Stuttgart,
04
sierpnia
2020
|
15:00
Europe/Warsaw

Rewolucja w kabinie ciężarówki. Odpowiedzi na dziesięć pytań na temat Kokpitu Multimedialnego w Actrosie Mercedes-Benz – intuicyjnego w obsłudze i skomunikowanego sieciowo

Podsumowanie
  • Nowo zaprojektowany interfejs między kierowcą a pojazdem, oparty na dwóch kolorowych wyświetlaczach.
  • Prof. dr Uwe Baake: „W obecnym typoszeregu Actros następuje przejście od analogowego do cyfrowego stanowiska pracy kierowcy”.
  • Czytelna prezentacja wszystkich ważnych informacji o parametrach jazdy i stanach roboczych pojazdu.
  • Wizualizacja działania Active Drive Assist, Predictive Powertrain Control i innych systemów asystujących.

W roku 2018 Mercedes-Benz Trucks zaprezentował w nowym Actrosie stanowisko pracy z kompleksową łącznością sieciową, wyposażone w obsługiwany intuicyjnie Kokpit Multimedialny z kolorowymi wyświetlaczami. Sercem tego tak zwanego „interfejsu człowiek-maszyna” (Human Machine Interface, w skrócie HMI) są tutaj dwa monitory, oferowane już w standardzie, służące kierowcy jako centralne źródło informacji. Funkcje tradycyjnej zintegrowanej tablicy wskaźników przejął kolorowy wyświetlacz główny o wysokiej rozdzielczości – kierowca otrzymuje na nim w czytelnej formie wszystkie informacje dotyczące jazdy i samochodu. Drugi, pomocniczy wyświetlacz znajduje się pośrodku deski rozdzielczej. Prof. dr Uwe Baake, szef działu rozwoju produktów Mercedes-Benz Trucks objaśnia, na czym polega nowatorstwo cyfrowego miejsca pracy w Actrosie z nowym Kokpitem Multimedialnym.

Jakie zmiany przynosi kokpit w kabinie nowego Actrosa?

„W obecnym typoszeregu Actros następuje przejście od analogowego do cyfrowego stanowiska pracy kierowcy. Gdy w roku 2018 pojawił się na rynku pierwszy w pełni cyfrowy kokpit w seryjnie produkowanym samochodzie ciężarowym, była to prawdziwa rewolucja. Oprócz dwóch wyświetlaczy systemu MirrorCam użytkownik ma do dyspozycji dwa wyświetlacze nowego interfejsu HMI: główny, znajdujący się bezpośrednio przed kierowcą, oraz pomocniczy, umieszczony nieco z boku. Funkcjonalnie zastępują one większość przyrządów kokpitu. Wizualizacja nowych systemów bezpieczeństwa i asystujących odbywa się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Manewry realizowane np. przez Active Drive Assist czy też inteligentny system sterujący tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control (PPC), są czytelnie sygnalizowane na wyświetlaczu głównym. Jest to dla kierowcy odciążenie, które zapewnia większe bezpieczeństwo i lepszą efektywność. Oba wyświetlacze kierowca może obsługiwać przy użyciu przycisków dotykowych Touch Control na ultranowoczesnej kierownicy wielofunkcyjnej, nie odrywając od niej rąk”.

Jakimi założeniami kierowano się projektując nowy HMI dla tej ciężarówki?

„Projektanci z Mercedes-Benz Trucks skonstruowali kokpit tak, aby niejako otaczał kierowcę. Ich celem było rozmieszczenie wskaźników i elementów obsługowych w taki sposób, żeby kierowca w każdej chwili miał dobry ogląd sytuacji, zwłaszcza gdy korzysta z systemów asystujących. Tworząc interfejs do komunikacji między człowiekiem a maszyną, projektanci kierowali się ogólnym założeniem, iż kierowca w swojej stresującej pracy powinien mieć do dyspozycji nieskomplikowany system, który nie będzie od niego wymagał wiele czasu na zapoznanie się z nową jednostką obsługową. Dlatego położono nacisk na intuicyjność interfejsu użytkownika”.

Jakie funkcje obsługuje się na wyświetlaczu pomocniczym?

