Wörth am Rhein,
14
stycznia
2020
|
14:30
Europe/Warsaw

Zakorzenieni w Palatynacie, zorientowani na przyszłość: Mercedes-Benz inwestuje w Wörth ok. 70 milionów euro w rozwój aktualnych i przyszłych samochodów ciężarowych

Podsumowanie

• Rozbudowane centrum rozwojowo-testowe uroczyście otwarte po zakończeniu półtorarocznych prac budowlanych

• Prezentacja ultranowoczesnej hamowni podwoziowej do testów ciężarówek Mercedes-Benz – kompleksowych, ekologicznych i w czasie rzeczywistym

• Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialny za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych: „Nowe możliwości rozwoju i testowania doskonale uzupełnią działalność naszej fabryki samochodów ciężarowych w Wörth. Poprzez połączenie różnych obszarów rozwoju ten największy zakład produkcyjny ciężarówek Mercedes-Benz znów zyskuje na znaczeniu, oferując atrakcyjne, długofalowo zabezpieczone miejsca pracy w południowym Palatynacie”

• Malu Dreyer, premier kraju związkowego Nadrenia-Palatynat: „Rząd krajowy jest w pełni świadomy znaczenia przemysłu motoryzacyjnego dla gospodarki Nadrenii-Palatynatu. Urósł on do rangi jednej z najważniejszych gałęzi przemysłu w kraju. Dla mnie i dla mojego rządu jest jasne, że wspólnie z producentami i zespołami badawczymi chcemy uczynić przemysł pojazdów użytkowych jednym ze zwycięzców procesu cyfrowej transformacji”

• Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej fabryki Mercedes-Benz w Wörth: „Uruchomienie rozbudowanego centrum rozwojowo-testowego dodatkowo zabezpieczy w Wörth ponad 100 atrakcyjnych miejsc pracy. Większość z tych miejsc pracy zostanie przy tym obsadzona na nowo. Oferują więc one atrakcyjne możliwości zatrudnienia, a my zyskujemy w naszym zakładzie najnowocześniejsze, przyszłościowe technologie”

W Mercedes-Benz Trucks, z udziałem licznych gości, 9 stycznia świętowano osiągnięcie ważnego kamienia milowego. Zaledwie półtora roku po wbiciu w ziemię pierwszej łopaty, w południowym Palatynacie otwarto rozbudowane centrum rozwojowo-testowe. W uroczystości tej, wrazz panią Malu Dreyer, premierem rządu niemieckiego kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, oraz dr. Volkerem Wissingiem, ministrem gospodarkii komunikacji Nadrenii-Palatynatu, uczestniczyli Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz w segmencie samochodów ciężarowych, i Thomas Zwick, przewodniczący rady zakładowej fabryki Mercedes-Benz w Wörth.

W centrum kompetencyjne prac rozwojowych nad samochodami ciężarowymi ‒ w tym nowy budynek hamowni do badań zespołów i kompletnych pojazdów oraz budynek biurowy i warsztatowy ‒ zainwestowano około 50 milionów euro. Dodatkowe ok. 20 milionów euro przeznaczono na ultranowoczesną hamownię podwoziową do kompleksowych testów ciężarówek Mercedes-Benz przeprowadzanych w czasie rzeczywistym. Urządzenie to jest kolejnym istotnym elementem Kampusu Testowego Samochodów Ciężarowych Mercedes-Benz, uruchomionym w roku 2019.

Jak stwierdza Stefan Buchner, „nowe możliwości rozwoju i testowania doskonale uzupełnią działalność naszej fabryki samochodów ciężarowych w Wörth. Poprzez połączenie różnych obszarów rozwoju ten największy zakład produkcyjny ciężarówek Mercedes-Benz dodatkowo zyskuje na znaczeniu, oferując atrakcyjne, długofalowo zabezpieczone miejsca pracy w południowym Palatynacie”.

Prof. Uwe Baake, szef działu rozwoju produktowego Mercedes-Benz Trucks, dodaje: „Nasza nowa hamownia podwoziowa dla samochodów ciężarowych jest jedną z najnowocześniejszych w Europie. Dzięki precyzyjnej symulacji jazdy dla konwencjonalnych i alternatywnych układów napędowych, przenieśliśmy testy i pomiary z dróg do hali testowej, wnosząc w ten sposób istotny wkład w ekologiczność i odciążenie dróg publicznych”.

Malu Dreyer: „Rząd krajowy jest w pełni świadomy znaczenia przemysłu motoryzacyjnego dla gospodarki Nadrenii-Palatynatu. Urósł on do rangi jednej z najważniejszych gałęzi przemysłu w kraju. Dla mnie i dla mojego rządu jest jasne, że wspólnie z producentami i zespołami badawczymi chcemy uczynić przemysł pojazdów użytkowych jednym ze zwycięzców procesu cyfrowej transformacji”.

Dr Volker Wissing uzupełnia: „Nadrenia-Palatynat, poprzez swój rozwój, w coraz większym stopniu staje się katalizatorem nowych osiągnięć w przemyśle samochodowym. Czy to w dziedzinie autonomicznej jazdy, nowych napędów, czy najnowocześniejszych obiektów testowych – innowacje powstają w Nadrenii-Palatynacie. Inwestycje poczynione przez przedsiębiorstwa dowodzą, że Nadrenia-Palatynat oferuje doskonałe warunki lokalizacyjne. Możemy optymistycznie patrzeć w przyszłość. Prowadzone tu prace rozwojowe długofalowo zapewnią Nadrenii-Palatynatowi pozycję znaczącego podmiotu w branży motoryzacyjnej”.

