Stuttgart,
01
marca
2019
|
13:38
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz GLC

Model skazany na sukces: wszechstronny i bezbłędnie zróżnicowany

Wolność w najpiękniejszej formie – oto, co Mercedes-Benz GLC symbolizuje od chwili swojej premiery jesienią 2015 roku. Podobnie jak poprzednicy, SUV łączy niezrównane właściwości jezdne na utwardzonych drogach i w terenie z przestronnością, praktycznością i komfortem. Co więcej, najnowsza generacja GLC oferuje kolejne pionierskie technologie, charakterystyczny design, zaawansowane funkcje z dziedziny łączności oraz najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu inforozrywki. W ten sposób po raz kolejny udowadnia, jak w elegancki sposób i bez wysiłku połączyć typowe dla Mercedesa bezpieczeństwo z inteligentną elastycznością – i osiągnąć wielki sukces. Tak powstał SUV, który wyznacza nowe standardy, zarówno na asfalcie, jak i w czasie off-roadowych zmagań.

Wyrazisty design, nowa koncepcja obsługi, innowacyjne systemy wspomagania jazdy i nowa gama silników sprawiają, że GLC oferuje to, co najlepsze ze świata Mercedes-Benz. Stylizacja nadwozia zwraca uwagę optyczną szerokością i sportową prezencją. Jego silny, off-roadowy charakter podkreślają muskularnie wyrzeźbione powierzchnie oraz charakterystyczne detale – w tym chromowane dodatki, które teraz biegną przez całą długość samochodu, a także przeprojektowane reflektory i mocno zaakcentowana osłona chłodnicy. Wnętrze w bezkompromisowy sposób łączy luksus z przyjazną obsługą: jakość wykonania tradycyjnie plasuje się na wysokim poziomie, a system inforozrywki dysponuje powiększonymi, dotykowymi ekranami (dwa typy do wyboru). Co więcej, najnowsza generacja systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) przekonuje intuicyjnymi, wszechstronnymi możliwościami sterowania – poprzez dotyk, gesty lub za pomocą zoptymalizowanej obsługi głosowej. Równocześnie znacząco rozbudowano i wzbogacono gamę dostępnych systemów wspomagających, która obejmuje teraz m.in. funkcję ostrzegania przy wysiadaniu, tworzenia korytarza ratunkowego czy funkcję rozpoznawania końca zatoru drogowego. Nowością jest także system Trailer Manoeuvring Assist, wspomagający manewrowanie z przyczepą. W chwili rynkowego debiutu w połowie 2019 roku zmodernizowany GLC będzie dostępny z nowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o wyższej mocy oraz większej efektywności. Wszystkie należą do najnowszej rodziny jednostek napędowych Mercedes-Benz. Kolejne wersje silnikowe dołączą do oferty w dalszej części roku.

Najważniejsze zmiany w GLC:

  • MBUX – innowacyjna telematyka: połączenie dotykowego ekranu multimediów, nawigacji z rozszerzoną rzeczywistością, inteligentnego sterowania głosowego za pomocą przycisku lub komendy „Hej Mercedes”, funkcji łączności oraz interfejsu użytkownika sprawia, że GLC jest zgodny z najnowszymi standardami technologicznymi.

  • Układ napędowy: GLC zostanie wyposażony w 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne nowej generacji, oferujące wyższą moc przy znacznie niższym zużyciu paliwa – w jednostkach benzynowych dzięki zastosowaniu nowej 48-woltowej instalacji elektrycznej z prądnico-rozrusznikiem z napędem pasowym.

  • Zaawansowane systemy wspomagające: układy Active Distance Assist DISTRONIC oraz Active Steer Assist oferują kierowcy jeszcze bardziej komfortowe wsparcie w zachowaniu bezpiecznego odstępu i utrzymaniu toru jazdy. Prędkość jest automatycznie regulowana z uwzględnieniem zakrętów oraz skrzyżowań. Active Steer Assist pomaga w tworzeniu korytarza ratunkowego i przy zmianie pasa ruchu.

Ryzyko potencjalnych kolizji można zmniejszyć dzięki funkcji monitorowania ruchu przy skręcie Active Brake Assist, która uruchomi hamulce, jeśli kierowca nie zauważy pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka.

