Stuttgart,
30
grudnia
2020
|
12:37
Europe/Warsaw

Ofensywa modelowa Mercedes-EQ w 2021 r. kolejna odsłona progresywnego luksusu i szereg nowych innowacji

Mercedes-EQ odpowiada na wymagania nowoczesnego pokolenia klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju, emocji i innowacji. Produkcja najbardziej pożądanych samochodów nie jest dziś tym, czym była jeszcze kilka lat temu – nie wystarczą tu już jednowymiarowe ambicje przywódcze. Przejście do całkowitej neutralności pod względem emisji CO2 wymaga złożonych wysiłków i zupełnie nowego podejścia do rozwiązywania problemów. Rozwijając progresywną submarkę Mercedes-EQ, Mercedes-Benz AG akcentuje swoje dążenia do bycia liderem w dziedzinie elektryfikacji i cyfryzacji. Szeroko zakrojone programy rozwoju technologii sieciowych i przyszłościowych rozwiązań sprawiają, że Mercedes-EQ wyznacza standardy na drodze do nowej ery.

  • „Progresywny luksus” fascynuje innowacyjnymi technologiami, inteligentnymi cyfrowymi koncepcjami i zrównoważonymi, indywidualnymi rozwiązaniami w zakresie mobilności.
  • Kierunek rozwoju najnowszej samochodowej marki Mercedes-Benz AG wyznaczają koncepcje LeadInElectric (z ang. przywództwo w dziedzinie elektryfikacji) i LeadInCarSoftware (z ang. przywództwo w dziedzinie oprogramowania); ich podstawą jest program techniczny EQXX.
  • Green Charging (z ang. zielone ładowanie) wykorzystuje wysokiej jakości „gwarancje pochodzenia”, które zapewniają, że energia wykorzystywana przez użytkowników samochodów Mercedes-EQ za pośrednictwem usługi Mercedes me Charge – dostępnej w ponad 175 000 punktach ładowania w Europie – pochodzi z odnawialnych źródeł.
  • Globalna sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest elastycznie przygotowana do produkcji aut elektrycznych i już w 2022 r. będzie wytwarzać osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ na trzech kontynentach w sposób neutralny pod względem emisji CO2.
  • Za koncepcją „staysafe” (z ang. pozostań bezpieczna/-y) kryje się wysoce wydajny filtr HEPA, który w najnowszym elektrycznym sedanie EQS zapewni czystość powietrza w kabinie samochodu na poziomie sterylnych pomieszczeń.

Mercedes-EQ jako pionier innowacji w obiecujących czasach

Dla niektórych transformacja jest bardzo prosta: zakazać indywidualnego transportu z punktu A do B i zrezygnować z wytwarzania samochodów. Jednak indywidualna mobilność nadal ma ogromne znaczenie – oznacza nie tylko wolność, ale też bezpieczeństwo. Dla Mercedes-EQ perspektywa jest jasna: rozumiemy limity obowiązujące dla naszej planety i chcemy być innowacyjni. Z tego powodu cele Mercedes-Benz AG w zakresie ochrony klimatu zostały naukowo zweryfikowane przez Science Based Targets Initiative (SBTI, z ang. inicjatywa promująca wyznaczanie celów klimatycznych w oparciu o wiedzę naukową). Oznacza to, że firma spełnia wymagania paryskiego porozumienia klimatycznego. Osiągnięcie tych celów wymaga zrównoważonych produktów. A ponieważ jak dotąd każda forma wzrostu zwiększała zużycie zasobów, właśnie tu należy szukać rozwiązania: jedno musi zostać oddzielone od drugiego. Mercedes-EQ stawia na narzędzia, które mają w Mercedesie długą tradycję: na innowacje i rozwiązania techniczne.

Wiodąca rola w elektryfikacji, oprogramowaniu do pojazdów i zrównoważonej produkcji

„Mercedes-EQ stanowi jasny sygnał na rzecz zrównoważonego rozwoju i postępu. Jesteśmy przekonani, że naszym kluczem do sukcesu jest współpraca pomiędzy różnymi działami, a także z partnerami strategicznymi. W ten sposób chcemy, by nasze tematy przewodnie – #LeadInElectric, #LeadInCarSoftware i #SustainabilityOverall – stały się rzeczywistością. Innowacyjny, elastyczny zespół najlepszych ekspertów pracuje teraz nad naszym programem technologicznym EQXX. W bezprecedensowym tempie staramy się przesunąć granice tego, co możliwe dla neutralności CO2 w przyszłości. Mercedes-Benz chce być w tej dziedzinie liderem” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG ds. badań w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.

