Warszawa,
22
kwietnia
2021
|
16:52
Europe/Warsaw

Nowy odcinek cyklu na temat ekojazdy Mercedes-Benz Polska: inteligentne technologie pomagają jeździć oszczędniej

W kolejnym odcinku cyklu poradniczego Mercedesa na temat ekojazdy znany polski sportowiec Andrzej Bargiel znów spotyka się z trenerem techniki jazdy Przemkiem Boskiem – i znowu w górach, w wymagającychi zmiennych, jak to bywa w kwietniu, warunkach pogodowych. Tym razem tematem przewodnim ich rozmowy są rozwiązania oraz funkcje hybryd plug-in w modelach Mercedes-Benz, które pomagają ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć zasięg. Te inteligentne technologie nie są jednak zarezerwowane wyłącznie dla modeliz hybrydowym napędem plug-in. Tryby jazdy czy odzyskiwanie energii należą bowiem do wyposażenia wielu współczesnych aut. Jak w pełni wykorzystać inteligentne technologie obejrzysz pod linkiem https://youtu.be/Zy2_9sOC-dw.

Cykl filmów i materiałów Mercedes-Benz Polska przybliża tematykę jazdy „eko” – zarówno ekonomicznej, jaki ekologicznej, czyli przyjaznej środowisku. Jego bohaterami są znany polski narciarz wysokogórski i himalaista Andrzej Bargiel (prywatnie doświadczony użytkownik aut elektrycznych i hybryd plug-in) oraz pilot rajdowyi trener techniki jazdy Przemek Bosek.

Kolejny odcinek cyklu na przykładzie Mercedesa GLE 350 de 4Matic opowiada o inteligentnych rozwiązaniach technologicznych i funkcjach samochodu, które wspierają kierowcę w zrównoważonym stylu jazdy hybrydą plug-in. Dysponując silnikiem wysokoprężnym i jednostką elektryczną, GLE 350 de 4Matic łączy wysokie osiągi z dużym zasięgiem, a za sprawą pojemnego akumulatora ładowanego z zewnątrz potrafi jednorazowo przejechać „na prądzie” nawet ok. 100 km. Jego baterię można ładować w domu lub w pracy, nawet ze zwykłego gniazdka, albo na publicznych stacjach (szybkie ładowarki). W rezultacie na co dzień GLE 350 de 4Matic staje się całkowicie bezemisyjny.

Wszechstronne wsparcie

Współczesne samochody – nie tylko hybrydy plug-in – na wiele sposobów wspierają kierowcę w utrzymaniu bezpiecznego, efektywnego stylu jazdy. Przykładem jest choćby ikonka w zestawie wskaźników, która sugeruje zmianę biegu na wyższy.

W przypadku Mercedesów z hybrydowym napędem plug-in oraz z napędem elektrycznym zakres wsparcia jest wyjątkowo szeroki – tzw. asystent ECO z wyprzedzeniem informuje kierowcę o zmianach w sytuacji drogowej, sugerując zdjęcie nogi z pedału gazu. Specjalne symbole pojawiają się zarówno w zestawie zegarów, jak i na ekranie head-up (o ile jest w wyposażeniu samochodu) i uprzedzają o zbliżaniu się pojazdu do obszaru zabudowanego, skrzyżowania lub zakrętu. W ten sposób umożliwiają przewidywanie sytuacji na drodze – co jest szczególnie przydatne, gdy poruszamy się nieznaną trasą.

Uzupełnieniem wskazań asystenta ECO jest tzw. pedał haptyczny. Za pomocą lekkiego oporu i/lub wibracji sugeruje on, by zmniejszyć prędkość – jakby samochód chciał powiedzieć „zbliżasz się do wjazdu do miasta/ostrego zakrętu/innego auta – nie ma już sensu wciskać gazu”. To rozwiązanie pomaga zmienić technikę jazdy w przypadku kierowców, którzy mają nawyk opóźnionego, agresywniejszego hamowania przy zmianie ograniczenia prędkości.

Tryby jazdy – na każdą okazję

W aktualnych modelach Mercedesa kierowca ma do wyboru szereg trybów jazdy dopasowanych do konkretnych sytuacji. Tryby te pozwalają zmieniać charakterystykę m.in. pracy układu napędowego, układu kierowniczego,a niekiedy także zawieszenia czy układu wydechowego. Standardem jest także tryb ekonomiczny, w którym silnik (i automatyczna skrzynia biegów, o ile należy do wyposażenia) reaguje „spokojniej”, pomagając kierowcy w łagodnym przyspieszaniu. I zazwyczaj już po krótkiej jeździe okazuje się, że dynamika w tym trybie jest zupełnie wystarczająca do sprawnej jazdy.

Każda hybryda Mercedesa domyślnie uruchamia się w trybie Comfort, w którym poszczególne podzespoły mają najbardziej zrównoważoną charakterystykę. Priorytetem jest wówczas jazda na silniku elektrycznym, ale w razie potrzeby (np. podczas wyprzedzania) napęd angażuje obie jednostki, zapewniając maksymalne osiągi. Ponadto za pomocą manetek przy kierownicy można samemu zmieniać biegi automatycznej skrzyni – zredukować przełożenie przed planowanym manewrem lub ręcznie wrzucić wyższy bieg.

