Stuttgart,
29
lipca
2021
|
10:33
Europe/Warsaw

Szybkie postępy na drodze do produkcji seryjnej – testy całkowicie elektrycznego pojazdu komunalnego Mercedes-Benz eEconic idą pełną parą

Podsumowanie
  • Testy koncentrują się na bezpieczeństwie, osiągach i trwałości pojazdu.
  • Optymalnym obszarem zastosowania jest wywóz odpadów – zasięg 27-tonowego pojazdu umożliwia obsługę zdecydowanej większości typowych tras zbiórki odpadów bez konieczności przeładunku.
  • eEconic korzysta z zalet globalnej strategii platformowej Daimler Trucks – jego architektura oparta jest na konstrukcji eActrosa.
  • Następny krok – testy w warunkach rzeczywistej eksploatacji w firmach klientów.
  • Rozpoczęcie produkcji seryjnej w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na rok 2022.

Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie kontynuuje prace rozwojowe nad pojazdem komunalnym eEconic z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeprowadzając serie intensywnych testów. Inżynierowie testowi skupiają się przede wszystkim na sprawdzeniu bezpieczeństwa, osiągów i trwałości pojazdu. eEconic musi również wykazać swoją sprawność w letnich i zimowych testach akumulatorów oraz elektrycznego układu napędowego. Ponadto pojazd poddawany jest jeszcze innym badaniom, takim jak pomiar hałasu, pomiar kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) i jazdy testowe na złych drogach. Następnym etapem po zakończeniu testów ma być sprawdzenie eEconica w praktycznej eksploatacji u klientów. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eEconica w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 r.

Pod względem architektury pojazdu eEconic korzysta z zalet globalnej strategii platformowej; ta niskopodłogowa ciężarówka bazuje konstrukcyjnie na eActrosie do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który pod koniec czerwca świętował swoją światową premierę cyfrową. W rezultacie główne dane techniczne eEconica są w dużej mierze identyczne z danymi technicznymi eActrosa. W przyszłości eEconic, skonfigurowany jako śmieciarka, ma pokonywać zdecydowaną większość typowych tras zbiórki odpadów, obsługiwanych dotąd przez Econica – bez przeładunku, cicho i bez lokalnej emisji dwutlenku węgla.

Dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks, stwierdził: „Poddajemy eEconica szerokiej gamie testów, a dotychczasowe wyniki potwierdzają, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej konstrukcji – eEconic jest doskonale dostosowany do planowanego zastosowania w operacjach zbiórki odpadów. Idealne warunki ramowe dla tego profilu zastosowania niskopodłogowego pojazdu z akumulatorowym napędem elektrycznym stanowią duża liczba przystanków na trasie, łatwe w planowaniu, jednodniowe trasy o średniej długości 100 km oraz możliwość ładowania akumulatorów pojazdu w bazie klienta”.

Ta sama architektura, odmienny profil zastosowań – eEconic na bazie eActrosa

eEconic o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton, z napędem w układzie 6x2/ NLA (z osią wleczoną) ma pojawić się na rynku najpierw jako śmieciarka. Podobnie jak w eActrosie, jego technicznym sercem jest jednostka napędowa – oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Seryjny eEconic będzie wyposażony w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności energetycznej ok. 105 kWh[1]. Oba chłodzone cieczą silniki generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Do tego, przy przewidującym stylu jazdy, dochodzi możliwość odzyskiwania energii elektrycznej poprzez rekuperację – to ogromna zaleta, szczególnie wobec konieczności częstego zatrzymywania się podczas zbiórki odpadów. Po całodziennej jeździe akumulatory elektrycznego samochodu ciężarowego można ładować w bazie klienta, z mocą do 160 kW.

Skonstruowany do zastosowań komunalnych – bezpieczny, wydajny, ergonomiczny i przyjazny dla środowiska

eEconic posiada również sprawdzone i cenione przez klientów cechy konwencjonalnego Econica. Przykładowo nisko osadzona panoramiczna szyba kabiny „DirectVision” wraz z niską pozycją siedzącą umożliwia kierowcy bezpośredni kontakt wzrokowy z innymi uczestnikami ruchu drogowego i zapewnia mu bardzo dobrą widoczność w ruchu drogowym. Kolejną ergonomiczną zaletą jest nisko położone wejście przestronnej kabiny, przeznaczonej nawet dla czterech osób. W eksploatacji miejskiej eEconic zyskuje uznanie nie tylko dzięki swemu napędowi o neutralnej emisji CO2, lecz także za sprawą obniżonej emisji hałasu – zwłaszcza we wczesnych godzinach porannych.

Kompleksowy ekosystem obejmujący usługi doradztwa

Aby wspierać klientów na każdym etapie ich drogi do elektromobilności, Mercedes-Benz Trucks uczynił zarówno eEconica, jak i eActrosa, elementem całego ekosystemu, obejmującego również ofertę doradczą i usługową, a także rozwiązania cyfrowe, umożliwiające maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację kosztów całkowitych. Przykładowo na podstawie istniejących tras przejazdów można określić, na potrzeby danego klienta, realistyczny i przekonujący profil zastosowań elektrycznych ciężarówek. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być według życzenia klienta wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci – Mercedes-Benz Trucks zawarł specjalnie w tym celu strategiczne partnerstwo z Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Na życzenie Mercedes-Benz Trucks pomaga również w ustaleniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.

Elektryfikacja gamy ciężarówek w oparciu o napęd akumulatorowy i ogniwa paliwowe

Daimler Truck AG wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Już do 2022 r. oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu w Europie, USA i Japonii ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest osiągnięcie neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050.

[1] Odpowiada to w przybliżeniu zawartości energii w zainstalowanym nowym pakiecie akumulatorowym przy uwzględnieniu ograniczeń w zakresie bezpieczeństwa i wydajności, niezbędnych dla utrzymania działania systemu.