Warszawa,
27
sierpnia
2018
|
11:51
Europe/Warsaw

Nowy układ wspomagania hamowania Active Brake Assist 4 na wyposażeniu seryjnym we wszystkich autobusach turystycznych Mercedes Benz i Setra

Nowy układ wspomagania hamowania Active Brake Assist 4 na wyposażeniu seryjnym we wszystkich autobusach turystycznych Mercedes‑Benz i Setra, nowy Preventive Brake Assist do autobusów miejskich

  • Dziesięć lat Active Brake Assist: Zapobiega wypadkom i ratuje życie

  • Active Brake Assist 4: Na wyposażeniu seryjnym we wszystkich autobusach turystycznych Mercedes‑Benz i Setra

  • Preventive Brake Assist: Pierwszy aktywny asystent hamowania dla autobusów miejskich

  • Sideguard Assist: Pierwszy asystent skrętu dla autobusów miejskich i turystycznych

    Stuttgart - Jeszcze większe bezpieczeństwo w autobusach Mercedes‑Benz i Setra. Od dziesięciu lat automatyczny asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist zapobiega wypadkom autobusów Mercedes‑Benz i Setra. Teraz Daimler Buses wprowadza generację Active Brake Assist 4 (ABA 4) do wszystkich egzemplarzy autobusów turystycznych. ABA 4 to pierwszy system, który automatycznie inicjuje manewr stopniowego hamowania po rozpoznaniu pieszych. ABA 4 w roku 2019 wejdzie do standardowego wyposażenia wszystkich autobusów turystycznych Mercedes‑Benz i Setra. Autobusy miejskie skorzystają z kolei z nowego Preventive Brake Assist, pierwszego aktywnego asystenta hamowania w tej klasie pojazdów. System ostrzega o nagłym zagrożeniu kolizją, inicjując jednocześnie częściowe hamowanie. Kolejnym układem wprowadzanym przez Mercedes‑Benz i Setrę jest Sideguard Assist, pierwszy asystent skrętu dla autobusów. Wymienione tu trzy systemy wspomagania kolejny raz potwierdzają pionierską rolę marek Mercedes‑Benz i Setra w zakresie bezpieczeństwa czynnego

    Dziesięć lat Active Brake Assist: Zapobiega wypadkom i ratuje życie

    Zapobieganie wypadkom i ochrona słabszych użytkowników dróg - to najwyższy priorytet systemu bezpieczeństwa w autobusach marek premium Mercedes‑Benz i Setra. Doskonałym przykładem jest Active Brake Assist Jako pierwszy aktywny asystent hamowania awaryjnego dla autobusów, został wprowadzony na wyposażeniu opcjonalnym dziesięć lat temu, a dziś jego czwarta generacja wkracza na pokład wszystkich autobusów turystycznych Mercedes‑Benz i Setra. Wraz z biegiem czasu zwiększał się też zakres możliwości każdej kolejnej generacji Active Brake Assist. Podczas gdy początkowo układ reagował jedynie na poprzedzające pojazdy poprzez aktywowanie pełnego hamowania, tak Active Brake Assist 3 inicjował już dodatkowo automatyczne pełne hamowanie przed nieruchomymi przeszkodami, zapobiegając tym samym jeszcze skuteczniej potencjalnym wypadkom. Active Brake Assist był istotnym czynnikiem, za sprawą którego od jesieni 2015 r. w Unii Europejskiej wprowadzono obowiązek instalacji zautomatyzowanych układów hamowania w autobusach turystycznych.

    Active Brake Assist 4: Na wyposażeniu seryjnym we wszystkich autobusach turystycznych Mercedes‑Benz i Setra

    Nowy Active Brake Assist 4 po raz kolejny oznacza dalszy wzrost możliwości: Jest to pierwszy asystent hamowania awaryjnego dla autobusów, który dodatkowo wykonuje automatyczny manewr hamowania również w reakcji na pieszych. Kierowca zachowuje w tym przypadku możliwość skorzystania ze wszystkich dostępnych opcji: ostrzeżenia pieszego sygnałem akustycznym, wykonania manewru uniku lub rozpoczęcia pełnego hamowania. Podstawą ABA 4 jest wielotrybowy system radarowy ze zintegrowanym radarem dalekiego i bliskiego zasięgu.

    Daimler Buses jest świadomy swojej odpowiedzialności, dlatego Active Brake Assist 4 od 2019 r. będzie standardowym elementem wyposażenia autobusów turystycznych Mercedes‑Benz i Setra: Czy to Mercedes‑Benz Tourismo RHD, czy Setra ComfortClass 500 czy TopClass 500 - odtąd każdy autobus turystyczny będzie wyposażony w ABA 4. Till Oberwörder, dyrektor Daimler Buses: „Dzięki temu już i tak bezpieczne autobusy staną się jeszcze bezpieczniejsze. Jesteśmy przekonani, że Active Brake Assist 4 będzie nie tylko zapobiegał wypadkom, ale także ratował życie.”

