Stuttgart / Wörth am Rhein,
19
lipca
2021
|
16:00
Europe/Warsaw

Przyszłościowo, ekologicznie i elastycznie – zakład Mercedes-Benz w Wörth ukierunkowuje się na produkcję seryjną samochodów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na ogniwa paliwo

Podsumowanie
  • Kierownictwo i rada zakładowa uzgadniają przyszły kierunek rozwoju zakładu w Wörth.
  • Daimler Truck zdecydowanie stawia na zakład w Wörth, który w dłuższej perspektywie odegra w przedsiębiorstwie ważną rolę w ramach transformacji prowadzącej do neutralności transportu pod względem emisji CO2. W nadchodzących latach firma w dalszym ciągu zamierza inwestować w tę lokalizację, jednak konieczna transformacja będzie wymagała również wsparcia ze strony sektora publicznego.
  • Najważniejsze elementy uzgodnionego pakietu przyszłościowego obejmują ekologiczną seryjną produkcję samochodów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na ogniwa paliwowe w fabryce Mercedes-Benz w Wörth, rozwój i doskonalenie zawodowe pracowników w ramach transformacji oraz dalszą cyfryzację zakładu.
  • Elastyczna organizacja procesu produkcyjnego w zakładzie Wörth zapewni w najbliższych latach efektywną produkcję zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak lokalnie bezemisyjnych.
  • W ten sposób Daimler Truck konsekwentnie stawia kolejny krok w kierunku osiągnięcia neutralnego bilansu CO2 w transporcie – już od października bieżącego roku z taśm produkcyjnych w Wörth zjeżdżać będzie seryjny eActros przeznaczony do miejskiego transportu dystrybucyjnego. Gotowość do produkcji seryjnej dalekobieżnego eActrosa LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym zaplanowano na rok 2024, a od roku 2027 do rąk klientów mają trafiać pierwsze produkowane seryjnie ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Fabryka Mercedes-Benz w Wörth staje się centrum bezemisyjnego transportu w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz – w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, z najwyższą elastycznością i doskonałym przygotowaniem na wyzwania przyszłości transportu. Kierownictwo i rada zakładowa uzgodniły odpowiedni docelowy kształt zakładu. Obie strony porozumiały się w kluczowych kwestiach dotyczących rozwoju i zabezpieczenia przyszłości tego największego zakładu Mercedes-Benz Trucks. Zawarte porozumienie obejmuje m.in. decyzję o ulokowaniu w zakładzie w Wörth produkcji kolejnych samochodów ciężarowych z napędem o neutralnej emisji dwutlenku węgla. Oprócz ciężarówki Mercedes-Benz eActros, która wejdzie do produkcji seryjnej już w październiku 2021 r., w przyszłości w Wörth planowana jest również produkcja innych bezemisyjnych ciężarówek Mercedes-Benz, takich jak eEconic i eActros LongHaul. W związku z tym Daimler Truck będzie w najbliższych latach kontynuował znaczące inwestycje w tej lokalizacji, wyraźnie podkreślając swoje zaangażowanie na rynku niemieckim oraz na rzecz fabryki Mercedes-Benz w Wörth.

„Tworzymy dziś fundamenty pod przyszłą produkcję samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Transformacja techniczna w naszej branży w kierunku lokalnie bezemisyjnych samochodów ciężarowych oznacza również ogromne zmiany dla naszych zakładów i naszej produkcji. Wyznaczając nowy docelowy kształt fabryki w Wörth, zapewniamy sobie konkurencyjność, a tym samym długofalową perspektywę dla zakładu – chcemy tutaj w przyszłości mocno rozwinąć seryjną produkcję naszych elektrycznych ciężarówek i już teraz stwarzamy ku temu warunki”, mówi Sven Gräble, szef Mercedes-Benz Trucks Operations, odpowiedzialny za globalną sieć produkcyjną Mercedes-Benz Trucks.

Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej fabryki Mercedes-Benz w Wörth: „Po intensywnych negocjacjach z zarządem firmy, uzgodniliśmy solidną i realistyczną wizję przyszłości naszego zakładu. W ten sposób udało nam się zabezpieczyć zatrudnienie, przestrzegając istniejących układów zbiorowych. Jestem dumny z uzyskanego przez radę zakładową zapewnienia, że nowe modele będą produkowane w Wörth. Zabezpieczyliśmy długofalowo przyszłość zakładu i możemy z pełnym przekonaniem kształtować jego transformację wspólnie z pracownikami. Nowe produkty oferują wiele możliwości zawodowych i rozwojowych”.

Wizja przyszłości fabryki Mercedes-Benz w Wörth została określona w umowie zakładowej, która obowiązuje do końca 2029 roku. Szczegóły dotyczące jej realizacji zostaną doprecyzowane w najbliższych miesiącach we współpracy między kierownictwem a przedstawicielami pracowników. Na konieczną transformację zakładu, w tym przekształcenie produkcji, będą potrzebne ogromne środki finansowe. W nadchodzących latach firma w dalszym ciągu zamierza inwestować w tę lokalizację, jednak transformacja będzie wymagała również wsparcia ze strony sektora publicznego. W związku z tym spółka Daimler Truck AG złożyła wniosek do niemieckiego rządu federalnego o dofinansowanie w ramach programu wspierania techniki wodorowej i ogniw paliwowych. Ma ono obejmować również przebudowę zakładu w Wörth. Rząd kraju związkowego Nadrenia-Palatynat sygnalizował już takie wsparcie w ostatniej deklaracji rządowej.

