22
października
2013
|
02:00
Europe/Warsaw

Utytułowany Mercedes-Benz 450 SLC wciąż tworzy historię motorsportu

Obchodzący niedawno 40. urodziny SLC (C107) to model przełomowy w historii występów Mercedes-Benz w motorsporcie. W 1977 roku, po blisko 30-letniej przerwie, inżynierowie ze Stuttgartu postanowili wznowić rywalizację w rajdach samochodowych. Już rok później szybkie coupe zdominowało rajdowe trasy: cztery egzemplarze 450 SLC z jednostką o mocy 222 KM i 3-biegową automatyczną skrzynią biegów wzięły udział w gigantycznym maratonie - rajdzie dookoła Ameryki Południowej. Na liczącej 30 000 km trasie 450 SLC odniósł podwójne zwycięstwo. Triumfatorami zostali Andrew Cowan i Colin Malkin, a drugi na mecie stawił się duet z Polski: Sobiesław Zasada i Andrzej Zembrzuski.

W sezonie 1979 odmieniony 450 SLC 5.0, dysponujący mocą 285 KM, zajął pierwsze 4 pozycje w Rajdzie Bandama Rally. Triumfowali Hannu Mikkola i Arne Hertz przed parą Björn Waldegaard/Hans Thorszelius, a za nimi uplasowały się załogi Cowan/Kaiser i Vic Preston/Mike Doughty - wszyscy w 450 SLC 5.0.

W 1980 roku koncern ze Stuttgartu wystawił do rywalizacji najmocniejszy z modeli SLC, osiągający moc ponad 300 KM – 500 SLC. Nowa wersja znakomicie zaprezentowała się w wymagającej rywalizacji z konkurentami takich marek jak Peugeot, Toyota czy Fiat i po raz kolejny wygrała w Bandama Rally. Podwójne zwycięstwo wywalczyły pary Waldegaard/Thorszelius oraz Jorge Recalde/Nestor Straimel.

500 SLC, którego będziemy podziwiać w barwach teamu Mercedesa podczas tegorocznego „Rajdu Żubrów”, to rajdówka z jednostką o mocy ponad 300 KM. Historyczny model pokonał takie wyzwania jak rajd dookoła Ameryki Południowej (Vuelta a la América del Sud), Bandama Rally czy morderczy Rajd Paryż-Dakar.
Do rywalizacji w barwach teamu Mercedes-Benz staną trzy egzemplarze 500 SLC przygotowane w słowackim warsztacie SLC Racing. To niezwykłe miejsce mieści się zaledwie 30 km od polskiej granicy. W dobie rosnącej fascynacji ścigania się klasycznymi autami pasjonaci pracują tam nad utrzymaniem w pełnej sprawności właśnie takich legend jak 500 SLC.

„Rajd Żubrów” jest jedną z najstarszych imprez samochodowych w naszym kraju. Tradycja zawodów sięga listopada 1966 roku, gdy rozegrano je z inicjatywy Sobiesława Zasady, który właśnie w sezonie 1966 zdobył pierwszy ze swych trzech tytułów Mistrza Europy. Sobiesław Zasada przez wiele lat był komandorem, a teraz pozostaje wiernym uczestnikiem imprezy