Stuttgart,
13
października
2022
|
14:09
Europe/Warsaw

Nowy Mercedes-Benz Klasy B

Nowa Klasa B wyraźnie wyróżnia się z tłumu. Niepowtarzalne, dynamiczne proporcje, funkcjonalne wnętrze, nowoczesne napędy oraz najnowsza generacja systemu MBUX sprawiają, że nowy Sports Tourer Mercedes-Benz jest gotowy na wszystkie małe i wielkie przygody codziennego życia.

Progresywna i pewna siebie z zewnątrz: już na pierwszy rzut oka zaktualizowany przód Klasy B przyciąga wzrok. Nowo zaprojektowane, opcjonalnie dostępne reflektory LED, sportowy zderzak oraz stylowa osłona chłodnicy podkreślają jej dynamikę i płynnie łączą się z kompaktową bryłą kabiny. Sports Tourer demonstruje swój sportowy charakter m.in. dzięki zrównanym z nadkolami obręczom kół – teraz z czterema dodatkowymi wzorami do wyboru, o średnicy do 19 cali. Nowością są między innymi opcjonalne, wieloramienne felgi z lekkich stopów w kolorze czarnym, przeznaczone dla linii AMG. Wyróżniają je wykończenie na wysoki połysk oraz polerowany rant. Także tył Klasy B demonstruje jej dynamiczną naturę: nowe, dwuczęściowe tylne lampy standardowo korzystają teraz z techniki LED i optycznie akcentują szerokość tylnego pasa. Z kolei spojlery po bokach tylnej szyby dodatkowo poprawiają aerodynamikę. Nowa Klasa B jest dostępna w dziesięciu różnych odcieniach lakieru: niemetalizowanych, metalizowanych oraz specjalnych.

Wnętrze pomiędzy zaawansowaną technologią a sportowym charakterem: kabina nowej Klasy B jest wyjątkowo praktyczna i przestronna. Po stronie kierowcy dominuje dwuekranowy wyświetlacz (7-calowy zestaw wskaźników oraz 10,25-calowa jednostka główna), który należy do wyposażenia standardowego. Dwa opcjonalne wyświetlacze o przekątnej 10,25” tworzą szerokoekranowy widok i zdają unosić się w przestrzeni. Hołd dla świata lotnictwa stanowią trzy okrągłe, przypominające turbinę otwory wentylacyjne, tak typowe dla Mercedes-Benz. Przeprojektowana konsola środkowa z czarnym, lśniącym wykończeniem odzwierciedla zaawansowane technologicznie aspiracje nowej Klasy B, podobnie jak najnowszej generacji kierownica, standardowo wykończona skórą nappa. Po raz pierwszy jako opcja dostępny jest podgrzewany wieniec (w linii wyposażenia AMG).

Atrakcyjna gama kolorów i materiałów wykończeniowych w kabinie umożliwia wysoki stopień indywidualizacji. Bazowe fotele zostały dodatkowo udoskonalone – dzięki maksymalnie dopracowanej ergonomii oraz zastosowaniu obić z syntetycznej skóry Artico z trójwymiarowymi wytłoczeniami. Wariant wyposażenia Progressive oferuje charakterystyczną dla Mercedesa ekskluzywność i występuje w trzech tonacjach kolorystycznych: czarnej, czarnej/macchiato oraz nowej kombinacji czerni z szarością szałwii. Na życzenie linia ta występuje ze skórzaną tapicerką foteli w kolorze czarnym lub brązowym bahia. Przykuwającą wzrok atrakcją we wnętrzu Klasy B jest nowy element ozdobny z gwiezdnym wzorem. Sportową tożsamość linii AMG podkreśla czarna kolorystyka kabiny z tapicerką ze skóry syntetycznej Artico oraz mikrofibry Microcut z kontrastującymi, czerwonymi przeszyciami.

