11
lutego
2014
|
01:00
Europe/Warsaw

Tam, gdzie wyjątkowość jest na porządku dziennym - Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) i zakłady adaptacji samochodów ciężarowych w Molsheim/Alzacja

• Niezwykła rozpiętość: od ciągników do transportu ciężkiego po ciężarówki wykorzystywane w przemyśle naftowym
• Własne projekty i indywidualnie przygotowywane samochody ciężarowe w sprawdzonej jakości Mercedes-Benz
• Przebudowy pojazdów – tutaj powstają samochody ciężarowe na miarę
• Produkcja kabin kierowcy – zaawansowane technologicznie kabiny do nośników narzędzi Unimog
• Dostawa części do produkcji wielkoseryjnej
• CTT – największa na świecie firma zajmująca się przebudową samochodów ciężarowych Mercedes-Benz

Samochód ciężarowy przygotowany na miarę potrzeb indywidualnego klienta – Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) sprawia, że jest to możliwe. W zakładach znajdujących się w alzackim miasteczku Molsheim i stanowiących część pionu biznesowego Mercedes-Benz Special Trucks powstają specjalistyczne pojazdy na indywidualne zamówienie. Najnowszy przykład przygotowywanych tutaj samochodów ciężarowych stanowi nowy ciągnik do transportu ciężkiego (SLT). Zakłady spełniają również specjalne życzenia klientów, których realizacja nie jest możliwa w produkcji seryjnej. Czy będą to pojedyncze egzemplarze czy niewielkie serie specjalne – CTT i zakłady w Molsheim wykonają je, korzystając z doświadczenia własnych konstruktorów. Ogromną zaletą jest przy tym fakt, że CTT i zakłady w Molsheim dostarczają zindywidualizowane samochody ciężarowe z gwiazdą na masce z jednej ręki i z jedną fakturą. Oznacza to, że klient otrzymuje produkt sprawdzony, dopuszczony do eksploatacji oraz posiadający wszelkie gwarancje i korzystający z globalnych usług serwisowych marki Mercedes-Benz.

Niezwykła rozpiętość oferty – od ciągników do transportu ciężkiego po samochody ciężarowe dla przemysłu naftowego

Choć oferta drużyny A Mercedes-Benz, obejmująca typoszeregi od Atego do Actrosa, jest niezwykle kompleksowa i liczy wiele wariantów, nie zawsze w racjonalnie zorganizowanej produkcji seryjnej możliwe jest przygotowanie odpowiedniego pojazdu, który sprostałby wysoce specjalistycznym zadaniom transportowym. Mercedes-Benz CTT potrafi jednak znaleźć wyjątkową odpowiedź na wyjątkowe potrzeby klientów.

Czy będzie to nowy ciągnik do transportu ciężkiego Actros SLT lub Arocs SLT, podwójne kabiny dla pojazdów straży pożarnej, specjalny pojazd Low-Liner do przewozu samochodów z podnoszoną osią pchaną i niewielkim ogumieniem, pojazd czteroosiowy z trzema tylnymi osiami zespolonymi czy nawet pięcio- lub sześcioosiowe pojazdy pod ciężkie pompy do betonu – Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks i zakłady w Molsheim wykonają je  zgodnie z indywidualnymi życzeniami klienta. W oparciu o pojazdy seryjne produkowane przez zakład w Wörth powstają w Molsheim pojazdy czteroosiowe o rozstawie osi do 7,2 m, przeznaczone do eksploatacji na polach naftowych w Chinach, pojazdy do przewozu owiec w Nowej Zelandii, wyposażone w specjalne opony i dużo miejsca na ramie, gdzie producent zabudowy może zmieścić nawet klatkę dla psów, samochody ciężarowe dla szkół jazdy wyposażone w dodatkowe siedzenia i zdublowane pedały, pojazdy Econic wykorzystywane w kopalniach jako ciągniki siodłowe i wiele innych indywidualnych rozwiązań.

Własne projekty, zindywidualizowane samochody ciężarowe z jednej ręki w sprawdzonej jakości Mercedes-Benz

CTT dysponuje w zakładach w Molsheim własnym działem projektowym. Koncepcje poszczególnych rozwiązań powstają zarówno na wyraźne życzenie klienta, jak i ramach własnych innowacji – tak było np. w przypadku nowego modelu Mercedes-Benz SLT. Pracuje nad nim około 70 inżynierów, pozostających w ścisłym kontakcie z centralnym działem rozwoju Daimler Trucks w Stuttgarcie. Tutaj nikt nie powie, że się nie da – Molsheim to miejsce, w którym powstają najrozmaitsze rozwiązania konstrukcyjne pojazdów użytkowych. Jednocześnie inżynierowie pracujący w Molsheim mogą prowadzić prace konstrukcyjne dotyczące samochodów ciężarowych przeznaczonych do produkcji seryjnej w Wörth.

