Warszawa,
28
września
2022
|
10:56
Europe/Warsaw

Polskie salony i dealerzy Mercedes-Benz docenieni w niezależnych rankingach

Mercedes-Benz zwyciężył wśród marek premium w Wielkim Teście Salonów 2022 tygodnika motoryzacyjnego „Auto Świat”. Markę spod znaku trójramiennej gwiazdy oceniono na 92,9%, podkreślając m.in. bardzo dobre przyjęcie klienta oraz profesjonalizm obsługi, a większość testowanych obiektów wyróżniono dodatkowymi tytułami, m.in. „Salon nr 1 w Polsce”. Równocześnie Mercedes-Benz okazał się jedną z najlepiej ocenianych marek i zajął miejsce na podium w XV Badaniu Satysfakcji Dealerów, w którym dealerzy samochodowi oceniają swoich importerów.

Wielki Test Salonów odbył się w tym roku już po raz dziewiętnasty. To największe tego typu badanie na polskim rynku; jego partnerem od kilku lat jest firma badawcza Minds & Roses. W teście sprawdzono łącznie 345 salonów 24 marek samochodów, dzieląc je na kategorie marek popularnych oraz premium. W okresie od czerwca do sierpnia placówki odwiedzało 72 audytorów, którzy wcielali się w rolę „tajemniczego klienta”. Za każdym razem umawiali się na wizytę w salonie, deklarując, którym modelem są zainteresowani. Następnie oceniali wizytę pod kątem organizacji obiektu, obsługi klienta oraz łatwości umówienia się na jazdę próbną. W tym celu udzielali odpowiedzi na ponad 70 szczegółowych pytań.

W grupie siedmiu badanych marek premium, najlepszą ocenę osiągnęły salony Mercedes-Benz – uzyskały wynik 92,9% przy średniej 85,6%. W kategoriach organizacji salonu placówki oceniono na 100%, a za badanie potrzeb klienta przyznano 99,2%. Tak wysokie rezultaty uzyskano pomimo wyzwań, jakie przed dealerami postawiły skutki pandemii koronawirusa oraz wojny w Ukrainie w postaci przerwanych łańcuchów dostaw. „W salonach Mercedesa klienci mogą liczyć na bardzo dobre przyjęcie, rozmowę doradczą ze sprzedawcą i na profesjonalną prezentację auta” – podsumował tygodnik. Spośród 11 ocenianych salonów Mercedes-Benz aż 9 otrzymało dodatkowe wyróżnienia (2 otrzymały tytuł „Salon nr 1 w Polsce”, 1 tytuł „Wzorowy Salon” i 6 tytuł „Bardzo Dobry).

Z ogłoszeniem triumfu Mercedes-Benz w Wielkim Teście Salonów zbiegło się opublikowanie wyników XV Badania Satysfakcji Dealerów organizowanego przez miesięcznik „Dealer”, którego partnerem merytorycznym była firma EY. Dealerzy samochodowi 26 marek – właściciele i osoby zarządzające stacjami dealerskimi – kompleksowo oceniali w badaniu swoją satysfakcję współpracy z importerami. Jakość tej współpracy jest kluczowym warunkiem sukcesu w prowadzeniu działalności, toteż całościowa ocena danej marki z perspektywy sieci dealerskiej odgrywa istotną rolę.

Ankietowani oceniali trzy główne aspekty (jakość produktów, polityka importera oraz podejście do polskiego rynku), przyznając importerom oceny w skali od 1 (najniższa) do 5 (najwyższa). Każdej marce poświęcona była ankieta składająca się z 83 pytań, na podstawie których przyznawano 26 ocen cząstkowych. Próba badawcza została założona na poziomie minimum 30% populacji wszystkich dealerów danej marki w Polsce (lub 40%, gdy liczba dealerów nie przekraczała 20).

„Rynek polski jest jednym z europejskich liderów transformacji do nowego standardu MAR202X, który w swych założeniach stawia w centrum klienta i jego doświadczenie marki Mercedes-Benz. Ambicja i ogromna praca naszych dealerów zaowocowała jedną z, jeśli nie najnowocześniejszą siecią dealerską Mercedes-Benz w Europie, w której podstawą są nie tylko imponujące budynki, ale przede wszystkim profesjonalizm procesów i ludzie, zorientowani na zadowolenie naszych klientów. Staramy się codziennie być lepsi. ” – powiedział Wolfgang Bremm von Kleinsorgen – prezes Mercedes-Benz Klastra na Europę Środkowo-Wschodnią.

Dealerzy samochodów osobowych Mercedesa wysoko ocenili swojego importera – producent spod znaku trójramiennej gwiazdy uzyskał w badaniu wynik 4,22, poprawiając swój rezultat sprzed roku, i zajął trzecie miejsce. Średnia dla wszystkich marek wyniosła 3,20. W większości ocenianych kategorii producent luksusowych samochodów ze Stuttgartu uplasował się na podium: w ocenie etyki działalności biznesowej importera, wysokości narzuconych standardów w zakresie sprzedaży i serwisu, dostępności samochodów oraz jakości programów marketingowych. Za współpracę w zakresie wyznaczania i realizacji planów sprzedażowych dealerzy Mercedes-Benz przyznali swojemu importerowi najlepszą ocenę w całym badaniu (4,49).