Stuttgart,
14
grudnia
2018
|
10:49
Europe/Warsaw

Premiera Mercedesa serii 114 w wersji coupé w 1968 r.

50 lat temu rozpoczęła się historia Klasy E Coupé

PóÅ‚ wieku ekskluzywnego, sportowego charakteru w gamie modeli klasy wyższej: w listopadzie 1968 r. Mercedes-Benz zaprezentowaÅ‚ seriÄ™ modelowÄ… 114 z nadwoziem coupé. Prócz wersji250 C, z najmocniejszym silnikiem dostÄ™pnym wówczas w limuzynie,w ofercie zadebiutowaÅ‚ wariant 250 CE, z 6-cylindrowÄ… jednostkÄ…z wtryskiem paliwa – zarezerwowanÄ… wyłącznie dla coupé. Dwudrzwiowa odmiana zajęła miejsce na szczycie gamy „/8” (niem. „Strich-Acht”),jak nazywano później serie 114 i 115 z uwagi na rok debiutu.DziÅ› stoczternastki w wersji coupé należą do najbardziej poszukiwanych klasyków w ofercie ALL TIME STARS – dealera Mercedes-Benz Classic. Ich premiera 50 lat temu zapoczÄ…tkowaÅ‚a historiÄ™ coupé Mercedes-Benz klasy wyższej.

50 lat temu, w samym Å›rodku rewolucji roku 1968, Mercedes-Benz ustanowiÅ‚ nowy standard motoryzacyjnej elegancji. W styczniu zadebiutowaÅ‚y limuzyny typoszeregów 115 i 114 – pierwszych niezależnych serii klasy wyższej Mercedes-Benz, które ustanowiÅ‚y nowe wzorce w dziedzinie stylizacjii technicznego zaawansowania. W listopadzie dołączyÅ‚a do nich odmiana coupé typoszeregu 114, dajÄ…c poczÄ…tek tradycji wspóÅ‚czesnej Klasy E Coupé. Jeszcze w tym samym roku, w grudniu, pojawiÅ‚ siÄ™ trzeci wariant nadwoziowy „/8” – przedÅ‚użona limuzyna. Później Mercedes-Benz wprowadziÅ‚ jeszcze podwozie przeznaczone do specjalistycznej zabudowy.

Eksperci byli pod wrażeniem dwudrzwiowej stoczternastki – z uwagi na jej wysokiej jakoÅ›ci wykoÅ„czenie i wyposażenie wnÄ™trza, w tym zastosowane okÅ‚adziny oraz drewniane inkrustacje na desce rozdzielczej.Branżowy magazyn „auto motor und sport” pisaÅ‚ wówczas: „Coupé zapewnia również komfort, którego brakuje w limuzynie, a powiew luksusu jest tu dostÄ™pny w ramach przystÄ™pnie wycenionego pakietu”.

Od strony technicznej coupé byÅ‚o blisko spokrewnione z limuzynÄ….Jego design – na tle wersji czterodrzwiowej – zdecydowanie bardziej odpowiadaÅ‚ jednak wyobrażeniom o sportowo-eleganckim samochodzie turystycznym: aby uzyskać dynamicznÄ… sylwetkÄ™, projektanci spÅ‚aszczyli przednie i tylne szyby, a liniÄ™ dachu poprowadzili o 45 mm niżej.Ponadto zastosowano bezramkowe, w caÅ‚oÅ›ci opuszczane boczne okna, pomiÄ™dzy którymi nie byÅ‚o sÅ‚upka. Efekt: niespotykane wrażenie przestronnoÅ›ci. Harmonijny styl coupé dopeÅ‚niaÅ‚ tylny zderzak przedÅ‚użonyaż do nadkola.

Do zakoÅ„czenia produkcji w sierpniu 1976 r. Mercedes-Benz zbudowaÅ‚ ponad 67 tysiÄ™cy coupé serii 114. Najczęściej wybieranym wariantem byÅ‚ 250 CE, który znalazÅ‚ 21 787 nabywców. Topowa odmiana – 280 CE – trafiÅ‚a w rÄ™ce11 518 klientów. OkoÅ‚o 60% wyprodukowanych egzemplarzy trafiÅ‚o na eksport. DziÅ› dwudrzwiowe stoczternastki należą do najbardziej poszukiwanych klasyków w ofercie ALL TIME STARS – dealera Mercedes-Benz Classic (https://www.mercedes-benz.com/de/mercedes-benz/classic/all-time-stars/).

Od standardowego nadwozia do stoczternastki coupé

W 1968 r., wraz z wprowadzeniem dwudrzwiowej serii 114, Mercedes-Benz nie tylko zapoczÄ…tkowaÅ‚ tradycjÄ™ coupé Klasy E, ale i zwiÄ™kszyÅ‚ zróżnicowanie gamy swoich modeli. Po II wojnie Å›wiatowej w seriach modelowychW 120 (180) oraz W 128 (220 SE) producent ze Stuttgartu zdecydowaÅ‚ siÄ™ wykorzystywać standardowe nadwozia. PozwalaÅ‚o to na wspóÅ‚dzieleniewielu identycznych, tÅ‚oczonych elementów, takich jak ramy przedniej szyby, przednie drzwi czy bagażnik – i stworzenie podstaw dla efektywnej produkcji. Możliwość unifikacji technik konstrukcji opÅ‚ywowego nadwoziaw nie mniejszym stopniu odnosi siÄ™ do serii modelowych 110 oraz 111/112, których nadwozia sÄ… ze sobÄ… spokrewnione na odcinku od przedniej szybyaż do bagażnika.

