21
października
2014
|
02:00
Europe/Warsaw

Rekord świata i specjalna edycja na urodziny Klasy G

Jeden człowiek, jedna Klasa G i wielka przygoda na światową skalę. Po 25 latach podróżowania i blisko 900 tysiącach przejechanych kilometrów, z 215 odwiedzonymi państwami na koncie, Gunther Holtorf powrócił swoim niezłomnym Mercedesem 300 GD do rodzinnej Szwabii. „Otto” – bo taki przydomek otrzymał samochód – zajmie honorowe miejsce w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie, gdzie będzie można oglądać go od 21 października br. Jako światowy rekordzista, „Otto” trafi również do Księgi Rekordów Guinnessa. A ponieważ zakończenie tej niezwykłej wyprawy zbiega się z 35. urodzinami Klasy G, na rynku debiutuje ekskluzywna seria modeli G 350 BlueTEC oraz G 500 o nazwie „Edition 35”.


Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars dr Dieter Zetsche był pod wrażeniem dokonań Gunthera Holtorfa, gdy odbierał kluczyki do jego auta w Muzeum Mercedes-Benz. „Obiecuję, że w przyszłości Klasa G nie zniknie z oferty Mercedes-Benz. A czy będziemy mieli okazję poznać więcej osobistości pokroju pana Holtorfa? Taką mam nadzieję!” – powiedział Zetsche.

Dla 77-letniego Gunthera Holtorfa Mercedes-Benz 300 GD okazał się idealnym samochodem na dalekie wojaże. „Gdy kupowałem go w 1988 roku, byłem trochę sceptyczny co do hasła Mercedes-Benz głoszącego, że »gdzie Klasa G, tam i droga«”. Z biegiem lat ten początkowy sceptycyzm ustąpił jednak bezwzględnemu zaufaniu w zdolności Gelendy.

Ziema-Księżyc-Ziemia plus 80 tys. km wyczerpującej jazdy

Blisko 250 tys. km 300 GD pokonał w terenie, w zgodzie ze swoją naturą. Żwir, błoto, kamieniste wzgórza – dla zawieszenia taki dystans to odpowiednik 2,5 mln km przejechanych „normalnymi”, europejskimi drogami. „Otto”, jak nazywała Mercedesa żona Gunthera, musiał też zmagać się ze skrajnymi warunkami pogodowymi, od pustynnych upałów, przez wilgoć lasów równikowych, aż po arktyczne mrozy. Jakby tego było mało, samochód był notorycznie przeciążony. Wraz ze sprzętem, żywnością, kanistrami, częściami zamiennymi oraz kołami zapasowymi ważył 3,3 tony – około 500 kg ponad dopuszczalną masę całkowitą. Tylko na dachu przewożono narzędzia ważące 400 kg. Gunther zaznacza jednak, że na Gelendzie nie robiło to wrażenia: „Ponieważ samochód był praktycznie nieustannie przeładowany, zamontowałem wzmocnione sprężyny i amortyzatory. Poza tym »Otto« miał w pełni fabryczną specyfikację. Cały zespół napędowy z silnikiem, skrzynią i osiami nadal jest oryginalny. Ani rama, ani nadwozie nie wykazują oznak zużycia”.

Gdy podróż sama w sobie jest celem

Przed powrotem do Niemiec Gunther i jego nieżyjąca żona Christine odwiedzili Mercedesem około 215 krajów. „Szybki postój, stempel w paszporcie i pamiątkowe zdjęcie – to nam nigdy nie wystarczyło! Aby poznać dane państwo, trzeba poczuć jego atmosferę, nawiązać kontakt z lokalnymi mieszkańcami i poznać wiele aspektów ich życia”. W ten sposób Holtorfowie „odhaczali” kolejne państwa na swojej prywatnej mapie. Ta sama mapa kilka razy pozwoliła im zresztą wjechać do miejsc, do których inni obcokrajowcy zazwyczaj nie mieli wstępu, takich jak Korea Północna, czy odbyć liczącą 25 tys. km podróż po Chinach. Gunther nazywa te wyprawy pionierskimi – po raz pierwszy zagraniczny pojazd z zagranicznym kierowcą został dopuszczony do ruchu w danym kraju.