Charakterystyczny wygląd zewnętrzny

Nowoczesność, siła i wszechstronność: to wszystko ucieleśnia design GLC. Idiom jego projektowania podąża za filozofią zmysłowej czystości i ilustruje starannie przemyślaną interakcję estetyki, zwinności oraz inteligencji. Wygląd modelu stał się bardziej sportowy, a standardowo od przodu do tyłu nadwozia przebiegają chromowane elementy ozdobne. Charakterystyczne linie, muskularnie wyprofilowane powierzchnie i wyraziste detale nadają GLC terenowy charakter. Przedni pas już na pierwszy rzut oka sprawia dominujące, pełne emocji wrażenie. Podkreślają je standardowe reflektory LED High Performance z charakterystycznym świetlnym „obramowaniem”, które pełni funkcję świateł do jazdy dziennej, a także mocno zaakcentowana osłona chłodnicy z dynamicznie ukształtowanymi podwójnymi żaluzjami i diamentowym wypełnieniem. Gama dostępnych odcieni lakierów obejmuje także grafitową szarość, a paleta obręczy – cztery aerodynamicznie wyprofilowane wzory felg o średnicy od 17 do 19 cali, z oponami o zoptymalizowanym oporze toczenia, które także należą do nowości w ofercie GLC.

Linia designu i wyposażenia AMG w imponującym stylu akcentuje dynamiczną naturę GLC – m.in. za sprawą chromowanego, diamentowanego grilla, przedniego zderzaka w typowej dla AMG stylizacji oraz zintegrowanych z tylnym zderzakiem „kanciastych” końcówek wydechu. Oprócz optymalnego ogumienia w mieszanym rozmiarze, z obręczami o średnicy 19 lub 20 cali (w zależności od rynku), linia ta obejmuje sportowe fotele z wydatnymi boczkami.

Standardowo montowane reflektory LED High Performance są mniejsze, nachylone pod większym kątem i mają zmodyfikowane kontury. Jeszcze lepszą rozpoznawalność GLC zapewnia świetlna sygnatura w postaci „obwódki” pełniącej funkcję świateł do jazdy dziennej. Na życzenie dostępne są w pełni LED-owe reflektory matrycowe w technice MULTIBEAM.

Wizualnie atletyczny charakter GLC ma swoją kontynuację w tylnej części nadwozia, która wyróżnia się przeprojektowanymi zderzakiem i końcówkami układu wydechowego. Całkowicie przeprojektowano również diodowetylne lampy. I one wyróżniają się wyraźnym świetlnym „podpisem” –z charakterystycznymi dla SUV-ów Mercedesa „bloczkami”oraz podświetleniem krawędzi. Design tylnego pasa podkreśla silny charakter GLC także dzięki płycie ochronnej zderzaka o typowym dla SUV-ów wzornictwie.

Projekt wnętrza: inteligencja i ergonomia

Wyrafinowane materiały, precyzja wykonania, wyraziste linie i „płynne” kształty – tak można scharakteryzować wnętrze GLC. W bazowej linii kabinę wykończono na czarno. Konsolę środkową zdobi elegancki panel, dostępnyz wykończeniem inspirowanym lakierem fortepianowym lub z dwoma nowymi dekorami z drewna – jesionowego o otwartych porach lub orzechowego. Forniry ze szlachetnego drewna na konsoli środkowej stanowią przykład najwyższego kunsztu, jeśli chodzi o jakość wykonania kokpitu GLC.

Całkowicie nowa wielofunkcyjna kierownica jest oferowana w dwóch wersjach. Jej charakterystyczne wzornictwo ma jeszcze bardziej sportowy charakter, a instrumenty obsługi adaptacyjnego tempomatu Active Distance Assist DISTRONIC i panele dotykowe Touch Control, służące do sterowania zestawem wskaźników i systemu multimedialnego, wyraźnie sygnalizują zwrot ku przyszłości.

