Stuttgart,
18
grudnia
2019
|
13:00
Europe/Warsaw

Unikalne rozwiązanie w transporcie dalekobieżnym – MirrorCam zastępuje lusterko

Podsumowanie
  • Nowy Actros z systemem MirrorCam: cyfrowe lusterko wsteczne poprawia widoczność na wszystkie strony oraz pomaga kierowcy w manewrowaniu i cofaniu
  • Wiele dodatkowych funkcji zwiększa bezpieczeństwo
  • Ułatwiona ocena ruchu za pojazdem, lepsza widoczność w nocy i przy złej pogodzie
  • System MirrorCam sprawdził się w praktycznej eksploatacji, uzyskał pozytywne opinie kierowców i przedsiębiorców

Od ubiegłego lata na drogach coraz częściej widać ciężarówki Mercedes-Benz bez charakterystycznych dużych lusterek zewnętrznych. Zamiast nich mają one zamontowane na ramie dachowej niewielkie, opływowe ramiona kamer. Co się za tym kryje? Od czerwca 2019 roku Mercedes-Benz Trucks dostarcza klientom nowego Actrosa standardowo wyposażonego w system MirrorCam – dotąd jako jedyny producent tej branży na świecie. Cyfrowe lusterko wsteczne ma nie tylko futurystyczny wygląd, ale także nieco więcej funkcji niż tradycyjne lusterko główne i szerokokątne, a efektywność tego systemu znacznie przewyższa wymogi prawne.

Patrick Hirth jest mechanikiem w dziale rozwoju kabin kierowcy Mercedes-Benz Trucks i z nowym systemem MirrorCam przejechał już ponad 200 tysięcy kilometrów. Oto jego komentarz: „Po krótkim zaznajomieniu się z MirrorCam kierowca namacalnie doświadcza jego zalet w wielu różnych sytuacjach. Wyprzedzanie, manewrowanie, jazda przy słabej widoczności i w ciemności czy pokonywanie zakrętów i zwężeń ‒ MirrorCam czyni to wszystko bezpieczniejszym i mniej stresującym”.

Wyposażenie: nie tylko dwie kamery i dwa ekrany

System MirrorCam składa się z dwóch kamer, zamontowanych na ramie dachowej po lewej i po prawej stronie, dwóch pionowych monitorów zamontowanych w kabinie na słupkach A oraz elementów sterujących w module drzwi i na ekranie dodatkowym (Secondary Display). Ponadto po stronie kierowcy i przy łóżku umieszczono po jednym przycisku uruchamiającym MirrorCam przy wyłączonym silniku. Obrazy z kamer są przesyłane w rozdzielczości 720 x 1920 pikseli na dwa monitory o wielkości 15,2 cala. Analogicznie do konwencjonalnego układu lusterek, obraz na monitorze jest podzielony na główny i szerokokątny.

Brak dużych lusterek zwiększa widoczność na wszystkie strony

Ponieważ kamery MirrorCam są przymocowane do ramy dachowej, a monitory znajdują się wewnątrz kabiny, kierowca ma znacznie lepszy bezpośredni widok przez szyby boczne. Nie ma już dużych lusterek zewnętrznych, które w samochodach z konwencjonalnymi lusterkami w wielu sytuacjach ograniczają pole widzenia, a więc niezakłócona jest także widoczność na ukos do przodu. To szczególnie korzystne przy podjeżdżaniu do skrzyżowań i rond, podczas manewrowania oraz pokonywania ciasnych zakrętów.

Tryb szerokokątny zwiększa widoczność do tyłu

MirrorCam wspiera kierowcę także przy manewrowaniu tyłem. Na wyświetlaczu włącza się wtedy specjalny widok manewrowy. Ułatwia on szczególnie manewrowanie w tył po łuku, ponieważ pokazuje wtedy w tej samej wielkości także elementy dalszego otoczenia samochodu. Ten tryb widoku uruchamia się automatycznie wraz z załączeniem biegu wstecznego i utrzymuje także podczas jazdy do przodu z prędkością do 10 km/h lub do momentu dezaktywacji przyciskiem.

