rozszerzoną rzeczywistość – kamera rejestruje wówczas otoczenie przed samochodem, a główny wyświetlacz „nakłada” na jej obraz wirtualne obiekty i informacje. Należą do nich m.in. znaki drogowe, strzałki, zalecenia dotyczące zmiany pasa czy numery domów. Efekt: jeszcze łatwiejsze dotarcie do celu, zwłaszcza w mieście.

Zdolność dialogu i uczenia się asystenta głosowego „Hej Mercedes” bazuje na najnowocześniejszych algorytmach, dzięki czemu z czasem coraz bardziej dostosowuje się on do życzeń i preferencji użytkownika. Harmonijna integracja dostawców strumieniowego przesyłania muzyki pozwala cieszyć się spersonalizowanymi doznaniami muzycznymi, a nowa bezpłatna funkcja Newsflash zapewnia bieżący dostęp do indywidualnie wyselekcjonowanych informacji: na życzenie MBUX generuje krótkie wiadomości o długości do dwóch minut. Z kolei funkcja MBUX Smart Home zamienia GLC w mobilne centrum sterowania inteligentnym domem. Temperatura, oświetlenie, rolety oraz urządzenia elektryczne mogą być zdalnie monitorowane i sterowane za pośrednictwem systemu operacyjnego w samochodzie.

„Nowy GLC ma wszystkie cechy, które wyróżniają SUV-y Mercedesa: oferuje bezkompromisowe bezpieczeństwo prowadzenia na drodze, wyjątkową dynamikę jazdy i doskonałe własności terenowe” – podsumował Jörg Bartels, kierownik ds. ogólnej integracji pojazdów. „Wysoki poziom komfortu jazdy i przekonująca ogólna akustyka sprawiają, że nowy GLC jest doskonałym towarzyszem na długich dystansach – a jednocześnie zapewnia mnóstwo przyjemności z jazdy. Jeśli chodzi o rozwiązania specyficzne dla SUV-ów, na uwagę zasługuje nasz innowacyjny cyfrowy widok nawierzchni pod maską przednią, który oferuje kierowcy zwiększoną świadomość, zwłaszcza podczas jazdy w terenie. A w przypadku holowania przydają się dwie nowości: zoptymalizowana funkcja planowania trasy oraz Asystent manewrowania z przyczepą”.

Design: zmysłowa przejrzystość, inteligencja i emocje

Nowy GLC jest natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny SUV-ów Mercedes-Benz. Standardowa specyfikacja występuje w linii zewnętrznej AVANTGARDE z pakietem chromowanych dodatków, obejmującym chromowane obramowania szyb oraz nową, osłonę podwozia, także z wykończeniem o wyglądzie chromu. Te charakterystyczne akcenty podkreślają wyjątkowe proporcje nadwozia GLC. Od strony wizualnej wyróżnia go przede wszystkim przeprojektowany przód z reflektorami, które bezpośrednio łączą się z osłoną chłodnicy, akcentując optyczną szerokość pojazdu. Grill montowany w ramach standardowej linii nadwozia AVANTGARDE ma teraz chromowane obramowanie i sportowe, szare wypełnienie o matowej fakturze. Z kolei linia AMG otrzymuje osłonę chłodnicy ze wzorem Mercedes-Benz.

„Nowy GLC kontynuuje naszą koncepcję designu – filozofię zmysłową wyrazistość– i podobnie jak wszystkie SUV-y Mercedesa emanuje połączenie inteligencji i emocji” – powiedział Gorden Wagener, dyrektor Mercedes-Benz AG ds. designu. „Jego piękno i wyjątkowy styl pozwoliły nam się wykreować nowoczesny luksus, który jest znakiem rozpoznawczym Mercedes-Benz”.

Design nadwozia charakteryzuje się harmonijnymi płaszczyznami, wzbogaconymi o precyzyjnie ukształtowane krawędzie po bokach. Akcentują one proporcje nadwozia i muskularne nadkola, tworząc równowagę pomiędzy elegancją a zdolnościami terenowymi. Od linii AMG po raz pierwszy dostępne są nakładki nadkoli w kolorze nadwozia, podkreślające sportowy charakter linii AMG jako opcjonalne wyposażenie w połączeniu z ogumieniem w mieszanych rozmiarach. Na życzenie oferowane są także stopnie ułatwiające wsiadanie oraz, od linii AMG wzwyż, pakiet Night.