Ogromna zaleta polega na tym, że dla całego procesu adaptacji przygotowywana jest kompletna dokumentacja, podobnie jak w przypadku pojazdu seryjnego. Dzięki temu klienci mogą korzystać z dowolnego warsztatu Mercedes-Benz na całym świecie, a części i elementy są dostępne w formie części zamiennych oznaczonych kodami produktów znanymi z produkcji seryjnej.

Wszystkie przebudowy spełniają standardy jakościowe Mercedes-Benz i są objęte gwarancją – każdy samochód ciężarowy z CTT to wysoce wyspecjalizowany pojazd Mercedes-Benz, dostarczany wraz z fakturą bezpośrednio z Wörth. Pojazdy przygotowane do zadań specjalnych spełniają wszystkie wymagania stawiane pojazdom z produkcji seryjnej. Dotyczy to również oferty finansowania i leasingu. „Trucks you can trust“ – ta obietnica Mercedes-Benz Trucks dotyczy w tym samym stopniu pojazdów CTT, co modeli standardowych, również w zakresie działań związanych z uzyskaniem homologacji na dany rynek.

CTT zajmuje się przebudową co piątego samochodu ciężarowego z gwiazdą na masce

Powodem zaangażowania specjalistów z CTT nie musi być wyrafinowany pojazd specjalny oparty na modelu seryjnym. Czasem ich zadaniem jest jedynie zmiana miejsca montażu zbiornika paliwa lub modyfikacja ramy pod określony typ zabudowy.

Co piąty samochód ciężarowy przechodzi przez CTT i udział ten utrzymuje się od lat na podobnym poziomie. Jednak nie każda z tych ciężarówek musi na własnych kołach pokonać trasę z Wörth do pobliskiego Molsheim, ponieważ pracownicy CTT mają do dyspozycji oddzielne stanowiska pracy w zakładzie macierzystym, gdzie mogą dokonywać drobniejszych adaptacji. Jeśli okazuje się, że liczba adaptowanych egzemplarzy jest znacząca, to od określonego rzędu wielkości można ją skierować do produkcji taśmowej, co gwarantuje wysoki poziom wydajności i elastyczności.

Organizacyjnie CTT jest związane z pionem biznesowym Mercedes-Benz Special Trucks w Wörth, gdzie blisko 1000 pracowników wytwarza rocznie 3500 modeli Econic, Unimog i Zetros.

Niegdyś filia importera, dziś zakłady produkcji specjalnej

Większe adaptacje wykonuje się jednak w alzackim Molsheim w pobliżu Strasburga. Około 600 pracowników zajmuje się tutaj konstruowaniem, produkcją, sprzedażą i modyfikowaniem pojazdów, montażem i lakierowaniem kabin do nośników narzędzi Unimog i wytwarzaniem części. Przez ich ręce przechodzi rocznie blisko 8500 pojazdów.

Zakres pracy w Molsheim jest niezwykle zróżnicowany. Kontynuując tradycje filii importera na Francję, już od 1967 przygotowuje się tutaj pojazdy na rynek francuski. W początkowych latach oznaczało to np. montowanie żółtych reflektorów, stanowiących niegdyś obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych. Obecnie CTT z myślą o francuskich klientach wyposaża w zakładzie w Molsheim modele Sprinter i Fuso Canter w zabudowę wywrotkową.

Tutaj okleja się i przygotowuje obicia wewnętrzne ścian przestrzeni ładunkowej modeli Sprinter i Citan dla francuskich klientów flotowych. Wszystko to oznacza kilka tysięcy pojazdów w skali roku.

Obecnie jednak działalność zakładów koncentruje się na przebudowie samochodów ciężarowych. Poza dużą liczbą adaptacji specjalnych najwięcej zamówień dotyczy modyfikacji układu jezdnego i ramy. Od chwili powstania w 2000 r. CTT zamontowało łącznie ponad 20 000 osi, skróciło rozstaw osi o 5000 km i wydłużyło o 18 000 km.

Odbiorcy z całego świata, ścisła współpraca

Główni odbiorcy CTT pochodzą wprawdzie z krajów Unii Europejskiej, jednak same pojazdy eksploatowane są na całym świecie. W minionych latach CTT dostarczyła kilka tysięcy pojazdów do Brazylii, Chin i Rosji. Nawet Australia i Indonezja, do których trafia po kilkaset pojazdów rocznie, zaliczają się do znaczących odbiorców.