Pojemny akumulator sprawia, że GLE 350 de oferuje wyjątkowo dużą swobodę jazdy w trybie w 100% elektrycznym – nawet bez pomocy jednostki spalinowej silnik elektryczny zapewnia wysoką dynamikę (prędkość maksymalna do 160 km/h), a zasięg na pełnym naładowaniu, zależnie od warunków, wynosi prawie 100 km (WLTP). Kierowca może sam wymusić jazdę wyłącznie na jednostce elektrycznej, wybierając tryb Electric; podróż przebiega wówczas wyjątkowo cicho, lokalnie bezemisyjnie i bez konsumpcji paliwa. Co istotne, system umożliwia automatyczną aktywację trybu Electric przy wjeżdżaniu w obszar zabudowany, gdzie z uwagi na wysokie zanieczyszczenie powietrza jazda bez emitowania spalin jest szczególnie istotna.

GLE 350 de, jak i każda hybryda plug-in Mercedesa, oferuje obecnie także specjalny tryb Battery Level, który priorytetyzuje utrzymanie poziomu energii w akumulatorze i co za tym idzie bezemisyjnego zasięgu – np. gdy po długiej podróży dojeżdżamy do centrum miasta albo obszarów wrażliwych ekologicznie.

Oczywiście kierowca ma do dyspozycji także tryb off-roadowy, zestrojony pod kątem jazdy poza utwardzonymi drogami, oraz sportowy, w którym GLE 350 de uwalnia pełen potencjału obu swoich silników. Połączenie ich wysokiego momentu obrotowego sprawia, że reakcja na gaz jest błyskawiczna, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje jedynie 6,6 s.

Rozbudowana rekuperacja

Kolejną funkcją, która wspiera kierowcę w efektywnej jeździe, jest rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii podczas zmniejszania prędkości lub hamowania. Tę umiejętność „opanowało” już wiele współczesnych aut– w rezultacie energia, która byłaby bezpowrotnie wytracana, trafia z powrotem do akumulatora i może służyć m.in. do zasilania urządzeń pokładowych i/lub wsparcia jednostki spalinowej podczas przyspieszania.W hybrydach plug-in, z uwagi na pojemny akumulator, rekuperacja przebiega wyjątkowo efektywnie. Domyślnie GLE 350 de 4Matic „zarządza” nią samodzielnie: w oparciu o dane z mapy (np. przebieg drogi, topografia terenu oraz natężenie ruchu), czujników samochodu (radar monitoruje sytuację drogową przed autem) oraz ograniczeń prędkości.

Ponadto w trybie Electric kierowca może sam wpływać na działanie rekuperacji przy użyciu manetek umieszczonych po lewej i prawej stronie za kierownicą (tych samych które w pozostałych trybach jazdy służą do sekwencyjnej zmiany przełożeń):

  • zwiększyć jej intensywność, tak aby pojazd mocno wytracał prędkość po zdjęciu nogi z pedału gazu (wówczas praktycznie można jeździć z użyciem wyłącznie jednego pedału)
  • osłabić siłę rekuperacji – wówczas efekt hamowania jest słabszy, a samochód swobodniej toczy się do przodu (przydatne na przykład na łagodnych zjazdach)

Co istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, w mocniejszych trybach rekuperacji, gdy opóźnienie jest większe, nawet bez dotykania pedału hamulca automatycznie włączają się światła stopu – informując kierowców pojazdów z tyłu, że Mercedes wytraca prędkość.

Podsumowując: nowoczesny samochód korzysta z wielu okazji, by wspomóc kierowcę w efektywnej jeździe.W przypadku hybryd plug-in to wsparcie jest szczególnie szerokie, pozwalając maksymalnie wykorzystać potencjał wydajności napędu i zoptymalizować zużycie paliwa/energii. Równocześnie nowoczesna technika w żaden sposób nie ogranicza swobody użytkowania samochodu – w każdym momencie dostępna jest pełna moc obu silników. W modelach Mercedesa liczne tryby jazdy pozwalają dostosować go również do własnych preferencji: można ręcznie regulować intensywność rekuperacji oraz wybrać też programy dynamicznei terenowe.

W przypadku hybryd plug-in oraz aut elektrycznych najlepiej jak najczęściej podróżować z wyznaczonym celem nawigacji – wtedy pojazd automatycznie korzysta z najlepszej konfiguracji swojego napędu i aktywuje rekuperację stosownie do warunków drogowych. Kierowcy pozostaje jedynie współpracować z autem, stosując się do wskazówek asystenta ECO oraz haptycznego pedału gazu. Co istotne, wskazówki te nie są inwazyjne – samochód subtelnie sugeruje korekty w stylu jazdy i łagodnie „uczy” właściwych nawyków. Efekt: jazda nie tylko oszczędniejsza, ale także bezpieczniejsza.

Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu na temat ekojazdy w wersji wideo: https://youtu.be/Zy2_9sOC-dw.