08
grudnia
2010
|
01:00
Europe/Warsaw

Stały napęd na wszystkie koła 4MATIC po raz pierwszy w Klasie CLS

Podobnie, jak z dostosowaniem 4MATIC do suchej lub mokrej nawierzchni, również w zimowych warunkach drogowych obowiązuje zasada zapewnienia w pierwszym rzędzie stabilności jazdy, czyli aktywnego bezpieczeństwa. Mechaniczny fundament napędu 4MATIC z podziałem momentu obrotowego w proporcjach 45 : 55 procent między przednią a tylną oś oraz blokadą tarczową w centralnym mechanizmie różnicowym, którego podstawowy moment blokujący wynosi 50 Nm, zapewniają optymalne warunki. Taka koncepcja umożliwia wysoki poziom przyczepności, ponieważ występujące podczas przyspieszania dynamiczne przesunięcie obciążenia osi w kierunku osi tylnej wykorzystuje do tego, by tam dostarczyć więcej napędowego momentu obrotowego. Blokada tarczowa jest w stanie w sposób płynny modyfikować rozkład napędowego momentu obrotowego między oś przednią a tylną, w zależności od panujących warunków drogowych. Dzięki temu elektroniczne układy kontrolne ESP®, 4ETS lub ASR mogą zadziałać w ostatnim możliwym momencie, na śliskich drogach większa część napędowego momentu obrotowego jest też przekształcana w trakcję. Wszelkie interwencje elektroniki następują w sposób niemal niezauważalny. Mimo to kierowca od razu jest informowany, kiedy pojazd zbliża się do strefy granicznej przyczepności. W takim przypadku na tablicy rozdzielczej miga żółta lampka ostrzegawcza - jest to wyraźny sygnał, że styl jazdy należy dostosować do warunków panujących na drodze.

Zaprojektowanie takiego układu stale działającego mechanicznego napędu daje zasadniczą przewagę nad innymi systemami, które zanim uruchomią napęd na wszystkie koła, muszą najpierw rozpoznać brak przyczepności. Tymczasem 4MATIC w samochodach osobowych Mercedes-Benz wykorzystuje już ten cenny przedział czasu do tego, aby przenieść napędowy moment obrotowy za pośrednictwem kół na nawierzchnię drogi.

4MATIC: stabilność jazdy na śniegu i lodzie

Ruszając w warunkach zimowych modele 4MATIC potrafią wygenerować optymalne parametry przyczepności. W tym celu układ automatycznie rozpoznaje określone stany jezdni i tak dobiera ingerencje elektronicznego układu kontroli trakcji 4ETS regulującego wszystkie koła, że zapewnia maksymalne możliwe przyspieszenie przy minimalnym poślizgu kół, gwarantując przy tym optymalną stabilność jazdy. Taka strategia umożliwia także ruszenie w najbardziej niesprzyjających warunkach, na przykład w sytuacji, gdy samochód jednym kołem stoi na oblodzonym zboczu (tak zwana nawierzchnia typu µ-split) albo oba koła osi przedniej lub tylnej znajdują mało oporu (µ-jump).

Stabilność jazdy na krętych drogach pokrytych śniegiem i lodem jest przede wszystkim efektem regulacji momentu obrotowego silnika przez system kontroli trakcji ASR. Czujniki układu ESP® określają na bieżąco dynamikę wzdłużną i poprzeczną pojazdu i, w zależności od tych ustaleń, do warunków jazdy dostosowują progi kontrolne systemu ASR. Aby zapewnić stabilne zachowywanie się pojazdu podczas jazdy, siły działające wzdłużnie na krętych drogach muszą być kontrolowane poprzez regulację momentu obrotowego z silnika tak, aby w sposób ciągły zapewnić wystarczającą rezerwę siły poprzecznej.
Aby dostosować się do tych fizycznych współzależności, podczas poruszania się po krętych drogach charakteryzujących się niskim współczynniku tarcia, kontroluje się wartości progowe regulacji służące kontroli momentu obrotowego silnika na kołach zewnętrznych w stosunku do pokonywanego zakrętu po to, aby opony mogły wygenerować wystarczającą ilość siły poprzecznej.

4MATIC: innowacyjna technika wyznacza kierunek

Mechanizm napędowy 4MATIC samochodów osobowych Mercedes-Benz należy do najbardziej sprawnych wśród stałych napędów na wszystkie koła. Jest to mechanizm zwarty, lekki i zoptymalizowany pod względem zdolności przekazywania momentu obrotowego, o silniku ułożonym wzdłużnie i zblokowanej przekładni głównej i rozdzielczej, co w sumie daje przewagę nad innymi systemami stosowanymi w samochodach osobowych o jednostce napędowej ułożonej poprzecznie i załączanym napędzie 4x4. Dzięki temu zużycie paliwa wynosi - zależnie od modelu - od 0,2 do 0,6 litra na 100 kilometrów i jest tylko nieznacznie wyższe od porównywalnego pojazdu z napędem konwencjonalnym. Amortyzacja drgań i wyciszenie hałasu zapewniają wysoki poziom komfortu, który spełnia wysokie oczekiwania wobec samochodów marki Mercedes-Benz.