Sportowy design kompletuje szeroki rozstaw kół, z czołową płaszczyzną umieszczoną na równi z nadkolami. Gama obręczy obejmuje felgi o średnicy od 18 do 20 cali. Kilka z nich wyróżnia nie tylko nowoczesne wzornictwo z błyszczącym wykończeniem oraz dwukolorowymi lakierowaniem, ale i optymalizacja pod względem aerodynamiki.

Nowe, dwuczęściowe tylne lampy mają trójwymiarowe wypełnienie i akcentują optyczną szerokość tylnego pasa. I tu znalazła się chromowana osłona podwozia, sąsiadująca z chromowanymi końcówkami układu wydechowego.

Wnętrze: nowoczesny, sportowy luksus

Nowoczesny, sportowy luksus Mercedes-Benz – oto przesłanie wnętrza nowego GLC w standardowej konfiguracji, w linii AVANTGARDE. Deska rozdzielcza ma przejrzystą strukturę: górna część przypomina skrzydło, a nowe, spłaszczone dysze nawiewów nawiązują kształtem do gondoli silnika samolotu. Wykończenie dolnej część harmonijnie przechodzi w zakrzywioną konsolę środkową. Zarówno 12,3-calowy (31,2 cm) ekran LCD o wysokiej rozdzielczości przed oczami kierowcy, jak i centralny wyświetlacz o przekątnej 11,9 cala (30,2 cm) zdają się unosić nad deską rozdzielczą. Powierzchnia centralnego ekranu, podobnie jak kokpit, jest lekko pochylona w kierunku kierowcy.

Deska rozdzielcza łączy się z panelami drzwi o nowoczesnym, mocno zredukowanym wzornictwie. Ich środkowa część ze zintegrowanym podłokietnikiem ewoluuje od układu pionowego do orientacji poziomej. Przednia partia ma formę metalowego elementu, odzwierciedlając stylistykę konsoli środkowej. Pełni on funkcję uchwytu i mieści elementy sterujące szybami. Uwagę zwraca także „pływający” panel z elementami sterowania otwieraniem drzwi oraz regulacją fotela.

Awangardowy design foteli nowego GLC wykorzystuje warstwy i profilowanie powierzchni, nadając im wizualną lekkość. Przeprojektowano tu m.in. zagłówki oraz ich połączenie z oparciem za pomocą zamkniętej osłony. Nowy GLC jest dostępny z deską rozdzielczą pokrytą skórą, z pasami o wyglądzie skóry nappa (opcja; standard dla linii AMG). Wybrane elementy wykończenia otrzymały innowacyjne powierzchnie – należą do nich nowe interpretacje fornirów o otwartych porach w odcieniach brązu oraz w kolorze czarnym, z delikatnymi, dopasowanymi do kształtu okładziny intarsjami.

Koncepcja przestrzenna i praktyczne detale: wygoda na co dzień

Kluczowe wymiary nowego GLC dodatkowo podkreślają jego dynamiczny, „silny” wygląd SUV-a. Nadwozie mierzy 4716 mm długości, o 60 mm więcej niż poprzednik, a jednocześnie jest o 4 mm niższe (obecnie: 1640 mm). Rozstaw kół z przodu wzrósł o 6 mm (obecnie: 1627 mm), a z tyłu – o 23 mm (obecnie: 1640 mm). Szerokość pojazdu pozostała taka sama i wynosi 1890 mm.

Na dłuższym tylny zwisie „korzysta” pojemność bagażnika, którą zwiększono do 600 l (+50 l względem poprzednika). GLC jest standardowo wyposażony w tylną pokrywę EASY-PACK, otwieraną i zamykaną za naciśnięciem przycisku na kluczyku, przełącznika w drzwiach kierowcy lub klamki w pokrywie.

