24
maja
2012
|
02:00
Europe/Warsaw

Predictive Powertrain Control: tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo

Nowy system wspomagania kierowcy w pełni samodzielnie decyduje o warunkach pokonywania wzniesień i zjazdów. Jako pierwszy tempomat wykorzystujący dane z układu nawigacji, Predictive Powertrain Control nie tylko odpowiada za kontrolę prędkości oraz hamulców, ale steruje również pracą skrzyni biegów. Uzupełnia w ten sposób działanie oszczędzającej paliwo funkcji EcoRoll, seryjnej we wszystkich Actrosach, i w razie potrzeby już we wczesnym etapie precyzyjnie dobiera pojedyncze lub podwójne redukcje przełożeń.

Już trzy lata temu Daimler Trucks wprowadził regulator prędkości wykorzystujący dane z systemu GPS, dostępny jako opcja w sprzedawanych w USA ciężarówkach Freightliner. Funkcja nie sterowała pracą skrzyni biegów, jako pierwsza umożliwiała jednak przewidywanie ukształtowania drogi w oparciu o aktualne położenie pojazdu i pozostałe informacje z układu nawigacji.

Na tej podstawie Mercedes-Benz opracował układ Predictive Powertrain Control, wzbogacając go o doświadczenie z zakresu pokonywania wzniesień i zjazdów. Zamienia on nieodłączoną wadę klasycznego tempomatu na wymierne korzyści: w pełni załadowana ciężarówka dalekobieżna, taka jak Actros 1845 BlueTec 6, może uzyskać w umiarkowanie zróżnicowanym terenie o około 3 proc. niższe zużycie paliwa od modelu wyposażonego w klasyczny układ kontroli prędkości.

Predictive Powertrain Control wykorzystuje syntezę informacji

Predictive Powertrain Control reprezentuje nowy rodzaj technologii, łączący rozwiązania zainstalowane w pojeździe z danymi zlokalizowanymi zewnętrznie. Dzięki znajomości lokalnych uwarunkowań terenu oraz precyzyjnemu sterowaniu, inteligentny tempomat kontrolujący pracę skrzyni biegów zapewnia efekty zarezerwowane jedynie dla zmotywowanych kierowców o wyjątkowym stopniu koncentracji. Inaczej mówiąc, Predictive Powertrain Control wykorzystuje oszczędnościowy potencjał nowego Actrosa do ostatniej kropli paliwa.

Prowadzenie pojazdu wyposażonego w Predictive Powertrain Control jest tak samo łatwe, jak każdej innej ciężarówki Mercedes-Benz. Kierowca musi jedynie sterować tempomatem. Poza parametrami, które można zdefiniować wcześniej, pozostaje mu dobrać tylko jedną wartość lub skorzystać z ustawień dostępnych w momencie rozpoczęcia podróży. Podczas jazdy najbardziej istotne z nich można intuicyjnie dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem komputera pokładowego.