26
marca
2013
|
01:00
Europe/Warsaw

Przeznaczenie: perfekcja - Nowa Klasa S

Mercedes-Benz TecDay "Atmosfera Klasy S: esencja luksusu"

Przeznaczenie: perfekcja

Najlepszy samochód świata - każde pokolenie Klasy S zdobywa to wyróżnienie na nowo. Naturalnym celem najnowszej generacji jest więc nieskrępowana perfekcja. Tak rodzi się "esencja luksusu", widoczna szczególnie we wnętrzu. Fotele, klimatyzacja, obsługa, design i multimedia oraz komfort i bezpieczeństwo na tylnej kanapie - innowacyjne rozwiązania podkreślają najwyższe standardy, ustanowione przez inżynierów Mercedes-Benz dla nowego modelu. I dla siebie samych.
Po raz pierwszy w historii Klasy S projektanci położyli główny nacisk na rozwój wersji z długim rozstawem osi. W przeciwieństwie do poprzednich generacji, to na niej bazuje wariant ze standardowym rozstawem osi. Skąd ta zmiana? Na dużych rynkach pozaeuropejskich - takich jak USA, Chiny czy Japonia - Klasa S nie ma dość silnej pozycji jako luksusowa limuzyna. Podczas gdy w Europie i Ameryce Północnej właściciele modelu prowadzą swój samochód samodzielnie, w Azji najczęściej jeżdżą z szoferem. Zrozumiałą tego konsekwencją jest wprowadzenie szeregu nowych elementów zwiększających komfort i bezpieczeństwo na tylnej kanapie - w Klasie S pasażerowie drugiego rzędu siedzeń nie mają wątpliwości, że również podróżują w pierwszej klasie.

Kierowca nie powinien czuć się jednak pominięty - wyniki najnowszych badań Mercedes-Benz zostały uwzględnione także w jego najbliższym otoczeniu. Wygoda prowadzenia ma bezpośredni wpływ na formę i samopoczucie kierowcy w trakcie podróży oraz po jej zakończeniu. Słowem, sprzyja bezpieczeństwu.
Lista elementów wyposażenia nowej Klasy S obejmuje także wyrafinowany system automatycznej klimatyzacji oraz fotele, które pretendują do tytułu wzorca w świecie samochodowej inżynierii. Maksymalną wygodę obsługi zapewniają liczne siłowniki i silniczki elektryczne - w samej kabinie pracuje ich ponad 100.

Design wnętrza: kojąca solidność
Projekt wnętrza nowej Klasy S to ucieleśnienie klasycznej, stonowanej, a jednocześnie ultranowoczesnej limuzyny. Najwyższy komfort przestrzeni i obsługi spotyka się tu ze zmysłową elegancją. Instrumenty w horyzontalnym porządku potęgują optyczną szerokość kabiny.
Perfekcyjnie dobrane materiały i ich kolorystykę dopasowano do ekskluzywnej atmosfery. Drewniane okładziny, metalizowane powierzchnie przycisków pokrytych perłową farbą w trzech odcieniach oraz aluminiowe przełączniki podkreślają znakomitą jakość - wnętrze nowej Klasy S sprawia wrażenie wykutego z jednego bryły metalu.
Pasażerowie tylnych siedzeń również podróżują w pierwszej klasie - design i architektura foteli, paneli drzwi oraz elementów obsługi reprezentuje ten sam najwyższy standard, który czeka na kierowcę i pasażera z przodu. Opcjonalny pakiet "First Class Rear" z konsolą centralną Business pozwala skoncentrować się na wydajnej pracy. Obejmuje on wygodne schowki, rozkładany stolik i pozwala na integrację słuchawki telefonicznej.

Nowa koncepcja obsługi: eleganckie centrum dowodzenia
Dwa wysokiej rozdzielczości kolorowe wyświetlacze w formacie 8:3 mają przekątne o długości 30,7 cm (12,3 cali) i stanowią centrum informacyjnej nowej Klasy S. Lewy z nich pełni funkcje realizowane wcześniej przez panel wskaźników, a prawy pozwala sterować funkcjami multimediów i komfortu. Interfejs systemów wykorzystuje nową koncepcję ergonomiczną, stworzoną ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa obsługi.
Ekran jest kluczowym elementem horyzontalnej koncepcji wnętrza i zdaje się swobodnie unosić nad deską rozdzielczą. Wrażenie to podkreśla podświetlenie tworzące efekt korony świetlnej.

Fotele: mobilne biuro i centrum dobrego samopoczucia
Z licznymi innowacjami, takimi jak funkcja masażu energetyzującego z efektem wykorzystania gorących kamieni czy wentylacja siedzeń z odwróconym ciągiem, Mercedes-Benz ustanowił w Klasie S zupełnie nowy poziom komfortu w zakresie siedzeń i klimatyzacji. Tylne fotele oferowane są w pięciu wariantach.
Dwa z nich (kanapa oraz dwa indywidualne siedzenia z oparciami odchylanymi o 37 st.) oferowane są dla modelu ze standardowym rozstawem osi. W przypadku rozkładanego fotela Exclusive po stronie przeciwnej do kierowcy maksymalny kąt pochylenia oparcia wzrósł z 37 do rekordowych w segmencie 43,5 st. Dodatkowe podparcie dla łydek o regulowanej długości i kącie pochylenia oraz podnóżek zapewniają nową jakość relaksu w samochodzie.
Specjaliści Mercedes-Benz we współpracy z fizjoterapeutami i psychologami opracowali sześć unikalnych programów masażu z wykorzystaniem 14 osobno sterowanych poduszek w oparciach oraz zintegrowanej funkcji podgrzewania. Pierwsza na świecie wentylacja foteli z odwróconym ciągiem pozwala uniknąć przeciągów i zwiększa komfort - po czterech minutach od uruchomienia kierunek przepływu powietrza zmienia się automatycznie.
Kolejna nowość to pakiet Warmth Comfort z podgrzewanymi podłokietnikami i centralnymi panelami drzwi w obu rzędach siedzeń, a także z podgrzewaną kierownicą oraz szybką funkcją podgrzewania foteli Plus.
Trzy nowe funkcje zwiększają bezpieczeństwo pasażerów tylnych siedzeń: silnik elektryczny w podajniku klamry pasa wysuwa ją lub chowa. Nadmuchiwany pas bezpieczeństwa beltbag jest w stanie ograniczyć ryzyko obrażeń odniesionych w trakcie zderzenia czołowego, zmniejszając obciążenie klatki piersiowej. Rozkładany fotel jest standardowo oferowany z poduszką siedziska, w razie wypadku chroniącą przed wysunięciem się z pasa. W ten sposób Mercedes-Benz opracował rozkładane siedzenie łączące komfort z wysokim poziom bezpieczeństwa.

Klimatyzacja: nowe funkcje zapewniają przyjemną atmosferę
Nowy, standardowy układ sterowania klimatyzacją automatyczną THERMOTRONIC kontroluje przepływ powietrza w sposób dostosowany do indywidualnych wymagań każdego z pasażerów. Do nowości należą m.in. tryby ustawień nadmuchu: "Focus" (skupiony), "Medium" (średni) oraz "Diffuse" (rozproszony).
Jako pierwsza na świecie, nowa Klasa S dysponuje aktywnym systemem zapachowym, stanowiącym element pakietu AIR-BALANCE. Układ rozpylania perfum zapewnia indywidualny aromat we wnętrzu auta, nie pozostawia jednak cząsteczek zapachowych na powierzchni tkanin. Kolejną zaletą AIR-BALANCE jest jeszcze skuteczniejsze filtrowanie powietrza pochodzącego z zewnątrz i tego, które krąży w kabinie. System pozwala zredukować ilość niektórych zanieczyszczeń i obniżyć ich stężenie poniżej poziomu percepcji. Dodatkowo, wbudowany jonizator unieszkodliwia wybrane wirusy, bakterie i zarodniki (efekt czyszczący). Jednocześnie powietrze może zostać odświeżone poprzez zwiększenie stężenia jonów ujemnych (efekt relaksacyjny).

Multimedia: centrum komunikacji i hala koncertowa
W kolejnej odsłonie Klasy S debiutuje kompletnie nowa generacja multimediów, intuicyjna w obsłudze i wspomagana animacjami. Pracowało nad nią kilkuset projektantów z całego świata, kompilując nie mniej niż 30 mln linijek kodu. Sercem systemu COMAND Online jest wydajny procesor Intel Atom, spotykany w najnowszych komputerach przenośnych.
System zapewnia dostęp do multimediów - radia, telewizji, internetu, nawigacji czy odtwarzacza DVD i urządzeń zewnętrznych - z dowolnego fotela. Ponadto, kierowca może sterować funkcjami dla pozostałych miejsc samochodu, np. uruchomić odtwarzanie dowolnego nośnika audio lub wideo na ekranie lub w słuchawkach, którymi dysponują pasażerowie, albo za naciśnięciem przycisku przekierować dźwięk z dowolnego źródła do pokładowych głośników.
Najnowsza Klasa S jest standardowo wyposażona w unikalny system Frontbass - zabudowane w strukturze nadwozia głośniki niskotonowe wykorzystują blisko 40 l przestrzeni w belce poprzecznej jako komorę rezonansową.
Alternatywą dla standardowego nagłośnienia są dwa wysokiej jakości systemy audio, opracowane we współpracy ze specjalistami firmy Burmester: Burmester® Surround Sound system oraz Burmester® High-End 3D Surround Sound system.
Nowy system COMAND Online wzbogacono także o interaktywną prezentację funkcji nawigacyjnych: animowany kompas, informacje dla pasażera wzorowane na interfejsach wyświetlanych w samolotach ("Driveshow") czy dostęp do Google Maps na ekranie głównym i w drugim rzędzie.  

