29
marca
2016
|
02:00
Europe/Warsaw

Światowa premiera Mercedesa GLC Coupé: Sportowe coupé w rodzinie "G"

Gwiazdą ubiegłorocznych targów motoryzacyjnych w Szanghaju był prototypowy Mercedes-Benz Concept GLC Coupé. Jego dynamiczna stylizacja łączyła elementy typowe dla coupé z językiem projektowania najnowszych SUV-ów. Zaledwie rok później koncepcja staje się rzeczywistością: nowy Mercedes-Benz GLC Coupé w niemal nietkniętej formie przenosi ekspresyjny design prototypu z charakterystyczną, opadającą linią dachu do produkcji seryjnej. Jednocześnie sportowy model wśród średniej wielkości SUV-ów z gwiazdą imponuje typowym dla marki poziomem bezpieczeństwa, zaawansowanymi systemami wspomagającymi i wyjątkowo dynamicznym charakterem. Montowane w standardzie sportowe zawieszenie, bardziej bezpośredni układ kierowniczy, układ wyboru trybów jazdy DYNAMIC SELECT, stały napęd na obie osie 4MATIC oraz 9-stopniowa skrzynia automatyczna 9G-TRONIC swobodnie łączą wyśmienity komfort jazdy ze zdecydowanie sportową zwinnością.

„GLC Coupé reprezentuje ikoniczny design coupé Mercedesa, a jednocześnie symbolizuje dwoistą naturę naszej marki - aktywną i zrelaksowaną” - mówi Gorden Wagener, szef designu w koncernie Daimler AG. „Dzięki idiomowi zmysłowej przejrzystości perfekcyjnie ucieleśnia filozofię naszego designu, łącząc emocjonalne linie z atrybutami nowoczesnego luksusu”.

GLC Coupé to umiejętne połączenie wielofunkcyjnego SUV-a z atrakcyjnością coupé. Jego karoseria ma dynamiczne, zwarte proporcje - auto mierzy 4,73 m długości i 1,60 m wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2,83 m. Oznacza to, że jest o prawie 8 cm dłuższe i o około 4 cm niższe od modelu GLC, z którym dzieli bazową konstrukcję. Swój wyrazisty charakter GLC Coupé zawdzięcza typowej dla coupé, diamentowej osłonie chłodnicy z pojedynczą listwą i opadającej linii dachu. Przedni słupek został mocniej pochylony, a płaszczyzna dachu biegnie niżej i płynnie przechodzi w muskularny tylny pas. Ponieważ strumień opływającego powietrza odrywa się od karoserii dopiero przy spojlerze, podczas jazdy w deszczu zapobiega zbieraniu się wody na tylnej szybie - w efekcie jej wycieraczka stała się zbędna.

Atrakcyjne oblicze GLC Coupé nie rzutuje na walory praktyczne: pojemność bagażnika waha się od 491 do 1205 l, co stanowi najlepszą wartość w segmencie. Pod względem ilości miejsca z przodu i z tyłu model plasuje się na równi z przestronnym GLC - wysokość otworu drzwiowego, przestrzeń na wysokości ramion, bioder i na nogi są identyczne.

Design: perfekcyjne połączenie dwóch światów
Efektowna stylizacja przedniego pasa to zasługa niemal pionowej osłony chłodnicy z diamentowym wypełnieniem, krótkiego zwisu i inspirowanej SUV-ami osłony zderzaka. Po zmroku w oczy rzuca się innowacyjna koncepcja oświetlenia (na życzenie z aktywnymi reflektorami diodowymi) ze świetlnym „autografem” charakterystycznym dla nowych Mercedesów. Geny sportowego samochodu zdradzają duże, boczne wloty powietrza.


W profilu GLC Coupé, z typową dla coupé rozciągniętą linią dachu, harmonijnie łączą się dwa sprzeczne światy - coupé i SUV-ów. Wysoko poprowadzona linia szyb współgra z masywnymi nadkolami, podkreślając dynamiczne proporcje karoserii. Efekt ten wzmacniają wyraziste, załamujące światło kontury przebiegające przez górne i dolne partie drzwi.

Wyraźną wskazówką co do pokrewieństwa z SUV-ami są opcjonalne dostępne stopnie progowe. Rozstawione równo z krawędziami błotników koła o średnicy do 20 cali i duży prześwit zapewniają GLC Coupé odpowiednie kompetencje do jazdy po nieutwardzonych drogach.

Atletycznie wyrzeźbiony tylny pas
Stylizacja tylnego pasa wyraźnie nawiązuje już do samochodów z nadwoziem coupé - szerokie „barki”, muskularny design zderzaka ze zintegrowanymi końcówkami układu wydechowego i osłoną w kształcie dyfuzora sprawiają, że GLC Coupé ma pewną siebie, atletyczną prezencję. Smukłe, diodowe lampy i zdecydowanie wyprofilowany spojler to znak rozpoznawczy wszystkich nowych coupé Mercedesa.