W 1960 r. prof. Fritz Nallinger, szef rozwoju, zaproponowaÅ‚ podziaÅ‚ serii modelowych na dwie sekcje. WÅ‚aÅ›nie w ten sposób narodziÅ‚ siÄ™ model „/8”, zaprezentowany w 1968 r. jako osobna seria klasy wyższej.Warianty czterocylindrowe przyporzÄ…dkowano serii modelowej 115,a szeÅ›ciocylindrowe – w tym coupé – serii 114. UmowÄ™ na budowÄ™ eleganckiego, dwudrzwiowego modelu na bazie limuzyny podpisano11 grudnia 1964 r. Już 3 wrzeÅ›nia 1965 r. Nallinger zaprezentowaÅ‚ zarzÄ…dowi dwa projekty coupé.

Fakt, że stoczternastka coupé, pokazana w listopadzie 1968 r.,byÅ‚a pozycjonowana na szczycie gamy, nie pozostawiaÅ‚ wÄ…tpliwoÅ›ci co do doboru silników: z limuzyny wykorzystano tylko gaźnikowÄ… szeÅ›ciocylindrowÄ… jednostkÄ™ topowej wersji 250 (96 kW/130 KM). Wyłącznie dla coupé zarezerwowano odmianÄ™ silnika M 114 z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa Bosch D-Jetronic (250 CE, 110 kW/150 KM). Mocny wariant szybko zdobyÅ‚ uznanie. Magazyny „Motor-Rundschau” oraz „auto motor und sport”w ramach przeprowadzonych pomiarów ustaliÅ‚y, że jego prÄ™dkość maksymalna wynosiÅ‚a 198 km/h, a wedÅ‚ug szwajcarskiego periodyku „Automobil Revue” byÅ‚o to nawet 199 km/h. Oznacza to, że model otarÅ‚ siÄ™o magicznÄ… granicÄ™ 200 km/h, która pozostawaÅ‚a wówczas poza zasiÄ™giem wiÄ™kszoÅ›ci aut osobowych. Nie trzeba dodawać, że na miejsce premiery swojego coupé 50 lat temu Mercedes-Benz wybraÅ‚ tor wyÅ›cigowy Hockenheimring. PoczÄ…wszy od roku 1969, na rynku Ameryki PóÅ‚nocnej oferowano Mercedesa 250 C z 2,8-litrowym silnikiem M 130 o mocy obniżonej do 130 KM (96 kW). Od roku 1972, gdy producent wprowadziÅ‚ nowe odmiany 280 C (118 kW/160 KM) oraz 280 CE (136 kW/185 KM), jednostka ta byÅ‚a standardowo montowana w 250 C.

W 1973 roku Mercedes-Benz zaprezentowaÅ‚ zmodernizowane coupé klasy wyższej. Oferta nadal obejmowaÅ‚a wersje silnikowe 250 C, 280 Coraz 280 CE. Przeprowadzono jednak szeroko zakrojone zmiany, niektóre zaczerpniÄ™te ze sportowych modeli SL i SLC. Skupiono siÄ™ miÄ™dzy innymina bezpieczeÅ„stwie – czego owocem byÅ‚o zastosowanie ruchomych, regulowanych od wewnÄ…trz lusterek bocznych, odpychajÄ…cych brud osÅ‚on przy sÅ‚upkach A oraz żebrowanych tylnych lamp, których wyprofilowanie również chroniÅ‚o przed zabrudzeniami. W 1973 r. dwudrzwiowe stoczternastki standardowo otrzymaÅ‚y bezpiecznÄ…, czteroramiennÄ… kierownicÄ™ z Klasy S, zagÅ‚ówki foteli oraz automatyczne pasy bezpieczeÅ„stwa z przodu. JednoczeÅ›nie odÅ›wieżono ich design, który teraz nawiÄ…zywaÅ‚ do Klasy Sserii 116 wprowadzonej w 1972 r. i wyróżniaÅ‚ siÄ™ m.in. niskim, szerokim wlotem powietrza do chÅ‚odnicy oraz przeprojektowanym przednim zderzakiem.

Premiera modeli 250 C oraz 250 CE późnÄ… jesieniÄ… 1968 r. rozpoczęła peÅ‚nÄ… sukcesów historiÄ™ coupé Mercedesa klasy wyższej. DziÅ› kontynuuje jÄ… aktualna Klasa E Coupé (typoszereg C 238), która imponuje szerokÄ… gamÄ… wersji i notuje wysokÄ… sprzedaż – regularnie cieszy siÄ™ na przykÅ‚ad najwyższÄ… liczbÄ… rejestracji w segmencie samochodów sportowych w Niemczech.