Warszawa,
02
września
2022
|
11:26
Europe/Warsaw

Od zużytych opon do klamki – Mercedes-Benz intensywnie trzyma się cyrkularności

· Mercedes-Benz mierzy się z cyrkularnością wspólnie z firmą BASF i start-upem Pyrum Innovations AG

· Po raz pierwszy w branży: recykling chemiczny umożliwia cyrkularną produkcję (w obiegu zamkniętym) tworzyw sztucznych najwyższej jakości – z myślą o wymagających technicznie i decydujących o bezpieczeństwie komponentach samochodów Mercedes-Benz

· Zgodnie z metodą bilansu masowego surowe zasoby kopalne zostają zastąpione olejem popirolitycznym ze zużytych opon i certyfikowanym biometanem

· Pierwsze komponenty wejdą do produkcji seryjnej jeszcze w tym roku, jako tradycyjne zewnętrzne klamki drzwi montowane w Klasie S i EQE

„Podczas naszej podróży ku całkowicie elektrycznej przyszłości ponownie analizujemy skład wszystkich materiałów w naszych samochodach. Jeśli chodzi o oszczędzanie zasobów, każde działanie ma znaczenie. Dzięki ścisłej współpracy z siecią naszych dostawców surowe zasoby kopalne zastępujemy olejem popirolitycznym, który częściowo powstaje z przetworzonych zużytych opon dostarczonych przez Mercedes-Benz. Komponenty wykorzystujące tę technologię wejdą do produkcji seryjnej w naszych wybranych modelach jeszcze w tym roku. Przewidujemy, że co roku będziemy mogli przetwarzać chemicznie kilkaset ton zużytych opon z samochodów Mercedes-Benz i wykorzystywać powstały w ten sposób plastik w naszych nowych autach. Wspólnie z naszymi partnerami zamykamy pętlę materiałową i aktywnie napędzamy rozwój innowacyjnych procesów recyklingu” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu MercedesBenz Group AG, szef ds. technicznych, odpowiedzialny za rozwój  zakupy. Mercedes-Benz AG dąży do celu, jakim jest coraz większe rozdzielenie zużycia zasobów oraz wzrostu produkcji. Firma pracuje nad tym, aby do 2030 roku zwiększyć udział materiałów pochodzących z recyklingu w swojej flocie do średnio 40%.

Mercedes-Benz wspólnie z wieloma partnerami chce wdrożyć cyrkularne podejście do zużytych opon. Jedna ze ścieżek wykorzystuje proces chemicznego recyklingu BASF. Punktem wyjścia jest tu olej popirolityczny, wytwarzany ze zużytych opon przez firmę Pyrum Innovations AG. BASF łączy go z biometanem z odpadów rolniczych. Używając obu tych materiałów razem, można wyprodukować pierwotny plastik (z ang. virgin plastic – tworzywo, które nie było wcześniej przetwarzane), certyfikowany zgodnie z tzw. metodą bilansu masowego. Niezależna certyfikacja potwierdza, że dostawca zastąpił ilość surowców kopalnych niezbędną dla produktu końcowego zasobami odnawialnymi i olejem popirolitycznym ze zużytych opon. Współpraca Mercedes-Benz z BASF-em przynosi pierwsze zastosowanie oleju popirolitycznego ze zużytego ogumienia w połączeniu z biometanem.

Odzysk materiałów wtórnych zmniejsza nie tylko zużycie zasobów kopalnych, ale także ślad węglowy powstałego plastiku. Co więcej, po raz pierwszy innowacyjne tworzywo sztuczne z recyklingu ma te same właściwości, co tworzywo pierwotne wytwarzane z ropy naftowej. Dzięki temu można szybko zastosować je w bieżącej produkcji jako rozwiązanie typu drop-in – niewymagające modyfikacji. Jednocześnie plastik spełnia wysokie wymagania jakościowe Mercedes-Benz, zwłaszcza w zakresach możliwości lakierowania oraz bezpieczeństwa w razie zderzenia. Oznacza to, że proces ma potencjał, by posłużyć do zastąpienia dużej liczby elementów samochodów wykonanych z pierwotnego tworzywa sztucznego.

W tym roku EQE i Klasa S zostaną pierwszymi seryjnie produkowanymi modelami, które będą wyposażone w tradycyjne, mechaniczne klamki zewnętrzne wyprodukowane z połączenia biometanu oraz oleju popirolitycznego pochodzącego ze zużytych opon zamiast z surowców kopalnych. Klasa S zostanie również wyposażona w oparty na tej kombinacji surowców pochłaniacz uderzeń. Jako element przedniego pasa zapewnia on bardziej równomierny rozkład sił działających na drugi samochód podczas zderzenia czołowego. Także nadchodzące modele, takie jak EQE SUV, otrzymają tradycyjne klamki drzwi wykonane z innowacyjnego plastiku. Cele na przyszłość zakładają stopniowe zwiększanie wykorzystania tego bardziej zrównoważonego, pochodzącego z recyklingu materiału, a także wykorzystanie recyklingu chemicznego w połączeniu z metodą bilansu biomasowego w przypadku kolejnych plastikowych części samochodowych. Obecnie firma bada odpowiednie zastosowania.

Innowacyjny proces produkcyjny

Recykling chemiczny, w przeciwieństwie do recyklingu mechanicznego,  szczególnie dobrze nadaje się do produkcji komponentów podlegających wysokim wymogom z zakresu jakości i bezpieczeństwa. Jest on zatem nie tylko rozsądnym odpowiednikiem recyklingu mechanicznego, ale stanowi też decydujący krok w kierunku najwyższego możliwego stopnia ponownego wykorzystania odpadów w sposób korzystny zarówno pod względem ekologicznym, jak i ekonomicznym. Dzięki zmniejszeniu zapotrzebowania na zasoby kopalne proces ten może potencjalnie uniezależnić produkcję wysokiej jakości tworzyw sztucznych, przeznaczonych do szerokiego zakresu zastosowań, od zużycia ropy naftowej.

Zrównoważony rozwój w Mercedes-Benz

Mercedes-Benz dąży, by do 2039 r. osiągnąć cel neutralności floty swoich nowych aut osobowych pod względem emisji CO2 w całym łańcuchu wartości. W obszarze zrównoważonego rozwoju producent w szczególności koncentruje się na ochronie zasobów. Jego podejście „Projektowanie dla środowiska” uwzględnia wykorzystanie zasobów od najwcześniejszych etapów rozwoju produktu. Wspólnie ze swoimi partnerami Mercedes-Benz bada bardziej zrównoważone technologie materiałowe i intensywnie pracuje nad cyrkularnością. Jako innowacyjny proces wspiera to recykling chemiczny w połączeniu z metodą bilansu biomasowego.