Uruchomienie jeszcze większych zasobów na rozwój produktów i innowacje wpisuje się w strategię „Electric First” (z ang. pierwszeństwo dla elektryfikacji). Dzięki programowi technologicznemu EQXX dział rozwoju idzie jeszcze dalej – w ścisłej współpracy z naszymi partnerami multidyscyplinarny zespół podejmuje wyzwanie, by przełamać współczesne granice technologiczne pod względem zasięgu, wydajności i ładowania samochodów elektrycznych. Wsparcia udzielają mu specjaliści z brytyjskiej Grupy Mercedes-Benz F1 HPP, którzy wnoszą do programu EQXX ducha siedmiokrotnego mistrza świata Formuły 1 oraz swoje kompetencje w zakresie szybkiego rozwoju silników elektrycznych – wprost ze świata sportu motorowego.

Droga do zrównoważonych samochodów to nie tylko innowacyjne rozwiązania techniczne, takie jak napędy elektryczne, akumulatory i oprogramowanie, ale także równowaga pomiędzy techniką a zrównoważonym rozwojem w całym łańcuchu wartości. Mercedes-Benz AG stawia na zrównoważony rozwój od zdefiniowania konkretnych działań wspólnie z partnerami i dostawcami, inteligentnych koncepcji materiałów i wykorzystania zasobów aż do zrównoważonej produkcji oraz weryfikacji pochodzenia energii podczas cyklu życia produktów na drogach.

Architektura dla aut elektrycznych wnosi innowacyjne udoskonalenie klasycznych wartości Mercedes-Benz

„Nasze modele EQ spełniają najwyższe standardy, a także wyznaczają wzorce w wielu dyscyplinach. EQS, dysponujący ponad 700-kilometrowym zasięgiem w cyklu WLTP, najbardziej inteligentny system MBUX w jego zjawiskowej formie i certyfikowany system filtrowania powietrza, który osiąga jakość powietrza odpowiadający sali operacyjnej, to tylko kilka przykładów innowacji naszej elektrycznej platformy” – powiedział Christoph Starzynski, wiceprezes ds. architektury dla aut elektrycznych i szef Mercedes-EQ, odpowiedzialny w Mercedes-Benz za pojazdy na prąd.

Nowa architektura dla aut elektrycznych (EVA – Electric Vehicle Architecture), która w przyszłym roku będzie świętować swoją premierę właśnie w luksusowym sedanie EQS, nie tylko zapewni techniczną „bazę” dla czterech kolejnych modeli w 100% na prąd, ale będzie zawierać też istotne osiągnięcia techniczne, które pozwolą spełnić wszystkie oczekiwania naszych klientów wobec nowoczesnych samochodów luksusowych.

Jednym z przykładów jest opcjonalny system filtrowania powietrza w kabinie przyszłego elektrycznego sedana EQS. Zastosowany tu wysokowydajny filtr cząstek stałych (HEPA) wykorzystuje część przestrzeni, jaka powstała z uwagi na brak silnika spalinowego pod maską. Jego objętość wynosi prawie 10 litrów, a rozmiar to nieco ponad cztery strony A4. Filtr zapewnia najwyższą jakość powietrza we wnętrzu – usuwa nawet drobne pyły klasy PM2,5, tlenki azotu, dwutlenek siarki i nieprzyjemne zapachy. Dzięki filtrowi HEPA jakość powietrza we wnętrzu EQS jest porównywalna do tej w sterylnych pomieszczeniach, zapewniając jeszcze większe bezpieczeństwo podróżującym – zgodnie z wartościami marki spod znaku trójramiennej gwiazdy. Skuteczność systemu jest oficjalnie certyfikowana zgodnie z normą DIN EN 1822. To pierwszy taki przypadek w branży motoryzacyjnej.

Mercedes-EQ wprowadza klientów w świat nowych możliwości

„Jesteśmy pierwszą firmą motoryzacyjną i jedną z niewielu luksusowych marek na świecie, które zrobiły ten istotny krok w kierunku nowego rozumienia i podejścia do wzornictwa i techniki. Połączyliśmy technikę z designem, tak aby stworzyć całościowe doświadczenie klienta. Nasza nowa marka Mercedes-EQ symbolizuje »progresywny luksus« przyszłości – czyli luksus w nowej, fascynującej formie” – powiedział Gorden Wagener, szef designu w Grupie Daimler.

