12
października
2012
|
02:00
Europe/Warsaw

Wielkie premiery EvoBus Polska na targach TRANSEXPO

Wielkie premiery EvoBus Polska na targach TRANSEXPO

2012

W tym roku spółka EvoBus Polska zaprezentowała na jubileuszowych

X Miedzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO

2012 trzy wyjatkowe autobusy! Nowosci od Mercedes-Benz to Citaro 2

oraz Travego Edition 1, natomiast Setra zaprezentowała model S 515

HD,

Wyjatkowe autobusy na wyjatkowa edycje targów TRANSEXPO w Kielcach.

Tak w skrócie mo.na było opisac tegoroczna oferte EvoBus Polska

w Kielcach. Podczas jubileuszowej wystawy wszystkie pokazane autobusy

miały swoja polska premiere. Mercedes-Benz pokazał niskopodłogowy

autobus miejski Citaro 2 Euro VI – nagrodzony tytułem „Bus of the Year

2013” oraz autobus turystyczny Travego Edition 1 - pierwszy autobus

turystyczny na swiecie z silnikiem Euro VI. Premierowa Setra S 515 HD, to

zapowiedz nowej generacji ComfortClass 500. Dodatkowo towarzyszył jej

najlepiej sprzedajacy sie dotychczas autokar marki Setra w naszym kraju –

Setra S 416 GT-HD/2

Z mysla o nadchodzacej nowej normie emisji spalin spółka pokazała te.

najnowsze jednostki napedowe OM 471 i OM 936, które w najbli.szych

latach stana sie standardem w autobusach Mercedes-Benz i Setra.

Podsumowujac: EvoBus Polska pokazała w tym roku rekordowa liczbe

nowych pojazdów, które ju. sa perfekcyjnie przygotowane do nadchodzacej

normy Euro VI. Haden

z producentów nie przedstawił jeszcze tak kompleksowej oferty.

Komfortowa piecsetka

Podczas TRANSEXPO 2012 zadebiutowała na polskim rynku nowa generacja

autokarów Setra ComfortClass 500. Jej wprowadzenie na europejski rynek

wyprzedza wejscie normy Euro VI w zakresie emisji spalin i hałasu, która

bedzie obowiazkowa od stycznia 2014 r. Obok nowych jednostek

napedowych jej charakterystyczna cecha jest oryginalna stylistyka, łaczaca

sprawdzone rozwiazania z nowoczesna technologia. Niepowtarzalny design

ComfortClass 500 to wygieta, lekko wznoszaca sie, a nastepnie opadajaca

boczna linia z nowym elementem dekoracyjnym na słupku B. To tak.e

miekkie przejscie linii okien i poszycia, które przebiega dookoła całkowicie

na nowo zaprojektowanego pojazdu. W czesci przedniej nadaje to nowej

serii przyjazny, ale i zdecydowany wyglad. Charakterystycznym elementem

jest długi wyciag dachowy z przodu oraz znacznie bardziej zaokraglona szyba

EvoBus Polska

Strona 2

przednia, biegnaca w dół a. do przedniej osłony z logo z trójwymiarowym

napisem Setra. Przód pojazdu, podobnie jak nowe lusterka zewnetrzne,

został zoptymalizowany w trakcie niezliczonych testów w kanale

powietrznym. W połaczeniu z nowym aerodynamicznym tyłem oraz

pozostałymi rozwiazaniami szczegółowymi generacja ComfortClass 500

uzyskuje nieosiagalny dotad w tym segmencie współczynnik Cw wynoszacy

0,33. Równie. nowe, modułowe reflektory i kierunkowskazy

z charakterystycznymi elementami ozdobnymi podkreslaja wartosc,

bezpieczenstwo oraz niezawodnosc. Punkt wyjscia linii zarysowanej dookoła

pojazdu, która na kształt skrzydła zatapia sie w czesciach bocznych pojazdu.

