Stuttgart,
21
lipca
2021
|
14:52
Europe/Warsaw

Piąta rocznica STARTUP AUTOBAHN: wiodąca platforma innowacji w Europie wciąż się rozwija

Innowacja to przyszłość, a przyszłość jest kreowana przez STARTUP AUTOBAHN – platformę innowacji dla start-upów z dziedziny mobilności, założoną 5 lat temu z inicjatywy Mercedes-Benz. Dziś to najpotężniejsza europejska platforma mobilności pod względem liczby partnerów i wdrożonych projektów pilotażowych. W dniach 21-23 lipca 2021 r. w Stuttgarcie odbywa się już 10. edycja Expo Day – głównego wydarzenia organizowanego przez platformę STARTUP AUTOBAHN. Swoje technologie publicznie prezentują tu młodziutkie firmy z całego świata. Jubileusz odbywa się z udziałem ponad 30 partnerów z różnych gałęzi przemysłu motoryzacyjnego oraz dostawców, w tym kilku spółek DAX (największy niemiecki indeks akcji – przyp. tłum.).

Obecnie poza Stuttgartem Mercedes-Benz może wyszukiwać start-upy w sześciu innych lokalizacjach. Należą do nich Chiny, USA i RPA. Jeszcze w tym roku do użytku oddany zostanie całkowicie nowy oddział platformy w Korei Południowej.

„Dzięki STARTUP AUTOBAHN z powodzeniem i na trwałe połączyliśmy świat start-upów ze światem wielkich korporacji” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania w Grupie i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars. „Kiedy zakładaliśmy STARTUP AUTOBAHN w 2016 r., w ciągu 5 lat mieliśmy zamiar być dokładnie tam, gdzie jesteśmy dzisiaj: mamy imponujący dorobek w postaci szeregu wdrożonych innowacji, a przed nami są już nowe projekty, nowi partnerzy i przełomowe pomysły. Lepiej niż kiedykolwiek jesteśmy przygotowani do rozszerzenia naszej sieci innowacji STARTUP AUTOBAHN na cały świat”.

Markus Schäfer wystąpi podczas Expo Day 10 w piątek, 23 lipca, od godz. 14:30. Jego przemówienie będzie transmitowane w sekcji „We’re open” (z ang. Jesteśmy otwarci) na stronie https://expo10.pnptc.events/, gdzie można znaleźć również wszystkie informacje na temat harmonogramu i uczestniczących start-upów.

Za pośrednictwem STARTUP AUTOBAHN Mercedes-Benz „prześwietlił” już ponad 5000 start-upów

W ciągu 5 lat działalności STARTUP AUTOBAHN odbyło się prawie 250 wydarzeń, a partnerzy przemysłowi zgromadzeni wokół platformy zrealizowali łącznie ponad 350 projektów. Sam Mercedes-Benz „prześwietlił” w tym czasie ponad 5000 start-upów, uruchomił ponad 150 projektów pilotażowych i wdrożył 17 większych projektów.

Należą do nich między innymi innowacja firmy Lana Labs z Berlina, która wykorzystuje sztuczną inteligencję przy produkcji samochodów i logistyce. Rozwiązanie jest już używane przy budowie Klas E i S. Z kolei start-up Get my Parking z New Delhi stworzył oprogramowanie „pomagające” znaleźć wolne miejsce parkingowe. Na uwagę zasługuje również znany już na świecie system nawigacji what3words (Londyn), który dzieli świat na prawie 57 miliardów kwadratów o wymiarach 3 na 3 metry i pozwala odnaleźć każdy zakątek po wprowadzeniu zaledwie 3 słów.

„Nasza innowacyjna platforma STARTUP AUTOBAHN stale się rozwija, odnosi trwałe sukcesy i radzi sobie z każdym trendem” – skomentował Jasmin Eichler, dyrektor Mercedes-Benz AG ds. technologii przyszłości. „Jesteśmy dumni, że dzięki Strategii Otwartych Innowacji Mercedes-Benz byliśmy w stanie zintegrować w naszej Grupie zrównoważone i przyszłościowe rozwiązania opracowane przez start-upy, naukowców oraz inne firmy”.

