Wielkie premiery EvoBus Polska na targach TRANSEXPO
Wielkie premiery EvoBus Polska na targach TRANSEXPO
2012
W tym roku spółka EvoBus Polska zaprezentowała na jubileuszowych
X Miedzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO
2012 trzy wyjatkowe autobusy! Nowosci od Mercedes-Benz to Citaro 2
oraz Travego Edition 1, natomiast Setra zaprezentowała model S 515
HD,
Wyjatkowe autobusy na wyjatkowa edycje targów TRANSEXPO w Kielcach.
Tak w skrócie mo.na było opisac tegoroczna oferte EvoBus Polska
w Kielcach. Podczas jubileuszowej wystawy wszystkie pokazane autobusy
miały swoja polska premiere. Mercedes-Benz pokazał niskopodłogowy
autobus miejski Citaro 2 Euro VI – nagrodzony tytułem „Bus of the Year
2013” oraz autobus turystyczny Travego Edition 1 - pierwszy autobus
turystyczny na swiecie z silnikiem Euro VI. Premierowa Setra S 515 HD, to
zapowiedz nowej generacji ComfortClass 500. Dodatkowo towarzyszył jej
najlepiej sprzedajacy sie dotychczas autokar marki Setra w naszym kraju –
Setra S 416 GT-HD/2
Z mysla o nadchodzacej nowej normie emisji spalin spółka pokazała te.
najnowsze jednostki napedowe OM 471 i OM 936, które w najbli.szych
latach stana sie standardem w autobusach Mercedes-Benz i Setra.
Podsumowujac: EvoBus Polska pokazała w tym roku rekordowa liczbe
nowych pojazdów, które ju. sa perfekcyjnie przygotowane do nadchodzacej
normy Euro VI. Haden
z producentów nie przedstawił jeszcze tak kompleksowej oferty.
Komfortowa piecsetka
Podczas TRANSEXPO 2012 zadebiutowała na polskim rynku nowa generacja
autokarów Setra ComfortClass 500. Jej wprowadzenie na europejski rynek
wyprzedza wejscie normy Euro VI w zakresie emisji spalin i hałasu, która
bedzie obowiazkowa od stycznia 2014 r. Obok nowych jednostek
napedowych jej charakterystyczna cecha jest oryginalna stylistyka, łaczaca
sprawdzone rozwiazania z nowoczesna technologia. Niepowtarzalny design
ComfortClass 500 to wygieta, lekko wznoszaca sie, a nastepnie opadajaca
boczna linia z nowym elementem dekoracyjnym na słupku B. To tak.e
miekkie przejscie linii okien i poszycia, które przebiega dookoła całkowicie
na nowo zaprojektowanego pojazdu. W czesci przedniej nadaje to nowej
serii przyjazny, ale i zdecydowany wyglad. Charakterystycznym elementem
jest długi wyciag dachowy z przodu oraz znacznie bardziej zaokraglona szyba
EvoBus Polska
Strona 2
przednia, biegnaca w dół a. do przedniej osłony z logo z trójwymiarowym
napisem Setra. Przód pojazdu, podobnie jak nowe lusterka zewnetrzne,
został zoptymalizowany w trakcie niezliczonych testów w kanale
powietrznym. W połaczeniu z nowym aerodynamicznym tyłem oraz
pozostałymi rozwiazaniami szczegółowymi generacja ComfortClass 500
uzyskuje nieosiagalny dotad w tym segmencie współczynnik Cw wynoszacy
0,33. Równie. nowe, modułowe reflektory i kierunkowskazy
z charakterystycznymi elementami ozdobnymi podkreslaja wartosc,
bezpieczenstwo oraz niezawodnosc. Punkt wyjscia linii zarysowanej dookoła
pojazdu, która na kształt skrzydła zatapia sie w czesciach bocznych pojazdu.
Generacja ComfortClass 500 nie tylko ju. teraz spełnia norme emisji spalin
Euro VI, lecz równie. w aspekcie koncepcji całosciowej jest zgodna
z licznymi przepisami bezpieczenstwa i regulacjami prawnymi, które zaczna
obowiazywac w nadchodzacych latach. Zaliczaja sie do nich miedzy innymi
dodatkowe wymagania zwiazane z systemami wspomagania kierowcy
obowiazujace od 2015 roku, jak równie. wchodzaca w .ycie dwa lata pózniej
dyrektywa ECE-R 66/01, która podnosi poprzeczke wymagan w zakresie
zabezpieczenia autokarów przed dachowaniem. Zgodnie z tradycja marki
Setra ostatni wymóg spełniony został poprzez stworzenie inteligentnego
rozwiazania o konstrukcji lekkiej charakteryzujacej sie wieksza
wytrzymałoscia przy mniejszej masie.