Panel dotykowy na konsoli środkowej pozwala obsługiwać funkcje systemu inforozrywki ruchami jednego lub kilku palców. Służy on jako alternatywa dla inteligentnego sterowania głosowego, a ponadto oferuje możliwość odręcznego wprowadzania liter, cyfr lub znaków specjalnych. Powierzchnia panelu dostarcza użytkownikowi informacje zwrotne potwierdzające wprowadzenie komendy – zarówno dotykowe, w postaci wibracji, jak i akustyczne.

Kontrola komfortu ENERGIZING: powiązanie na rzecz komfortu

Rozluźnij się na długich trasach: opcjonalna kontrola komfortu ENERGIZING łączy „siły” różnych systemów samochodu z zakresu komfortu. Odpowiednią atmosferę tworzy za pomocą oświetlenia, ścieżki dźwiękowej, klimatyzacji, a także funkcji masażu oraz podgrzewania i wentylacji siedzeń. Trener ENERGIZING COACH potrafi nawet – w oparciu o dane z pojazdui otoczenia – zalecić skorzystanie z jednego z programów, dopasowując swoje sugestie do potrzeb użytkownika i danej sytuacji. Precyzję zaleceń zwiększa uwzględnianie osobistych parametrów, takich jak poziom stresu lub jakość snu, dostarczonych przez odpowiednie urządzenia do noszenia firmy Garmin® (tzw. wearables).

MBUX: intuicyjna obsługa

Przemyślany, ergonomiczny, wygodny – te wytyczne dyktują rozwój zaawansowanej koncepcji obsługi i wyświetlania informacji zastosowanej w nowym GLC. Jej projektanci skoncentrowali się na maksymalnej interakcji z pojazdem i jego funkcjami – za pomocą gestów, dotyku lub sterowania głosowego. Pozwala na to najnowsza generacja telematyki MBUX (Mercedes-Benz User Experience), charakteryzująca się intuicyjną logiką i szeroką gamą opcji obsługi. W skrócie, interakcja dotykowego ekranu, nawigacji z rozszerzoną rzeczywistością oraz inteligentnego sterowania głosowego sprawia, że interfejs MBUX wyznacza prawdziwe standardy.

Łącznie system informacyjno-rozrywkowy GLC oferuje pięć sposobów możliwości interakcji:

  • dotykowe sterowanie zawartością centralnego wyświetlacza multimediów

  • dotykowe sterowanie za pomocą paneli Touch Controlna wielofunkcyjnej kierownicy

  • dotykowe sterowanie za pośrednictwem wielofunkcyjnego panelu na konsoli środkowej

  • sterowanie gestami z pomocą asystenta wnętrza (Interior Assistant)

  • sterowanie głosowe za pomocą przycisku rozmowy na kierownicy lub hasła „Hej Mercedes”

Potrzebne kierowcy informacje są wyświetlane na dwóch wyświetlaczach o wysokiej rozdzielczości. Opcjonalny ekran cyfrowego zestawu wskaźników ma przekątną 12,3 cala. Wolnostojący centralnie umieszczony wyświetlacz multimediów jest dostępny w dwóch rozmiarach: 7 cali (rozdzielczość 960 x 540 pikseli) oraz 10,25 cala (1920 x 720 pikseli). Kierowca może wybrać jedną z trzech „skórek” interfejsu, odpowiadających nastrojowi lub tonacji wnętrza: klasyczną, nawiązującą do tradycyjnych instrumentów, sportową, o wysokim kontraście w stylu high-tech, lub progresywną, która wizualizuje nowoczesność w zredukowanej formie. Doskonałej jakości grafika podkreśla przejrzystą strukturę menu. Nowością jest regulowana czułość dotyku wyświetlacza multimediów oraz paneli Touch Control na wielofunkcyjnej kierownicy.

Kolejnym przyjaznym sposobem obsługi systemu multimedialnego jest asystent wnętrza (Interior Assistant). Kamera umieszczona w górnej konsoli rejestruje ruchy dłoni w miarę zbliżania się ich do ekranu dotykowego lub panelu dotykowego na konsoli środkowej. System potrafi odróżnić gesty kierowcy i pasażera, co widać zresztą po zmianie obrazu na wyświetlaczu multimediów – poszczególne elementy menu zostają podświetlone lub powiększone. Ruchem ręki można włączać także lampki do czytania. Lampka włącza się np. wtedy, gdy kierowca szuka czegoś na fotelu pasażera. Ponadto asystent ma możliwość przypisania do określonego gestu obsługi ulubionej funkcji systemu multimedialnego.