Design wnętrza

Optyczna szerokość i kojąca solidność
Projekt wnętrza nowej Klasy S to ucieleśnienie klasycznej, stonowanej, a jednocześnie ultranowoczesnej limuzyny. Najwyższy komfort przestrzeni i obsługi spotyka się tu ze zmysłową elegancją. Instrumenty w horyzontalnym porządku potęgują optyczną szerokość kabiny.

Za dwuramiennym kołem kierownicy, przypominającym o dziedzictwie Klasy S, kryje się zupełnie nowy wyświetlacz wskaźników. Ekran zdaje się swobodnie unosić nad deską rozdzielczą, a wrażenie to podkreśla podświetlenie tworzące efekt korony świetlnej. Niżej biegnie drewniany pas z okrągłymi otworami wentylacyjnymi i analogowym zegarkiem - po raz pierwszy umieszczony tak nisko. Dwupiętrowy układ deski rozdzielczej, w górnej części ozdobionej skórzanym obszyciem, płynnie przechodzi w eleganckie panele drzwi i podkreśla wrażenie niezwykłej szerokości wnętrza.

Podobnie jak w obecnym modelu, kokpit charakteryzuje optycznie podwójna krzywa w kształcie litery S, zapewniająca niepowtarzalne poczucie przestrzeni.

Perfekcyjnie dobrane materiały i ich kolorystykę dopasowano do ekskluzywnej atmosfery. Drewniane okładziny, metalizowane powierzchnie przycisków pokrytych lakierem perłowym w trzech odcieniach oraz aluminiowe przełączniki podkreślają najwyższą jakość - wnętrze nowej Klasy S sprawia wrażenie wykutego z jednej bryły metalu.

Taśmy świetlne biegnące pod drewnianymi okładzinami i centralnym wyświetlaczem wprowadzają kompletnie nowa jakość w dziedzinie nastrojowego oświetlenia kabiny. W porównaniu do odchodzącego modelu znacznie zwiększyła się liczba oraz pojemność schowków.

Pasażerowie tylnych siedzeń również podróżują w pierwszej klasie - design i architektura foteli, paneli drzwi oraz elementów obsługi reprezentuje ten sam najwyższy standard, który czeka na kierowcę i pasażera z przodu. Opcjonalny pakiet "First Class Rear" z konsolą centralną Business pozwala pasażerom skoncentrować się na wydajnej pracy. Obejmuje on wygodne schowki, rozkładany stolik i pozwala na integrację słuchawki telefonicznej. W boczne części przednich foteli wbudowano praktyczne schowki (więcej w sekcji "Fotele").

Najwyższa jakość materiałów i postrzegalna wartość podkreśla siłę marki Mercedes-Benz, podobnie jak szeroka gama wyposażenia. Innowacyjna architektura wnętrza, bazująca zarówno na zintegrowanych funkcjach, jak i na elementach dodatkowych, pozwala na daleko idącą indywidualizację w zakresie kolorów oraz materiałów. Już lista standardowego wyposażenia, obejmująca skórzaną tapicerkę oraz drewniane wykończenie, spełnia wysokie oczekiwania. Opcjonalnie dostępne są liczne rodzaje skóry (w tym o różnym deseniu i typie szycia), pięć aranżacji kolorystycznych oraz pięć gatunków egzotycznego drewna.

Na design kabiny nowej Klasy S wpływ mieli styliści ze studia Mercedes-Benz Advanced Interior Design Studio w Como. Ich głównym zadaniem było osiągnięcie możliwie najwyższej postrzegalnej jakości. Korzystając z tzw. modelu oceny, projektanci mogli dać upust wyobraźni i poszukać sposobów na wdrożenie swoich pomysłów do produkcji seryjnej. W efekcie stworzono harmonijne, luksusowe wnętrze - bezkonkurencyjne pod względem jakości i charakteru.

Pod mikroskopem: postrzegalna jakość

"Postrzegalna jakość nie zależy od ducha czasu"

Kiedy klienci postrzegają wnętrze samochodu jako wysokiej jakości? Odpowiedzi na te i podobne pytania szuka w swojej pracy 49-letni dr Götz Renner, szef Customer Research Center (CRC) w Mercedes-Benz.

Doktorze Renner, wszyscy mówią o postrzegalnej jakości wnętrza samochodu, ale kiedy właściwie klienci uznają, że wnętrze jest wysokiej jakości?

Wchodzi tu w grę wiele czynników, między innymi materiały – to, jak wyglądają i jakie są w dotyku, intuicyjna obsługa, dobre samopoczucie, precyzja wykończenia i wewnętrzna spójność designu, a także dodatkowe funkcje oraz wrażenie solidności. To wszystko daje klientowi poczucie dobrze wydanych pieniędzy i jest źródłem długotrwałego zadowolenia. Swój udział ma tu oczywiście moda, jednak poczucie jakości jest względnie niezależne od ducha czasu.

Wspomniał pan o długotrwałym poczuciu zadowolenia, ale czy to nie pierwsze wrażenie jest najważniejsze?

Oba uczucia są ważne. Podobnie jak z ludźmi, istotne są oczywiście pierwsze sekundy. Wysokiej jakości wnętrze potrzebuje atrakcyjnych wizualnie elementów - jeden niepasujący detal może zepsuć całkowity efekt. Ale w trakcie długotrwałej eksploatacji wszystkie ludzkie zmysły, w tym słuch i dotyk, odpowiadają za dobre samopoczucie. A jeśli zmysł dotyku zachęca, by jakiejś powierzchni dotknąć raz jeszcze - wygraliśmy.
Wyniki badań psychologii behawioralnej pomogły w opracowaniu nowego samochodu?
W ostatnich latach projektanci Mercedes-Benz kilkakrotnie zmieniali swoje podejście. To już nie jest kwestia kolejnych modernizacji i funkcjonalnych poprawek wnętrza. Teraz projektowanie rozpoczyna się od tzw. modelu oceny - designerzy urzeczywistniają swoje wizje, a później sprawdzają, czy można je wdrożyć do produkcji seryjnej. W ten sposób osiąga się bardziej harmonijne, wyższej jakości rezultaty.
 
Fotele
Mobilne biuro i centrum dobrego samopoczucia

Z licznymi innowacjami, takimi jak funkcja masażu energetyzującego ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni czy wentylacja siedzeń z odwróconym ciągiem, Mercedes-Benz ustanowił w Klasie S zupełnie nowy poziom komfortu. Szczególny nacisk położono na wygodę pasażerów tylnych siedzeń. Oferowane są one są w pięciu wariantach, w tym Exclusive z oparciem pochylanym pod kątem nawet 43,5 st., pozwalającym pasażerom skoncentrować się na pracy lub odpoczynku.
Pasażerowie nowej Klasy S korzystają z subtelnego wzrostu wymiarów samochodu, wpływającego na dodatkową przestrzeń we wszystkich kierunkach: kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 12 mm nad głową, 14 mm na wysokości ramion i 10 mm na wysokości łokci, a pasażerowie tylnych siedzeń - o 12 mm więcej miejsca na wysokości kolan i o 11 mm na wysokości ramion.

Inteligentna, lekka konstrukcja i innowacyjne funkcje: przednie fotele
Inteligentna, lekka konstrukcja była hasłem przewodnim projektu przednich foteli. Przy masie nieprzekraczającej 20 kg ich struktura waży o około 20 proc. mniej niż konwencjonalnych siedzeń. To w dużej mierze zasługa "kanapkowej" konstrukcji bocznych elementów ramy fotela, składającej się z dwuczęściowej skorupy z wysokowytrzymałej stali ze zintegrowanymi elementami z tworzywa sztucznego. W efekcie uzyskano symetryczny rozkład sił oddziałujących na oparcie. Kolejną zaletą jest mocowanie pasów bezpieczeństwa - w przeciwieństwie do innych rozwiązań, klamra pasa porusza się nie tylko w trakcie przesuwania fotela do przodu i do tyłu, ale także w trakcie regulacji wysokości siedziska. Zapewnia to wygodę oraz najwyższe bezpieczeństwo bez względu na posturę kierowcy.
Przednie fotele nowej Klasy S mają elektryczną regulację wzdłużną, wysokości, pochylenia oparcia oraz głębokości siedziska, a także podparcia odcinka lędźwiowego oraz zagłówka. Z pakietem Memory dla kierowcy i pasażera przedniego fotela, kierowca może również sterować ustawieniem siedzenia obok.