Autokary ComfortClass 500 sa napedzane nowymi silnikami Mercedes-Benz
z generacji BlueEfficiency Power. To rzedowe 6-cylindrowe jednostki z serii
OM 470 o pojemnosci 10,7-litra i mocy 315 kW (428 KM) przy predkosci
obrotowej 1.800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm
jednostka osiaga ju. przy 1.100 obr./min. Setra wprowadziła tutaj tak.e
nowa przekładnie – GO 250-8 Powershift. Ta 8-biegowa, w pełni
zautomatyzowana skrzynia oparta jest na dotychczasowej konstrukcji GO
240-8 PowerShift, jednak mamy tutaj inne przeło.enia, szybsza i płynniejsza
zmiane biegów oraz na nowo zaprojektowana dzwignie, która teraz zawiera
w sobie wszystkie funkcje.
I na koniec kilka słów o nowych wymiarach nowych pojazdów. Autobusy
ComfortClass 500 generalnie oferuja wieksze gabaryty ni. w serii 400: sa
one teraz dłu.sze i wy.sze. I stad te. rezygnacja z okreslenia „GT-HD” i
wejscie w nazwe „HD”. W efekcie model S 515 HD (odpowiednik S 415 GTHD)
ma teraz długosc 12,295 mm (+ 95 mm) przy zachowaniu tej samej
szerokosci 2550 mm. Całkowita wysokosc pojazdu to 3770 mm - razem z
klimatyzacja (+ 40 mm). Produkcja seryjna nowej generacji ComfortClass
500 rozpocznie sie ju. jesienia br. i obejmie zarówno pokazany w Kielcach
model S 515 HD, jak i wydłu.ona wersje dwuosiowa S 516 HD oraz
trzyosiowa S 517 HD. W kolejnych latach Setra bedzie wdra.ac nastepne
generacje wszystkich swoich modeli. To oznacza, .e emocji na pewno nie
zabraknie.
EvoBus Polska
Strona 3
Citaro jako „Bus of the Year 2013”
Tu. przed targami TRANSEXPO Mercedes-Benz Citaro Euro VI otrzymał
presti.owy tytuł „Bus of the Year 2013”. Tym samym marka potwierdziła
swoja czołowa pozycje na europejskim rynku autobusów miejskich, gdzie
Citaro jest najlepiej sprzedajacym sie modelem. Dodajmy, .e Citaro ma w
swoim dorobku ju. jeden tytuł „Bus of the Year”, który zdobył w wersji Low
Entry na rok 2007. W bie.acym roku Mercedes ponownie stanał na targach
w Hanowerze na najwy.szym podium. Jak pokreslił Stuart Jones,
przewodniczacy jury “Bus of the Year”: Citaro wyró.nia sie sposród
wszystkich autobusów zgłoszonych do konkursu w pieciu głównych
obszarach. To:
- BEZPIECZENSTWO. W nowym Citaro podjeto tak.e szereg działan
majacych na celu zwiekszenie sztywnosci szkieletu nadwozia (zgodnie
z przyszła norma EKG-ONZ R66/01) przy jednoczesnym obni.eniu jego
masy. Jednym z przykładów sa nowe elementy łaczace pionowe i poziome
elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej
blachy, zintegrowane w pojedynczych, wielowymiarowych sekcjach
przypominajacych rekojesc miecza. Dodatkowa cecha konstrukcji
zmodernizowanej sciany przedniej autobusu jest specjalna klatka
pochłaniajaca energie zderzenia, który zapewnia kierowcy dodatkowe
zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. W efekcie nowe Citaro ju. dzis
spełnia warunki przyszłego testu zderzenia czołowego okreslone w normie
EKG-ONZ R29. Nowy model Citaro jako pierwszy autobus miejski na swiecie
posiada tak.e ESP – układ elektroniczny stabilizujacy tor jazdy samochodu
podczas pokonywania zakretów.