Kolejną atrakcją MBUX jest opcjonalny rozszerzony tryb wideo, który w użyteczny sposób uzupełnia działanie nawigacji. Kamera przed lusterkiem wstecznym rejestruje otoczenie i automatycznie prezentuje na ekranie multimediów informacje opatrzone dodatkowym filmem – np. dotyczące znaków drogowych, wskazówki, w którą ulice skręcić, a także numerów domów lub nazwisk. Dzięki temu ułatwia orientację w nieznanym miejscu, np. odnalezienie konkretnego adresu.

Zmodyfikowany system sterowania głosowego jest jeszcze wygodniejszy i intuicyjny w obsłudze. Za pomocą poleceń głosowych kierowca może poprosić system, by ten odczytał wiadomości tekstowe, obsługiwać nagłośnienie lub sterować funkcjami pojazdu, takimi jak na przykład klimatyzacja. System nie wymaga wprowadzania żadnych poleceń – użytkownik może swobodnie podyktować na przykład pożądany adres docelowy lub zapytać o pogodę. Aby skorzystać ze sterowania głosowego, wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes” lub wcisnąć przycisk rozmowy na kierownicy.

Kolejną nowością w GLC jest standardowo montowana funkcja bezkluczykowego uruchamiania KEYLESS GO z wykorzystaniem przycisku start-stop o turbinowym wzornictwie i opcją aktywacji systemów wspomagających na wyświetlaczu multimediów.

Za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT na konsoli środkowej użytkownik może wybierać i aktywować tryby jazdy spośród kilku zdefiniowanych oraz jednego indywidualnego programu. W zależności od wariantu napędowego i zawieszenia dostępnych jest od 5 do 7 trybów jazdy; oprócz programów Comfort, ECO, Sport, Sport + i Individual, które wpływająna działanie układu kierowniczego, zawieszenia lub zespołu silnika i skrzyni, dostępny jest pakiet Off-Road Engineering z dwoma dodatkowymi trybami Off-Road i Off-Road+.

Nowa gama silników: moc i wydajność

Zaktualizowany GLC zadebiutuje z zupełnie nowymi silnikami. Początkowodo sprzedaży trafią następujące warianty (później dołączą do nich kolejne wersje napędowe:

 

GLC 200 4MATIC

GLC 300

4MATIC

GLC 200d

4MATIC

GLC 220d

4MATIC

GLC 300d

4MATIC

Układ/liczba cylindrów

R4

R4

R4

R4

R4

Moc (kW/KM)Silnik spalinowy

 

145/197

 

190/258

120/163

143/194

180/245

Moc silnika elektr. (kW)Odzyskiwanie energiiBoost

10

10

-

-

-

Maksymalny moment obr.Silnik spalinowy (Nm)

280

370

360

400

500

Maksymalny moment obr.Silnik elektryczny (Nm)

150

150

-

-

-

Zużycie paliwa w cyklu łączonym (l/100 km)

7,1-7,4

7,1-7,4

5,2-5,5

5,2-5,5

5,8

Emisje CO2 w cyklu łączonym (g/km)

161-169

161-169

137-145

137-145

151-153

GLC zostanie wyposażony w najnowszą generację 4-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Kluczową cechą 2-litrowego 4-cylindrowego silnika benzynowego M 264 marki Mercedes-Benz jest wyższa mocprzy znacznie niższym zużyciu paliwa. W GLC 200 i GLC 300 4-cylindrowy motor M 264 zastępuje montowaną poprzednio jednostkę M 274, a 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 – stosowaną dotąd jednostkę OM 651.

