Warszawa,
23
grudnia
2019
|
16:41
Europe/Warsaw

Pionier segmentu w wersji elektrycznej – nowy eSprinter

download
TV_FOOTAGE_eSPRINTER_iridium_silver_metallic_2019_HD_PAL
Podsumowanie

• Kolejny kamień milowy w elektryfikacji portfolio użytkowych samochodów dostawczych Mercedes-Benz

• Mercedes-Benz przedstawia lokalnie bezemisyjną mobilność w warunkach miejskich podczas prasowego roadshow

• Elastyczna oferta baterii i ładowności dla różnych rodzajów użytkowania

• Planer eCharging jako narzędzie doradcze – rewolucja w mobilności flot firmowych

Pionier segmentu dużych vanów jest teraz dostępny również dla klientów komercyjnych, którzy chcą lokalnie bezemisyjnie dostarczać swoje towary, wozić materiały na place budowy lub oferować usługi serwisowe. To, które parametry floty pojazdów należy wziąć pod uwagę, wybierając napęd elektryczny, podpowiada nowy eCharging Planner, który jako kompleksowe narzędzie doradcze udoskonala ekosystem eDrive @ VAN.

Niskoemisyjny, niezawodny i elastyczny: nowy Mercedes-Benz eSprinter łączy wszystkie cechy, które liczą się dla firmowych flot. Drugi model komercyjny po eVito, kontynuuje strategię elektryfikacji portfolio Mercedes-Benz Vans. eSprinter został zaprezentowany podczas roadshow dla prasy branżowej, w sześciu niemieckich miastach, od 9 do 17 grudnia.

Elastyczność i możliwość dostosowania do indywidualnych rodzajów użytkowania

Nowy Mercedes-Benz eSprinter ma mieć jak najszerszy zakres zastosowań w logistyce miejskiej. W związku z tym od początku jest oferowany jako furgon z dopuszczalną masą całkowitą 3500 kilogramów. Jego przestrzeń ładunkowa wynosi 10,5 m3, tak samo jak w przypadku Sprintera z silnikiem spalinowym. Podobnie jak podstawowy silnik wysokoprężny, napęd eSprintera oferuje moc 85 kW i moment obrotowy do 295 Nm. Elastyczna oferta ładowności i akumulatorów umożliwia dostosowanie do indywidualnych potrzeb: klient może wybrać wersję bardziej praktyczną dla jego firmy. Wariant z baterią o pojemności użytkowej 47 kWh (całkowita: 55 kWh) oferuje szacunkowy zasięg do 150 kilometrów [1], [2], przy maksymalnym załadunku 891 kilogramów. Druga opcja akumulatora uwzględnia inne priorytety użytkowania: konfiguracja z akumulatorem o pojemności użytkowej 35 kWh (całkowita: 41 kWh) pozwala na zasięg 115 km [1], [2], za to maksymalna ładowność wzrasta aż do 1045 kilogramów. Zintegrowana funkcja szybkiego ładowania zapewnia większą funkcjonalność; akumulator ładuje się do poziomu 80 procent w ciągu 30 minut. Prędkość maksymalną można skonfigurować w celu dostosowania jej do rodzaju zadań, wybierając spośród trzech opcji: 80 km/h, 100 km/h, a nawet aż do 120 km/h, jeśli wyższa prędkość jest niezbędna.

Maksymalna wydajność dzięki programom jazdy i trybom rekuperacji

Elastyczność jest kluczowa, jeśli chodzi o ważny aspekt rekuperacji: różne tryby regulują stopień odzysku energii podczas hamowania i można je optymalnie skonfigurować za pomocą manetek do zmiany biegów na kierownicy. Wystarczy wybrać jeden z czterech poziomów rekuperacji: „D-”, „D”, „D +” i „D ++”. Wybierając poziom rekuperacji D - samochód sam dość szybko wytraca prędkość jazdy, dzięki czemu możliwa jest jazda tylko przy użyciu pedału przyśpieszenia. Przy rekuperacji D ++ eSprinter „żegluje”.

Na konsoli środkowej można też przyciskiem wybrać jeden z trzech programów jazdy: „E +”, „E” i „C”. W zależności od wyboru eSprinter jeździ albo wyjątkowo wydajnie, albo koncentruje się na wyższym komforcie, w którym np. klimatyzacja w kabinie jest regulowana kosztem większego zasięgu.