- BlueEFFICIENCY, czyli dwie rodziny silników spełniajacych norme Euro VI.
Daimler proponuje tutaj dwie 6-cylindrowe jednostki: OM 936 i OM 470
o pojemnosci skokowej odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Ich główne cechy to
mniejsze o 3-5 % zu.ycie paliwa i AdBlue. Biorac pod uwage normalna
eksploatacje, odpowiada to poziomowi ok. 1.000 litrów oleju napedowego
rocznie. Dodatkowe oszczednosci przynosza długie okresy miedzy
przegladami, które w Citaro wynosza 120.000 km lub dwa lata.
- EFEKTYWNOSC - nowy układ napedowy Citaro nie tylko nie zu.ywa wiecej
paliwa, ale tak.e nie spowodował zwiekszenia masy własnej pojazdu.
Dodatkowo zastosowano tutaj innowacyjny, 24-woltowy system rekuperacji
energii podczas hamowania. Doładowuje on superkondensatory , które
nastepnie moga dostarczac energie do urzadzen pokładowych podczas
ruszania pojazdu i tym samym odcia.ac silnik. Całosc dopełniaja
EvoBus Polska
Strona 4
energooszczedne i długotrwałe swiatła LED, zastosowane zarówno
w zakresie wewnetrznego oswietlenia, jak równie. w tylnych i dziennych
reflektorach.
- KOMFORT – to kolejny obszar, który zadecydował o przyznaniu Citaro
tytułu „Bus of the Year 2013”. Pasa.erowie moga odczuc tutaj komfort
podró.owania i to od samego wejscia. Wszystkie drzwi w Citaro sa jasno
oswietlone poprzez diody LED, co daje przyjemna, zapraszajaca atmosfere.
Tak.e samo wnetrze charakteryzuje sie dobrym oswietleniem, które
szczególnie z tyłu mo.e ograniczyc akty wandalizmu. Jury zwróciło tak.e
uwage na porecze z wymiennymi wkładkami reklamowymi, otwierajace
nowe mo.liwosci w zakresie dodatkowego dochodu. Citaro przekonuje tak.e
komfortowym miejscem pracy kierowcy, które jest teraz wy.sze i łatwiej sie
do niego dostac poprzez drzwi kabiny otwierane do przodu.
- DESIGN - który w ostatnim czasie zaczyna odgrywac coraz wa.niejsza role
w przypadku autobusów miejskich. Nowy model Citaro swietnie prezentuje
sie z dynamicznymi osłonami na dachu, wy.sza przednia szyba,
„muskularnymi” nadkolami i przeprojektowana tylna sciana. O
niepowtarzalnej stylistyce tego pojazdu polscy przewoznicy mogli sie sami
przekonac podczas targów TRANSEXPO w Kielcach.
Wyjatkowa edycja Travego
Aby podkreslic ogromne mo.liwosci koncernu Daimler Buses w zakresie
wdra.ania innowacyjnych systemów napedowych, w Kielcach moglismy
zobaczyc tak.e autokar Mercedes-Benz Travego Edition 1. To pierwszy na
swiecie autobus turystyczny w pełni dostoswany do nowej normy emisji
hałasu i spalin Euro VI, która zacznie obowiazywac od poczatku 2014 r.
Nowa jednostka napedowa to sprawdzony ju. w cie.arówkach silnik OM 471
pochodzacy z serii BlueEfficiency Power. Jest to jednostka stojaca, rzedowa,
6-cylindrowa o pojemnosci 12,8 litra. Nowy silnik wymagał
przekonstruowania komory napedowej Travego – przede wszystkim
w zakresie układu chłodzenia, którego wydajnosc została teraz zwiekszona
o ok. 30%. Dlatego chłodnica w autokarze została przesunieta z lewej strony
na prawa, zastosowano dodatkowe wloty powietrza na tylnej scianie
pojazdu, a tak.e zainstalowano przegrode pomiedzy silnikiem i chłodnicami.
Oprócz podniesienia efektywnosci chłodzenia, uzyskano mniejszy hałas
i ni.sze temperatury. Wieksza masa całego układu napedowego i tym
samym docia.enie drugiej osi spowodowała koniecznosc innego
rozmieszczenia komponentów. I tak zbiornik paliwa i akumulatory
przesunieto blisko przedniej osi, układ klimatyzacji przesunieto do przodu
oraz zastosowano l.ejsze szyby. Tak wyglada „odchudzanie” w autobusie.