Generacja ComfortClass 500 nie tylko ju. teraz spełnia norme emisji spalin

Euro VI, lecz równie. w aspekcie koncepcji całosciowej jest zgodna

z licznymi przepisami bezpieczenstwa i regulacjami prawnymi, które zaczna

obowiazywac w nadchodzacych latach. Zaliczaja sie do nich miedzy innymi

dodatkowe wymagania zwiazane z systemami wspomagania kierowcy

obowiazujace od 2015 roku, jak równie. wchodzaca w .ycie dwa lata pózniej

dyrektywa ECE-R 66/01, która podnosi poprzeczke wymagan w zakresie

zabezpieczenia autokarów przed dachowaniem. Zgodnie z tradycja marki

Setra ostatni wymóg spełniony został poprzez stworzenie inteligentnego

rozwiazania o konstrukcji lekkiej charakteryzujacej sie wieksza

wytrzymałoscia przy mniejszej masie.

Autokary ComfortClass 500 sa napedzane nowymi silnikami Mercedes-Benz

z generacji BlueEfficiency Power. To rzedowe 6-cylindrowe jednostki z serii

OM 470 o pojemnosci 10,7-litra i mocy 315 kW (428 KM) przy predkosci

obrotowej 1.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm

jednostka osiaga ju. przy 1.100 obr./min. Setra wprowadziła tutaj tak.e

nowa przekładnie – GO 250-8 Powershift. Ta 8-biegowa, w pełni

zautomatyzowana skrzynia oparta jest na dotychczasowej konstrukcji GO

240-8 PowerShift, jednak mamy tutaj inne przeło.enia, szybsza i płynniejsza

zmiane biegów oraz na nowo zaprojektowana dzwignie, która teraz zawiera

w sobie wszystkie funkcje.

I na koniec kilka słów o nowych wymiarach nowych pojazdów. Autobusy

ComfortClass 500 generalnie oferuja wieksze gabaryty ni. w serii 400: sa

one teraz dłu.sze i wy.sze. I stad te. rezygnacja z okreslenia „GT-HD” i

wejscie w nazwe „HD”. W efekcie model S 515 HD (odpowiednik S 415 GTHD)

ma teraz długosc 12,295 mm (+ 95 mm) przy zachowaniu tej samej

szerokosci 2550 mm. Całkowita wysokosc pojazdu to 3770 mm - razem z

klimatyzacja (+ 40 mm). Produkcja seryjna nowej generacji ComfortClass

500 rozpocznie sie ju. jesienia br. i obejmie zarówno pokazany w Kielcach

model S 515 HD, jak i wydłu.ona wersje dwuosiowa S 516 HD oraz

trzyosiowa S 517 HD. W kolejnych latach Setra bedzie wdra.ac nastepne

generacje wszystkich swoich modeli. To oznacza, .e emocji na pewno nie

zabraknie.

EvoBus Polska

Strona 3

Citaro jako „Bus of the Year 2013”

Tu. przed targami TRANSEXPO Mercedes-Benz Citaro Euro VI otrzymał

presti.owy tytuł „Bus of the Year 2013”. Tym samym marka potwierdziła

swoja czołowa pozycje na europejskim rynku autobusów miejskich, gdzie

Citaro jest najlepiej sprzedajacym sie modelem. Dodajmy, .e Citaro ma w

swoim dorobku ju. jeden tytuł „Bus of the Year”, który zdobył w wersji Low

Entry na rok 2007. W bie.acym roku Mercedes ponownie stanał na targach

w Hanowerze na najwy.szym podium. Jak pokreslił Stuart Jones,

przewodniczacy jury “Bus of the Year”: Citaro wyró.nia sie sposród

wszystkich autobusów zgłoszonych do konkursu w pieciu głównych

obszarach. To:

- BEZPIECZENSTWO. W nowym Citaro podjeto tak.e szereg działan

majacych na celu zwiekszenie sztywnosci szkieletu nadwozia (zgodnie

z przyszła norma EKG-ONZ R66/01) przy jednoczesnym obni.eniu jego

masy. Jednym z przykładów sa nowe elementy łaczace pionowe i poziome

elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej

blachy, zintegrowane w pojedynczych, wielowymiarowych sekcjach

przypominajacych rekojesc miecza. Dodatkowa cecha konstrukcji

zmodernizowanej sciany przedniej autobusu jest specjalna klatka

pochłaniajaca energie zderzenia, który zapewnia kierowcy dodatkowe

zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. W efekcie nowe Citaro ju. dzis

spełnia warunki przyszłego testu zderzenia czołowego okreslone w normie

EKG-ONZ R29. Nowy model Citaro jako pierwszy autobus miejski na swiecie

posiada tak.e ESP – układ elektroniczny stabilizujacy tor jazdy samochodu

podczas pokonywania zakretów.