Typowy dla coupé kokpit i szlachetne wykończenie
Dynamiczny charakter nowego modelu ma swoje odbicie w wystroju kabiny. Design kokpitu w zmysłowy sposób interpretuje współczesny luksus. Elegancka, szeroka konsola środkowa z trzema otworami wentylacyjnymi stanowi tu jeden element i biegnie od na wpół zintegrowanego ekranu multimediów do podłokietnika. Taka architektura daje poczucie przestronności, a jednocześnie podkreśla purystyczny wystrój.

Opcjonalnie dostępny pakiet wnętrza AMG Line kładzie wyraźny nacisk na sportowe aspiracje GLC Coupé. Obejmuje on m.in. sportowe fotele z tapicerką ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA - na życzenie dwukolorową.

Program sportowy: DYNAMIC BODY CONTROL lub AIR BODY CONTROL
Standardowo GLC Coupé jest oferowany ze sportowym zawieszeniem i układem wyboru trybów jazdy DYNAMIC SELECT pozwalającym zmieniać charakter pojazdu jednym ruchem przełącznika. Kierowca ma do wyboru pięć zróżnicowanych programów: Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual.

Na życzenie dostępne są dwa rodzaje zawieszenia z aktywnym, regulowanym stopniem tłumienia: DYNAMIC BODY CONTROL ze stalowymi sprężynami, a także unikalne w segmencie, pneumatyczne zawieszenie wielokomorowe AIR BODY CONTROL. Obie opcje pozwalają w dalszym stopniu zwiększyć dynamikę jazdy oraz wygodę podróżowania.

Dodatkowo, do zalet zawieszenia pneumatycznego należy stale kontrolowany i regulowany prześwit, który w trybie Sport+ zmniejsza się o 15 mm z myślą o jeszcze lepszej zwinności prowadzenia. Na życzenie można obniżyć go również w celu łatwiejszego załadunku lub rozładunku bagażu (o 40 mm).

Kolejnym kluczowym dla dynamicznego prowadzenia elementem GLC Coupé jest zmodyfikowany układ kierowniczy Direct-Steer, który na tle GLC wyróżnia się bardziej bezpośrednim przełożeniem (15,1:1 zamiast 16,1:1). W trybach Sport i Sport+ ma on jeszcze bardziej sportową charakterystykę wspomagania.

Parametry decydujące o wysokiej efektywności
Design GLC Coupé podporządkowano również jak najlepszej aerodynamice. Ze współczynnikiem oporu powietrza Cd równym 0,31 i powierzchnią czołową 2,53 m2 model zdecydowanie przoduje w swoim segmencie (Cd x A = 0,79). Poza opływową formą zawdzięcza to licznym detalom, takim jak uszczelnienia wokół lamp i osłony chłodnicy, żaluzja wlotu powietrza czy zoptymalizowane osłony podwozia.

Pomimo wymiarów zewnętrznych - przekładających się na dużą przestronność kabiny i przedziału bagażowego - oraz kompletnego wyposażenia masa własna bazowej wersji GLC 250 4MATIC Coupé wynosi jedynie 1710 kg, co plasuje nowy model pośród najlżejszych w segmencie. To przede wszystkim zasługa nadwozia wykonanego z inteligentnej mieszanki materiałów, w tym aluminium oraz wysoko- i ultrawysokowytrzymałych stali. Zastosowanie elementów z aluminium pozwoliło też ograniczyć masę zawieszenia, które w efekcie, dzięki ograniczeniu mas nieresorowanych, zapewnia wyższy komfort jazdy. Opcjonalne, wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne AIR BODY CONTROL korzysta z elementów z lekkich, wytrzymałych kompozytów, lżejszych od części stosowanych w konwencjonalnych układach pneumatycznych. Dodatkowo, dzięki wykorzystaniu nowej, kompaktowej skrzyni rozdzielczej w postaci dodatkowego modułu i przekładni 9G-TRONIC z obudową z magnezu, masa własna pojazdu w porównaniu z modelami wyposażonymi we wcześniej stosowane rozwiązania spadła o 12 kg.

8 wariantów do wyboru, w tym topowy model Mercedes-AMG
Nowy Mercedes-Benz GLC Coupé będzie oferowany z ośmioma silnikami do wyboru: czterema jednostkami wysokoprężnymi i czterema benzynowymi, w tym z jedną wersją hybrydową oraz w najmocniejszej odmianie Mercedes-AMG.

Gamę otwierają bazowe modele z 4-cylindrowymi silnikami Diesla - GLC 220 d i GLC 250 d 4MATIC Coupé o mocy, odpowiednio, 125 kW (170 KM) i 150 kW (204 KM), oraz benzynowy wariant GLC 250 4MATIC Coupé o mocy 155 kW (211 KM). Ich premiera rynkowa odbędzie się jesienią. Kolejne odmiany dołączą do oferty pod koniec 2016 roku.