Ogromna zaleta CTT polega na tym, że pierwotnie indywidualne życzenia klientów i projekty konstrukcyjne są potem dostępne dla międzynarodowego kręgu odbiorców. Zaprojektowane dla odbiorcy z Finlandii tzw. podwozie „triple”, przeznaczone do ciężkich zadań transportowych, znajduje obecnie zastosowanie w pojazdach przeznaczonych do zbiórki odpadów w Monachium. Pięcioosiowe podwozia na bazie Arocsa z przeznaczeniem na wywrotki i betonomieszarki wykorzystywane w Szwajcarii zaadaptowano również do niemieckich pomp do betonu i holenderskich wywrotek.

Niezwykle istotną rolę pełni również własny dział sprzedaży, obejmujący doradztwo techniczne i realizację zleceń. Pełni on w ścisłej współpracy z centralnym działem marketingu Mercedes-Benz Trucks w Stuttgarcie funkcję łącznika z poszczególnymi rynkami, tamtejszymi działami sprzedaży i dystrybucji oraz producentami zabudów i firmami współpracującymi. Zakład w Molsheim zajmuje rozległy teren o powierzchni niemal 500 000 m². Produkcję podzielono na przebudowę i montaż samochodów ciężarowych, produkcję komponentów skoncentrowaną na kabinach do nośnika narzędzi Unimog oraz produkcję części.

Przebudowa pojazdów – tutaj powstaje ciężarówka na miarę

„Warsztat“ to po francusku „atelier“.  Pojęcie to oddaje zarówno przypominający manufakturę charakter produkcji w Molsheim, jak również niemal artystyczne umiejętności jej pracowników. Na 20 000 m² zadaszonej powierzchni do dyspozycji pracowników pozostaje wiele takich atelier, 65 stanowisk ciężarówek i dwie komory lakiernicze. 220 pracowników zajmujących się przebudową samochodów ciężarowych stanowi większość załogi zakładów w Molsheim.

Na przykład w najnowszym Atelier 11 po prawej i lewej stronie znajduje się po dziesięć stanowisk przebudowy samochodów ciężarowych. W razie potrzeby można tu przygotować linię niewielkiej produkcji taśmowej. Obecnie zaparkowane tutaj są w równych rzędach najróżniejsze modele pojazdów ciężarowych. Kilka stanowisk dalej odbywa się właśnie montaż nowej kabiny załogowej dla również nowego Atego. Grupa docelowa to przede wszystkim jednostki straży pożarnej. Taka kombinacja to przykład udanego połączenia międzynarodowych możliwości produkcyjnych CTT: przygotowane podwozie z kabiną kierowcy bez tylnej ściany dostarcza zakład w Wörth, moduł kabiny załogowej dociera z zakładów w Aksaray w Turcji, a montaż kabiny załogowej na podwoziu odbywa się w Molsheim.

Naprzeciwko przedłużane są ramy czteroosiowych pojazdów do obsługi pól naftowych w Chinach. Pracownicy usuwają wszystkie elementy przymocowane do ramy i demontują tylne osie. Rama zostaje na środku podzielona, a po przedłużeniu ponownie zespawana. Ze względu na zmieniony rozstaw osi przy ponownym montażu poza wałem przegubowym należy również wymienić kable i przewody. Ponieważ specjalna zabudowa wymaga dużo miejsca na ramie, monterzy przenoszą zbiornik paliwa za tylną ścianę kabiny kierowcy.

Dzięki długim czasom cyklu obejmującym skomplikowane prace i zmienne zadania pracownicy posiadają bardzo wysokie kwalifikacje. Mimo produkcji o charakterze rzemieślniczym, realizowanej na indywidualne zamówienie, CTT pracuje w identycznym na całym świecie systemie produkcyjnym Daimler Trucks. Wszystkie przebudowy przechodzą ponadto takie same testy jakościowe jak modele seryjne w zakładzie w Wörth. Również każdy pracownik rejestruje w systemie wszystkie wykonane czynności, dokumentując w ten sposób w wyczerpujący sposób proces powstawania każdego pojazdu. Samochody przebudowywane przez CTT spełniają wszystkie obowiązujące normy, np. kabiny z wycięciami dachowymi są zgodne w pełnym zakresie z najnowszymi regulacjami UE dotyczącymi wytrzymałości.