Ułatwiona ocena ruchu za pojazdem

Kolejnym przydatnym rozwiązaniem są linie odległościowe na wyświetlaczu MirrorCam, które pomagają kierowcy lepiej i odpowiednio do sytuacji oszacować odstęp od obiektów znajdujących się za pojazdem. Przed wyjazdem kierowca może na panelu obsługowym w drzwiach ustawić jedną z tych linii w taki sposób, aby oznaczała na obrazie koniec własnego pojazdu. W tym celu wystarczy położyć na ziemi, przy końcu naczepy, na przykład dobrze widoczną kamizelkę ostrzegawczą i według niej ustawić linię na wyświetlaczu. Gdy system rozpozna zmianę ciągniętej jednostki, naczepy bądź przyczepy, wtedy miganiem tej linii informuje kierowcę o tym, że długość zestawu mogła się zmienić. Nowe ustawienie jest jednak konieczne jedynie w przypadku, gdy taka zmiana rzeczywiście nastąpiła. Ponadto w czasie wyprzedzania system MirrorCam sygnalizuje kierowcy czerwonymi, pomarańczowymi i żółtymi oznaczeniami, czy można już bezpiecznie wrócić na prawy pas ruchu, czy też brakuje jeszcze kilku metrów do osiągnięcia niezbędnego odstępu bezpieczeństwa.

Bezpieczniej na zakręcie dzięki funkcji obracania obrazu z kamery

Podczas pokonywania zakrętów zestawem siodłowym przydaje się szczególnie atrakcyjna funkcja systemu MirrorCam: obraz na wyświetlaczu po wewnętrznej stronie zakrętu obraca się wraz ze skrętem, ciągle zapewniając kierowcy doskonałą widoczność końca naczepy. Natomiast w przypadku konwencjonalnego systemu lusterek, ze względu na kąt zgięcia naczepy, lusterko po wewnętrznej stronie zakrętu często pokazuje tylko jej bok. Niebezpieczeństwo ścięcia zakrętu i kolizji z przeszkodą jest więc wtedy dużo wyższe niż w pojeździe wyposażonym w MirrorCam.

MirrorCam sprawdza się także podczas deszczu i w ciemności

Wysoka pozycja montażowa ramion kamer nie tylko zapewnia doskonałą widoczność ‒ również ich zabrudzenie jest znacznie mniejsze niż niżej położonych lusterek szklanych. Także hydrofobowa powłoka obiektywów kamer zmniejsza ich zanieczyszczenie. Obraz na monitorach jest ponadto bezodblaskowy i wolny od brudu zbierającego się zwykle na szybach bocznych kabiny. System kamer jest automatycznie podgrzewany, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 15°C, a jasność obrazu można ustawiać osobno po lewej i po prawej stronie. Po uprzednim przesunięciu pola widzenia odpowiednio do specyficznej sytuacji komunikacyjnej, wystarczy nacisnąć przycisk, aby powrócić do ustawienia podstawowego. Również o zmierzchu i w nocy okazuje się, że jasne kamery mają przewagę nad klasycznym lusterkiem wstecznym ‒ system ten bezstopniowo dostosowuje się do zmiennych warunków świetlnych. To samo dotyczy stref z oświetleniem sztucznym, na przykład tuneli.

Doskonałe współdziałanie z asystentem martwego pola

W nowym Actrosie i nowym Arocsie system MirrorCam potrafi ściśle współpracować z asystentem martwego pola. Asystent martwego pola to system ostrzegawczy, który pomaga kierowcy unikać niebezpiecznych wypadków podczas skrętu w prawo. W tym celu system ten uruchamia alarm optyczny i akustyczny, jeśli w strefie ostrzegawczej po prawej stronie pojazdu zaistnieje niebezpieczeństwo kolizji z obiektem nieruchomym lub poruszającym się; na wyświetlaczu MirrorCam po stronie pasażera pojawia się wtedy najpierw żółty, a następnie czerwony trójkąt. Zazwyczaj umożliwia to kierowcy odpowiednio wczesne hamowanie, jeśli podczas wykonywania skrętu w prawo przeoczył coś po stronie pasażera. To szczególnie korzystne w intensywnym ruchu miejskim z wieloma rowerzystami, pieszymi i zaparkowanymi samochodami. Ale to nie wszystko: asystent martwego pola pełni również funkcję asystenta zmiany pasa ruchu po prawej stronie pojazdu, a więc ostrzega kierowcę żółtym bądź czerwonym trójkątem na monitorze MirrorCam, gdy obok, na prawym pasie znajdzie się inny uczestnik ruchu drogowego.