    Preventive Brake Assist: Pierwszy aktywny asystent hamowania dla autobusów miejskich

    To samo dotyczy autobusów miejskich. Wraz z Preventive Brake Assist Mercedes‑Benz wprowadza pierwszego na świecie aktywnego asystenta hamowania dla autobusów miejskich. Nowy system wspomagania ostrzega przed kolizją z przemieszczającymi się pieszymi a także nieruchomymi lub ruchomymi obiektami, a w przypadku poważnego zagrożenia kolizją inicjuje automatycznie częściowe hamowanie.

    Kaskada ostrzeżeń i interwencyjne hamowanie zostały zaprojektowane odpowiednio do warunków panujących w ruchu miejskim. Dlatego właśnie Preventive Brake Assist celowo nie rozpoczyna automatycznego hamowania z pełną siłą. Zmniejsza to ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów autobusu, a zwłaszcza pasażerów stojących. Jednakże kierowca przez cały czas zachowuje możliwość wyhamowania pojazdu z pełną siłą.

    Preventive Brake Assist jest dostępny jako opcja dla całej rodziny modeli Mercedes‑Benz Citaro, w tym także dla wielkopojemnościowego CapaCity. Preventive Brake Assist jest również oferowany jako wyposażenie opcjonalne do programu autobusów miejskich Mercedes‑Benz Conecto.

    Sideguard Assist: Pierwszy asystent skrętu dla autobusów miejskich i turystycznych

    Manewr skrętu w ruchu miejskim należy do jednych z najmniej przyjemnych zadań kierowcy: Musi on bowiem zwracać jednocześnie uwagę na sygnalizację świetlną, oznakowanie, pojazdy jadące po przeciwnym i poprzecznym pasie drogi, a do tego jeszcze obserwować poruszających się z boku pieszych i rowerzystów. Poza tym sytuacja na drodze w każdej sekundzie może ulec zmianie. Także rowerzyści i piesi nie zawsze mają pewność, czy kierowca autobusu w ogóle ich widzi. Dlatego właśnie Mercedes‑Benz i Setra, jako pierwsze marki autobusów na świecie, oferują teraz opcjonalnego asystenta skrętu Sideguard Assist z funkcją rozpoznawania osób. Mercedes‑Benz dostarcza go do wszystkich wersji autobusu miejskiego Citaro aż po wielkopojemnościowego CapaCity, oraz do wysokopokładowego autokaru Tourismo. Setra dostarcza swój system do autobusów turystycznych ComfortClass 500 i TopClass 500, w tym także do piętrowej Setry S 531 DT.

    Tryb pracy asystenta skrętu jest wielostopniowy. Jeśli w bocznej strefie monitorowanej zidentyfikowany zostanie poruszający się obiekt, informacja zostanie przekazanakierowcy w sposób wizualny. W przypadku autobusów turystycznych w lusterku zewnętrznym po stronie pasażera na wysokości wzroku kierowcy zaświeca się ledowy znak trójkąta w kolorze żółtym, który pojawia się także na zespole wyświetlaczy. W Citaro jest on zintegrowany w słupku A0 po stronie drzwi. Kontrolka intuicyjnie zwróci uwagę kierowcy na sytuację mającą miejsce obok jego pojazdu. Jeśli czujniki dostrzegą ryzyko kolizji, pojawi się dodatkowe ostrzeżenie wizualne w postaci czerwonej diody LED w kształcie trójkąta wraz z dodatkowym ostrzeżeniem odczuwalnym jako wibracje w fotelu kierowcy. Sercem Sideguard Assist jest system czujników radarowych z dwoma czujnikami radarowymi bliskiego zasięgu znajdującymi się po stronie pasażera. Są one umieszczone w poszyciu tuż za prawym przednim kołem. Boczna strefa monitorowana ma szerokość 3,75 m. W autobusie miejskim system obejmuje swoim zasięgiem całą długość pojazdu uzupełnioną o dwa pasy z przodu i z tyłu o szerokości dwóch metrów każdy. W autobusie turystycznym oprócz pełnej długości pojazdu system monitoruje też zawsze obszar 5 metrów przed i – w zależności od prędkości jazdy – do 15 metrów za pojazdem.

    Podczas światowej premiery nowego autobusu piętrowego Setra S 531 DT w roku 2017 Daimler Buses zaprezentował także po raz pierwszy Active Brake Assist 4 oraz Sideguard Assist. Teraz oba systemy wspomagania zostaną zaimplementowane do innych modeli Mercedes‑Benz i Setra.