Produkcja kabin kierowcy – high-tech w nośnikach narzędzi Unimog

Dopiero niespełna przed dwoma laty CTT poszerzyła i zrestrukturyzowała produkcję zaawansowanych technologicznie kabin przeznaczonych dla nośników narzędzi Unimog. W specjalnym urządzeniu stalowa rama kabiny kierowcy i dostarczone pojedyncze elementy karoserii z kompozytu zostają skręcone i sklejone. Następny etap produkcji obejmuje gruntowanie kabin, a następnie ich lakierowanie. Każda kabina jest potem poddawana gruntownej kontroli w tunelu świetlnym wyposażonym w mocne reflektory.

W strefie produkcyjnej zajmującej ok. 2000 m² pracuje 30 pracowników. W ciągu roku wytwarzają niemal 1000 kabin. Z Molsheim dostarczane są do zakładu w Wörth i montowane na pojazdach Unimog.

Części do produkcji wielkoseryjnej

Zakłady w Molsheim mają charakter manufaktury i przypominają warsztat rzemieślniczy. Wyjątek stanowi jednak produkcja części. Tutaj również do niewielkich serii wykorzystuje się robota spawalniczego. Dział zakładu w Molsheim zajmujący się produkcją części pełni rolę wewnętrznego dostawcy i pracuje również dla zakładu w Wörth, produkującego samochody ciężarowe. Tutaj wykonuje się cięcie laserowe, wygina, spawa, sztancuje, wytłacza, maluje proszkowo i lakieruje na mokro.

Oferta działu obejmuje około 5000 kodów produktów, a wyposażenie stanowi ok. 500 pras i 700 urządzeń spawalniczych. Rocznie 90 pracowników działu produkcji części przerabia ok. 1500 t stali, dysponując 9000 m² powierzchni produkcyjnej i magazynowej.

Doświadczeni partnerzy pozwalają sprostać największym wymaganiom

Aby w razie nagłego zwiększenia popytu poza niezwykle zróżnicowanym procesem produkcji zapewnić najwyższy poziom elastyczności, CTT korzysta z sieci sprawdzonych i doświadczonych partnerów zajmujących się adaptacją samochodów ciężarowych. Oczywiście również w przypadku tych pojazdów obowiązuje zasada, że każda adaptacja to prawdziwy Mercedes-Benz, dający kupującemu wszystkie korzyści od finansowania przez dostawę i serwis z jednej ręki aż po zaopatrzenie w części zamienne. Pojazdy przebudowywane w sieci partnerskiej CTT wydawane są wyłącznie w Wörth.

Mercedes-Benz CTT – największe na świecie zakłady zajmujące się przebudową samochodów ciężarowych

Liczby mówią same za siebie: od założenia CTT w roku 2000 firma wykonała adaptacje ponad 120 000 samochodów ciężarowych i zrealizowała ponad 5000 kodów specjalnych na części i komponenty. Samochody ciężarowe z CTT są eksploatowane w ponad 140 krajach świata. Słowem: Mercedes-Benz CTT to największe na świecie zakłady zajmujące się przebudową samochodów ciężarowych z gwiazdą na masce.

W minionych latach zakłady w Molsheim były stale rozbudowywane. Przede wszystkim od roku 2008 Mercedes-Benz inwestował milionowe kwoty między innymi w nowo wybudowaną halę produkcyjną Atelier 11, w nowe urządzenia produkcyjne oraz w niedawno uruchomiony magazyn wysokiego składowania z 14 rzędami regałów na ponad 4000 pozycji. Samochód ciężarowy na miarę jest poszukiwany bardziej niż kiedykolwiek.

Mercedes-Benz Molsheim – historia zakładów w skrócie

1967: uruchomienie zakładów przez importera Royal-Elysées
1968: import samochodów dostawczych
1969: import wszystkich pojazdów użytkowych
1970: założenie Mercedes-Benz France
1978: budowa salonu odbioru zamówionych pojazdów
1982: zabudowa wnętrz autobusów
1984: budowa spawalni
1991: początek adaptowania samochodów ciężarowych na zlecenie zakładów w Wörth
1993: przeniesienie działalności dot. samochodów osobowych
2000: powstanie Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks
2000: produkcja kabin dla nośników narzędzi Unimog
2002: przebudowa Fuso Canter
2008: nowa hala produkcyjna Atelier 11
2009: nowy budynek działu konstrukcyjnego i sprzedaży
2011: nowa lakiernia, nowy budynek produkcyjny dla kabin Unimog
2013: nowy magazyn wysokiego składowania