- BlueEFFICIENCY, czyli dwie rodziny silników spełniajacych norme Euro VI.

Daimler proponuje tutaj dwie 6-cylindrowe jednostki: OM 936 i OM 470

o pojemnosci skokowej odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Ich główne cechy to

mniejsze o 3-5 % zu.ycie paliwa i AdBlue. Biorac pod uwage normalna

eksploatacje, odpowiada to poziomowi ok. 1.000 litrów oleju napedowego

rocznie. Dodatkowe oszczednosci przynosza długie okresy miedzy

przegladami, które w Citaro wynosza 120.000 km lub dwa lata.

- EFEKTYWNOSC - nowy układ napedowy Citaro nie tylko nie zu.ywa wiecej

paliwa, ale tak.e nie spowodował zwiekszenia masy własnej pojazdu.

Dodatkowo zastosowano tutaj innowacyjny, 24-woltowy system rekuperacji

energii podczas hamowania. Doładowuje on superkondensatory , które

nastepnie moga dostarczac energie do urzadzen pokładowych podczas

ruszania pojazdu i tym samym odcia.ac silnik. Całosc dopełniaja

EvoBus Polska

Strona 4

energooszczedne i długotrwałe swiatła LED, zastosowane zarówno

w zakresie wewnetrznego oswietlenia, jak równie. w tylnych i dziennych

reflektorach.

- KOMFORT – to kolejny obszar, który zadecydował o przyznaniu Citaro

tytułu „Bus of the Year 2013”. Pasa.erowie moga odczuc tutaj komfort

podró.owania i to od samego wejscia. Wszystkie drzwi w Citaro sa jasno

oswietlone poprzez diody LED, co daje przyjemna, zapraszajaca atmosfere.

Tak.e samo wnetrze charakteryzuje sie dobrym oswietleniem, które

szczególnie z tyłu mo.e ograniczyc akty wandalizmu. Jury zwróciło tak.e

uwage na porecze z wymiennymi wkładkami reklamowymi, otwierajace

nowe mo.liwosci w zakresie dodatkowego dochodu. Citaro przekonuje tak.e

komfortowym miejscem pracy kierowcy, które jest teraz wy.sze i łatwiej sie

do niego dostac poprzez drzwi kabiny otwierane do przodu.

- DESIGN - który w ostatnim czasie zaczyna odgrywac coraz wa.niejsza role

w przypadku autobusów miejskich. Nowy model Citaro swietnie prezentuje

sie z dynamicznymi osłonami na dachu, wy.sza przednia szyba,

„muskularnymi” nadkolami i przeprojektowana tylna sciana. O

niepowtarzalnej stylistyce tego pojazdu polscy przewoznicy mogli sie sami

przekonac podczas targów TRANSEXPO w Kielcach.

Wyjatkowa edycja Travego

Aby podkreslic ogromne mo.liwosci koncernu Daimler Buses w zakresie

wdra.ania innowacyjnych systemów napedowych, w Kielcach moglismy

zobaczyc tak.e autokar Mercedes-Benz Travego Edition 1. To pierwszy na

swiecie autobus turystyczny w pełni dostoswany do nowej normy emisji

hałasu i spalin Euro VI, która zacznie obowiazywac od poczatku 2014 r.

Nowa jednostka napedowa to sprawdzony ju. w cie.arówkach silnik OM 471

pochodzacy z serii BlueEfficiency Power. Jest to jednostka stojaca, rzedowa,

6-cylindrowa o pojemnosci 12,8 litra. Nowy silnik wymagał

przekonstruowania komory napedowej Travego – przede wszystkim

w zakresie układu chłodzenia, którego wydajnosc została teraz zwiekszona

o ok. 30%. Dlatego chłodnica w autokarze została przesunieta z lewej strony

na prawa, zastosowano dodatkowe wloty powietrza na tylnej scianie

pojazdu, a tak.e zainstalowano przegrode pomiedzy silnikiem i chłodnicami.

Oprócz podniesienia efektywnosci chłodzenia, uzyskano mniejszy hałas

i ni.sze temperatury. Wieksza masa całego układu napedowego i tym

samym docia.enie drugiej osi spowodowała koniecznosc innego

rozmieszczenia komponentów. I tak zbiornik paliwa i akumulatory

przesunieto blisko przedniej osi, układ klimatyzacji przesunieto do przodu

oraz zastosowano l.ejsze szyby. Tak wyglada „odchudzanie” w autobusie.

