20
stycznia
2016
|
01:00
Europe/Warsaw

Rekordowy rok Mercedes-Benz

Mercedes-Benz ma za sobą kolejny doskonały rok - zarówno na świecie, jak i w Polsce. W grudniu w naszym kraju zarejestrowano 1096 nowych osobowych aut spod znaku trójramiennej gwiazdy - to najlepszy wynik w segmencie marek premium, o 36,7% wyższy niż przed rokiem. W całym 2015 roku liczba rejestracji osiągnęła poziom 9340 samochodów. Oznacza to 24,5-proc. wzrost, najwyższy spośród producentów aut premium. W ujęciu globalnym producent już piąty rok z rzędu pobił rekord sprzedaży i dostarczył najwięcej pojazdów w swojej historii (1 871 511 szt., +13,4%). Również w grudniu zanotowano rekordowy wynik 178 017 dostarczonych egzemplarzy (+9,1%). 

W 2015 r. zarejestrowano w Polsce 9340 osobowych Mercedesów. Oznacza to 24,5-proc. wzrost, najwyższy spośród wiodących marek premium i wyższy niż w całym segmencie (21%). W samym grudniu Mercedes-Benz był liderem wśród producentów aut premium na polskim rynku - dostarczył 1096 aut osobowych. W całym 2015 r. marka spod znaku trójramiennej gwiazdy przodowała również w grupie nabywców indywidualnych (1382 szt.), osiągając ponad 2-proc. wzrost wobec ogólnego spadku liczby klientów prywatnych o 2,3%.

Dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef oddziału osobowych Mercedesów: „W ubiegłym roku sprzedaliśmy więcej aut niż kiedykolwiek w naszej historii. Udało nam się zwiększyć sprzedaż jednostkową we wszystkich trzech kluczowych regionach - w Europie, krajach NAFTA i regionie Azji i Pacyfiku. A Chiny, z 373 459 dostarczonymi samochodami, stały się naszym największym pojedynczym rynkiem zbytu. Uzyskaliśmy tam wzrost na poziomie 32,6% - czyli znacznie wyższy niż wzrost całego lokalnego rynku motoryzacyjnego”.

W skali globalnej motorami ubiegłorocznego wzrosty były SUV-y i auta kompaktowe. Po raz pierwszy w obu segmentach dostarczono po ponad 0,5 mln pojazdów. „W 2016 roku spodziewamy się dodatkowego impulsu sprzedażowego w postaci nowej Klasy E, najinteligentniejszej limuzyny biznesowej na rynku. A nasze samochody marzeń - Klasa S Cabrio, Klasa C Coupé oraz nowe generacje roadsterów SL i SLK - będą dalej potęgować fascynację marką Mercedes-Benz” - powiedział Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za marketing i sprzedaż osobowych Mercedesów.

 
Konsekwentna hybrydyzacja

 
Istotnym elementem strategii rozwoju układów napędowych Mercedes-Benz jest konsekwentna hybrydyzacja. Tylko w minionym roku zaprezentowano cztery nowe, hybrydowe modele plug-in: limuzynę i kombi C 350 e, GLE 500 e 4MATIC oraz GLC 350 e 4MATIC. Już dziś hybrydy plug-in zyskują coraz większy udział w sprzedaży jednostkowej Mercedes-Benz. Do 2017 roku producent wprowadzi na rynek łącznie 10 takich modeli. Oznacza to, że nowa hybryda plug-in spod znaku gwiazdy będzie debiutować średnio co 4 miesiące.

 

Europa: dwucyfrowe wzrosty niemal na wszystkich rynkach

 
W Europie Mercedes-Benz sprzedał w 2015 roku więcej aut niż w którymkolwiek wcześniej. Łącznie, na wybór samochodu spod znaku trójramiennej gwiazdy zdecydowało się tu 798 852 nabywców (+10,5%). Na wysoce konkurencyjnym rynku niemieckim producent po raz kolejny okazał się liderem segmentu premium. Sprzedaż jednostkowa w Niemczech wzrosła w ub.r. o 4,7%. W Wielkiej Brytanii, na drugim co do wielkości rynku zbytu Mercedes-Benz w Europie, ustanowiono kolejny rekord sprzedaży - przekazano klientom 144 474 pojazdy (+17,0%). Marka uzyskała dwucyfrowe wzrosty niemal we wszystkich krajach Starego Kontynentu, szczególnie wysokie we Włoszech (+13,6%), w Hiszpanii (+27,3%), Turcji (+30,9%), Szwajcarii (+21,6%), Holandii (+30,7%) i właśnie w Polsce (24,5%).

 

Największy wzrost w regionie Azji i Pacyfiku

 
Popyt na nowe Mercedesy w regionie Azji i Pacyfiku nigdy nie był tak wysoki jak w grudniu i w całym ubiegłym roku. W 2015 roku sprzedaż wzrosła tam o jedną czwartą, do 615 325 samochodów. Największy wzrost odnotowano w Chinach, gdzie w ciągu minionych 12 miesięcy Mercedes-Benz wprowadził 15 nowych lub zmodernizowanych modeli i rozszerzył sieć dealerską do około 500 placówek. Zwiększono również lokalne zdolności produkcyjne - poza Klasami C i E rozpoczęto wytwarzanie modeli GLA i GLC. Po raz pierwszy Chiny były największym pojedynczym rynkiem zbytu nowych Mercedesów. W ub.r. dostarczono tam 373 459 aut, aż o 32,6% więcej niż w 2014.