Dzięki wszechstronnemu zakresowi regulacji pasażerowie różnej postury podróżują w nowej Klasie S w bardzo wygodnych warunkach. Kluczowe dane przednich foteli:
Regulacja wzdłużna: 290 mm
Wysokość siedziska: 65 mm
Głębokość siedziska: 65 mm
Wysokość zagłówka: 60 mm
Kąt siedziska: +/- 2,5 st.
Kąt oparcia: 27 st. do przodu, do tyłu ograniczony ze względu na luksusowe fotele w tylnym rzędzie
Dopracowana struktura tapicerki oparć przednich siedzeń kryje sprężyny Pullmaflex, wkładki z naturalnego włókna/gumowanego włosia oraz wypełnienie piankowe. W siedzisku zastosowano płaskie sprężyny z wkładkami piankowymi. W każdym przypadku pokrycie fotela ma polarową wyściółkę.
Przednie zagłówki regulowane są wzdłużnie i poprzecznie. Opcjonalnie oferowana elektryczna regulacja poprzeczna (luksusowe zagłówki EASY ADJUST) to nowość w Klasie S, pozwalająca na optymalizację odległości pomiędzy zagłówkiem a głową kierowcy lub pasażera w celu ograniczenia ryzyka urazów kręgosłupa. Zagłówek po stronie pasażera można zdemontować w celu zapewnienia najlepszej widoczności dla osoby podróżującej z tyłu.
Innowacyjne funkcje zwiększają wygodę siedzenia i komfort klimatyczny. Oto przegląd najważniejszych z nich:

Pakiet Front Seat Comfort zawiera pierwszy na świecie masaż energetyzujący ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni. Specjaliści Mercedes-Benz we współpracy z fizjoterapeutami i psychologami opracowali sześć unikalnych programów masażu z wykorzystaniem 14 osobno sterowanych poduszek w oparciach oraz zintegrowanej funkcji podgrzewania (więcej informacji w sekcji "Pod mikroskopem"). Dodatkowo, pakiet Front Seat Comfort obejmuje również aktywne, wielokonturowe fotele z rozbudowanymi funkcjami dynamicznymi, wyróżnione przez EGR - organizację promującą zdrowie kręgosłupa.
W nowej Klasie S debiutuje także pakiet Seat Climatisation z aktywnym systemem wentylacji foteli wykorzystującym odwrócony ciąg. Po czterech minutach od uruchomienia kierunek przepływu powietrza automatycznie przechodzi z trybu zasysania do trybu nadmuchu w celu ograniczenia przeciągów i zwiększenia komfortu. W porównaniu z rozwiązaniami stosowanymi dotychczas znacznie przyspiesza to ochłodzenie tapicerki. Cztery wentylatory w siedziskach i dwa w oparciach w połączeniu z perforowaną skórą zapewniają jednolitą wilgotność powietrza tam, gdzie ciało kierowcy lub pasażera styka się z powierzchnią fotela. Do wyboru są trzy prędkości nadmuchu.
Częścią pakietu Seat Climatisation jest też podgrzewanie siedzeń (można zamówić je również osobno) z funkcją szybkiego ogrzewania, które w centralnej części fotela generuje moc grzewczą do 2000 watów na metr kw.
W Klasie S z pakietem Chauffeur pasażer tylnego fotela po stronie przeciwnej do kierowcy ma do dyspozycji o 77 mm więcej przestrzeni na wysokości kolan - przednie siedzenie można wówczas przesunąć o dodatkowe 40 mm, a kolejne 37 mm to zasługa konstrukcji fotela. Dodatkowo, oparcie przedniego siedzenia może zostać złożone lub umieszczone w pozycji "półleżącej" (więcej w sekcji "Tylne fotele"). Luksusowe zagłówki EASY ADJUST to standardowe elementy pakietu Chauffeur, podobnie jak tylny podnóżek, wysuwany spod przedniego siedzenia w przypadku wersji z długim rozstawem osi.
 
Rozkładane na życzenie: tylne fotele
Podczas gdy w Europie i Ameryce Północnej właściciele Klasy S zazwyczaj prowadzą swój samochód samodzielnie, w Azji najczęściej jeżdżą z szoferem. Naturalną tego konsekwencją jest wprowadzenie szeregu nowych elementów zwiększających komfort i bezpieczeństwo na tylnej kanapie.
Dwa warianty tylnych foteli (kanapa oraz dwa indywidualne siedzenia z oparciami odchylanymi o 37 st.) oferowane są dla modelu ze standardowym rozstawem osi, a dla odmiany przedłużanej - aż pięć. W przeciwieństwie do rozwiązań tradycyjnych, oparcie oraz kąt pochylenia i głębokość siedziska są tu regulowane osobno.
Maksymalny kąt pochylenia oparcia rozkładanego fotela Executive po stronie przeciwnej do kierowcy wzrósł z 37 do rekordowych w segmencie 43,5 st. Dodatkowe podparcie dla łydek z regulacją długości i kąta pochylenia oraz podnóżek zapewniają nową jakość relaksu w samochodzie.
Sterowanie poszczególnymi funkcjami odbywa się za pośrednictwem typowej dla Mercedesa konsoli na drzwiach. Przycisk "pozycji spoczynkowej" pozwala błyskawicznie rozłożyć tylny fotel i dobrać położenie poprzedzającego, przedniego siedzenia. Wyprostowana pozycja oparcia luksusowego fotela (19 st.) umożliwia wygodną pracę.
 
Warianty tylnych foteli w skrócie:

Typy tylnych foteli Wersja bazowa Wersja Long
Kanapa z pochylonym o 27 st. oparciem Trzyosobowa kanapa z podłokietnikiem standard standard
Luksusowy fotel z regulacją oparcia 19-37 st.* Trzyosobowa kanapa z osobnymi fotelami zewnętrznymi i podłokietnikiem opcja opcja
 Dwuosobowe fotele z konsolą Business  - opcja
Fotel Executive
(rozkładany) z regulacją oparcia 19-43,5 st.*
(po stronie przedniego pasażera) Trzyosobowa kanapa z osobnymi fotelami zewnętrznymi i podłokietnikiem, siedzisko z luksusowym zagłówkiem - opcja
 Dwuosobowe fotele z konsolą Business, siedzisko z luksusowym zagłówkiem - opcja
*regulacja elektrycznie
W specyfikacji First Class Rear tunel środkowy płynnie przechodzi w centralną tylną konsolę, wyposażoną w innowacyjne termouchwyty na kubki z wykorzystaniem modułu Peltiera. Mogą one chłodzić lub podgrzewać napoje przez dłuższy czas.
Podobnie jak w przypadku fotela lotniczego, konsola centralna została wyposażona w dwa stoliki, rozkładane jednym ruchem ręki. Dwuprzegubowe mocowanie pozwala ustawić je niemal w dowolnej pozycji. Wsporniki i powierzchnię stołu wykonano ze stopów lekkich, łączących stabilność oraz atrakcyjny wygląd. Skórzane wstawki zapewniają wygodę pisania.
Za sprawą opcjonalnego pakietu Rear Seat Comfort pasażerowie tylnych siedzeń mogą również korzystać z innowacyjnej funkcji masażu energetyzującego ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni. Pakiet obejmuje także wielokonturowe tylne fotele (bez funkcji dynamicznych).

Nowe standardy bezpieczeństwa w tylnym rzędzie
Mercedes-Benz poszerza zakres ochrony systemu bezpieczeństwa dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, stosując aktywne klamry, beltbagi - pasy z poduszkami powietrznymi, oraz poduszkę siedziska (cushionbag). Pierwsze dwa elementy należą do pakietu "Rear PRE-SAFE®".
Aktywna klamra pasa bezpieczeństwa wyposażona jest w silnik elektryczny, który wysuwa ją lub chowa automatycznie i nie dopuszcza w ten sposób do luzu w rejonie miednicy i tułowia, dzięki czemu pasażerowie są skuteczniej chronieni zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. Przy okazji, zapinanie pasów na tylnych siedzeniach jest znacznie prostsze - klamra wysuwa się z tapicerki i podświetla po otwarciu drzwi. Rozwiązanie to ma szansę zwiększyć udział pasażerów korzystających z pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach.
Beltbag - nadmuchiwany pas bezpieczeństwa - dzięki zmniejszeniu napięcia klatki piersiowej jest w stanie ograniczyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów tylnych siedzeń w trakcie zderzenia czołowego. Jeśli czujniki wykryją poważne zderzenie, układ sterujący poduszkami powietrznymi zainicjuje napełnienie poduszki wbudowanej w pas bezpieczeństwa. Następnie generator gazu nadmucha wielowarstwową taśmę z szyciem Velcro, przez co niemal trzykrotnie zwiększy ona swoją szerokość. Większa powierzchnia jest w stanie lepiej rozłożyć siły działające na ciało pasażera, ograniczając ryzyko odniesienia obrażeń.
Rozkładany fotel został standardowo uzbrojony w poduszkę siedziska (cushionbag), dzięki czemu zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa niż tradycyjne siedzenie z pochylanym oparciem. Poduszka powietrzna zlokalizowana jest pod tapicerką siedziska, w górnej części plastikowego szkieletu poruszanego przez mechanizm sterowania fotela. W razie wypadku podnosi ona przednią część siedziska i zapobiega wysunięciu się (zanurkowaniu) pasażera podróżującego w rozłożonym fotelu spod pasa bezpieczeństwa. Do aktywacji poduszki dochodzi wyłącznie wtedy, gdy fotel jest rozłożony.  
 