Dzięki rekuperacji energia jest odzyskiwana, podczas wytracania prędkości. Na przykład, akumulator ładuje się podczas zjazdu w dół, zamiast tracić energię podczas hamowania. Wybrane ustawienia programu jazdy i poziomu rekuperacji są wyświetlane na wyświetlaczu w zestawie wskaźników. A dobór odpowiedniego programu i poziomu rekuperacji do charakterystyki pokonywanej trasy, sprawia że ekonomiczność samochodów dostawczych za sprawą napędu elektrycznego można jeszcze lepiej zoptymalizować w codziennej eksploatacji na drodze.

eSprinter w skrócie

 

eSprinter

Maksymalna moc silnika elektrycznego (kW)

85

Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

295

Maksymalna prędkość do (km/h)

80 (100; 120)

Lokalna emisja CO2 (g/km)1

0

Przestrzeń ładunkowa (m3)

10.5

Dopuszczalna masa całkowita (kg)

3500

Ładowność (kg)

1045/891

Pojemność użytkowa akumulatora (kWh)

35/47

Pojemność całkowita akumulatora (kWh)

41/55

Zużycie energii (kWh/100 km)1

37.1 – 32.5[3]

Wydajność ładowania (kW)

7.4 (AC) / 20 w standardzie, opcjonalnie 80 (DC)

Zasięg (km)

120 – 168 km1

Czas ładowania[4] w wallbox lub publicznej stacji ładowania (prąd przemienny) (h)

ok. 6 h (AC - prąd przemienny 7.4 kW) / ok. 30 min (10-80%) (DC - prąd stały 80 kW)

Ekosystem eDrive – rewolucja mobilności dla każdej floty indywidualnie

Zanim firmowe pojazdy zostaną zmienione na elektryczne, dla każdego operatora floty ważne jest przeprowadzenie dokładnej analizy wykonalności, oszczędności i wydajności. Typowe profile jazdy, czasy pracy, zakresy, a także czasy ładowania są tutaj decydującymi parametrami – i wymagają całościowego rozważenia. W ramach strategii eDrive @ VANs Mercedes-Benz Vans spełnił te potrzeby i stworzył ekosystem, który pomaga przeprowadzić rewolucję mobilności dla każdej floty indywidualnie. Ważnymi punktami usługi są porady dotyczące wyboru pojazdu, wsparcie przy użyciu nowych narzędzi oraz uwzględnienie ogólnych kosztów eksploatacji.

Dzięki aplikacji eVan Ready i kalkulatorowi eCost Mercedes-Benz Vans ma już pomocne i skuteczne narzędzia, które pozwalają pracodawcom i kierowcom korzystać z nagrań wszystkich przejazdów w określonym czasie, aby dowiedzieć się, czy pojazd elektryczny jest odpowiedni dla ich obszaru działania – i jakie oszczędności można znaleźć.

Jednak w niezliczonych rozmowach z klientami zawsze pojawiały się pytania dotyczące infrastruktury ładowania – szczególnie w większych flotach: czy wszystkie pojazdy mogą być ładowane jednocześnie w magazynie? Czy obecny zasilacz jest wystarczający, czy wymagane są dodatkowe instalacje? W końcu decyzja o zmianie obejmuje nie tylko oszczędności, które można poczynić, ale również inwestycje, z którymi flota pojazdów będzie musiała sobie poradzić.

eCharging Planner, opracowany wspólnie z klientami przez Mercedes-Benz Vans, ma dokładnie odpowiedzieć na te pytania w trzech krokach. Co więcej, narzędzie internetowe przeprowadza dostosowaną do potrzeb firmy analizę, dotyczącą konwersji z pojazdów konwencjonalnych na elektryczne.

Trzy kroki do indywidualnego wyniku

W pierwszym etapie gromadzone są dane istotne dla zarządzania energią, takie jak: niezbędna wielkość pojazdów i całej floty, typowy czas pracy, potencjalne zużycie energii, a także otoczenie w miejscu prowadzenia działalności. eCharging Planner bierze również pod uwagę pojazdy elektryczne innych producentów, ponieważ tylko łączna liczba pojazdów akumulatorowych we flocie pojazdów pozwala na wiarygodną analizę niezbędnej infrastruktury ładowania.

W drugim etapie eCharging Planner, w zależności od rzeczywistej sytuacji u klienta, analizuje przydatność i wykorzystanie usług peryferyjnych i produktów Mercedes-Benz, takich jak: wallbox, usługi Mercedes PRO, a także inteligentne zarządzanie ładowaniem. Krok trzeci uwzględnia lokalne uwarunkowania: obejmuje to niezbędne zmiany konstrukcyjne w bazie floty, a także parametry mocy w zainstalowanej sieci, potencjalne piki obciążenia lub instalację dystrybutorów energii.

Na koniec eCharging Planner oblicza indywidualny wynik dla każdego użytkownika. Koszty inwestycyjne i operacyjne konwersji są porównywane z możliwymi oszczędnościami w celu ustalenia okresu amortyzacji.

