18
grudnia
2014
|
01:00
Europe/Warsaw

Wiekowa tradycja: historia najbardziej luksusowych limuzyn Mercedes-Benz

Wielkość i styl, połączone z technologicznym zaawansowaniem oraz niezrównanym komfortem – oto wspólne cechy luksusowych samochodów koncernu Daimler. Ich historia sięga niemal samych początkowych automobilizmu, a kolejne modele wyprzedzały swoje czasy i torowały drogę innowacyjnym rozwiązaniom. Poza zapewnieniem maksymalnej wygody pełniły też inną, istotna rolę – podkreślały status swoich właścicieli.

Tradycja najbardziej prestiżowych samochodów Mercedes-Benz i innych marek z historii koncernu Daimler sięga początków XX wieku. Po zakończeniu produkcji limuzyny 600 (rok 1981) rolę flagowego okrętu przejęły topowe warianty Klasy S. Szczególnie wyróżnia się tu model 600 SEL serii 140, zaprezentowany w 1991 roku – pierwszy seryjny Mercedes zasilany jednostką V12. W 2002 roku koncern zaprezentował nowe, luksusowe limuzyny przedwojennej marki Maybach. Dziś to bogate dziedzictwo w zupełnie nowej formie kontynuuje Mercedes-Maybach Klasy S.

1903: początek unikalnej tradycji

Już u progu XX wieku marki Mercedes i Benz kształtowały rynek luksusowych samochodów i oferowały klientom modele spełniające najwyższe wymagania w zakresie komfortu oraz prestiżu. Jednym z ich przykładów jest Mercedes-Simplex 60 hp z 1904 roku, którym Emil Jellinek – ojciec imienniczki marki, Mercédès Jellinek – odwiedził Lazurowe Wybrzeże, wywołując tam niemałą sensację. W latach 20. tradycje te podtrzymywał Mercedes-Benz 630, a później – model 770, znany także jak Grand Mercedes (debiut w 1931 roku). Jego epoka dobiegła końca w 1939 roku. I choć druga wojna światowa drastycznie zmieniła społeczny i gospodarczy obraz Europy, Prezes Zarządu Wilhelm Haspel w grudniu 1947 roku oświadczył, że: „brakuje nam samochodu, który przywróci blask nazwie »Mercedes-Benz«”.

1951: premiera „Adenauera”

Lukę tę w 1951 roku wypełnił Mercedes-Benz 300. Mimo że nie tak ostatenacyjny jak Grand Mercedes, był w swoich czasach najbardziej przestronną, komfortową i najszybszą niemiecką limuzyną, a jednocześnie pierwszym luksusowym samochodem zaprezentowanym po wojnie. Uznanie niemieckiego kanclerza zapewniło mu przydomek „Adenauer”. Kilkukrotnie modernizowany, model 300 utrzymał się na rynku do 1962 roku.

W latach 60. powojenny cud ekonomiczny trwał w najlepsze. Gwałtowny rozwój przeżywała również niemiecka branża motoryzacyjna. Nagłówek informacji prasowej Daimler-Benz AG z 1963 roku nie pozostawiał co do tego żadnych wątpliwości: „»Super Mercedes« 600 – ekskluzywny pojazd, wielki luksus”. Dalej czytamy: „Mercedes-Benz odwołuje się do przedwojennej tradycji, gdy oferował jedne z najbardziej prestiżowych samochodów na świecie, i prezentuje luksusowo wyposażony samochód zapewniający najwyższy stopień bezpieczeństwa jazdy”. Model 600 był pierwszym w historii firmy seryjnym autem z silnikiem V8 (6.3, 250 KM), na lata ustanowił też standardy w dziedzinie komfortu oraz bezpieczeństwa. Produkowany przez 18 lat (1963-1981), obok Klasy G oraz roadstera SL serii 107 należy dziś do najdłużej wytwarzanych Mercedesów.


Później, do 2002 roku, rolę flagowych modeli pełniły topowe wersje Klasy S – początkowo z jednostkami V8 (500/560 SEL, seria 126), a od 1991 roku z motorami V12 (600 SEL/S 600, serie 140 oraz 220).

W ostatnich latach dziedzictwo Grand Mercedesa reprezentowały pojazdy przedwojennej marki Maybach. Dziś jego duch obecny jest w najnowszej limuzynie ze Stuttgartu – Mercedesie-Maybachu Klasy S.