Pod mikroskopem: funkcja masażu energetyzującego ENERGIZING

Siedzenia utrzymujące pasażerów w formie
Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód z funkcją masażu energetyzującego ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni. Połączenie ciepła i masażu działa relaksująco zwłaszcza w trakcie długich podróży. Dodatkowe programy pozwalają na odprężenie tułowia (mięśni brzucha i pleców). - Fotele samochodowe nie osiągnęły bynajmniej finalnego stadium rozwoju - mówi Thomas Geisel, odpowiedzialny za projekt siedzeń w Klasie S.
Masaż gorącymi kamieniami ma swoje tradycje w każdym zakątku świata, a jego technika - polegająca na ułożeniu na odcinku kręgosłupa kamieniami rozgrzanymi do temperatury nawet 55 st. Celsjusza - jest ciągle rozwijana. W 2007 roku projektanci Mercedes-Benz zaczęli zastanawiać się, jak taki rodzaj masażu można zastosować w fotelu samochodowym. – Prowadzeniu auta w pozycji powodującej obciążenie trójkąta mostkowo-żebrowego (czyli z wygiętymi plecami) często towarzyszy napięcie odcinka szyjnego i okolic ramion, a co za tym idzie - mniejsza swoboda oddychania - mówi dr Gudrun Schönherr, zatrudniony w Daimlerze psychoterapeuta i psycholog.
Opracowane przez projektantów foteli i dra Schönherra rozwiązanie to pneumatyczna, 14-modułowa masa masująca, bazująca na funkcji masażu oferowanej dotychczas. Każda komora powietrzna może być pompowana osobno, zapewniając dodatkowe możliwości konfiguracji programów masujących. Cztery moduły w środkowej części oparcia współpracują z szybkim podgrzewaniem siedzenia. Funkcja rozgrzewająca aktywna jest w programach Hot Relaxing Massage Back oraz Hot Relaxing Massage Shoulder.

Jak działa masaż z efektem wykorzystania gorących kamieni?
Po masażu wstępnym uruchamiane jest podgrzewanie wzdłuż całego kręgosłupa, od kości ogonowej do odcinka szyjnego. Środkowe komory zostają w pełni napełnione powietrzem, dzięki czemu podgrzewanie fotela Plus działa jeszcze intensywniej - podobnie jak w przypadku stosowania gorących kamieni. W tym czasie obszar pleców, miednicy i ramion jest masowany za pomocą pięciu kolejnych komór powietrznych, umieszczonych po lewej i po prawej stronie modułów centralnych. Każda z nich może być uruchamiana oddzielnie.
Podróżujący nową Klasą S z funkcją ENERGIZING mogą wybierać spośród sześciu programów masażu. Różnią się one sekwencją masażu (kolejnością pompowania modułów), prędkością i efektem. Każdy program dostępny jest z dwoma stopniami intensywności: "subtelnym" lub "silnym". Zależnie od trybu, masaż ma formę podwójnych fal, uderzeń symulujących ugniatanie lub miejscowych ucisków. Dwa z sześciu programów wykorzystują funkcję z efektem wykorzystania gorących kamieni. Masaż ENERGIZING trwa od 12 do 15 minut. Sześć programów masażu ENERGIZING:
1) Hot Relaxing Massage Back
2) Hot Relaxing Massage Shoulder
3) Activating Massage
4) Classic Massage
5) Mobilizing Massage
6) Active Workout

Jednym z wyzwań w trakcie prac nad funkcją masażu ENERGIZING było opracowanie systemu pneumatycznego, którego pompa będzie nie tylko wydajna w porównaniu do rozmiarów, ale także cicha i wytrzymała. Za indywidualne pompowanie 14 komór powietrznych odpowiadają zawory elektromagnetyczne.
Aktywne, wielokonturowe fotele Mercedes-Benz (z funkcją masażu i aktywnej adaptacji) mają certyfikat EGR.

Pod mikroskopem: produkcja fotela
Wewnętrzna produkcja foteli pozwala zachować najwyższe standardy jakości
Mercedes-Benz to jeden z niewiele producentów, który nie polega na zewnętrznym dostawcy foteli, ale w przypadku Klas E i S produkuje je sam. - Jeśli zależy nam na najlepszej jakości i trwałości, a jednocześnie chcemy być liderami innowacji takich jak funkcja masażu ENERGIZING, musimy dysponować niezbędnym know-how - mówi Henry Wunderlich, 49-letni menedżer produkcji w fabryce foteli Daimlera w Böblingen.
To tutaj 600 pracowników wytwarza siedzenia do Klas E i S w systemie dwuzmianowym. To niełatwe zadanie ze względu na ogromne zróżnicowanie produktów - w przypadku Klasy E klienci na całym świecie są w stanie zamówić 360 000 wariantów foteli. W przypadku nowej Klasy S ta liczba jest jeszcze wyższa. Ze względu na szeroką gamę tapicerek skórzanych, wersji kolorystycznych, modeli siedzeń, dodatkowego wyposażenia i specyfikacji danego rynku, niewielkie jest prawdopodobieństwo istnienia dwóch egzemplarzy z jednakowymi fotelami.
Produkcja foteli to zadanie wymagające połączenie rzemiosła artystycznego oraz najnowszej technologii. Widać to na przykład po ogromnej staranności mocowania pokryć siedzeń, w przypadku tapicerki "designo" przeszywanych ręcznie. - Nie wszyscy mogą to robić - mówi Wunderlich i tłumaczy, jak zmienił się profil pracowników. - Dawniej zatrudnialiśmy tapicerów, dziś pracownika charakteryzuje się jako "specjalistę w zakresie wyposażenia wnętrza samochodu". Znaczny wzrost liczby elektronicznych i pneumatycznych podzespołów w fotelach wymaga bowiem specjalistycznej wiedzy.
Elementy elektroniczne obejmują systemy bezpieczeństwa, elektryczne sterowanie i inne funkcje, takie jak podgrzewanie, aktywne podparcie czy masaż. Podłoga w zakładzie jest uziemiona, a ze względów jakościowych pracownicy noszą antystatyczne obuwie robocze.
Fotele nie są tak jak wcześniej montowane w boksach, ale na taśmie. Przy czterech liniach produkcyjnych dla Klasy S - dwóch dla przednich siedzeń (wersje do ruchu prawo- i lewostronnego) oraz dwóch dla tylnych (siedziska i oparcia) - zainstalowano obrotowe stoły. Personel korzysta z nich, kompletując fotele na kolejnych stanowiskach. Proces ten wspomagają podnośniki hydrauliczne, a praca na kilku stanowiskach w ciągu jednej zmiany pozwala uniknąć monotonii.
Nawet moment dokręcania śrub bocznej poduszki jest kontrolowany elektronicznie. – Dzięki temu jest w znakomitej kondycji również po latach - mówi Wunderlich. Podczas inspekcji na końcu linii fotel musi sprostać najwyższym wymogom w zakresie wyglądu, działania i wygody. Zanim ostatecznie opuści linie, zalicza nawet 50 stanowisk montażowych.
Na taśmociągu w centralnej części zakładu przednie i tylne siedzenia ładowane są na palety transportowe, aby mogły trafić na linie produkcyjne Klasy S zgodnie z zasadą "just in time".
 
 
Wentylacja i klimatyzacja

Nowe funkcje zapewniają przyjemną atmosferę
Pracując nad dalszymi udoskonaleniami całego systemu wentylacji, projektanci skupili się na wydajności, jakości powietrza, precyzji regulacji i ograniczeniu poziomu hałasu. Lista nowości obejmuje pakiet AIR-BALANCE z rozpylaczem perfum, klimatyzację automatyczną THERMOTRONIC z dwiema osobnymi strefami dla pasażerów tylnych siedzeń, a także podgrzewane podłokietniki.
Nowy, standardowy układ klimatyzacji automatycznej THERMOTRONIC kontroluje przepływ powietrza w sposób dostosowany do indywidualnych wymagań każdego z pasażerów. Dla strony kierowcy i pasażera przewidziano w pełni niezależne ustawienia poziomu temperatury, dystrybucji powietrza i siły nadmuchu, a także wybór temperatury w okolicach przednich stóp (gdy preferowane jest chłodniejsze lub cieplejsze powietrze) oraz automatyczne programy: "Focus" (skupiony), "Medium" (średni) oraz "Diffuse" (rozproszony).

