31
marca
2016
|
02:00
Europe/Warsaw

W 2015 r. oddział Daimler Trucks sprzedał ponad pół miliona ciężarówek

W 2015 r. oddział Daimler Trucks sprzedał ponad pół miliona ciężarówek

·          Zgodnie z planem, wiodący producent ciężarówek osiąga cel, który realizował od wielu lat

·          Pomimo trudnego otoczenia sprzedaż jednostkowa w 2015 r. była nieco wyższa od wyników z roku 2014

·          Dalsza konsolidacja pozycji na kluczowych rynkach

·          Otwarcie sześciu nowych centrów regionalnych: ofensywa na dynamicznie rozwijających się rynkach

·          Dr Wolfgang Bernhard: „W 2015 roku sprzedaliśmy ponad 500 000 ciężarówek, zwiększając naszą sprzedaż jednostkową trzeci rok z rzędu. Dzięki naszym czołowym produktom mieliśmy bardzo dobry rok, jeden z najlepszy w historii Daimler Trucks, nawet pomimo trudnych warunków na niektórych rynkach. To wspaniałe osiągnięcie naszego globalnego zespołu. Wszystko pracownikom dziękuję za ich niesamowite wysiłki”

 


Stuttgart. Pomimo trudnych warunków na niektórych rynkach oddział Daimler Trucks w 2015 roku zwiększył globalną sprzedaż do ponad 500 000 sztuk - wynika z pierwszych statystyk za grudzień. W roku 2014 sprzedaż jednostkowa ciężarówek wytwarzanych pod markami Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses oraz BharatBenz wyniosła 495 700 egzemplarzy. Ostateczne wyniki sprzedaży za ubiegły rok zostały opublikowane 4 lutego podczas corocznej konferencji koncernu Daimler.

Daimler Trucks osiągnął swoje cele w bardzo heterogonicznym i wymagającym otoczeniu rynkowym. Chociaż w Ameryce Północnej i Europie sprzedaż ciężarówek znacznie wzrosła, znaczące rynki Brazylii oraz Indonezji skurczyły się. Ze względu na niepewności polityczne popyt na nowe ciężarówki w ostatnich miesiącach spadł także w Turcji - w szczególności w listopadzie i grudniu nastąpiło tam dalsze znaczne pogorszenie się warunków rynkowych. Mimo to, dzięki mocnym produktom i doskonałym wynikom w sprzedaży, oddział zdołał osiągnąć założone cele sprzedażowe.

„W 2015 roku sprzedaliśmy ponad 500 000 ciężarówek, zwiększając naszą sprzedaż jednostkową trzeci rok z rzędu. Dzięki naszym czołowym produktom mieliśmy bardzo dobry rok, jeden z najlepszy w historii Daimler Trucks, nawet mimo trudnych warunków na niektórych rynkach. To wspaniałe osiągnięcie naszego globalnego zespołu. Wszystko pracownikom dziękuję za ich niesamowite wysiłki” - skomentował dr Wolfgang Bernhard, Członek Zarządu koncernu Daimler odpowiedzialny za Daimler Trucks & Buses.

W temacie przyszłych perspektyw dla oddziału Daimler Trucks zaznaczył: „W 2016 roku warunki na globalnym rynku ciężarówek wciąż będą wyzwaniem. Nie rezygnujemy jednak z naszego kolejnego celu - w 2020 roku chcemy sprzedać 700 000 pojazdów”.

I dodał: „Spoczęcie na laurach to nie dla nas - skupiamy się na realizacji naszej strategii. W tym celu podczas tegorocznych międzynarodowych targów pojazdów użytkowych (w Hanowerze) po raz kolejny zaprezentujemy się jako technologiczny lider. Przykładowo, wdrożymy istotne rozwiązania w zakresie łączności pojazdów, a także w dziedzinie efektywności, aktywnego bezpieczeństwa i jazdy autonomicznej. Poszerzamy również naszą globalną obecność i będziemy jeszcze bliżej naszych klientów za sprawą sześciu nowych centrów regionalnych. Widzę też duży potencjał w poszerzeniu naszej globalnej strategii platform poza sam układ napędowy”.