Infrastruktura ładowania: porady i praktyczne wdrożenie

Oprócz analiz i porad Mercedes-Benz oferuje także rozwiązania sprzętowe na potrzeby infrastruktury ładowania: dla klientów indywidualnych Wallbox Home Mercedes-Benz o zwartej, wysokiej jakości konstrukcji jest dostępny w sieci sprzedaży części. Musi być zainstalowany przez kompetentnego elektryka – którego klient może dowolnie wybrać – i zgodnie z lokalnymi przepisami. Usługa dla klientów z więcej niż dwoma pojazdami w jednym miejscu jest bardziej kompleksowa: dzięki ofercie infrastruktury do ładowania dla klientów flotowych Mercedes-Benz Vans obsługuje tabor firmowy – wraz z wybranym partnerem – od doradztwa i przygotowania lokalizacji, instalacji sprzętu do ładowania, aż po konserwację i wsparcie serwisowe.

Dla klientów flotowych w Niemczech dostępny będzie opcjonalne inteligentny system ładowania [5], który obejmuje współpracę sieciową pojazdu z kompatybilną stacją ładowania. W rezultacie można uniknąć pików obciążenia lub przynajmniej je zmniejszyć, a tym samym zaoszczędzić.

Pakiety Korzyści Mercedes PRO connect dla flot pojazdów elektrycznych

Od samego początku klienci eSprintera korzystają z Pakietów Korzyści Mercedes PRO connect, które dostępne są dla samochodów spalinowych. Oferta usług dedykowana jest managerom flot, którzy chcą zintegrować pojazdy zasilane elektrycznie z posiadaną flotą tradycyjną. „Pakiet Powitalny” zawiera usługi dedykowane eSprinterowi. Dzięki usłudze „Zarządzaniu ładowaniem” klienci mają możliwość zweryfikować, ile czasu potrzeba do pełnego naładowania pojazdu. Mogą także ustawić temperaturę we wnętrzu pojazdu jeszcze przed rozpoczęciem podróży. To oznacza, że energię, która podczas jazdy byłaby potrzebna do sterowania klimatyzacją, można wykorzystać do zwiększenia zasięgu pojazdu. Korzystając z aplikacji Mercedes PRO connect [6], kierowcy mogą zdalnie dostosować temperaturę we wnętrzu pojazdu. Oprócz kierowcy, wszystkie istotne informacje o poziomie naładowania akumulatora i systemie klimatyzacji otrzymuje manager floty bezpośrednio w Narzędziu do Zarządzania Pojazdami.

Drugą usługą dostępną w Mercedes PRO connect dla elektrycznych samochodów dostawczych będzie „Inteligentne zarządzanie ładowaniem” [7]. Ta usługa da managerom flot możliwość rozłożenia procesu ładowania ich pojazdów i tym samym określić, które auto musi być naładowane jako pierwsze[MR1] . Pakiet oferuje także zdalne ustawienie temperatury w pojeździe, a inteligentna infrastruktura rejestruje i inicjuje zadane wartości [8].

[1] Zasięg określono na podstawie dyrektywy 692/2008 / WE. Zasięg zależy od konfiguracji pojazdu.

[2] Rzeczywisty zasięg zależy również od indywidualnego stylu jazdy, warunków na drodze i ruchu, temperatury zewnętrznej, użytkowania systemu klimatyzacji / ogrzewania i może się różnić.

[3] Zużycie energii elektrycznej określono na podstawie dyrektywy 692/2008 / WE. Zużycie energii elektrycznej zależy od konfiguracji pojazdu, a w szczególności od wybranego ograniczenia prędkości maksymalnej.

[6] Czasy ładowania odpowiadają 0-100% pełnego naładowania, gdy używany jest wallbox lub publiczna stacja ładowania (połączenie prądu przemiennego o mocy co najmniej 7,4 kW, 16 A na fazę)

[5] Inteligentny system do ładowania z wytycznymi na temat usługi „inteligentnego zarządzania ładowaniem” jest na razie dostępny tylko w Niemczech.

[4] Z aplikacji Mercedes PRO nie można korzystać, gdy pojazd jest w ruchu. Powodowałoby to ryzyko odwrócenia uwagi od ruchu, a kierowca lub inni użytkownicy drogi mogliby być zagrożeni. Użytkownicy muszą również przestrzegać wymagań prawnych kraju, w którym się obecnie znajdują.

[7] Usługa „inteligentnego zarządzania ładowaniem” jest dostępna tylko w Niemczech, a na kolejnych rynkach będzie sukcesywnie wprowadzana.

[8] Warunkiem korzystania z usługi jest odpowiednia infrastruktura ładowania w bazie floty. Użytkownicy mogą uzyskać dodatkowe informacje na następującej stronie internetowej: https://www.jetzt-elektrovan.mercedes-benz.de/. Usługa dostępna na wybranych rynkach.