Nowa generacja silników ma ogromne znaczenie dla zmniejszenia emisji CO2 i reprezentuje systematyczny postęp w zakresie obniżania zużycia paliwa. Do wiodących rozwiązań technicznych należą zmienne fazy rozrządu CAMTRONIC, które podgrzewają układ wydechowy bez zwiększania zapotrzebowania na paliwo, turbosprężarka typu twin-scroll oraz dodatkowa 48-woltowa instalacja elektryczna z prądnico-alternatorem z napędem pasowym. To właśnie połączenie układu 48 V i napędzanego paskiem rozrusznika zintegrowanego z alternatorem w szczególności poprawia zwinność napędu i jego właściwości związane z komfortem jazdy – a przy tym znacznie obniża apetyt na paliwo. Połączenie to pozwoliło bowiem na wdrożenie funkcji hybrydowych, takich jak odzyskiwanie energii, boost („zastrzyk” momentu obrotowego) czy „żeglowanie”, i to bez elementów wysokonapięciowych. Konkretniej, funkcje te pozwalają dostarczyć lub odzyskać do 10 kW energii (w zakresie obrotów do 2500 obr./min)i korzystać z „żeglowania” z wyłączonym silnikiem.

Bardziej rygorystyczne wymagania i niższe wartości graniczne emisji szkodliwych substancji – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 został zaprojektowany z myślą o dalszym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji,a także obniżeniu kosztów eksploatacji oraz zwiększeniu mocy silnika.

Aby skuteczniej zredukować poziom emisji, najważniejsze elementy układu oczyszczania spalin są montowane bezpośrednio przy silniku. W tym samym celu zastosowano dodatkowe elementy izolacji cieplnej oraz w dalszym stopniu udoskonalone rozwiązania, takie jak technologia SCR (selektywna redukcja katalityczna). Aby ograniczyć emisję tlenków azotu przy większych obciążeniach, jednostka OM 654 jest wyposażona w dodatkowy podpodłogowy katalizator SCR. W rezultacie silnik już dziś spełnia standardy RDE (Real Drive Emissions), określane w warunkach normalnego ruchu drogowego.

4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 jest połączony z napędem na cztery koła 4MATIC i automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC, która wspiera zarówno dynamiczny, jak i oszczędny styl jazdy.

DYNAMIC BODY CONTROL: zawieszenie „szyte” na miarę

W ramach aktualizacji model GLC po raz pierwszy otrzymuje zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL z bezstopniową (płynną) regulacją amortyzacji przedniej i tylnej osi. Tłumienie jest kontrolowane indywidualnie dla każdego z kół, w zależności od sytuacji na drodze, prędkości jazdy i stanu nawierzchni, a także w interakcji z wybranym trybem jazdy (czyli charakterystyką silnika, przekładni oraz układu kierowniczego). Zawieszenie można łączyć ze sportowym układem kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT kierowca może wybrać jedenz trzech trybów resorowania: Sport i Sport+ wyróżniają się sztywniejszym zestrojeniem amortyzatorów, a Comfort zapewnia szczególnie komfortową jazdę.

DYNAMIC SELECT: więcej niż tylko ustawienie

SUV, który daje to, co obiecuje: tradycyjnie, GLC jest przekonujący na prawie każdym rodzaju podłoża i nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach pogodowych. Zależnie od specyfikacji pojazdu elementy pakietu Off-Road Engineering oraz wzbogacony o kolejne funkcje system DYNAMIC SELECT odpowiadają na indywidualne potrzeby kierowcy w zakresie prowadzenia auta oraz wymagań, jakie stawiają przed nim aktualne warunki drogowe. Do wyboru są dwa tryby jazdy terenowej: Off-Road ukierunkowany jest przede wszystkim do poruszania się po drogach gruntowych i nawierzchniach żwirowych, a także po piasku i śniegu, a Off-Road+ idealnie sprawdza się w trudnym terenie, ze skalistymi lub stromymi zboczami. Zupełnie na nowo, od podstaw opracowano napęd na wszystkie koła 4MATIC. Trzystopniowa regulacja ESP®, w dodatku o szerszej rozpiętości, w trybach Sport i Sport+ oferuje teraz jeszcze więcej dynamiki. Tym samym GLC po raz kolejny potwierdza swoją wszechstronność – również w terenie.

