11
lutego
2014
|
01:00
Europe/Warsaw

Piękna i dynamiczna: Klasa S Coupé

Porywająca sylwetka, ekskluzywne wyposażenie i wyrafinowany dynamizm: nowa Klasa S Coupé łączy proporcje klasycznego gran turismo z awangardowym luksusem oraz najnowocześniejszą technologią. Model jako pierwszy będzie oferowany z opcjonalnym zawieszeniem MAGIC BODY CONTROL z funkcją pochylania w zakrętach, a dostępne na życzenie przednie lampy z kryształami Swarovskiego nadają mu szczególnie wysmakowany wygląd.

- Zapierający dech w piersiach design koncepcyjnej Klasy S Coupé trafił do seryjnej produkcji niemal bez zmian. Duże coupé od zawsze zajmowało najwyższe miejsce w naszej gamie modelowej i właśnie dlatego znów nazywa się "Klasa S" - mówi Ola Källenius, członek zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za marketing i sprzedaż.

- Światowa premiera aktywnej funkcji pochylania demonstruje możliwości, jakie zapewnia Mercedes-Benz Intelligent Drive - zauważa prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój samochodów Mercedes-Benz. - Samochód pochyla się w zakrętach podobnie do motocyklisty, ograniczając przyspieszenie boczne oddziałujące na podróżnych. Zwiększa to przyjemność prowadzenia i komfort jazdy.

Premiera nowej Klasy S Coupé odbędzie się podczas salonu samochodowego w Genewie (6-16 marca br.). Model trafi do salonów w drugiej połowie roku w wersji S 500 Coupé, z jednostką V8 biturbo o pojemności 4663 ccm i mocy 335 kW (455 KM) oraz 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Mniejsze siły poprzeczne: aktywna funkcja pochylania w zakrętach

Klasa S Coupé to pierwszy na świecie samochód z "widzącym zawieszeniem" MAGIC BODY CONTROL wzbogaconym o funkcję pochylania w zakrętach. Auto „kładzie się” w zakrętach podobnie do motocyklisty lub narciarza. Przyspieszenie boczne działające na podróżujących zostaje ograniczone, a sami podróżni pewniej siedzą w swoich fotelach. Celem nowej funkcji nie jest umożliwienie osiągania wyższych prędkości, ale zwiększenie przyjemności prowadzenia i komfortu jazdy - zwłaszcza na pozamiejskich drogach.

Zawieszenie MAGIC BODY CONTROL z Active Body Control korzysta z kolumn wyposażonych w cylindry hydrauliczne (tłoki) osobno regulujące siłę tłumienia dla każdej kolumny. Zależnie od profilu zakrętu, funkcja pochylania zmienia punkt bazowy każdej kolumny. Pozwala to w ciągu ułamków sekund automatycznie i nieprzerwanie pochylać samochód w zakrętach pod kątem do 2,5 stopnia - zależnie od prędkości i przebiegu drogi.

Innowacyjne zawieszenie wykrywa zakręty, korzystając zarówno z kamery stereoskopowej za przednią szybą, rejestrującej krzywiznę drogi do 15 m przed autem, jak i z dodatkowego czujnika przyspieszenia poprzecznego. Funkcja pochylania w zakrętach może być wybrana jako jeden z trzech trybów jazdy za pomocą przełącznika ABC; działa w zakresie prędkości 30-180 km/h.

Układ wydechowy z aktywnymi klapami

Sportowe doznania pogłębia emocjonujące brzmienie układu wydechowego z dwiema końcówkami. Tylny tłumik wyposażono w dwie sterowane pneumatycznie klapy, których położenie dostosowane jest do prędkości obrotowej silnika oraz programu jazdy - w trybie S klapy otwierają się wcześniej niż w trybie E. Po ich otwarciu gazy wydechowe prowadzone są przez tłumik inną drogą, a z rur wydechowych dobiega gardłowy pomruk.

Mercedes-Benz Intelligent Drive

Podobnie jak limuzyna Klasy S, nowe Coupé dostępne jest z licznymi systemami wspomagającymi z rodziny "Intelligent Drive". Należą do nich m.in.: układ zapobiegawczej ochrony PRE-SAFE® z funkcją wykrywania pieszych, aktywny tempomat DISTRONIC PLUS wraz z funkcją Steer Assist i Stop&Go Pilot, asystent hamowania BAS PLUS ze wspomaganiem na skrzyżowaniach, układ kontroli pasa ruchu Active Lane Keeping Assist, adaptacyjne światła drogowe Adaptive High-beam Assist Plus oraz wspomagający jazdę nocą system Night View Assist Plus.

COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS został uzupełniony o funkcję adaptacyjnego hamowania, chroniącą przed kolizjami już od prędkości 7 km/h. Jeśli w obliczu zagrożenia kolizją kierowca nie zareaguje, system może przeprowadzić autonomiczne hamowanie z prędkości do 105 km/h, ograniczając skutki zderzenia z pojazdami, które poruszają się wolniej lub pozostają nieruchome. Ponadto, system hamuje po napotkaniu stojącego pojazdu z prędkości do 50 km/h i jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta przy prędkości do 40 km/h.

Podobnie jak w limuzynie, system zapobiegawczej ochrony PRE-SAFE® został rozszerzony do wersji PRE-SAFE® PLUS, która może rozpoznać nieuchronne uderzenie w tył innego samochodu i ostrzec pozostałych uczestników ruchu poprzez uruchomienie świateł awaryjnych migających z wysoką częstotliwością. Jeśli zagrożenie kolizją nadal występuje, po zatrzymaniu się pojazdu system może także włączyć hamulec postojowy i ograniczyć wstrząs spowodowany uderzeniem przez jadącego z tyłu, minimalizując w ten sposób ryzyko urazów kręgosłupa.

Design: zmysłowa przejrzystość w najbardziej urzekającej formie

Zmysłowa przejrzystość wyrazem nowoczesnego luksusu - oto filozofia projektowania Mercedes-Benz. Emocjonujące kontury nowej Klasy S Coupé demonstrują zaawansowaną technologię bez rezygnacji z tradycyjnych wartości. Najcenniejszą z nich jest trójramienna gwiazda, różniąca się oprawą zależnie od linii modelowej. Mercedes-Benz tworzy pomost pomiędzy nowoczesnością a awangardą, pomiędzy tradycją a postępem. Każdy z modeli ma swój odrębny charakter, a jednocześnie natychmiast daje się poznać jako Mercedes-Benz - poza nowymi elementami styliści wciąż korzystają z bogatej puli genowej marki ze Stuttgartu.

- Nowa Klasa S Coupé to jedno z najpiękniejszych coupé wszech czasów, radykalnie inne od poprzednika - mówi Gorden Wagener, wiceprezes Daimler AG. - Zmysłowa sylwetka perfekcyjnie współgra z wyrazistym językiem projektowania i odzwierciedla naszą filozofię zmysłowej przejrzystości.

Zwiewny profil Klasy S Coupé czerpie z wzorców klasycznej elegancji, a jednocześnie pozostaje w harmonii z nowoczesnymi idiomami projektowania. Długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, mocno wyprofilowane nadkola, duże obręcze (o średnicy od 18 do 20 cali) i szeroki optycznie tylny pas podkreślają charakterystyczne dla aut tylnonapędowych proporcje, podobnie jak znak rozpoznawczy nowych Mercedesów - opadająca linia, biegnąca od przedniej lampy do tylnego nadkola. Typowo dla modeli coupé ze Stuttgartu, przejrzystości bocznych szyb nie zakłócają środkowe słupki, a drzwi pozbawiono ram okiennych.

Nadwozie nowego gran turismo mierzy 5027 mm długości, 1899 mm szerokości, 1411 mm wysokości przy rozstawie osi równym 2945 mm.

Przedni pas coupé tworzy nieodparte wrażenie pewności siebie. Dominuje tu wlot powietrza z trójwymiarowym, diamentowym wypełnieniem oraz w pełni LED-owe przednie lampy z ich charakterystycznym spojrzeniem, podkreślonym przez diodowe "brwi" świateł do jazdy dziennej.

W połączeniu ze standardowym systemem inteligentnego oświetlenia LED Intelligent Light System dostępne są unikalne przednie lampy ozdobione 47 kryształami Swarovskiego. 17 kryształowych kamieni tworzy kształt świateł do jazdy dziennej, a 30 okrągłych koralików wypełnia moduł kierunkowskazów.

Poziomy układ diod LED w tylnych lampach potwierdza technologiczne zaawansowanie modelu, a jednocześnie odwołuje się do jego znamienitych poprzedników. Przeniesienie tablicy rejestracyjnej na zderzak pozwoliło wyeksponować na klapie trójramienną gwiazdę, pod którą może kryć się opcjonalna kamera ułatwiająca manewrowanie.

Klasa S Coupé oferowana jest z panoramicznym oknem dachowym, pokrywającym dwie trzecie powierzchni dachu samochodu (około 1,32 m kw., czyli o niemal 150 proc. więcej niż w poprzedniku). Funkcja MAGIC SKY CONTROL pozwala zmieniać przeźroczystość szklanej tafli za naciśnięciem przycisku - rozświetlić kabinę lub przyciemnić szkło, ograniczając nagrzewanie się wnętrza. Dach można też całkowicie zasłonić roletą.

Wnętrze: płynne linie i ekskluzywne wyposażenie

Elegancja i prostota w najlepszym wydaniu - oto krótkie podsumowanie wnętrza Klasy S Coupé. Deska rozdzielcza nawiązuje kształtem do zmysłowych linii nadwozia i wraz z panelami drzwi otula podróżujących. Nowa, głęboka zabudowa poduszki powietrznej pozwoliła na "płynne" uformowanie dolnej partii kokpitu, a jego górna część z dwoma ekranami o przekątnej 12,3 cala zdaje się unosić w powietrzu. Odpowiedni nastrój zapewnia oświetlenie dostępne w jednym z siedmiu kolorów.