W ramach swojej strategii Ambition 2039 Mercedes-Benz postawił sobie za cel wprowadzenie do 2039 r. floty nowych aut osobowych i dostawczych neutralnej pod względem emisji CO2 w całym łańcuchu wartości i cyklu życia. Do 2030 r. producent chce zmniejszyć emisję CO2 przypadającą na jeden samochód osobowy z nowej floty pojazdów (w całym cyklu życia) co najmniej o połowę w porównaniu z wynikami z 2020 r. Jednym ze środków umożliwiających realizację tego celu jest wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. Dlatego przy projektowaniu nowej Klasy B przeanalizowano skład wszystkich stosowanych materiałów i zbadano możliwości wprowadzenia bardziej zrównoważonych alternatyw. Efekt: środkowe panele komfortowych foteli wykonano z tkaniny w 100% produkowanej z materiałów z recyklingu. W przypadku siedzeń Artico/Microcut udział ten wynosi 65% dla powierzchni siedziska oraz 85% dla materiału pod spodem.

Znacząca aktualizacja wyposażenia: aby uprościć czasochłonny wybór wielu indywidualnych opcji, Mercedes-Benz proponuje nabywcom nowej Klasy B szereg pakietów wyposażenia. Stworzono je w oparciu o rzeczywiste zachowania nabywców, łącząc w zestawy te elementy, które były często zamawiane wspólnie. Wybrane dodatki są nadal dostępne osobno, tak samo jak opcje z zakresu designu, takie jak lakier, tapicerka, elementy wykończenia i obręcze. Dzięki temu klienci mogą niezmiennie konfigurować swoje samochody w pełni indywidualnie.

Przy okazji znacznie wzbogacono wyposażenie standardowe. Już bazowa wersja nowej Klasy B oferuje kamerę cofania, pakiet USB i koło kierownicy wykończone skórą nappa. Począwszy od wersji Progressive specyfikacja obejmuje reflektory LED, fotel z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego, pakiety parkowania i lusterek oraz elektrycznie sterowaną tylną pokrywę Easy Pack.

Inforozrywka i systemy wsparcia: najnowsza generacja systemu MBUX w Klasie B otrzymała trzy przeprojektowane style wyświetlania informacji. Tryb klasyczny dostarcza wszystkich istotnych dla kierowcy informacji, sportowy imponuje efektownym obrotomierzem, a dyskretny prezentuje jedynie minimalną zawartość ekranu. To wszystko łączy się z trzema widokami informacyjnymi (nawigacja, wsparcie, usługi) oraz siedmioma światami kolorystycznymi, zapewniając całościowe, estetyczne doświadczenie, które można dopasować do własnych życzeń i sytuacji. Centralny wyświetlacz oferuje wszystkie dotychczasowe funkcje, takie jak nawigacja, media, telefon, pojazd itp. i może być wygodnie obsługiwany jako ekran dotykowy.

Zaktualizowany system operacyjny imponuje nowym wyglądem i jeszcze lepszą wydajnością. Kolejną nowością jest integracja czytnika linii papilarnych, który ma być dostępny od pierwszego kwartału 2023 r. Pozwoli on na identyfikację i autoryzację kierowcy. Oczywiście nowa Klasa B zapewnia bezprzewodową łączność ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Możliwości w zakresie łączności podnosi dodanie kolejnego portu USB-C i dodatkowe zwiększenie mocy ładowania z gniazd USB.

Asystent głosowy „Hej Mercedes” jest teraz jeszcze bardziej utalentowany, jeśli chodzi o prowadzenie dialogu i naukę zwyczajów użytkownika. Co więcej, niektóre czynności można wywoływać bez wypowiadania hasła aktywacyjnego „Hej Mercedes”. Asystent głosowy MBUX potrafi również objaśniać funkcje samochodu – choćby podpowiedzieć, gdzie znajduje się apteczka lub jak zintegrować smartfon.