„Wyświetlacz pomocniczy, wkomponowany w deskę rozdzielczą na prawo od kierownicy, stanowi uzupełnienie wyświetlacza głównego, który znajduje się na wprost przed oczami kierowcy. Dawniej kierowca miał przed sobą dużą liczbę przełączników o rozmaitym przeznaczeniu. Obecnie dostęp do ustawień i funkcji pojazdu uzyskuje się na jednym ekranie dotykowym. Do funkcji wyświetlacza pomocniczego należy m. in. korzystanie z radia oraz informacji i rozrywki. Pozwala on też łatwo obsługiwać ogrzewanie, klimatyzację, nawigację, funkcje pojazdu, telefon, a także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne. Co istotne, można na nim wizualizować rozmaite przełączniki sterujące funkcjami zabudowy, co bardzo upraszcza zarówno obsługę, jak i nakłady po stronie producentów zabudów. Poprzez Bluetooth można podłączyć dwa urządzenia mobilne, aby rozmawiać przez zestaw głośnomówiący korzystając z własnych zapisanych kontaktów, czy słuchać własnej muzyki. Jest to ważna kwestia, gdyż kierowcy najczęściej wożą z sobą dwa telefony komórkowe – służbowy i prywatny. Mamy tu również dwa gniazda USB typu C do podłączania nośników pamięci lub do kablowego podłączenia dwóch urządzeń mobilnych. Połączenie to nawiązywane jest na platformie Apple CarPlay lub Android Auto, a dalsza obsługa odbywa się właśnie na wyświetlaczu pomocniczym”.

Jakie dodatkowe udogodnienia oferuje Interaktywny Kokpit Multimedialny?

„Topowa wersja nowego cyfrowego kokpitu oferuje jeszcze więcej funkcji, niż standardowy Kokpit Multimedialny. Zakres dostawy Interaktywnego Kokpitu Multimedialnego obejmuje nawigację z asystentem rozpoznawania znaków drogowych oraz funkcję Remote Online, która umożliwia sterowanie funkcjami pojazdu i ich monitorowanie na smartfonie. Kokpit ten współpracuje jednocześnie z dwoma smartfonami, przy czym jeden z nich może być ładowany bezprzewodowo w indukcyjnym uchwycie ładującym. Interaktywny Kokpit Multimedialny wprowadza do samochodu ciężarowego szeroki zakres łączności sieciowej. Z portalu Mercedes-Benz Truck App Portal można pobierać aplikacje, które zwiększają komfort i efektywność jazdy. Przykładem są nieskomplikowane w obsłudze aplikacje do wygodnego zarządzania zleceniami przewozowymi z kabiny kierowcy. Przedsiębiorcy zapewne docenią możliwość kontrolowania pojazdu w czasie rzeczywistym poprzez Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime, z wykorzystaniem Truck Data Center (więcej na ten temat – patrz poniżej). Dodajmy, że Interaktywny Kokpit Multimedialny posiada wyświetlacz główny o przekątnej 12 cali, a więc znacznie większy, niż w wersji standardowej. Konfigurując wyświetlacz główny kierowca ma do wyboru dwa style wizualizacji: «advanced» i «classic». Stylistyka «advanced» umożliwia zindywidualizowaną i zmienną prezentację treści w trzech grupach: pośrodku widnieje okrągły zegarowy wskaźnik prędkościomierza z informacjami dotyczącymi jazdy i zintegrowanym obrotomierzem; na lewo od niego wyświetlane są informacje eksploatacyjne dotyczące pojazdu, takie jak ciśnienie w układzie, temperatury robocze czy pozostały zasięg kilometrowy; po prawej ukazują się informacje dotyczące kierowcy, np. czas kierowania pojazdem i odpoczynku, książka telefoniczna, system nagłaśniający. Natomiast «classic» to wygląd zwykłego kokpitu multimedialnego”.

A co z pracą zmianową i zastępstwami urlopowymi – ilu kierowców może tu posiadać swoje oddzielne profile?

„W Kokpicie Multimedialnym można utworzyć – dla cyfrowego tachografu oraz dla systemu Fleetboard – maksymalnie sześć profili użytkowników. Ustawienia aktualnego użytkownika ładują się automatycznie po zalogowaniu. System pojazdu zapamiętuje ostatnio otwarte menu na wyświetlaczu centralnym, czułość pól dotykowych, język oraz ustawienia audio”.

Jak w Kokpicie Multimedialnym wizualizowane są systemy asystujące?