Systemy wspomagające: bezpieczne wsparcie

85 procent klientów w Niemczech uważa bezpieczeństwo za naczelną cechę GLC – a oprócz typowych cech SUV-a jest to zasługą inteligentnych systemów wspomagających. Oferta nowego modelu pod tym względem została dodatkowo poszerzona, a wsparcie kierowcy i podróżujących w zakresie bezpieczeństwa i komfortu – w dalszym stopniu zwiększone. Pakiet bezpieczeństwa jazdy (opcja w zależności od rynku i poziomu wyposażenia) w GLC obejmuje między innymi:

  • aktywną kontrolę odległości Active Distance Assist DISTRONIC z funkcjami hamowania przed nieruchomymi obiektami, rozszerzonym ponownym uruchamianiem silnika podczas jazdy w korku w połączeniu z aktywnym asystentem parkowania i nawigacją oraz aktywację funkcji żeglowania w trybie jazdy ECO

  • aktywny asystent skrętu Active Steer Assist z funkcjami awaryjnego zatrzymania Active Emergency Stop Assist (zależnie od rynku – automatyczne odblokowywanie drzwi i nawiązywanie połączenia SOS z centrum ratunkowym MB po zatrzymaniu się pojazdu)

  • aktywny asystent zmiany pasa ruchu Active Lane Change Assist w połączeniu z nawigacją

  • funkcja korytarza ratunkowego: w korkach na autostradach przy prędkościach poniżej 60 km/h

  • aktywny ogranicznik prędkości Active Speed Limit Assist z funkcją zmiany limitu prędkości w połączeniu z asystentem rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Assist

  • regulacja prędkości przed zakrętami, rondami, punktami poboru opłat, skrzyżowaniami typu „T” oraz przed skrętem/zjazdem z autostrad/dróg ekspresowych – zmniejsza prędkość pojazdu także w przypadku zdarzenia „koniec korka”; działa w połączeniu z nawigacją

  • interwencja w układzie kierowniczym Evasive Steering Assist

  • aktywny asystent utrzymania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist

  • aktywny asystent martwego pola Active Blind Spot Assist

  • aktywny asystent hamowania Active Brake Assist z funkcją monitorowania skrętu i ruchu na skrzyżowaniach

  • PRE-SAFE® PLUS

Po włączeniu układu Active Distance Assist DISTRONIC z adaptacją prędkości na podstawie przebiegu trasy nowy GLC jest w stanie rozpoznać i zareagować na koniec korka lub wolno poruszający się zator, (uwzględniając aktualne informacje o ruchu drogowym LiveTraffic) – i to jeszcze zanim kierowca zauważy tę przeszkodę. Jeśli kierowca sam nie zareaguje, po wykryciu korka DISTRONIC samoczynnie, zapobiegawczo zmniejszy prędkość auta do około 100 km/h. Jego działanie uzupełniają udoskonaleni asystenci: utrzymania pasa ruchu Active Lane Keeping Assist i awaryjnego zatrzymania Active Emergency Stop Assist.

Active Braking Assist z funkcjami awaryjnego hamowania przed końcem korka, wykrywania skrętu i ruchu poprzecznego zmniejsza ryzyko potencjalnego wypadku np. podczas skrętu w poprzeczną ulicę, gdy kierowca nie dostrzeże pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Jeżeli zaistnieje takie ryzyko, GLC może samoczynnie wyhamować z prędkości typowej dla takich manewrów. Interwencja hamowania ma miejsce, gdy kierowca sygnalizuje zamiar wykonania skrętu, a samochód może zostać w pełni zatrzymany jeszcze przed przekroczeniem linii wyznaczającej pasy ruchu. Nadjeżdżające pojazdy są wykrywane przez zamontowany z przodu czujnik radarowy dalekiego zasięgu i wielozadaniową kamerę stereo.

Active Steer Assist pomaga nawet kierowcy w tworzeniu korytarza ratunkowego na wielopasmowych drogach podczas jazdy z prędkością poniżej 60 km/h. Zgodnie z wymogami ustawowymi, w celach orientacyjnych GLC wykorzystuje wtedy krawędź pasa ruchu (w zależności od pasa, po którym się porusza) oraz elementy otoczenia i oznakowanie poziome.