To nie koniec zmian. W Mercedes-Benz Travego Edition Euro VI

zamontowano nowa, w pełni zautomatyzowana 8-biegowa skrzynie GO 250-

EvoBus Polska

Strona 5

8 PowerShift. Jej atutami sa zwarta budowa, mniejsza masa i dłu.sze

przebiegi miedzy wymianami oleju. Wprowadzono tutaj równie. funkcje

manewrowania, która pozwala na poruszanie sie pojazdu na pierwszym

biegu lub wstecznym bez koniecznosci naciskania pedału gazu. Kierowca

kontroluje predkosc manewru jedynie za pomoca hamulców. Do

skuteczniejszego hamowania zastosowano wodny retarder Voith

o maksymalnym momencie hamowania 3500 Nm.

Z mysla o lepszym komforcie pracy kierowcy wprowadzano nowy zestaw

wskazników z ulokowanym centralnie ciekłokrystalicznym, kolorowym

wyswietlaczem. Kolejna nowosc to brak tradycyjnego kluczyka. Jego

elektroniczna wersja jest wpinana w tablice rozdzielcza. Silnik uruchamia sie

i gasi przez przycisniecie przycisku start/stop. Po lewej stronie tablicy

rozdzielczej znalazła sie wiekszosc przycisków sterujacych praca układów

pojazdu. Na prawa strone przeniesiono ekran nawigacji i przyciski

sterowania drzwiami oraz zawieszeniem.

Nowe Travego to nie tylko nowy układ napedowy i bardziej komfortowe

stanowisko kierowcy. To tak.e wy.sze bezpieczenstwo. Teraz flagowy

autokar Mercedes-Benz oprócz standardowego układu ESP dysponuje druga

generacja systemu Active Brake Assist (ABA). Skanuje on za pomoca

czujników radarowych droge na pasie ruchu Travego w odległosci od 0,25

do 200 m przed pojazdem. Obliczana jest nie tylko odległosc, ale tak.e

ró.nica predkosci pomiedzy pojazdami tak, by wyznaczyc prawidłowy

moment rozpoczecia hamowania. ABA2 ma równie. funkcje zatrzymania

przed przeszkoda nieporuszajaca sie, co mo.e byc przydatne przy

doje.d.aniu do korków na autostradach. Travego Edition 1 posiada tak.e

system Attention Assist, który na podstawie odczytów z czujników układów

kierowniczego, napedowego i hamulcowego „uczy sie” zachowania kierowcy

po rozpoczeciu jazdy. W miare upływu czasu jazdy wraz ze zmiana

zachowania kierowcy, np. czestymi, drobnymi korektami kierunku jazdy czy

bardziej gwałtownym hamowaniem, system uznaje zachowanie takie jako

zmeczenie. Wyswietlany jest wtedy w zestawie wskazników piktogram z

fili.anka kawy, sugerujacy kierowcy zamiane ze zmiennikiem badz postój. To

sie nazywa inteligentny autobus!

Silniki z norma Euro VI

Wejscie nowej normy emisji spalin i hałasu, do której autobusy Mercedes-

Benz i Setra sa ju. w pełni gotowe, to tak.e dobry moment na pokazanie

„głównych bohaterów” tych zmian, czyli jednostek napedowych Euro VI.

Dlatego po raz pierwszy w historii kieleckich targów firma EvoBus Polska

pokazała swoje najnowsze 6-cylindrowe silniki: OM 936 i OM 470

o pojemnosci odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Obie te jednostki znajduja

zastosowane w autobusach miejskich Citaro i Conecto LF, natomiast OM

470 jest dedykowany do takich modeli jak Citaro G, Conecto G, Tourismo

czy ComfortClass 500.

