10
lipca
2012
|
02:00
Europe/Warsaw

Trend siły

Odważny krok

Gdy CLS 55 AMG debiutował w 2004 roku, był konkurencją samą dla siebie. Z biegiem lat stał się inspiracją dla wielu innych aut, podobnie jak jego następcy - zasilany 6,3-litrowym silnikiem V8 CLS 63 AMG z 2006 roku oraz CLS 63 AMG z 5,5-litrowym motorem V8 biturbo, zaprezentowany w 2011 roku. Nowy CLS 63 AMG Shooting Brake po raz kolejny wyjeżdża z utartych schematów.

5,5-litrowy silnik V8 biturbo AMG o mocy do 410 kW (557 KM)

Widlasta "ósemka" AMG wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, podwójne turbodoładowanie, chłodzenie wodno-powietrzne, system zarządzania alternatorem i funkcję start/stop. Z pojemności 5,5 litra generuje moc 386 kW (525 KM) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. W limitowanej wersji "Edition 1" wartości te szybują do, odpowiednio, 410 kW (557 KM) oraz 800 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa jedynie 4,4 s (4,3 s dla "Edition 1"), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Wytrawne osiągi nie przeszkodziły inżynierom AMG w ograniczeniu zużycia paliwa. CLS 63 AMG potrzebuje średnio 10,1 l/100 km (NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 235 g/km. Za elektryzującą ścieżkę dźwiękową silnika AMG odpowiada sportowy układ wydechowy zakończony dwiema podwójnymi, chromowanymi końcówkami.

Dane techniczne w skrócie:

CLS 63 AMG Shooting Brake

Pojemność skokowa

5461 ccm

Średnica x skok tłoka

98,0 x 90,5 mm

Stopień kompresji

10,0:1

Moc maks.

386 kW (525 KM) przy 5250-5750 obr./min
410 kW (557 KM) przy 5250-5750 obr./min *

Maks. moment obrotowy

700 Nm przy 1750-5250 obr./min
800 Nm przy 2000-4500 obr./min *

Masa silnika (bez płynów)

204 kg

Śr. zużycie paliwa (NEDC)

10,1 l/100 km

Emisja CO2

235 g/km

Przyspieszenie 0-100 km/h

4,4 s

4,3 s*

Prędkość maks.**

250 km/h

* Edition 1; ** ograniczona elektronicznie

Elastyczna przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT

Cztery tryby jazdy oraz funkcje podwójnego wysprzęglania i RACE START - siedmiobiegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT zapewnia skuteczną transmisję siły napędowej do tylnych kół. W trybie "Controlled Efficiency" (C) aktywna jest funkcja ECO start/stop, wyłączająca silnik podczas postoju. W trybach "S" (Sport), "S+" (Sport plus) oraz "M" (Manual) reakcje na komendy prawej stopy są jeszcze szybsze i ostrzejsze, a zmianie biegów przy pełnym obciążeniu towarzyszą krótkie, precyzyjnie określone przerwy w działaniu układu zapłonowego i wtryskowego.

CLS 63 AMG Shooting Brake pozwala kierowcy delektować się każdym pokonanym kilometrem. Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL ze stalowymi kolumnami z przodu i układem pneumatycznym z tyłu oraz automatycznym systemem poziomowania nadwozia może pracować w jednym z trzech trybów tłumienia, dostosowującym charakterystykę amortyzatorów do warunków na drodze ("Comfort", "Sport" oraz "Sport plus"). Trzystopniowy układ ESP® z funkcją SPORT Handling umożliwia dobranie indywidualnego poziomu kontroli za naciśnięciem przycisku.

Osie AMG ze zoptymalizowaną elastokinematyką i zwiększonym negatywem kół zapewniają lepszą stabilność oraz wyższe prędkości na łukach. Dodatkowo, rozstaw przednich kół zwiększono o 56 mm. Elektromechaniczny układ kierowniczy AMG ma bardziej bezpośrednie przełożenie, a jego natura współgra z aktualnym trybem pracy zawieszenia. Elektryczna pompa wspomagania pozwala zmniejszyć apetyt - pracuje tylko podczas ruchu kierownicą.

Opcjonalny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG

Skuteczne wytracanie prędkości gwarantują wysokowydajne hamulce AMG z czterema wentylowanymi i perforowanymi tarczami o średnicy 360 mm. Koła przedniej osi uzbrojono w wyjątkowo odporne na zmęczenie, sprawdzone w motorsporcie tarcze kompozytowe. Jeszcze większą siłą hamowania (oraz niższą masę nieresorowaną) zapewnia opcjonalny układ ceramiczno-kompozytowy z większymi tarczami i specjalnymi zaciskami. Za kontakt z nawierzchnią odpowiadają grafitowe, lśniące obręcze AMG z oponami 255/35 R19 na przedniej i 285/30 R19 na tylnej osi.