To wzbogacenie tradycyjnych wartości Mercedes-Benz – takich jak bezpieczeństwo, odpowiedzialność, perfekcja i fascynacja inteligentnym wykorzystaniem nowych możliwości – jest integralną częścią Mercedes-EQ, tak samo jako wykorzystanie napęd elektrycznego. Marka ustanowi nowe standardy dla dobra wspólnego, zajmując pozycję pioniera mobilności jutra, i odwoła się do nowych grup klientów – bo pomijając kompleksowy zrównoważony rozwój, siłą napędową jej postępu są przede wszystkim ciekawość i entuzjazm nabywców.

W DNA Mercedes-EQ zakorzenione jest połączenie inteligencji i emocji. Potwierdzają to nowe rozwiązania, takie jak zastosowany w EQS unikalny system obsługi, który dzięki sztucznej inteligencji łączy estetykę z niespotykaną użytecznością. Kierowca i pasażer z przodu na całej szerokości wnętrza dokładnie widzą to, czego potrzebują w danej sytuacji.

„Dobrze napisany kod jest jak dzieło sztuki. W nowym EQS zaoferujemy nasze najlepsze jak dotąd rozwiązania z zakresu oprogramowania. Wykorzystujemy tu rewolucyjną sztuczną inteligencję, a system uczenia się z każdym użyciem jest coraz bardziej imponujący. MBUX zapewnia nam dziś odpowiednią pozycję startową – bo dzięki aktualizacjom bezprzewodowym będzie mógł zadziwiać także w przyszłości. Nam, programistom, takie podejście otwiera niewiarygodne możliwości twórcze” – powiedział Sajjad Khan, członek zarządu i szef Mercedes-Benz AG ds. technologii.

Więcej zrównoważonego rozwoju podczas ładowania: Mercedes-Benz zapewnia wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych podczas publicznego ładowania za pośrednictwem Mercedes me Charge

W obliczu obecnego koszyka energetycznego UE około 50% śladu węglowego pojazdu z napędem akumulatorowo-elektrycznym powstaje w fazie użytkowania – to wina procesów ładowania, które prowadzą do emisji CO2. Aby pozwolić klientom na ekologiczne ładowanie modeli Mercedes-EQ z napędem wyłącznie akumulatorowym oraz hybryd plug-in w „zielonych” punktach ładowania dostępnych w ramach usługi Mercedes me Charge, w przyszłym roku Mercedes-Benz rozpocznie wprowadzenie na europejski rynek tzw. zielonego ładowania (Green Charging).

„Głównym celem marki Mercedes-EQ jest zaoferowanie klientom czegoś więcej niż niezrównanych wrażeń z jazdy autem elektrycznym. EQS otwiera przed użytkownikiem zupełnie nowy świat Mercedesa, który zachwyca nie tylko umysł, ale i serce. To ekscytujące, niezrównane doświadczenie Mercedes-EQ wykracza daleko poza sam produkt. Za sprawą »zielonego ładowania« aktywnie przyczyniamy się do obniżenia emisji CO2 i w ramach naszej strategii Ambition 2039 wyznaczamy drogę do neutralnej pod tym względem mobilności jutra” – powiedziała Britta Seeger, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG, odpowiedzialna za marketing i sprzedaż w Mercedes-Benz Cars.

Kierowca często nie wie, czy publiczna stacja ładowania pozyskuje energię ze źródeł odnawialnych, czy ze źródeł nieodnawialnych. Aby zapewnić przejrzystość w tym względzie i promować wykorzystanie „zielonego” prądu, Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów tej skali zastosuje tzw. gwarancje pochodzenia energii; gwarantują one, że na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych do sieci trafi równoważna ilość energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Oznacza to, że prąd wykorzystany do naładowania akumulatora zostanie później skompensowany „zieloną” energią.