Wzrost w regionie Azji i Pacyfiku napędzały też rynki Korei Południowej (+26,8%), Indii (+32,4%) i Malezji (+56,5%) - w każdym z tych krajów ustanowiono nowe rekordy sprzedaży. W Japonii, drugim co do wielkości rynku zbytu Mercedes-Benz w regionie, sprzedano więcej aut niż kiedykolwiek wcześniej (64 989 szt., +7,1%). W 2015 r. producent spod znaku gwiazdy był najchętniej wybieraną marką aut premium w Japonii, Australii i na Tajwanie.

 

Rekordy sprzedaży w regionie NAFTA

 
W krajach NAFTA zanotowano kolejne rekordy - tak w grudniu, jak i w całym ubiegłym roku. Wyniki sprzedaży w USA, Kanadzie i Meksyku były najwyższe w historii. W minionym miesiącu przekazano klientom 38 557 pojazdów (+2,1%), a od stycznia - 392 843 (+5,2%). Ubiegłoroczna liczba dostaw na rynek USA wzrosła o 3,8%, do 343 088 szt. W Kanadzie w 2015 r. Mercedes-Benz zdominował segment marek premium.

Sukces modeli kompaktowych: sprzedano ponad 0,5 mln sztuk
Kompaktowe Mercedesy Klas A, B, CLA, CLA Shooting Brake oraz GLA osiągnęły najlepsze wyniki w historii - zarówno w grudniu, jak i w całym roku. Łącznie znalazły 582 531 nabywców, o 25,8% więcej niż w roku 2014. Kompakty z gwiazdą szczególnie popularne są na rodzimym rynku niemieckim: wybiera je niemal co piąty klient Mercedes-Benz.

 

Klasa C niezmiennie najpopularniejsza

 
Pełna dostępność limuzyny i kombi Klasy C na kluczowych rynkach przełożyła się w 2015 r. na dodatkowy impuls sprzedażowy. Sprzedaż jednostkowa modelu wzrosła o imponujący wskaźnik 40,1%, do 443 909 sztuk. Nigdy więcej w ciągu jednego roku nie dostarczono tylu egzemplarzy Klasy C. W 2016 r. dodatkowy wzrost w tym segmencie zapewni wprowadzona na rynek w grudniu odmiana Coupé.

 

Szczególnie popularna Klasa E z długim rozstawem osi

 
W ub.r. sprzedano 232 453 limuzyn i kombi Klasy E. W Chinach szczególnie popularna była Klasa E z przedłużanym rozstawem osi, która ustanowiła nowy rekord sprzedaży -  58 286 sztuk. Kilka dni temu podczas targów motoryzacyjnych w Detroit zadebiutowała nowa odsłona Klasy E - najinteligentniejsza limuzyna biznesowa na rynku. Dla Mercedes-Benz to kolejny ważny krok na drodze do jazdy autonomicznej i wolnej od wypadków.

 

Klasa S po raz kolejny najchętniej wybieraną limuzyną na świecie

 
W 2015 r. Mercedes-Benz kontynuował swoją ofensywę w segmencie luksusowych limuzyn, a Klasa S po raz kolejny była najchętniej wybieranym modelem w tym gronie. Około 1/3 sprzedanych w tym czasie egzemplarzy kupili klienci z Chin. Sam Mercedes-Maybach Klasy S, zaprezentowany w lutym ub.r., co miesiąc znajdował tam około 500 nabywców.

 

Udany „rok SUV-ów”

 
Rok 2015 był „rokiem SUV-ów” - Mercedes-Benz wprowadził w tym segmencie 4 nowe lub zmodernizowane modele i odświeżył tym samym niemal całą swoją gamę aut rekreacyjno-użytkowych. Sprzedaż jednostkowa pojazdów z tej grupy wzrosła o 26,6%, do rekordowego poziom 525 866 sztuk. Najpopularniejsze SUV-y - GLA i GLC - niemal podwoiły swoje wyniki z roku 2014. W marcu br. do dealerów trafi następca GL-a - model GLS.

 

Klasa V: dwucyfrowy wzrost w ciągu pierwszego pełnego roku sprzedaży

 
Klasa V, zdolna pomieścić do 8 osób, na nowo zdefiniowała segment aut wielozadaniowych. W ciągu pierwszego pełnego roku dostępności na rynku jej sprzedaż jednostkowa „podskoczyła” o 26,2%, do 31 499 sztuk. Dzięki wprowadzonym w ub.r. nowym elementom wyposażenia nabywcy tego modelu mają jeszcze większe możliwości konfiguracji.