To nie koniec zmian. W Mercedes-Benz Travego Edition Euro VI
zamontowano nowa, w pełni zautomatyzowana 8-biegowa skrzynie GO 250-
EvoBus Polska
Strona 5
8 PowerShift. Jej atutami sa zwarta budowa, mniejsza masa i dłu.sze
przebiegi miedzy wymianami oleju. Wprowadzono tutaj równie. funkcje
manewrowania, która pozwala na poruszanie sie pojazdu na pierwszym
biegu lub wstecznym bez koniecznosci naciskania pedału gazu. Kierowca
kontroluje predkosc manewru jedynie za pomoca hamulców. Do
skuteczniejszego hamowania zastosowano wodny retarder Voith
o maksymalnym momencie hamowania 3500 Nm.
Z mysla o lepszym komforcie pracy kierowcy wprowadzano nowy zestaw
wskazników z ulokowanym centralnie ciekłokrystalicznym, kolorowym
wyswietlaczem. Kolejna nowosc to brak tradycyjnego kluczyka. Jego
elektroniczna wersja jest wpinana w tablice rozdzielcza. Silnik uruchamia sie
i gasi przez przycisniecie przycisku start/stop. Po lewej stronie tablicy
rozdzielczej znalazła sie wiekszosc przycisków sterujacych praca układów
pojazdu. Na prawa strone przeniesiono ekran nawigacji i przyciski
sterowania drzwiami oraz zawieszeniem.
Nowe Travego to nie tylko nowy układ napedowy i bardziej komfortowe
stanowisko kierowcy. To tak.e wy.sze bezpieczenstwo. Teraz flagowy
autokar Mercedes-Benz oprócz standardowego układu ESP dysponuje druga
generacja systemu Active Brake Assist (ABA). Skanuje on za pomoca
czujników radarowych droge na pasie ruchu Travego w odległosci od 0,25
do 200 m przed pojazdem. Obliczana jest nie tylko odległosc, ale tak.e
ró.nica predkosci pomiedzy pojazdami tak, by wyznaczyc prawidłowy
moment rozpoczecia hamowania. ABA2 ma równie. funkcje zatrzymania
przed przeszkoda nieporuszajaca sie, co mo.e byc przydatne przy
doje.d.aniu do korków na autostradach. Travego Edition 1 posiada tak.e
system Attention Assist, który na podstawie odczytów z czujników układów
kierowniczego, napedowego i hamulcowego „uczy sie” zachowania kierowcy
po rozpoczeciu jazdy. W miare upływu czasu jazdy wraz ze zmiana
zachowania kierowcy, np. czestymi, drobnymi korektami kierunku jazdy czy
bardziej gwałtownym hamowaniem, system uznaje zachowanie takie jako
zmeczenie. Wyswietlany jest wtedy w zestawie wskazników piktogram z
fili.anka kawy, sugerujacy kierowcy zamiane ze zmiennikiem badz postój. To
sie nazywa inteligentny autobus!
Silniki z norma Euro VI
Wejscie nowej normy emisji spalin i hałasu, do której autobusy Mercedes-
Benz i Setra sa ju. w pełni gotowe, to tak.e dobry moment na pokazanie
„głównych bohaterów” tych zmian, czyli jednostek napedowych Euro VI.
Dlatego po raz pierwszy w historii kieleckich targów firma EvoBus Polska
pokazała swoje najnowsze 6-cylindrowe silniki: OM 936 i OM 470
o pojemnosci odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Obie te jednostki znajduja
zastosowane w autobusach miejskich Citaro i Conecto LF, natomiast OM
470 jest dedykowany do takich modeli jak Citaro G, Conecto G, Tourismo
czy ComfortClass 500.