Po aktywowaniu tempomatu Active Distance Assist DISTRONIC na drogach wielopasmowych możliwe jest również przeprowadzenie uproszczonego manewru wyprzedzania: gdy w zakresie prędkości 80-180 km/h kierowca włączy kierunkowskaz, asystent zmiany pasa ruchu Active Lane Change Assist może pomóc w zmianie pasa.

Funkcja ostrzegania przy wysiadaniu zmniejsza ryzyko niedostrzeżenia zbliżającego się pojazdu lub rowerzysty podczas otwierania drzwi. Funkcjata jest aktywna tylko po zatrzymaniu samochodu. Kiedy kierowca lub pasażer otwierają swoje drzwi, a jednocześnie do GLC zbliża się inny pojazd, system emituje ostrzeżenie optyczne i dźwiękowe. Dodatkowo, w połączeniu z oświetleniem nastrojowym, w celach ostrzegawczych lampki we wnękach klamek drzwi, kieszeniach bocznych i podświetlenie elementów ozdobnych pulsują na czerwono. Funkcja pozostaje aktywna przez 3 minuty po wyłączeniu silnika.

Opcjonalnie dostępny jest także aktywny asystent parkowania . Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku, podczas jazdy z prędkością do 35 km/h, na wyświetlaczu multimediów pokazuje on wszystkie zidentyfikowane miejsca parkingowe w bezpośrednim otoczeniu samochodu. Kierowca wskazuje manewr parkowania za pomocą panelu dotykowego, przez centralny ekran lub prawy panel dotykowy na kierownicy, a system wspomaga go podczas zajmowania oraz opuszczania równoległych i poprzecznych miejsc parkingowych.

W połączeniu z asystentem monitorowania martwego pola Blind Spot Assist asystent parkowania PARKTRONIC może ostrzegać kierowcę o ruchu poprzecznym podczas wycofywania z miejsca postojowego, a także, w razie potrzeby, inicjować automatyczne hamowanie w celu ochrony przed kolizją z innym pojazdem. PARKTRONIC przekazuje wizualne i akustyczne ostrzeżenie o wykrytych przeszkodach za pomocą 6 czujników ultradźwiękowych umieszczonych w przednim i tylnym zderzaku.Przeszkody mogą znajdować się z przodu, z boku lub z tyłu pojazdu i są wykrywane podczas jazdy z prędkością do ok. 10 km/h.

Kolejną nowością jest opcjonalny asystent manewrowania z przyczepą – Trailer Manoeuvring Assist, który wspiera kierowcę podczas manewrów przeprowadzanych na biegu wstecznym. W celu pomiaru kąta pomiędzy GLC a przyczepą system korzysta z czujników w głowicy haka holowniczego oraz pierścienia magnetycznego, a kamera 360 st. zapewnia lepszą widoczność otoczenia wokół zespołu pojazdów i umożliwia precyzyjniejsze manewrowanie. Dodatkowo podjeżdżanie do przyczepy i jej podpięcie ułatwia tryb powiększania widoku. Obraz na wyświetlaczu multimediów został wzbogacony o nową animację, a jego jakość jest teraz znacznie lepsza.

Kierowcę wspiera także komunikacja typu „car-to-X”, która dostarcza aktualne informacje i ostrzeżenia o niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Wymiana radiowa odbywa się zarówno pomiędzy pojazdami, jak i pomiędzy pojazdami a elementami infrastruktury. O potencjalnych zagrożeniach kierowcę ostrzegają sygnały optyczne i/lub akustyczne.

Siła napędzana zaangażowaniem

Nowa generacja GLC oznacza początek kolejnego rozdziału w historii wielkiego sukcesu tego SUV-a: już w pierwszym pełnym roku po debiucie sprzedawał się on znacznie lepiej niż poprzednik. Obecnie Mercedes-Benz ma udaną, liczącą aż 7 modeli reprezentację w segmencie SUV-ów (GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS, Klasa G). Nie ulega wątpliwości, że SUV-y odgrywają istotną rolę w portfolio producenta ze Stuttgartu i jego sukcesach. Jak do tej pory na całym świecie dostarczono ponad 5 milionów SUV-ów Mercedesa.