Jeszcze lepsza aerodynamika: Cd = 0,29

W najbardziej korzystnej aerodynamicznie konfiguracji minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC wynosi Cd = 0,29. To wynik o 0,02 lepszy od poprzednika (Cd = 0,31), co w przypadku SUV-a z konwencjonalnym napędem reprezentuje znaczący postęp. Optymalizacja pojazdu pod kątem oporu powietrza i szumu wiatru została przeprowadzona z wykorzystaniem rozbudowanych cyfrowych symulacji przepływu (CFD – Computational Fluid Dynamics, z ang. obliczeniowa mechanika płynów), a także testów z udziałem „prawdziwych” samochodów w tunelu aeroakustycznym.

Nowy GLC jest przyjemnie cichym samochodem o spokojnym brzmieniu oraz niskim poziomie hałasów toczenia i wiatru. To rezultat akustycznej optymalizacji nadwozia i zastosowania wyrafinowanej izolacji. Standardowe wyposażenie obejmuje np. membranę akustyczną w przedniej szybie. Jeszcze wyższe wymagania w zakresie komfortu spełniają opcjonalnie dostępne, efektywne akustycznie szyby termoizolacyjne.

Wyposażenie z zakresu komfortu: udoskonalenia na wielu polach

Wielofunkcyjna kontrola komfortu ENERGIZING łączy różne systemy z zakresu komfortu z myślą o zapewnieniu jeszcze przyjemniejszych wrażeń z jazdy. Opcjonalny pakiet ENERGIZING Plus aktywuje je za dotknięciem przycisku lub poprzez polecenie głosowe i łączy je w „światy doświadczeń”, dostępne w ramach maksymalnie siedmiu programów komfortu. System tworzy we wnętrzu odpowiednią atmosferę – np. ożywczą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w obliczu podwyższonego poziomu stresu. To nie wszystko: wirtualny trener ENERGIZING COACH proponuje program fitness lub wellness dopasowany w oparciu o dane samochodu i podróży. A jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia również informacje o jakości snu oraz poziomie stresu.

W skład ENERGIZING Plus wchodzi też pakiet AIR-BALANCE, który oferuje indywidualne, subtelne doznania zapachowe w kabinie GLC – zgodnie z osobistymi upodobaniami i w zależności od nastroju. A dzięki odświeżającej funkcji jonizacji i filtrowania powietrza zewnętrznego oraz wewnętrznego AIR-BALANCE pomaga też zapewnić lepszą jakość powietrza. Opcjonalny system ENERGIZING AIR CONTROL w inteligentny sposób monitoruje jakość powietrza w kabinie samochodu. Wykorzystuje w tym celu czujniki jakości powietrza i drobnych cząstek. W przypadku przekroczenia wartości granicznych system przełącza klimatyzację w tryb recyrkulacji powietrza. Dwustopniowy filtr pozwala dodatkowo odfiltrować z powietrza drobny pył i dużą część zanieczyszczeń.

Na życzenie nowy GLC jest dostępny z panoramicznym dachem, z cieńszą niż w poprzedniku poprzeczką. Efekt: większa powierzchnia przeszklona i niemal nieograniczona perspektywa nieba. W razie potrzeby panoramiczny dach można zasłonić roletą.

Znacznie bogatsze wyposażenie standardowe

Zgodnie ze strategią Mercedes-Benz w zakresie luksusu standardowe wyposażenie nowego GLC zostało znacznie wzbogacone. Standardowa linia AVANTGARDE obejmuje kluczowe elementy, takie jak duże wyświetlacze, integracja ze smartfonem, jego bezprzewodowe ładowanie oraz podgrzewane przednie fotele.

Ponadto znacząco uproszczono logikę pakietowania wyposażenia, tak aby zmniejszyć wysiłek związany z wyborem indywidualnych opcji. Funkcjonalne elementy, które są często zamawiane razem, zostały połączone w pakiety dodatków na podstawie rzeczywistych zachowań nabywców. Do wyboru jest tylko kilka opcji z zakresu funkcjonalności. Z kolei w przypadku opcji z zakresu designu, takich jak odcień lakieru, rodzaj tapicerki, elementy ozdobne czy obręcze, nabywcy mogą indywidualnie konfigurować swoje pojazdy tak jak dotychczas.