Mniej problemów z „martwym punktem”

MirrorCam ma jeszcze jedną zaletę w zakresie bezpieczeństwa w porównaniu z konwencjonalnym systemem lusterek: niektórzy kierowcy nieumyślnie jeżdżą z nieprecyzyjnie ustawionymi lusterkami. Z tego powodu po stronie pasażera może powstać niebezpieczny „martwy punkt”, w którym inni użytkownicy dróg, tacy jak rowerzyści czy piesi, ale także np. skutery elektryczne, mogą łatwo zniknąć. W niektórych sytuacjach nawet niewielka zmiana pozycji siedzącej wystarczy, aby stworzyć „martwy punkt” po stronie pasażera. Bowiem w przypadku konwencjonalnego lusterka kierunek widzenia kierowcy jest zawsze zdefiniowany wzorem „kąt padania równa się kątowi odbicia”. Ten problem „martwego punktu” nie występuje w przypadku MirrorCam i asystenta martwego pola, ponieważ wyświetlacze zawsze pokazują ten sam obraz z kamery ‒ niezależnie od kąta, pod jakim kierowca patrzy na monitor. A w razie wątpliwości ostrzega asystent martwego pola.

Monitorowanie otoczenia pojazdu w czasie odpoczynku

Po wyłączeniu silnika pojazdu i po upływie dwuminutowego czasu opóźnionego wyłączenia MirrorCam, system ten można uaktywnić z kabiny kierowcy na kolejne dwie minuty, aby bezpiecznie opuścić pojazd. Odpowiednie przyciski zamontowano w kabinie po stronie pasażera oraz przy łóżku. Ta przyjazna funkcja zwiększa bezpieczeństwo kierowcy, który w ten sposób może w każdej chwili sprawdzić otoczenie pojazdu, nie będąc widocznym z zewnątrz. Jeśli na przykład usłyszy złodziei manipulujących przy zbiorniku paliwa lub ładunku, może ich obserwować także przy zaciągniętej zasłonie i w razie potrzeby wszcząć alarm.

Pozytywne doświadczenia kierowców i przedsiębiorców

Ponieważ ostatnio coraz więcej Actrosów i Arocsów jeździ z systemem MirrorCam, także coraz więcej kierowców doświadcza jego zalet. Jeden z nich, Tom Westphal, stwierdził: „Powiedziałem już swojemu szefowi, że od teraz chcę jeździć wyłącznie ciężarówką z MirrorCam”. Ten kierowca firmy spedycyjnej Wagenstetter z Forsting w Górnej Bawarii zebrał pozytywne doświadczenia z systemem w ramach długookresowego testu na dystansie 100 tysięcy kilometrów.

Również szef Westphala, spedytor Klaus Wagenstetter, zauważa wiele zalet MirrorCam: „Zużycie paliwa nowego Actrosa jest na autostradzie nawet o trzy procent niższe niż w modelu poprzednim. To w dużej mierze zasługa systemu MirrorCam, eliminującego obudowy lusterek, stanowiące podczas jazdy powierzchnię natarcia strumienia powietrza. Wiele funkcji dodatkowych zwiększa też bezpieczeństwo, a w naszej firmie bezpieczeństwo traktujemy od zawsze priorytetowo”.

Szybkie oswojenie się z systemem

Torsten Reinholz, kierowca w firmie spedycyjnej Böpple, także przejechał z systemem MirrorCam już ponad 100 tysięcy kilometrów. Jego wniosek: „Szybko przyzwyczaiłem się do nowego systemu MirrorCam w mojej codziennej pracy kierowcy. Jazda z tym systemem była od początku bezpieczna, a już po kilku dniach nie chciałem się rozstawać z MirrorCam”.

Jednak najwięcej kilometrów z MirrorCam pokonali do dziś kierowcy testowi Mercedes-Benz Trucks ‒ jednym z nich jest Patrick Hirth: „Teraz wolę już jeździć z MirrorCam. W decydujących sytuacjach system ten jest po prostu lepszy od konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych”.

Konstrukcja systemu zmniejsza zapotrzebowanie na naprawy i umożliwia modyfikację

Należy jeszcze dodać, że ramiona kamer składają się zarówno w kierunku jazdy, jak i w kierunku przeciwnym. To minimalizuje uszkodzenia na skutek ewentualnych kolizji. Tylko dzięki mniejszym rozmiarom i wysokiemu montażowi systemu MirrorCam, ryzyko zaczepienia jest znacznie mniejsze. Przy ewentualnej późniejszej odsprzedaży pojazdu z systemem MirrorCam zaletą mogą być zdefiniowane punkty połączeń w szkielecie drzwi, umożliwiające doposażenie ciężarówki w konwencjonalne lusterka.