Nim „Otto” ostatecznie zajmie miejsce w Muzeum Mercedes-Benz, czeka go jeszcze jedna wycieczka – w lutym 2015 roku samochód wyruszy w 2-letnią trasę i odwiedzi wybrane europejskie salony Mercedes-Benz. Będzie towarzyszyć mu specjalna, objazdowa wystawa, prezentująca najciekawsze momenty z 25-letniej podróży dookoła świata. Szczegółowe informacje na jej temat można znaleźć na stronie: http://www.ottosreise.de/start.html.

300 GD: rekord świata w skrócie

Czas trwania

26 lat

Całkowity dystans

897 tys. km, co odpowiada odległości Ziemia-Księżyc-Ziemia plus 2-krotne okrążenie równika

Dystans w terenie

250 tys. km

Liczba odwiedzonych państw

215

Liczba przekroczonych granic

410 (poza Europą)

Liczba transportów w kontenerze przez ocean

41

Liczba przepraw promami

113

Najwyższy punkt

obóz bazowy pod Mount Everest na wysokości 5200 m n.p.m.

Najniższe punkty

Morze Martwe/Dolina Śmierci, oba położone około 150 m p.p.m.

Najzimniejsze odwiedzone miejsce

okolice Irkucka, Syberia (-27 st. Celsjusza)

Najgorętsze odwiedzone miejsce

Alice Springs w Australii (+50 st. Celsjusza)

Inne dane statystyczne

łączny czas spędzony za kierownicą - około 3,5 roku, postój na przejściach granicznych - około pół roku


Mercedes-Benz 300 GD: dane techniczne

Nadwozie 

przykręcone do ramy drabinkowej, kombi

Silnik

diesel, R5

Zasilanie

wtrysk pośredni, komora wstępna, pompa wtryskowa Bosch

Pojemność (ccm)

3005

Moc maks. (kW/KM)

65/88 przy 4000 obr./min

Maks. moment obr. (Nm) 

170 przy 2400 obr./min

Skrzynia biegów

4-biegowa, manualna, dołączany napęd na wszystkie koła, reduktor, dołączona blokady dyferencjałów przód/tył

Wymiary (mm)

4395/1700/1950

Rozstaw osi (mm) 

2850

Masa własna/ładowność (kg) 

2105/695

Prędkość maksymalna (km/h)

130


Ekskluzywna wersja Klasy G na 35. urodziny

By uczcić kolejny jubileusz Klasy G, modele G 350 BlueTEC oraz G 500 debiutują w specjalnej wersji „Edition 35”. Wyróżniają ją lakierowane na czarno obręcze o średnicy 18 cali oraz zderzaki, osłony nadkoli, boczne lusterka i listwy dachowe w tym samym kolorze, kontrastujące z białym lakierem designo mystic white bright lub srebrnym palladium silver metallic. Nabywcy preferujący bardziej subtelny efekt mogą również zdecydować się na karoserię w czarnym odcieniu obsidian black metallic. Standardowe wyposażenie obejmuje pakiety Sport z osłonami nadkoli AMG i sportowym wydechem (ten ostatni zarezerwowany jest tylko dla modelu G 500) oraz Chrome, z chromowanymi akcentami wlotu powietrza oraz wykończenia kabiny. Wnętrze Klasy G „Edition 35” harmonijnie dopasowano zresztą do jej ekskluzywnego charakteru. Skórzana tapicerka oferowana jest w dwóch zestawieniach kolorystycznych (porcelana/czerń lub czerń), kontrastujących z czerwonym obszyciem, a luksusową atmosferę podkreśla dodatkowo pakiet Exclusive z obszytą skórą deską rozdzielczą, kierownicą AMG, panelami ozdobnymi designo w kolorze lśniącej czerni, podsufitka pokryta czarnąmikrofibrą DINAMICA oraz wielokonkturowe fotele z wentylacją.

Ceny wersji "Edition 35" w Niemczech startują od:
G 350 BlueTEC: 101 031 euro z VAT
G 500: 112 812 euro z VAT