W rezultacie Mercedes-Benz po raz pierwszy oferuje swoim klientom ładowanie na publicznych stacjach w całej Europie z zapewnieniem wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych. Do tej pory dotyczyło to tylko wybranych stacji, takich jak np. sieć szybkiego ładowania IONITY (spółka joint venture producentów samochodów: BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes-Benz AG i Grupy Volkswagen wraz z Audi i Porsche). Operacja jest stosunkowo prosta: przez pewien czas, za pośrednictwem usługi Mercedes me Charge, prowadzona jest dokładna analiza energii pobranej na potrzeby zasilania wszystkich pojazdów Mercedes-EQ; następnie dostawca zewnętrzny zapewnia określoną liczbę gwarancji pochodzenia (jedna taka gwarancja to 1 MWh „zielonej” energii). Gwarancja pochodzenia potwierdza zatem pochodzenie energii w weryfikowalny sposób. Aby zapewnić jeszcze większe korzyści dla środowiska, gwarancje pochodzenia są zgodne z dodatkowymi atrybutami określonymi w postaci etykiety ekoenergetycznej i mają na celu przyspieszenie budowy elektrowni odnawialnych.

Przejście na neutralność pod względem emisji CO2 to złożony wysiłek

„Osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 w całym łańcuchu tworzenia wartości jest ekscytującym, ale trudnym zadaniem – nie tylko z uwagi na wysokie tempo innowacji. Kryteria zrównoważonego rozwoju definiujemy już w najwcześniejszej fazie rozwoju produktu. Dokładnie analizujemy wpływ, jaki mają określone decyzje, np. na przyszły bilans ekologiczny nowego modelu, jak można oszczędzać surowce lub zastępować je materiałami z recyklingu. Uwzględniamy również nasz łańcuch dostaw: prawie połowa spośród około 2000 naszych dostawców zobowiązała się wspierać nasze ambicje i w przyszłości dostarczać nam części wyłącznie neutralne pod względem emisji CO2. Co więcej, w przyszłości będziemy kupować ogniwa zawierające kobalt i lit wyłącznie z certyfikowanych źródeł, a przy tym znacznie zredukujemy zużycie kobaltu. Chcemy wreszcie opracować i produkować modele, które będą cechować się progresywnym, a jednocześnie zrównoważonym luksusem, ponieważ w długoterminowej perspektywie nie mają one negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo – a przy tym zapewniają komfort i bezpieczeństwo” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG ds. badań w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.

Aby zminimalizować negatywne skutki intensywnej emisji CO2 podczas produkcji aut elektrycznych, konieczne jest wykorzystanie wszystkich dostępnych środków redukcji CO2. W porozumieniu z globalną siecią swoich dostawców Mercedes-Benz ogranicza emisję dwutlenku węgla już na etapie produkcji; docelowo globalny łańcuch dostaw producenta ma być neutralny pod tym względem. Zgodnie ze strategią Ambition 2039 cel neutralności klimatycznej jest włączony do warunków umów i stanowi kluczowe kryterium przy udzielaniu zamówień. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy fabryk Mercedesa będą przechodzić wyłącznie te materiały, które zostały wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2 na wszystkich etapach tworzenia wartości. Jednocześnie Mercedes-Benz i jego partnerzy pracują nad stopniowym zwiększaniem w materiałach podstawowych udziału surowców wtórnych.

Dodatkowy nacisk Mercedes-Benz kładzie na szczególnie intensywne pod względem emisji CO2 komponenty i materiały, takie jak ogniwa akumulatorowe. Jak dotąd producent uzgodnił już jasne cele w zakresie dostarczania ogniw z dwoma swoimi strategicznymi partnerami: na przykład począwszy od modelu EQS ogniwa będą wytwarzane przy użyciu energii w 100% odnawialnej (energia wiatrowa, słoneczna i hydroelektryczna). Znacznie zmniejszy to ślad CO2 całego akumulatora.

Ponadto wyraźnym celem rozwojowym Mercedes-Benz jest przyspieszenie dojrzałości produkcyjnej przyszłych generacji akumulatorów oraz konsekwentna optymalizacja zasięgu i czasu ładowania. Dzięki najnowszej chemii ogniw, a tym samym znacznie wyższej gęstości energii, EQS zaoferuje zasięg przekraczający 700 km (WLTP). W ramach mapy drogowej dodatkowo ogranicza się wykorzystanie materiałów krytycznych. Już w przyszłych generacjach ogniw akumulatorowych, które znajdą zastosowanie w modelach EQA i EQS w 2021 r., zawartość kobaltu zostanie obniżona do mniej niż 10%, a techniki postlitowo-jonowe i nowe kompozycje materiałowe pozwolą na całkowite wyeliminowanie materiałów takich jak kobalt. Strategia dotycząca akumulatorów uwzględnia też dalszą optymalizację możliwości recyklingu.

Produkcja osobowych Mercedesów we własnych fabrykach firmy neutralna pod względem emisji CO2 od 2022 r.