Nowa Klasa B została również zaktualizowana w zakresie wspomagania aktywnego bezpieczeństwa. Asystent utrzymania pasa ruchu oferowany w ramach ulepszonego pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy zwiększa komfort prowadzenia samochodu dzięki aktywnej kontroli układu kierowniczego. Opcjonalny Asystent manewrowania z przyczepą automatycznie reguluje kąt skrętu holującego pojazdu, dzięki czemu cofanie nową Klasą B z przyczepą jest bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Zelektryfikowane napędy: gama benzynowych silników nowej Klasy B została unowocześniona i przeszła konsekwentną elektryfikację. Zastosowanie rozrusznikoalternatora z napędem pasowym (RSG) i 48-woltową pokładową instalacją elektryczną pozwala zwiększyć moc o 10 kW (14 KM), jak również zauważalnie poprawia komfort: redukuje hałas i wibracje podczas fazy rozruchu i umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem spalinowym w trakcie jednostajnej jazdy. Ponadto RSG odzyskuje energię w trakcie hamowania i zasila w ten sposób 12-woltową pokładową instalację oraz 48-woltowy akumulator. Zgromadzona w nim energia może być wykorzystana do wspomagania jednostki spalinowej przy przyspieszaniu.

Hybryda plug-in z dodatkową mocą: nowa Klasa B 250 e z hybrydowym napędem plug-in korzysta z dodatkowo udoskonalonego akumulatora wysokonapięciowego. Zoptymalizowano również proces ładowania: oprócz standardu 3,7 kW baterię można teraz ładować prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW zamiast dotychczasowych 7,4 kW. Dodatkowo klienci nadal mają możliwość ładowania akumulatora prądem stałym (DC) z mocą do 22 kW. W optymalnych warunkach ładowanie prądem stałym od 10% do 80% pojemności zajmuje jedynie około 25 min. Klasa B 250 e otrzymała też wzmocniony silnik elektryczny – jego moc wzrosła z 75 do 80 kW (ze 102 do 109 KM).

Dzięki zróżnicowanej ocenie różnych parametrów nowo wprowadzony dla niektórych wersji silnikowych asystent ECO Score 3.0 dodatkowo motywuje kierowcę do bardziej ekonomicznej jazdy.

Dane techniczne w skrócie:

  B 250 e
Pojemność skokowa

ccm

1332
Moc maks., silnik benz.

kW/KM

120/163
przy

obr./min

5500
Maks. moment obr., silnik benz.

Nm

270
Moc maks., silnik elektr.

kW/KM

80/109
Maks. moment obr., silnik elektr.

Nm

300
Moc systemowa

kW/KM

160/218
Systemowy moment obr.

Nm

450
Pojemność akumulatora

kWh

15,6
Zużycie paliwa w cyklu miesz., ważone (WLTP)

l/100 km

0,8-1,1
Emisje CO2 w cyklu miesz., ważone (WLTP)

g/km

18-25
Zużycie energii elektr. w cyklu miesz., ważone (WLTP)

kWh/100 km

15,0-17,0
Zasięg w trybie elektr. (cykl miesza. EAER) (WLTP)

km

70-81
Przyspieszenie 0-100 km/h

s

7,4
Prędkość maks.

km/h

225


 

  B 180B 200B 220 4MATICB 250 4MATIC
Pojemność skokowa

ccm

1332133219911991
Moc maksymalna

kW/KM

100/136120/163140/190165/224
przy

obr./min

5500550055005500
Dodatkowa moc (efekt boost)

kW/KM

10/1410/1410/1410/14
Maksymalny moment obr.

Nm

230270300350
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP)

l/100 km

5,8-6,45,8-6,46,9-7,56,9-7,5
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP)

g/km

133-145133-145157-170157-170
Przyspieszenie 0-100 km/h

s

9,28,27,16,3
Prędkość maksymalna

km/h

215225235250
  B 180 dB 200 dB 220 d
Pojemność skokowa

ccm

195019501950
Moc maksymalna

kW/KM

85/116110/150140/190
przy

obr./min

340034003800
Maksymalny moment obr.

Nm

280320400
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP)

l/100 km

5,0-5,54,9-5,45,0-5,5
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP)

g/km

132-145128-143131-144
Przyspieszenie 0-100 km/h

s

9,78,37,2
Prędkość maksymalna

km/h

202220235