Pakiet AIR-BALANCE: perfumowanie, jonizacja i filtracja
Jako pierwsza na świecie, nowa Klasa S dysponuje aktywnym systemem zapachowym, stanowiącym element pakietu AIR-BALANCE. Zapewnia on indywidualny aromat we wnętrzu auta, nie pozostawia jednak cząsteczek zapachowych na powierzchni tkanin. Do wyboru są cztery zapachy (FREESIDE MOOD, NIGHTLIFE MOOD, DOWNTOWN MOOD, SPORTS MOOD) o regulowanej intensywności, opracowane we współpracy ze specjalistą od perfum, Markiem Vom Ende (więcej w sekcji "Pod mikroskopem"). Każdy z nich jest dyskretny, łagodny i szybko się rozprzestrzenia. Zmiany zapachu można dokonać, wymieniając flakon w umieszczonym w schowku generatorze.
System perfumowania składa się ze szklanego flakonu z atomizerem i generatora zapachu w schowku na rękawiczki. Podczas przepływu powietrza przez powierzchnię płynu cząsteczki zapachowe ulatniają się i wraz ze strumieniem powietrza trafiają do wnętrza kabiny przez osobną szczelinę. Zawór umożliwia regulację przepływu w jednostce czasu. Rozwiązanie to stanowi dalszy etap rozwoju kuli zapachowej zastosowanej w modelu Maybach Zeppelin.
Kolejną zaletą systemu AIR-BALANCE jest jeszcze skuteczniejsze filtrowanie powietrza pochodzącego z zewnątrz i tego, które krąży w kabinie. Pozwala on maksymalnie zredukować ilość zanieczyszczeń i obniżyć ich stężenie poniżej poziomu percepcji. System składa się z kombinacji dwóch filtrów: aktywny filtr węglowy skutecznie pochłania zanieczyszczenia powietrza i zapachy (wykonano go z łupin orzecha kokosowego), a filtr przeciwpyłkowy chroni przed pyłkami, które mogą powodować alergię. Mercedes-Benz testuje filtry zarówno jako nowe, jak i używane, by ich skuteczność utrzymywała się co najmniej do następnego przeglądu.
Dodatkowo, wbudowany jonizator unieszkodliwia niektóre wirusy, bakterie i zarodniki (efekt czyszczący). W tym samym czasie powietrze może zostać odświeżone poprzez zwiększenie stężenia jonów ujemnych (efekt relaksacyjny).
Warmth Comfort: podgrzewane podłokietniki i ogrzewanie siedzeń Plus
Kolejna nowość to pakiet Warmth Comfort, obejmujący:
• podgrzewane przednie podłokietniki (drzwi i centralne)
• szybka funkcja podgrzewania foteli Plus dla kierowcy i pasażera z przodu
• podgrzewana kierownica
• podgrzewane tylne podłokietniki (drzwi i centralne)
• podgrzewanie siedzeń Plus z tyłu

Pierwotnie przeznaczony do efektywnego ogrzewania samochodów elektrycznych, pakiet ten czyni wnętrze Klasy S wyjątkowo przytulnym. Ogrzewanie podłokietników uruchamia się i wyłącza przełącznikiem na panelu drzwi; można je dezaktywować za pośrednictwem systemu COMAND Online.
W przypadku funkcji Plus intensywne ciepło w pobliżu odcinka lędźwiowego pojawia się już po 10 sekundach. Moc ogrzewania sięga 2000 watów na metr kwadratowy.
Klimatyzacja: wszechstronna i wydajna
Nowy system klimatyzacji w Klasie S łączy energetyczną wydajność i najwyższy komfort klimatyczny. Za jego obsługę odpowiada panel poniżej centralnych otworów wentylacyjnych, z menu systemu COMAND Online oraz panel w tylnej konsoli centralnej (opcja).
Ten ostatni jest elementem dwustrefowej klimatyzacji THERMOTRONIC dla tylnego rzędu. Schłodzone powietrze przepływa przez wodny wymiennik ciepła i jest kierowane do centralnych nawiewów, przestrzeni na stopy oraz otworów wbudowanych w słupki B. Osobną dystrybucją powietrza na obie strony automatycznie sterują cztery silniki krokowe.
Za obsługę bazowych zadań klimatyzacji, czyli temperatury, siły nadmuchu, trybu resztkowego, recyrkulacji, odszraniania i podgrzewania tylnej szyby, odpowiadają przyciski na panelu centralnym. Dodatkowymi funkcjami, takimi jak ogrzewanie postojowe, rozpylanie zapachu, jonizacja i temperatura w okolicy stóp, można sterować za pośrednictwem systemu COMAND Online.

W porównaniu do poprzedniej generacji udoskonalono kontrolę dystrybucji powietrza. Oznacza to:
• Automatyczne tryby: "Medium" (porównywalny z tym samym trybem w poprzedniku), "Diffuse" (najsłabszy możliwy przepływ powietrza, niekierowany bezpośrednio na pasażerów; większość powietrza dociera z otworów przy szybie i w okolicach stóp) oraz "Focus" (większa objętość powietrza, głównie z czołowych otworów wentylacyjnych)
• Osobno regulowane wentylatory dla kierowcy i pasażera przedniego fotela
• Temperatura w okolicy stóp może być regulowana osobno (pięciostopniowa skala), oddzielnie dla kierowcy i pasażera przedniego fotela

Liczne czujniki pomagają regulować pracę klimatyzacji, np. czujniki odpowietrzania, odparowania i wilgoci oraz czujnik temperatury w okolicach górnej konsoli. Nasłonecznienie rejestrowane jest przez dwa osobne czujniki po lewej i prawej stronie kabiny, czujnik w kokpicie oraz czujnik w tylnej półce. Dane nawigacyjne wykorzystywane są do określenia kierunku nasłonecznienia i wysokości nad poziomem morza. Gdy nie są dostępne, obliczeń dokonuje się na podstawie zakodowanego kraju dostawy, godziny i daty. W ten sposób układ klimatyzacji może zapobiegać nadmiernemu zwiększeniu temperatury w kabinie nawet wtedy, gdy czujniki nasłonecznienia nie zdążyły jeszcze zarejestrować zmian lub gdy zostały częściowo lub w całości zacienione.
Energooszczędny układ klimatyzacji: oszczędne ogrzewanie i chłodzenie
Liczne zabiegi pozwoliły na maksymalne ograniczenie zużycia energii przez układ klimatyzacji:
• energooszczędne sterowanie ze zmienną temperaturą odparowania i czujnikiem zaparowania
• dmuchawa ze sterowaniem PWM (pulse width modulated, pol. modulacja szerokości impulsu - regulacja prędkości obrotów)
• wewnętrzny wymiennik ciepła z wydajnym układem chłodzenia
• zewnętrznie sterowany kompresor ze sprzęgłem magnetycznym (nie dotyczy modeli hybrydowych) i wewnętrzny separator oleju
• wydajny podgrzewacz zewnętrzny dla wersji z silnikiem Diesla
• przyciemniane na zielono szyby termoizolacyjne w standardzie
• szybkie ogrzewanie foteli Plus jako opcja
• izolacja cieplna kabiny w połączeniu ze środkami w zakresie NVH

Za dopłatą, w ramach układu sterowania wentylacją, dostępne jest ogrzewanie pomocnicze ze zdalnym sterowaniem. W ten sposób wnętrze zaparkowanego pojazdu może zostać ogrzane lub ochłodzone poprzez uruchomienie:
• centralnego panelu sterowania w samochodzie
• zaprogramowanej uprzednio funkcji systemu COMAND Online. Czas aktywacji obliczany jest automatycznie na podstawie temperatury powietrza i temperatury w kabinie samochodu
• zdalne, za pomocą pilota, z informacją zwrotną o powodzeniu operacji oraz czasie potrzebnym do ogrzania lub schłodzenia wnętrza
 
Pod mikroskopem: wywiad z Markiem vom Ende

Czwarty wymiar zmysłowości
Marc vom Ende odpowiada za opracowanie zapachów do systemu rozpylania perfum w nowej Klasie S. 44-latek jest starszym specjalistą firmy Symrise, producenta perfum z Dolnej Saksonii, prowadzi szkolenia w dziedzinie zapachów i należy do jury konkursu przyznającego nagrody za innowacje, organizowanego przez niemieckie stowarzyszenie sprzedawców przemysłu perfumeryjnego. Rozmawialiśmy z nim o projektach dla Mercedes-Benz.

Masz na koncie znane na całym świecie zapachy, takie jak IcebergHomme i Alain Delon. Czy stworzenie zapachu dla samochodu - nowej Klasy S - było szczególnym wyzwaniem?
Używając perfum, wyrażam swoją osobowość i aktualny nastrój. Podobne wymagania towarzyszą zapachowi wnętrza nowej Klasy S: i tu powinniśmy oddać charakter indywidualnego egzemplarza oraz samochodu jako takiego. Było to dla mnie szczególnie ważne, zapachy odzwierciedlają bowiem pewne cechy osobowości. Nie chciałem tworzyć zapachów mdłych, bez wyraźnego profilu, ale takie, które będą charakterystyczne dla marki Mercedes-Benz.