Jedną z nich będzie hybrydowy wariant GLC 350 e 4MATIC Coupé, łączący sportowe osiągi z ekstremalnie niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Przy mocy 235 kW (320 KM) półelektryczny model emituje średnio zaledwie 59-64 g CO2/km* - to najlepszy wynik w klasie. Jednocześnie od 0 do 100 km/h potrafi przyspieszyć w czasie 5,9 s*, a jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Energia zgromadzona w akumulatorach pozwala mu bez użycia jednostki spalinowej przejechać dystans ponad 30 km.

Najlepszym wyborem dla miłośników dynamicznej jazdy będzie Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé: topowy model wyróżniający się znakomitym prowadzeniem i bogatym wyposażeniem. Jednostka V6 biturbo o mocy 270 kW (367 KM) rozpędza coupé od zera do „setki” w mniej niż 5 s*.

Dane modeli w skrócie*:
 

 

GLC 220 d

4MATIC Coupé

GLC 250 d

4MATIC Coupé

GLC 250 4MATIC Coupé

Moc, kW (KM)

125 (170)

150 (204)

155 (211)

Maks. moment, Nm

400

500

350

Śr. zużycie paliwa, l/100 km

5,0

5,0

7,0

CO2 g/km

od 131 g

od 131 g

od 159 g

0-100 km/h

8,3 s

7,6 s

7,3 s

Vmax km/h

210

222

222

Premiera rynkowa

jesień 2016 r.

jesień 2016 r.

jesień 2016 r.

* dane wstępne

Mimo różnego charakteru wszystkie jednostki napędowe GLC Coupé łączy wysoka efektywność i zgodność z normą emisji spalin Euro 6. Większość modeli wyposażono w stały napęd na obie osie 4MATIC, a poza wersją hybrydową wszystkie silniki współpracują z 9-biegową przekładnią automatyczną 9G-TRONIC. Wariant 350 e 4MATIC Coupé korzysta ze specjalnie zoptymalizowanej pod kątem napędu hybrydowego skrzyni 7G-TRONIC.

 
Kompleksowa gama wyposażenia
Już w bazowej wersji nowe coupé Mercedes-Benz imponuje bogatym zakresem wyposażenia, obejmującym m.in. 18-calowe z lekkich stopów, pakiet Chrom z widocznymi końcówkami układu wydechowego, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika EASY-PACK, system multimedialny Audio 20 CD, kamerę cofania, bezkluczykowe uruchamianie silnika KEYLESS-GO oraz tapicerkę ze sztucznej skóry ARTICO. Lista standardowych elementów zawiera również zaawansowane systemy wspomagające, takie jak układ antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, asystent bocznego wiatru Crosswind Assist, asystent świateł drogowych Headlamp Assist, układ monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST oraz ESP® z funkcją Dynamic Cornering Assist. Komfort i bezpieczeństwo w dalszym stopniu zwiększa gama opcjonalnych systemów wspomagających.

Dla nowego SUV-a coupé Mercedes-Benz oferuje również szeroki wybór dodatkowych pakietów wyposażenia, w tym AMG Line dla karoserii i wnętrza, wykończenie wnętrza EXCLUSIVE oraz pakiet Night. Oferta obejmuje też liczne wzory obręczy kół AMG o średnicy 19 lub 20 cali oraz zarezerwowany dla wersji benzynowych układ wydechowy o sportowym brzmieniu.

GLC Coupé w ekskluzywnej odmianie EDITION 1
Tradycyjnie, debiutowi nowego modelu Mercedes-Benz towarzyszy premiera specjalnej, ekskluzywnej serii EDITION 1. W przypadku GLC Coupé wyróżnia się ona niespotykaną konfiguracja opcjonalnego wyposażenia, które obejmuje zewnętrzny pakiet AMG Line, 20-calowe obręcze AMG z mieszanym ogumieniem, odcienie lakieru designo oraz dwukolorową tapicerkę.

Ochrona w razie wypadku jest rzeczą oczywistą
Zgodnie z tradycją Mercedes-Benz, nadwozie GLC Coupé zapewnia podstawę dla wzorowego poziomu bezpieczeństwa biernego. Rdzeniem tej koncepcji jest wytrzymały przedział pasażerski, otoczony przez specjalnie zaprojektowane i sprawdzone w testach zderzeniowych strefy kontrolowanego zgniotu, zapewniające podróżującym najlepszą możliwą ochronę dzięki połączeniu elementów z odlewanego aluminium i ultrawysokowytrzymałej stali oraz zoptymalizowanemu rozprowadzaniu sił występujących w czasie zderzenia.

Poza trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa z pirotechnicznymi, odwracalnymi napinaczami  ogranicznikami siły napięcia dla kierowcy, pasażera z przodu oraz podróżujących na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy, ochronę podczas wypadku zapewnia zestaw poduszek powietrznych, w tym kolanowej dla kierowcy, bocznych z przodu i kurtyn. Na życzenie oferowane są również boczne poduszki w drugim rzędzie siedzeń.

Kontakt:

Aleksander Rzepecki Tel. +22 / 312 72 23,
aleksander.rzepecki@daimler.com