Silniki: konsekwentnie zelektryfikowane jednostki o 4 cylindrach

Nowy GLC jest dostępny tylko jako hybryda: plug-in lub tzw. miękka hybryda z instalacją 48 V i zintegrowanym rozrusznikoalternatorem. Gama silnikowa obejmuje 4-cylindrowe jednostki z obecnej rodziny silników FAME Mercedes-Benz (Family of Modular Engines, z ang. rodzina silników modułowych). To właśnie ona odgrywa główną rolę w elastyczności międzynarodowej sieci produkcyjnej, z elektryfikacją opartą na potrzebach klientów. Cztery z tych silników to jednostki z instalacją miękkiej hybrydy, które otrzymują inteligentne wsparcie w zakresie niskich obrotów od strony zintegrowanego rozrusznikoalternatora (ISG) drugiej generacji. Trzy kolejne warianty to pełne hybrydy, z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM), dysponujące ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie elektrycznym.

Już ISG zapewnia doskonałe dostarczanie mocy. System obejmuje 48-woltową instalację elektryczną, która umożliwia takie funkcje jak „żeglowanie”, doładowanie (ang. boost; wsparcie w czasie przyspieszania) lub rekuperacja, a tym samym pozwala na znaczne ograniczenie zużycia paliwa. Ponadto ISG sprawia, że silnik spalinowy uruchamia się bardzo szybko i komfortowo, dzięki czemu funkcja start-stop działa w sposób niemal niezauważalny dla kierowcy, podobnie jak przejście z „żeglowania” na nieruchomym silniku do napędu spalinowego. Co więcej, inteligentna interakcja pomiędzy ISG a jednostką spalinową zapewnia wyjątkowo płynną pracę na biegu jałowym.

Hybrydy plug-in: ponad 100 kilometrów zasięgu w trybie elektrycznym (WLTP)

GLC otrzymał również hybrydowy napęd plug-in czwartej generacji. Elektryfikacja zrobiła tu kolejny duży krok naprzód, wykorzystując identyczne jednostki bazowe. Z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 440 Nm oraz ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym (WLTP) codzienne trasy można w większości pokonywać tylko „na prądzie”. Ulepszony tryb hybrydowy angażuje jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym na najbardziej odpowiednich odcinkach trasy, np. podczas dłuższych podróży priorytetyzuje obszary miejskie. Czy to z jednym z dwóch silników benzynowych, czy z silnikiem Diesla – GLC jako hybryda plug-in jest nie tylko bardzo efektywny, ale i niezwykle dynamiczny.

Symulator zasięgu: wskaźnik zasięgu w trybie elektrycznym

W oczach wielu nabywców zasięg w trybie elektrycznym stanowi ważny argument, decydujący o wyborze zelektryfikowanego pojazdu. Mercedes-Benz pomaga swoim klientom w łatwy sposób dowiedzieć się, jaki wpływ na rzeczywisty zasięg „na prądzie” mają poszczególne warunki eksploatacji.

Uwzględnienie czynników zewnętrznych, takich jak temperatura otoczenia, profil trasy i wymagania klimatyczne, pozwala już na pierwszy rzut oka zobaczyć, jakiego zasięgu można oczekiwać podczas codziennej jazdy. Wyjaśnia to, w jakich warunkach rzeczywisty zasięg elektryczny może odbiegać od wartości certyfikowanej.

Więcej jazdy w trybie elektrycznym

Wysoka gęstość mocy modułu hybrydowego to zasługa silnika synchronicznego z magnesami trwałymi. Szczytowy moment obrotowy silnika elektrycznego – 440 Nm – jest dostępny praktycznie od samego początku, co zapewnia dużą zwinność podczas ruszania oraz wysoką dynamikę w trakcie jazdy. Tryb w pełni elektryczny działa do prędkości 140 km/h. Mercedes-Benz zastosował w nowym GLC niezależny od podciśnienia elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania, który w zależności od sytuacji na drodze automatycznie steruje elastycznym przejściem pomiędzy hamowaniem hydraulicznym a rekuperacją – i dzięki temu zawsze zapewnia najskuteczniejszy odzysk energii. W rezultacie maksymalna moc rekuperacji (do 100 kW/136 KM) może być osiągana częściej niż w przypadku konwencjonalnego, czysto hydraulicznego układu hamulcowego.