Design: silny i zmysłowy

Dominujące, sportowe geny CLS 63 AMG przeplatają się na oczach świata z unikalną koncepcją Shooting Brake. Jego pełen energii charakter oddaje przedni spojler AMG w kolorze lśniącej czerni, wlot powietrza AMG przedzielony pojedynczą listwą i muskularna maska, a także boczne znamię "V8 BITURBO" oraz tylny zderzak z czterema końcówkami wydechu. Standardowe wyposażenie obejmuje LED-owe przednie lampy z inteligentnym systemem oświetlenia ILS oraz asystentem świateł drogowych.

Najwyższe standardy wykonania i materiałów spotykają się w kabinie CLS 63 AMG Shooting Brake z ekskluzywnymi dodatkami, zarezerwowanymi jedynie dla modeli z Affalterbach. Pokryte skórą nappa, sportowe fotele AMG z pamięcią ustawień, analogowy zegar IWC, panel wskaźników AMG z funkcją RACETIMER oraz charakterystyczna dźwignia zmiany biegów E-SELECT odpowiadają za unikalną atmosferę i bezwzględnie służą przyjemności z jazdy, podobnie jak trójramienna kierownica AMG Performance ze spłaszczoną dolną częścią oraz aluminiowymi manetkami zmiany biegów. Jest i zupełna nowość: chromowany, elektroniczny klucz z emblematem AMG.

Drewniana podłoga przestrzeni bagażowej designo

CLS 63 AMG Shooting Brake jest nie tylko nośnikiem stylu. Jego przestronna kabina mieści pięciu pasażerów, a bagażnik ma pojemność od 590 do 1550 litrów. Na życzenie specjaliści z AMG Performance Studio mogą wydobyć z auta dodatkowe pokłady indywidualizmu, który podkreśla drewniana podłoga przestrzeni bagażowej, przywodząca na myśl wnętrza luksusowych jachtów.

Warstwy starannie wyselekcjonowanych, cienkich płatów z drewna amerykańskiej wiśni są ręcznie klejone i prasowane. Krawędzie frezuje się za pomocą precyzyjnej obrabiarki CNC, a powierzchnie szlifuje i zabezpiecza przed wilgocią, aby zachować naturalne piękno drewna. Jego efekt potęgują intarsje z laserowo przyciętych, trzymilimetrowych pasków wędzonego dębu. Szyny ze szczotkowanego aluminium, wzbogacone o gumowe nakładki, chronią drewnianą podłogę i zabezpieczają bagaż przed przemieszczaniem.

Opcjonalne wyposażenie designo obejmuje także:

  • metaliczne lakiery designo, dostępne w trzech odcieniach;
  • lakiery designo magno, dostępne w dwóch odcieniach;
  • skórzaną tapicerkę designo, dostępną w dziesięciu kolorach;
  • podsufitkę designo z mikrofibry DINAMICA, dostępną w trzech kolorach.

Ekskluzywna oferta AMG Performance Studio zawiera również inne opcje:

  • pakiet ospojlerowania AMG z włókna węglowego;
  • wykończenie kabiny AMG, łączące włókno węglowe i lakier fortepianowy;
  • ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG;
  • blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi AMG;
  • przednie listwy progowe AMG podświetlane na biało;
  • kute obręcze AMG z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze grafitowym i oponami 255/35 R19 (przód) oraz 285/30 R19 (tył);
  • dziesięcioramienne obręcze AMG w kolorze matowej czerni z lśniącym rantem i oponami 255/35 R19 (przód) oraz 285/30 R19 (tył).

CLS 63 AMG Shooting Brake dostępny jest z najwyższej jakości nagłośnieniem Bang & Olufsen BeoSound AMG z 16-kanałowym procesorem DSP, wzmacniaczem ICEpower oraz 14 głośnikami. Łączna moc zestawu to 1200 W.

"Edition 1": wyrafinowany indywidualista

W chwili premiery CLS 63 AMG Shooting Brake do sprzedaży trafi także limitowana wersja "Edition 1". Oto jej znaki szczególne:

  • grafitowy lakier designo magno allanite;
  • wzmocniony silnik: moc 410 kW (557 KM) i moment obrotowy 800 Nm;
  • skórzana tapicerka designo w kolorze platynowej bieli, pokrywająca sportowe fotele AMG, podłokietniki i panele drzwi oraz konsolę środkową;
  • wykończenie kabiny AMG, łączące włókno węglowe i lakier fortepianowy;
  • czarna podsufitka designo z mikrofibry DINAMICA;
  • welurowe dywaniki designo ze skórzanym obszyciem w kolorze platynowej bieli i metalowymi emblematami.

Na życzenie, bez dopłaty, wersja "Edition 1" oferowana jest z ekskluzywną, czarną skórzaną tapicerką PASSION oraz welurowymi dywanikami w tym samym kolorze. Skóra nappa pokrywa również deskę rozdzielczą.

CLS 63 AMG Shooting Brake oraz CLS 63 AMG Shooting Brake "Edition 1" zadebiutują na rynku w październiku br.