Warszawa,
23
marca
2021
|
13:11
Europe/Warsaw

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz CB radio

Bogata stała ekspozycja Muzeum Mercedes-Benz liczy około 160 pojazdów oraz, łącznie, 1500 eksponatów. Na szczególną uwagę zasługują tu rozwiązania, które od dekad współtworzą motoryzacyjną kulturęi przyciągają uwagę gości muzeum swoją zaskakującą historią. Przybliża je muzealny newsletter. W dzisiejszym odcinku – CB radio.

Rozrywka w czasie długiej podróży: aż do lat 80. większość aut miała tylko radio – medialny odpowiednik jednokierunkowej ulicy. Informacje i muzyka jedynie docierały do pojazdu. A telefony samochodowe, jeśli były dostępne, kosztowały prawie tyle, co małe auto.

Radio dla wszystkich: CB radio doskonale wpisywało się w tę lukę. Skrót „CB” oznacza „pasmo obywatelskie”. W USA CB radio istnieje od lat 40. XX wieku; a w Niemczech – od 1 lipca 1975 r., kiedy weszły w życie stosowne przepisy. Wcześniej z fal radiowych mogli korzystać tylko licencjonowani radioamatorzy i użytkownicy posiadający specjalne zezwolenia lub grupy zawodowe, które ich potrzebowały. W Polsce CB radio zaczęło być popularne dopiero w latach 90., choć do lipca 2004 r. nadawanie w paśmie CB wymagało odpowiedniego pozwolenia.

To, co najważniejsze: ale CB radio miało swoje ograniczenia. Moc nadawania była bardzo niska, podobnie jak zasięg. Biorąc pod uwagę dobre warunki i antenę, wynosił on kilka kilometrów. Ponadto stacjonarne systemy radiowe wymagały zezwoleń, a nadawanie do obcego kraju było nielegalne. Ale to nie osłabiło sukcesu CB radia. Jedynym jego kosztem był zakup sprzętu.

Poczucie wolności: w obliczu nałożonych ograniczeń nowy środek komunikacji rozprzestrzenił sięw zastosowaniach mobilnych. Pojawiły się urządzenia do dwustronnej łączności radiowej do zamontowaniaw pojazdach, głównie z mikrofonem na spiralnym kablu. Jedno z nich można obejrzeć w Muzeum Mercedes-Benz. Jeszcze większą mobilność oferowały radiotelefony – ręczne urządzenia z anteną teleskopową. Wszystko robiło się tu jednym przyciskiem, dzięki któremu wypowiadane słowa szły w eter. Usłyszeć mógł je każdy, kto był w zasięgu na tej samej częstotliwości.

Powszechność: CB radio stało się hobby i znalazło wielu profesjonalnych użytkowników. Było na przykład idealne dla kierowców dalekobieżnych ciężarówek, którzy w końcu mogli z łatwością utrzymywać ze sobą kontakt. Wiele ciężarówek w widocznym miejscu miało wypisane imię lub indywidualny pseudonim kierowcy, co ułatwiało wzajemną identyfikację.

Społeczność: z uwagi na swoje właściwości CB radio można uznać za prekursora współczesnych mediów społecznościowych. Użytkownicy mogli dzięki niemu wymieniać opinie i poznawać podobnie myślące osoby.

CB radio dzisiaj: CB radio w wielu obszarach już dawno zastąpił telefon komórkowy. Ale wciąż używają go kierowcy dalekobieżnych ciężarówek. Jak za dawnych lat informują się o trasie przejazdu, ewentualnych kontrolach policyjnych, wolnych miejscach parkingowych, miejscach do spania i restauracjach. Mogą nawet komunikować się z wieloma osobami jednocześnie. W Niemczech kierowcy nie mogą już jednak trzymać w dłoni mikrofonu (tzw. gruszki) – dopuszczalne są rozwiązania przypominające zestawy głośnomówiące.