Jak powstały kompozycje zapachowe dla Mercedes-Benz?
Zawsze pracujemy na podstawie obrazów, które nas inspirują, i wedle których staramy się tworzyć zapachy. Jako specjaliści znamy całą gamę dostępnych składników, a doświadczenie podpowiada nam, które kombinacje prowadzą do osiągnięcia jakich wyników. Stopniowo zbliżamy się do idealnego efektu.

Na początku odwiedziłem projektantów wnętrza w Sindelfingen. Odbyliśmy bardzo interesującą wymianę poglądów, która zachęciła mnie do zmiany przyjętego wcześniej podejścia. Początkowo chciałem pracować z aromatem skóry, jednak uświadomiłem sobie, że przecież wnętrze i tak pachnie skórą. Do niej muszę dopasować nowy zapach. Wizyta w halach badawczych zaowocowała zupełnie nowymi pomysłami. Na przykład prezentacja F800 zainspirowała mnie do stworzenia perfum DOWNTOWN MOOD - ten samochód ma tak subtelną strukturę, jest tak lekki i przewiewny, że od razu poczułem nowy zapach w swojej wyobraźni.

Czy podczas tworzenia zapachów inspirowałeś się wnętrzem Klasy S?

Tak, poznałem je już w trakcie prac nad projektem. Ale bardziej liczyła się dla mnie sama marka i podejście designerów. Byłem pod wrażeniem staranności w doborze poszczególnych materiałów i kombinacji kolorystycznych.

Miałeś okazję sprawdzić, jak działa rozpylacz perfum w nowej Klasie S?

Tak, w trakcie prac nad projektem miałem do dyspozycji model przenośny. Dzięki temu mogłem ustalić właściwą intensywność zapachu. Początkowo pracujemy z paskami papieru, jednak efekt rozwiązania zastosowanego w Klasie S jest inny. W tym przypadku perfumy uwalniają całą swoją zmysłowość.

Możesz krótko scharakteryzować cztery zapachy Klasy S: FREESIDE MOOD, DOWNTOWN MOOD, SPORTS MOOD i NIGHTLIFE MOOD?

We FREESIDE MOOD dominuje lekkość i przyjemne, cytrusowe akcenty. Zapach jest bardzo wyważony, bez przesadnych niuansów. DOWNTOWN MOOD bezsprzecznie pasuje do wnętrza nowej Klasy S - ma kwiatową nutę z dyskretnym efektem metalicznym. Ciepłe, piżmowe akcenty sprawiają, że jest seksowny i najbardziej kobiecy spośród tych, które stworzyliśmy. Podczas jazdy zakochałem się w SPORTS MOOD, który ożywia nastrój przyjemną, naturalną świeżością zielonych liści, dopełnioną delikatną nutą kwiatową. Z kolei NIGHTLIFE MOOD od samego początku przypomina zapach towarzyszący otwieraniu pudełka drogich cygar. Przebija się w nim aromat ciepłego, luksusowego drewna, a dotyk ambry podkreśla ekskluzywny charakter. NIGHTLIFE MOOD kojarzy mi się z ciężkim, skórzanym fotelem, stojącym przed kominkiem w gabinecie wyłożonym egzotycznym drewnem, ze szklanką brandy (nadającą owocowy akcent) i cygarem na stole.
 
Pod mikroskopem: siłowniki czynią Klasę S bardziej komfortową

Ponad 100 małych pomocników
Nowa Klasa S oferuje zaawansowane funkcje automatycznej klimatyzacji i  fotele, które pretendują do najlepszych w motoryzacyjnym w świecie. W obu przypadkach maksymalną wygodę obsługi zapewniają liczne siłowniki i silniki elektryczne - w samej kabinie pracuje ich ponad 100.
W przewodzie wentylatora klimatyzacji powietrze napędza dmuchawa składająca się z silnika i dwóch wirników. Temperatury w czterech komorach reguluje szereg połączonych mechanicznie klap. Łącznie, steruje nimi 14 silników krokowych, a 3 kolejne (4 w przypadku opcjonalnej klimatyzacji automatycznej THERMOTRONIC dla tylnych foteli) kontrolują dopływ powietrza do kratek bocznych i tunelu centralnego. Silniki krokowe odpowiadają także za nadmuch na stopy pasażerów tylnych siedzeń.
W pełnej specyfikacji ustawieniami każdego z przednich foteli i luksusowych zagłówków EASY ADJUST steruje nawet 9 silników, a 6 następnych - systemem wentylacji siedzisk i oparć. Każde z tylnych siedzeń obsługuje do 12 silników. Łącznie, na pokładzie nowej Klasy S za komfort siedzenia kierowcy i pasażerów odpowiadają 54 silniki. Dwa dodatkowe obsługują ustawienie kolumny kierownicy. Zawory elektromagnetyczne aktywują funkcje masażu (14 modułów pneumatycznych w każdym fotelu). Pozostali elektryczni pomocnicy:
• cztery silniczki sterowania szyb
• pięć silniczków sterujących lusterkami zewnętrznymi (ustawienie, składanie, opuszczanie prawego lusterka)
• pięć silczników do domykania drzwi i tylnej klapy
• dwa silniczki poruszające tweeterami w przypadku nagłośnienia Burmester® High-End 3D Surround Sound
• jednostka wibrująca w kierownicy współpracuje z systemem Active Lane Keeping Assist
• silniczek wentylatora centralnego wyświetlacza
• dwa silniczki napędzające panoramiczne okno dachowe i roletę
• trzy silniczki napędzające elektryczną roletę tylnego okna i rolety tylnych szyb bocznych
• dwa silniczki służące do napędu podajników tylnych pasów, dwa kolejne do odwracalnego napinania pasów z przodu
• dwa silniczki w odtwarzaczach DVD

Funkcje multimedialne

Centrum komunikacji i hala koncertowa
W kolejnej odsłonie Klasy S debiutuje kompletnie nowa generacja multimediów, intuicyjna w obsłudze i wspomagana animacjami. Pracowało nad nią kilkuset projektantów z całego świata, kompilując nie mniej niż 30 mln linijek kodu. Sercem systemu COMAND Online jest wydajny procesor Intel Atom, spotykany w najnowszych komputerach przenośnych. Najnowsza Klasa S została także standardowo wyposażona w unikalny system Frontbass - zabudowane w strukturze nadwozia głośniki niskotonowe wykorzystują przestrzeń we wzmocnieniach nadwozia jako komorę rezonansową. Na życzenie oferowany jest system dźwięku przestrzennego 3D.
Zupełną nowość stanowi sterowanie indywidualnymi funkcjami systemów komunikacji za pośrednictwem wizualizacji i animacji na ekranie. Użytkownik może dostosować zawartość centralnego wyświetlacza do osobistych wymagań. Z wyjątkiem mapy nawigacji, która zawsze zajmuje całą powierzchnię ekranu, jest on podzielony na sekcję główną (2/3 powierzchni po prawej stronie) i dodatkową (1/3 powierzchni po lewej). W standardowej konfiguracji ta druga pokazuje dodatkowe informacje na temat wybranej aplikacji, np. nazwę artysty i tytuł piosenki, gdy uruchomione jest radio, lub aktualny kanał w przypadku odbioru telewizji. Na życzenie może się tam również pojawić inna zawartość, np. miniatura mapy nawigacji lub informacje na temat zużycia paliwa.
Kolejną innowacją nowego systemu jest interaktywna prezentacja funkcji nawigacyjnych - animowany kompas, informacje dla pasażera wzorowane na wyświetlanych w samolotach czy dostęp do Google Maps. Dzięki informacji drogowej w czasie rzeczywistym (Live Traffic Information) system nawigacji jest w stanie lepiej planować podróż. Zamiast stosowanej wcześniej komunikacji radiowej TMC i TMCpro, wykorzystuje on szybkie łącze internetowe.
Wyszukiwanie celów podróży ułatwiają teraz słowa kluczowe - wystarczy tylko kilka liter, a system automatycznie zaproponuje właściwą ulicę i miasto oraz możliwe POI. Kombinacja liter i słów może nawet zawierać błędy ortograficzne. Dla przykładu, jeśli kierowca wpisze STUT oraz BAD, system zasugeruje Stuttgarter Strasse w miejscowości Bad Friedrichshall, Badstrasse w Stuttgarcie oraz basen Freibad Möhringen w Stuttgarcie. Wprowadzone słowa kluczowe są podświetlone na liście wyników wyszukiwania.
Stacje radiowe mogą być teraz przypisywane do indywidualnych list dla każdego z zakresów (DAB, FM, AM), a nie w ramach ogólnej funkcji przechowywania ich w pamięci. Funkcja tagowania piosenek pozwala oznaczyć utwór, który był przed chwilą odgrywany w radiu, i ściągnąć go na urządzenie przenośne za pośrednictwem iTunes oraz połączenia internetowego. Nowością jest także funkcja Coverflow, pozwalająca przeszukiwać okładki albumów i oglądać zdjęcia w formie pokazu slajdów.
Na życzenie standardowy moduł telefoniczny Bluetooth® można rozbudować o uniwersalny interfejs ze stacją dokującą dla telefonu komórkowego (odpowiednie uchwyty dostępne są w ramach oferty akcesoriów Mercedes-Benz) oraz pakiet "Business telephony in the rear" z ekranem dotykowym dla pasażerów tylnych siedzeń. Pozwala on podłączyć telefon za pośrednictwem Bluetooth® lub uniwersalnego interfejsu telefonicznego z systemem multimedialnym drugiego rzędu siedzeń i korzystać z funkcji połączeń oczekujących oraz przełączania ich pomiędzy kierowcą a pasażerem tylnego fotela.