EvoBus Polska
Strona 6
OM 936: silny i uniwersalny kompakt
Silnikiem, który w najbli.szych latach bedzie dominował w standardowych
autobusach miejskich Mercedes-Benz to 6-cylindowy OM 936, który mo.e
byc zarówno w wersji pionowej (OM 936), jak i poziomej (OM 936h). Niskie
zu.ycie paliwa oraz AdBlue - to niezaprzeczalne zalety nowego typoszeregu
silników medium duty. Do tego dochodza długie okresy miedzyprzegladowe,
co zapewnia wysoka ekonomicznosc, a tak.e odpowiednia siłe. Dzieki
uzyskiwanej mocy nominalnej, tj. prawie 34 kW (46 KM) na litr pojemnosci
skokowej, silnik ten odpowiada klasie mocy, która dotychczas była
osiagalna wyłacznie przy wiekszej pojemnosci skokowej silnika. Ten
downsizing to jeden z warunków ni.szych wartosci emisji spalin, zu.ycia
paliwa oraz stosunku mocy do masy. Oprócz danych nominalnych wra.enie
robi równie. komfort prowadzenia pojazdów z nowymi silnikami. Ju. przy
predkosci obrotowej wynoszacej 1.600 obr./min silnik osiaga 90 procent
swojej maksymalnej mocy. Jednostki te umo.liwiaja tak.e dynamiczne
przyspieszenie ju. przy niskich obrotach, a wysoka dynamika rozwoju mocy
odznaczaja sie nawet poni.ej 1.000 obr./min., co jest charakterystyczne dla
jednostek o znacznie wiekszej pojemnosci skokowej. Taki kompakt
o pojemnosci 7,7-litra ma podobne parametry przy jednoczesnej niskiej
masie własnej wynoszacej 650 kg.
OM 470: wszechstronny i bardziej dynamiczny
Z kolei nowy, poziomy silnik OM 470 o pojemnosci 10,7 l (którego mo.na
było zobaczyc tak.e w modelu Setra S 515 HD) przeznaczony jest zarówno
do przegubowych autobusów Citaro i Conecto, jak i turystycznych Tourismo
czy Comfort Class 500. Wa.aca zaledwie 990 kg jednostka bazuje na
rozwiazaniach zastosowanych w cie.szej serii OM 471 (12,9 l), takich jak np.
innowacyjny system wtrysku X-PULSE z układem zwiekszajacym cisnienie.
Dzieki temu OM 470 zapewnia jeszcze wiekszy komfort prowadzenia
pojazdu. Ju. przy 800 obr./min silnik osiaga 95 procent swojego
maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wyró.niaja tak.e dłu.sze
okresy miedzyprzegladowe wynoszace do 150 000 km w transporcie
dalekobie.nym w odniesieniu do silnika i 450 000 km w odniesieniu do filtra
czastek stałych. Dodajmy, .e jednostka OM 470 bedzie najczesciej
stosowanym silnikiem we wszystkich pojazdach Daimler Buses.
Dane techniczne pionowego silnika OM 936 o mocy 299 KM
EvoBus Polska
Strona 7
Dane techniczne pionowego silnika OM 936 o mocy 354 KM
Dane techniczne pionowego silnika OM 470 o mocy 360 KM
Dane techniczne pionowego silnika OM 470 o mocy 395 KM
Model
OM 936
Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail
Pojemnosc 7,7 litra
Moc
220 kW (299 KM) przy 2.200 obr./min.
Moment obrotowy 1 200 Nm w zakresie 1.200-1.600 obr./min.
Model
OM 936
Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail
Pojemnosc 7,7 litra
Moc
260 kW (354 KM) przy 2.200 obr./min.
Moment obrotowy 1.400 Nm w zakresie 1.200-1.600 obr./min.
Model
OM 470
Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE
Pojemnosc 10,7 litra
Moc
265 kW (360 KM) przy 1.800 obr./min.
Moment obrotowy 1 .700 Nm przy 1.100 obr./min.
Model
OM 470
Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE
Pojemnosc 10,7 litra
Moc
290 kW (395 KM) przy 1.800 obr./min.
Moment obrotowy 1 .900 Nm przy 1.100 obr./min.
EvoBus Polska
Strona 8
Dane techniczne pionowego silnika OM 470 o mocy 428 KM
Dane techniczne pionowego silnika OM 471 o mocy 476 KM
Model
OM 470
Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE
Pojemnosc 10,7 litra
Moc
315 kW (428 KM) przy 1.800 obr./min.
Moment obrotowy 2 .100 Nm przy 1.100 obr./min.
Model
OM 471
Układ 6 cylindrów, rzedowy, zasilanie typu Common-Rail X-PULSE
Pojemnosc 12,8 litra
Moc
350 kW (476 KM) przy 1.800 obr./min.
Moment obrotowy 2 .300 Nm przy 1.100 obr./min.