01
grudnia
2011
|
01:00
Europe/Warsaw

Permanentna przyczepność: napęd na cztery koła 4MATIC

Nie wszystkie odmiany układu 4MATIC są takie same - Mercedes-Benz "szyje" go na miarę, w zależności od potrzeb. Przykład? Nowa Klasa M, uzbrojona w napęd 4MATIC zapewniający pewne prowadzenie i wyjątkowe zdolności poza utwardzonymi drogami. Klasa E wykorzystuje z kolei system ukierunkowany na optymalną wydajność na asfalcie.
Zimą system działa na tyle efektywnie, na ile efektywne jest połączenie samochód-podłoże - oto zasada, dotycząca wszystkich modeli 4MATIC. Innymi słowy, opony zimowe wciąż pozostają niezbędnym elementem wyposażenia.

Klasa M: waleczna nie tylko na asfalcie

Bezkompromisowe połączenie bezpieczeństwa, komfortu jazdy i dynamiki prowadzenia to tylko niektóre z atutów nowej Klasy M. Tak jak i poprzedniczki, jej trzecie wcielenie znane jest ze swoich talentów do pokonywania nieutwardzonych dróg. Pomaga w tym nowa architektura podwozia oraz innowacyjne systemy aktywnego bezpieczeństwa.
Nowa Klasa M dostępna jest z opcjonalnym pakietem ON&OFFROAD. W celu optymalizacji sterowania napędem, wykorzystuje on aż sześć różnych trybów jazdy, które pozwalają bez zadyszki pokonać terenowe przeszkody, a podczas długich podróży asfaltowymi traktami zapewniają pewność siebie godną limuzyny. Poza trybem automatycznym oraz dwoma specjalnymi trybami off- roadowymi, kierowca może wybrać jeden z trzech trybów drogowych - "Winter", "Sport" lub "Towing" (holowanie przyczepy). Tryb "Winter" poprawia właściwości jezdne na drogach pokrytych warstwą śniegu, lodu lub marznącego deszczu lub podczas podróży z łańcuchami zimowymi. Za dodatkowy zapas trakcji odpowiadają specjalne czujniki w układzie przeniesienia napędu.

Na życzenie pakiet ON&OFFROAD może połączyć swe siły z systemem ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS). Skrojony z myślą o wymagających warunkach zestaw zapewnia wyśmienitą precyzję prowadzenia i nienaganną przyczepność - nawet na drogach, na których trudno dojrzeć fragmenty szarego asfaltu. Jeszcze większa stabilność podczas jazdy w ciasnych zakrętach potęguje wrażenie, które towarzyszy kierowcy Klasy M już od pierwszych kilometrów - wrażenie jazdy samochodem osobowym o znacznie niżej położonym środku ciężkości.

Klasa E 4MATIC: stabilna na śniegu i na lodzie

Aktywne bezpieczeństwo jest priorytetem Klasy E 4MATIC - bez względu na to, czy pod jej kołami biegnie nawierzchnia sucha, mokra czy ośnieżona. Powodzenie tej misji zapewnia moment obrotowy rozdzielany między przednią i tylną oś w stosunku 45:55 oraz wielotarczowy centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, dysponujący bazowym momentem blokowania 50 Nm. W podbramkowych sytuacjach rozdział momentu obrotowego między osiami może ulec zmianie w proporcji od 30:70 do 70:30, zależnie od warunków drogowych. W celu zapewnienia optymalnej trakcji, elektroniczne układy kontrolne ESP, 4ETS lub ASR wkraczają do akcji w ostatnim możliwym momencie, a ich działanie jest dla kierowcy praktycznie niezauważalne. O zbliżającej się granicy przyczepności informuje żółta lampka ostrzegawcza na tablicy zegarów.
Po raz pierwszy w historii Klasa E z napędem 4MATIC dostępna jest z 4-cylindrowym turbodieslem - model E 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY dysponuje mocą 150 kW (204 KM) i zapewnia aksamitną kulturę pracy w połączeniu z niezwykłą wydajnością. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,6 l/100 km (NEDC) czyni go najoszczędniejszym autem z silnikiem wysokoprężnym i napędem na wszystkie koła w klasie.
Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC: doskonały klimat na pokładzie Klasy E i M
Możliwości automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC nie ograniczają się jedynie do osobnych ustawień temperatury dla kierowcy i pasażera oraz osób podróżujących na tylnej kanapie. Skuteczne nagrzewanie kabiny zapewnia układ o mocy 11 kW, czyli porównywalnej z systemem grzewczym... nowoczesnego domu rodzinnego. Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej pewnego poziomu, w wersjach z jednostkami wysokoprężnymi aktywowany jest wymiennik ciepła z sześcioma elementami grzewczymi PTC (Positive Temperature Coefficient, czyli termistor o dodatnim współczynniku temperaturowym). Cel? Zwiększenie efektywności głównego wymiennika ciepła o mocy około 1200 watów. Dodatkowo, funkcja REST - dzięki wykorzystaniu ciepła resztkowego - umożliwia ogrzewanie wnętrza nawet przez 30 minut po unieruchomieniu silnika.
Aby umilić długie (nie tylko zimowe) wyjazdy, kokpit Klasy M oferuje coś jeszcze - hartowane pojemniki na kubki z ogniwem Peltiera, za naciśnięciem przycisku zdolne utrzymać temperaturę napojów w zakresie od 8 do 55 Celsjusza.

4MATIC w 49 osobowych modelach Mercedesa

Gama Mercedesów z napędem na wszystkie koła obejmuje dziś aż 49 modeli w 10 klasach. Dość wspomnieć, że obok Klas E i C - dostępnych w wersjach sedan i kombi - portfolio modeli 4MATIC obejmuje czterodrzwiowe coupé CLS, Klasę S i luksusowe coupé CL, a także turystyczną Klasę R. W skład szerokiej gamy SUV-ów wchodzi kompaktowy model GLK, pełnowymiarowy GL oraz tegoroczna debiutantka - trzecia generacja Klasy M. W gronie tym nie mogło zabraknąć Klasy G. Wiecznie młoda, choć produkowana już od 30 lat, zalicza się do czołówki najlepszych samochodów terenowych na świecie. Nic dziwnego - w końcu jej żywioł zaczyna się tam, gdzie kończy się asfalt.