Kolejna lokalizacja w 2021 r. w Seulu (Korea Południowa)

Sukces STARTUP AUTOBAHN jest dostrzegany na scenie start-upowej na całym świecie – o czym świadczy również stale rosnąca liczba zgłaszanych innowacji i lokalizacji. Oprócz Stuttgartu w ciągu ostatnich 5 lat platforma zyskała swoje jednostki w sześciu innych miejscach. Są to: Sunnyvale (Kalifornia, USA) i Tuscaloosa (Alabama, USA), East London (RPA), Bengaluru (Indie), Pekin (Chiny) oraz Singapur. W 2021 r., z własnym programem i nowymi partnerami, dołączy do nich Seul (Korea Południowa).

STARTUP AUTOBAHN na całym świecie pośredniczy w kontaktach pomiędzy drobnymi innowatorami a dużymi korporacjami. Mercedes-Benz AG samodzielnie nie uczestniczy w start-upach, ale angażuje je jako dostawców lub źródło pomysłów – o ile produkt jest odpowiedni albo idea słuszna. Nie ma tu przepływów venture capital (z ang. kapitał podwyższonego ryzyka). „Dajemy start-upom szansę na natychmiastowe znalezienie odpowiedniej osoby kontaktowej w dużych korporacjach i na szybkie »zamocowanie się«” – wyjaśnił dr Philipp Gneiting, szef działu zewnętrznych innowacji Mercedes-Benz AG.

Expo Day 10: wielki urodzinowy finał w Stuttgarcie

Piąta rocznica STARTUP AUTOBAHN zbiega się z nowymi innowacjami i technologiami. Dziesiąta edycja Expo Day (21-23 lipca 2021 r.) to kolejny finał kilkumiesięcznego procesu selekcji. Spośród setek start-upów z całego świata pozwolił on wyłonić te, które mają największe szanse na sukces. W dziesiątej rundzie pozostało 29 start-upów. W ramach 100-dniowej fazy pilotażowej, we współpracy z działami odpowiednich firm, udowodniły one, że ich rozwiązania nadają się do zastosowania w dużej korporacji.

Jedną z realizacji Mercedes-Benz prezentowanych podczas Expo Day 10 jest projekt start-upu Terranet (Szwecja), który specjalizuje się w technice laserowej. Dzięki zamontowaniu w samochodzie lasera, trzech kamer i bardzo czułego skanera 3D Terranet chce, aby systemy wsparcia były jeszcze bardziej inteligentne – zwłaszcza podczas jazdy po mieście. Start-up Endel z Berlina obiecuje zapewnienie w aucie wyjątkowych wrażeń akustycznych. Korzystając m.in. z kluczowych parametrów za pośrednictwem smartfona lub Apple Watch, tworzy spersonalizowane pejzaże dźwiękowe, które mogą poprawić koncentrację lub zrelaksować podróżujących. Za kolejny projekt odpowiada Beeplanet z Hiszpanii – firma zajmująca się przerabianiem zużytych akumulatorów aut elektrycznych na stacjonarne urządzenia magazynujące energię. Z kolei Spread z Berlina tworzy oprogramowanie, które wizualizuje dane 3D, wspierając inżynierów w budowie i konserwacji bardzo skomplikowanych części.

STARTUP AUTOBAHN – najprężniejsza platforma innowacji w Europie założona przez Mercedes-Benz

Historia STARTUP AUTOBAHN sięga inicjatywy Daimler AG. Koncern założył platformę w lipcu 2016 r., wspólnie z akceleratorem start-upów Plug and Play, Uniwersytetem w Stuttgarcie i laboratorium badawczym ARENA2036. Od tamtej pory co roku organizowane są dwa 3-miesięczne programy, każdy zakończony Expo Day. W międzyczasie platforma STARTUP AUTOBAHN w Stuttgarcie rozrosła się do 30 partnerów z różnych gałęzi przemysłu, takich jak sektor chemiczny, elektroniczny i logistyczny, a już w pierwszym roku swojego istnienia stała się największą europejską platformą innowacji dla start-upów z segmentu mobilności. Zaowocowało to powstaniem całej globalnej sieci innowacji – z programami realizowanymi w USA, RPA, Chinach, Indiach i Singapurze, a w przyszłości także w Korei Południowej.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie www.startup-autobahn.com.