02
marca
2016
|
01:00
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz Klasy E z zezwoleniem na jazdę autonomiczną

Nowy Mercedes-Benz Klasy E to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód, który otrzymał zezwolenie na jazdę autonomiczną po drogach amerykańskiego stanu Nevada. Przekazanie licencji i tablic rejestracyjnych dla trzech egzemplarzy Klasy E zbiegło się z inauguracją największych targów elektroniki użytkowej (CES), organizowanych w Las Vegas.

Dotychczasowe testy funkcji jazdy autonomicznej wymagały stosowania specjalistycznych urządzeń i oprogramowania. Samochody wyposażano m.in. w dodatkowe czujniki oraz zmodyfikowany układ kierowniczy i ESP. W przypadku nowego Mercedesa Klasy E nie ma jednak takiej konieczności - już seryjnie produkowany model oferuje szereg inteligentnych systemów umożliwiających realizację funkcji jazdy autonomicznej. Oznacza to, że na potrzeby testów wystarczy jedynie przeprowadzenie drobnych modyfikacji w oprogramowaniu jednostki sterującej układem Drive Pilot (Pilotem Jazdy).

„Fakt, że Mercedes-Benz otrzymał taką licencję jako pierwszy producent samochodów na świecie, pokazuje, że w dziedzinie jazdy autonomicznej  jesteśmy o krok do przodu. Nowa Klasa E reprezentuje kolejny znaczący etap na drodze do (opracowania) pojazdów całkowicie zautomatyzowanych” - mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów.

„Nevada z dumą udostępnia miejsce, gdzie Daimler - międzynarodowy lider branży motoryzacyjnej - będzie mógł odkrywać i testować możliwości swojego najnowocześniejszego pojazdu autonomicznego” - mówi gubernator Brian Sandoval. „Dzięki zaangażowaniu w rewolucyjne, zrównoważone, twórcze przedsięwzięcia Nevada dąży do czołówki w dziedzinie nowo powstających, innowacyjnych technologii”. 

Testy funkcji autonomicznych mogą być przeprowadzane na wszystkich drogach międzystanowych i stanowych Nevady. Testowe jazdy autonomiczne odbywają się w warunkach codziennego ruchu ulicznego, przy udziale specjalnie wyszkolonych kierowców. Odpowiadają oni jedynie za skręcanie, włączanie się do ruchu i wyruszanie w podróż. Przepisy stanowego wydziału komunikacji (NDMV - Nevada Department of Motor Vehicles) przewidują ponadto, że poza kierowcą w kabinie musi znajdować się jeszcze jedna osoba. Testowe egzemplarze Klasy E mają czerwone tablice rejestracyjne, zarezerwowane dla pojazdów autonomicznych.

Nevada uchodzi za pioniera w dziedzinie jazdy autonomicznej - odpowiednie przepisy w tym zakresie przyjęto tam już w czerwcu 2011 roku. Biegnąca przez tereny pustynne sieć dróg, krajobraz i natężenie ruchu są bardzo reprezentatywne dla warunków drogowych panujących w całych Stanach Zjednoczonych. Od maja 2015 roku na tamtejszych publicznych drogach eksploatowane są także dwie autonomiczne ciężarówki Daimlera.