„Uruchomienie rozbudowanego centrum rozwojowo-testowego dodatkowo zabezpieczy ponad 100 atrakcyjnych miejsc pracy w Wörth. Większość z tych miejsc pracy zostanie przy tym obsadzona na nowo. Oferują więc one atrakcyjne możliwości zatrudnienia, a my zyskujemy w naszym zakładzie najnowocześniejsze, przyszłościowe technologie”, mówi Thomas Zwick. „Nowe miejsca pracy są również bardzo interesujące z innej perspektywy; organizacja nowych pomieszczeń uwzględnia indywidualne działania pracowników i koncentruje się na wynikających z nich ludzkich potrzebach. Całościowo uwzględniono więc przy tym aspekt «ergonomiczności miejsca pracy»”.

Projektowanie i testowanie skomunikowanych sieciowo, zautomatyzowanych i elektrycznych pojazdów – centrum rozwojowo-testowe Mercedes-Benz Trucks

Centrum rozwojowo-testowe (znane również pod niemieckim skrótem EVZ) jest centrum kompetencyjnym w zakresie prac rozwojowych nad samochodami ciężarowymi marki Mercedes-Benz, odgrywającym istotną rolę w projektowaniu i testowaniu skomunikowanych sieciowo, zautomatyzowanych i elektrycznych pojazdów.

Otwarcie EVZ w czerwcu 2008 roku w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcyjnego w Wörth umożliwiło nawiązanie ścisłej współpracy pomiędzy działami rozwoju i produkcji. Ta bliskość strefy produkcyjnej daje wyraźne korzyści, na przykład w zakresie zaopatrzenia/logistyki części czy kooperacji z działem przygotowania produkcji (łączącym działy rozwoju i produkcji). Połączenie obszarów rozwoju w Wörth zapewnia znaczące efekty synergistyczne.

EVZ posiada wiele odcinków dróg o złej jakości nawierzchni i różnych rodzajach jezdni, które odzwierciedlają stan dróg na całym świecie. W ten sposób można tu stworzyć dla pojazdów testowych takie same warunki, jakie występują na przykład w Ameryce Południowej, Korei Południowej, Afryce i oczywiście w Europie. Do EVZ należy też tor testowy o maksymalnym nachyleniu do 49 procent, służący do testów funkcjonalnych. Ponadto EVZ obejmuje również obiekty biurowe, warsztatowe i serwisowe, w których znajdują się między innymi hamownie do testowania komponentów samochodów ciężarowych.

Z dróg na rolki – ekologiczne i ultranowoczesne procedury testowe w Mercedes-Benz Trucks

Przy okazji uroczystego otwarcia centrum prof. dr Uwe Baake zaprezentował jedną z najnowocześniejszych hamowni w Europie. Dzięki temu urządzeniu od niedawna Mercedes-Benz testuje samochody ciężarowe kompleksowo, ekologicznie i w czasie rzeczywistym. Na hamowni, w trybie 24/7, w realistycznych warunkach jazdy można symulować pracę układów napędowych, począwszy od klasycznego napędu wysokoprężnego przez silniki gazowe, napędy hybrydowe po elektryczne napędy akumulatorowe i z ogniwami paliwowymi – aż do uzyskania ich gotowości do produkcji seryjnej.

Zamiast przeprowadzać testy na drogach publicznych, teraz w hali testowej za pomocą symulatorów automatyzuje się i bardzo precyzyjnie odtwarza jazdy testowe lub wymagane prawem cykle testowe. W tym celu za pomocą przewodu sterującego podłącza się ciężarówkę do komputera hamowni i stamtąd steruje jej wszystkimi niezbędnymi funkcjami. Oznacza to, że wiele skomplikowanych pomiarów zużycia paliwa, które wcześniej przeprowadzano wyłącznie na drodze, teraz można wykonać na stanowisku badawczym w porównywalnych warunkach ramowych i z jeszcze większą dokładnością powtórzeń. Ciężarówki Mercedes-Benz wnoszą tym samym istotny wkład w zrównoważony transport.

Hamownia wyposażona jest w dużą dmuchawę powietrza o przepływie ponad 800 tys. m3/godz., co odpowiada maksymalnej prędkości napływu 90 km/h. Temperaturę w całym pomieszczeniu testowym można bezstopniowo regulować w zakresie od -7°C do +50°C w celu uzyskania ekstremalnych warunków otoczenia.

Na hamowni można testować różne zestawy pojazdów z maksymalnie czterema napędzanymi osiami. Ciągnik stoi przy tym w hali na czterech bębnach o średnicy trzech metrów. Na każdej rolce umieszczono duży, chłodzony cieczą silnik elektryczny o mocy 600 kW. Te elektryczne maszyny umożliwiają symulowanie wszystkich oporów jazdy oddziałujących na pojazd z zewnątrz podczas rzeczywistej jazdy. Obejmuje to przykładowo ekstremalny podjazd pod górę pod pełnym obciążeniem i przy maksymalnym obciążeniu użytkowym czy hamowanie podczas zjazdu ze wzniesienia. Prędkości uzyskiwane na hamowni odpowiadają wszystkim maksymalnym prędkościom dozwolonym na europejskich autostradach.

O fabryce Mercedes-Benz w Wörth

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein powstał w roku 1963. Produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na całym świecie. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz ‒ Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth opuszcza nawet 470 samochodów ciężarowych, wykonanych dokładnie według życzenia klienta. Odbiorcy w ponad 150 krajach cenią jakość „made in Wörth”. Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Ponadto fabryka Mercedes-Benz w Wörth posiada ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji w systemie CKD (completely knocked down); na wiele rynków zamorskich dostarcza zestawy pojazdów do ostatecznego montażu na miejscu – do tej pory było to ponad 750 tysięcy zestawów. Zatrudniający około 10 300 pracowników zakład Mercedes-Benz w Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.