Decyzja o ulokowaniu w zakładzie produkcji ciężarówek z napędami alternatywnymi stanowi ważny filar nowego strategicznego ukierunkowania zakładu. Sven Gräble: „Idziemy jednak jeszcze dalej – Wörth staje się ośrodkiem transportu przyszłości w sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Łączymy nasze techniczne know-how z najwyższą elastycznością, a więc również zwiększeniem wydajności produkcji, a wszystko to w neutralnej pod względem emisji CO2, zdigitalizowanej fabryce, wyposażonej w odpowiednią logistykę i infrastrukturę”.

Także w niemieckich zakładach produkujących układy napędowe, fabrykach Mercedes-Benz w Gaggenau, Mannheim i Kassel, trwają obecnie intensywne rozmowy kierownictwa i rady zakładowej na temat ich przyszłego ukierunkowania. Rozmowy te są już bardzo zaawansowane i porozumienie powinno zostać osiągnięte tak szybko, jak to możliwe.

Bezemisyjne ciężarówki zapewnią długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i zatrudnienie w zakładzie

W ramach transformacji w kierunku neutralności emisji CO2 w transporcie Daimler Truck stawia zdecydowanie na dwa w pełni elektryczne systemy napędu – napęd akumulatorowy i wodorowe ogniwa paliwowe. Umożliwiają one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań pojazdów u naszych klientów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras – od łatwego w planowaniu miejskiego transportu dystrybucyjnego, po trudne do zaplanowania wielodniowe przejazdy transportowe. W przypadku poszczególnych klientów wybór rozwiązania zależy od konkretnego rodzaju zastosowania pojazdu.

W październiku 2021 r. w fabryce Mercedes-Benz w Wörth rozpocznie się seryjna produkcja pierwszego samochodu ciężarowego z akumulatorowym napędem elektrycznym – Mercedes-Benz eActros – przeznaczonego do transportu dystrybucyjnego, a w przyszłym roku dołączy do niego eEconic. Od połowy obecnej dekady dostępny będzie napędzany akumulatorowo eActros LongHaul do transportu dalekobieżnego. Decyzja o produkowaniu w Wörth bezemisyjnych ciężarówek zapewni zakładowi długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i stabilne zatrudnienie.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i zwiększenie elastyczności kluczem do przyszłości

Z myślą o produkcji samochodów ciężarowych z napędami alternatywnymi zakład w Wörth wprowadza nowe procesy montażowe wraz z niezbędną infrastrukturą. W ten sposób Daimler Truck staje się pionierem transportu neutralnego pod względem emisji CO2 „made in Wörth”. Kluczowymi czynnikami na drodze do jego realizacji są zarówno kształcenie zawodowe oraz dalszy rozwój pracowników, jak i zwiększenie elastyczności produkcji. Celem jest przygotowanie załogi zakładu do realizacji przyszłych zadań. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth, począwszy od 2018 r., już ok. 2000 pracowników podniosło swoje kwalifikacje w dziedzinie pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych – uzyskując kompetencje niezbędne do montażu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

W najbliższych latach wysoce elastyczna organizacja procesu produkcyjnego zapewni fabryce Mercedes-Benz w Wörth możliwość efektywnego produkowania zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak lokalnie bezemisyjnych – a tym samym konkurencyjność całego zakładu. Tzw. system „fullflex” umożliwia włączenie ciężarówek bezemisyjnych w już istniejący system produkcji. W ten sposób zakład może efektywnie i jeszcze szybciej dostosowywać się do konkretnego zapotrzebowania rynkowego i niezawodnie spełniać wysokie standardy jakościowe Mercedes-Benz. Ponadto, w związku z obecną dobrą sytuacją w zakresie zamówień, fabryka przygotowuje się aktualnie do znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych – jeszcze w tym roku nastąpi przejście z dwuzmianowego systemu pracy na system trzyzmianowy.

„Zielona fabryka” – neutralność emisji CO2 również w produkcji

Oprócz produktów, także cały zakład w Wörth, łącznie z produkcją, ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwi to m.in. unikalny system „zielonej” energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić będzie prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład będzie czerpał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych. Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład Mercedes-Benz w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego. Istotną rolę odgrywa tu również ciągłe zwiększanie efektywności energetycznej w fabryce. Przykładem niech będzie centralny absorpcyjny układ chłodzenia, który w przyszłości zastąpi setki zdecentralizowanych urządzeń klimatyzacyjnych w zakładzie, wykorzystując do klimatyzacji istniejące ciepło zamiast energii elektrycznej. Ponadto również istniejące budynki wraz z infrastrukturą zostaną gruntownie odnowione pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wdrożone zostaną nowe, bardziej przyjazne dla klimatu rozwiązania techniczne, na przykład tzw. „Eco Paint Process” w lakierni.

O fabryce Mercedes-Benz w Wörth

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein, utworzony w roku 1963, produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na całym świecie. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth może opuścić nawet 470 samochodów ciężarowych, wykonanych dokładnie według życzenia klienta. Klienci w ponad 150 krajach cenią jakość „made in Wörth”. Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Ponadto zakład Mercedes-Benz w Wörth posiada ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji w systemie CKD (completely knocked down); na wiele rynków zamorskich dostarcza zestawy pojazdów do ostatecznego montażu na miejscu – do tej pory było to ponad 750 tysięcy zestawów. Zatrudniający około 10 tysięcy pracowników zakład Mercedes-Benz w Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.