Równe prawa dla wszystkich pasażerów
System COMAND Online zapewnia dostęp do multimediów - radia, telewizji, internetu, nawigacji czy odtwarzacza DVD i urządzeń zewnętrznych - z dowolnego fotela. Ponadto, w ramach nowego systemu kierowca może sterować funkcjami dla pozostałych miejsc samochodu – np. uruchomić odtwarzanie dowolnego nośnika audio lub wideo na ekranie lub w słuchawkach, którymi dysponują pasażerowie, lub za naciśnięciem przycisku przekierować dźwięk z dowolnego źródła do pokładowych głośników.
System wykorzystuje kable światłowodowe oparte na magistrali MOST (Media Oriented Systems Transport). Dane przekazywane są tu z prędkością sięgającą 150 Mbit. Po raz pierwszy zdalne sterowanie funkcjami COMAND Online realizowane jest za pośrednictwem fal radiowych, a nie podczerwieni. Umożliwia to obsługę elementów wyposażenia z dowolnej pozycji.
W ramach pakietu "Individual Entertainment" oferowany jest doceniony już układ SPLITVIEW, pozwalający na generowanie na ekranie głównym dwóch różnych obrazów (np. TV i nawigacji) dla kierowcy i pasażera przedniego fotela, zależnie od kąta patrzenia. Pakiet "Rear Individual Entertainment" obejmuje natomiast drugi odtwarzacz DVD, dwa ekrany o przekątnej 10,2 cala oraz dwa komplety bezprzewodowych słuchawek.

Frontbass i nawet 24 głośniki: systemy audio
Najnowsza Klasa S jest standardowo wyposażona w unikalny system Frontbass - zabudowane w strukturze nadwozia głośniki niskotonowe wykorzystują blisko 40 l przestrzeni w belce poprzecznej jako komorę rezonansową. W efekcie konwencjonalne głośniki niskotonowe w drzwiach są zbędne, a głośniki średniotonowe można było zainstalować wyżej. Poza lepszym brzmieniem umożliwiło to wygospodarowanie dodatkowych schowków.
Alternatywą dla standardowego nagłośnienia są dwa wysokiej jakości systemy audio, opracowane we współpracy ze specjalistami firmy Burmester: Burmester® Surround Sound system oraz Burmester® High-End 3D Surround Sound system. Elementy poszczególnych wersji nagłośnienia w skrócie:
 Bazowy system audio Burmester® Surround Sound system Burmester® High-End 3D Surround Sound system
Głośniki (tweetery/średniotonowe/
wysokotonowe/Frontbass/Bassbox)
Łącznie 4/4/0/2/0

10 4/7/0/2/0

13 9/8/4/2/1

24
Łączna moc głośników 100 watów 590 watów 1540 watów
Dodatkowy wzmacniacz - DSP (wielokanałowy) z 9 aktywnymi kanałami 24-kanaowy wzmacniacz, analogowy diplekser, dodatkowy wzmacniacz dla Bassbox
Ustawienia dźwięku  Surround Pure/Easy Listening/Live/Surround/3D Surround


Dodatki Kontrola głośności (GAL) Optymalizacja dźwięku przód/tył
Vehicle noise compensation (VNC) 3D Surround Sound
Ustawienie VIP
Vehicle noise compensation (VNC)
Stosowanie analogowych diplekserów w zakresie średnich i wysokich częstotliwości zapewnia wyjątkowo wyrazisty i naturalny dźwięk. Basy, tony średnie, wysokie, głośność, balans i fader można ustawiać osobno. Odsłuch uprzyjemnia dodatkowo funkcja dźwięku przestrzennego oraz optymalizacji dźwięku dla przedniego lub tylnego rzędu siedzeń.
Nagłośnienie Burmester® High-End 3D Surround Sound system zapewnia znakomite doznania i, po raz pierwszy, trójwymiarowy dźwięk we wnętrzu luksusowej limuzyny, wykorzystujący specjalne algorytmy Burmester i trzy głośniki zabudowane w podsufitce. Odróżniają one wizualnie system ten od nagłośnienia Burmester® Surround Sound system, podobnie jak maskownice głośników oraz tweetery w narożnikach szyb przednich drzwi, elektrycznie wysuwane i podświetlane na jeden z siedmiu kolorów.

 
Pod mikroskopem: Burmester® High-End 3D Surround Sound system

Trójmiarowy dźwięk we wnętrzu samochodu
Opcjonalne nagłośnienie Burmester® High-End 3D Surround Sound system zapewnia znakomite doznania - nie tylko akustyczne, ale i wizualne.
To zasługa podświetlanych tweeterów w narożnikach szyb przednich drzwi. Po uruchomieniu systemu audio obracają się one o 360° i wykonują ruch śrubowy, przesuwając się o 10 mm w kierunku kabiny. W ten sposób zajmują optymalną pozycję do odtwarzania dźwięku.
Po włączeniu oświetlenia wnętrza tweetery zostają podświetlone na jeden z siedmiu kolorów do wyboru. To samo dotyczy górnej konsoli, w której mieszczą się dwa z trzech górnych głośników.
Nagłośnienie Burmester® High-End 3D Surround Sound system oferuje niezrównaną jakość odsłuchu za sprawą 24 głośników i 24 osobnych kanałów wzmacniacza o łącznej mocy 1540 watów. Jednocześnie połączenie analogowej i cyfrowej technologii pozwala osiągnąć najlepsze, czyste brzmienie. Podczas gdy wyrafinowane filtrowanie analogowe odpowiada za reprodukcję w zakresie tonów średnich i wysokich, wzmacniacz cyfrowy - mimo kompaktowych wymiarów - czuwa nad dynamiką najwyższych częstotliwości. Rezultat to wzorowy rozkład dźwięku, krystaliczne odwzorowanie detali oraz imponujący zakres basów.
Na potrzeby Klasy S opracowano algorytm 3D, pozwalający wykorzystać potencjał trzech głośników zabudowanych w dachu. Poza dźwiękiem przestrzennym do wyboru są cztery inne ustawienia nagłośnienia, dopasowane do oczekiwań, ścieżki i źródła dźwięku:
• Pure: audiofilska reprodukcja bez żadnych efektów dla niezmąconej przyjemności
• Live: żywe, dynamiczne tło, charakterystyczne dla występów na żywo
• Easy Listening: łagodniejsze tło dla słuchania podczas dłuższych podróży
• Surround: wirtualny dźwięk przestrzenny
• 3D-Sound: trójwymiarowe doznania dźwiękowe zapewniane przez górne głośniki
Korzystając z tzw. ustawień VIP, jakość dźwięku można zoptymalizować dla dowolnego fotela. Funkcja ta została skonfigurowana dla każdego ze wspomnianych trybów.
Udoskonalony system kompensacji dźwięku (VNC) zapewnia najlepsze możliwe wrażenia słuchowe bez względu na hałas docierający do wnętrza - czy to na autostradzie, czy w mieście.