Wyraźny wzrost sprzedaży w Ameryce Północnej

Globalny wzrost to w dużej mierze zasługa regionu NAFTA, gdzie - dzięki solidnym wzrostom całego rynku i silnej gamie produktów - Daimler Trucks jest na dobrej drodze do pobicia rekordu sprzedaży. Między styczniem a listopadem 2015 r. sprzedaż wzrosła tam o 20%, do 176 100 sztuk (2014: 147 200). Oddział w dalszym stopniu wzmocnił swoją pozycję lidera w kategoriach wagowych 6-8, zwiększając w nich swój rynkowy udział do 39,1% (2014: 37,3). W 2016 roku wielkość pónocnoamerykańskiego rynku nowych ciężarówek w klasach 6-8 ma uplasować się poniżej bardzo wysokiego poziomu zanotowanego w roku ubiegłym.

Jednym z głównych powodów sukcesu Daimler Trucks w Ameryce Północnej jest fakt, że coraz więcej klientów dostrzega zalety zintegrowanych układów napędowych w ciężarówkach Daimlera. Perfekcyjnie skoordynowane połączenie silnika, przekładni i osi przynosi wyraźne korzyści w zakresie efektywności. Daimler Trucks jako pierwszy producent zaoferował taki układ napędowy na północnoamerykańskim rynku. Kluczem do tego sukcesu jest zautomatyzowana przekładnia DT12. W przypadku modeli Freightliner Cascadia oraz Western Star 5700 XE ponad 40% nabywców wybiera właśnie skrzynie zautomatyzowane - około dwukrotnie więcej niż jeszcze w roku 2014. Aby szybciej sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu w regionie, w listopadzie rozpoczęto w Detroit lokalny montaż przekładni DT12 na potrzeby rynku Ameryki Północnej. Od 2018 roku również silniki do pojazdów średniego tonażu na rynki NAFTA będą wytwarzane w Detroit. Łącznie, koncern Daimler inwestuje tam około 450 mln euro.

W ciągu 2015 roku działalność w Europie Zachodniej nabrała rozpędu

 

Daimler Trucks zwiększył sprzedaż także w Europie Zachodniej - od stycznia do listopada dostarczył 56 000 samochodów (2014: 50 500). Tempo tego wzrostu znacznie wzrastało w kolejnych miesiącach roku. Z udziałem 21,9% (2014: 24,6%) Mercedes-Benz pozostaje rynkowym liderem w segmentach średniego i ciężkiego tonażu. Pomimo słabości gospodarki i niestabilności politycznej w regionie sprzedaż jednostkowa w Turcji przekroczyła wysoki poziom odnotowany w roku 2014 (18 900) i w okresie styczeń-listopad wyniosła 20 400 ciężarówek. Częściowo to efekt przyspieszenia realizacji planów zakupowych w związku z wejściem w życie normy Euro VI 1 stycznia 2016 roku. Wzrost ten zanikł jednak w kolejnych miesiącach, i podobny trend spodziewany jest w roku 2016.

Dalszy wzrost udziałów w rynku brazylijskim pomimo jego osłabienia

W ciągu pierwszych 11 miesięcy ub.r. sprzedaż jednostkowa Daimler Trucks w Ameryce Łacińskiej spadła do 27 900 sztuk (2014: 44 500), głównie z uwagi na gwałtowne spowolnienie na rynku brazylijskim. Od stycznia do listopada nabywcy w Brazylii odebrali 15 200 pojazdów wobec 31 300 w tym samym okresie roku 2014. W tak ciężkich warunkach Daimler Trucks zdołał zwiększyć udziały w brazylijskim rynku w segmencie pojazdów średniego i ciężkiego tonażu do 26,6% (2014: 26,0). Pomimo obecnego osłabienia oddział kontynuuje inwestycje pod kątem długofalowego zwiększenia swojej konkurencyjności na lokalnym rynku. Między 2014 a 2018 rokiem zainwestuje w Brazylii około 500 mln w niestandardowe produkty, technologie i usługi, a także w modernizację sieci produkcyjnej. W październiku ub.r. Mercedes-Benz wprowadził na tamtejszym rynku szereg innowacji produktowych, w tym dalsze udoskonalenia wytwarzanych lokalnie modeli ciężarówek: Accelo, Atego, Axor i Actros, wpływające na komfort, zużycie paliwa oraz całkowity koszt posiadania. W tym roku nie przewiduje się ożywienia brazylijskiego rynku.