„Jeśli kierowca załączył tempomat lub system automatycznego utrzymywania odległości, a samochód jedzie z prędkością co najmniej 15 km/h, to automatycznie uruchamia się także system PPC. Na głównym wyświetlaczu pojawia się wtedy biały symbol PPC. Kiedy system aktywnie przejmuje kontrolę nad układem napędowym, symbol PPC zmienia swój kolor na zielony. Wyświetlane są również grafiki, które schematycznie informują o najbliższych zdarzeniach na trasie, takich jak zakręty, ronda, skrzyżowania czy ograniczenia prędkości. Ponadto kierowca widzi na ekranie czynności podejmowane przez system Active Drive Assist, który może samoczynnie hamować i przyspieszać pojazd, a także aktywnie ingerować w układ kierowniczy w celu utrzymania pojazdu na pasie jazdy. Dopóki systemowa kamera rozpoznaje oznakowanie poziome po obu stronach jezdni, system Active Drive Assist aktywnie wspomaga kierowcę w poprzecznym i wzdłużnym prowadzeniu pojazdu. Czynności wspomagające sygnalizowane są na głównym wyświetlaczu Kokpitu Multimedialnego niebieskim symbolem kierownicy oraz niebieską grafiką pasów na jezdni. Wizualizowane są tu również funkcje najnowszej wersji asystenta hamowania awaryjnego – Active Brake Assist 5”.

Jakich ustawień można dokonywać na kierownicy wielofunkcyjnej?

„W trakcie jazdy kierowca powinien cały czas trzymać ręce na kierownicy, a jednocześnie musi mieć zapewnioną możliwość łatwego obsługiwania poszczególnych systemów. Przychodzi nam tu z pomocą nowa kierownica wielofunkcyjna. Korzystając z przycisków dotykowych Touch Control, które znajdują się w blokach obsługowych po lewej i prawej stronie kierownicy, kierowca może wywoływać różne systemy i funkcje pojazdu oraz informacje, wykonując gesty «przeciągania» lub «naciskania». Przyciskiem dotykowym Touch Control po lewej stronie kierownicy obsługuje się wyświetlacz główny, natomiast analogicznym przyciskiem po prawej stronie – wyświetlacz pomocniczy. Kierowca ma w bezpośrednim zasięgu ręki funkcje takie jak np. klimatyzacja, radio, oświetlenie wnętrza czy odbieranie połączeń telefonicznych. Intuicyjność obsługi, która sprawi, że kierowca będzie się mniej dekoncentrował – to był jeden z naszych nadrzędnych celów. Sześć klasycznych przycisków rozmieszczonych wokół lewego przycisku dotykowego Touch Control służy m. in. do aktywowania tempomatu oraz systemu automatycznego utrzymywania odległości. Także dla obsługi systemu Active Drive Assist ważnym elementem jest przycisk dotykowy Touch Control umieszczony pośrodku lewego bloku obsługowego. Można tu kilkustopniowo ustawiać zadane położenie nowego Actrosa na pasie ruchu: zależnie od tego, w którą stronę chcemy przesunąć samochód na szerokości pasa, wykonujemy na panelu dotykowym poziomy gest przeciągnięcia w lewo lub w prawo, a następnie zatwierdzamy zmianę. Można tu również ustalić odstęp od pojazdu jadącego z przodu: w tym celu wykonuje się pionowy gest przeciągnięcia ku górze lub ku dołowi”.

Czy MirrorCam stanowi integralną część Kokpitu Multimedialnego?

„Nie. MirrorCam to oddzielny system, do którego należą dwa 15,2-calowe wyświetlacze umieszczone na słupkach A kabiny kierowcy. Wprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks cyfrowe lusterko wsteczne jest wynalazkiem pionierskim. Zastąpiono nim lusterko główne i szerokokątne, uzyskując znacznie lepszą widoczność otoczenia pojazdu. Jest to ogromne ulepszenie pod względem aerodynamiki, bezpieczeństwa i wygody obsługi pojazdu. Jest to zarazem kolejny przykład konsekwentnej cyfryzacji, jakiej poddano kabinę nowego Actrosa”.

Czy Kokpit Multimedialny dostępny jest również dla nowego Arocsa?

„Tak, również użytkownicy Arocsa, samochodu przeznaczonego do profesjonalnych zastosowań budowlanych, mają do dyspozycji obsługowo-wskaźnikowy komfort kokpitu multimedialnego oraz gruntownie zmodernizowany HMI”.

Jak wygląda współpraca między Kokpitem Multimedialnym a Truck Data Center?

„Truck Data Center spełnia funkcję centrali w sieciowej łączności pojazdu. Można powiedzieć, że łączy on pojazd ze światem. Stanowi też bazę wszystkich rozwiązań opartych na łączności sieciowej, takich jak Fleetboard, Truck App Portal i Mercedes-Benz Uptime. Łączność sieciowa jest ważnym elementem cyfrowego stanowiska pracy. Kto inwestuje w tę technologię, zapewnia sobie możliwość korzystania z obecnych i przyszłych usług cyfrowych”.