 
Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji

Eleganckie centrum kontroli
Dwa wysokiej rozdzielczości kolorowe wyświetlacze TFT w formacie 8:3 mają przekątne o długości 30,7 cm (12,3 cali) i stanowią centrum informacyjnej nowej Klasy S. Lewy z nich pełni funkcje realizowane wcześniej przez panel wskaźników, a prawy pozwala sterować funkcjami multimediów i komfortu. Interfejs systemów wykorzystuje nową koncepcję ergonomiczną, stworzoną ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo podczas jazdy. Za jej rozwojem stoi stale rosnąca potrzeba integracji dodatkowych funkcji.
Pomijając ekrany, każdy z metalizowanych przycisków i aluminiowych przełączników pracuje w sposób, który czyni Mercedes-Benz marką wyjątkową. Sprawdzona ergonomia, wykorzystująca wielofunkcyjną kierownicę, dźwignię zmiany biegów DIRECT SELECT i kontroler COMAND w konsoli centralnej, to również wizytówka nowej Klasy S. Projektanci zastosowali jednak niespotykane dotychczas elementy: duży wyświetlacz przedstawiający zestaw wskaźników, a także dźwignię tempomatu zainstalowaną teraz poniżej zespolonego przełącznika kierunkowskazów i wycieraczek.
Dzięki Mercedes-Benz COMAND Online nabywca może dostosować zawartość centralnego wyświetlacza do osobistych wymagań. Z wyjątkiem mapy nawigacji, która zawsze zajmuje całą powierzchnię ekranu, jest on podzielony na sekcję główną (2/3 powierzchni po prawej stronie) i dodatkową (1/3 powierzchni po lewej). W standardowej konfiguracji ta druga pokazuje dodatkowe informacje na temat wybranej aplikacji, np. nazwę artysty i tytuł piosenki, gdy uruchomione jest radio, lub aktualny kanał w przypadku odbioru telewizji. Na życzenie może się tam również pojawić inna zawartość, np. miniatura mapy nawigacji lub informacje na temat zużycia paliwa. Wysokiej jakości efekty wizualne i animacje ułatwiają obsługę, a zmiany ustawień wentylacji czy foteli są natychmiast widoczne na wyświetlaczu.
Oba wyświetlacze zdają się swobodnie unosić nad deską rozdzielczą, a wrażenie to podkreśla oświetlenie tworzące efekt korony świetlnej - dostępne w jednym z siedmiu kolorów. Jego natężenie można regulować za pośrednictwem pokrętła pomiędzy panelem wskaźników a centralnym ekranem - tak samo, jak natężenie podświetlenia przełączników i przycisków. Opcjonalnie istnieje możliwość osobnego ustawienia poziomu jasności poszczególnych sekcji nastrojowego oświetlenia kabiny za pomocą funkcji systemu COMAND Online.

Nowy panel wskaźników: istotne informacje w skrócie
Architektura tablicy wskaźników w nowej Klasie S to dla Mercedes-Benz zmiana dotychczasowego kursu. Po raz pierwszy najistotniejszych informacji dostarcza kierowcy duży, kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 30,7 cm (12 cali) w formacie 8:3. Zapewnia on znacznie większe możliwości prezentacji treści od wskaźników analogowych, zwłaszcza w zakresie funkcji wspomagających. Forma cyfrowych tarcz prędkościomierza (z lewej) i obrotomierza (z prawej) pozostaje wierna tradycji. Menu "Journey", "Navigation" i "Media" oraz pokrewne podmenu to również elementy już znane, i tak jak dotychczas obsługiwane za pośrednictwem przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy.
Centralny obszar pomiędzy wskaźnikami wyświetla informacje o działaniu systemów wspomagających, gdy dochodzi do interwencji któregoś z nich, np. DISTRONIC PLUS oraz Steer Assist, Active Blind Spot Assist czy Active Lane Keeping Assist. Pojawia się tam także obraz systemu Night&Day View Assist PLUS. Wówczas powierzchnia tarcz zostaje ograniczona do wycinków 3/4 koła w celu zapewnienia możliwie najlepszego podglądu sytuacji na drodze. Z centralnej części wyświetlacza kierowca korzysta również w trakcie szukania miejsca postojowego. Active Parking Assist z funkcją PARKTRONIC wskazuje wolne miejsca i przeprowadza kierowcę przez operację parkowania, prezentując trójwymiarowy pogląd sytuacji wokół samochodu zamiast dwuwymiarowego rzutu z lotu ptaka. Na prędkościomierzu ukazują się też informacje na temat mijanych ograniczeń prędkości i innych znaków.
Klienci Mercedesa bez trudu odnajdą się wśród znajomego układu wyświetlaczy i ikon. Za informacje na temat dystansu dzielącego przód samochodu od przeszkody, dostarczane przez przednie czujniki parkowania PARKTRONIC, odpowiada górna część ekranu. Powyżej zlokalizowano kontrolki kierunkowskazów i świateł awaryjnych oraz funkcji oświetlenia. Temperatura zewnętrzna wyświetlana jest na samej górze, a poziom paliwa w zbiorniku - w procentach - pojawia się w dolnej części prędkościomierza (na godzinie 6), którego tarcza służy również do wyświetlania ikon systemów ESP®, ABS i SRS, oraz pasów bezpieczeństwa i kontroli ciśnienia w ogumieniu. Tarcza obrotomierza dzieli funkcje ze wskaźnikiem temperatury cieczy chłodzącej i przełożenia automatycznej skrzyni oraz ikonami elektrycznego hamulca postojowego, zużycia okładzin hamulcowych i diagnostyki silnika.

Wsparcie dla kierowcy: ekran ECO
Na życzenie trzy wykresy na panelu wskaźników udzielają kierowcy informacji na temat ekonomiki jazdy. Podczas ruszania wartości na wykresach wynoszą 50 proc. i spadają w trakcie niekorzystanego z punktu widzenia zużycia paliwa stylu jazdy. Pozytywną reakcję na ekranie ECO powoduje łagodne przyspieszanie oraz unikanie niepotrzebnego hamowania.

Centralny wyświetlacz: centrum kontroli informacji i rozrywki
W najnowszej Klasie S debiutuje zupełnie nowa generacja systemu COMAND Online. Wyróżnia się on intuicyjną obsługą oraz bezpośrednim dostępem do funkcji dzięki animowanym menu i grafikom wyświetlanym na dużym ekranie 8:3 o rozdzielczości 1440x540 pikseli. Do odtwarzania filmów lub programów telewizyjnych używana jest część ekranu odpowiadająca formatowi 16:9.
Główna część wyświetlacza służy do prezentacji animacji i efektów 3D. Sekcja dodatkowa ułatwia korzystanie z powiązanych aplikacji, np. odczyt mapy lub obserwację przepływu energii w przypadku modeli z napędem hybrydowym.
Obsługa: dotykowa klawiatura telefoniczna, rozbudowane sterowanie głosowe, trzy różne piloty
Do nowych elementów sterowania zalicza się dotykowa klawiatura telefoniczna z poszerzoną funkcją ulubionych kontaktów, obejmujących dwanaście pozycji. Głównym elementem obsługi jest obrotowy przycisk wraz ze standardowymi klawiszami bezpośredniego dostępu do większości funkcji na konsoli środkowej.
Sterowanie głosowe LINGUATRONIC za pomocą systemu Speech Dialog pozwala dyktować ciągiem kompletne adresy oraz - opcjonalnie - odczytywać wiadomości SMS lub e-mail. Wśród języków dostępny jest również polski.
Nowy system COMAND Online występuje z trzema rodzajami pilotów:
• podstawowym
• słuchawką dla tylnych foteli, połączoną za pośrednictwem Bluetooth
• aplikacją iPhone®/Android z funkcją zdalnej obsługi za pośrednictwem WLAN
Poza funkcjami systemu COMAND Online (przeglądanie internetu, czytanie i pisanie SMS-ów oraz e-maili, radio internetowe, usługi Mercedes-Benz), telefonem, nawigacją, radiem, TV i nagłośnieniem, centralny wyświetlacz służy również do obsługi licznych elementów wyposażenia z zakresu komfortu - w tym wielu nowych. Wśród nich:

Fotele wielofunkcyjne (z funkcją masażu)
• Podgrzewanie foteli Plus
• Klimatyzacja, rozpylacz perfum, jonizacja, ogrzewanie
• Funkcje pojazdu (siedem kolorów podświetlenia kabiny, lokalizator oświetlenia)
• Ochrona przed odholowaniem
• Funkcje kamery (kamera cofania i kamera 360 st.)
• Radio cyfrowe (DAB)
• Usługi satelitarnego radia cyfrowego (SDARS), funkcje Sirius takie jak pogoda wyświetlana na mapie lub w formie tabeli oraz GameAlert i MusicAlert dla rynków USA i Kanady
• mbrace dla Chin i USA oraz DSRC (technologia mikrołączności pozwalająca uiszczać opłaty drogowe) dla rynku japońskie
 
Głośność i wibracje

Więcej komfortu dla kierowcy na rzecz bezpieczeństwa
Jako okręt flagowy w gamie Mercedes-Benz nowa Klasa S wyróżnia się szczególnie niskim poziomem hałasu i wibracji w kabinie. Komfortowa podróż nie jest tylko luksusem, ale sprzyja również bezpieczeństwu kierowcy - kierowcy, który psychicznie i fizycznie jest wystarczająco wypoczęty, by właściwie reagować w krytycznych sytuacjach na drodze, a do celu dotrzeć bez oznak zmęczenia.
Celem projektantów był najwyższy komfort w zakresie łączącym wiele dziedzin. Projekt rozpoczyna się od pomiarów NVH (noise, vibration, harshness - hałas, wibracje, wstrząsy) w odniesieniu do nadwozia, zawieszenia i układu napędowego, a później obejmuje wnętrze oceniane pod względem jakości pracy zawieszenia i układu klimatyzacji, komfortu akustycznego, wygody foteli oraz systemów wspomagania. Działania te umożliwiły dalsze ograniczenie wibracji i hałasu bez rezygnacji z lekkiej architektury nowej Klasy S - jej nadwozie osiąga bowiem nowe standardy w kwestii sztywności. To zasługa:
• integralnej koncepcji przedniej części nadwozia ze wzmocnieniami z tłoczonego a