EvoBus Polska

Strona 6

OM 936: silny i uniwersalny kompakt

Silnikiem, który w najbli.szych latach bedzie dominował w standardowych

autobusach miejskich Mercedes-Benz to 6-cylindowy OM 936, który mo.e

byc zarówno w wersji pionowej (OM 936), jak i poziomej (OM 936h). Niskie

zu.ycie paliwa oraz AdBlue - to niezaprzeczalne zalety nowego typoszeregu

silników medium duty. Do tego dochodza długie okresy miedzyprzegladowe,

co zapewnia wysoka ekonomicznosc, a tak.e odpowiednia siłe. Dzieki

uzyskiwanej mocy nominalnej, tj. prawie 34 kW (46 KM) na litr pojemnosci

skokowej, silnik ten odpowiada klasie mocy, która dotychczas była

osiagalna wyłacznie przy wiekszej pojemnosci skokowej silnika. Ten

downsizing to jeden z warunków ni.szych wartosci emisji spalin, zu.ycia

paliwa oraz stosunku mocy do masy. Oprócz danych nominalnych wra.enie

robi równie. komfort prowadzenia pojazdów z nowymi silnikami. Ju. przy

predkosci obrotowej wynoszacej 1.600 obr./min silnik osiaga 90 procent

swojej maksymalnej mocy. Jednostki te umo.liwiaja tak.e dynamiczne

przyspieszenie ju. przy niskich obrotach, a wysoka dynamika rozwoju mocy

odznaczaja sie nawet poni.ej 1.000 obr./min., co jest charakterystyczne dla

jednostek o znacznie wiekszej pojemnosci skokowej. Taki kompakt

o pojemnosci 7,7-litra ma podobne parametry przy jednoczesnej niskiej

masie własnej wynoszacej 650 kg.

OM 470: wszechstronny i bardziej dynamiczny

Z kolei nowy, poziomy silnik OM 470 o pojemnosci 10,7 l (którego mo.na

było zobaczyc tak.e w modelu Setra S 515 HD) przeznaczony jest zarówno

do przegubowych autobusów Citaro i Conecto, jak i turystycznych Tourismo

czy Comfort Class 500. Wa.aca zaledwie 990 kg jednostka bazuje na

rozwiazaniach zastosowanych w cie.szej serii OM 471 (12,9 l), takich jak np.

innowacyjny system wtrysku X-PULSE z układem zwiekszajacym cisnienie.

Dzieki temu OM 470 zapewnia jeszcze wiekszy komfort prowadzenia

pojazdu. Ju. przy 800 obr./min silnik osiaga 95 procent swojego

maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wyró.niaja tak.e dłu.sze

okresy miedzyprzegladowe wynoszace do 150 000 km w transporcie

dalekobie.nym w odniesieniu do silnika i 450 000 km w odniesieniu do filtra

czastek stałych. Dodajmy, .e jednostka OM 470 bedzie najczesciej

stosowanym silnikiem we wszystkich pojazdach Daimler Buses.

Dane techniczne pionowego silnika OM 936 o mocy 299 KM

EvoBus Polska

Strona 7

Dane techniczne pionowego silnika OM 936 o mocy 354 KM

Dane techniczne pionowego silnika OM 470 o mocy 360 KM

Dane techniczne pionowego silnika OM 470 o mocy 395 KM

Model

OM 936

Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail

Pojemnosc 7,7 litra

Moc

220 kW (299 KM) przy 2.200 obr./min.

Moment obrotowy 1 200 Nm w zakresie 1.200-1.600 obr./min.

Model

OM 936

Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail

Pojemnosc 7,7 litra

Moc

260 kW (354 KM) przy 2.200 obr./min.

Moment obrotowy 1.400 Nm w zakresie 1.200-1.600 obr./min.

Model

OM 470

Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE

Pojemnosc 10,7 litra

Moc

265 kW (360 KM) przy 1.800 obr./min.

Moment obrotowy 1 .700 Nm przy 1.100 obr./min.

Model

OM 470

Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE

Pojemnosc 10,7 litra

Moc

290 kW (395 KM) przy 1.800 obr./min.

Moment obrotowy 1 .900 Nm przy 1.100 obr./min.

EvoBus Polska

Strona 8

Dane techniczne pionowego silnika OM 470 o mocy 428 KM

Dane techniczne pionowego silnika OM 471 o mocy 476 KM

Model

OM 470

Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE

Pojemnosc 10,7 litra

Moc

315 kW (428 KM) przy 1.800 obr./min.

Moment obrotowy 2 .100 Nm przy 1.100 obr./min.

Model

OM 471

Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE

Pojemnosc 12,8 litra

Moc

350 kW (476 KM) przy 1.800 obr./min.

Moment obrotowy 2 .300 Nm przy 1.100 obr./min.