Wysokonapięciowy akumulator to autorska konstrukcja Mercedes-Benz. Bateria ma łączną pojemność 31,2 kWh. Nawet jeśli zostanie całkowicie rozładowana, jej pełne naładowanie DC z mocą 60 kW (opcja) jest możliwe w ciągu około 30 minut. Standardowa trójfazowa ładowarka AC 11 kW (w zależności od rynku) pozwala ładować GLC ze stacji typu wallbox podłączonej do domowej instalacji.

Zawieszenie: poręczność i bezpieczeństwo

Kluczową rolę w dynamicznie skonfigurowanym podwoziu GLC odgrywają nowe czterowahaczowe przednie zawieszenie oraz wielowahaczowa oś z tyłu. Już standardowe zawieszenie (amortyzatory z regulacją siły tłumienia zależną od amplitudy) łączy wysoki komfort jazdy, pewne prowadzenie oraz przyjemność z jazdy z niskim poziomem hałasu. Opcjonalnie nowy GLC jest dostępny z pakietem Engineering, który obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC i skrętną tylną oś. AIRMATIC oferuje zmiennie regulowane tłumienie w zakresie ugięcia i odbicia. Hybrydy typu plug-in są seryjnie wyposażone w zawieszenie pneumatyczne oraz regulację prześwitu tylnej osi. Kolejnym opcjonalnym dodatkiem jest pakiet Offroad Engineering, który zwiększa prześwit pojazdu o 20 mm i obejmuje przednią osłonę oraz ochronę podwozia. W połączeniu z zewnętrznymi elementami linii AMG nowy GLC otrzymuje zawieszenie sportowe.

Nowa generacja GLC jest szczególnie poręczna i stabilna dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi, łączonej z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego osi przedniej. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia. Zmniejsza to średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 m. Co więcej, kierowca potrzebuje mniej obrotów kierownicy pomiędzy jej skrajnymi położeniami. Jak to działa? Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich – podczas parkowania nawet o 4,5 stopnia. W zależności od sytuacji powoduje to wirtualne skrócenie rozstawu osi, dzięki czemu pojazd „lżej” się prowadzi i staje się bardziej zwrotny. Gdy prędkość wynosi 60 km/h lub więcej, tylne koła zaczynają skręcać się w tym samym kierunku, co przednie – również maksymalnie o 4,5 stopnia. Ten wirtualny wzrost rozstawu osi przynosi zauważalne zalety w zakresie bezpieczeństwa jazdy, w postaci zwiększonej stabilności prowadzenia przy wysokich prędkościach, w trakcie szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijania. Ponadto podczas dynamicznych manewrów, takich jak jazda lokalną drogą, pojazd bardziej bezpośrednio reaguje na polecenia kierowcy, a ruchy kierownicą mogą być znacznie bardziej ograniczone.

Wsparcie kierowcy: najnowsze systemy asystujące

Najnowsza generacja pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje dodatkowe oraz udoskonalone funkcje. Zmniejszają one obciążenie kierowcy w codziennych sytuacjach, zapewniając jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. W razie zagrożenia systemy wsparcia są w stanie odpowiednio zareagować na zbliżającą się kolizję. Na przykład Aktywny asystent odległości DISTRONIC może teraz reagować na pojazdy stojące na drodze podczas jazdy z prędkością do 100 km/h (wcześniej: 60 km/h). Jedną z nowych funkcji Aktywnego asystenta kierowania jest wykrywanie pasa ruchu za pomocą dodatkowego zestawu kamer 360 stopni, co jest szczególnie przydatne przy niskich prędkościach, na przykład podczas tworzenia tzw. korytarza życia. Asystent rozpoznawania znaków drogowych oprócz konwencjonalnie oznaczonych ograniczeń prędkości rozpoznaje teraz znaki na bramownicach oraz oznaczenia robót drogowych. Ponadto, dzięki ocenie wszystkich czujników pojazdu, identyfikuje także znaki warunkowe, takie jak „w mokrych warunkach”. Ponadto lista nowości obejmuje funkcje ostrzegania o znaku STOP oraz czerwonym świetle.

