15
stycznia
2014
|
01:00
Europe/Warsaw

S 600 - flagowa limuzyna Mercedes-Benz

Mercedes-Benz S 600 jak żaden inny samochód hołduje wartościom założyciela firmy, Gottlieba Daimlera. Flagowa limuzyna z silnikiem V12 biturbo o mocy 390 kW (530 KM) i 830 Nm maksymalnego momentu obrotowego oferowana jest wyłącznie z przedłużonym rozstawem osi. Dodatkowo, cała gama nowej Klasy S będzie oferowana z kolejnymi innowacyjnymi elementami wyposażenia: wyświetlaczem head-up, gładzikiem oraz systemem COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.

- Klasa S od zawsze była dla nas ucieleśnieniem wszystkiego, co najlepsze w zakresie technologii i designu - podkreśla Ola Källenius, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars. - Topowy model S 600 jak żaden inny stanowi "esencję luksusu". Jego 12-cylindrowy silnik i ekskluzywne wyposażenie docenią zwłaszcza nabywcy z USA i Azji.

Mercedes-Benz S 600 napędzany jest silnikiem V12 biturbo o pojemności 6 litrów i mocy 390 kW (530 KM). Dla porównania, 5,5-litrowa jednostka montowana w poprzedniku generowała moc 380 kW (517 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartości 830 Nm dostępny jest już od 1900 obr./min. Model po raz pierwszy standardowo otrzymał funkcję ECO start/stop, a jego silnik spełnia normę emisji Euro 6. Średnie zużycie paliwa wynosi 11,1 l/100 km – to o 21 proc. mniej od poprzednika (14,1 l/100 km).
 
Najważniejsze cechy silnika V12 biturbo w skrócie:

• aluminiowa skrzynia korbowa
• rozrząd napędzany łańcuchem
• kuty wał korbowy ze stali poddanej hartowaniu i odpuszczaniu
• kute tłoki
• nowa jednostka sterująca
• nowa cewka zapłonowa, dwie świece na cylinder
• trzy zawory na cylinder: dwa zawory ssące i jeden wydechowy
• drążone zawory wydechowe z wypełnieniem sodowym
• niskotemperaturowy obieg cieczy chłodzącej z osobnym zbiorniczkiem wyrównawczym

Specyfikacja modelu S 600 pieczętuje jego flagową rolę w gamie Mercedes-Benz. Do wyposażenia standardowego należy np. system inteligentnego oświetlenia LED-owego, zawieszenie MAGIC BODY CONTROL z funkcją ROAD SURFACE SCAN oraz pakiet Driving Assistance Plus, a także układy: Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist, BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist, DISTRONIC PLUS z funkcją STEER CONTROL i Stop&Go Pilot, PRE-SAFE® Brake oraz PRE-SAFE® PLUS.
Światowa premiera modelu S 600 odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych w Detroit, a jego rynkowy debiut nastąpi w marcu br.
 
Tradycje flagowej Klasy S

Oznaczenie "600" już dawno zyskało status motoryzacyjnej legendy: limuzyna 600 (W 100), zaprezentowana w 1963 roku, jako pierwszy osobowy Mercedes otrzymała jednostkę V8 z wtryskiem paliwa. Ten sam silnik, rozwijający moc 184 kW (250 KM), był również stosowany do napędu serii 109 - trafił pod maskę topowego wariantu 300 SEL 6.3.

W kolejnych pokoleniach Klasy S rolę flagowych limuzyn także pełniły odmiany zasilane agregatami V8: model 450 SEL 6.9 z typoszeregu 116 dysponował mocą 210 kW (286 KM), a 560 SE z serii 126 generował nawet 220 kW (300 KM).

W 1991 roku zadebiutował Mercedes-Benz 600 SE (W 140) - pierwszy samochód osobowy ze Stuttgartu zasilany silnikiem V12. Jednostka o oznaczeniu M 120 z pojemności 6 litrów osiągała moc 300 kW (408 KM). Tak rozpoczęła się tradycja topowych, 12-cylindrowych odmian Klasy S. Począwszy od typoszeregu 220, w ofercie pojawiły się też sportowe warianty z motorami V8 i V12, sygnowane przez AMG - modele S 63 oraz S 65 AMG.

Uzupełnienie palety wyposażenia nowej Klasy S od marca br.

Od marca br. lista opcji Klasy S wzbogaci się o gładzik (touchpad), który pozwoli na sterowanie wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego gestami palców, zupełnie jak w przypadku smartfonów. Dodatkowo, umożliwia on odręczne wprowadzanie liter, cyfr i znaków specjalnych - w dowolnym języku obsługiwanym przez system.

Kolejna nowość w Klasie S to wyświetlacz typu head-up, wzorowany na rozwiązaniach stosowanych w samolotach bojowych. Wyświetla on najbardziej istotne informacje na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, który w rezultacie nie musi odrywać wzroku w celu skontrolowania prędkości jazdy, obrotów silnika czy komend nawigacji.

Do wyposażenia standardowego trafi z kolei układ COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, który zastąpi system COLLISION PREVENTION ASSIST. Poza funkcją Brake Assist, która chroni przed kolizjami przy prędkości powyżej 7 km/h, pełni on dodatkową rolę: jeśli kierowca nie zareaguje w obliczu zagrożenia kolizją, system może przeprowadzić procedurę autonomicznego hamowania z prędkości nawet 200 km/h. Pozwala to ograniczyć skutki zderzenia z pojazdami poruszającymi się wolniej i zapobiec kolizjom polegającym na uderzeniu w tył poprzedzającego auta podczas jazdy z prędkością do 40 km/h.

I jeszcze jedna przydatna funkcja - opcjonalne elektryczne podgrzewanie przedniej szyby zapewni widoczność do przodu w ciągu krótkiej chwili, bez konieczności uciążliwego skrobania.