Zróżnicowane wyniki sprzedaży na rynkach azjatyckich

Na rynkach azjatyckich zanotowano w 2015 roku istotne różnice w wynikach sprzedaży. W Japonii marka FUSO zwiększyła sprzedaż o około 7%, do 41 600 pojazdów (2014: 39 000). W efekcie udział w rynku ciężarówek wzrósł do 20,7% (2014: 20,3). W obliczu ostrych spadków na rynku indonezyjskim sprzedaż Daimler Trucks spadła do 29 400 sztuk (2014: 51 400), oddział powiększył jednak swoje udziały w rynku do 48,2% (2014: 47,2).

W Indiach Daimler Trucks dostarczył o 29% więcej samochodów - 12 500 (2014: 9700). Od wejścia na rynek firmy BharatBenz we wrześniu 2012 roku do klientów dostarczono już ponad 30 000 ciężarówek tej marki. Premiery nowych modeli pomogły jej zwiększyć udziały w rynku w segmencie pojazdów średniego i ciężkiego tonażu do 7,1% (2014: 5,9). Istotną nowością jest BharatBenz 3143, zaprojektowany specjalnie z myślą o eksploatacji przy wydobyciu i na budowach. Wytwarzane w Indiach pojazdy odegrają kluczową rolę w otwieraniu ważnych rynków wschodzących w Azji i Afryce. W 2015 roku Daimler Trucks rozpoczął eksport ciężarówek z fabryki w Chennai do kilkunastu znaczących krajów - łącznie, zakłady eksportują swoje produkty do ponad 20 państw. W 2016 roku firma planuje wprowadzić na kilka kolejnych rynków dostosowane specjalnie do lokalnych potrzeb samochody FUSO.

Większy globalny zasięg dzięki sześciu nowym centrom regionalnym

W ramach dalszego rozwoju Daimler będzie pozycjonował się bliżej klientów w Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej - tak, by wykorzystać możliwości wzrostu na tych bardzo obiecujących rynkach. W październiku otwarto w Dubaju pierwsze z sześciu zaplanowanych centrów regionalnych. Centra te będą w całości skoncentrowane na sprzedaży i obsłudze posprzedażnej pojazdów użytkowych Daimlera. W pierwszym kwartale 2016 roku kolejne takie centra zostaną uruchomione w Kenii - dla Afryki Środkowej, w Pretorii (RPA) - dla Afryki Południowej, oraz w Singapurze - dla Azji Południowo-Wschodniej. Ośrodki te umożliwią Daimlerowi odpowiadanie na potrzeby lokalnych nabywców jeszcze szybciej i w sposób bardziej ukierunkowany.

Nowości technologiczne 2015 roku: Highway Pilot umożliwia półautonomiczną jazdę

W 2015 roku Daimler Trucks po raz kolejny podkreślił swoją czołową rolę w dziedzinie jazdy autonomicznej. W maju Daimler odebrał zezwolenie na użytkowanie na publicznych drogach amerykańskiego stanu Nevada ciężarówki Freightliner Inspiration Truck - pierwszej na świecie, poruszającej się w sposób zautomatyzowany ciężarówki dopuszczonej do jazdy po drogach. Zaledwie 5 miesięcy później oddział rozpoczął testy pierwszej seryjnej, autonomicznej ciężarówki poruszającej się po publicznych drogach w Niemczech. W tym celu standardowego Actrosa wyposażono w inteligentny system Highway Pilot, pozwalający testować funkcje jazdy autonomicznej na otwartych trasach. Highway Pilot umożliwia jazdę półautonomiczną, co oznacza, że przejmuje kontrolę nad ciężarówką podczas jazdy autostradą, ale kierowca ponosi dalej pełną odpowiedzialność za prowadzenie - musi nieprzerwanie śledzić ruch drogowy i móc w dowolnym momencie interweniować. W efekcie system Highway Pilot można porównać do autopilotów powszechnie wykorzystywanych w świecie lotnictwa. Wykorzystuje on zamontowany z przodu radar i kamerę stereoskopową, a także sprawdzone systemy wspomagające, takie jak Adaptive Cruise Control +. Technologia ta została zaadaptowana do użytku na publicznych drogach i wszechstronnie przetestowana, aby zapewnić, że wszystkie komponenty perfekcyjnie ze sobą współpracują. Highway Pilot pokonał już 20 tysięcy tras testowych w Niemczech i USA. Nie można wykluczyć, że technologia ta będzie gotowa do produkcji w ciągu najbliższych 2-3 lat.