Zaawansowane systemy parkowania: wsparcie podczas manewrowania

Dzięki wydajniejszym czujnikom monitorowania otoczenia systemy parkowania mogą jeszcze lepiej wspierać kierowcę podczas manewrowania, poprawiając w ten sposób bezpieczeństwo i komfort. Integracja z systemem MBUX sprawia, że ich obsługa jest bardziej intuicyjna. Z systemami parkowania zsynchronizowano opcjonalną skrętną tylną oś – obliczanie trajektorii ruchu pojazdu zostaje wówczas odpowiednio skoordynowane. A funkcje awaryjnego hamowania służą również ochronie innych użytkowników dróg i mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.

Na życzenie dla GLC dostępny jest nowy pakiet parkowania z zestawem kamer 360 stopni i funkcjami Aktywnego asystenta parkowania z PARKTRONIC. Zapewnia on najlepszą możliwą widoczność we wszystkich kierunkach i ułatwia proces parkowania. Centralny wyświetlacz wyraźnie pokazuje bezpośrednie otoczenie pojazdu podczas manewrowania – widok obejmuje cztery osobne obrazy z kamery przedniej, tylnej oraz po obu stronach auta, a także wirtualny widok z lotu ptaka. Ponadto można „podejrzeć” różne kąty widzenia, takie jak przód, tył lub widok przyczepy. Kierowca decyduje, czy zaparkować samodzielnie, czy przekazać kontrolę Aktywnemu asystentowi parkowania.

DIGITAL LIGHT: niezwykle mocne oświetlenie z opcjonalnymi funkcjami projekcji

Nowy GLC jest standardowo wyposażony w reflektory LED High Performance. Jako opcja dostępne są lampy DIGITAL LIGHT, z rewolucyjną techniką oświetleniową o wysokiej rozdzielczości, która dzięki swojej dynamice i precyzji stwarza niemal nieograniczone możliwości ukierunkowanego rozsyłu światła – zależnie od lokalnych warunków. Efekt: doskonała widoczność bez pogorszenia komfortu innych użytkowników drogi. Na życzenie oferowane są reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji. Ta innowacja zapewnia kierowcy dodatkowe bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas jazdy nocą, i umożliwia komunikację z innymi użytkownikami drogi. Może na przykład wyświetlać na jezdni linie, symbole oraz animacje. Co więcej, inteligentna technika oświetla pieszych w strefie zagrożenia i odpowiednio „akcentuje” ich pozycję. Kierowcy jadący pod prąd na wjeździe na autostradę lub ulicą jednokierunkową są ostrzegani odpowiednim symbolem. Symbol ostrzegawczy pojawia się również w obliczu zignorowania czerwonego światła lub znaku STOP.

Przez doliny i wzgórza: off-roadowe talenty GLC

Nowy GLC – podobnie jak poprzednik – został odpowiednio dostosowany do jazdy poza utwardzonymi nawierzchniami. Jeszcze lepsze przygotowanie do off-roadu zapewnia mu kilka nowych funkcji i systemów. Standardowe wyposażenie obejmuje tryb jazdy terenowej oraz DSR (Downhill Speed Regulation, z ang. kontrola prędkości zjazdu). Hybrydy plug-in już dziś oferują wrażenia z jazdy przyszłości, czyli jazdę terenową w trybie całkowicie elektrycznym. Ma to wiele zalet: moment obrotowy silnika elektrycznego wynoszący 440 Nm jest dostępny od pierwszych obrotów, co pozwala na bardzo precyzyjne, kontrolowane poruszanie się nawet w trudnym terenie. A ponieważ jednostka elektryczna zużywa energię tylko wtedy, gdy faktycznie napędza samochód, i ma stosunkowo niskie zapotrzebowanie na prąd podczas niskich prędkości, nawet w wymagających warunkach off-roadowych tryb całkowicie elektryczny zapewnia długi czas jazdy.

W trybie terenowym GLC z zestawem kamer 360 stopni oferuje wirtualny widok pod przodem auta: centralny wyświetlacz pokazuje, w tym pozycję przednich kół. To niezwykle pomocne rozwiązanie: umożliwia kierowcy wczesne rozpoznanie przeszkód takich jak duże kamienie lub głębokie wyboje.