Fabryki Mercedes-Benz AG na całym świecie, w tym globalna sieć produkcji akumulatorów, już od 2022 r. będą wytwarzać produkty w sposób neutralny pod względem emisji CO2. W ten sposób stają się wzorem do naśladowania dla sieci dostawców. Zgodnie z procedurami obowiązującymi w naszych zakładach dostawcy muszą przede wszystkim unikać i ograniczać emisje. Podejście do produkcji neutralnej dla klimatu jest zróżnicowane i obejmuje zarówno ograniczenie zużycia prądu, jak i zakup „zielonej” energii.

Nowy EQS będzie wytwarzany równolegle z Klasą S w nowej, zaawansowanej technologicznie fabryce Factory 56, która ustanawia standardy nie tylko pod względem maksymalnej elastyczności, ale także pod względem zrównoważonych, neutralnych pod względem emisji CO2 dostaw energii. Dzięki temu Factory 56 służy jako wzorzec dla wszystkich zakładów Mercedesa na świecie.

Odpowiedzialność producenta nie kończy się jednak na Niemczech. Oprócz ograniczania zużycia prądu zasadnicze znaczenie dla zrównoważonej floty elektrycznych aut z gwiazdą ma odpowiedzialne zaopatrzenie w surowce. Aby zapewnić odpowiedzialne wydobycie kobaltu, litu i innych surowców potrzebnych do produkcji akumulatorów, w przypadku przyszłych projektów pojazdów Mercedes-Benz będzie korzystać ze standardów IRMA (inicjatywa na rzecz odpowiedzialnego wydobycia); w przyszłości producent będzie współpracował tylko z tymi dostawcami, którzy akceptują wymogi IRMA. Standardy zrównoważonego rozwoju dla dostawców Daimlera obejmują ścisłą certyfikację i audyty prowadzone zgodnie z wytycznymi OECD; wykorzystują one odporne na oszustwa rozwiązanie typu blockchain (z ang. łańcuch bloków), tak aby nawet najbardziej złożone łańcuchy dostaw były przejrzyste i identyfikowalne.

Kolejny kamień milowy w ramach strategii Ambition 2039

Droga do bezemisyjnej mobilności jest kluczowym elementem strategii korporacyjnej koncernu Daimlera – Ambition 2039 (z ang. Ambicja 2039). Istotną rolę odgrywa tu produkcja pojazdów i zużywana w tym celu energia, dlatego od 2022 r. firmowe zakłady Mercedesa będą produkować w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Ich lista obejmuje ponad 30 fabryk samochodów osobowych i dostawczych.

Głównym celem inicjatywy Ambition 2039 jest oferowanie neutralnej pod względem emisji CO2 floty nowych aut od 2039 r. W pierwszej kolejności emisje generowane podczas produkcji samochodów Mercedes-Benz i dostaw energii do fabryk będą systematycznie zmniejszane lub – w miarę możliwości – całkowicie eliminowane. W tym celu firma opiera się na trzech strategicznych filarach: ciągłym zwiększaniu efektywności energetycznej, wykorzystaniu „zielonej” energii oraz realizacji zrównoważonego zaopatrzenia w ciepło. Jednak energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii jest ważna nie tylko w produkcji – odgrywa też bardzo ważną rolę w cyklu życia auta elektrycznego, dlatego Mercedes-Benz wprowadza inicjatywę „zielonego ładowania”.

Wygodne ładowanie i przejrzystość płatności dzięki Mercedes me Charge

Dzięki Mercedes me marka Mercedes-EQ oferuje swoim użytkownikom kompleksowe usługi w zakresie elektromobilności. Usługa Mercedes me Charge zapewnia kierowcom aut Mercedesa-EQ oraz hybryd plug-in z najnowszą generacją systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) dostęp do jednej z największych na świecie sieci ładowania, która w samej Europie obejmuje ponad 400 różnych operatorów publicznych stacji. Aby z nich korzystać, potrzebna jest jedynie karta Mercedes me Charge, aplikacja Mercedes me lub ekran systemu operacyjnego w samochodzie. Użytkownik nie musi zawierać żadnych dodatkowych umów – wystarczy proste uwierzytelnienie i już można korzystać ze zintegrowanej funkcji płatności z prostym fakturowaniem. Cel: spokojna, nieskomplikowana podróż, którą można zaplanować łatwo i bez niespodzianek.