 

Rekordowy rok Mercedes-AMG

 
Również Mercedes-AMG ma za sobą rekordowy rok - sportowa marka Mercedes-Benz dostarczyła klientom 68 875 samochodów, o 44,6% więcej niż w roku 2014. A to oznacza, że w ciągu 2 lat jej sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie. Poza nowymi modelami z rodziny AMG Sports głównymi czynnikami ubiegłorocznego wzrostu była Klasa C 63 oraz najmocniejsze wydania aut kompaktowych. Także nowy, opracowany niezależnie w Affalterbach Mercedes-AMG GT cieszył się bardzo wysoką popularnością. Największymi rynkami zbytu Mercedes-AMG były: USA, Niemcy i Chiny.

 

Nowa generacja smarta dostępna na wszystkich kluczowych rynkach

 
W ciągu minionych 12 miesięcy smarty fortwo i forfour znalazły 119 398 nabywców (+32,9%). W Europie najczęściej kupują je mieszkańcy Niemiec i Włoch. Dwucyfrowe wzrosty popularności modele te odnotowały też w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Szwajcarii. Od kilku miesięcy oferowane są również na pozostałych kluczowych rynkach: w USA i Chinach. W tym roku smart przedstawi kolejne nowości: wiosną w salonach pojawi się nowy smart fortwo cabrio, a latem sportowe modele smarta fortwo i forfour BRABUS z mocniejszymi silnikami. Pod koniec roku dołączą do nich elektryczne odmiany wszystkich trzech wersji: 2-osobowej, 4-osobowej oraz fortwo cabrio.

Dwumiejscowy maluch udowodnił swoją atrakcyjność także w ramach programu car2go, w którym na całym świecie do użytku oddano już ponad 14 tysięcy smartów. Car2go to największa na świecie firma świadcząca usługi współużytkowania pojazdów. Dzisiaj wynajem auta w programie car2go w jednym z 31 miast Europy i Ameryki Północnej rozpoczyna się średnio co 1,4 s. Pod koniec ub.r. w pierwszych lokalizacjach we flocie car2go pojawiły się smarty nowej generacji.

 

„Best Customer Experience” - kolejne salony Mercedes me i uruchomienie „She's Mercedes”

 
Dzięki realizowanej od 2013 r. strategii marketingu i sprzedaży „Best Customer Experience” Mercedes-Benz bezpośrednio koncentruje się na potrzebach klientów i oferuje specjalne usługi, dopasowane do ich stylu życia. Z tego względu systematycznie rośnie stopień cyfryzacji kanałów sprzedaży. Znaczącym elementem tej strategii są też salony Mercedes me - w miejskim formacie, z licznymi rozwiązaniami cyfrowymi, serwujące nowoczesną kuchnię i organizujące wydarzenia adresowane do młodszych i nowych grup nabywców. W 2015 r. otwarto kolejne cztery placówki Mercedes me: w Mediolanie, Tokio, Hong Kongu i Monachium.

„Best Customer Experience” to istotna część strategii „Mercedes-Benz 2020”, stale rozszerzanej o nowe koncepcje przygotowane z myślą o indywidualnych oczekiwaniach klientów. W 2015 r. producent ze Stuttgartu rozpoczął inicjatywę, w ramach której dodatkowy nacisk kładzie na potrzeby i życzenia kobiet. Cel: do 2020 roku Mercedes-Benz ma być najbardziej atrakcyjną marką aut luksusowych także w oczach płci pięknej, a jej udział wśród ogółu nabywców ma znacząco wzrosnąć. W ramach tej inicjatywy ruszyła nowa społeczność „She's Mercedes” oraz portal internetowy (www.mercedes.me/she), zorganizowano także spotkania dla kobiet, specjalne szkolenia dla sprzedawców i zatrudniono więcej kobiet na stanowiskach sprzedażowych. Równolegle do projektu „She's Mercedes”, jako uzupełnienie klasycznego konfiguratora nowych samochodów, Mercedes-Benz uruchomił zupełnie nowy konfigurator lifestylowe'y. Pozwala on klientom określić własne preferencje dotyczące mebli, wakacji, uprawianego sportu itd. i na tej podstawie sugeruje odpowiedni model samochodu.
 
Wyniki sprzedaży oddziału Mercedes-Benz Cars

 

Grudzień

2015 r.

Zmiana
w %

Cały 2015 r.

Zmiana
w %

Mercedes-Benz

178 017

+9,1

1 871 511

+13,4

smart

10 023

-3,1

119 398

+32,9

Mercedes-Benz Cars

188 040

+8,3

1 990 909

+14,4

 

 

 

 

 

Sprzedaż jednostkowa Mercedes-Benz na poszczególnych rynkach

 

 

 

 

Europa

72 246

+8,2

798 852

+10,5

- w tym: Niemcy

24 127

+6,3

273 435

+4,7

Azja

61 868

+21,8

615 325

+25,2

- w tym: Japonia

6 627

-9,6

64 989

+7,1

- w tym: Chiny

37 771

+31,3

373 459

+32,6

NAFTA

38 557

+2,1

392 843

+5,2

- w tym: USA

34 203

+0,6

343 088

+3,8

Kontakt:
Aleksander Rzepecki Tel. +22 / 312 72 23
aleksander.rzepecki@daimler.com