Kolejna nowość to widok off-roadowy, który wykorzystuje obydwa wyświetlacze, zapewniając dostęp do przejrzyście uporządkowanych informacji i funkcji. Ekran kierowcy pokazuje m.in. przechył boczny, nachylenie wzdłużne, wysokość topograficzną, współrzędne geograficzne i kompas, a także prędkość jazdy oraz prędkość obrotową jednostki spalinowej (o ile ta pracuje). Centralny wyświetlacz dodatkowo prezentuje m.in. aktualną pozycję samochodu w terenie oraz kąt skrętu przednich kół (w egzemplarzach z tylną osią skrętną – również tylnych). Wszystkimi funkcjami jazdy istotnymi dla jazdy w terenie można bardzo łatwo zarządzać przez centralny ekran.

Opcjonalny pakiet Engineering z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC (w tym regulacja prześwitu i skrętna tylna oś) oferuje jeszcze wyższy poziom komfortu nawet w terenie. Zawieszenie AIRMATIC umożliwia znaczne zwiększenie prześwitu, niezależnie od obciążenia, i wyróżnia się dużym skokiem, zapewniając najlepszą możliwą przyczepność. Z kolei skrętna tylna oś dodatkowo zwiększa zwrotność pojazdu.

Menu przyczepy i planowanie trasy holowania

GLC jest chętnie wykorzystywany do holowania przyczepy, a nowa generacja oferuje szereg zaprojektowanych specjalnie w tym celu udogodnień. Nowością jest planer trasy holowania w nawigacji: na centralnym wyświetlaczu można zaplanować trasę specjalnie pod kątem jazdy z przyczepą. Planer uwzględnia m.in. szerokości i wysokości przejazdów. Typ wykorzystywanej przyczepy definiuje się za pomocą menu przyczepy w systemie MBUX. Po jej podłączeniu i przyłączeniu do instalacji elektrycznej samochodu na wyświetlaczu pojawia się kilka pytań: czy jest to mała przyczepa? A może coś większego, na przykład przyczepa kempingowa lub do przewozu koni? A może zamontowano bagażnik rowerowy? Planer trasy holowania uwzględnia te informacje, tak aby holowanie było maksymalnie bezpieczne i intuicyjne. A napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni.

Udoskonalony Asystent manewrowania z przyczepą (opcja) w nowym GLC sprawia, że manewrowanie z przyczepą jest jeszcze łatwiejsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. System automatycznie reguluje kąt skrętu pojazdu holującego do prędkości 5 km/h oraz nachylenia drogi do 15%. Jego obsługa odbywa się intuicyjnie przez system MBUX. Oprócz stabilizacji zespołu pojazdów podczas cofania asystent może po raz pierwszy pokonywać dowolnie wybierane zakręty o kącie skrętu do 90 stopni. Kierowanie GLC z przyczepą odbywa się automatycznie, tak aby zachować wybrany kąt. Pozwala to na precyzyjne i bezpieczne ustawienie przyczepy. Kierowca może również wybrać funkcję „holuj na wprost”, gdy przyczepa przyjmie pożądany kierunek i pozostaje już tylko jazda na wprost. Dzięki wykorzystaniu kamer cały proces manewrowania można śledzić z różnych perspektyw na centralnym wyświetlaczu. Dynamiczne linie prowadzące pokazują trajektorię ruchu, szerokość pojazdu i odległość od rozpoznanych obiektów.

Historia sukcesu średniej klasy SUV-a Mercedesa

Mercedes-Benz wszedł do segmentu średniej wielkości SUV-ów w 2008 r., wraz z modelem GLK. „Trendsetter w dynamicznie rozwijającej się klasie samochodów” – tak opisywały go ówczesne materiały prasowe. Design nadwozia GLK bez wątpienia nawiązywał do Klasy G, przodka wszystkich SUV-ów z gwiazdą. W 2015 r. producent zaprezentował następcę modelu pod nową nazwą – GLC. Imponował on typowym dla marki, doskonałym poziomem bezpieczeństwa, najnowocześniejszymi systemami wspomagającymi, efektywnością oraz wysoką dynamiką. Od 2008 r. modele GLK i GLC na całym świecie znalazły ponad 2,6 mln nabywców. Teraz historię tego sukcesu zamierza kontynuować najnowsza generacja GLC.