CLS 4MATIC: stylowa sportowa dynamika również zimą

Charakterystyczną dla CLS dynamikę jazdy Mercedes-Benz osiąga dzięki innowacyjnemu układowi jezdnemu DIRECT CONTROL z selektywnym systemem amortyzacji. Zoptymalizowany pod względem ciężaru układ jezdny z osią przednią o potrójnym wahaczu i wielowahaczową osią tylną dostosowuje się automatycznie do danej sytuacji podczas jazdy modyfikując siły działania amortyzatorów i w ten sposób odczuwalnie poprawia komfort toczenia. Dostarczane na życzenie do CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY , a w CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY seryjne zawieszenie pneumatyczne Mercedes-Benz oferuje z bezstopniowo regulowanym, elektronicznie sterowanym systemem amortyzującym, który przetwarza różne dane z czujników i reguluje oddzielnie każde koło. Dzięki temu klienci Mercedesa korzystają z maksymalnego komfortu bez rezygnacji z dużego bezpieczeństwa jazdy i sportowej zwinności.

Dobre samopoczucie i pełna widoczność: komfortowa klimatyzacja - THERMOTRONIC

Zwłaszcza zimą optymalna klimatyzacja wnętrza ma duże znaczenie. Dlatego Mercedes-Benz oferuje system komfortowej klimatyzacji automatycznej THERMOTRONIC, który nie tylko dba indywidualnie o kierowcę, pasażera po jego prawej stronie i pozostałych pasażerów siedzących z tyłu, lecz także umożliwia indywidualną regulowanie. Dodatkowo ten system wyposażony jest w czujnik szkodliwych gazów, który przy nagłym wzroście stężenia tlenku węgla lub tlenku azotu w powietrzu otoczenia – np. podczas pokonywania tunelu – automatycznie zamyka zawór klapowy powietrza zewnętrznego. Kolejną cechą charakterystyczną systemu THERMOTRONIC jest funkcja ogrzewania ciepłem resztkowym: wciskając przycisk „Rest“ uruchamia się przy wyłączonym silniku ok. 30-minutowe ogrzewanie lub wentylację wnętrza.

System THERMOTRONIC ogrzewa wnętrze zimą bardzo sprawnie, także w przypadku porannego zimnego rozruchu. Jest to możliwe dzięki wydajności ogrzewania w wysokości jedenastu kilowatów, odpowiadającej efektywności nowoczesnego systemu centralnego ogrzewania domu jednorodzinnego. W modelach z silnikiem Diesla, w zależności od temperatury zewnętrznej, włącza się dodatkowo wymiennik ciepła z sześcioma zintegrowanymi grzałkami PTC (Positive Temperature Coefficient) i wspomaga wymiennik ciepła nagrzewnicy mocą elektryczną ok. 1200 Watów. Współdziałanie ogrzewania PTC jest konieczne, ponieważ w związku z wysokim stopniem sprawności termicznej nowoczesnych silników CDI pracują one z bardzo dobrymi parametrami zużycia i dlatego w zakresie pracy w trybie częściowego obciążenia oddają wyraźnie mniej ciepła cieczy chłodzącej, niż silniki tradycyjne.

Mercedes oferuje 48 modeli samochodów osobowych wyposażonych w 4MATIC

Oferta z napędem na wszystkie koła firmy Mercedes-Benz obejmuje obecnie 48 modeli samochodów osobowych, dziesięć typoszeregów, i zadziwia różnorodnością: obok Klas E i C, obu dostępnych także w klasie limuzyn, modelu T - paletę modeli 4MATIC wzbogaca klasa S, luksusowe Coupé CL, czterodrzwiowe Coupé CLS i SUV klasy R. Dodatkowo w ofercie znajduje się kompaktowe GLK oraz samochody terenowe Klasy GL i M. Klasa G obecna w ofercie mimo upływu 30 lat od rozpoczęcia jej produkcji nadal się sprawdza, zwłaszcza poza drogami utwardzonymi. Wciąż jest uznawana za jeden z najlepszych pojazdów terenowych świata.

Kompetencje w dziedzinie projektowania samochodów z napędem na wszystkie koła od 1903 roku

Wysokie kompetencje inżynierów Mercedesa w zakresie wypracowywania przyszłościowych koncepcji pojazdów z napędem na wszystkie koła nie wzięły się znikąd: historia tego typu pojazdów firmy Mercedes-Benz zaczęła się w 1903 roku, już wówczas zaczęła obowiązywać zasada: jeżeli w najgorszych warunkach drogowych chcemy poruszać się sprawniej i pewniej, to najlepszą techniką jest napęd na wszystkie koła. Przez te wszystkie dziesięciolecia z powodzeniem znajduje ona zastosowanie w przeróżnych pojazdach marki Mercedes-Benz. Niektóre typy, choćby Klasa G czy Unimog, cieszą się legendarną sławą na świecie. Również na co dzień, na asfalcie, samochód z napędem na wszystkie koła potrafi udowodnić swoje zalety, pokazują to limuzyny 4MATIC Mercedes-Benz, dla których po raz pierwszy zaprezentowano innowacyjną koncepcję napędu w typoszeregu W 124 1987 Klasy E. 4ETS zastosowano po raz pierwszy w 1997 roku w Klasie M. Oznacza to, że spośród wszystkich producentów samochodów Mercedes-Benz dysponuje prawdziwym skarbem - najdłuższym doświadczeniem w dziedzinie elektronicznych systemów kontroli.