Najwyższej próby materiały z efektownymi przeszyciami podkreślają ekskluzywną atmosferę w kabinie, podobnie jak elementy wykończenia, przełączniki i otwory wentylacyjne pokryte trójwymiarową, galwanizowaną powłoką w grafitowym kolorze. Nowe tonacje kolorystyczne, takie jak czerwień bengalska czy porcelana, pozwalają na dalszą indywidualizację wnętrza.

Sportowy charakter Klasy S Coupé zdradzają kierownica "Super Sport" z masywnymi ramionami oraz cztery osobne fotele, opcjonalnie pokryte skórzaną tapicerką nappa z diamentowymi przeszyciami. Przednie pasy bezpieczeństwa zintegrowano z panelami bocznymi, by nie zakłócały linii bocznej po otwarciu szyb.. Korzystanie z pasów ułatwiają automatyczne podajniki.

Dostępne na życzenie elementy wyposażenia Klasy S Coupé czynią jej kabinę wyjątkowo luksusową i wygodną. Ich lista obejmuje m.in.: pakiet AIR BALANCE z funkcją rozpylania zapachu i jonizacji, elektryczne podgrzewanie podłokietnika (element pakietu Warmth Comfort), przednie fotele z funkcją masażu ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni (element pakietu Seat Comfort) oraz dwa systemy audio do wyboru, zaprojektowane we współpracy z firmą Burmester, producentem wysokiej klasy nagłośnienia - Burmester® surround oraz Burmester® High-End 3D surround.

Pełne skupienie: wyświetlacz typu head-up i gładzik

Opcjonalny wyświetlacz typu head-up pozwala bardziej skoncentrować się na prowadzeniu i pokazuje najistotniejsze informacje na przedniej szybie samochodu: szybkość jazdy, obowiązujące ograniczenia prędkości, instrukcje nawigacji oraz komunikaty o działaniu systemów wspomagających.

System wykorzystuje kolorowy projektor o rozdzielczości 480 na 240 pikseli z diodami LED o wysokiej mocy. Wyświetlają one wirtualny obraz o wymiarach 21 na 7 centymetrów „zawieszony” nad pokrywą silnika, około 2 metry przed oczami kierowcy. Rozdzielczość przekraczająca 60 pikseli na stopień kątowy zapewnia jego wysoką jakość, a czujnik oświetlenia zlokalizowany w pobliżu krawędzi dachu automatycznie dostosowuje jasność do warunków otoczenia.

Opcjonalny gładzik za pomocą gestów palców pozwala obsługiwać wszystkie funkcje jednostki głównej, a także odręcznie wypisywać litery, cyfry i znaki specjalne - w każdym języku obsługiwanym przez system.

Długa tradycja: duże coupé Mercedes-Benz

Historia powojennych coupé Mercedes-Benz sięga roku 1952, gdy zadebiutował legendarny 300 S Coupé - "samochód dla światowej elity", jak orzekła wówczas branżowa prasa. Cztery lata później dołączył do niego model 220 S Coupé z typoszeregu W 180, zaopatrzony w samonośne nadwozie.

Kolejne eleganckie coupé Mercedes-Benz - z serii modelowej W111/W112, oferowane w latach 1961-1971 - znalazło w tym czasie około 30 tys. nabywców. Mieli oni do wyboru 6-cylindrowe wersje 220, 250, 280 i 300 SE oraz 8-cylindrową odmianę 280 SE 3.5.

Coupé SEC z typoszeregu 126 - również oferowane przez 10 lat, do 1991 roku - zostało wyprodukowane w rekordowej liczbie ponad 74 tys. egzemplarzy. Jego następca zadebiutował w 1992 roku (typoszereg C 140), podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, i jako pierwszy był dostępny z jednostką V12. Był to także pierwszy na świecie samochód wyposażony w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP® (od roku 1995). Z czasem jego nazwę zmieniono na „Klasa CL”.

W marcu 1999 roku wprowadzono nową generację modelu – C 215, a wraz z nią takie innowacje jak aktywne zawieszenie ABC (Active Body Control) oraz biksenonowe reflektory. Wyrafinowany design i zaawansowana technologia były również wizytówką ostatniej Klasy CL (2006), seryjnie wyposażonej m.in. w inteligentny system oświetlenia ILS oraz układ PRE-SAFE®.

Teraz tradycje te kontynuuje nowa Klasa S Coupé. Kolejne innowacyjne rozwiązania oraz awangardowy design potwierdzają jej najwyższą pozycję w gamie modeli Mercedes-Benz i zapewniają ponadczasowy status.